Mann siktet for Birgitte Tengs-drapet

Svar
H.E. Pennypacker

Re: Mann siktet for Birgitte Tengs-drapet

Legg inn av H.E. Pennypacker »

oddvar_kjempebra skrev: tir nov 15, 2022 8:42 am
H.E. Pennypacker skrev: tir nov 15, 2022 8:37 am
oddvar_kjempebra skrev: man nov 14, 2022 8:33 am Forsvarer-teamet forteller at de kommer til å peke på to navngitte menn, begge døde, som mulige kandidater. Ingen av den hadde alibi. Begge hadde modus i følge advokatene. En av dem er nok helt sikkert rusmisbrukeren som kom hjem til noen venner senere på natten og oppførte seg helt krakilsk og dypt angrende for noe han hadde gjort. Han eide vel også en grønn bil.
Han andre er nok sikkert også en rusmisbruker, som døde for noen år siden. Det gikk rykter om at han hadde tilstått drapet, og to av hårstråene trodde man en stund kunne stemme med hans DNA-profil.

Det står litt om han i her, for de som har Aftenposten-abonnement: https://www.aftenposten.no/norge/i/xPl4 ... ing-i-2003

Utdrag:

Oslo-mannen ble trukket inn i saken i forbindelse med at flere sosionomer i Oslo i 1998 varslet politiet om at han angivelig skulle ha tilstått Birgitte Tengs-drapet til personer i hovedstadens rusmiljø.

Da politiet fire år senere bestemte seg for å gjøre nye tekniske undersøkelser, hentet de sent i 2002 også inn DNA fra mannen. Det ble også foretatt et kort avhør der mannen avviste at han hadde tilstått drapet på den 17 år gamle Karmøy-jenta.

DNA-materialet fra rusmisbrukeren var det siste som ble sendt inn til GMI i Innsbruck i forbindelse med testingen i 2003. Etterforskerne på Haugaland fikk noen måneder senere vite at to hårstrå som ble funnet på drapsofferet kunne synes å ha samme DNA-profil som rusmisbrukeren fra Oslo. Problemet var at hårstråene ikke hadde røtter. Det var derfor umulig å få en fullverdig DNA-profil. Det ble anslått at rundt fem prosent av Norges befolkning kunne passe inn i markørene teknikerne satt med.

Etterforskerne bestemte seg for å la DNA-ekspertene gjøre ytterligere analyser av de to hårstråene ved hjelp av en ny metode. Da ble konklusjonen at Oslo-mannen trolig kunne utelukkes.
Det kan godt være han ja. Men var han i det hele tatt på Karmøy eller i Haugesundsområdet den kvelden Birgitte ble drept?
Han bodde i Haugesund, og disponerte en bil. Han var lærling hos en bilforhandler, og bilforhandleren sa dette til Stavanger Aftenblad:

– Den helgen drapet fant sted, ringte han meg. Han var fullstendig i oppløsning og sa at det hadde skjedd noe fryktelig. Jeg dro derfor hjem til ham, men han kunne slik jeg husker nå ikke si noe mer om hva det var. Det som er veldig spesielt er at han etter denne helgen ikke kom på jobb som før. Da hadde han vært flittig helt siden høsten i forveien. Etter denne helgen var det ingenting som virket for ham lenger, sier bilforhandleren til Aftenbladet.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

H.E. Pennypacker skrev: tir nov 15, 2022 8:55 am
oddvar_kjempebra skrev: tir nov 15, 2022 8:42 am
H.E. Pennypacker skrev: tir nov 15, 2022 8:37 am

Han andre er nok sikkert også en rusmisbruker, som døde for noen år siden. Det gikk rykter om at han hadde tilstått drapet, og to av hårstråene trodde man en stund kunne stemme med hans DNA-profil.

Det står litt om han i her, for de som har Aftenposten-abonnement: https://www.aftenposten.no/norge/i/xPl4 ... ing-i-2003

Utdrag:

Oslo-mannen ble trukket inn i saken i forbindelse med at flere sosionomer i Oslo i 1998 varslet politiet om at han angivelig skulle ha tilstått Birgitte Tengs-drapet til personer i hovedstadens rusmiljø.

Da politiet fire år senere bestemte seg for å gjøre nye tekniske undersøkelser, hentet de sent i 2002 også inn DNA fra mannen. Det ble også foretatt et kort avhør der mannen avviste at han hadde tilstått drapet på den 17 år gamle Karmøy-jenta.

DNA-materialet fra rusmisbrukeren var det siste som ble sendt inn til GMI i Innsbruck i forbindelse med testingen i 2003. Etterforskerne på Haugaland fikk noen måneder senere vite at to hårstrå som ble funnet på drapsofferet kunne synes å ha samme DNA-profil som rusmisbrukeren fra Oslo. Problemet var at hårstråene ikke hadde røtter. Det var derfor umulig å få en fullverdig DNA-profil. Det ble anslått at rundt fem prosent av Norges befolkning kunne passe inn i markørene teknikerne satt med.

Etterforskerne bestemte seg for å la DNA-ekspertene gjøre ytterligere analyser av de to hårstråene ved hjelp av en ny metode. Da ble konklusjonen at Oslo-mannen trolig kunne utelukkes.
Det kan godt være han ja. Men var han i det hele tatt på Karmøy eller i Haugesundsområdet den kvelden Birgitte ble drept?
Han bodde i Haugesund, og disponerte en bil. Han var lærling hos en bilforhandler, og bilforhandleren sa dette til Stavanger Aftenblad:

– Den helgen drapet fant sted, ringte han meg. Han var fullstendig i oppløsning og sa at det hadde skjedd noe fryktelig. Jeg dro derfor hjem til ham, men han kunne slik jeg husker nå ikke si noe mer om hva det var. Det som er veldig spesielt er at han etter denne helgen ikke kom på jobb som før. Da hadde han vært flittig helt siden høsten i forveien. Etter denne helgen var det ingenting som virket for ham lenger, sier bilforhandleren til Aftenbladet.
At han er (var) en mann av interesse kan man jo forstå. Men man vet ikke en gang om han var på Karmøy den kvelden. Og hvis det er slik at han ikke hadde noen voldsdommer mot seg og da spesielt seksualisert vold så er han jo en mye svakere kandidat enn Vassbakk. Både som moduskandidat og som generelt mistenkt. Hva vet man om hans bevegelser den kvelden f.eks. Hadde han en grønn bil?

Det er litt interessant at vi har to rusmisbrukere som begge tar kontakt med noen de kjenner og som i full oppløsning ser ut til å angre fryktelig på noe de har gjort den helgen, men ikke er villig til å fortelle hva det var.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Interessant at Uppheim, som har ledet den nye etterforskingen av saken, i går sier de kan ikke være sikre på om hun ble kjørt med bil fra sentrum i Kopervik, eller om hun gikk til fots.



"I går kl. 11:33 Få sikre observasjonar av Tengs

Uppheim seier det er få sikre observasjonar av Birgitte Tengs etter at eit vitne såg henne ved ein bil i Kopervik.

– Ingen som kjenner Birgitte har sagt at dei så ho, sjølv om det var folk som kjende Birgitte i bevegelse den kvelden. Dette har utvikla politiet sin hovudhypotese om at ho blei køyrd i bil.

Men Uppheim seier dei ikkje kan vere sikre på at ho ikkje har gått."

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

B.E. skrev: tir nov 15, 2022 11:44 am Interessant at Uppheim, som har ledet den nye etterforskingen av saken, i går sier de kan ikke være sikre på om hun ble kjørt med bil fra sentrum i Kopervik, eller om hun gikk til fots.



"I går kl. 11:33 Få sikre observasjonar av Tengs

Uppheim seier det er få sikre observasjonar av Birgitte Tengs etter at eit vitne såg henne ved ein bil i Kopervik.

– Ingen som kjenner Birgitte har sagt at dei så ho, sjølv om det var folk som kjende Birgitte i bevegelse den kvelden. Dette har utvikla politiet sin hovudhypotese om at ho blei køyrd i bil.

Men Uppheim seier dei ikkje kan vere sikre på at ho ikkje har gått."
Det er vel ganske åpenbart at man ikke med sikkerhet kan si at hun ikke gikk. Det har vel aldri vært konkludert med at hun måtte ha sittet på med en bil eller annet kjøretøy.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

oddvar_kjempebra skrev: tir nov 15, 2022 11:49 am
B.E. skrev: tir nov 15, 2022 11:44 am Interessant at Uppheim, som har ledet den nye etterforskingen av saken, i går sier de kan ikke være sikre på om hun ble kjørt med bil fra sentrum i Kopervik, eller om hun gikk til fots.



"I går kl. 11:33 Få sikre observasjonar av Tengs

Uppheim seier det er få sikre observasjonar av Birgitte Tengs etter at eit vitne såg henne ved ein bil i Kopervik.

– Ingen som kjenner Birgitte har sagt at dei så ho, sjølv om det var folk som kjende Birgitte i bevegelse den kvelden. Dette har utvikla politiet sin hovudhypotese om at ho blei køyrd i bil.

Men Uppheim seier dei ikkje kan vere sikre på at ho ikkje har gått."
Det er vel ganske åpenbart at man ikke med sikkerhet kan si at hun ikke gikk. Det har vel aldri vært konkludert med at hun måtte ha sittet på med en bil eller annet kjøretøy.
Hørte en gang at hun kunne ha blitt påkjørt av en bil like rundt svingen på den mørke smale grusveien. Viste obduksjonen noen tegn som kunne støtte en påkjørsel?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

B.E. skrev: tir nov 15, 2022 12:02 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir nov 15, 2022 11:49 am
B.E. skrev: tir nov 15, 2022 11:44 am Interessant at Uppheim, som har ledet den nye etterforskingen av saken, i går sier de kan ikke være sikre på om hun ble kjørt med bil fra sentrum i Kopervik, eller om hun gikk til fots.



"I går kl. 11:33 Få sikre observasjonar av Tengs

Uppheim seier det er få sikre observasjonar av Birgitte Tengs etter at eit vitne såg henne ved ein bil i Kopervik.

– Ingen som kjenner Birgitte har sagt at dei så ho, sjølv om det var folk som kjende Birgitte i bevegelse den kvelden. Dette har utvikla politiet sin hovudhypotese om at ho blei køyrd i bil.

Men Uppheim seier dei ikkje kan vere sikre på at ho ikkje har gått."
Det er vel ganske åpenbart at man ikke med sikkerhet kan si at hun ikke gikk. Det har vel aldri vært konkludert med at hun måtte ha sittet på med en bil eller annet kjøretøy.
Hørte en gang at hun kunne ha blitt påkjørt av en bil like rundt svingen på den mørke smale grusveien. Viste obduksjonen noen tegn som kunne støtte en påkjørsel?
Ikke som jeg vet.

guru

Legg inn av guru »

Hvis DNA-sporet er kommet dit p.g.a. smitte. Hvor plausiblet er egentlig denne teorien? Jeg forstår at det er teoretisk mulig, men sannsynlig?

Over 2000 personer ble avhørt som vitner i Tengs-saken. Av alle disse er det tilfeldigvis bare Vassbaks DNA som har snittet over til avhøreren og videre til blodflekken i strømpebuksa til Tengs.

Det er jo umulig å regne på, men hva er sannsynligheten for at akkurat Vassbakk sitt DNA ble funnet og ikke de over 2000 andre? Altså han som "tilfeldigvis" er områdets største moduskandidat.

Men at det skulle være akkurat Vassbakk gir en sannsynlighet på 1/ca. 2000, altså 0,05% sjanse. Så må man se på sannsynligheten at avhøreren har dratt dette DNA´et med seg videre og det til slutt har endt opp i blodflekken på strømpebuksa. Jeg vil hevde at, tross til teoretisk mulig, er praktisk umulig at dette kan ha skjedd, fordi sannsynligheten er så forsvinnende lav.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

guru skrev: tir nov 15, 2022 1:45 pm Hvis DNA-sporet er kommet dit p.g.a. smitte. Hvor plausiblet er egentlig denne teorien? Jeg forstår at det er teoretisk mulig, men sannsynlig?

Over 2000 personer ble avhørt som vitner i Tengs-saken. Av alle disse er det tilfeldigvis bare Vassbaks DNA som har snittet over til avhøreren og videre til blodflekken i strømpebuksa til Tengs.

Det er jo umulig å regne på, men hva er sannsynligheten for at akkurat Vassbakk sitt DNA ble funnet og ikke de over 2000 andre? Altså han som "tilfeldigvis" er områdets største moduskandidat.

Men at det skulle være akkurat Vassbakk gir en sannsynlighet på 1/ca. 2000, altså 0,05% sjanse. Så må man se på sannsynligheten at avhøreren har dratt dette DNA´et med seg videre og det til slutt har endt opp i blodflekken på strømpebuksa. Jeg vil hevde at, tross til teoretisk mulig, er praktisk umulig at dette kan ha skjedd, fordi sannsynligheten er så forsvinnende lav.
Akkurat det scenarioet er jo ekstremt lite sannsynlig. Men det kan jo ha skjedd på andre måter også. At Vassbakk ved en tilfeldighet overførte sitt DNA på Birgitte mens hun ennå var i live. Det må i tilfellet ha vært en god stund før drapsdagen fordi det ikke er noe som tyder på at de hadde nær kontakt den dagen eller like før.

Han kan jo også ha overført sitt DNA til en annen som så har overført dette DNA'et til Birgitte før hun døde. Eller etter hun døde. Han kan også ha overført sitt DNA på en ting (dørhåndtak, offentlig toalett osv) som så Birgitte så har vært borte i.

Og det kan jo også ha skjedd en forurensning på laboratoriet fra en gjenstand med Vassbakk sitt DNA til prøven fra Birgittes blodflekk.

Men felles for alle disse mulige smitteteoriene er at de er veldig lite sannsynlig hver for seg. Så jeg tror nok at forsvaret må håpe på at dommerne tilsammen ser på dette som en mulighet utover det rent teoretiske.

Men som du sier, det er jo tilsvarende overraskende da det først dukker opp et DNA på Birgitte at det stammer fra han som før DNA-svaret var øverst på blokka blant de mistenkte.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

oddvar_kjempebra skrev: tir nov 15, 2022 1:58 pm
guru skrev: tir nov 15, 2022 1:45 pm Hvis DNA-sporet er kommet dit p.g.a. smitte. Hvor plausiblet er egentlig denne teorien? Jeg forstår at det er teoretisk mulig, men sannsynlig?

Over 2000 personer ble avhørt som vitner i Tengs-saken. Av alle disse er det tilfeldigvis bare Vassbaks DNA som har snittet over til avhøreren og videre til blodflekken i strømpebuksa til Tengs.

Det er jo umulig å regne på, men hva er sannsynligheten for at akkurat Vassbakk sitt DNA ble funnet og ikke de over 2000 andre? Altså han som "tilfeldigvis" er områdets største moduskandidat.

Men at det skulle være akkurat Vassbakk gir en sannsynlighet på 1/ca. 2000, altså 0,05% sjanse. Så må man se på sannsynligheten at avhøreren har dratt dette DNA´et med seg videre og det til slutt har endt opp i blodflekken på strømpebuksa. Jeg vil hevde at, tross til teoretisk mulig, er praktisk umulig at dette kan ha skjedd, fordi sannsynligheten er så forsvinnende lav.
Akkurat det scenarioet er jo ekstremt lite sannsynlig. Men det kan jo ha skjedd på andre måter også. At Vassbakk ved en tilfeldighet overførte sitt DNA på Birgitte mens hun ennå var i live. Det må i tilfellet ha vært en god stund før drapsdagen fordi det ikke er noe som tyder på at de hadde nær kontakt den dagen eller like før.

Han kan jo også ha overført sitt DNA til en annen som så har overført dette DNA'et til Birgitte før hun døde. Eller etter hun døde. Han kan også ha overført sitt DNA på en ting (dørhåndtak, offentlig toalett osv) som så Birgitte så har vært borte i.

Og det kan jo også ha skjedd en forurensning på laboratoriet fra en gjenstand med Vassbakk sitt DNA til prøven fra Birgittes blodflekk.

Men felles for alle disse mulige smitteteoriene er at de er veldig lite sannsynlig hver for seg. Så jeg tror nok at forsvaret må håpe på at dommerne tilsammen ser på dette som en mulighet utover det rent teoretiske.

Men som du sier, det er jo tilsvarende overraskende da det først dukker opp et DNA på Birgitte at det stammer fra han som før DNA-svaret var øverst på blokka blant de mistenkte.
Da det først dukket opp...

https://en.wikipedia.org/wiki/Frameup

KnightTemplar

Legg inn av KnightTemplar »

Ifølge DNA-eksperten Jahr snakket med ville en eventuell smitteoverføring fra Vassbakks forhører også overført hans eget DNA til Tengs. Samtidig er det jo svært usannsynlig at denne politimannen KUN hadde overført tiltaltes DNA og ikke DNA fra flere andre han var i kontakt med ukene etter avhøret.

Når det gjelder smitteoverføring før drapet, distanserer Vassbakk seg fra Tengs, men har nå i retten kommet på at han kjørte en jente til gamle slaktehuset noen dager før drapet. Prøver altså å forklare DNA-overføring på den måten.

Jeg ser ikke helt hvordan han kommer seg ut av dette...Det skal sies at DNA-eksperten nevnte at DNA-beviset alene nok ikke kan være et fellende bevis. Men at mutasjonen gjør det litt sterkere.

H.E. Pennypacker

Legg inn av H.E. Pennypacker »

oddvar_kjempebra skrev: tir nov 15, 2022 10:16 am
H.E. Pennypacker skrev: tir nov 15, 2022 8:55 am
oddvar_kjempebra skrev: tir nov 15, 2022 8:42 am

Det kan godt være han ja. Men var han i det hele tatt på Karmøy eller i Haugesundsområdet den kvelden Birgitte ble drept?
Han bodde i Haugesund, og disponerte en bil. Han var lærling hos en bilforhandler, og bilforhandleren sa dette til Stavanger Aftenblad:

– Den helgen drapet fant sted, ringte han meg. Han var fullstendig i oppløsning og sa at det hadde skjedd noe fryktelig. Jeg dro derfor hjem til ham, men han kunne slik jeg husker nå ikke si noe mer om hva det var. Det som er veldig spesielt er at han etter denne helgen ikke kom på jobb som før. Da hadde han vært flittig helt siden høsten i forveien. Etter denne helgen var det ingenting som virket for ham lenger, sier bilforhandleren til Aftenbladet.
At han er (var) en mann av interesse kan man jo forstå. Men man vet ikke en gang om han var på Karmøy den kvelden. Og hvis det er slik at han ikke hadde noen voldsdommer mot seg og da spesielt seksualisert vold så er han jo en mye svakere kandidat enn Vassbakk. Både som moduskandidat og som generelt mistenkt. Hva vet man om hans bevegelser den kvelden f.eks. Hadde han en grønn bil?

Det er litt interessant at vi har to rusmisbrukere som begge tar kontakt med noen de kjenner og som i full oppløsning ser ut til å angre fryktelig på noe de har gjort den helgen, men ikke er villig til å fortelle hva det var.
Jeg husker ikke hele historikken til rusmisbrukeren, men det var i alle fall mange gode grunner til at han måtte avlegge DNA-prøve.

Fjøsbonden kjente mannen, og hadde ham som sin hovedmistenkte.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Hatet mot fetteren er så stor at foreldrene til Birgitte nå er de viktigste personene for å få frifunnet hennes sannsynlige drapsmann.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/tv ... /15279292/

For en absurd verden, og vi kan i løpet av neste år få oppleve det en gang til med Jan Helge Andersen i Baneheia-saken.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

GoingKronos skrev: tor nov 17, 2022 7:29 pm Hatet mot fetteren er så stor at foreldrene til Birgitte nå er de viktigste personene for å få frifunnet hennes sannsynlige drapsmann.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/tv ... /15279292/

For en absurd verden, og vi kan i løpet av neste år få oppleve det en gang til med Jan Helge Andersen i Baneheia-saken.
Det er jo bare trist. Hvis de følger rettssaken delvis på skjerm, så må de jo ha fått med seg detaljene som omfatter Vassbakk sin historikk, og dermed er en klar modus kandidat. Jeg fikk inntrykk av at Birgitte sine foreldre hverken hadde lest boken til Jahr, ei sett tv serien ( selv om faren deltar), og dermed ikke har fått Vassbakk sitt modus fult klarlagt. Det er jo som kjent, ikke nok til å dømme ham, men det må jo gå opp et lys også for Birgittes foreldre her - når de hører disse detaljene. Elden sine kommentarer om DNA beviset er jo også ganske ullent og kritikkverdig. Advokater altså, når du tror de er på din side og jobber for en bedre og mer rettferdig verden ( naivt nok) så dukker de opp på den andre siden og tåkelegger fakta.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Magefølelsen min sier at denne Vassbakk ikke har gjort det.

H.E. Pennypacker

Legg inn av H.E. Pennypacker »

Interessert skrev: tor nov 17, 2022 8:31 pm Magefølelsen min sier at denne Vassbakk ikke har gjort det.
Hvordan tror du DNAet hans har havnet på strømpebuksen til Birgitte?

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

H.E. Pennypacker skrev: tor nov 17, 2022 9:32 pm
Interessert skrev: tor nov 17, 2022 8:31 pm Magefølelsen min sier at denne Vassbakk ikke har gjort det.
Hvordan tror du DNAet hans har havnet på strømpebuksen til Birgitte?
Nei si det. Der kan jeg ikke mene noenting, for jeg har ikke greie på DNA. Det har vært nevnt at det kan smitte over, eller overføres. Aner ikke.
Og det kan hende det beviser at det er han, og da håper jeg at han tar til såpass fornuft at han erkjenner og tilstår. Men det tror jeg helst han hadde gjort hvis det var han.
Men ja, nei jeg vet ikke hva som har skjedd der, og en magefølelse er jo bare en magefølelse.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Interessert skrev: tor nov 17, 2022 8:31 pm Magefølelsen min sier at denne Vassbakk ikke har gjort det.
Uforståelig for meg. Den mest opplagte kandidaten fra før av, og så er det et skikkelig DNA-avtrykk fra ham, og kun ham, på offeret.

Mulig den håpløse medievinklingen bidrar til dette. «Nå har vi lært.» Hva da, egentlig? Ikke stort, det eneste er at det kanskje er bedre å stille seg på tiltaltes side enn motsatt, om man må velge. Men hvorfor ikke bare forholde seg rasjonelt til det som legges frem, samme fra hvem?

La oss si at nye analyser hadde ført til et like sterkt DNA-bevis mot Viggo Kristiansen (treff i 26 markører) på åstedet i Baneheia-saken. La oss si at Arvid Sjødin hadde avvist dette som bevis, og hevdet DNA-et kunne ha smittet over til åstedet via Jan Helge Andersen, som i motsetning til Vassbakk og Birgitte (ingen kontakt dem i mellom før drapet) faktisk var med Kristiansen før drapet. Hvor mange, f.eks i media, hadde tenkt at «tja, det kan jo være forurensing»?

Neppe mange, der ville nok heller blitt slått stort opp som spikeren i kista. Dette selv om det i den saken faktisk er et annet bevis som på sett og vis kunne sannsynliggjort en slik oversmitte, nemlig mobilbeviset. Noe lignende er det ikke for Vassbakks del.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Interessert skrev: tor nov 17, 2022 9:40 pm
Og det kan hende det beviser at det er han, og da håper jeg at han tar til såpass fornuft at han erkjenner og tilstår. Men det tror jeg helst han hadde gjort hvis det var han.
At personer som har begått slike brutale drap og sluppet unna i flere tiår skulle tilstå etter anklage? Det har vel knapt skjedd i andre saker, så hvorfor tror du han ville ha tilstått om det var han? Eneste jeg kommer på er han som tilstod studentdrapene i Trondheim som Fritz Moen ble dømt for, men det var da på eget dødsleie uten mye å tape.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

storpeder skrev: tor nov 17, 2022 9:51 pm
Interessert skrev: tor nov 17, 2022 9:40 pm
Og det kan hende det beviser at det er han, og da håper jeg at han tar til såpass fornuft at han erkjenner og tilstår. Men det tror jeg helst han hadde gjort hvis det var han.
At personer som har begått slike brutale drap og sluppet unna i flere tiår skulle tilstå etter anklage? Det har vel knapt skjedd i andre saker, så hvorfor tror du han ville ha tilstått om det var han?
Fordi det er først nå de har fakket han, og konfrontert han med DNA, tiltale, rettsak og alt det der på en gang

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

storpeder skrev: tor nov 17, 2022 9:46 pm
Interessert skrev: tor nov 17, 2022 8:31 pm Magefølelsen min sier at denne Vassbakk ikke har gjort det.
Uforståelig for meg. Den mest opplagte kandidaten fra før av, og så er det et skikkelig DNA-avtrykk fra ham, og kun ham, på offeret.
Mest opplagte kan diskuteres. At noen passer inn i alt annet enn selve handlingen, kan godt være en tilfeldighet. Det er slett ikke uvanlig at det ikke er helt som man tror.
men DNA, jo det kan være. Akkurat det kan jeg ikke si noe om.

De fikk vel i sin tid et DNA-treff på en avdød østlending også, en som til og med hadde innrømmet det i en privat sammenheng. Vet ikke om det var en mindre opplagt kandidat?

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Interessert skrev: tor nov 17, 2022 8:31 pm Magefølelsen min sier at denne Vassbakk ikke har gjort det.
Ja, det er mye som kan tyde på at det ikke var han.

For eksempel de to polititjenestemennene som kjørte på den gamle grusveien klokken 04:00 og fant blodspor i veien, og trodde noen hadde drevet tyvjakt og slaktet en sau som bonden sa, de hørte lyder som om det var noen på åstedet. Begge hadde hørt og skrevet omtrent det samme i hver sine rapporter.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/de ... /15276211/


Og da bonden oppdaget liket klokken 10:00 så hadde han sagt i telefonen at de måtte sende ambulanse med en gang. Men det kom aldri noen ambulanse...

H.E. Pennypacker

Legg inn av H.E. Pennypacker »

Interessert skrev: tor nov 17, 2022 10:50 pm
storpeder skrev: tor nov 17, 2022 9:46 pm
Interessert skrev: tor nov 17, 2022 8:31 pm Magefølelsen min sier at denne Vassbakk ikke har gjort det.
Uforståelig for meg. Den mest opplagte kandidaten fra før av, og så er det et skikkelig DNA-avtrykk fra ham, og kun ham, på offeret.
Mest opplagte kan diskuteres. At noen passer inn i alt annet enn selve handlingen, kan godt være en tilfeldighet. Det er slett ikke uvanlig at det ikke er helt som man tror.
men DNA, jo det kan være. Akkurat det kan jeg ikke si noe om.

De fikk vel i sin tid et DNA-treff på en avdød østlending også, en som til og med hadde innrømmet det i en privat sammenheng. Vet ikke om det var en mindre opplagt kandidat?
Ja, det er morsomt at nå mener "alle" at han er den mest opplagte kandidaten. Hvor har folk vært i alle år? Det er ikke slik at han først nå ble en kjent kandidat.

Hvis den avdøde rusmisbrukeren er en av de forsvarerne vil fokusere på, så skal det bli interessant å høre mer om DNA-treffet, og om man kom noe videre fra å utelukke at det tilhørte 95% av resten av befolkningen.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

H.E. Pennypacker skrev: fre nov 18, 2022 7:48 am
Interessert skrev: tor nov 17, 2022 10:50 pm
storpeder skrev: tor nov 17, 2022 9:46 pm

Uforståelig for meg. Den mest opplagte kandidaten fra før av, og så er det et skikkelig DNA-avtrykk fra ham, og kun ham, på offeret.
Mest opplagte kan diskuteres. At noen passer inn i alt annet enn selve handlingen, kan godt være en tilfeldighet. Det er slett ikke uvanlig at det ikke er helt som man tror.
men DNA, jo det kan være. Akkurat det kan jeg ikke si noe om.

De fikk vel i sin tid et DNA-treff på en avdød østlending også, en som til og med hadde innrømmet det i en privat sammenheng. Vet ikke om det var en mindre opplagt kandidat?
Ja, det er morsomt at nå mener "alle" at han er den mest opplagte kandidaten. Hvor har folk vært i alle år? Det er ikke slik at han først nå ble en kjent kandidat.

Hvis den avdøde rusmisbrukeren er en av de forsvarerne vil fokusere på, så skal det bli interessant å høre mer om DNA-treffet, og om man kom noe videre fra å utelukke at det tilhørte 95% av resten av befolkningen.
Skal bli interessant å høre akkurat hva det DNA-sporet er for noe. Tidligere undersøkelser viste jo at det kunne tilhøre 5% av Norges befolkning. Men Aftenposten skriver jo:

-Etterforskerne bestemte seg for å la DNA-ekspertene gjøre ytterligere analyser av de to hårstråene ved hjelp av en ny metode. Da ble konklusjonen at Oslo-mannen trolig kunne utelukkes.


Men det er nok et dristig steg fra forsvarerne. Det retten fort kan oppfatte dette som er at selv en som egentlig ikke har et modus som passer spesielt godt, ikke hadde en grønn bil og hvor man kun har et DNA-spor som kan passe veldig mange andre bør settes opp på listen over mulige mistenkte.

Men øverst på den lista finnes altså en som har et soleklart modus, ikke har alibi, eide en grønn bil, pleide å ta opp unge damer som haikere og som har et tilnærmet 100% sikkert DNA-treff på den døde kroppen til Birgitte. Og som jo nå i retten fremstår som en som har løyet mye/unnlatt å fortelle om hva han gjorde på den tiden.

Man kan altså med en slik taktikk risikere å fremheve den tiltalte som en mye bedre kandidat enn noen andre.

H.E. Pennypacker

Legg inn av H.E. Pennypacker »

oddvar_kjempebra skrev: fre nov 18, 2022 8:22 am
H.E. Pennypacker skrev: fre nov 18, 2022 7:48 am
Interessert skrev: tor nov 17, 2022 10:50 pm

Mest opplagte kan diskuteres. At noen passer inn i alt annet enn selve handlingen, kan godt være en tilfeldighet. Det er slett ikke uvanlig at det ikke er helt som man tror.
men DNA, jo det kan være. Akkurat det kan jeg ikke si noe om.

De fikk vel i sin tid et DNA-treff på en avdød østlending også, en som til og med hadde innrømmet det i en privat sammenheng. Vet ikke om det var en mindre opplagt kandidat?
Ja, det er morsomt at nå mener "alle" at han er den mest opplagte kandidaten. Hvor har folk vært i alle år? Det er ikke slik at han først nå ble en kjent kandidat.

Hvis den avdøde rusmisbrukeren er en av de forsvarerne vil fokusere på, så skal det bli interessant å høre mer om DNA-treffet, og om man kom noe videre fra å utelukke at det tilhørte 95% av resten av befolkningen.
Skal bli interessant å høre akkurat hva det DNA-sporet er for noe. Tidligere undersøkelser viste jo at det kunne tilhøre 5% av Norges befolkning. Men Aftenposten skriver jo:

-Etterforskerne bestemte seg for å la DNA-ekspertene gjøre ytterligere analyser av de to hårstråene ved hjelp av en ny metode. Da ble konklusjonen at Oslo-mannen trolig kunne utelukkes.


Men det er nok et dristig steg fra forsvarerne. Det retten fort kan oppfatte dette som er at selv en som egentlig ikke har et modus som passer spesielt godt, ikke hadde en grønn bil og hvor man kun har et DNA-spor som kan passe veldig mange andre bør settes opp på listen over mulige mistenkte.

Men øverst på den lista finnes altså en som har et soleklart modus, ikke har alibi, eide en grønn bil, pleide å ta opp unge damer som haikere og som har et tilnærmet 100% sikkert DNA-treff på den døde kroppen til Birgitte. Og som jo nå i retten fremstår som en som har løyet mye/unnlatt å fortelle om hva han gjorde på den tiden.

Man kan altså med en slik taktikk risikere å fremheve den tiltalte som en mye bedre kandidat enn noen andre.
Foreløpig har vi ikke fått høre noe om at JV hadde forsøkt på noen seksuelle tilnærmelser/overgrep mot noen av jentene som haiket med ham. Til gjengjeld har man fått høre at BT og venninnene ble utsatt for dette av en annen sjåfør. Hendelsen med psykologen var i en helt annen setting. Sykkelpumpe-angrepet skjedde da han var 15 år, og kan neppe sammenlignes med noe annet. Tyveri av sko og klær, kan vel også vanskelig sammenlignes med denne saken. Det var mange som eide en grønn bil, og vi vet heller ikke om BT ble med i den grønne bilen.

Det eneste beviset av verdi er DNA-beviset. La oss håpe det er solid.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

H.E. Pennypacker skrev: fre nov 18, 2022 9:20 am
oddvar_kjempebra skrev: fre nov 18, 2022 8:22 am
H.E. Pennypacker skrev: fre nov 18, 2022 7:48 am

Ja, det er morsomt at nå mener "alle" at han er den mest opplagte kandidaten. Hvor har folk vært i alle år? Det er ikke slik at han først nå ble en kjent kandidat.

Hvis den avdøde rusmisbrukeren er en av de forsvarerne vil fokusere på, så skal det bli interessant å høre mer om DNA-treffet, og om man kom noe videre fra å utelukke at det tilhørte 95% av resten av befolkningen.
Skal bli interessant å høre akkurat hva det DNA-sporet er for noe. Tidligere undersøkelser viste jo at det kunne tilhøre 5% av Norges befolkning. Men Aftenposten skriver jo:

-Etterforskerne bestemte seg for å la DNA-ekspertene gjøre ytterligere analyser av de to hårstråene ved hjelp av en ny metode. Da ble konklusjonen at Oslo-mannen trolig kunne utelukkes.


Men det er nok et dristig steg fra forsvarerne. Det retten fort kan oppfatte dette som er at selv en som egentlig ikke har et modus som passer spesielt godt, ikke hadde en grønn bil og hvor man kun har et DNA-spor som kan passe veldig mange andre bør settes opp på listen over mulige mistenkte.

Men øverst på den lista finnes altså en som har et soleklart modus, ikke har alibi, eide en grønn bil, pleide å ta opp unge damer som haikere og som har et tilnærmet 100% sikkert DNA-treff på den døde kroppen til Birgitte. Og som jo nå i retten fremstår som en som har løyet mye/unnlatt å fortelle om hva han gjorde på den tiden.

Man kan altså med en slik taktikk risikere å fremheve den tiltalte som en mye bedre kandidat enn noen andre.
Foreløpig har vi ikke fått høre noe om at JV hadde forsøkt på noen seksuelle tilnærmelser/overgrep mot noen av jentene som haiket med ham.
Vi har derimot få høre at han har angrepet og nesten drept en psykolog hjemme hos henne i et forsøk på å ha sex. Og vi vet at han har angrepet en annen dame med voldsomme slag mot hodet. Og han har blottet seg flere ganger. En gang fulgte han også etter en dame hjem mens han onanerte og stakk først når damen roper etter hjelp hos naboen.

Han er en soleklar moduskandidat. Det er helt sikkert. Men det i seg selv er ikke nok til å få ham dømt selvfølgelig.

Geraldt

Legg inn av Geraldt »

https://www.dagbladet.no/nyheter/politi ... t/77783653
Jeg er overrasket over at retten ikke griper inn ved gjentatte forsøk på å dra inn fetteren som er sjekket ut som uskyldig gjentatte ganger. Spesielt når man tenker på hvordan Birgittes foreldre ikke greier å legge dette fra seg. Helt uavhengig om Vassbakk blir dømt eller ei.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

H.E. Pennypacker skrev: fre nov 18, 2022 9:20 am
oddvar_kjempebra skrev: fre nov 18, 2022 8:22 am
H.E. Pennypacker skrev: fre nov 18, 2022 7:48 am

Ja, det er morsomt at nå mener "alle" at han er den mest opplagte kandidaten. Hvor har folk vært i alle år? Det er ikke slik at han først nå ble en kjent kandidat.

Hvis den avdøde rusmisbrukeren er en av de forsvarerne vil fokusere på, så skal det bli interessant å høre mer om DNA-treffet, og om man kom noe videre fra å utelukke at det tilhørte 95% av resten av befolkningen.
Skal bli interessant å høre akkurat hva det DNA-sporet er for noe. Tidligere undersøkelser viste jo at det kunne tilhøre 5% av Norges befolkning. Men Aftenposten skriver jo:

-Etterforskerne bestemte seg for å la DNA-ekspertene gjøre ytterligere analyser av de to hårstråene ved hjelp av en ny metode. Da ble konklusjonen at Oslo-mannen trolig kunne utelukkes.


Men det er nok et dristig steg fra forsvarerne. Det retten fort kan oppfatte dette som er at selv en som egentlig ikke har et modus som passer spesielt godt, ikke hadde en grønn bil og hvor man kun har et DNA-spor som kan passe veldig mange andre bør settes opp på listen over mulige mistenkte.

Men øverst på den lista finnes altså en som har et soleklart modus, ikke har alibi, eide en grønn bil, pleide å ta opp unge damer som haikere og som har et tilnærmet 100% sikkert DNA-treff på den døde kroppen til Birgitte. Og som jo nå i retten fremstår som en som har løyet mye/unnlatt å fortelle om hva han gjorde på den tiden.

Man kan altså med en slik taktikk risikere å fremheve den tiltalte som en mye bedre kandidat enn noen andre.
Foreløpig har vi ikke fått høre noe om at JV hadde forsøkt på noen seksuelle tilnærmelser/overgrep mot noen av jentene som haiket med ham. Til gjengjeld har man fått høre at BT og venninnene ble utsatt for dette av en annen sjåfør. Hendelsen med psykologen var i en helt annen setting. Sykkelpumpe-angrepet skjedde da han var 15 år, og kan neppe sammenlignes med noe annet. Tyveri av sko og klær, kan vel også vanskelig sammenlignes med denne saken. Det var mange som eide en grønn bil, og vi vet heller ikke om BT ble med i den grønne bilen.

Det eneste beviset av verdi er DNA-beviset. La oss håpe det er solid.
DNA-beviset er solid den den forstand at selv ikke forsvaret prøver å avvise at det er hans. Spørsmålet er hvor stor sannsynlighet det er at det havnet der det gjorde ved en tilfeldighet.

Og aktorates utfordring er å klare å kvantifisere dette på en måte slik at dommerne ikke sitter igjen med en forståelse av at det kan ha skjedd ved en tilfeldighet som titt og ofte skjer. Det er ingen lett oppgave.

Jeg tror de må forsøke å påpeke at det er grenser for hvor uflaks man skal ha. At man som en soleklar moduskandidat og øverste på lista av mistenkte (som han burde ha vært fra første stund) er akkurat den som ved et uhell får sitt DNA plassert på liket. Og jommen hadde han så uflaks at han var i Stavanger akkurat den helgen Tina ble drept også...

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Geraldt skrev: fre nov 18, 2022 9:37 am https://www.dagbladet.no/nyheter/politi ... t/77783653
Jeg er overrasket over at retten ikke griper inn ved gjentatte forsøk på å dra inn fetteren som er sjekket ut som uskyldig gjentatte ganger. Spesielt når man tenker på hvordan Birgittes foreldre ikke greier å legge dette fra seg. Helt uavhengig om Vassbakk blir dømt eller ei.
Vassbakk har rett til sitt forsvar, så det hadde vært helt urimelig om retten hadde grepet inn og nektet de å fokusere på en som tidligere var tiltalt i saken. Om det fungerer er jeg mer tvilende til.

Geraldt

Legg inn av Geraldt »

GoingKronos skrev: fre nov 18, 2022 9:45 am
Geraldt skrev: fre nov 18, 2022 9:37 am https://www.dagbladet.no/nyheter/politi ... t/77783653
Jeg er overrasket over at retten ikke griper inn ved gjentatte forsøk på å dra inn fetteren som er sjekket ut som uskyldig gjentatte ganger. Spesielt når man tenker på hvordan Birgittes foreldre ikke greier å legge dette fra seg. Helt uavhengig om Vassbakk blir dømt eller ei.
Vassbakk har rett til sitt forsvar, så det hadde vært helt urimelig om retten hadde grepet inn og nektet de å fokusere på en som tidligere var tiltalt i saken. Om det fungerer er jeg mer tvilende til.
Men det er uansett slik at sakens natur gjør akkurat dette fokuset mer belastende for mannen enn om han var en som ikke tidligere var dømt. Kan han i så fall be om erstatning (for dette også) når saken er over?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Geraldt skrev: fre nov 18, 2022 9:48 am
GoingKronos skrev: fre nov 18, 2022 9:45 am
Geraldt skrev: fre nov 18, 2022 9:37 am https://www.dagbladet.no/nyheter/politi ... t/77783653
Jeg er overrasket over at retten ikke griper inn ved gjentatte forsøk på å dra inn fetteren som er sjekket ut som uskyldig gjentatte ganger. Spesielt når man tenker på hvordan Birgittes foreldre ikke greier å legge dette fra seg. Helt uavhengig om Vassbakk blir dømt eller ei.
Vassbakk har rett til sitt forsvar, så det hadde vært helt urimelig om retten hadde grepet inn og nektet de å fokusere på en som tidligere var tiltalt i saken. Om det fungerer er jeg mer tvilende til.
Men det er uansett slik at sakens natur gjør akkurat dette fokuset mer belastende for mannen enn om han var en som ikke tidligere var dømt. Kan han i så fall be om erstatning (for dette også) når saken er over?
Det kan vel telles med i en erstaningsak hvor totalbelastningen skal vurderes. Men det er jo mellom ham og staten. Forsvarerne til Vassbakk kan ikke ta hensyn til det.

Men som GK sier så kan det å trekke inn fetteren inn i denne saken virke mot sin hensikt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»