Hva blir neste store oppfinnelse?

Svar
Jobs
Innlegg: 456

Re: Hva blir neste store oppfinnelse?

Legg inn av Jobs »

Jobs skrev: søn jun 19, 2022 7:17 pm Det blir faststoff batteri og Fusjonskraft .
Det ser ut til at jeg får rett når det gjelder fusjonkraft ,dette er et stort gjennombrudd .

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... onsreaktor

Corvus

Legg inn av Corvus »

BlackEagle skrev: lør okt 15, 2022 2:47 am
Texas_John skrev: man okt 10, 2022 11:49 pm
BlackEagle skrev: søn okt 09, 2022 2:35 pm

Har du spist noe du ikke tåler?
Er du samtidsimperialist? Narsissistisk har du vel fått det for deg at verden skal bestå slik den er akkurat nå for ettertiden. Komisk
Jeg er redd du er på villspor, men du kan jo fundere på følgende spørsmål:

F. eks.: hvor mange mennesker levde på jorda for 15.000 år siden? Hvor mange lever på jorda nå? Hvor mange mennesker bidro til stigende temperaturer og klimaendring - bl. a. ved forurensning - bl. a. ved økende CO2- avtrykk for 15.000 pr siden, og hvor mange bidrar til det samme nå?
Hva har det å si hvor mange mennesker som levde på jorda for 15.000 år siden?

For 250 millioner år siden var vannstanden 100 meter høyere enn i dag, og det fantes ikke is noe sted på kloden, det var palmeskog på Svalbard. Må ha vært en voldsom forurensing i forkant av denne varmeperioden om en skal følge din skrudde logikk?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Corvus skrev: tir des 13, 2022 8:31 pm
BlackEagle skrev: lør okt 15, 2022 2:47 am
Texas_John skrev: man okt 10, 2022 11:49 pm
Er du samtidsimperialist? Narsissistisk har du vel fått det for deg at verden skal bestå slik den er akkurat nå for ettertiden. Komisk
Jeg er redd du er på villspor, men du kan jo fundere på følgende spørsmål:

F. eks.: hvor mange mennesker levde på jorda for 15.000 år siden? Hvor mange lever på jorda nå? Hvor mange mennesker bidro til stigende temperaturer og klimaendring - bl. a. ved forurensning - bl. a. ved økende CO2- avtrykk for 15.000 pr siden, og hvor mange bidrar til det samme nå?
Hva har det å si hvor mange mennesker som levde på jorda for 15.000 år siden?

For 250 millioner år siden var vannstanden 100 meter høyere enn i dag, og det fantes ikke is noe sted på kloden, det var palmeskog på Svalbard. Må ha vært en voldsom forurensing i forkant av denne varmeperioden om en skal følge din skrudde logikk?
Jeg skjønner at dette ble litt komplisert for deg. Beklager det. Men - ikke tenk mer på det, du.

Mvh

BE

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 422

Legg inn av NiGoZeroIchi »

Corvus skrev: tir des 13, 2022 8:31 pm
BlackEagle skrev: lør okt 15, 2022 2:47 am
Texas_John skrev: man okt 10, 2022 11:49 pm
Er du samtidsimperialist? Narsissistisk har du vel fått det for deg at verden skal bestå slik den er akkurat nå for ettertiden. Komisk
Jeg er redd du er på villspor, men du kan jo fundere på følgende spørsmål:

F. eks.: hvor mange mennesker levde på jorda for 15.000 år siden? Hvor mange lever på jorda nå? Hvor mange mennesker bidro til stigende temperaturer og klimaendring - bl. a. ved forurensning - bl. a. ved økende CO2- avtrykk for 15.000 pr siden, og hvor mange bidrar til det samme nå?
Hva har det å si hvor mange mennesker som levde på jorda for 15.000 år siden?

For 250 millioner år siden var vannstanden 100 meter høyere enn i dag, og det fantes ikke is noe sted på kloden, det var palmeskog på Svalbard. Må ha vært en voldsom forurensing i forkant av denne varmeperioden om en skal følge din skrudde logikk?
Når man snakker om tidsperioder på hundre millioner år, er det nok mer enn forurensning som virker inn.
Jordas helning og bane rundt sola har noe variasjon som gir utslag i form av globale varmeperioder og istider. På kort sikt er trolig denne effekten neglisjerbar (så man kan ikke gi dette "skylda" for observerte hurtige klimaendringer), men over millioner av år er det klart en faktor man må ta med.
Landmasser flytter seg - landområder som i dag ligger nær polene, kan ha vært adskillig nærmere ekvator for 250 millioner år siden. Sånn sett behøver ikke Svalbards vegetasjon for 250 millioner år siden si så mye om det arktiske klimaet for 250 millioner år siden.

Corvus

Legg inn av Corvus »

NiGoZeroIchi skrev: ons des 14, 2022 10:30 am
Corvus skrev: tir des 13, 2022 8:31 pm
BlackEagle skrev: lør okt 15, 2022 2:47 am

Jeg er redd du er på villspor, men du kan jo fundere på følgende spørsmål:

F. eks.: hvor mange mennesker levde på jorda for 15.000 år siden? Hvor mange lever på jorda nå? Hvor mange mennesker bidro til stigende temperaturer og klimaendring - bl. a. ved forurensning - bl. a. ved økende CO2- avtrykk for 15.000 pr siden, og hvor mange bidrar til det samme nå?
Hva har det å si hvor mange mennesker som levde på jorda for 15.000 år siden?

For 250 millioner år siden var vannstanden 100 meter høyere enn i dag, og det fantes ikke is noe sted på kloden, det var palmeskog på Svalbard. Må ha vært en voldsom forurensing i forkant av denne varmeperioden om en skal følge din skrudde logikk?
Når man snakker om tidsperioder på hundre millioner år, er det nok mer enn forurensning som virker inn.
Jordas helning og bane rundt sola har noe variasjon som gir utslag i form av globale varmeperioder og istider. På kort sikt er trolig denne effekten neglisjerbar (så man kan ikke gi dette "skylda" for observerte hurtige klimaendringer), men over millioner av år er det klart en faktor man må ta med.
Landmasser flytter seg - landområder som i dag ligger nær polene, kan ha vært adskillig nærmere ekvator for 250 millioner år siden. Sånn sett behøver ikke Svalbards vegetasjon for 250 millioner år siden si så mye om det arktiske klimaet for 250 millioner år siden.
Bare et eksempel. Et annet er at for 20.000 år siden var store deler av Europa og Nord-Amerika dekket av is, vannstanden var 140 meter lavere enn i dag.

Corvus

Legg inn av Corvus »

BlackEagle skrev: ons des 14, 2022 10:29 am
Corvus skrev: tir des 13, 2022 8:31 pm
BlackEagle skrev: lør okt 15, 2022 2:47 am

Jeg er redd du er på villspor, men du kan jo fundere på følgende spørsmål:

F. eks.: hvor mange mennesker levde på jorda for 15.000 år siden? Hvor mange lever på jorda nå? Hvor mange mennesker bidro til stigende temperaturer og klimaendring - bl. a. ved forurensning - bl. a. ved økende CO2- avtrykk for 15.000 pr siden, og hvor mange bidrar til det samme nå?
Hva har det å si hvor mange mennesker som levde på jorda for 15.000 år siden?

For 250 millioner år siden var vannstanden 100 meter høyere enn i dag, og det fantes ikke is noe sted på kloden, det var palmeskog på Svalbard. Må ha vært en voldsom forurensing i forkant av denne varmeperioden om en skal følge din skrudde logikk?
Jeg skjønner at dette ble litt komplisert for deg. Beklager det. Men - ikke tenk mer på det, du.

Mvh

BE
Hva var komplisert? Er slik idiottone passer seg ikke, svar greit.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Corvus skrev: ons des 14, 2022 5:20 pm
Hva var komplisert? Er slik idiottone passer seg ikke, svar greit.
Det må nesten du fortelle; jeg synes ikke det var så komplisert.

Mvh

BE

Corvus

Legg inn av Corvus »

BlackEagle skrev: tor des 15, 2022 5:51 pm
Corvus skrev: ons des 14, 2022 5:20 pm
Hva var komplisert? Er slik idiottone passer seg ikke, svar greit.
Det må nesten du fortelle; jeg synes ikke det var så komplisert.

Mvh

BE
Bare et eksempel. Et annet er at for 20.000 år siden var store deler av Europa og Nord-Amerika dekket av is, vannstanden var 140 meter lavere enn i dag.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Den som oppfinner fred i verden og avskaffer krig vil jeg personlig erklære som verdens største oppfinner.
Jeg ser det for meg når alle nobelprisene deles ut :
"Dette var genialt! Hvofor har ingen funnet opp dette før?"

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Corvus skrev: tor des 15, 2022 7:18 pm
BlackEagle skrev: tor des 15, 2022 5:51 pm
Corvus skrev: ons des 14, 2022 5:20 pm
Hva var komplisert? Er slik idiottone passer seg ikke, svar greit.
Det må nesten du fortelle; jeg synes ikke det var så komplisert.

Mvh

BE
Bare et eksempel. Et annet er at for 20.000 år siden var store deler av Europa og Nord-Amerika dekket av is, vannstanden var 140 meter lavere enn i dag.
Å, dæven!, Ja, da eksisterer selvføøølgelig ikke menneskeskapte klimaendringer som kan (og sannsynligvis vil) føre til at millionvis av menneskers bo- og levesteder kan bli satt under vann...

Det var akkurat det jeg antydet - at det kanskje ble litt for komplisert for deg.

Med hjertelig og vennlig hilsen

BE
som i all høflighet minner om at det dessuten levde betydelig færre mennesker på hele jorda - inkl. lavereliggende områder både for 20.000 år siden og millioner av år siden - enn i dag

Corvus

Legg inn av Corvus »

BlackEagle skrev: tor des 15, 2022 9:28 pm
Corvus skrev: tor des 15, 2022 7:18 pm
BlackEagle skrev: tor des 15, 2022 5:51 pm

Det må nesten du fortelle; jeg synes ikke det var så komplisert.

Mvh

BE
Bare et eksempel. Et annet er at for 20.000 år siden var store deler av Europa og Nord-Amerika dekket av is, vannstanden var 140 meter lavere enn i dag.
Å, dæven!, Ja, da eksisterer selvføøølgelig ikke menneskeskapte klimaendringer som kan (og sannsynligvis vil) føre til at millionvis av menneskers bo- og levesteder kan bli satt under vann...

Det var akkurat det jeg antydet - at det kanskje ble litt for komplisert for deg.

Med hjertelig og vennlig hilsen

BE
som i all høflighet minner om at det dessuten levde betydelig færre mennesker på hele jorda - inkl. lavereliggende områder både for 20.000 år siden og millioner av år siden - enn i dag
Som jeg tenkte, du ser helt bort fra jordens naturlige sykluser, som at det var istid for 20.000 år siden, og varmt før dette. Når du ikke evner å se helheten med både sykluser og forurensing så blir det bare usammenhengende vas fra din side. Enten forstår du svært lite, eller så er du så ignorant til fakta at det bare blir komisk. Tror faktisk på det første.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Corvus skrev: fre des 16, 2022 3:44 pm
BlackEagle skrev: tor des 15, 2022 9:28 pm
Corvus skrev: tor des 15, 2022 7:18 pm
Bare et eksempel. Et annet er at for 20.000 år siden var store deler av Europa og Nord-Amerika dekket av is, vannstanden var 140 meter lavere enn i dag.
Å, dæven!, Ja, da eksisterer selvføøølgelig ikke menneskeskapte klimaendringer som kan (og sannsynligvis vil) føre til at millionvis av menneskers bo- og levesteder kan bli satt under vann...

Det var akkurat det jeg antydet - at det kanskje ble litt for komplisert for deg.

Med hjertelig og vennlig hilsen

BE
som i all høflighet minner om at det dessuten levde betydelig færre mennesker på hele jorda - inkl. lavereliggende områder både for 20.000 år siden og millioner av år siden - enn i dag
Som jeg tenkte, du ser helt bort fra jordens naturlige sykluser, som at det var istid for 20.000 år siden, og varmt før dette. Når du ikke evner å se helheten med både sykluser og forurensing så blir det bare usammenhengende vas fra din side. Enten forstår du svært lite, eller så er du så ignorant til fakta at det bare blir komisk. Tror faktisk på det første.
Takk, da fikk jeg bekreftet at det ble for komplisert for deg.

Mvh

BE

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Skikkelig feit juicy junkfood uten uheldige bivirkninger på helsa. Det håper jeg er det neste.

Jeg kunne tenkt meg å fråtse i pizza, burgere, smågodt, potetgull så mye jeg vil uten å måtte tenke på at jeg er en mann i den alderen der forbrenningen reduseres og hjertet ber om snill mat.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

PapaSmurf skrev: fre des 16, 2022 5:59 pm Skikkelig feit juicy junkfood uten uheldige bivirkninger på helsa. Det håper jeg er det neste.

Jeg kunne tenkt meg å fråtse i pizza, burgere, smågodt, potetgull så mye jeg vil uten å måtte tenke på at jeg er en mann i den alderen der forbrenningen reduseres og hjertet ber om snill mat.
Sunn mat er enten

egg og flesk

eller

flesk og egg.

Mvh

BE
god og mett

Corvus

Legg inn av Corvus »

BlackEagle skrev: fre des 16, 2022 5:53 pm
Corvus skrev: fre des 16, 2022 3:44 pm
BlackEagle skrev: tor des 15, 2022 9:28 pm

Å, dæven!, Ja, da eksisterer selvføøølgelig ikke menneskeskapte klimaendringer som kan (og sannsynligvis vil) føre til at millionvis av menneskers bo- og levesteder kan bli satt under vann...

Det var akkurat det jeg antydet - at det kanskje ble litt for komplisert for deg.

Med hjertelig og vennlig hilsen

BE
som i all høflighet minner om at det dessuten levde betydelig færre mennesker på hele jorda - inkl. lavereliggende områder både for 20.000 år siden og millioner av år siden - enn i dag
Som jeg tenkte, du ser helt bort fra jordens naturlige sykluser, som at det var istid for 20.000 år siden, og varmt før dette. Når du ikke evner å se helheten med både sykluser og forurensing så blir det bare usammenhengende vas fra din side. Enten forstår du svært lite, eller så er du så ignorant til fakta at det bare blir komisk. Tror faktisk på det første.
Takk, da fikk jeg bekreftet at det ble for komplisert for deg.

Mvh

BE
Haha, du har jo virkelig ikke noe å komme med i det hele tatt. Bare vas.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Virker som om man fikk svaret iløpet av de første innleggene.

En videreutvikling av AI-teknologi, og hva lett tilgjengelige programmer kan oppnå vil jeg si at er den største utviklingen/oppfinnelsen siden denne tråden ble startet.

Både når det kommer til å finne opp tekst / svare på spørsmål som en profesjonell aktør - og kanskje i enda større grad innen kunstens verden.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Corvus skrev: fre des 16, 2022 9:27 pm
Haha, du har jo virkelig ikke noe å komme med i det hele tatt. Bare vas.
Neivel.

Mvh

BE

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

fargerik skrev: tor des 15, 2022 7:23 pm Den som oppfinner fred i verden og avskaffer krig vil jeg personlig erklære som verdens største oppfinner.
Jeg ser det for meg når alle nobelprisene deles ut :
"Dette var genialt! Hvofor har ingen funnet opp dette før?"
En fin tanke..
Det å kunne gitt ALLE mennesker reelle muligheter vedrørende utvikling, næring/ressurs-tilganger, lykke, glede.., med full fred og (bevegelse)frihet osv...
Så den som eventuelt hadde oppfunnet noe så ekstremt, hadde nok i samme slengen avskaffet hele nobelprisutdelingen,, - i sin akk så "nødvendige" pomp & prakt.
- Og det vil en vel ikke ha noe av, og/eller forsøk på - "selvsagt"(?).

Så ekstreme oppfinnelser, muligheter, endringer.. medfører ekstreme konsekvenser -alt etter hva man måtte mene er ekstremt...
Dog, kan kanskje alternativene anses å være ekstremt patetiske, og at det ene kan veie opp for det andre, med hensyn til det negative/positive(?).

Og som vanlig, så handler det (fiksjonen, fantasien, hypotesen, teorien..) alltids om 'hvordan', selv om 'hvordan' også vil kunne være en fin bukk som man kan hoppe over 😬

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Jolla skrev: fre des 16, 2022 9:32 pm Virker som om man fikk svaret iløpet av de første innleggene.

En videreutvikling av AI-teknologi, og hva lett tilgjengelige programmer kan oppnå vil jeg si at er den største utviklingen/oppfinnelsen siden denne tråden ble startet.

Både når det kommer til å finne opp tekst / svare på spørsmål som en profesjonell aktør - og kanskje i enda større grad innen kunstens verden.
Regner her med at du har utelukket den "AI'en" som diverse "chat-bot'er" på enkelte nettsider -representerer.
😣

At AI 'kan bli bedre' med videreutvikling er jeg for så vidt enig i, *er* per dags dato . er noe annet (ja jeg er sikkert en kverulant dah..😊)..
Men noen "state of the art"-oppfinnelse(?) -næh.., men hver sin smak..

- Selv ville jeg nok heller satset på at det "revolusjonerende" ville være knyttet til en mer fysisk konstruktiv utvikling innad elektrodynamikk og felt/bølge-mekanikk, der bruksområdet *må* være basert på masseproduksjon mht. ressurstilgang/muligheter for alle(!). Dog uten at det er representativ forskning på området, eller at i det hele tatt eksisterer (ikke engang innad illustrert fiksjon) som konsept -ennå...
- Men som vanlig, alt etter hva en ønsker å forsøke å få til, og hva som finnes av muligheter 🙄

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Zpiff skrev: lør des 17, 2022 1:34 pm
Regner her med at du har utelukket den "AI'en" som diverse "chat-bot'er" på enkelte nettsider -representerer.
😣

At AI 'kan bli bedre' med videreutvikling er jeg for så vidt enig i, *er* per dags dato . er noe annet (ja jeg er sikkert en kverulant dah..😊)..
Men noen "state of the art"-oppfinnelse(?) -næh.., men hver sin smak..

- Selv ville jeg nok heller satset på at det "revolusjonerende" ville være knyttet til en mer fysisk konstruktiv utvikling innad elektrodynamikk og felt/bølge-mekanikk, der bruksområdet *må* være basert på masseproduksjon mht. ressurstilgang/muligheter for alle(!). Dog uten at det er representativ forskning på området, eller at i det hele tatt eksisterer (ikke engang innad illustrert fiksjon) som konsept -ennå...
- Men som vanlig, alt etter hva en ønsker å forsøke å få til, og hva som finnes av muligheter 🙄
Jeg ville nok prioritert ... hmmm ... skal vi se ... jo! Jeg ville prioritert norskundervisninga i grunnskolen! For det er piiinlig tydelig at en større del av utenriksreportere (foreløpig har dette fenomenet vært mest uttalt blant dem, av en eller annen grunn) i norske allmennkringkastere ikke kan noe så enkelt som puste- og kommaregler! Flere - her ikke navngitte - eksemplarer innen denne yrkesgruppa har utmerket seg med f. eks.:

konsekvent unnlate å ta pustepause (dvs. komma; evt. punktum) FORAN "men"
konsekvent i stedet å puste (dvs. flette inn et komma) ETTER "men"
svært ofte å fremheve at de ikke AAAANER hva transitive og intransitive verb er for no' rart (og det lærte undertegnede på ungdomsskolen, men han visste det jo selvsagt tidligere, for det lærer man NÅR MAN LÆRER Å SNAKKE I TO-TRE-FIRE-ÅRSALDEREN!
(enkelte - dvs. flere av dem) til pine og kjedsommelighet flette inn: "da-da-da-da-da ... i-i-i-i-i ... å-å-å-å-å ... eh-eh-eh-eh-eh" e. l. uansett hva de prøver å snakke om
svært ofte å benytte "og" i stedet for infinitivsmerket "å"
svært ofte å la infinitivsmerket "å" komme foran - ikke et verb i infinitiv, men en KONJUNKSJON!!! Suppehuer!

... samt mange, mange flere forunderlige fenomen som avviker fra det vi andre oppfatter som NORMAL og RIKTIG språkbruk enten det gjelder dialekt eller normerte språkformer; og ALT gjør vondt i ryggraden - så vondt at jeg griper meg sjøl i å komme med ukvemsord dersom fjernsynet står på uten at jeg hører etter hva det snakkes om mens jeg er opptatt med noe helt, helt annet og egentlig ikke skal legge merke til det som kommer fra boksen!

Mv og temmelig irritert h

BE
med en gen-defekt i ryggraden som gir ufrivillige smerter og krampetrekninger når han hører vettløs språkbruk

...og alt det ovenstående gjelder også teksting - både på norsk og fremmedlandsk!

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

BlackEagle skrev: lør des 17, 2022 3:51 pm
Zpiff skrev: lør des 17, 2022 1:34 pm
Regner her med at du har utelukket den "AI'en" som diverse "chat-bot'er" på enkelte nettsider -representerer.
😣

At AI 'kan bli bedre' med videreutvikling er jeg for så vidt enig i, *er* per dags dato . er noe annet (ja jeg er sikkert en kverulant dah..😊)..
Men noen "state of the art"-oppfinnelse(?) -næh.., men hver sin smak..

- Selv ville jeg nok heller satset på at det "revolusjonerende" ville være knyttet til en mer fysisk konstruktiv utvikling innad elektrodynamikk og felt/bølge-mekanikk, der bruksområdet *må* være basert på masseproduksjon mht. ressurstilgang/muligheter for alle(!). Dog uten at det er representativ forskning på området, eller at i det hele tatt eksisterer (ikke engang innad illustrert fiksjon) som konsept -ennå...
- Men som vanlig, alt etter hva en ønsker å forsøke å få til, og hva som finnes av muligheter 🙄
Jeg ville nok prioritert ... hmmm ... skal vi se ... jo! Jeg ville prioritert norskundervisninga i grunnskolen! For det er piiinlig tydelig at en større del av utenriksreportere (foreløpig har dette fenomenet vært mest uttalt blant dem, av en eller annen grunn) i norske allmennkringkastere ikke kan noe så enkelt som puste- og kommaregler! Flere - her ikke navngitte - eksemplarer innen denne yrkesgruppa har utmerket seg med f. eks.:

konsekvent unnlate å ta pustepause (dvs. komma; evt. punktum) FORAN "men"
konsekvent i stedet å puste (dvs. flette inn et komma) ETTER "men"
svært ofte å fremheve at de ikke AAAANER hva transitive og intransitive verb er for no' rart (og det lærte undertegnede på ungdomsskolen, men han visste det jo selvsagt tidligere, for det lærer man NÅR MAN LÆRER Å SNAKKE I TO-TRE-FIRE-ÅRSALDEREN!
(enkelte - dvs. flere av dem) til pine og kjedsommelighet flette inn: "da-da-da-da-da ... i-i-i-i-i ... å-å-å-å-å ... eh-eh-eh-eh-eh" e. l. uansett hva de prøver å snakke om
svært ofte å benytte "og" i stedet for infinitivsmerket "å"
svært ofte å la infinitivsmerket "å" komme foran - ikke et verb i infinitiv, men en KONJUNKSJON!!! Suppehuer!

... samt mange, mange flere forunderlige fenomen som avviker fra det vi andre oppfatter som NORMAL og RIKTIG språkbruk enten det gjelder dialekt eller normerte språkformer; og ALT gjør vondt i ryggraden - så vondt at jeg griper meg sjøl i å komme med ukvemsord dersom fjernsynet står på uten at jeg hører etter hva det snakkes om mens jeg er opptatt med noe helt, helt annet og egentlig ikke skal legge merke til det som kommer fra boksen!

Mv og temmelig irritert h

BE
med en gen-defekt i ryggraden som gir ufrivillige smerter og krampetrekninger når han hører vettløs språkbruk

...og alt det ovenstående gjelder også teksting - både på norsk og fremmedlandsk!
Mulig AI kan bidra med grammatisk korrekt rettskriving og pustepauser, selv med kaudervelsk målføre.. 😬
Svenskene kan kanskje sies å være mer positive til AI generelt (no pun intended), og/men siden nordmenn gjerne følger etter så...
Fra dagens SVT:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny ... r-mansklig

Noen andre greie regler innad verbal kommunikasjon, kan også være:
- Ikke snakk med (for mye) mat i munnen, hvilket gjelder spesielt om man sitter nært og rett ovenfor den man snakker med.
- Selv om man har på høytalerfunksjonen på telefonen (talatut på dialekt), så betyr det ikke at det er behagelig å høre på da, når telefonen veives rundt mens man snakker.
(Mulig de store grasiøse armbevegelsene (gestikulasjoner) er ment for å imponere, men det gjelder nok ikke allmuen som sådan, uansett kommunikasjonsmetode).
- Ellers hadde det vært fint om man (særs ved intervjuer..) kunne unngå verbale tankepauser (ta heller de nevnte pustepauser) formulert som "æææææhhh ...", foran annenhver setning.
...
Når det kommer til det skriftlige, så kommer jeg bare på en regel:
- Ikke skriv som jeg gjør! 🤣

Så om man skal forsøke å holde seg til tema, så vil vel (implisitt) neste store oppfinnelse være å få folk til å kommunisere (og oppføre seg) som folk bør.
Dog, hvem som skal/bør bestemme hva folk bør - er en helt annen sak (jeg er i hvert fall ukvalifisert, inhabil, inkapabel.., and that's no shit Sherlock..), og noen god oppskrift på å overleve med behag.. - er det heller ikke 😎

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Zpiff skrev: lør des 17, 2022 8:25 pm
Så om man skal forsøke å holde seg til tema, så vil vel (implisitt) neste store oppfinnelse være å få folk til å kommunisere (og oppføre seg) som folk bør.
That'll be the day...

Mvh

BE

startelver

Legg inn av startelver »

Automatisk ostehøvel bør patenteres. Vi oppfant den, allikevel er det ingen som har sett ulempen med å skjære skiver manuelt. Isteden deles de opp på fabrikk og selges til en høyere pris enn kiloprisen.

Så en elektrisk ostehøvel ønskes.

Brukeravatar
BBQsaus
Innlegg: 304

Legg inn av BBQsaus »

Den neste store oppfinnelsen er her nå. For de som ikke har testet: https://chat.openai.com/

Dette er en AI som kan svare på omtrent hva som helst mellom himmel og jord. For de som er interessert så vil jeg anbefale å sjekke ut litt instruksjoner rundt hvordan man får best mulig svar. Kort fortalt så blir svaret bedre jo bedre spørsmålet er. Selv jobber jeg med IT og ser at jeg kan spørre denne rett ut om den kan skrive kode for meg; og det kan den. Rett og slett helt villt og egentlig ganske skremmende. Jeg tror verden er et helt annet sted om 10-20 år pga AI. Har tidligere vært litt skeptisk til hvor langt dette egentlig har kommet og om det er en hype. Men denne maskinen (eller hva det er) beviser helt konkret hva man kan få ut av AI. Og dette er hva som ligger åpent ute idag..

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

BBQsaus skrev: søn des 18, 2022 10:56 pm Den neste store oppfinnelsen er her nå. For de som ikke har testet: https://chat.openai.com/

Dette er en AI som kan svare på omtrent hva som helst mellom himmel og jord. For de som er interessert så vil jeg anbefale å sjekke ut litt instruksjoner rundt hvordan man får best mulig svar. Kort fortalt så blir svaret bedre jo bedre spørsmålet er. Selv jobber jeg med IT og ser at jeg kan spørre denne rett ut om den kan skrive kode for meg; og det kan den. Rett og slett helt villt og egentlig ganske skremmende. Jeg tror verden er et helt annet sted om 10-20 år pga AI. Har tidligere vært litt skeptisk til hvor langt dette egentlig har kommet og om det er en hype. Men denne maskinen (eller hva det er) beviser helt konkret hva man kan få ut av AI. Og dette er hva som ligger åpent ute idag..
Kå te målføré kein' 'n bruke da, tru?

Mvh
som tvila på det meste; inkludert tidssignalet

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

BlackEagle skrev: søn des 18, 2022 11:26 pm
Kå te målføré kein' 'n bruke da, tru?

Mvh
som tvila på det meste; inkludert tidssignalet
Du husker vår felles venn fra vgd, Spire?
Jeg tror neppe denne AI'en hadde klart oppgaver fra ham...
Fred være med ham forresten, han er savnet.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: man des 19, 2022 7:45 am
BlackEagle skrev: søn des 18, 2022 11:26 pm
Kå te målføré kein' 'n bruke da, tru?

Mvh
som tvila på det meste; inkludert tidssignalet
Du husker vår felles venn fra vgd, Spire?
Jeg tror neppe denne AI'en hadde klart oppgaver fra ham...
Fred være med ham forresten, han er savnet.
En pussighet: Ett eller annet sted fant eller fikk jeg et bilde av ham - og vi var omtrent hverandres dobbeltgjengere!

Mvh

BE
"Inni er vi like, men det er utenpå!" (Rolv Wesenlund i en eller annen innspilling av "Noen barn er gule" osv.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

BlackEagle skrev: man des 19, 2022 8:55 am
return_of_drakkar skrev: man des 19, 2022 7:45 am
BlackEagle skrev: søn des 18, 2022 11:26 pm
Kå te målføré kein' 'n bruke da, tru?

Mvh
som tvila på det meste; inkludert tidssignalet
Du husker vår felles venn fra vgd, Spire?
Jeg tror neppe denne AI'en hadde klart oppgaver fra ham...
Fred være med ham forresten, han er savnet.
En pussighet: Ett eller annet sted fant eller fikk jeg et bilde av ham - og vi var omtrent hverandres dobbeltgjengere!

Mvh

BE
"Inni er vi like, men det er utenpå!" (Rolv Wesenlund i en eller annen innspilling av "Noen barn er gule" osv.
Jeg husker at du nevnte det på vgd ja, altså likheten (god hukommelse er dog et tveegget sverd...).

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

startelver skrev: søn des 18, 2022 9:15 pm Automatisk ostehøvel bør patenteres. Vi oppfant den, allikevel er det ingen som har sett ulempen med å skjære skiver manuelt. Isteden deles de opp på fabrikk og selges til en høyere pris enn kiloprisen.

Så en elektrisk ostehøvel ønskes.
Det går ikke fordi osten har blitt så kostbar/verdifull at den må skjæres opp med andakt (kan kun gjøres manuelt av autorisert/velsignet personell i gitte seremonier/seanser).
Bilde
Nytes gjerne (ironisk nok?) med kjeks og rødvin..

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Zpiff skrev: tir des 20, 2022 9:24 pm
startelver skrev: søn des 18, 2022 9:15 pm Automatisk ostehøvel bør patenteres. Vi oppfant den, allikevel er det ingen som har sett ulempen med å skjære skiver manuelt. Isteden deles de opp på fabrikk og selges til en høyere pris enn kiloprisen.

Så en elektrisk ostehøvel ønskes.
Det går ikke fordi osten har blitt så kostbar/verdifull at den må skjæres opp med andakt (kan kun gjøres manuelt av autorisert/velsignet personell i gitte seremonier/seanser).

Nytes gjerne (ironisk nok?) med kjeks og rødvin..
That'll be the day...

Mvh

BE

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Teknologi & Vitenskap»