Løp for livet.

Svar
Queenie

Re: Løp for livet.

Legg inn av Queenie »

Tormund skrev: tor des 15, 2022 7:42 pm
Queenie skrev: tor des 15, 2022 7:12 pm
Tormund skrev: tor des 15, 2022 8:21 am

Gi gjerne beskjed i tråden hvis du ser noe salg på nett, lokalt pleier de ikke å kjøre så mye salg på Hoka.
https://www.loepeshop.no/hoka-sale?utm_ ... +XMAS+SALE
Herregud, hvorfor gjør du dette mot meg? :lol: Carbon X fra 1000,- til 1200,- "Heldigvis" ikke inne i min størrelse, men takker så meget for tips, keep em comin´ :)
😆

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Tormund skrev: tor des 15, 2022 5:59 pm
Boccherini skrev: tor des 15, 2022 8:24 am
Tormund skrev: tor des 15, 2022 8:21 am
Gi gjerne beskjed i tråden hvis du ser noe salg på nett, lokalt pleier de ikke å kjøre så mye salg på Hoka.
Denne gjengen pleier å ha en del gode tilbud.
Nyttig tips du kom med. Bestilte meg et par Hoka Challenger ATR6, var 43% rabatt på dem. Dem hadde mange gode tilbud der, men var utsolgt i min størrelse så å si uansett hvilken modell jeg så på, ikke bare min størrelse heller, de fleste størrelser.

Årets julegave til meg selv, fra meg selv :)
Velbekomne! Du bør rekke en økt i de før jul og, de pleier å være noenlunde kjappe med levering.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Fint å trene i kaldt vær, men ikke så fint med kaldt vær ellers...

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Bakkeløpet i dag startet før solen var oppe... og en nydelig soloppgang med 0 grC ga en fin ramme rundt økten!

4 stk 13-åringer + en på 23....

De yngste hadde sin 3. økt og "gammer'n" sin 2. økt...

De yngste løp i dag 12 drag med 20 km/t som maks fart og 23-åringen løp 10 drag med 23,7 km/t....

Glattere i dag da snøen som kom i løpet av siste 48 timer ikke var ryddet bort... piggene fikk ikke feste og mønsteret i skoen avgjorde kvaliteten på grepet for den enkelte...

Uansett en grei økt og samtlige holdt bra helt til siste draget. Prøver som sagt å ligge i orange sone (masker på topp og etter nedjogg ligger vi mot nedre grenseverdier... dvs ca 170 og 150 for 23-åpringen...noe han holdt veldig bra i dag).

Vi går igjennom verdiene etter økten slik at vi kan justere inn. mot neste bakkeløp... de yngste skal opp 10-12 slag gjennom hele økten og det krever en del "arbeid" 😅

.......rolig restitusjonstur for meg i morgen... ca 60 min i 63% av makspuls... gleder meg 😃

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Kjøpte forresten den nye HOKA Goat'n med pigger.... blir morro å løpe med den! (20% rabatt hos Framsport)

Lezah

Legg inn av Lezah »

18km i dag, friskt.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Kun 12 km for min del i går, kjører som regel søndagsøktene utomhus uansett, selv om det nå i det siste har gått på tålmodigheten løs. Jeg er drit lei av en blanding av snø/is/bart/slaps/etc, jeg får helt makk etter noen få kilometer.

Hadde ellers en flott mølleøkt her forleden fredag. 45/15x30 à 3 sett.

1.sett: 10% stigning og fart 11-11,5km/t prog.
2.sett 5% stigning og fart 13,5-14 km/t.
3. sett: 1% stigning og 17,5-18 km/t.

Det går overraskende lett det siste settet når stigningen er mer eller mindre borte.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Blankis og intervalltrening i dag... hadde med en 14-åring.. han hadde god fart og var oppe i litt over 23 km/t (flat del) og hadde totalt 14 drag på ca 200 m hvert...

Jeg løp på nye HOKA SG m/pigg og de var svært behagelige å løpe med men satt ikke så godt på blankisen som Asics G.Tex....

Herlig timestur i dag og denne Julen blir det satt av godt med tid til løping... hver dag?

GOD JUL 😊

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Passport skrev: tor des 22, 2022 11:28 am løping... hver dag?
Nei, ikke helt for mitt vedkommende, det får drøye til neste år. Men det er ikke langt unna, jeg har økt mengden noe fra høsten, så uken min ser nå slik ut:

Mandag: Langintervaller - typisk 3x2000m & 2x1000m i 4:15-4:00-fart på 2000m og 3:50-3:45-fart på 1000m.
Tirsdag: Progressiv langtur, med fart fra 5:15 til 4:15, men ikke lengre enn 12-13 km p.t. Må øke lengde på nyåret mtp marathon.
Onsdag: Rolig langtur, 10-12 km p.t. Fart ca 5:00. Godt nede i sone 2.
Torsdag: Rolig langtur, 10-12 km p.t. Fart ca 5:00. Godt nede i sone 2. Må øke lengde her og til nyåret. Styrkeøkt etter løpeøkt, fokus core/bein.
Fredag: Kortintervaller - typisk 45/15x30. Vurderer å endre dette til noe annet mtp marathon. Pyramide, kan hende.
Lørdag: Spasertur og styrkeøkt, fokus core/bein.
Søndag: Rolig langtur. Kun 15km p.t. pga føre. Må naturligvis økes på nyåret mtp marathon. Helst 35 km før hvitveisen gjør sin entrè.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Boccherini skrev: tor des 15, 2022 9:04 pm
Tormund skrev: tor des 15, 2022 5:59 pm
Boccherini skrev: tor des 15, 2022 8:24 am

Denne gjengen pleier å ha en del gode tilbud.
Nyttig tips du kom med. Bestilte meg et par Hoka Challenger ATR6, var 43% rabatt på dem. Dem hadde mange gode tilbud der, men var utsolgt i min størrelse så å si uansett hvilken modell jeg så på, ikke bare min størrelse heller, de fleste størrelser.

Årets julegave til meg selv, fra meg selv :)
Velbekomne! Du bør rekke en økt i de før jul og, de pleier å være noenlunde kjappe med levering.
Fikk melding i dag at dem er ankommet postkontoret, ho ho ho :) Gleder meg til å teste dem, er meldt passe mildt i jula, så det blir nok en løpetur eller to i dagene fremover. Og skigåing, vinteren/snøen kom som bestilt i forrige uke.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Tormund skrev: tor des 22, 2022 12:02 pm
Fikk melding i dag at dem er ankommet postkontoret, ho ho ho :) Gleder meg til å teste dem, er meldt passe mildt i jula, så det blir nok en løpetur eller to i dagene fremover. Og skigåing, vinteren/snøen kom som bestilt i forrige uke.
Klarte ikke la være jeg heller nå, bestilte to par. Må være lov nå i julen 🎅

Tormund

Legg inn av Tormund »

Boccherini skrev: tor des 22, 2022 12:37 pm
Tormund skrev: tor des 22, 2022 12:02 pm
Fikk melding i dag at dem er ankommet postkontoret, ho ho ho :) Gleder meg til å teste dem, er meldt passe mildt i jula, så det blir nok en løpetur eller to i dagene fremover. Og skigåing, vinteren/snøen kom som bestilt i forrige uke.
Klarte ikke la være jeg heller nå, bestilte to par. Må være lov nå i julen 🎅
Har du lyst, har du lov, sa kjærringa og harva over gutten i kornåkeren.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Drømmeføre i dag, Rundt 0 og slik slapsesnø som legger seg som et tynt kramt lag på bakken. 50 minutters glede da.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Hei og god lillejulaften, i dag ble det en fin økt i nydelig temperatur og føre. 15 km, lå kontrollert i sone 3 hele tiden, bortsett fra to planlagte bakkedrag på ruta.

I morgen blir det restitusjon og en real spisedag, planlegger en skikkelig hardøkt på ski 1.juledag, i form av lange bakkeintervaller.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Minus 19,6 nå, men sola skinner og føret er ok. Gleder meg til en times tur i ettermiddag.
Det er bare å kle seg bra, og også bruke pustemaksa (airtrim).

Den gode gamle helsetrøya man hadde før var smart
" – Netting har den fantastiske egenskapen at det isolerer på grunn av luftlagene nettingen skaper, men også at det er avkjølende fordi det eksponerer huden og gjør at svetten fordamper. Bestefar tok ikke feil!"
https://www.sintef.no/siste-nytt/2021/s ... pp-til-ta/

Jeg har ei jakke som er 30 år gammel.
Den er slik at den i normal størrelse til deg gir mye luft inni.
Man fryser aldri i den - brukte den i minus 30 med bare en singlet under, uten å merke noe til kulda.
Og huske ikke for tett på beina.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

58 minutter i minus 19 grader, på stødig snøføre. En fin opplevelse.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

57 minutter i minus 18, bra føre, men frykter det blir glatt ved væromslag.
Ellers møtte vi bare 1 med 2 hunder ved 8-tiden.
Kaldt i starten, men det gikk fort nok over.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Frank.N.Steen skrev: lør nov 19, 2022 3:04 pm Men inntil en vet mer hva diagnosen er, og grundigere sjekk, vil en fortsette med det en har gjort siste uka, og forsøke å glemme de siste 5 månedene som føles mest "bortkasta".
Da fikk en endelig riktig diagnose/navn på alt bryderiet, og følte jo at en hadde i grunn noenlunde "rett" mesteparten av veien, at det dreide seg om betennelse i selve senen (Tendinopati), og ikke den andre varianten, som omfavner området rundt. Fysioen og legen var liksom litt for sikre (føltes det) om at alderen min tilsa at jeg var for "ung" til Tendinopati, som rammet oftest eldre utøvere, men ja, sånn kan det gå, og glad man omsider fikk sjekket det grundig, for tilbakemeldingen fra MR undersøkelsen kom med så mye STORE ord og uttrykk, at det godt mulig er mer latinsk og nekter å sitte å lese meg opp om hvert bidige ukjente ord og får heller bare la tilbakemeldingen om at "det kun dreier seg om en lav grad betennelse" og ikke noe som kan medføre store og mer alvorlige skader.

Da er det bare å fortsette som en har gjort siden midten av november, tåhev med fokus på å ikke gå lenger enn maks 90 grader ned med hæl på step-up brett, 2 x 45 2 ganger om dagen, og virker som dette var der man helst skulle vært i gang med, tilbake i juni/juli, for dette provoserer ikke betennelsen, og jeg kan attpåtil løpe uten antydning til smerter (som tidligere), og nei, satser på å gå ut av 2022 og inn i 2023, da med ei blanding av lettelse, men selvsagt også en del frustrasjon, men ja, skulle en få noe lignende løpe/treningsskader fremover, så ikke bli for passiv, og få tidligst frem riktig diagnose og deretter ei opptreningsplan. Sistnevnte får jeg dessverre ikke starta med, enda, for fysioen og fastlegen er ikke tilgjengelig før uti tidligst januar, men det er noen elefanter mindre på hver skulder siste tiden, og håper virkelig jeg kan bli noen tonn lettere utover nyåret.

Angående løpebiten, frustrerende vær og forhold, men lar ikke slik stoppe meg, og må passe ekstra på, og ikke gjøre vondt verre med skader, så riktig skodd, med brodder som sitter godt, ikke alltids lett når det bikker fra 15-16 minus og knallhard is, til 5-6 varmegrader og slaps og løssnø, men nei, lite slår følelsen av å kunne trappe opp løpingen, og kjenner at kroppen fysisk og psykisk har så ufattelig godt av å få rørt på seg igjen, selv om det har blitt mange timer innendørs på treningssenteret, så er det liksom ikke like deilig som å ta på seg skoa, og løpe ut i skog og mark, og slippe alt "mas og stress".

Vel, håper å kunne inkludere noen lengre turer etter hvert, men de mer intense intervalløktene, må jeg nok legge på vent, hvert fall frem til en er helt sikker på at alt stemmer og man kan gradvis øke fart/tempo, uten smerter eller andre ting.

Uansett, ønsker løpefolket ei god jul og godt nyttår. 8-)

Må vel også snart oppgradere til nye løpe sko, men det får kanskje bli litt utover i neste måned, burde være sjanse for noen kupp hos ulike forhandlere/nettsider.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

@Frank-N-Steen Tenkte på deg i går kveld og skulle skrive ett innlegg for å etterspørre "stoda". Fint at du har funnet ut om hva skaden er! Men hva sa legen/fysio om årsaken til at dette problemet oppsto? Hva kan/bør du gjøre for å forebygge tilsvarende plager?

Uansett godt at du er på bedringens vei og at du kan ta ett steg av gangen!

God Jul og snart Godt Nytt År 👍🏼

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Passport skrev: man des 26, 2022 10:03 am @Frank-N-Steen Tenkte på deg i går kveld og skulle skrive ett innlegg for å etterspørre "stoda". Fint at du har funnet ut om hva skaden er! Men hva sa legen/fysio om årsaken til at dette problemet oppsto? Hva kan/bør du gjøre for å forebygge tilsvarende plager?

Uansett godt at du er på bedringens vei og at du kan ta ett steg av gangen!

God Jul og snart Godt Nytt År 👍🏼
Har dessverre ikke fått noen time siste tiden hos noen, grunnet forflytninger/hektisk skjema (for alle parter, meg inkludert), så tidlig januar blir det møte med lege, deretter fysioterapeut, for videre råd/veiledning, men kommer også til å ta opp hva en kan gjøre, for å unngå å havne i lignende situasjon, som en har opplevd siste 6 månedene.

Har vel også noe med at en selv (rimelig sikker) har forandret på løperutiner/skjema, og lagt på såpass mye intense økter, oppå enda lenger og seigere langturer (i løpet av uker etter uker, og måneder osv) og ikke fokusert nok på variasjon, restitusjon samt skade forbyggende øvelser, men hjalp nok ikke på at en hadde brukt to meget utslitte Sarva pigg/broddsko på meget hardt og glatt isføre, i store deler av årets vintermåneder. Så nei, liker ikke å stille egendiagnoser, men vil vel anta at overaktivitet og for lite hvile, og stort sett kun trent løping/lignende aktiviteter, så ja, har nå hvert fall hatt et langt større fokus på styrkeøvelser og andre apparater innendørs på treningssentret siste halvåret, og innsett at dette vil en nok fortsette med, og heller redusere løpingen (når man er blitt helt bra igjen) til 2-3 økter, ikke 4-5 i uka, der fleste var enten for harde eller for lange.

Uansett, takk for tilbakemeldingen, og ja, er takknemlig for at en under store deler av avbrekket fra der man var tidligere, har likevel kunnet løpe litt hver uke, for skrekken hadde nok vært om en fikk beskjed om at det ikke ville være noe løping på 5-6 måneder.

God Jul og God Nytt År til deg og, og vil nok komme tilbake utover nyåret, med forhåpentligvis positive tilbakemeldinger om videre plan og fremgang fra lege/fysioen.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

I dag var det ymse føre gitt. Alt fra klink is til myk snø, men det gikk greit med pigger og med litt vett i framferden.
Det regnet da en del også på 1-2 plussgrader. Snau time.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

9 kalde grader i dag morges, men fin tur. I morgen skal det bli regn, så da blir vel alt føre ødelagt igjen.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

return_of_drakkar skrev: ons des 28, 2022 3:51 pm 9 kalde grader i dag morges, men fin tur. I morgen skal det bli regn, så da blir vel alt føre ødelagt igjen.
Ligger på rundt 6-7 minus her og, synd dersom det blir ny runde med pissregn og slaps overalt, for selv med brodder er det klin umulig å få skikkelig godt grep i bakken, mest til at en bare preller av og glir rett gjennom.
Vurdert å kjøpe nye løpesko, få dem pigget, fremfor å kjøpe ferdigpigga sko, da disse har vært meget dyre, og ikke for imponert over kvaliteten på broddene. Men skal en drive å kjøpe brodder en kan slenge på utenpå skoa, og der strikken/broddene litt etter litt, ryker/faller av, og noen ligger mellom 250-400 kroner stykket, så ja da blir det fort dyrt i lengden.

Blir nok til at en tar turen nedom Alnabru (ligger jo både XXL og Intersport) for å sjekke om de har noen greie og billige løsninger.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: ons des 28, 2022 4:16 pm

Ligger på rundt 6-7 minus her og, synd dersom det blir ny runde med pissregn og slaps overalt, for selv med brodder er det klin umulig å få skikkelig godt grep i bakken, mest til at en bare preller av og glir rett gjennom.
Vurdert å kjøpe nye løpesko, få dem pigget, fremfor å kjøpe ferdigpigga sko, da disse har vært meget dyre, og ikke for imponert over kvaliteten på broddene. Men skal en drive å kjøpe brodder en kan slenge på utenpå skoa, og der strikken/broddene litt etter litt, ryker/faller av, og noen ligger mellom 250-400 kroner stykket, så ja da blir det fort dyrt i lengden.

Blir nok til at en tar turen nedom Alnabru (ligger jo både XXL og Intersport) for å sjekke om de har noen greie og billige løsninger.
Det er jo superføre når det først blir en tynn fastfrosset hinne oppe på isen.
Men hvor lenge holder det da...

Jeg klarer meg fint med sånne strikker, faktisk kjøpt på Biltema som også har brodder / pigger i løs vekt, pakke med det.
Det er ok for meg, men når strikken / gummien først får sprekk / hakk kan den gå fort i stykker.
En annen svakhet er at de ofte leveres i størrelse 39-46 for et par, så det passer heller ikke alltid så bra.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

return_of_drakkar skrev: ons des 28, 2022 5:44 pm Det er jo superføre når det først blir en tynn fastfrosset hinne oppe på isen.
Men hvor lenge holder det da...

Jeg klarer meg fint med sånne strikker, faktisk kjøpt på Biltema som også har brodder / pigger i løs vekt, pakke med det.
Det er ok for meg, men når strikken / gummien først får sprekk / hakk kan den gå fort i stykker.
En annen svakhet er at de ofte leveres i størrelse 39-46 for et par, så det passer heller ikke alltid så bra.
Har funnet ut at det er bedre å kjøpe ei størrelse mindre, enn å gå for samme skostørrelse (45-46), for da faller de lettere av, mens de som ligger mellom 38-39 eller 42-43, virker å sitte langt bedre når en skal løpe. Fant ut det på en komisk måte, når en ikke kjente at broddene glei av skoa, og løp rundt et vann, og endte med å finne igjen broddene på bakken, når en hadde passert 1 runde, kun for å gjenta samme tabbe enda en gang, da de falt jaggu meg av på ny. Og da var det bare å godta, at man måtte finne seg noe bedre løsning.

Når snøen først forsvinner for godt utover året, så er det oftest to ting som garantert går igjen i vårsolen, nemlig haugevis med godt brukte (og veldig stinkende) hundeposer, samt brukte isbrodder, begge kommer også i ulike farger.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Fartslek i dag... i 10 cm våt nysnø .... TUNGT og derfor kun 5,88 km... hadde med 14-åring... og han syntes det var greit... 😊

Ble totalt 15 drag og fart litt over 20 km/t (peak)

Mye innetid nå i Jula og mye mere mat enn vanlig... gått opp 1-2 kg men det svir vi av i januar...

Årets siste tur blir en lengre roligere økt på 12-14 km...

Lezah

Legg inn av Lezah »

Tilbake etter juleferie i Telemark, hvor løping ute ikke var et alternativ. Ble 12km på mølle i lett tempo samt en stund hurtig gange i helning etterpå.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

1 time rolig på glatta i dag morges, men ok.

Godt trenings-nyttår ønskes alle her!

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

1 times tur fra 7:30 i dag, frosset på så ok føre stort sett.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

return_of_drakkar skrev: lør des 31, 2022 9:43 pm 1 time rolig på glatta i dag morges, men ok.

Godt trenings-nyttår ønskes alle her!
Godt nyttår! 8-)

Tok det helt rolig i går ettermiddag. Kun gåtur på glattisen, men selvsagt brodder under beina. Men likevel knotete forhold, og følte den vanlige 2 timers turen, kjapt ble om til 3 timer.
Så får vurdere å oppsøke mer kjedelige steder, fortauer og gangfelt, fremfor skogsveier, men selv her, må en ofte uti sykkelfeltet, da brøytebilen har dytta kun halvveis av fortauet fritt for snø, mens resten smelter ned på der fotgjengerne skal forsøke å gå, og ja, i marka er det mer optimalt for skøyter enn sko, enn så lenge.

Får prøve å holde litt følge med hva som rører på seg av sko og tilbud utover tiden, for burde jo være noe av interesse nå som det er bikket over i nytt år.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»