Ioniq serien
Ioniq serien
Hyundai har kommet som de fleste fått med seg skilt ut EL-bilene i et eget merke og vil navngi alle disse med IONIQ og en tallkombinasjon etter hvilken modell det er.
Nå har Ioniq 5 kommet, og den skal senere følges opp med 6 og 7 før eventuelt mindre modeller.
Ioniq 5 har fått strålende kritikker, og jeg fikk for første gang prøve den en liten tur i dag. Meget komfortabel bil, med mye fancy utstyr som kanskje ikke er så intuitivt å bruke som Tesla.
Jeg forstår godt at den vil selge, og selger veldig godt hos EL-bilfrelste nordmenn. God plass, hengerfeste, rekkevidde som holder for de fleste dager i året, rask lading, 4WD og relativt motorsterk
er grunn nok hos de fleste. Jeg likte den veldig godt, og nesten litt for godt for lommeboka sin del for jeg har ikke slike planer nå
Ioniq 6 kommer neste år, og her er en liten smakebit på utkastet til den. Meget lekkert, og tar du med hvor tett Ioniq 5 ble i forhold til project 45, så tror jeg faktisk 6 blir veldig lik denne.
Nå har Ioniq 5 kommet, og den skal senere følges opp med 6 og 7 før eventuelt mindre modeller.
Ioniq 5 har fått strålende kritikker, og jeg fikk for første gang prøve den en liten tur i dag. Meget komfortabel bil, med mye fancy utstyr som kanskje ikke er så intuitivt å bruke som Tesla.
Jeg forstår godt at den vil selge, og selger veldig godt hos EL-bilfrelste nordmenn. God plass, hengerfeste, rekkevidde som holder for de fleste dager i året, rask lading, 4WD og relativt motorsterk
er grunn nok hos de fleste. Jeg likte den veldig godt, og nesten litt for godt for lommeboka sin del for jeg har ikke slike planer nå
Ioniq 6 kommer neste år, og her er en liten smakebit på utkastet til den. Meget lekkert, og tar du med hvor tett Ioniq 5 ble i forhold til project 45, så tror jeg faktisk 6 blir veldig lik denne.
Måtte bare puste liv i denne når Ioniq 6 er omsider avdekket. Konseptet var nok betydelig freshere enn resultatet må jeg si, selv om mye fremdeles er til å kjenne igjen. Penere bakfra enn forfra er min mening. Virker ellers som det er voldsomt god plass i den. Spent på de videre spesifikasjonene som kommer etter hvert.
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/J ... aa-model-3
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/J ... aa-model-3
-
- Innlegg: 845
Liker ikke mangel på dørhåndtak og kameraspeil, men denne og VW ID Aero er kanskje noe å se på om man vil ha sedan og over 600 km WLTP?
(Klamrer meg til håp om bra interiør og normale speil og dørhåndtak.)
(Klamrer meg til håp om bra interiør og normale speil og dørhåndtak.)
Den likte jeg faktisk ikke. De store glassene foran frontlyktene minner meg om ett eller annet fra forrige århundre. I profil ser den coupeaktige overgangen fra tak til bakfanger rett og slett merkelig ut.Fernandovonarb skrev: ↑ons jun 29, 2022 1:31 am Måtte bare puste liv i denne når Ioniq 6 er omsider avdekket. Konseptet var nok betydelig freshere enn resultatet må jeg si, selv om mye fremdeles er til å kjenne igjen.
Jeg er tilbøyelig til å være enig. Det er noe "rart" her. Tipper 5ern fremdeles vil stå for brorparten av volumet deres etter at denne kommer på veien.Iseran2770 skrev: ↑ons jun 29, 2022 10:32 pmDen likte jeg faktisk ikke. De store glassene foran frontlyktene minner meg om ett eller annet fra forrige århundre. I profil ser den coupeaktige overgangen fra tak til bakfanger rett og slett merkelig ut.Fernandovonarb skrev: ↑ons jun 29, 2022 1:31 am Måtte bare puste liv i denne når Ioniq 6 er omsider avdekket. Konseptet var nok betydelig freshere enn resultatet må jeg si, selv om mye fremdeles er til å kjenne igjen.
Jeg får inntrykket av at bilen er litt for lang i forhold til akselavstanden. Hadde bilen vært 20-30 cm kortere, hvor lengden var kutte inn mellom for- og bakdøren, så tror jeg bilen hadde hatt relativt bra proporsjoner.
Det er i alle fall mye rart i pressemelding som de har sendt ut. De kan opplagt ikke ha lest igjennom etter at de kjørte google-translate på den koreanske versjonen.Fernandovonarb skrev: ↑ons jun 29, 2022 10:53 pm Jeg er tilbøyelig til å være enig. Det er noe "rart" her. Tipper 5ern fremdeles vil stå for brorparten av volumet deres etter at denne kommer på veien.
IONIQ 6 beskrives av Hyundai som Electrified Streamliner, takket være bilens strømlinjeformede og aerodynamiske design.
«IONIQ 6 har en strømlinjeformet typologi og et gjennomtenkt kokongliknende interiør som til sammen skaper en silhuett som er elbilfremtiden verdig. Det overordnede designtemaet kalles Ethical Uniqueness, og speiler Hyundais kundeorienterte forpliktelse til både energieffektivitet og bærekraftig ansvarlighet.»
Vi har skapt IONIQ 6 som en gjennomtenkt kokong med personlig plass for alle. Kokonginspirert interiør gir gjennomtenkte personlige løsninger på veien.
Javel, de ønsker deg velkommen inn i kokongen.
Hele saken kan leses her: https://www.mynewsdesk.com/no/hyundai-m ... gn-3192173
Akselavstanden er close to 3m, og jeg tror heller at den hadde gjort seg bedre med kortere lengde og akselavstand. Mulig det du mente.
Det var målet for innlegget mitt, ja.Fernandovonarb skrev: ↑fre jul 01, 2022 3:41 pm Akselavstanden er close to 3m, og jeg tror heller at den hadde gjort seg bedre med kortere lengde og akselavstand. Mulig det du mente.
Dog hadde vært morsomt å sett resultatet hvor de fjernet 30 cm mellom dørene uten å redusere akselavstanden eller lengden på bilen.
-
- Innlegg: 845
nometalhorse skrev: ↑fre jul 01, 2022 3:06 pmDet er i alle fall mye rart i pressemelding som de har sendt ut. De kan opplagt ikke ha lest igjennom etter at de kjørte google-translate på den koreanske versjonen.Fernandovonarb skrev: ↑ons jun 29, 2022 10:53 pm Jeg er tilbøyelig til å være enig. Det er noe "rart" her. Tipper 5ern fremdeles vil stå for brorparten av volumet deres etter at denne kommer på veien.
IONIQ 6 beskrives av Hyundai som Electrified Streamliner, takket være bilens strømlinjeformede og aerodynamiske design.
«IONIQ 6 har en strømlinjeformet typologi og et gjennomtenkt kokongliknende interiør som til sammen skaper en silhuett som er elbilfremtiden verdig. Det overordnede designtemaet kalles Ethical Uniqueness, og speiler Hyundais kundeorienterte forpliktelse til både energieffektivitet og bærekraftig ansvarlighet.»
Vi har skapt IONIQ 6 som en gjennomtenkt kokong med personlig plass for alle. Kokonginspirert interiør gir gjennomtenkte personlige løsninger på veien.
Javel, de ønsker deg velkommen inn i kokongen.
Hele saken kan leses her: https://www.mynewsdesk.com/no/hyundai-m ... gn-3192173
Forestill Dem å troppe opp i lokalet og presentere sitt ærende, som gjelder å tre inn i deres kokong.
Litt morsomt da at designeren har kranglet seg til ekstra akselavstand for å få designet til å stemme, mens ledelsen mente den den ble for stor. Selv mener jeg jo den både er for stor og at designet ikke stemmer! -men vil se den live før jeg er kategorisk. Mulig den gjør seg bedre i sort som konseptet, men uansett ikke på nivå med Ioniq 5.Ribba skrev: ↑fre jul 01, 2022 11:09 pmDet var målet for innlegget mitt, ja.Fernandovonarb skrev: ↑fre jul 01, 2022 3:41 pm Akselavstanden er close to 3m, og jeg tror heller at den hadde gjort seg bedre med kortere lengde og akselavstand. Mulig det du mente.
Dog hadde vært morsomt å sett resultatet hvor de fjernet 30 cm mellom dørene uten å redusere akselavstanden eller lengden på bilen.
Godt poeng. Ikke minst prøve. Det er tross alt det viktigste.AlvaroC skrev: ↑lør jul 02, 2022 11:15 amLitt morsomt da at designeren har kranglet seg til ekstra akselavstand for å få designet til å stemme, mens ledelsen mente den den ble for stor. Selv mener jeg jo den både er for stor og at designet ikke stemmer! -men vil se den live før jeg er kategorisk. Mulig den gjør seg bedre i sort som konseptet, men uansett ikke på nivå med Ioniq 5.Ribba skrev: ↑fre jul 01, 2022 11:09 pmDet var målet for innlegget mitt, ja.Fernandovonarb skrev: ↑fre jul 01, 2022 3:41 pm Akselavstanden er close to 3m, og jeg tror heller at den hadde gjort seg bedre med kortere lengde og akselavstand. Mulig det du mente.
Dog hadde vært morsomt å sett resultatet hvor de fjernet 30 cm mellom dørene uten å redusere akselavstanden eller lengden på bilen.
Greie skussmål etter første prøvekjøring. Romslig, støysvak, passe sprek osv. Interessant, selv om jeg ikke helt har vent meg til designet. Hvit så ikke så ille ut var min første tanke.
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/5 ... ai-ioniq-6
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/5 ... ai-ioniq-6
Liker designet. I tillegg har den hanskerom, så her har Toyota noe å lære...Fernandovonarb skrev: ↑ons okt 05, 2022 11:52 am Greie skussmål etter første prøvekjøring. Romslig, støysvak, passe sprek osv. Interessant, selv om jeg ikke helt har vent meg til designet. Hvit så ikke så ille ut var min første tanke.
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/5 ... ai-ioniq-6
Personlig ville jeg nok valgt varianten med ordinære sidespeil, for å få et litt renere uttrykk i kupéen.
Fikk låne Ioniq 6 litt over et døgn og kjørte 5-6 mil med den. Ikke all verden til test, men var nysgjerrig og ringte dem for et lån.
Særdeles god bil på de fleste plan. Støysvak, gode seter, romslig og relativt sprek med 325HK. Sammenlignet med TM3 er dette et godt hakk opp på de fleste parametre vil jeg si. Var et alvorlig irriterende element med den skiltleseren for hastighet, fordi den ga fra seg lyd hver gang jeg passerte fartsgrensen. Det gikk å slå av funksjonen, men da måtte du gjøre det i menysystemet hver gang du startet. Selgeren skyldte på noen EU regler, men da må alle biler ha det i dag. Noen som vil bekrefte dette?
Særdeles god bil på de fleste plan. Støysvak, gode seter, romslig og relativt sprek med 325HK. Sammenlignet med TM3 er dette et godt hakk opp på de fleste parametre vil jeg si. Var et alvorlig irriterende element med den skiltleseren for hastighet, fordi den ga fra seg lyd hver gang jeg passerte fartsgrensen. Det gikk å slå av funksjonen, men da måtte du gjøre det i menysystemet hver gang du startet. Selgeren skyldte på noen EU regler, men da må alle biler ha det i dag. Noen som vil bekrefte dette?
Det kom noen nye regler i fjor om at bilene skulle være mer kritisk til å bryte fartsgrensen. Men hva konkret det gjaldt har jeg ikke satt meg inn i.Fernandovonarb skrev: ↑ons mar 15, 2023 5:02 pm Fikk låne Ioniq 6 litt over et døgn og kjørte 5-6 mil med den. Ikke all verden til test, men var nysgjerrig og ringte dem for et lån.
Særdeles god bil på de fleste plan. Støysvak, gode seter, romslig og relativt sprek med 325HK. Sammenlignet med TM3 er dette et godt hakk opp på de fleste parametre vil jeg si. Var et alvorlig irriterende element med den skiltleseren for hastighet, fordi den ga fra seg lyd hver gang jeg passerte fartsgrensen. Det gikk å slå av funksjonen, men da måtte du gjøre det i menysystemet hver gang du startet. Selgeren skyldte på noen EU regler, men da må alle biler ha det i dag. Noen som vil bekrefte dette?
Jeg kjenner mer og mer at jeg må beholde bilen jeg har og at 2018 er siste året uten altfor mye EU-tull (som partikkelfilter på bensinbiler, strengere støykrav, vinglevarsling, fartsgrensevarsling osv.). Men det får bli en diskusjon i en annen tråd...Ribba skrev: ↑ons mar 15, 2023 6:13 pmDet kom noen nye regler i fjor om at bilene skulle være mer kritisk til å bryte fartsgrensen. Men hva konkret det gjaldt har jeg ikke satt meg inn i.Fernandovonarb skrev: ↑ons mar 15, 2023 5:02 pm Fikk låne Ioniq 6 litt over et døgn og kjørte 5-6 mil med den. Ikke all verden til test, men var nysgjerrig og ringte dem for et lån.
Særdeles god bil på de fleste plan. Støysvak, gode seter, romslig og relativt sprek med 325HK. Sammenlignet med TM3 er dette et godt hakk opp på de fleste parametre vil jeg si. Var et alvorlig irriterende element med den skiltleseren for hastighet, fordi den ga fra seg lyd hver gang jeg passerte fartsgrensen. Det gikk å slå av funksjonen, men da måtte du gjøre det i menysystemet hver gang du startet. Selgeren skyldte på noen EU regler, men da må alle biler ha det i dag. Noen som vil bekrefte dette?
Hvordan synes du den var sammenlignet med Ionic 5?Fernandovonarb skrev: ↑ons mar 15, 2023 5:02 pm Fikk låne Ioniq 6 litt over et døgn og kjørte 5-6 mil med den. Ikke all verden til test, men var nysgjerrig og ringte dem for et lån.
Særdeles god bil på de fleste plan. Støysvak, gode seter, romslig og relativt sprek med 325HK. Sammenlignet med TM3 er dette et godt hakk opp på de fleste parametre vil jeg si. Var et alvorlig irriterende element med den skiltleseren for hastighet, fordi den ga fra seg lyd hver gang jeg passerte fartsgrensen. Det gikk å slå av funksjonen, men da måtte du gjøre det i menysystemet hver gang du startet. Selgeren skyldte på noen EU regler, men da må alle biler ha det i dag. Noen som vil bekrefte dette?
Begge er gode, men 6ern virker kanskje litt mer lukseriøs og komfortabel. Fikk med en fra jobb som har 5ern, og han mente hans var litt mykere oppsatt i fjæringen. Begge er romslige men 6ern har grunnet designet lavere hodeplass bak og jeg tok såvidt opp i taket der med mine 183cm. Vil påstå at sittestillingen der er bedre enn TM3 likevel, fordi du sitter nærmere gulvet der.henlie skrev: ↑tor mar 16, 2023 7:50 amHvordan synes du den var sammenlignet med Ionic 5?Fernandovonarb skrev: ↑ons mar 15, 2023 5:02 pm Fikk låne Ioniq 6 litt over et døgn og kjørte 5-6 mil med den. Ikke all verden til test, men var nysgjerrig og ringte dem for et lån.
Særdeles god bil på de fleste plan. Støysvak, gode seter, romslig og relativt sprek med 325HK. Sammenlignet med TM3 er dette et godt hakk opp på de fleste parametre vil jeg si. Var et alvorlig irriterende element med den skiltleseren for hastighet, fordi den ga fra seg lyd hver gang jeg passerte fartsgrensen. Det gikk å slå av funksjonen, men da måtte du gjøre det i menysystemet hver gang du startet. Selgeren skyldte på noen EU regler, men da må alle biler ha det i dag. Noen som vil bekrefte dette?
Hadde en liten diskusjon om stereo med selgeren, og da viste ham meg en løsning der Bilradiospesialisten hadde utviklet en forsterker og ledningsnett til Ioniq 5. Lyden ble eksepsjonelt mye bedre for 7000kr ferdig montert. Det er et tips for de med bilen og er opptatt av det. Samme var under utvikling til 6ern. Var ok lyd i utgangspunktet, men hadde garantert hoppet på en oppgradering til 6-7000 hvis det var mulig.
Ok. Synes 5 virker ganske komfortabel det lille jeg har kjørt og sittet på i den. Men over hull og dårlig vei merker man selvsagt at det ikke er en premiumbil, med slag og lyd fra understellet. Er det ikke i TM3 man sitter med "hodet mellom knærne" i baksetet?Fernandovonarb skrev: ↑tor mar 16, 2023 1:19 pmBegge er gode, men 6ern virker kanskje litt mer lukseriøs og komfortabel. Fikk med en fra jobb som har 5ern, og han mente hans var litt mykere oppsatt i fjæringen. Begge er romslige men 6ern har grunnet designet lavere hodeplass bak og jeg tok såvidt opp i taket der med mine 183cm. Vil påstå at sittestillingen der er bedre enn TM3 likevel, fordi du sitter nærmere gulvet der.henlie skrev: ↑tor mar 16, 2023 7:50 amHvordan synes du den var sammenlignet med Ionic 5?Fernandovonarb skrev: ↑ons mar 15, 2023 5:02 pm Fikk låne Ioniq 6 litt over et døgn og kjørte 5-6 mil med den. Ikke all verden til test, men var nysgjerrig og ringte dem for et lån.
Særdeles god bil på de fleste plan. Støysvak, gode seter, romslig og relativt sprek med 325HK. Sammenlignet med TM3 er dette et godt hakk opp på de fleste parametre vil jeg si. Var et alvorlig irriterende element med den skiltleseren for hastighet, fordi den ga fra seg lyd hver gang jeg passerte fartsgrensen. Det gikk å slå av funksjonen, men da måtte du gjøre det i menysystemet hver gang du startet. Selgeren skyldte på noen EU regler, men da må alle biler ha det i dag. Noen som vil bekrefte dette?
Hadde en liten diskusjon om stereo med selgeren, og da viste ham meg en løsning der Bilradiospesialisten hadde utviklet en forsterker og ledningsnett til Ioniq 5. Lyden ble eksepsjonelt mye bedre for 7000kr ferdig montert. Det er et tips for de med bilen og er opptatt av det. Samme var under utvikling til 6ern. Var ok lyd i utgangspunktet, men hadde garantert hoppet på en oppgradering til 6-7000 hvis det var mulig.
-
- Innlegg: 845
henlie skrev: ↑fre mar 17, 2023 8:29 amOk. Synes 5 virker ganske komfortabel det lille jeg har kjørt og sittet på i den. Men over hull og dårlig vei merker man selvsagt at det ikke er en premiumbil, med slag og lyd fra understellet. Er det ikke i TM3 man sitter med "hodet mellom knærne" i baksetet?Fernandovonarb skrev: ↑tor mar 16, 2023 1:19 pmBegge er gode, men 6ern virker kanskje litt mer lukseriøs og komfortabel. Fikk med en fra jobb som har 5ern, og han mente hans var litt mykere oppsatt i fjæringen. Begge er romslige men 6ern har grunnet designet lavere hodeplass bak og jeg tok såvidt opp i taket der med mine 183cm. Vil påstå at sittestillingen der er bedre enn TM3 likevel, fordi du sitter nærmere gulvet der.
Hadde en liten diskusjon om stereo med selgeren, og da viste ham meg en løsning der Bilradiospesialisten hadde utviklet en forsterker og ledningsnett til Ioniq 5. Lyden ble eksepsjonelt mye bedre for 7000kr ferdig montert. Det er et tips for de med bilen og er opptatt av det. Samme var under utvikling til 6ern. Var ok lyd i utgangspunktet, men hadde garantert hoppet på en oppgradering til 6-7000 hvis det var mulig.
Samme inntrykk her. 'Stump' i ett av disse idiotiske hullene i veien. Samt skrammel fra bakseterygg..... fikk lyst å stappe inn biter av svamp. Vel å merke en 2w-modell. Småkranglete software iflg. enkelte på internett, så det er sikkert en flott og grei bil, men heller ikke denne er magisk.
-
- Innlegg: 845
Igår: Teslabjørn la ut 42 min. med Inoc 6 RWD.
Benker meg.
(Har en myndig tommel på spoleknappen.)
Benker meg.
(Har en myndig tommel på spoleknappen.)
-
- Innlegg: 845
Nå må jeg selv prøve å stave riktig:rosmebraad skrev: ↑tir mai 09, 2023 5:01 pm Igår: Teslabjørn la ut 42 min. med Inoc 6 RWD.
Benker meg.
(Har en myndig tommel på spoleknappen.)
Ioniq 6 er det de kaller den!
-
- Innlegg: 845
Godt observert!
(Dessverre ganske uironisk) har det blitt slik at jeg ser mer etter hengere og hengerfester enn på bildesignet...... skyld på SUV og hengerspottetråd, kall der gjerne 'forumsskadd'
rosmebraad skrev: ↑tir mai 09, 2023 10:35 pmGodt observert!
(Dessverre ganske uironisk) har det blitt slik at jeg ser mer etter hengere og hengerfester enn på bildesignet...... skyld på SUV og hengerspottetråd, kall der gjerne 'forumsskadd'
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute