Kritikk av den norske kirke

Svar
Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Kritikk av den norske kirke

Legg inn av Oddesen »

Jeg har alltid vært i mot kritikk av den norske kirke. Tenk å kritisere noen som fremhever Jesu ord! Men nå hørte jeg om en dame fra Nordfjord som på konfirmasjonsdagen ble plassert nederst i rekken av konfirmanter, av sognepresten. Hvorfor? Jo, hun hadde tysk far. Rett etter krigen opptrådte noen barn som resultat av en forelskelse mellom tysk far og norsk mor. Disse barna var i følge noen sogneprester, mindreverdige, og fikk plass nederst i rekken av konfirmanter. Jeg forstår godt uviljen mot den norske kirke, etter å ha hørt denne og lignende historier. Det er ikke det minste rart at mitt politiske idol, Hanna Kvanmo, ba Kåre Kristiansen trekke til seg "de klamme prestefingrran", når han forsøkte å legge en vennskapelig hånd på skulderen hennes. Kirken har historisk vært en bøddel som har drept våre beste.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Oddesen skrev: ons sep 01, 2021 10:17 pm Jeg har alltid vært i mot kritikk av den norske kirke. Tenk å kritisere noen som fremhever Jesu ord! Men nå hørte jeg om en dame fra Nordfjord som på konfirmasjonsdagen ble plassert nederst i rekken av konfirmanter, av sognepresten. Hvorfor? Jo, hun hadde tysk far. Rett etter krigen opptrådte noen barn som resultat av en forelskelse mellom tysk far og norsk mor. Disse barna var i følge noen sogneprester, mindreverdige, og fikk plass nederst i rekken av konfirmanter. Jeg forstår godt uviljen mot den norske kirke, etter å ha hørt denne og lignende historier. Det er ikke det minste rart at mitt politiske idol, Hanna Kvanmo, ba Kåre Kristiansen trekke til seg "de klamme prestefingrran", når han forsøkte å legge en vennskapelig hånd på skulderen hennes. Kirken har historisk vært en bøddel som har drept våre beste.
KRITIKK av/mot KIrka og de fleste av dens tjenere er absolutt paa sin plass.
Det viktigste for alle kristne maa vaere Nestekjaerligheten. Det mener og sier
ogsaa alle som ikke kaller seg personlig kristne, meg selv inkl.
Kirkens ledelse har f.eks. aldri reagert paa at en biskop aapenlyst har vaert
en dranker , til og med smuglet alkohol paa flyet foran oeynene paa 50 landsmenn.

Alkohol er landets , og hele verdens stoerte sosialproblem. Det rammaer hardest
kvinner og barn. Det var visst slik at Jesus sa at vi skulle ta godt vare paa disse.
Kirkens men spesielt har alltid brukt store fine ord fra talerstolen, men i praksis
ser vi lite til nestekjaerleiken og omsorgen.
Flere prester, ogsaa naa Katolikker gjoer god PR for Bryggeriforeningen med
aa staa fram som oel-elskere.
Flere av KrF-lederne starte for n noen aar sidenen "avkristning" av partiet ved
aa staa fram som vin-elskere. NOen har proevd aa skjule det men rettferdighet
skje fyldest. De er blit avsloerte. I Kirken har flere av dem enna status, og de
er frekke nok til aa bruke sin tidl. politiske erfaring til aa "prate tull" i visse
forsamlinger og samle inn kollekt, dvs. honorarer . Skammelig.
Siste nytt som kjent at baade Ropstad og Bondevik er snyltere, saa fint om
KrF som jeg har stoettet i hele mitt liv, naa forsvinner helt ut av Tinget.
Men at de kan bygge opp et nytt KrF. dvs. med nytt navn og paa det gamle
grunnlaget, totalavhold og speseilt ta godt vaere paa alle kvinner og barn.
Da vil de faa min stemme igjen, gjerne med en sang ettersom det sies at
jeg synger veldig bra, jeg har ogsaa faatt tilbud i bransjen.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Takk for svar! Selv nølte jeg litt med å svare tilbake, fordi du har et strengt syn på alkohol, som jeg ikke har(dvs; jeg forstår godt at alkohol kan ha alvorlige konsekvenser, av egen erfaring). Men når jeg ved nærmere lesning ser at du nederst i innlegget ditt nevner kvinner og barn, og omsorgen for dem, som en begrunnelse for totalavhold, forstår jeg plutselig hvilken rolle Krf og den norske kirke har hatt for deg. Og det er en viktig rolle, agree!

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Oddesen skrev: ons sep 15, 2021 7:42 pm Takk for svar! Selv nølte jeg litt med å svare tilbake, fordi du har et strengt syn på alkohol, som jeg ikke har(dvs; jeg forstår godt at alkohol kan ha alvorlige konsekvenser, av egen erfaring). Men når jeg ved nærmere lesning ser at du nederst i innlegget ditt nevner kvinner og barn, og omsorgen for dem, som en begrunnelse for totalavhold, forstår jeg plutselig hvilken rolle Krf og den norske kirke har hatt for deg. Og det er en viktig rolle, agree!
Hei og takk for fin respons. Jeg skulle oenske at KIrken og Krf hadde en mer
positiv rolle, enn det de har hatt og ikke minst har naa.
Det er saa faa lyspunkter at jeg desverre etter over 60 aars tiltro har mistet all
tro paa begge parter. Kirken har aldri beklaget at en biskop aapenlyst drakk
alkohol og paa toppen av det ogsaa smuglet. Mange prester staar ogsaa fram
som glade oel- og vindrikkere. Det stemmer daarlig med kristendommens DNA,
Nestekjaerlighet/omtanke for de svakeste samt Totalavhold fra alkohol.
Det samme gjelder KrF som jeg de siste aarene har proevd aa paavirke med
aa paaminne om det ansvaret de har .
Senest for 5 min. siden skrev jeg til av av KrF avtroppende S-representanter
fra mitt opprinnelige hjemfylke. Jeg kaller meg ikke kristen men har proevd aa
leve slik en kristen boer. Takknemlighet, noeysomhet og respekt for de svakeste.
"Totalfraahald fraa alkohol maa vera den viktigaste saka for kristne"
(BIskop Monrad Norderval, Nordisk edruskapskongress,Molde 1975).

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Edruskaps-bevegelsen er en god ramme for sosial virksomhet, og derfor har denne bevegelsen gjort mye godt og riktig. Men når biskop Monrad Norderval (riktignok som norsk representant for edruskapsbevegelsen i Norden), setter dette opp som den "den viktigaste saka for kristne", hvis jeg skal tro dine sitater, så glemmer han Jeppes ord i Holbergs teaterstykke, "Jeppe på Bjerget":«De sier at Jeppe drikker, men ikke hvorfor han drikker.».

Kirken bør være empatisk - ikke dogmatisk. Men samtidig bør det ligge til kirkens alvorlige funksjon å minne om umoralens alvorlige konsekvenser, enten det gjelder abort eller alkohol. Likevel mener jeg Norderval må utfordres, når han hevder at totalavhold er det viktigeste - riktignok på en edruskapskongress. Alkohol ødelegger mye. Men totalavhold blir kun praktisert i den islamske verden - og dit vil vi vel ikke, utenforallfarvei?

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Oddesen skrev: ons sep 29, 2021 8:39 pm Edruskaps-bevegelsen er en god ramme for sosial virksomhet, og derfor har denne bevegelsen gjort mye godt og riktig. Men når biskop Monrad Norderval (riktignok som norsk representant for edruskapsbevegelsen i Norden), setter dette opp som den "den viktigaste saka for kristne", hvis jeg skal tro dine sitater, så glemmer han Jeppes ord i Holbergs teaterstykke, "Jeppe på Bjerget":«De sier at Jeppe drikker, men ikke hvorfor han drikker.».

Kirken bør være empatisk - ikke dogmatisk. Men samtidig bør det ligge til kirkens alvorlige funksjon å minne om umoralens alvorlige konsekvenser, enten det gjelder abort eller alkohol. Likevel mener jeg Norderval må utfordres, når han hevder at totalavhold er det viktigeste - riktignok på en edruskapskongress. Alkohol ødelegger mye. Men totalavhold blir kun praktisert i den islamske verden - og dit vil vi vel ikke, utenforallfarvei?
Dette var Nordervals kommentar da han oppdaget at "norske presters avholds-
forening" eksisterte. Han ble sjokkert/skuffet og var naermest paa graaten
da han kom med sin kommentar. Jeg gjenga bare de siste ordene, alt han sa
var myntet paa Kirkens tjenere. Jeg noterte alt han sa,faa men kloke ord.
Naar du nevner Jeppe osv. saa kjenner jeg bakgrunnen til svaert mange alko-
misbrukere. Det "hvorfor han drikker" blir altfor ofte brukt som unnskyldning.
Jeg er oppvokst med en grusom misbruker/psykisk mishandler som far og
kjente hans bakgrunn. Null unnskyldning, og han i likhet med de fleste av
hans kolleger elsket han sine uvaner og koste seg mer jo flere han kunne skade.
I voksen alder har jeg jobbet mange aar bl.a. som bestyrer paa anstalt
for kriminelle rusmisbrukere o.a. Fungert baade som psykolog og familie-
terapeut m.m Saa, "jeg kjenner lusa paa gangen" som det heter..
Det finnes knapt e`n akseptabel unnskyldning for de flestes oppfoersel.

Vel, det er titusenvis totalavholdene i alle land, ogsaa i Norge, ellers er
muslimene de klokeste mtp. totalavhold. Og i Malaysia var det moro aa
bo i blokk sammen med bare muslimer.
I Ecuador opplevde jeg bl.a. at en katolsk prest ruset seg paa oel under
en seremoni for foeldreloese barn, hvorav mange kom fra hjem med
vold og rusmisbruk. Saa dette er et svaert omfattende problem.
Saa Kirken og de kristne ellers har et stort ansvar, som de ikke foelger
opp. Det er ogsa hovedaarsaken til KrF,s kollaps, det har jeg fortalt
dem lenge at slik ville det bli. Ved valget fikk de svaret jeg visste.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

utenforallfarvei skrev: tor sep 30, 2021 10:14 am
Oddesen skrev: ons sep 29, 2021 8:39 pm Edruskaps-bevegelsen er en god ramme for sosial virksomhet, og derfor har denne bevegelsen gjort mye godt og riktig. Men når biskop Monrad Norderval (riktignok som norsk representant for edruskapsbevegelsen i Norden), setter dette opp som den "den viktigaste saka for kristne", hvis jeg skal tro dine sitater, så glemmer han Jeppes ord i Holbergs teaterstykke, "Jeppe på Bjerget":«De sier at Jeppe drikker, men ikke hvorfor han drikker.».

Kirken bør være empatisk - ikke dogmatisk. Men samtidig bør det ligge til kirkens alvorlige funksjon å minne om umoralens alvorlige konsekvenser, enten det gjelder abort eller alkohol. Likevel mener jeg Norderval må utfordres, når han hevder at totalavhold er det viktigeste - riktignok på en edruskapskongress. Alkohol ødelegger mye. Men totalavhold blir kun praktisert i den islamske verden - og dit vil vi vel ikke, utenforallfarvei?
Dette var Nordervals kommentar da han oppdaget at "norske presters avholds-
forening" eksisterte. Han ble sjokkert/skuffet og var naermest paa graaten
da han kom med sin kommentar. Jeg gjenga bare de siste ordene, alt han sa
var myntet paa Kirkens tjenere. Jeg noterte alt han sa,faa men kloke ord.
Naar du nevner Jeppe osv. saa kjenner jeg bakgrunnen til svaert mange alko-
misbrukere. Det "hvorfor han drikker" blir altfor ofte brukt som unnskyldning.
Jeg er oppvokst med en grusom misbruker/psykisk mishandler som far og
kjente hans bakgrunn. Null unnskyldning, og han i likhet med de fleste av
hans kolleger elsket han sine uvaner og koste seg mer jo flere han kunne skade.
I voksen alder har jeg jobbet mange aar bl.a. som bestyrer paa anstalt
for kriminelle rusmisbrukere o.a. Fungert baade som psykolog og familie-
terapeut m.m Saa, "jeg kjenner lusa paa gangen" som det heter..
Det finnes knapt e`n akseptabel unnskyldning for de flestes oppfoersel.

Vel, det er titusenvis totalavholdene i alle land, ogsaa i Norge, ellers er
muslimene de klokeste mtp. totalavhold. Og i Malaysia var det moro aa
bo i blokk sammen med bare muslimer.
I Ecuador opplevde jeg bl.a. at en katolsk prest ruset seg paa oel under
en seremoni for foeldreloese barn, hvorav mange kom fra hjem med
vold og rusmisbruk. Saa dette er et svaert omfattende problem.
Saa Kirken og de kristne ellers har et stort ansvar, som de ikke foelger
opp. Det er ogsa hovedaarsaken til KrF,s kollaps, det har jeg fortalt
dem lenge at slik ville det bli. Ved valget fikk de svaret jeg visste.
utenforallfarsvei: Jeg blir målløs! Du viser/representerer så gode sider ved mennesket, at jeg får lyst til å finne opp en ny fri-dag: Alkohol-frihetsdagen. Den dagen skal hele verden avstå fra å selge eller konsumere alkohol. Skadevirkningene av alkohol er mange. Likevel vil jeg understreke at alkohol også er et gode for mennesker som synes de får en sosial og emosjonell frihet når de nyter et glass. Men sånne som deg er viktige påminnere om blåmandag.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Kjaere meddebattant Oddesen.
Hjertelig takk fro varmende ord. Det hoeres kanskje utrolig, men du i likhet med flere
andre som ikke kaller seg kristne, har forstaatt virkeligheten og hvorfor alkohol-debatten
er saa viktig for meg, mye bedre enn mange s.k. kristne.
Det aller siste naa er jo Kr.F -leder Bollestad som for faa dager siden fortalte at hun
ogsaa i likhet med Svarstad Haugland tidligere, forteller at hun drikker vin.
Det er trist for alle oss ikkekristne som har brukt all vaar fritid til aa drive rus-forebyggende
arbeid blant barn og ungdom.
Alkohol-frihetsdagen er et mye bedre forslag enn hva vi noengang har foreslaatt - det skal
du virkelig ha kudos for ! Du maa nesten geniforklares for det.
Jeg vil gjerne bruke uttrykket i mine paagaaende samtaler med KrF-ledelsen .
Som leder i en ikkeroeyker-forening var jeg involvert i debatten vedr. roeyke-restriksjoner Osm jo ganske raskt stort sett ble akseptert av de fleste. Vi brukte ogsaa kun milde midler uten
noen form for skremsel, kun faktaopplysninger.
Jeg vil jobbe for at ditt forslag blir kjent og debattert. Mitt handicap er naa at jeg bor i Kina
og ikke kan delta personlig i debatter hjemme, men jeg gjoer mitt beste via mail.
Hvis Alkohol-frihetsdagen blir serioest debattert slik jeg gjerne ser, saa vil jeg svaert
gjerne at du sal faa aeren for det fine forslaget, ikke jeg.
Derfor oensker jeg kontakt med deg, og ser fram til mail fra deg, og andre interesserte !
Vennlig hilsen Fredrik. - fred-ro-panda@hotmail.com -

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Kirken har vært en pest for det norske folk helt siden den inntok landet med sverd og tortur. En av de få positive tingene med det moderne samfunnet er at denne onde institusjonen er i ferd med å forvitre helt bort. Aldri stol på en prest.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Germania skrev: ons okt 06, 2021 2:10 pm Kirken har vært en pest for det norske folk helt siden den inntok landet med sverd og tortur. En av de få positive tingene med det moderne samfunnet er at denne onde institusjonen er i ferd med å forvitre helt bort. Aldri stol på en prest.
Klokt sagt.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Queenie skrev: ons okt 06, 2021 3:11 pm
Germania skrev: ons okt 06, 2021 2:10 pm Kirken har vært en pest for det norske folk helt siden den inntok landet med sverd og tortur. En av de få positive tingene med det moderne samfunnet er at denne onde institusjonen er i ferd med å forvitre helt bort. Aldri stol på en prest.
Klokt sagt.
Her opptrer dere begge som unge fotballfans, " ut med dommern " o.l. fordi han
gjoer noe som ikke stemmer helt med deres "kunnskap" etc.
Dere " doemmer alle dommere uten aa ha sett kampen" for aa holde oss til fotball...


Aa doemme alle fine prester av begge kjoenn som slik dere gjoer er skammelig.
Jeg har blitt kjent med flere som gjoer den jobb de er satt til paa en god maate.
Baade aa forkynne nestekjaerlighet, og ikke minst det aller viktigste, nemlig
aa vise medmenneskelighet og stille opp for aa hjelpe de svakeste i samfunnet.

Min kritikk paa at enkelte har sviktet er berettiget, og bygger paa erfaring gjennom
et langt liv, med opp og nedturer i samtaler med baade biskoper og prester.

Vi maa gjoere som fotballdommerne, proeve aa doemme saa rettferdig som mulig.

Men hovedsaken i min kritikk staar klinkende fast, som kamerat biskop Norderval sa:
"Totalfraahald fraa alkohol maa vera den viktigaste saka for kristne". Basta!

Everenga

Legg inn av Everenga »

utenforallfarvei skrev: tor okt 07, 2021 4:11 am

Men hovedsaken i min kritikk staar klinkende fast, som kamerat biskop Norderval sa:
"Totalfraahald fraa alkohol maa vera den viktigaste saka for kristne". Basta!
Det er da en utrolig rar prioritering av en organisasjon som holder seg med en hellig tekst å prioritere, som viktigste sak, noe om ikke en gang snakkes om i akkurat den teksten.

Queenie

Legg inn av Queenie »

utenforallfarvei skrev: tor okt 07, 2021 4:11 am
Queenie skrev: ons okt 06, 2021 3:11 pm
Germania skrev: ons okt 06, 2021 2:10 pm Kirken har vært en pest for det norske folk helt siden den inntok landet med sverd og tortur. En av de få positive tingene med det moderne samfunnet er at denne onde institusjonen er i ferd med å forvitre helt bort. Aldri stol på en prest.
Klokt sagt.
Her opptrer dere begge som unge fotballfans, " ut med dommern " o.l. fordi han
gjoer noe som ikke stemmer helt med deres "kunnskap" etc.
Dere " doemmer alle dommere uten aa ha sett kampen" for aa holde oss til fotball...


Aa doemme alle fine prester av begge kjoenn som slik dere gjoer er skammelig.
Jeg har blitt kjent med flere som gjoer den jobb de er satt til paa en god maate.
Baade aa forkynne nestekjaerlighet, og ikke minst det aller viktigste, nemlig
aa vise medmenneskelighet og stille opp for aa hjelpe de svakeste i samfunnet.

Min kritikk paa at enkelte har sviktet er berettiget, og bygger paa erfaring gjennom
et langt liv, med opp og nedturer i samtaler med baade biskoper og prester.

Vi maa gjoere som fotballdommerne, proeve aa doemme saa rettferdig som mulig.

Men hovedsaken i min kritikk staar klinkende fast, som kamerat biskop Norderval sa:
"Totalfraahald fraa alkohol maa vera den viktigaste saka for kristne". Basta!
Man trenger ikke være religiøs for å være et godt menneske, tvert imot. Og hvor kommer dette evinnelige behovet for å dømme fra? Betrakte ja, å dømme er noe annet. Kristendommen og andre religioner bruker skam, frykt og dom som maktgrep for å kontrollere massene. Man skal fødes til dårlig samvittighet og bruke hele livet på å rette opp fordums og fiktiv urett.

Alkohol og andre rusmidler bør nytes med måte, men rusmidler har også eksistert så lenge mennesker har vært her. Man er ikke et dårlig menneske fordi man drikker ett og annet glass, det får være et individuelt valg. Men enig i at mange ikke forstår hvor enorme skadevirkningene av alkoholmisbruk kan være, men mennesker er dessverre ikke ufeilbarlige. Tenke litt storsinn hadde gjort seg her, alle betrakter ikke verden som du gjør.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Quueenie: Bortsett fra noen faa dommedagsprofeter, som Hallesby og am.Billy Graham
har jeg ikke hoert mye om skam, frykt og dom som du nevner, men jeg ahr jo bare fulgt
med i 82 aar saa du vet sikkert bedre.
Alkohl boer nytes med maate, javel professor. Hvor ofte/mye osv. betyr med maate?
Hvorfor blir tusenvis bare i lille stienroeysa Norge misbrukere?
Hvem har sagt at en er et daarlig menneske om en drikker? Jeg har aldri aldri sagt det.

Helt enig, tenk litt storsinn. Det er akkurat hva jeg har gjort hele livet. At dette ikke
angaar bare meg eller mine, derfor har jeg avstatt fra nervegiften som oedelegger
saa mye for saa mange. Nei desverre betrakter de fleste verden som du goer.
Ikke bry seg im naboen mishanlder kone og barn. En har nok med seg selv.

Kan fortelle deg at jeg gjennom mitt arbeid med misbrukere i flere tiarr har sett
mer enn hva du har lest om misbruk. Bare det aa foere alkohol-tradisjonen videre
med en oel eller drink iblant er nok til at helvetet bestaar.
Vi er faktisk ganske mange tusen i landet som med glede avstaar helt, paa den
maaten stoetter vi de mest utsatte , samtidig som vi bruker det meste av vaar
fritid til sunne aktiviteter for barn og unge.
Baade min egen far og eldste bror valgte aa drikke seg ihjel, to andre soesken
ligger ikke langt etter i loeypa. Mor og eldstesoester vet hva mishandling og
voldtekt betyr. vI har ogsaa hatt baade overdosedoedsfall og knivdrap i fylle i
naer familie. Tror du at jeg ville klare aa spytte paa ofrene ved aa ta en oel eller
drink? Det hadde jeg gjort hvis jeg drakk alkohol.
Mer storsinn: Jeg har regnet litt paa utgifter etc. Ikke bare for aa klage paa at
maten er dyr, det mest typiske norske ego. Siden 1996 har jeg gitt bort min. 25 %
av loenn/pensjon til mine to fadderfam. i Ecuador. For en oel til 80 -100 kr. eller
en flaske vin til 150 vil en familie m. 2 barn ha nok til mat i 3 - 5 dager.
Jeg bodde 10 aar der blant mine venner som jeg fortsatt selvsagt hjelper.
Tenk litt storsinn, tenk paa alle norske kvinner og barn som hvert doegn hele
aaret lier baade fysisk og ikke minst psykisk. Fordi mann/far ikke kan styre
sitt ego , er voldelig og kjoerer familiens oekonomi i groefta, osv...
"

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Everenga skrev: tor okt 07, 2021 1:19 pm
utenforallfarvei skrev: tor okt 07, 2021 4:11 am

Men hovedsaken i min kritikk staar klinkende fast, som kamerat biskop Norderval sa:
"Totalfraahald fraa alkohol maa vera den viktigaste saka for kristne". Basta!
Det er da en utrolig rar prioritering av en organisasjon som holder seg med en hellig tekst å prioritere, som viktigste sak, noe om ikke en gang snakkes om i akkurat den teksten.
Nei, dette er en meget klok prioritering. Det viktigste kristne bud er Nestekjaerlighet,
og den kloke "Ishavspresten" Monrad Norderval ville understreke dette.
Jeg gjenga bare siste linje i hans korte uttalelse som var rettet fremst mot alle
Kirkens tjenere samt alle som kaller seg kristne.
Monrad var i likhet med oss totalavholdne ikkekristne , mer opptatt av aa gi sin
stoette til lidende kvinner og barn, aa gaa foran med et godt eksempel , framfor
aa fordoemme ikketroende. Derfor var han ogsaa hoeyt aktet ikke minst i det
knallharde miljoet blant selfangerne i Vestisen der han frivillig var med paa
flere turer, og bare flaks gjorde at han ikke var med da 7 skuter forliste og
79 mann omkom 1952.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»