Integrering av alle fremmedkulturelle i det norske samfunnet - ikke noe problem?

Svar
Noen

Integrering av alle fremmedkulturelle i det norske samfunnet - ikke noe problem?

Legg inn av Noen »

Jeg lurer på dette med fremmedkulturelle, som det allerede finnes mange av i Norge, og som de fleste partiene fremdeles vil ha ganske mange flere av.

Har dere inntrykk av at dette med integrasjon av denne uensartede gruppen stort sett fungerer som det skal? Eller ender en uholdbart stor andel som en slags slaveklasse som er forventet å holde hodet lavt, som ikke blir tilstrekkelig representert politisk og samfunnsmessig? Er det mange som bare holder seg for seg selv? Er det mange som har begrenset "lojalitet" til etniske nordmenn, og er det egentlig å forvente at de skal ha en slik lojalitet? Vil ting bli bedre eller verre over tid? Går alt kjempebra ett sted og kjempedårlig et annet sted? Fungerer ting godt, middels eller dårlig på arbeidsplassene? Hvordan er det for etnisk norske barn å få i oppgave å integrere mennesker fra andre kulturer? Er Norge et greit sted å bo for innflyttere, eller blir det for mutt og kaldt og mørkt og trist her til at innflyttere kan trives skikkelig? Er folk motivert for å bli kjent med andre folkeslag, eller var det mer før? Blir innflyttere plassert "i fryseboksen" av folk flest, eller ønsket varmt velkommen?

Jeg vet ikke, jeg bare føler at det er mange vanskelige spørsmål her som jeg ikke har noe svar på, og som sjelden blir diskutert annet enn med polemikk.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Jeg mener at alle som presterer å lever bastante svar i noen som helst retning er noen tosker.

Og det inkluderer "The Usual Suspects" som kommer til å drukne denne tråden med svovelsnakk hvis de finner den.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Noen skrev: tor sep 02, 2021 12:36 pm Jeg lurer på dette med fremmedkulturelle, som det allerede finnes mange av i Norge, og som de fleste partiene fremdeles vil ha ganske mange flere av.

Har dere inntrykk av at dette med integrasjon av denne uensartede gruppen stort sett fungerer som det skal? Eller ender en uholdbart stor andel som en slags slaveklasse som er forventet å holde hodet lavt, som ikke blir tilstrekkelig representert politisk og samfunnsmessig? Er det mange som bare holder seg for seg selv? Er det mange som har begrenset "lojalitet" til etniske nordmenn, og er det egentlig å forvente at de skal ha en slik lojalitet? Vil ting bli bedre eller verre over tid? Går alt kjempebra ett sted og kjempedårlig et annet sted? Fungerer ting godt, middels eller dårlig på arbeidsplassene? Hvordan er det for etnisk norske barn å få i oppgave å integrere mennesker fra andre kulturer? Er Norge et greit sted å bo for innflyttere, eller blir det for mutt og kaldt og mørkt og trist her til at innflyttere kan trives skikkelig? Er folk motivert for å bli kjent med andre folkeslag, eller var det mer før? Blir innflyttere plassert "i fryseboksen" av folk flest, eller ønsket varmt velkommen?

Jeg vet ikke, jeg bare føler at det er mange vanskelige spørsmål her som jeg ikke har noe svar på, og som sjelden blir diskutert annet enn med polemikk.
Jo flere som samles på en plass jo verre er det. Da har de mindre kontakt med etniske nordmenn, og problemer oppstår. Er veldig enkelt å se hvordan det vil utarte, look to Sweden.

Noen

Legg inn av Noen »

Fant det her om Malmö for noen år siden:


vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Noen skrev: tor sep 02, 2021 10:23 pm Fant det her om Malmö for noen år siden:

Nå har jeg ikke sett videoen. Men hvis det er snakk om all skytingen og steinkast på politiet, så har jeg lest at det er gjort mye bra i området. Men derimot andre plasser i Sverige, så øker drapene. Gjerne med maskingevær

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Corvus skrev: tor sep 02, 2021 9:28 pm look to Sweden.
Eller Alfaz del Pi.

Det er naturlig at folk ønsker å bo i nærheten av sine egne. Slik har det alltid vært, og slik vil det være i fremtiden.
Det er stort sett bare to grupper som klarer å holde sin kulturelle egenart over tid, i hvert fall i vår historie, jødene og romafolket. Men tidligere hadde man sterke assimileringspolitikker. Nå er det heldigvis "lov" å være annerledes.

Saliph

Legg inn av Saliph »

Noen skrev: tor sep 02, 2021 12:36 pm Jeg lurer på dette med fremmedkulturelle, som det allerede finnes mange av i Norge, og som de fleste partiene fremdeles vil ha ganske mange flere av.

Har dere inntrykk av at dette med integrasjon av denne uensartede gruppen stort sett fungerer som det skal? Eller ender en uholdbart stor andel som en slags slaveklasse som er forventet å holde hodet lavt, som ikke blir tilstrekkelig representert politisk og samfunnsmessig? Er det mange som bare holder seg for seg selv? Er det mange som har begrenset "lojalitet" til etniske nordmenn, og er det egentlig å forvente at de skal ha en slik lojalitet? Vil ting bli bedre eller verre over tid? Går alt kjempebra ett sted og kjempedårlig et annet sted? Fungerer ting godt, middels eller dårlig på arbeidsplassene? Hvordan er det for etnisk norske barn å få i oppgave å integrere mennesker fra andre kulturer? Er Norge et greit sted å bo for innflyttere, eller blir det for mutt og kaldt og mørkt og trist her til at innflyttere kan trives skikkelig? Er folk motivert for å bli kjent med andre folkeslag, eller var det mer før? Blir innflyttere plassert "i fryseboksen" av folk flest, eller ønsket varmt velkommen?

Jeg vet ikke, jeg bare føler at det er mange vanskelige spørsmål her som jeg ikke har noe svar på, og som sjelden blir diskutert annet enn med polemikk.
Tenker du her på nordlendinger?

Corvus

Legg inn av Corvus »

Rhabagatz skrev: man sep 06, 2021 2:51 pm
Corvus skrev: tor sep 02, 2021 9:28 pm look to Sweden.
Eller Alfaz del Pi.

Det er naturlig at folk ønsker å bo i nærheten av sine egne. Slik har det alltid vært, og slik vil det være i fremtiden.
Det er stort sett bare to grupper som klarer å holde sin kulturelle egenart over tid, i hvert fall i vår historie, jødene og romafolket. Men tidligere hadde man sterke assimileringspolitikker. Nå er det heldigvis "lov" å være annerledes.

Corvus

Legg inn av Corvus »

"Det er naturlig at folk ønsker å bo i nærheten av sine egne. Slik har det alltid vært, og slik vil det være i fremtiden."


--Nettopp. Og derfor ser man begynnende problemer på Oslo øst. Som kan eskalere til tilstander man ser flere steder i Sverige.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Corvus skrev: man sep 06, 2021 3:10 pm "Det er naturlig at folk ønsker å bo i nærheten av sine egne. Slik har det alltid vært, og slik vil det være i fremtiden."


--Nettopp. Og derfor ser man begynnende problemer på Oslo øst. Som kan eskalere til tilstander man ser flere steder i Sverige.
Begynnende problemer? Det har da alltid vært problemer i Oslo Øst.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Rhabagatz skrev: man sep 06, 2021 4:20 pm
Corvus skrev: man sep 06, 2021 3:10 pm "Det er naturlig at folk ønsker å bo i nærheten av sine egne. Slik har det alltid vært, og slik vil det være i fremtiden."


--Nettopp. Og derfor ser man begynnende problemer på Oslo øst. Som kan eskalere til tilstander man ser flere steder i Sverige.
Begynnende problemer? Det har da alltid vært problemer i Oslo Øst.
Ikke kom og fortell meg at det har vært knivstikkinger flere ganger i uken de siste tiårene..

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Corvus skrev: man sep 06, 2021 4:24 pm
Rhabagatz skrev: man sep 06, 2021 4:20 pm
Corvus skrev: man sep 06, 2021 3:10 pm "Det er naturlig at folk ønsker å bo i nærheten av sine egne. Slik har det alltid vært, og slik vil det være i fremtiden."


--Nettopp. Og derfor ser man begynnende problemer på Oslo øst. Som kan eskalere til tilstander man ser flere steder i Sverige.
Begynnende problemer? Det har da alltid vært problemer i Oslo Øst.
Ikke kom og fortell meg at det har vært knivstikkinger flere ganger i uken de siste tiårene..
Så noen få knivstikkinger i året er ikke et problem?

Uansett, i mange av opprinnelseslandene er kriminaliteten lavere enn her - betyr dette at innvandrere blir kriminelle når de kommer hit? Er det da vi som gjør dem kriminelle? Jeg spør fordi dette faktisk er spørsmål du burde stille deg, i stedet for det enkle svaret du har funnet.

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Det er selvsagt noen tullinger blant innvandrerne, akkurat som det er en drøss ubrukelige innfødte også - men hovedproblemet er vår slappe integreringspolitikk. Mye av problemene kan vi takke oss selv for.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

I alt dette, må vi ikke glemme vår egen historie og kulturarv. Den handler ikke bare om å tvangsholde på nynorsk.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Rhabagatz skrev: man sep 06, 2021 2:51 pm Men tidligere hadde man sterke assimileringspolitikker. Nå er det heldigvis "lov" å være annerledes.
Vel, det er en kjent sak at motsatsen til assimilering, dvs. den flerkulturelle integreringsmodellen, har en lei tendens til å skape tildels store og dype kulturelle og sosiale forskjeller. Noen synes kanskje det er fint men jeg tror likevel de fleste ser på det som noe negativt. Spesielt i egalitære samfunn hvor likhet, offentlig velferd og sosial utjevning er viktige faktorer.

When in Rome...

fazz

Legg inn av fazz »

Pernille skrev: man sep 06, 2021 6:28 pm Vel, det er en kjent sak at motsatsen til assimilering, dvs. den flerkulturelle integreringsmodellen, har en lei tendens til å skape tildels store og dype kulturelle og sosiale forskjeller. Noen synes kanskje det er fint men jeg tror likevel de fleste ser på det som noe negativt.

When in Rome...
Det er vel noe spesielt nordlendingene fikk føle på kroppen på 70 og 80-tallet når de våget å prøve å forflytte seg sørover.

Pernille

Legg inn av Pernille »

fazz skrev: man sep 06, 2021 8:05 pm Det er vel noe spesielt nordlendingene fikk føle på kroppen på 70 og 80-tallet når de våget å prøve å forflytte seg sørover.
Mulig. Jeg flyttet fra Oslo til Paris i mine ungdomsår og kom ikke så veldig langt med hverken norsken, bunaden, skiene eller kvikklønsjen der nede heller så akkurat det går nok begge veier.

Idiomatisk

Legg inn av Idiomatisk »

Om man skal integrere fremmedkulturelle fra ikke vestlige land bortsett fra Asia(Kina,Korea,Japan,Thailand,Vietnam) etc. så må vi tørre å ta et oppgjør med hovedproblemet som er politiske Islam. Så lenge man ikke diskuterer elefanten i rommet så vil det bare bli verre.

Østerrike, Frankrike, Danmark har begynt å se dette, i tillegg til østblokk landene og det er på tide "Opplyste" Norge også ser det

Noen

Legg inn av Noen »

Det er ikke 2016 lenger. Hovedproblemet akkurat nå er ikke islam, men at Folkekirka blander seg mer og mer aggressivt inn i det som tidligere var sekulær politikk, og det blir pisket opp en fanatisme rundt sakene de fronter.

fazz

Legg inn av fazz »

Idiomatisk skrev: man sep 06, 2021 9:32 pm Om man skal integrere fremmedkulturelle fra ikke vestlige land bortsett fra Asia(Kina,Korea,Japan,Thailand,Vietnam) etc. så må vi tørre å ta et oppgjør med hovedproblemet som er politiske Islam. Så lenge man ikke diskuterer elefanten i rommet så vil det bare bli verre.

Østerrike, Frankrike, Danmark har begynt å se dette, i tillegg til østblokk landene og det er på tide "Opplyste" Norge også ser det
Så det bør være andre regler for mulsimer enn for andre innvandrere?

Noen

Legg inn av Noen »


Idiomatisk

Legg inn av Idiomatisk »

fazz skrev: man sep 06, 2021 10:13 pm
Idiomatisk skrev: man sep 06, 2021 9:32 pm Om man skal integrere fremmedkulturelle fra ikke vestlige land bortsett fra Asia(Kina,Korea,Japan,Thailand,Vietnam) etc. så må vi tørre å ta et oppgjør med hovedproblemet som er politiske Islam. Så lenge man ikke diskuterer elefanten i rommet så vil det bare bli verre.

Østerrike, Frankrike, Danmark har begynt å se dette, i tillegg til østblokk landene og det er på tide "Opplyste" Norge også ser det
Så det bør være andre regler for mulsimer enn for andre innvandrere?
Muslimer flest i Norge ønsker seg ikke politiske Islam, men politiske Islam
drives av sterk religiøs fanatisme. Problemet kommer først når det blir for mange
og vi gir grobunn for disse religiøse kreftene slik flere moderate ledere
i andre europeiske land nå har innsett

Det må stilles krav til ledere i Islam om ytringsfrihet,demokrati,kvinnesyn osv.

Macron startet et oppgjør med disse kreftene i fjor(ikke dekket i norske medier selvfølgelig)

“We must never accept that the laws of religion can be superior to those of the Republic.”
https://foreignpolicy.com/2020/02/24/em ... es-future/

Frankrike ligger noen år foran oss og har opplevd grusomme terrorhandlinger de siste 5-6 årene med angrep
på mediehus, restauranter, kinoer og nå nylig halshugging av en lærer på åpen gate.

Idiomatisk

Legg inn av Idiomatisk »

Noen skrev: man sep 06, 2021 10:22 pm
En muslim som sier Islam er fredfull altså? Betryggende.

Jeg lytter heller til Sam Harris som er en av verdens mest kjente religionskritikker



We have a dogma of political correctness which is stifling conversation.'
Sist redigert av Idiomatisk den man sep 06, 2021 10:33 pm, redigert 1 gang totalt.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Noen skrev: man sep 06, 2021 10:04 pm Det er ikke 2016 lenger. Hovedproblemet akkurat nå er ikke islam, men at Folkekirka blander seg mer og mer aggressivt inn i det som tidligere var sekulær politikk, og det blir pisket opp en fanatisme rundt sakene de fronter.
Feil, hovedproblemet er definitivt islam. Og det er globalt.

Noen

Legg inn av Noen »

Corvus skrev: man sep 06, 2021 10:32 pm Feil, hovedproblemet er definitivt islam. Og det er globalt.
Nei, islam er bra, ikke dårlig.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Noen skrev: man sep 06, 2021 10:48 pm
Corvus skrev: man sep 06, 2021 10:32 pm Feil, hovedproblemet er definitivt islam. Og det er globalt.
Nei, islam er bra, ikke dårlig.
"La religion la plus con, c'est quand même l'islam!"
-- Michel Houellebecq

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Noen skrev: man sep 06, 2021 10:48 pm
Corvus skrev: man sep 06, 2021 10:32 pm Feil, hovedproblemet er definitivt islam. Og det er globalt.
Nei, islam er bra, ikke dårlig.
Islam er for pederaster, en forferdelig ideologi.

Noen

Legg inn av Noen »

Nå synes jeg du er vel kategorisk, men det er et relevant tema skulle man tro. Vanskelig å vite så mye om dette, men hvis man tenker seg litt om: Finner man motstand mot åpenhet på samme sted som det foregår noe i det skjulte? Og sterk motstand mot åpenhet der det foregår noe helt jævlig i det skjulte? Man skulle kanskje tro det, rent teoretisk. Samtidig oppfatter jeg noen ganger "muslimer" som i praksis mer, ikke mindre, åpne enn nordmenn, så da vet jeg ikke helt.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Ormen den lange skrev: man sep 06, 2021 6:04 pm I alt dette, må vi ikke glemme vår egen historie og kulturarv. Den handler ikke bare om å tvangsholde på nynorsk.
Barn, unge og "unge" voksne, tvangsholder verken på bokmål eller nynorsk i dag. De slenger om seg med slang-ord de har plukket opp fra amerikansk/engelsk. Jeg har passert 50 og skjønner ikke bæra når en voksen som er yngre enn meg begynner med f.eks. slik ish-greie. Hva faen er det for noe? Snakk norsk!

Norsk som hovedspråk her i landet kommer til å bli mer og mer engelsk med tida.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Noen skrev: tor sep 02, 2021 12:36 pm Jeg lurer på dette med fremmedkulturelle, som det allerede finnes mange av i Norge, og som de fleste partiene fremdeles vil ha ganske mange flere av.

Har dere inntrykk av at dette med integrasjon av denne uensartede gruppen stort sett fungerer som det skal? Eller ender en uholdbart stor andel som en slags slaveklasse som er forventet å holde hodet lavt, som ikke blir tilstrekkelig representert politisk og samfunnsmessig? Er det mange som bare holder seg for seg selv? Er det mange som har begrenset "lojalitet" til etniske nordmenn, og er det egentlig å forvente at de skal ha en slik lojalitet? Vil ting bli bedre eller verre over tid? Går alt kjempebra ett sted og kjempedårlig et annet sted? Fungerer ting godt, middels eller dårlig på arbeidsplassene? Hvordan er det for etnisk norske barn å få i oppgave å integrere mennesker fra andre kulturer? Er Norge et greit sted å bo for innflyttere, eller blir det for mutt og kaldt og mørkt og trist her til at innflyttere kan trives skikkelig? Er folk motivert for å bli kjent med andre folkeslag, eller var det mer før? Blir innflyttere plassert "i fryseboksen" av folk flest, eller ønsket varmt velkommen?

Jeg vet ikke, jeg bare føler at det er mange vanskelige spørsmål her som jeg ikke har noe svar på, og som sjelden blir diskutert annet enn med polemikk.
Men hva legger du i fremmedkulturelt her? Selv skriver jeg på fridiskusjon.no på et mål jeg mener er fremmedkulturelt, så det handler også litt om det å sette opp grensene for hva som er kjent og fremmed kultur.

Statistisk sett ser man at det er store kontinentale forskjeller mellom diverse innvandringsgrupper, noe som jo henger sammen med hvorfor de er her og systemer og kultur som er kjent fra før.

Det er et moralsk aspekt med å flytte folk så langt og til noe såpass ukjent som jeg ikke er komfortabel med ved siden av det økonomiske aspektet med tanke på hvor mye integrering koster. På en annen side er det f.eks store forskjeller i hvor raskt det går å integrere persere kontra somalere.

Dessuten vil ikke ikkevestlig-innvandring løse demografiske kriser. Det ser vi over tid der innvandrere etter hvert tilegner seg norsk fødselsmønster i neste ledd/ generasjon. Med andre ord så koster vi på veldig mye med integrering og utdanning og gevinsten er veldig liten i det lange løp og løser egentlig bare kortsiktige problemer noen steder og skaper større kostnader andre steder.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»