HBOs House of the Dragon

Svar
Hetfield

Re: HBOs House of the Dragon

Legg inn av Hetfield »

PapaSmurf skrev: man aug 22, 2022 5:27 pm Samme her. Å se en episode i uka hører fortiden til.
Jeg kunne gjøre det med serier som hadde 22-23 episoder pr. sesong, men ikke de korte.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hetfield skrev: man aug 22, 2022 10:02 pm
PapaSmurf skrev: man aug 22, 2022 5:27 pm Samme her. Å se en episode i uka hører fortiden til.
Jeg kunne gjøre det med serier som hadde 22-23 episoder pr. sesong, men ikke de korte.
Jeg tenke med gru tilbake til sånn det var før. Episodene ble avslutta med en skikkelig cliffhanger og så var det en uke til neste episode. Og da måtte man sette himmel og jord i bevegelse for å være hjemme til det begynte igjen. Og da hadde man mista tråden litt så den spenningen man bygde opp i episoden før var borte.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Herlig med en serie som slipper én og én episode. Da kan episoden diskuteres på jobb. Man kan gruble og glede seg til neste kapittel. Mange navn og mye å nøste opp i for en novise innenfor Westerosuniverset, men denne skal sees videre.

Federin

Legg inn av Federin »

Deilig å være tilbake til kvaliteten som leveres når manus baserer seg på George R.R. Martins bøker. Westeros var åpenbart ikke mindre brutalt 200 år før A Game of Thrones! Liker hvordan jeg bare blir dratt inn i handlingen og universet.

Jeg er også vant til å ha en ny episode å se frem til hver dag, og å konsumere en sesong i løpet av et par uker. Men her skal jeg suge på karamellen og glede meg en hel uke til neste episode!

Bror1

Legg inn av Bror1 »

snoopie72 skrev: man aug 22, 2022 5:42 pm Litt av samme problem som GOT, noen scener er altfor mørke. Ser jo nesten ingenting
Kan ikke si jeg reagerte på at det akkurat. Forøvrig klarte jeg ikke vente - bra første episode!

Zarm93

Legg inn av Zarm93 »

snoopie72 skrev: man aug 22, 2022 5:42 pm Litt av samme problem som GOT, noen scener er altfor mørke. Ser jo nesten ingenting
Her må du nesten ta en titt på innstillingene dine. Episoden så helt perfekt ut her.

Forøvrig en knallsterk åpningsepisode. Velskrevet og velspilt.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Helt ok episode - litt puling, litt slåssing, litt blod, litt død og litt forviklingar. Vet ikke helt om jeg kommer til å sitte sånn veldig spent hver eneste mandag å se dette, eller om jeg evt bare venter til alt er ute da jeg liker å bestemme selv når jeg vil se ting.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Tja, tjo. Spesielt å se "prins "Phillip" i en pulescene. Men heldigvis dvelte de ikke med sexscener. Håper det fortsetter slik. Ellers en del god og ekkel vold og intriger som kan bli svært så spennende etter hvert.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Suveren 1.ep, endelig fikk vi se en ridderturnering slik den skal lages, flott kryssklippet med den "fine" fødselen. Fav quote fra episoden, Daemon Targaryen, "- I see Otto Hightower for what he is. - An unwavering and loyal Hand? - A CUNT!."

Faen at Sapochnik og Condal ikke hadde all kontroll over GOT også, isteden for disse tullingene Dumb & Dumber.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Premieren fikk hele 9,99 millioner seere i løpet av bare én dag på verdensbasis. Det gjør dermed serien til den mest sette premieren på HBO i selskapets historie. Tallene gjelder både lineære seere og seere på strømmetjenesten HBO Max, ifølge NPR. Til sammenlikning hadde premieren av Game of Thrones i 2011 seertall på 4,2 millioner, ifølge Variety.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

sertono skrev: tir aug 23, 2022 3:03 pm A CUNT!."
Som ble oversatt til rasshøl. Som om oversetterne ikke vet forskjellen...

Zarm93

Legg inn av Zarm93 »

Derfor engelske undertekster er å foretrekke der det er mulig.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Litt GOT gossip:

"Loras: The heroes will always be remembered. The best.
Jaime: The best and the worst. And a few who were a bit of both. Like him.
Loras: Who? Ten black pellets on a scarlet field. I do not know those arms.
Jaime: They belonged to Criston Cole, who served the first Viserys and the second Aegon. They called him Kingmaker.
—Loras Tyrell and Jaime Lannister"

TWU

Legg inn av TWU »

Første episode virker lovende. Litt treg start, som er normalt når det er mange karakterer som skal indtroduseres og et visst bakgrunnsteppe skal legges.

Men ja denne virker lovende. Var såvidt jeg orket å begynne med tanke på søppelhaugen som GoT ble gjort om til, men glad jeg så denne.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Ganske fett å se mange av husene vi kjenner igjen fra GOT bli representert under ridderkampen, House Bolton, Tyrell, Mallister, Hightower, Corbray, Lafford, Cole, Stark, Lannister, Baratheon og Tully. :)

Kærlighed

Legg inn av Kærlighed »

Dette var en fantastisk start! Ikke ofte jeg blir så glad i første episoder av serier. Deilig at Ramin Djawadi beholder sin musikalske stil fra GOT og at karakterene er like moralsk tvilsomme, gale og utspekulerte som før.

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Det er en egen tråd ja! Limer inn det jeg skrev i tv-serie threaden.

Jeg var skeptisk til House of The Dragon da det først ble annonsert, da følelsen av svik og sorg etter slutten til Game of Thrones var sterkere enn noe annet jeg har sett og vært glad i på tv. Tiden har dog hjulpet til å få dette på avstand, og jeg har syntes HoTD har sett mer og mer spennende ut samtidig som vi har fått vite at det er veldig gode folk bak kamera, et flott cast, og ikke minst at D&D er holdt langt til helvete unna.

Gav dermed det en sjanse, og jeg synes det var helt fantastisk til en første episode å være. Har tenkt mer og mer på det i ettertid, at jeg fikk den skikkelige «Game of Thrones da det var bra»-følelsen, og det føltes som en glede å være tilbake i denne verdenen. Dialogen og handlingen er veldig tight og episoden blir bare mer og mer intens, det hele ser og høres utrolig bra ut (herregud så kule dragene er), og karakterene er også svært fascinerende og godt castet. Matt Smith som Daemon er er stort høydepunkt, men også Paddy Considine som Viserys I, Rhys Ifans som Otto Hightower, og hun som spiller en ung Rhaenyra Targaryen imponerte meg stort.

Jeg ble svært imponert av detaljen der Daemon og Rhaenyra prater high valyrian sammen, og de høres svært flytende og naturlige ut, der Daenerys alltid høres noe keitete og unaturlig ut da hun kun har lært det av broren sin og vokst opp uten andre Targaryens rundt seg. Scenen der Rhaenyra sier «dracarys!» gav meg fullstendig gåsehud, hun sier det med en helt annen klang og uttale enn Dany, akkurat som forskjellene mellom en som snakker naturlig engelsk kontra en som har en tydelig aksent. Utrolig kul detalj.

Dette gleder jeg meg fryktelig til å se på videre, vi er tilbake i Westeros baby!

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Jeg leser at konen til Viserys døde under "childbirth" av mer normale grunner, ikke slik det blir fremstilt i tv-serien. Stemmer dette?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Knaxern skrev: tor aug 25, 2022 10:24 pm Jeg leser at konen til Viserys døde under "childbirth" av mer normale grunner, ikke slik det blir fremstilt i tv-serien. Stemmer dette?
Stemmer at alt som gis av beskrivelse i Fire and Blood er at hun døde under "childbirth" (og sønnen en dag senere).

Men vi må huske at boken er skrevet som om det er en maester som skriver ned historien of Targaryens lenge etter, basert på flere kilder, med flere versjoner av historene. I så måte er ikke Fire and Blood en 100% korrekt gjenfortelling av alle hendelser.

Nå ville nok ikke Aemmas dødsårsak vært ukjent ettersom det er folk tilstede under en fødsel og da typisk også en maester. Men basert på forrige avsnitt så kan det jo være seg slik at den som i utgangspunktet noterte hva som skjedde under fødselen fattet seg i korthet og ikke ville utdype hva som faktisk skjedde. Noe som det også i boken påpekse at kan være grunnen til at enkelte hendelser ikke er spesielt godt beskrevet.

Fire and Blood er et godt eksempel på "unreliable narrator", hvor det faktisk flere plasser sies at "man vet ikke, men kan anta eller tro" at dette var hva som skjedde basert på de kildene man har.

Det skal bli virkelig interessant når vi kommer lenger i serien, hvor man i boken har flere, ofte motstridene fortellinger om større, tungtveiende hendelser. Det skal da blir artig å se hvilken beretning de "stoler mest på".

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Lovende første episode. Veldig forfriskende at GoT velger å skildre komplekse karakterer med både gode og dårlige sider, og tar oss med inn i moralske dilemmaer. Får håpe de fortsetter den linja, og ikke bøyer av for holliwoodsk svart-hvitt moralisme og politisk korrekthet.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

OrmenLange skrev: fre aug 26, 2022 9:54 am Lovende første episode. Veldig forfriskende at GoT velger å skildre komplekse karakterer med både gode og dårlige sider, og tar oss med inn i moralske dilemmaer. Får håpe de fortsetter den linja, og ikke bøyer av for holliwoodsk svart-hvitt moralisme og politisk korrekthet.
Det er fortsatt bare "setup" vi har sett på skjermen. Det er fortsatt over 20 år "in story" før ting virkelig tar av, så vi kommer nok til å se mye interessant på skjermen fremover.

Jeg er ganske spent på i hvilken grad de kommer til å gå kronologisk eller ha hopping i tid.


Kærlighed

Legg inn av Kærlighed »

Jeg er så gira for neste episode. Deilig følelse. Fortsatt ikke så gira at jeg gidder å se episoden live klokken 03.00 (slik jeg alltid gjorde med GOT) når jeg har jobb om morgenen, men kanskje det kommer seg til de siste episodene denne sesongen.

Crabsen

Legg inn av Crabsen »

► Show Spoiler

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Nydelig episode. De setter det opp utrolig bra, de forskjellige valgene som tas osv. Og Paddy Considine som spiller Kong Viserys gjør det strålende, det samme gjør Rhys Ifans som spiller Otto Hightower.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Elsket introen!
Og finner det gyselig med det vanvittige aldersforskjellene, men det er jo slikt GRRM liker. Ugh.
Det bygger seg sakte, men sikkert, opp mot høytrykk.

Kærlighed

Legg inn av Kærlighed »

Kommer til å savne Milly Alcock som Rhaenyra når de etterhvert går frem i tid. For et skuespillertalent! Der hvor jeg overhodet ikke hadde sansen for Daenerys får jeg gåsehud av Rhaenyra.

Veldig bra cast.

Taarnfyrsten

Legg inn av Taarnfyrsten »

FIkk bedre inntrykk av dette etter andre episode! Denne episoden klarte man faktisk å se litt mer i mørket enn forrige. Stilige effekter og lyder på disse feite dragene!
Litt teit av dem å gå for samme kjenningsmelodi som Game of thrones. Hvorfor lage ny introsekvens, men ikke ny musikk?

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Shit så bra. Fyyy faen så bra!

Yourexperiencemaydif

Legg inn av Yourexperiencemaydif »

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å være meeeeget skeptisk til HOTD, men dette er jo svært lovende.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»