Tidenes beste trailere/teasere

Svar
Saliph

Tidenes beste trailere/teasere

Legg inn av Saliph »

Som tittelen sier. Gjerne filmer som ikke levde opp til forventningene.

1. Superman Returns (2006)

Har en film eller serie noensinne klart å fange essensen av Supermann slik denne teaseren gjorde? Synd filmen sugde elefantballe:



2. Miami Vice (2006)

Michael Mann. Og Numb/Encore som selv på den tiden hadde gått ganske greit ut på dato. Men likevel en jævlig fet teaser. Filmen oppfylte aldri forventningene, selv om den rent visuelt er et mesterverk.



3. Heat (1995)

Michael Mann igjen. Akkompagnert av Mobys udødelige God Moving Over The Face of the Waters. Veldig 90-talls, men en fantastisk trailer.



Kjør thread

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Jeg starter med en som skapte en del kontroverser, nemlig traileren til Drive.



Kanskje en av verdens dårligste trailere, til en av de beste filmene som er laget de siste årene. Grunnen til at traileren er så briljant var at den var så misledende at den faktisk ble saksøkt av en kvinne på det grunnlaget, blant annet fordi filmen inneholdt alt for lite kjøring;

https://www.theguardian.com/film/2011/o ... ve-trailer

Så ja, topp den!

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Men for å svare på det som var ønskelig fra Saliph her, så tar jeg en litt mer "seriøs" liste:

1. Phantom Menace

I dag så har jo Prequel-serien til SW fått en kultstatus, og nostalgien har nok kicket inn for fullt hos fanbasen. Men dette er en filmserie som lenge ble mislikt, selv om jeg elsket serien som guttunge, men jeg kan uansett se for meg hypen da denne traileren ble sluppet på slutten av 90-tallet. Morsomt å se hvor dårlig traileren egentlig er, men det er jo tross alt 90-tallet vi prater om her.



2. TRON: LEGACY

Altså, hvordan er det mulig å ikke bli gira av denne traileren? Bare synd filmen er så midt-på-treet.



3. Prometheus

Ingen videre kommentar



4. BvS: Dawn of Justice

Så lite visste man da, men traileren kan man aldri ta fra filmen. Bare synd det er det som er bra med filmen.


Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Og får å være litt dristig, tar jeg også en film som ikke har kommet ut enda.

Traileren som fikk alle som pratet dritt om Pattinson som Batman til å holde kjeft.



Så får man se da, om filmen klarer å leve opp til hypen!

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Flere av disse trailerne så jeg jo ikke før Youtube ankom i 2006-07, eller gjennom ulike spesial utgaver på DVD (tidlig 00-tallet).
Var jo knapt guttungen når de ankom kinosalene, tv-skjermene, så ikke rart man aldri så dem før lenge etter.
Men flere av disse, var jo av typen som definitivt ble backet opp, og vel så det, ikke motsatt.
Andre skapte nok mye forvirring blant fansen, for ikke lett å vite helt hva man ville få i retur, men skapte nok mye prating og diskusjon omkring hva som måtte komme.

Total Recall (1990) Teaser Trailer
► Show Spoiler
Paul Verhoevens påkosta sci-fi action eventyr, ga Arnold fansen en av de mest spektakulære og elleville filmene den sommeren, og skulle jo senere også sette et grunnlag fremover, der actionhelten var nærmest bænkers box-office gull, da med en garantert kjempesuksess, hver bidige sommer.
Alltid likt denne teaseren, og med tanke på hvor vanvittig voldelig og fartsfylt filmen er, fremstår dette knappe 40-50 sekunders "hintet" om noe veldig annet enn hva actionfansen kunne forvente seg, og vel, de ble nå ikke skuffet, men vanskelig å si hva man hadde tenkt, om man var godt vant til Arnolds actionfilmer, og fikk så denne i fleisen, da etter 2 lange år, uten noe nytt fra muskelbunten.

T2: Judgment Day (1991) Teaser Trailer
► Show Spoiler
Denne husker jeg godt, fra spesial utgaven (var det Extreme edition den het?) omkring 2001-02, og selv om man hadde sett originalen utallige ganger tidligere, fikk jeg frysninger av å se denne heftige teaseren, der greit hinter om bigger and better things to come, og ja, folk visste vel ikke om Arnie var the good guy eller the bad guy den gang, og mulig dette ble spoila i senere trailere, men dæven for en måte å hype opp en film på.

Blade Runner (1982) Trailer
► Show Spoiler
Den tykke, småklønete og lite "varme" voice-overen til Harrison Ford i begynnelsen av traileren, oppsummerer vel filmstjernas innsats (med fortellerstemmen) og ville jo utrolig nok bli brukt (han gjorde visstnok en så slett innsats, at Ford håpet de ville bare la voice-over bidraget bli liggende igjen på bakrommet) i den originale kinoutgaven.
Uansett, traileren la vel ikke akkurat et "bra" utgangspunkt for fansen, som på den tid var mest vant til Ford i heroiske roller fra Indiana Jones og Star War universene, og ja, de fikk noe ganske så annerledes i retur.

The Toxic Avenger (1984) Trailer
► Show Spoiler
Noen av de beste og mest imponerende trailerne man har sett, kom ofte gjennom utallige b-filmer fra 70 og 80-tallet, gjerne hvor Roger Corman og Troma sto bakom, og hadde geniale måter å få folk til å løpe ned kinosalene for å se utgivelsene deres.
The Toxic Avenger er helt klart i toppsiktet av den type underholdning.

Basket Case (1982) Trailer
► Show Spoiler
En annen 80-talls kult-splætter, er jo Basket Case, som også på fantastisk (uten å vise for mye) hinter om noe helt spesielt, og nei, elsker slike trailere.

Saliph

Legg inn av Saliph »

The Shining. Enkel men veldig effektiv teaser. Fun fact: MPAA tillot ikke blod i trailere som skulle vises for folk i alle aldre, men Kubrick overbeviste dem om at det ikke var blod men "rusty water", og fikk teaseren godkjent.


BioDex

Legg inn av BioDex »

Her er fasiten :mrgreen: Fanger essensen av filmen uten å gi for mye bort. Og med tidenes beste tagline; "in space no one can hear you scream"


PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Filmen levde ikke helt opp til forventningene, men den her traileren er her fortsatt en av mine favoritter.


Cabal

Legg inn av Cabal »

Var sykt gira på 300 pga trailern, men husker ikke om det var akkurat denne traileren egentlig:


Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Chromeback skrev: fre sep 03, 2021 12:14 am Men for å svare på det som var ønskelig fra Saliph her, så tar jeg en litt mer "seriøs" liste:

1. Phantom Menace

I dag så har jo Prequel-serien til SW fått en kultstatus, og nostalgien har nok kicket inn for fullt hos fanbasen. Men dette er en filmserie som lenge ble mislikt, selv om jeg elsket serien som guttunge, men jeg kan uansett se for meg hypen da denne traileren ble sluppet på slutten av 90-tallet. Morsomt å se hvor dårlig traileren egentlig er, men det er jo tross alt 90-tallet vi prater om her.



2. TRON: LEGACY

Altså, hvordan er det mulig å ikke bli gira av denne traileren? Bare synd filmen er så midt-på-treet.



3. Prometheus

Ingen videre kommentar



4. BvS: Dawn of Justice

Så lite visste man da, men traileren kan man aldri ta fra filmen. Bare synd det er det som er bra med filmen.

BvS er en knallfilm, syns jeg. Directors cut versjonen vel og merke.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

En av disse filmene (i hop med den langt bedre Machete utgitt i 2010), der ble til, grunnet suksessen med Grindhouse double-utgivelsene til Rodriguez og Tarantino (selv likte jeg Machete og Hobo langt mer, enn de to nevnte herrers egne hyllest/parodier til 70 og 80-tallets drive-in b-filmer.
Uansett, jeg digget Machete, og når man så fikk nyss om at selveste Rutger Hauer, endelig skulle få bryne seg på en hovedrolle igjen, og da i en hyllest til de mange sleazy vigilante filmene på 80-tallet, ja da ble forventningene øyeblikkelige satt meget høyt.

Ikke desto mindre, når en så fikk denne knalltøffe trailere i retur:

Dessverre, må jeg vel innrømme, at filmen aldri var i nærheten av å leve opp til nevnte trailer, men likevel, moro å se Hauer feie gatas avskum vekk, med brutal vold og galskap. Mulig et gjensyn må finne sted om ikke lenge, for ga den jo en terningkast 4, som absolutt er godkjent, men vi får se, først blir det nok Machete igjen, og så får en vel prøve ut Hobo på ny.

En annen meget vill og voldelig film, som kom ut i samme periode, var den spanske The Last Circus (2010), og husker godt at man ble gjort først oppmerksom på den, da den var inkludert som trailer på Tucker and Dale vs. Evil (2010) DVDen man plukka opp i høst 2011, og ikke mange dagene etter, hadde man også The Last Circus å kose seg med, og to av de beste skrekk-komediene fra den perioden.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

greyserpent skrev: søn jan 09, 2022 2:22 pm
4. BvS: Dawn of Justice

Så lite visste man da, men traileren kan man aldri ta fra filmen. Bare synd det er det som er bra med filmen.

BvS er en knallfilm, syns jeg. Directors cut versjonen vel og merke.
[/quote]

Directors cut løser en del problemer kinoversjonen satt med, men fortsatt en høyst middelmådig film i mine øyne, utenom enkelte actionsekvenser.

Saliph

Legg inn av Saliph »


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Litt herlig 80 og tidlig 90-talls b-film trailer trash (og skal litt til, dersom en makter å glemme navnet på en eller begge av filmene), men hvor faktisk The New Barbarians (1982), er like vill og underholdende, som det traileren henviser til. Det samme kan jeg vel ikke si om Nymphoid Barbarian in Dinosaur Hell, ettersom en aldri har sett den.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Usikker på om den noen gang fikk ei offisiell trailer eller ei, men ja, kan vel ikke si at filmen maktet å "leve opp til" det man får ut ifra disse knappe 60 sekundene med b-film cheese, men nok til å overtale meg, i å kaste bort 90 minutter av livet i å se hele greia.
Kan vel i grunn konkludere med at det holdt mer enn nok med de 60 sekundene.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

For fans av 80 og 90-talls action, var det vel umulig å ikke gå inn med ei viss mengde forventninger, når teaseren til Expendables 2 ankom i 2012, selv om ingen av filmene kanskje maktet å leve opp til det man håpet, så var de to første hvert fall underholdende hyllester til en svunnen tid.
Synd tredjefilmen gikk feil vei, og virker som at den kommende fjerde filmen vil fortsette inn i DTV/VOD markedet, men mest korte cameos fra noen av de aldrende stjernene. Men vil nok se den, når den tid kommer.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Frank.N.Steen skrev: lør okt 01, 2022 1:41 am Usikker på om den noen gang fikk ei offisiell trailer eller ei, men ja, kan vel ikke si at filmen maktet å "leve opp til" det man får ut ifra disse knappe 60 sekundene med b-film cheese, men nok til å overtale meg, i å kaste bort 90 minutter av livet i å se hele greia.
Kan vel i grunn konkludere med at det holdt mer enn nok med de 60 sekundene.
Dette var vel lenger ut i alfabetet enn B.

😂

Minner meg om videoene jeg og kompisene laget da han ene kjøpte seg videokamera for konfirmasjonspengene. Vi brukte også opplåsbare dyr og ketsjup.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

PapaSmurf skrev: ons okt 19, 2022 4:04 pm Dette var vel lenger ut i alfabetet enn B.

😂

Minner meg om videoene jeg og kompisene laget da han ene kjøpte seg videokamera for konfirmasjonspengene. Vi brukte også opplåsbare dyr og ketsjup.
Ja, mulig denne må man lenger ut i alfabetet med. Men det er nå likevel ei viss sjarm over alt, særlig scenen hvor han eldre gubben, nærmest trer Nessie monsteret nedover huet på seg selv, og attpåtil legger i et skikkelig vræl. Herlig komedie.
Bilde
Ekstra moro var det nok ikke, for de som ble lurt inn på falske premisser, for slik så jo filmens poster ut, hvor noen åpenbart har tatt seg noen ekstra kreative friheter, og tja, vil tippe en del følte seg rimelig skuffa, når de kom ut av kinosalene etterpå, for dette er jo slik monsteret endte opp som:
Bilde
Bilde
Bilde
Gummibåten får virkelig kjørt seg, og ja, får nesten litt lyst til å lage ei hjemmesnekra monsterfilm, men var nok lettere å få det ut til de store "massene" på tidlig 80-tallet, enn det er i kanskje i dag.

spårt

Legg inn av spårt »

The Handmaiden


spårt

Legg inn av spårt »

The Social Network


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Oj, tipper mange falt pladask for denne klassikeren, der kunne friste med tunge aktører som "STALLONE (mora hans), SWAYZE (broderen), ESTEVEZ (Joe) og TRAVOLTA (Joey) i mindre roller. Litt skuffa over at ingen av Baldwin brødrene stilte opp.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Traileren til The Warriors (1979) med bruk av Tangerine Dreams score fra Sorcerer (1977) er stadig like heftig og må ha vært litt av en opplevelse å få se den bli avspilt i kinomørket på tampen av 70-tallet.

Sikkert ikke uvanlig at kommende storfilmer lånte themes fra andre filmer, men RoboCop (1987) og The Terminator themet var utmerket match, og synd disse to filmseriene aldri ble forsøkt sveiset sammen i en langfilm, selv om det sikkert har blitt gjort mye tegneserier og slikt med årene.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Saliph skrev: tor sep 02, 2021 11:48 pm
Michael Mann igjen. Akkompagnert av Mobys udødelige God Moving Over The Face of the Waters. Veldig 90-talls, men en fantastisk trailer.

Kjør thread
Interessant om Heat. Altså, jeg ville lett påstått at filmen ikke har filmmusikk i det hele tatt. Har jo sett den et visst antall ganger. Og kjenner jo til MM`s bruk av filmmusikk fra Manhunter og Den Siste Mohikaner. At Moby hadde en finger med i spillet var helt nytt for meg. Vel, Heat tåler et gjensyn så nå skal jeg ha ørene med meg også.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

FjodorDVD skrev: lør jun 24, 2023 1:25 pm Interessant om Heat. Altså, jeg ville lett påstått at filmen ikke har filmmusikk i det hele tatt. Har jo sett den et visst antall ganger. Og kjenner jo til MM`s bruk av filmmusikk fra Manhunter og Den Siste Mohikaner. At Moby hadde en finger med i spillet var helt nytt for meg. Vel, Heat tåler et gjensyn så nå skal jeg ha ørene med meg også.
Heat har ei fenomenal bruk av ulike artister og låter, der blant annet Terje Rypdal & The Chasers er vel en av få som bidrar 2 ganger med stemningsfull og fin gitar-jazz, der benyttes tungt i nattescenene.

I originalen av Heat, L.A. Takedown (1989) benyttes også en av Rypdals låter Myster Man, som også tas i bruk flere steder utover i 1995 filmen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»