Alle mot alle

Svar
Mysterio19

Re: Alle mot alle

Legg inn av Mysterio19 »

Skraevadottir skrev: fre feb 04, 2022 5:38 pm Ellers litt moro å lese alle kommentarene her inne om at noen deltagere er ekstremt gode og andre helt utrolig dårlige på bakgrunn av et enkeltspørsmål eller en runde med under pressure. Alt er lett når man kan det, og alt er vanskelig når man ikke kan det. Disse deltagerne representerer et godt utvalg av kunnskapene i befolkninga bortsett fra den absolutte toppen og den absolutte bunnen. Ingen av dem er kjempegode, men ingen er håpløse heller.
For ikke å si TV-kameraene som også er til stede. Vil påstå at det er et lite hakk opp på nervøsitetsskalaen å huske obskure fakta på TV Norge i beste sendetid og på kjøkkenbordet når man slenger frem TP i romjula.

Noen som vet når de resterende episodene legges ut forresten?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det er selvsagt annerledes å sitte i studio enn å sitte hjemme, men dette er jo et underholdningsprogram og de fleste som deltar er temmelig drevne i å opptre på TV. Og man kunne jo også tro at det for noen slo ut slik at de ble mer skjerpet også....

Jeg reagerer bare på at det er noen som er helt blåst på geografi. Og det er generelt overraskende gjennomgående ganske dårlige kunnskaper om klassisk litteratur og annen kunst. Selvsagt kan alle bomme litt innimellom, fordi man rett og ikke slett kommer på det man egentlig vet. Samtidig er vel litt av programmets konsept at tilskuerne skal føle seg bedre enn deltakerne. Det skjer, for min del, ganske ofte - samtidig merker jo en selv at en har en del hull.

Vahlley

Legg inn av Vahlley »

Har Ole Rolfsrud sluttet som programleder? Når skjedde det?

I så fall øker muligheten for at jeg vender tilbake til programmet. Han og jeg var ikke helt på bølgelengde.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Vahlley skrev: lør feb 19, 2022 7:44 pm Har Ole Rolfsrud sluttet som programleder? Når skjedde det?

I så fall øker muligheten for at jeg vender tilbake til programmet. Han og jeg var ikke helt på bølgelengde.
Nei han har ikke begynt :lol:

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

DoktorS skrev: fre feb 11, 2022 12:29 pm Det er selvsagt annerledes å sitte i studio enn å sitte hjemme, men dette er jo et underholdningsprogram og de fleste som deltar er temmelig drevne i å opptre på TV. Og man kunne jo også tro at det for noen slo ut slik at de ble mer skjerpet også....

Jeg reagerer bare på at det er noen som er helt blåst på geografi. Og det er generelt overraskende gjennomgående ganske dårlige kunnskaper om klassisk litteratur og annen kunst. Selvsagt kan alle bomme litt innimellom, fordi man rett og ikke slett kommer på det man egentlig vet. Samtidig er vel litt av programmets konsept at tilskuerne skal føle seg bedre enn deltakerne. Det skjer, for min del, ganske ofte - samtidig merker jo en selv at en har en del hull.
Har selv noen kollegaer som er helt blåst på geografi. Var en kollega av meg som for noen år siden lurte på hvor jeg kom fra. Jeg svarte som sant var at jeg kom fra et lite sted i nærheten av den største byen mellom Bergen og Trondheim. Å ja, du kommer fra Stavangerkanten du altså var svaret jeg fikk i retur. Mitt inntrykk er at geografi er noe som mange sliter med.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Vahlley skrev: lør feb 19, 2022 7:44 pm Har Ole Rolfsrud sluttet som programleder? Når skjedde det?

I så fall øker muligheten for at jeg vender tilbake til programmet. Han og jeg var ikke helt på bølgelengde.
Du er ikke helt på bølgelengde med denne tråden helller.

Vahlley

Legg inn av Vahlley »

Beklager. Jeg forvekslet med "Alle mot én".

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Vahlley skrev: lør feb 19, 2022 11:20 pm Beklager. Jeg forvekslet med "Alle mot én".
Gud så flaut. Føler du på skammen nå?

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Korgutt skrev: lør feb 19, 2022 11:10 pm
DoktorS skrev: fre feb 11, 2022 12:29 pm Det er selvsagt annerledes å sitte i studio enn å sitte hjemme, men dette er jo et underholdningsprogram og de fleste som deltar er temmelig drevne i å opptre på TV. Og man kunne jo også tro at det for noen slo ut slik at de ble mer skjerpet også....

Jeg reagerer bare på at det er noen som er helt blåst på geografi. Og det er generelt overraskende gjennomgående ganske dårlige kunnskaper om klassisk litteratur og annen kunst. Selvsagt kan alle bomme litt innimellom, fordi man rett og ikke slett kommer på det man egentlig vet. Samtidig er vel litt av programmets konsept at tilskuerne skal føle seg bedre enn deltakerne. Det skjer, for min del, ganske ofte - samtidig merker jo en selv at en har en del hull.
Har selv noen kollegaer som er helt blåst på geografi. Var en kollega av meg som for noen år siden lurte på hvor jeg kom fra. Jeg svarte som sant var at jeg kom fra et lite sted i nærheten av den største byen mellom Bergen og Trondheim. Å ja, du kommer fra Stavangerkanten du altså var svaret jeg fikk i retur. Mitt inntrykk er at geografi er noe som mange sliter med.
Dette er også mitt inntrykk. Mange som jeg har snakket med og det jeg har sett på ulike kunnskapstester på TV har noen ganger sjokkert meg! Utrolig lavt nivå

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Vahlley skrev: lør feb 19, 2022 7:44 pm Har Ole Rolfsrud sluttet som programleder? Når skjedde det?

I så fall øker muligheten for at jeg vender tilbake til programmet. Han og jeg var ikke helt på bølgelengde.
Han er ei skikkelig kvemleie ja, og grunnen til at jeg aldri så ett eneste program av alle mot en ferdig.
(Ser for øvrig aldri på NRK :D )

Men han har heldigvis aldri vært i TVNorge og alle mot alle :-)

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Korgutt skrev: lør feb 19, 2022 11:10 pm
DoktorS skrev: fre feb 11, 2022 12:29 pm Det er selvsagt annerledes å sitte i studio enn å sitte hjemme, men dette er jo et underholdningsprogram og de fleste som deltar er temmelig drevne i å opptre på TV. Og man kunne jo også tro at det for noen slo ut slik at de ble mer skjerpet også....

Jeg reagerer bare på at det er noen som er helt blåst på geografi. Og det er generelt overraskende gjennomgående ganske dårlige kunnskaper om klassisk litteratur og annen kunst. Selvsagt kan alle bomme litt innimellom, fordi man rett og ikke slett kommer på det man egentlig vet. Samtidig er vel litt av programmets konsept at tilskuerne skal føle seg bedre enn deltakerne. Det skjer, for min del, ganske ofte - samtidig merker jo en selv at en har en del hull.
Har selv noen kollegaer som er helt blåst på geografi. Var en kollega av meg som for noen år siden lurte på hvor jeg kom fra. Jeg svarte som sant var at jeg kom fra et lite sted i nærheten av den største byen mellom Bergen og Trondheim. Å ja, du kommer fra Stavangerkanten du altså var svaret jeg fikk i retur. Mitt inntrykk er at geografi er noe som mange sliter med.
Synes nå det var litt rar måte du svarte på, men å tro det var Stavanger er jo verre. Snakker du i tillegg dialekten fra der du kommer fra?

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

sexxes skrev: søn feb 20, 2022 5:03 pm
Korgutt skrev: lør feb 19, 2022 11:10 pm
DoktorS skrev: fre feb 11, 2022 12:29 pm Det er selvsagt annerledes å sitte i studio enn å sitte hjemme, men dette er jo et underholdningsprogram og de fleste som deltar er temmelig drevne i å opptre på TV. Og man kunne jo også tro at det for noen slo ut slik at de ble mer skjerpet også....

Jeg reagerer bare på at det er noen som er helt blåst på geografi. Og det er generelt overraskende gjennomgående ganske dårlige kunnskaper om klassisk litteratur og annen kunst. Selvsagt kan alle bomme litt innimellom, fordi man rett og ikke slett kommer på det man egentlig vet. Samtidig er vel litt av programmets konsept at tilskuerne skal føle seg bedre enn deltakerne. Det skjer, for min del, ganske ofte - samtidig merker jo en selv at en har en del hull.
Har selv noen kollegaer som er helt blåst på geografi. Var en kollega av meg som for noen år siden lurte på hvor jeg kom fra. Jeg svarte som sant var at jeg kom fra et lite sted i nærheten av den største byen mellom Bergen og Trondheim. Å ja, du kommer fra Stavangerkanten du altså var svaret jeg fikk i retur. Mitt inntrykk er at geografi er noe som mange sliter med.
Synes nå det var litt rar måte du svarte på, men å tro det var Stavanger er jo verre. Snakker du i tillegg dialekten fra der du kommer fra?
Snakker tilnærmet kav sunnmørsk i den grad det går an å si slikt etter å ha bodd i Oslo siden 1986. Ikke noe snev av Rogalandsdialekt ihvertfall.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Korgutt skrev: søn feb 20, 2022 5:11 pm
sexxes skrev: søn feb 20, 2022 5:03 pm
Korgutt skrev: lør feb 19, 2022 11:10 pm

Har selv noen kollegaer som er helt blåst på geografi. Var en kollega av meg som for noen år siden lurte på hvor jeg kom fra. Jeg svarte som sant var at jeg kom fra et lite sted i nærheten av den største byen mellom Bergen og Trondheim. Å ja, du kommer fra Stavangerkanten du altså var svaret jeg fikk i retur. Mitt inntrykk er at geografi er noe som mange sliter med.
Synes nå det var litt rar måte du svarte på, men å tro det var Stavanger er jo verre. Snakker du i tillegg dialekten fra der du kommer fra?
Snakker tilnærmet kav sunnmørsk i den grad det går an å si slikt etter å ha bodd i Oslo siden 1986. Ikke noe snev av Rogalandsdialekt ihvertfall.
Geografi ble vel tatt ut av skolepensum på 70-tallet? Var i alle fall minimalt med geografi vi hadde på 80 og 90-tallet og siden det var noe jeg virkelig kunn og hadde interesse for, så syntes jeg det var ganske kjipt. Siden den gang er det vel bare folk med interesse for det som er gode i Geografi.
Men må være få som er lile ille som dine kollegaer, har de aldri sett en værmelding? Men har jo vært borti noen som mangler stedssans.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Ikke alle mot alle, men siden manglende allmennkunnskap har vært et tema i tråden.

Ser Bollestad, partileder, tidligere minister, stortingsrepresentant og tidligere ordfører, i huskestue nå.

Temaet er Russland, og vi er på disse tre innledende spørsmålene som er så enkle at det kun gis minuspoeng om deltager svarer feil.

1. Hvilket stort landomområde solgte Russland til USA i 1867?
Bollestad: S-S-..Sibir??

2. Hvem var statsleder for Sovjetunionen under 2. verdenskrig?
Bollestad: Husker ikke...

3. I hvilken by ble OL 2014 arrangert.
Bollestad: Å herregud, e det muligt..

Skremmende at folk i slike maktposisjoner er så heftig kunnskapsløse.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, har hørt om den Bollestad-sekvensen, uten å ha sett den selv. Man kan vel bli stressa og tulle på første spørsmål - litt sånn at man kanskje vet det/har hørt om det, men ikke kommer på det. Men Stalin er jo noe som burde ligge der, selvsagt. I kombinasjon virker jo det veldig rart - hvis man da forutsetter at det er manglende kunnskap som er problemet, ikke manglende konsentrasjon eller et drypp.

Geografi - ja, det kan virke som om enkelte ikke forholder seg til kart i det hele tatt. At det bare er en egen forestilingsverden der ute. Hvis man ikke underviser i basis geografi på skolen, blir jo det håpløst. Man kommer jo gjennom livet med det - men samtidig mister man jo mye kunnskap om verden, for hvordan landene ligger i forhold til andre land har jo en betydning for hovrdan verden er.

Mulig jeg har nevnt det - en kollega som "skryter" av ha vært flere ganger på Okotber-festivalen i Munchen deltok på en individuell quiz der alle landene som grenset til Tyskland skulle ramses opp. Han klarte bare ett, jeg er ganske sikker ikke to land, og det var Danmark... Altså - hvis du har vært i Tyskland flere ganger så har man kanksje sett på et kart, og tenkt at Frankrike og Polen ligger på hver sin side, og hvilke land kan det være sydover? I tillegg er jo det grunnleggende historie her også....

Nuvel. Så siste ukes program i går Discovery. Artig at Iben Aakerlie ble så irritert. Det hadde hun jo litt grunn til også. Ellers var det vel ikke noen ekstreme "kunnskapshull" jeg kan kritisere denne gangen - skjønt, jeg trodde uttrykket "janusansikt" var klart for de aller fleste.

Mia

Legg inn av Mia »

DoktorS skrev: lør feb 26, 2022 8:46 am Ja, har hørt om den Bollestad-sekvensen, uten å ha sett den selv. Man kan vel bli stressa og tulle på første spørsmål - litt sånn at man kanskje vet det/har hørt om det, men ikke kommer på det. Men Stalin er jo noe som burde ligge der, selvsagt. I kombinasjon virker jo det veldig rart - hvis man da forutsetter at det er manglende kunnskap som er problemet, ikke manglende konsentrasjon eller et drypp.

Geografi - ja, det kan virke som om enkelte ikke forholder seg til kart i det hele tatt. At det bare er en egen forestilingsverden der ute. Hvis man ikke underviser i basis geografi på skolen, blir jo det håpløst. Man kommer jo gjennom livet med det - men samtidig mister man jo mye kunnskap om verden, for hvordan landene ligger i forhold til andre land har jo en betydning for hovrdan verden er.

Mulig jeg har nevnt det - en kollega som "skryter" av ha vært flere ganger på Okotber-festivalen i Munchen deltok på en individuell quiz der alle landene som grenset til Tyskland skulle ramses opp. Han klarte bare ett, jeg er ganske sikker ikke to land, og det var Danmark... Altså - hvis du har vært i Tyskland flere ganger så har man kanksje sett på et kart, og tenkt at Frankrike og Polen ligger på hver sin side, og hvilke land kan det være sydover? I tillegg er jo det grunnleggende historie her også....

Nuvel. Så siste ukes program i går Discovery. Artig at Iben Aakerlie ble så irritert. Det hadde hun jo litt grunn til også. Ellers var det vel ikke noen ekstreme "kunnskapshull" jeg kan kritisere denne gangen - skjønt, jeg trodde uttrykket "janusansikt" var klart for de aller fleste.
Så på dette selv. Er første gang tror jeg at jeg hadde rett på alt i en kategori, altså Russland. Svarte feil på fjellet, men ellers alt riktig.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

DoktorS skrev: lør feb 26, 2022 8:46 am Ja, har hørt om den Bollestad-sekvensen, uten å ha sett den selv. Man kan vel bli stressa og tulle på første spørsmål - litt sånn at man kanskje vet det/har hørt om det, men ikke kommer på det. Men Stalin er jo noe som burde ligge der, selvsagt. I kombinasjon virker jo det veldig rart - hvis man da forutsetter at det er manglende kunnskap som er problemet, ikke manglende konsentrasjon eller et drypp.
Det var to tema for kvelden: Russland og Jul. Bollestad svarte rett på nøyaktig 0 spørsmål innenfor kveldens tema.
Eneste hun fikk rett, var når hun trykket på panikk-knappen, og fikk et spørsmål innen sitt spesialfelt.

Helt opplagt at hun har gigantiske hull i allmennkunnskapen. Godt hun ikke er i regjering i disse dager. Putin, kem e det??

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Mysterio19 skrev: tir feb 01, 2022 12:43 pm Tørnqvist imponerer. Enmannslag.
Dette har vel vist seg å ikke stemme etter hvert. Han er bra, men har en god del hull i kunnskapene, og berges faktisk ganske ofte av at han er på lag med Jan Thomas. Utrolig, men sant. I går herja jo Jan Thomas, særlig på dyr i "Under Pressure". Der var han faktisk sjokkerende god.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2074

Legg inn av JODDEMM »

Skraevadottir skrev: tir mar 01, 2022 10:17 am I går herja jo Jan Thomas, særlig på dyr i "Under Pressure". Der var han faktisk sjokkerende god.
Var en fin oppgave det der: dyrenavn inni annet dyrenavn :D Panda og sjøløve :)
Gikk imidlertid i "bjørnefella" og ropte ut "Bjørn" da bildet av en brunbjørn dukket opp- og så var det selvsagt ørn som var svaret 😁

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

JODDEMM skrev: tir mar 01, 2022 10:27 am
Skraevadottir skrev: tir mar 01, 2022 10:17 am I går herja jo Jan Thomas, særlig på dyr i "Under Pressure". Der var han faktisk sjokkerende god.
Var en fin oppgave det der: dyrenavn inni annet dyrenavn :D Panda og sjøløve :)
Gikk imidlertid i "bjørnefella" og ropte ut "Bjørn" da bildet av en brunbjørn dukket opp- og så var det selvsagt ørn som var svaret 😁
Hehe, ja. Var ellers litt artig det spørsmålet om Vegard Ulvang. Hva var det Jan Thomas kalte ham? Ulvar Vegeng?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2074

Legg inn av JODDEMM »

Skraevadottir skrev: tir mar 01, 2022 10:39 am Hehe, ja. Var ellers litt artig det spørsmålet om Vegard Ulvang. Hva var det Jan Thomas kalte ham? Ulvar Vegeng?
Det var noe sånt ja :D Ulvar Vegan (?)
Ellers var de ganske så frimodige i tipset de landet på: "vi tror han har hatt seg med Tora Berger" :lol:

Og så imponerte Asbjørnsen-laget litt med å nesten vaske frem Nykkelmo 😊 "Britt Elisabeth Nøkkelmo" var det vel de kalte henne.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Ulvar Vegang var stooor humor!

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

DenFelgen skrev: tir mar 01, 2022 1:34 pm Ulvar Vegang var stooor humor!
Som fansen ropte i Albertville-OL i 1992: Ulvar Vegang - i motgang og medgang!

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Hvordan i all verden kan noen påstå at den hvite og gullfargede kjolen er blå og svart ???

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Xpoolman skrev: tir mar 01, 2022 8:25 pm Hvordan i all verden kan noen påstå at den hvite og gullfargede kjolen er blå og svart ???
Fordi den er det, hvis du svarte gull og hvit og fikk du feil i kveldens episode

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Jeg også ser den kjolen i gull og hvitt. Merkelig opplegg, det der.

Uansett en stygg ripe i lakken for Bergesen/Høgestøl å tape for 2 x Skolmen. De er etter min mening det svakeste laget som er med i år. Men det var jo litt pga. at han Bergesen dreit seg ut på Under Pressure. Riktignok en litt kinkig oppgave, men mor Skolmen klarte seg jo bra der.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Skraevadottir skrev: tir mar 01, 2022 9:56 pm Jeg også ser den kjolen i gull og hvitt. Merkelig opplegg, det der.

Uansett en stygg ripe i lakken for Bergesen/Høgestøl å tape for 2 x Skolmen. De er etter min mening det svakeste laget som er med i år. Men det var jo litt pga. at han Bergesen dreit seg ut på Under Pressure. Riktignok en litt kinkig oppgave, men mor Skolmen klarte seg jo bra der.
Har kanskje blitt nevnt før i tråden, men overraskende at Iben og Alex sliter så fælt. 2 uavgjorte på de to siste duellene da

lund

Legg inn av lund »

Denne konkurransen handler jo egentlig ikke om å være så veldig smart. Den handler vel så mye om å ha interesse for mange forskjellige ting. Da kommer man som regel lengre enn om man kan veldig mye om noen få ting (Tørnquist som er helt rævva på sport sånn sett et unntak).

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

DenFelgen skrev: tir mar 01, 2022 10:01 pm
Skraevadottir skrev: tir mar 01, 2022 9:56 pm Jeg også ser den kjolen i gull og hvitt. Merkelig opplegg, det der.

Uansett en stygg ripe i lakken for Bergesen/Høgestøl å tape for 2 x Skolmen. De er etter min mening det svakeste laget som er med i år. Men det var jo litt pga. at han Bergesen dreit seg ut på Under Pressure. Riktignok en litt kinkig oppgave, men mor Skolmen klarte seg jo bra der.
Har kanskje blitt nevnt før i tråden, men overraskende at Iben og Alex sliter så fælt. 2 uavgjorte på de to siste duellene da
Ja, sant. Syns egentlig at de er brukbare, og de kom jo videre i fjor da konkurransen egentlig var tøffere. Men men, sikkert litt uheldige.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

lund skrev: tir mar 01, 2022 10:05 pm Denne konkurransen handler jo egentlig ikke om å være så veldig smart. Den handler vel så mye om å ha interesse for mange forskjellige ting. Da kommer man som regel lengre enn om man kan veldig mye om noen få ting
Eh, ja. Det er strengt tatt sånn quiz fungerer. :p

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»