Barnefattigdom

Svar
Bjoro33

Barnefattigdom

Legg inn av Bjoro33 »

En merkelig sak, noe jeg først nå har oppdaget, er at inntektsberegningen som sosialhjelp beregnes ut fra, varierer fra kommune til kommune.
Skien har stor barnefattigdom. Nesten hver femte barn vokser opp i fattige hjem. Det er mange...
Jeg har trodd det kun kom av den høye andelen innvandrere/flyktninger her. Men så har kommunen politisk valgt at barnetrygd skal regnes med i inntektsgrunnlaget. Dermed får de berettigede lavere beløp å leve av. Andre kommuner velger å ikke regne det med. Så her betyr kommunegrensene forskjellsbehandling.
Nabokommunen Porsgrunn gjør det samme. Ordfører Koss forsvarer det med at det er ikke inndekning i forslaget sv kom med. Kommunen ville fått en ekstrsutgift på ca 3.5 mill i året. Kommunen velger heller å putte 22 mill inn i fond...

Denne forskjellsbehandling burde opphøre. Lik praksis på dette må innføres i hele landet. Da vil en god prosent av dem i fattige familier få bedret sin økonomi.

Hvordan er det i din kommune?

ulefos

Legg inn av ulefos »

Bjoro33 skrev: man aug 30, 2021 7:19 pm Denne forskjellsbehandling burde opphøre. Lik praksis på dette må innføres i hele landet. Da vil en god prosent av dem i fattige familier få bedret sin økonomi.

Hvordan er det i din kommune?
dette er en av de ting SV har sterkt fokus på, årlige forslag om at dette ikke skal tillates har blitt nedstemt i Stortinget, med ny regjering kan jeg ikke tenke meg annet enn at denne praksisen blir avsluttet

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

ulefos skrev: man aug 30, 2021 7:23 pm

dette er en av de ting SV har sterkt fokus på, årlige forslag om at dette ikke skal tillates har blitt nedstemt i Stortinget, med ny regjering kan jeg ikke tenke meg annet enn at denne praksisen blir avsluttet
Ja er vi"sikre" på det. De to kommunene jeg nevner er "røde"kommuner. Ullensaker og Lørenskog er blå... og der er det politisk valgt å regne på den andre måten, slik at mottakerne får høyere utbetalinger

BornOnThe4thOfJuly

Legg inn av BornOnThe4thOfJuly »

Bjoro33 skrev: man aug 30, 2021 7:19 pm

Denne forskjellsbehandling burde opphøre. Lik praksis på dette må innføres i hele landet. Da vil en god prosent av dem i fattige familier få bedret sin økonomi.

Hvordan er det i din kommune?
Alternativt at mange får dårligere råd ved at absolutt alle kommuner regner med barnetrygden i grunnlaget.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Ja selvfølgelig. Men likhet.
Det er ikke greit at f.eks en familie/enslig forelder med to barn skal få over tretusen mer pr mnd å leve av, enn den som bor på andre siden av kommunegrensen.

BornOnThe4thOfJuly

Legg inn av BornOnThe4thOfJuly »

Bjoro33 skrev: man aug 30, 2021 8:18 pm Ja selvfølgelig. Men likhet.
Det er ikke greit at f.eks en familie/enslig forelder med to barn skal få over tretusen mer pr mnd å leve av, enn den som bor på andre siden av kommunegrensen.
Det er vel egentlig politikk. Å fordele byrder og goder. Lokaldemokratiet som mange mener er synonymt med noe bra vil jo nettopp medføre forskjeller ved at ulike kommunepolitikere prioriterer pengebruken forskjellig.

Alternativt er at det er sentralstyrt på nasjonalt nivå som veldig mye faktisk er i Norge. Lokalpolitikere har ikke veldig stort handlingsrom til faktisk å bedrive politikk i form av å fordele byrder og goder da stort sett alt de har å rutte med både av inntekter og utgifter er fastsatt av nasjonale regler.

Det er ellers en utvikling der flere og flere kommuner lar barnetrygden gå utenom grunnlaget. Slik sett kan man like godt betrakte det at barnetrygden skal være med i grunnlaget som "den opprinnelige ordningen". En sentralstyrt ordning ville da kanskje fortsatt ha denne ordningen. En ordning der hver kommune selv bestemmer har altså ført til at stadig flere kommuner tar barnetrygden vekk fra grunnlaget.

Lokaldemokrati i praksis og det er 2 år til valg og da får vi se om dette i det hele tatt kommer opp som en sak i valgkampen eller om eiendomsskatt er viktigere for mange.

Men man skal uansett ha klart for seg at man fjerner deler av lokaldemokratiet dersom man fastsetter nasjonale regler her. Uansett om man lander på den ene eller andre løsningen når det gjelder barnetrygden.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»