HBOs House of the Dragon

Svar
Winnowill

Re: HBOs House of the Dragon

Legg inn av Winnowill »

Vet ikke om det er meningen at man skal mislike Daemon, men jeg liker han best i serien hittil :D

Tormund

Legg inn av Tormund »

peraleks skrev: ons okt 12, 2022 12:45 pm
sertono skrev: man okt 10, 2022 9:49 pm
Crabsen skrev: man okt 10, 2022 3:28 pm Gi Paddy Considine en Emmy med en jævla gang, for en opptreden, spesielt i episode 8, men serien generelt. Eksepsjonelt

RIP my King
Satan for en episode! Dinner hos King Viserys's. Jepp, for en enorm skuespiller Paddy Considine er! Hyll!

Mulig den beste episoden jeg har sett i GRRM`ns univers. Soleklar sekser på terningen!
Slenger meg på her, altså dette er virkelig bra.
Merker jeg gleder meg stort til hver eneste episode noe som mildt sagt er sjelden kost for tiden.

Fantastisk hvordan de legger opp til den fremtidige spenningen mellom Daemon og Aemond.
Hvem av dem er Aemond? Jeg sliter som faen med å huske navnene og hvem som er hvem.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Fringegirl skrev: ons okt 12, 2022 4:50 pm Vet ikke om det er meningen at man skal mislike Daemon, men jeg liker han best i serien hittil :D
Han er nok en antihelt

Tormund

Legg inn av Tormund »

Solvgutt1 skrev: ons okt 12, 2022 4:56 pm
Fringegirl skrev: ons okt 12, 2022 4:50 pm Vet ikke om det er meningen at man skal mislike Daemon, men jeg liker han best i serien hittil :D
Han er nok en antihelt
Han er samtidig den eneste jeg er sikker på hvem er.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Jeg vet også at kongen heter Viserys, så da er det to av dem.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Tormund skrev: ons okt 12, 2022 4:54 pm
peraleks skrev: ons okt 12, 2022 12:45 pm
sertono skrev: man okt 10, 2022 9:49 pm

Satan for en episode! Dinner hos King Viserys's. Jepp, for en enorm skuespiller Paddy Considine er! Hyll!

Mulig den beste episoden jeg har sett i GRRM`ns univers. Soleklar sekser på terningen!
Slenger meg på her, altså dette er virkelig bra.
Merker jeg gleder meg stort til hver eneste episode noe som mildt sagt er sjelden kost for tiden.

Fantastisk hvordan de legger opp til den fremtidige spenningen mellom Daemon og Aemond.
Hvem av dem er Aemond? Jeg sliter som faen med å huske navnene og hvem som er hvem.
Det er vedkommende som mistet øyet.
Han og hans bror + resten, blir til hovednemesys(The greens) mot Daemon og Rhaenyra og deres 5 barn igjen(The blacks) etterhvert som serien utvikler seg videre.
Aemond og Daemon blir på mange måter en duell i forhold til hvem som er de to største krigerne i hele Westeros.
De deler mange likheter, blant annet en ganske hensynsløs adferd i forhold til å løse konflikter med sverd.

Tormund

Legg inn av Tormund »

peraleks skrev: ons okt 12, 2022 5:01 pm
Tormund skrev: ons okt 12, 2022 4:54 pm
peraleks skrev: ons okt 12, 2022 12:45 pm

Slenger meg på her, altså dette er virkelig bra.
Merker jeg gleder meg stort til hver eneste episode noe som mildt sagt er sjelden kost for tiden.

Fantastisk hvordan de legger opp til den fremtidige spenningen mellom Daemon og Aemond.
Hvem av dem er Aemond? Jeg sliter som faen med å huske navnene og hvem som er hvem.
Det er vedkommende som mistet øyet.
Han og hans bror + resten, blir til hovednemesys(The greens) mot Daemon og Rhaenyra og deres 5 barn igjen(The blacks) etterhvert som serien utvikler seg videre.
Aemond og Daemon blir på mange måter en duell i forhold til hvem som er de to største krigerne i hele Westeros.
De deler mange likheter, blant annet en ganske hensynsløs adferd i forhold til å løse konflikter med sverd.
Ahh, takk for oppklaringen og litt info.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Tormund skrev: ons okt 12, 2022 5:08 pm
peraleks skrev: ons okt 12, 2022 5:01 pm
Tormund skrev: ons okt 12, 2022 4:54 pm

Hvem av dem er Aemond? Jeg sliter som faen med å huske navnene og hvem som er hvem.
Det er vedkommende som mistet øyet.
Han og hans bror + resten, blir til hovednemesys(The greens) mot Daemon og Rhaenyra og deres 5 barn igjen(The blacks) etterhvert som serien utvikler seg videre.
Aemond og Daemon blir på mange måter en duell i forhold til hvem som er de to største krigerne i hele Westeros.
De deler mange likheter, blant annet en ganske hensynsløs adferd i forhold til å løse konflikter med sverd.
Ahh, takk for oppklaringen og litt info.
Bare hygg.
Litt vanskelig det der med navn all den tid de ser ut til å kun ha ca. 5 navn de liker å veksle mellom på kidsa.

Tormund

Legg inn av Tormund »

peraleks skrev: ons okt 12, 2022 5:15 pm
Tormund skrev: ons okt 12, 2022 5:08 pm
peraleks skrev: ons okt 12, 2022 5:01 pm

Det er vedkommende som mistet øyet.
Han og hans bror + resten, blir til hovednemesys(The greens) mot Daemon og Rhaenyra og deres 5 barn igjen(The blacks) etterhvert som serien utvikler seg videre.
Aemond og Daemon blir på mange måter en duell i forhold til hvem som er de to største krigerne i hele Westeros.
De deler mange likheter, blant annet en ganske hensynsløs adferd i forhold til å løse konflikter med sverd.
Ahh, takk for oppklaringen og litt info.
Bare hygg.
Litt vanskelig det der med navn all den tid de ser ut til å kun ha ca. 5 navn de liker å veksle mellom på kidsa.
Også har vi tidshoppingen som gjør at mange har nye fjes i hver episode.

Sankaa

Legg inn av Sankaa »

Denne serien baseres vel på boken Fire and blood, så en del av materialet og hovedpunktene i denne serien er allerede skrevet og gitt ut regner jeg med?

Sikkert dumt av meg siden dette er et diskusjonsforum, men håper lite av det som står i boken diskuteres her før episodene er lagt ut.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Fringegirl skrev: ons okt 12, 2022 4:50 pm Vet ikke om det er meningen at man skal mislike Daemon, men jeg liker han best i serien hittil :D
Undres på hvorfor Daemon ser like gammel ut gjennom en tidsperiode på ca.16 år, mens alle andre eldes og Viserys går fra å være middelaldrende til mumifisert olding i samme tidsspranget?

SirJames

Legg inn av SirJames »

Tormund skrev: ons okt 12, 2022 4:54 pm
Hvem av dem er Aemond? Jeg sliter som faen med å huske navnene og hvem som er hvem.
Skulle til å si at det skyldes et overdrevent inntak av H-melk, helt til jeg kom på at jeg av og til sliter med det samme. Og jeg drikker jo ikke melk. Passer dog på å se episodene når jeg er våken og opplagt, da er navnerotet lettere å huske.

Tormund

Legg inn av Tormund »

SirJames skrev: ons okt 12, 2022 6:28 pm
Tormund skrev: ons okt 12, 2022 4:54 pm
Hvem av dem er Aemond? Jeg sliter som faen med å huske navnene og hvem som er hvem.
Skulle til å si at det skyldes et overdrevent inntak av H-melk, helt til jeg kom på at jeg av og til sliter med det samme. Og jeg drikker jo ikke melk. Passer dog på å se episodene når jeg er våken og opplagt, da er navnerotet lettere å huske.
Det har muligens vært et lite inntak av milk of the poppy på meg når jeg har sett episodene.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Tormund skrev: ons okt 12, 2022 6:33 pm
SirJames skrev: ons okt 12, 2022 6:28 pm
Tormund skrev: ons okt 12, 2022 4:54 pm
Hvem av dem er Aemond? Jeg sliter som faen med å huske navnene og hvem som er hvem.
Skulle til å si at det skyldes et overdrevent inntak av H-melk, helt til jeg kom på at jeg av og til sliter med det samme. Og jeg drikker jo ikke melk. Passer dog på å se episodene når jeg er våken og opplagt, da er navnerotet lettere å huske.
Det har muligens vært et lite inntak av milk of the poppy på meg når jeg har sett episodene.
:lol: :lol:

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Neptun skrev: ons okt 12, 2022 6:03 pm
Fringegirl skrev: ons okt 12, 2022 4:50 pm Vet ikke om det er meningen at man skal mislike Daemon, men jeg liker han best i serien hittil :D
Undres på hvorfor Daemon ser like gammel ut gjennom en tidsperiode på ca.16 år, mens alle andre eldes og Viserys går fra å være middelaldrende til mumifisert olding i samme tidsspranget?
Ja si det, men råtner jo gubben vekk av alle de sårene da...han lider visstnok av spedalskhet så da skal det vel lite til å eldes av smerte og forråtning?
https://www.popsugar.co.uk/entertainmen ... google.com

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

peraleks skrev: ons okt 12, 2022 12:45 pm
sertono skrev: man okt 10, 2022 9:49 pm
Crabsen skrev: man okt 10, 2022 3:28 pm Gi Paddy Considine en Emmy med en jævla gang, for en opptreden, spesielt i episode 8, men serien generelt. Eksepsjonelt

RIP my King
Satan for en episode! Dinner hos King Viserys's. Jepp, for en enorm skuespiller Paddy Considine er! Hyll!

Mulig den beste episoden jeg har sett i GRRM`ns univers. Soleklar sekser på terningen!
Slenger meg på her, altså dette er virkelig bra.
Merker jeg gleder meg stort til hver eneste episode noe som mildt sagt er sjelden kost for tiden.

Fantastisk hvordan de legger opp til den fremtidige spenningen mellom Daemon og Aemond.
Ja, dette er så utrolig bra. Og det jeg fikk ut av sluttscenen hvor King Viserys (full av milk of the poppy) er at han fortsatt tror han snakker til Rhaenyra som han hadde en samtale med tidligere i episoden, og ikke Alicent. Han tror hun er prinsen som ble lovet, Aegon the Conquerors prophecy, og han er lei seg for at han ikke hjalp henne mer. For kvelden før sa hun at byrden var for tung og at det er grunnen til at han nå ber om unnskyldning, bare feil natt og til feil person. Alicent velger bare det hun vil høre, at sønnen vår, som jo også heter Aegon, skal ta tronen og kjempe mot Rhaenyra for den osv. Og helt til slutt når han rekker hånden i været og sier "My love" så mener han Aemma Arryn, kona hans som døde under fødsel i begynnelsen av denne serien. Hun var jo King Viserys ekte true love. Ahhh det er så bra :)

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Litt artig at den best ratede (9.5 på Imdb) episoden av House of the DRAGON er en hvor ingen drager dukker opp, og hvor alt omtrent er basert på dialog og skuespill. :)

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

sertono skrev: ons okt 12, 2022 8:45 pm Litt artig at den best ratede (9.5 på Imdb) episoden av House of the DRAGON er en hvor ingen drager dukker opp, og hvor alt omtrent er basert på dialog og skuespill. :)
Tilfredsstillelsen over beheadingen er nok årsak til det.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

"GRRM messaged Paddy after the episode to congratulate him on his portrayal of Viserys, to which he admits is better than his book version. Well done, Paddy! All Hail King Viserys, First of His Name!

George R.R. Martin reveals how many seasons House of the Dragons will have. According to George, House of the Dragon will need four full seasons to tell the story of the Dance of the Dragons, from start to finish."

Så det blir altså hele 4 sesonger av denne serien, herlig!

Hedning

Legg inn av Hedning »

Tormund skrev: ons okt 12, 2022 5:19 pm
peraleks skrev: ons okt 12, 2022 5:15 pm
Tormund skrev: ons okt 12, 2022 5:08 pm

Ahh, takk for oppklaringen og litt info.
Bare hygg.
Litt vanskelig det der med navn all den tid de ser ut til å kun ha ca. 5 navn de liker å veksle mellom på kidsa.
Også har vi tidshoppingen som gjør at mange har nye fjes i hver episode.
Når alle har omtrent kliss like navn,og de forandrer fjes fra episode,til episode så blir det forvirrende. Helt enig. Har måtte se noen episoder et par ganger for å få med meg hva som egentlig skjer.

Hedning

Legg inn av Hedning »

SirJames skrev: ons okt 12, 2022 6:28 pm
Tormund skrev: ons okt 12, 2022 4:54 pm
Hvem av dem er Aemond? Jeg sliter som faen med å huske navnene og hvem som er hvem.
Skulle til å si at det skyldes et overdrevent inntak av H-melk, helt til jeg kom på at jeg av og til sliter med det samme. Og jeg drikker jo ikke melk. Passer dog på å se episodene når jeg er våken og opplagt, da er navnerotet lettere å huske.
Jeg er alltid superstein før jeg ser hver episode. Det kan vel hende det har noe med hvorfor jeg blir noe forvirret av like navn,og bytte av skuespillere

SirJames

Legg inn av SirJames »

Hedning skrev: ons okt 12, 2022 10:48 pm
SirJames skrev: ons okt 12, 2022 6:28 pm
Tormund skrev: ons okt 12, 2022 4:54 pm
Hvem av dem er Aemond? Jeg sliter som faen med å huske navnene og hvem som er hvem.
Skulle til å si at det skyldes et overdrevent inntak av H-melk, helt til jeg kom på at jeg av og til sliter med det samme. Og jeg drikker jo ikke melk. Passer dog på å se episodene når jeg er våken og opplagt, da er navnerotet lettere å huske.
Jeg er alltid superstein før jeg ser hver episode. Det kan vel hende det har noe med hvorfor jeg blir noe forvirret av like navn,og bytte av skuespillere
Det kan hende, ja :lol:

Kærlighed

Legg inn av Kærlighed »

peraleks skrev: ons okt 12, 2022 5:01 pm Han og hans bror + resten, blir til hovednemesys(The greens) mot Daemon og Rhaenyra og deres 5 barn igjen(The blacks) etterhvert som serien utvikler seg videre.
Aemond og Daemon blir på mange måter en duell i forhold til hvem som er de to største krigerne i hele Westeros.
De deler mange likheter, blant annet en ganske hensynsløs adferd i forhold til å løse konflikter med sverd.
Kunne godt gitt en spoiler-advarsel her, selv om det er ingen stor spoiler. Serien går den retningen du beskriver her, og etter innlegget mistet jeg forventninger om at det kunne komme noen andre vendinger eller overraskelser.

arknath

Legg inn av arknath »

Aemond er andre sønn av Kong Viserys og Dronning Alicent. Han sky fyren som ble tilbydt en gris som personlig drage. Han endret seg litt både utseendemessig og i oppførsel med alderen kan man si :P

Men ja, serien har mange like navn. Hjelper ikke at de to siste til Daemon og fruen heter Viserys og Aegon, det samme som henholdsvis Kongen og kongens første sønn.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

I utgangspunktet en vanvittig bra serie med fantastiske skuespillere. Desto mer irriterende at noen av de beste har blitt byttet ut i disse tidshoppene, spesielt Rhaenyra. Måten de har håndtert skifte av skuespillere på virker noe ukonsekvent, og har hvert fall for min del gjort at jeg har blitt revet litt ut av universet og slitt med å komme tilbake. Har aldri lest Fire & Blood (eller noe annet GRRM har skrevet utenom ASOIAF-serien) så det kan være litt vanskelig å henge med, da blir det ikke enklere når de stadig hopper i tid på toppen og skifter ut skuespillere man har knyttet seg til. Spesielt siden det har vært noen hopp som ikke annonseres, du skjønner bare at ting har skjedd og at du ikke har fått ta del i det eller utviklingen av karakterene og plottet. Det har jo også vært minst en ganske heftig hendelse som druknet i et slikt tidshopp, og jeg klarte aldri helt å føle rivaleriet som vokste mellom husene fra starten av.

Men det var kanskje nødvendig å gjøre det slik for å danne grunnlaget for Dance of the Dragons som jeg heldigvis vet svært lite om og som jeg gleder meg tilsvarende mye til.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Funkhouser skrev: fre okt 14, 2022 7:27 am I utgangspunktet en vanvittig bra serie med fantastiske skuespillere. Desto mer irriterende at noen av de beste har blitt byttet ut i disse tidshoppene, spesielt Rhaenyra. Måten de har håndtert skifte av skuespillere på virker noe ukonsekvent, og har hvert fall for min del gjort at jeg har blitt revet litt ut av universet og slitt med å komme tilbake. Har aldri lest Fire & Blood (eller noe annet GRRM har skrevet utenom ASOIAF-serien) så det kan være litt vanskelig å henge med, da blir det ikke enklere når de stadig hopper i tid på toppen og skifter ut skuespillere man har knyttet seg til. Spesielt siden det har vært noen hopp som ikke annonseres, du skjønner bare at ting har skjedd og at du ikke har fått ta del i det eller utviklingen av karakterene og plottet. Det har jo også vært minst en ganske heftig hendelse som druknet i et slikt tidshopp, og jeg klarte aldri helt å føle rivaleriet som vokste mellom husene fra starten av.

Men det var kanskje nødvendig å gjøre det slik for å danne grunnlaget for Dance of the Dragons som jeg heldigvis vet svært lite om og som jeg gleder meg tilsvarende mye til.
Well put 👍🏻

Bror1

Legg inn av Bror1 »

arknath skrev: fre okt 14, 2022 4:51 am Aemond er andre sønn av Kong Viserys og Dronning Alicent. Han sky fyren som ble tilbydt en gris som personlig drage. Han endret seg litt både utseendemessig og i oppførsel med alderen kan man si :P

Men ja, serien har mange like navn. Hjelper ikke at de to siste til Daemon og fruen heter Viserys og Aegon, det samme som henholdsvis Kongen og kongens første sønn.
Aemond virker jo plutselig i denne episoden som om han er den eldste og mest voksne av de to både i utseende og framtoning, mens Aegon virker ikke å ha blitt så mye eldre. Lett å bli forvirret med alle disse skuespiller byttene og like navnene.

Jeg kjenner ikke historien om hva som skjer videre, men som noen har spoilet lenger opp her så er det lett å se at Aemond vs Daemon blir en rivalisering fremover.

Bror1

Legg inn av Bror1 »

Bror1 skrev: fre okt 14, 2022 11:19 pm
arknath skrev: fre okt 14, 2022 4:51 am Aemond er andre sønn av Kong Viserys og Dronning Alicent. Han sky fyren som ble tilbydt en gris som personlig drage. Han endret seg litt både utseendemessig og i oppførsel med alderen kan man si :P

Men ja, serien har mange like navn. Hjelper ikke at de to siste til Daemon og fruen heter Viserys og Aegon, det samme som henholdsvis Kongen og kongens første sønn.
Aemond virker jo plutselig i denne episoden som om han er den eldste og mest voksne av de to både i utseende og framtoning, mens Aegon virker ikke å ha blitt så mye eldre. Aemond er for eksempel mye høyere. Lett å bli forvirret med alle disse skuespiller byttene og like navnene.

Jeg kjenner ikke historien om hva som skjer videre, men som noen har spoilet lenger opp her så er det lett å se at Aemond vs Daemon blir en rivalisering fremover.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Neptun skrev: ons okt 12, 2022 6:03 pm
Fringegirl skrev: ons okt 12, 2022 4:50 pm Vet ikke om det er meningen at man skal mislike Daemon, men jeg liker han best i serien hittil :D
Undres på hvorfor Daemon ser like gammel ut gjennom en tidsperiode på ca.16 år, mens alle andre eldes og Viserys går fra å være middelaldrende til mumifisert olding i samme tidsspranget?
► Show Spoiler

Corvus

Legg inn av Corvus »

Ingen som reagerer på den utstrakte bruken av middelmådig CGI?
Kings Landing ser ut som hentet fra et dataspill, i GOT var de og filmet mye blant annet i Dubrovnik. Ute på båter ser det helt latterlig ut, og den tåken som alltid skal ligge over datagrafikken.
Ser at budsjettet for denne serien er en brøkdel av GOTs.
Og dette er bare grafikken..må si jeg foreløpig er rimelig skuffet over denne avleggeren.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»