Hva blir neste store oppfinnelse?

Svar
Noen

Hva blir neste store oppfinnelse?

Legg inn av Noen »

Hva blir neste store oppfinnelse? Finnes det noe på trappene som kan få vel så stor innvirkning som - la oss si, fotoapparatet, platespilleren, TV, internett eller mobiltelefoner?

Og hva blir konsekvensene for oss?

Taarnfyrsten

Legg inn av Taarnfyrsten »

Det blir nok noe som vil være med på å gjøre hverdagen lettere for mange, men som vil på sikt medføre at verden blir mer dystopisk.

Falcon

Legg inn av Falcon »

"Alle" venter på antigravitasjonsteknologi. Om noen kan bevise det, så blir det den viktigste oppfinnelsen noensinne, med god margin.

av mer realistiske ting kan man kanskje håpe på en kvantedatamaskiner til allmenn bruk

Noen

Legg inn av Noen »

Taarnfyrsten skrev: søn aug 29, 2021 8:33 pm Det blir nok noe som vil være med på å gjøre hverdagen lettere for mange, men som vil på sikt medføre at verden blir mer dystopisk.
Det burde jo gå an å monetarisere behovet mange har for å ikke leve i en dystopisk verden? Her må det være en drøss med penger å tjene.

Noen

Legg inn av Noen »

Falcon skrev: søn aug 29, 2021 8:41 pm av mer realistiske ting kan man kanskje håpe på en kvantedatamaskiner til allmenn bruk
Hva kommer til å skje når disse kommer, i praksis?

Falcon

Legg inn av Falcon »

Noen skrev: søn aug 29, 2021 8:54 pm
Falcon skrev: søn aug 29, 2021 8:41 pm av mer realistiske ting kan man kanskje håpe på en kvantedatamaskiner til allmenn bruk
Hva kommer til å skje når disse kommer, i praksis?
De vil brukes til f.eks. kryptering, optimalisering av utfall med ekstremt mange faktorer (f.eks. reiseruter), maskinlæring... Ca. 100 millioner ganger sterkere enn en vanlig PC (selv om kvantedatamaskiner har forskjellige bruksområder), med mindre strømbruk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_c ... plications

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Falcon skrev: søn aug 29, 2021 8:41 pm "Alle" venter på antigravitasjonsteknologi.
Du kunne nok satt anførselstegn rundt ordet 'antigravitasjon...' også.
Det blir litt sånn 'antiretningsteknologi' rundt det 😉

Og strengt tatt, om dette handler om å "overvinne" gravitasjonskreftene til en gitt planet/klode ved å kunne "unnslippe" disse krefter (mer eller mindre).., så har man jo i prinsipp gjort dette - "with pure and 'simple' rocketscience".
Den samme vitenskapen tar også for seg å heller utnytte gravitasjonskrefter mer effektivt, ikke motarbeide (eller hva som nå/her legges i ordet 'anti') -noe man også har gjort, men som sikkert kan gjøres (enda) mer effektivt.
Men altså, fortsatt er det intet som tyder på at ordet/begrepet anti-gravitasjon. skulle gi noen (storslagen?)mening, hvis realisert(?).
Da må man i tilfelle først definere hva man mener, og beskrive konsekvensene, og slik jeg forstår begrepet, så er det tilnærmet ubrukelig (eg. et dårlig begrep som egentlig ikke henger på greip..🙄).

Et mer morsomt/artig begrep (om en skulle befinne seg i det mer filosofisk-hypotetiske begrepshjørnet), kunne vært en innføring/realisering av "kvantefusjon"(!) -altså noe helt annet enn tradisjonell hadron-fusjon (som da gjerne er/blir forårsaket av den enda mer tradisjonelle atom-fisjon).

- Så hvordan skulle man i tilfelle utnyttet og forklart eventuelle konsekvenser av såkalt "kvantefusjon", og hvilke kriterier kan man forestille seg må tilfredsstille, for å kunne få til en slik fusjon(?).
Og ville f.eks. en slik "kvantefusjon" kunne dannet (utnyttbar) energi (dvs. noe á la tradisjonell fisjon, og kanskje fusjon om noen år), eller ville "kvantefusjon" bare forbrukt energi, men f.eks. hatt flere helt andre "uante" bruksområder.

Vel, tittelen til denne tråden inviterer jo til en gjette/spørre-lek med ord, så da så.. 😏

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Den flyge-bilen til Petter Smart, gleder meg.

Også skyskrapere så vi kan skrape unna noen skyer i dårlig vær.

Noen

Legg inn av Noen »

Zpiff skrev: søn aug 29, 2021 10:45 pm Et mer morsomt/artig begrep (om en skulle befinne seg i det mer filosofisk-hypotetiske begrepshjørnet), kunne vært en innføring/realisering av "kvantefusjon"(!) -altså noe helt annet enn tradisjonell hadron-fusjon (som da gjerne er/blir forårsaket av den enda mer tradisjonelle atom-fisjon).
Interessant tanke. Sikkert teoretisk mulig å få til noe her.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Taarnfyrsten skrev: søn aug 29, 2021 8:33 pm Det blir nok noe som vil være med på å gjøre hverdagen lettere for mange, men som vil på sikt medføre at verden blir mer dystopisk.
Folk er opptatt av at alt skal tilgjengelig i en knapp meter omkrets, og da blir det nok noe slags fjernkontrollgreie for alt man trenger, så man slipper å reise seg opp av sofaen :)

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Noen skrev: søn aug 29, 2021 7:57 pm Hva blir neste store oppfinnelse? Finnes det noe på trappene som kan få vel så stor innvirkning som - la oss si, fotoapparatet, platespilleren, TV, internett eller mobiltelefoner?

Og hva blir konsekvensene for oss?
10 til 20 år kan Crispr bli utrolig stort.

Videre vil VR bli stort (Virtual Reality)

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Noen skrev: søn aug 29, 2021 10:50 pm
Zpiff skrev: søn aug 29, 2021 10:45 pm Et mer morsomt/artig begrep (om en skulle befinne seg i det mer filosofisk-hypotetiske begrepshjørnet), kunne vært en innføring/realisering av "kvantefusjon"(!) -altså noe helt annet enn tradisjonell hadron-fusjon (som da gjerne er/blir forårsaket av den enda mer tradisjonelle atom-fisjon).
Interessant tanke. Sikkert teoretisk mulig å få til noe her.
Er nok mer hypotetisk "mulig" i tilfelle, da de fleste teorier har en stygg tendens til å svikte med et ganske så stort ? når temaet blir kvante/bølge/felt..mekanikk/dynamikk.
På den annen side, så er kvantene også det mest presise en kan vise til - og med -sort of..

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

En ny måte å skape, og ny måte å lagre strøm.
Det er mulig å lage et plasmabatteri drevet med thorium. Batteriet er vel laget både av russere og amerikanere for noen tiår siden. I teorien vil slike batterier kunne drive tog i noen år mellom hver lading.

Falcon

Legg inn av Falcon »

Zpiff skrev: søn aug 29, 2021 10:45 pm
Du kunne nok satt anførselstegn rundt ordet 'antigravitasjon...' også.
Det blir litt sånn 'antiretningsteknologi' rundt det 😉

Og strengt tatt, om dette handler om å "overvinne" gravitasjonskreftene til en gitt planet/klode ved å kunne "unnslippe" disse krefter (mer eller mindre).., så har man jo i prinsipp gjort dette - "with pure and 'simple' rocketscience".
Den samme vitenskapen tar også for seg å heller utnytte gravitasjonskrefter mer effektivt, ikke motarbeide (eller hva som nå/her legges i ordet 'anti') -noe man også har gjort, men som sikkert kan gjøres (enda) mer effektivt.
Men altså, fortsatt er det intet som tyder på at ordet/begrepet anti-gravitasjon. skulle gi noen (storslagen?)mening, hvis realisert(?).
hehe, du har rett at det er på teori/filosofi-stadiet. I de fleste sammenhenger brukes det om objekt som er løsrevet fra påvirkning av gravitasjon (en grense må vel settes, siden noe gravitasjon også eksisterer i rommet) slik at det kan bruke minst mulig energi på å reise fra A til B. Spekulerer man videre på det kan man se for seg et massivt fly med titusener av passasjerer som bruker et AAA-batteri på å reise verden rundt.

Noen

Legg inn av Noen »

Bjoro33 skrev: søn aug 29, 2021 11:16 pm En ny måte å skape, og ny måte å lagre strøm.
Det er mulig å lage et plasmabatteri drevet med thorium. Batteriet er vel laget både av russere og amerikanere for noen tiår siden. I teorien vil slike batterier kunne drive tog i noen år mellom hver lading.
Men trist hvis det blir kinasyndrom i motoren.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Noen skrev: søn aug 29, 2021 7:57 pm Hva blir neste store oppfinnelse? Finnes det noe på trappene som kan få vel så stor innvirkning som - la oss si, fotoapparatet, platespilleren, TV, internett eller mobiltelefoner?

Og hva blir konsekvensene for oss?
AI - Artificial Intelligence.

Kommer til å lette så ufattelig mye på "jobben" vi mennesker gjør.

Man det kan ha uante konsekvenser, hvor den mest umiddelbare av de negative vil være massearbeidsledighet.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Noen skrev: man aug 30, 2021 2:01 am
Bjoro33 skrev: søn aug 29, 2021 11:16 pm .
Men trist hvis det blir kinasyndrom i motoren.
Men det skjer altså ikke med plasmabatterier (thorium)

Spuds_McKenzie

Legg inn av Spuds_McKenzie »

En duppeditt blir det nok ikke, heller noe software-/tjenestebasert.

Personlig drømmer jeg om en AI-assistent á la Jarvis i Iron Man. En samtalepartner, personlig assistent, butler og sekretær. Som kan forutsi mye av det jeg vil og ta nødvendige grep.

Tom Scott er en av dem som jeg tror har de rette ideene om framtida. Noe av det er selvsagt skummelt å tenke på, bl.a. at man kan sensurere bort personer fra livet sitt, se gjerne dette foredraget for hans tanker:

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Rainmaker skrev: man aug 30, 2021 8:53 am
Noen skrev: søn aug 29, 2021 7:57 pm Hva blir neste store oppfinnelse? Finnes det noe på trappene som kan få vel så stor innvirkning som - la oss si, fotoapparatet, platespilleren, TV, internett eller mobiltelefoner?

Og hva blir konsekvensene for oss?
AI - Artificial Intelligence.

Kommer til å lette så ufattelig mye på "jobben" vi mennesker gjør.

Man det kan ha uante konsekvenser, hvor den mest umiddelbare av de negative vil være massearbeidsledighet.
Det er ikke noen vei tilbake når AI faktisk får intelligens og ønsker å tenke sjæl og ta sine egne avgjørelser.
Enn så lenge klarer de bare å være så "intelligente" som mennesker er i stand til å programmere dem til å være, men en fremsynt person (husker ikke hvem det var i farta) hevdet at akkurat det vil være vår siste oppfinnelse.
Hva om de finner ut at de er uenige med oss mennesker? At vi ikke er smarte nok, eller noe slikt?
Vi kan sikkert innføre lover for maskiner som sier at de skal adlyde oss mennesker, men når mennesker er smarte nok til å bryte lover ser ikke jeg bort fra at maskiner også kommer til å gjøre det.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Noen skrev: søn aug 29, 2021 7:57 pm Hva blir neste store oppfinnelse?

Og hva blir konsekvensene for oss?
Jeg tror global fred kan være en kandidat.
Konsekvensene kan fort bli nok mat og rent vann til alle.
Men, dette er en tåpelig tanke. Dette vil jo aldri slå an.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

LANISTA skrev: tor mar 31, 2022 9:11 pm
Noen skrev: søn aug 29, 2021 7:57 pm Hva blir neste store oppfinnelse?

Og hva blir konsekvensene for oss?
Jeg tror global fred kan være en kandidat.
Konsekvensene kan fort bli nok mat og rent vann til alle.
Men, dette er en tåpelig tanke. Dette vil jo aldri slå an.
Tanken er god, jeg er dønn enig.
Jeg er også sikker på at det ikke vil slå an.
TENK på all industrien og alle arbeidsplassene!
Skulle krigsindustrien liksom begynne å dyrke mat? HAHAHA!!!

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

LANISTA skrev: tor mar 31, 2022 9:11 pm
Noen skrev: søn aug 29, 2021 7:57 pm Hva blir neste store oppfinnelse?

Og hva blir konsekvensene for oss?
Jeg tror global fred kan være en kandidat.
Konsekvensene kan fort bli nok mat og rent vann til alle.
Men, dette er en tåpelig tanke. Dette vil jo aldri slå an.

Først må vel nesten noen 'finne på' -hvordan- en skal kunne (forsøke å) oppnå global fred (gjerne akseptabel ressurs/mulighets..-fordeling) også.
Men det er jo en tåpelig tanke, det at noen skal kunne forsøke seg på å komme med et 'hvordan' -det vil jo liksom aldri slå an..

Nei, da er det nok bedre å tro, håpe.. på at troen og håpet i seg selv gjør utslaget (men det er ikke akkurat en *ny* oppfinnelse -dah..).

Not even the most far-fetched fiction..

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Hvis verden kan prøve å enes om å være uenige for en stakket stund, så kanskje vi kan få sendt av gårde en sonde til noen av de nærmeste eksoplanetene i en fart på kanskje 20% av lysets hastighet. Slik at vi kan motta bilder og videoer 25 år senere. Høres kanskje ikke ut som stort for de uinteresserte, men det ville ha vært et gigantisk skritt for alle med en viss forståelse rundt avstandene mellom vårt og de nærmeste andre solsystemene.
Det ville ha vært en "game changer."
At vi finner opp nye ting rundt elektroniske dubeditter, er uunngåelig - men det kan knapt kalles oppfinnelser lenger.
Å få inn klare bilder fra en planet for eksempel 4,3 lysår unna, som en planet med flytende vann rundt Centauri-stjernene, ville derimot være det.
Oppfinnelsen ligger i å frakte en sonde med droner så raskt at vi kan motta data innen samme levegenerasjon. Det vil trolig endre mye på jorden. Det vil skape ringeffekter i positiv retning vi ikke kjenner utfallet av enda.
Da vi mottok de første bildene av jordkloden tatt fra rommet, uten landegrenser slik vi var vant til via atlas og globus, var en slik "game changer." Få år senere ble f.eks Leger uten grenser startet, får å nevne noe.
Jeg er ikke en av de som tror vi går en mørk framtid i møte. Ja, millioner vil fortsatt dø av sult i og rundt konflikter, men jeg føler meg 99,5% sikker på at hvis man hadde spurt 25-åringer på nyttårsaften 2100 om de hadde ønsket å leve på begynnelsen av århundret de nettopp hadde avsluttet istedenfor deres nåtid, hadde svaret vært et rungende nei!
Vi går mot lysere tider, færre kriger, færre dødelige sykdommer, færre og færre lukkede land. Og vi vil finne løsninger på klimakrisen, noe som også kan sees på som en av de store "oppfinnelsene."
Men det å sondere det nærmeste området rundt oss der ute i mørket av universet, vil være den største oppfinnelsen dette århundret.
Jeg føler meg nesten helt sikker på det.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Noen skrev: søn aug 29, 2021 7:57 pm Hva blir neste store oppfinnelse? Finnes det noe på trappene som kan få vel så stor innvirkning som - la oss si, fotoapparatet, platespilleren, TV, internett eller mobiltelefoner?
I fremtiden vil man sikkert le av dette konkrete spørsmålet.

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

Noen skrev: søn aug 29, 2021 7:57 pm Hva blir neste store oppfinnelse? Finnes det noe på trappene som kan få vel så stor innvirkning som - la oss si, fotoapparatet, platespilleren, TV, internett eller mobiltelefoner?

Og hva blir konsekvensene for oss?
Antakelig en videreutvikling av noe vi allerede har. Feks knyttet overvåking og big data av helseinformasjon. Eller videreutvikling av CRISPR.

En rekke utfordringer og implikasjoner, men også en hel del som kan frigjøre og ta bort mye ledelse.

Wengerist

Legg inn av Wengerist »

Fusjonsreaktorer, både tror og håper det. Trygg og billig energi, og nok av det.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Wengerist skrev: man apr 18, 2022 10:05 am Fusjonsreaktorer, både tror og håper det. Trygg og billig energi, og nok av det.

Kunne vært fint med rimelige (og enkelt masseproduserte) fusjonsreaktorer..
Men ikke for å danne "klassisk" hadronfusjon, men "kvante(elektron)fusjon" - og ikke for å generere energi, men for å utnyttes i div. felt&bølge-mekaniske sammenheng 🧐
"Could have been quite fun and useful, maybe..".

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

kytec skrev: søn aug 29, 2021 10:47 pm Den flyge-bilen til Petter Smart, gleder meg.

Også skyskrapere så vi kan skrape unna noen skyer i dårlig vær.
Høh - hva med det oppblåsbare huset hans?

Mvh

BE

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

BlackEagle skrev: ons mai 11, 2022 12:34 pm
kytec skrev: søn aug 29, 2021 10:47 pm Den flyge-bilen til Petter Smart, gleder meg.

Også skyskrapere så vi kan skrape unna noen skyer i dårlig vær.
Høh - hva med det oppblåsbare huset hans?

Mvh

BE
Nå behøver vi skyskrapere til å skrape SAMMEN skyer og plassere de over vannreservoar for både drikke og kraftproduksjon.

En utvikling vi ikke så komme for kun kort tid siden.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

BlackEagle skrev: ons mai 11, 2022 12:34 pm
kytec skrev: søn aug 29, 2021 10:47 pm Den flyge-bilen til Petter Smart, gleder meg.

Også skyskrapere så vi kan skrape unna noen skyer i dårlig vær.
Høh - hva med det oppblåsbare huset hans?

Mvh

BE
Nå kunne jeg tenkt meg et oppblåsbart hue, så kunne jeg bare svevd dit vinden førte meg (slipper da også bompenger, drivstoffutgifter, transportavgifter/skatter.. og om det skulle komme noen statlige.. innkrevere, så kan jeg bare sveve vekk..).

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Teknologi & Vitenskap»