Mann siktet for Birgitte Tengs-drapet

Svar
Queenie

Re: Mann siktet for Birgitte Tengs-drapet

Legg inn av Queenie »

SpeQlasj1er skrev: lør sep 24, 2022 8:52 pm Jeg har stor medfølelse for foreldrene, men det jeg har lest og hørt i nyere tid gjør at min sympati for fetteren blir sterkere.
Det siste året har det vært nesten umulig å opprettholde sympati for Birgittes foreldre, etter politiet bekreftet at fetteren er helt ute av saken nå. De framstår jo ikke i noe godt lys lenger.

Jeg skylder på bistandsadvokatene Lea og Elden. Enten har de en sær måte å framstille saken på for foreldrene, eller så forstår de seg ikke på mediehåndtering siden de ikke gjør noe til gunst for foreldrenes omdømme nå. Men de tar seg sikkert godt betalt, vil jeg tro.
[/quote]

Enig.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Mehell skrev: lør sep 24, 2022 5:04 pm
GoingKronos skrev: lør sep 24, 2022 4:51 pm
Mehell skrev: lør sep 24, 2022 4:44 pm
Ingen som påstår at de må gjøre det, men i et litt lengre pespektiv tror jeg det vil være det beste for alle parter om de klarer å tilgi hverandre og finne frem til en felles trøst og forståelse etter alle disse årene med en vond konflikt.
Tilgi hverandre? Hva har fetteren og hans familie å be om tilgivelse for?
Det har gått vonde ord i begge retninger. Men fetteren er selvfølgelig et offer i denne saken, så han fortjener først og fremst oppreising for den urett han har vært utsatt for.
Var kanskje ikke helt presis i det jeg skrev i innlegget du siterer, men poenget mitt er at Birgittes foreldre har opplevd flere ekstremt smertefulle situasjoner og selv om det fra utsiden kanskje kan sees på som hjerterått å ikke klare å godta at fetteren er uskyldig så skal man kanskje også vise forståelse for at deres smerte førte dem til den konklusjonen.
Datteren ble drept, en nær slektning ble fengslet, så dømt, så frikjent men likevel dømt til å betale erstatning. Familie og venner ble splittet, alle i nabolaget hadde egne meninger og kranglet om hvem som hadde gjort hva..
Selv om fetteren ble frikjent til slutt så har det dessverre vært en mistanke blant enkelte om at han var skyldig likevel.
Men denne mistanken er altså helt ubegrunnet.
Og så sier du at fetteren og faren skal unnskylde at det har blitt brukt harde ord? Hvorfor skal de det når de har sannheten på sin side?

Hvis jeg blir beskyldt for et mord jeg ikke har begått er det ingen ord som blir for harde mot de som beskylder meg for det. Selv ikke hvis det er de pårørende som påstår at jeg er morderen.

Det er ingen tvil om at foreldrene til Birgitte ble et utsatt for et nytt overgrep ved at de ble lurt til å tro at en uskyldig var datterens morder.

Men det fratar dem ikke alt ansvar for hva de sier og gjør. Når faren i dokumentaren fra 2018 sier at «ingen innrømmer vel noe de ikke har gjort» fortjener han kritikk for å ikke ha fulgt med i timen. Han burde vite bedre.

Så her er det kun foreldrene til Birgitte som må komme med en unnskyldning. Faren og fetteren har meg bekjent ingenting de bør unnskylde.

Men det er selvfølgelig politi og påtalemyndighet som fortjener den kraftigste kritikken. Men feigingene unnlater å si noe. Det er så ynkelig at man ikke finner ord.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Påtalebeslutning på mandag. Spennende. Tipper det går mot tiltale og rettssak.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

oddvar_kjempebra skrev: tor okt 13, 2022 2:56 pm Påtalebeslutning på mandag. Spennende. Tipper det går mot tiltale og rettssak.
Det håper jeg virkelig det gjør, med et slikt DNA treff ville det vært rart ikke å føre saken for retten

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Et kort spørsmål:
Blir navnet til den ( høyst trolige) tiltalte offentliggjort på mandag?

Mange kjenner jo navnet på vedkommende uansett og det er helt klart viktig at man ikke får navn og ansikt i media før en reel rettssak foreligger.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

VillaForever skrev: tor okt 13, 2022 9:29 pm Et kort spørsmål:
Blir navnet til den ( høyst trolige) tiltalte offentliggjort på mandag?

Mange kjenner jo navnet på vedkommende uansett og det er helt klart viktig at man ikke får navn og ansikt i media før en reel rettssak foreligger.
Media bestemmer selv om de vil gå ut med navn, denne saken er såpass omtalt og spesiell at jeg ikke blir overrasket om noen medier vil gå ut med navnet etter at det er tatt ut tiltale. Men det kan også hende at de venter til han eventuelt er dømt. Og det er jo ikke alle drapssaker der media går ut med navn, det er om de vurderer at saken ikke har offentlig interesse eller at omtale kan gjøre skade for enten de etterlatte (vanlig når det kommer til drap i familie) eller for den drapstiltaltes nærmest (da kan f.eks om det er mindreårige barn være av betydning).

Men her kommer nok navnet å bli offentliggjort siden det er en av de mest omtalte drapssakene i norsk historie.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7748

Legg inn av Big George »

Trolig dømmes fyren for drap på Birgitte Tengs og Tina Jørgensen.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Big George skrev: fre okt 14, 2022 1:47 am Trolig dømmes fyren for drap på Birgitte Tengs og Tina Jørgensen.
Da må politiet ha funnet noe mer i Tina-saken. Det som har kommet ut foreløpig er alt for tynt til at han kan dømmes i den saken.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Ingen bombe at det blir tiltale, selv om det ikke er offisielt helt ennå:
https://www.nettavisen.no/nyheter/birgi ... -95-708870

Blir interessant å se hva man har funnet ut i den snart fire år lange etterforskningen, siden man fikk påvist dette DNA-treffet som peker mot denne mannen.

Tina-saken kan jeg vanskelig tenke meg blir løst. Det er jo slett ikke sikkert denne mannen står bak det drapet.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Flere medier melder nå at mannen blir siktet for Birgitte-drapet. Før en offentlig pressemelding er sent ut av riksadvokaten/statsadvokaten.

Utorlig at politiet aldri lærer. Hvis de annonser en uttalelse på mandag, så må de legge ut den tidlig på dagen. Hvis ikke blir det bare mer og mer spekulasjoner.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Tenk om 90talls-tidlig 2000 rettsskandalene og uløste mysteriene kunne fått en løsning. Det hadde vært fantastisk.

Birgitte Tengs
Tina Jørgensen
Trude Espås
Orderud
Baneheia
.....

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Maxus5 skrev: man okt 17, 2022 11:39 am Tenk om 90talls-tidlig 2000 rettsskandalene og uløste mysteriene kunne fått en løsning. Det hadde vært fantastisk.

Birgitte Tengs
Tina Jørgensen
Trude Espås
Orderud
Baneheia
.....
Det aller viktigste er at vi får vite hvem som sendte "Vi har lyst på fitta di"-meldingen til Navarsete.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Maxus5 skrev: man okt 17, 2022 11:39 am Tenk om 90talls-tidlig 2000 rettsskandalene og uløste mysteriene kunne fått en løsning. Det hadde vært fantastisk.

Birgitte Tengs
Tina Jørgensen
Trude Espås
Orderud
Baneheia
.....
Samt "Drapet i akebakken" Der går det nok et par mordere løs.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Orderud er jo oppklart. Selv om Per prøver å mene noe annet. De skyldige er dømt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Koskinen skrev: man okt 17, 2022 11:56 am Orderud er jo oppklart. Selv om Per prøver å mene noe annet. De skyldige er dømt.
Dømt på indisier. Tror ikke jeg kunne sittet i den juryen og funnet noen skyldige på såpass tynn suppe.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Maxus5 skrev: man okt 17, 2022 11:39 am Tenk om 90talls-tidlig 2000 rettsskandalene og uløste mysteriene kunne fått en løsning. Det hadde vært fantastisk.

Birgitte Tengs
Tina Jørgensen
Trude Espås
Orderud
Baneheia
.....
Ville gjerne hatt med en løsning på Therese saken fra 88 også

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

seriemester2013 skrev: man okt 17, 2022 11:57 am
Maxus5 skrev: man okt 17, 2022 11:39 am Tenk om 90talls-tidlig 2000 rettsskandalene og uløste mysteriene kunne fått en løsning. Det hadde vært fantastisk.

Birgitte Tengs
Tina Jørgensen
Trude Espås
Orderud
Baneheia
.....
Ville gjerne hatt med en løsning på Therese saken fra 88 også
Og Ronald Ramm

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Tinkler skrev: man okt 17, 2022 12:02 pm
seriemester2013 skrev: man okt 17, 2022 11:57 am
Maxus5 skrev: man okt 17, 2022 11:39 am Tenk om 90talls-tidlig 2000 rettsskandalene og uløste mysteriene kunne fått en løsning. Det hadde vært fantastisk.

Birgitte Tengs
Tina Jørgensen
Trude Espås
Orderud
Baneheia
.....
Ville gjerne hatt med en løsning på Therese saken fra 88 også
Og Ronald Ramm
Tja, av en eller annen grunn er ikke han så viktig for meg, kan liksom skjønne på et vis at han ble tatt av dage, helt greit om morder ikke tas for akkurat dette drapet for min del

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Stjerten skrev: man okt 17, 2022 11:44 am
Maxus5 skrev: man okt 17, 2022 11:39 am Tenk om 90talls-tidlig 2000 rettsskandalene og uløste mysteriene kunne fått en løsning. Det hadde vært fantastisk.

Birgitte Tengs
Tina Jørgensen
Trude Espås
Orderud
Baneheia
.....
Samt "Drapet i akebakken" Der går det nok et par mordere løs.
Den saken kunne blitt norges "James Bulger"-sak men man klarte likevel å roe ned dette til en minimal mediasak. Utrolig nok.
Men spørsmålet er om det virkelig var barna som stod bak dette. Og den tidlige konklusjonen gjorde nok som vanlig på den tiden at etterforskningen stanset.
Man hadde et bilde av saken og man konkluderte med det.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Koskinen skrev: man okt 17, 2022 11:56 am Orderud er jo oppklart. Selv om Per prøver å mene noe annet. De skyldige er dømt.
Det har aldri vært avklart hvem som drepte. Alle fire ble dømt for medvirkning. Så nei, den saken er ikke oppklart.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

KongOlav2 skrev: man okt 17, 2022 11:57 am
Koskinen skrev: man okt 17, 2022 11:56 am Orderud er jo oppklart. Selv om Per prøver å mene noe annet. De skyldige er dømt.
Dømt på indisier. Tror ikke jeg kunne sittet i den juryen og funnet noen skyldige på såpass tynn suppe.
Har vridd hodet i mange retninger i den saken , både når den pågikk og etterpå og jeg lander ikke på samme gjerningsmann 2 ganger etter hverandre.
Det er så mange momenter, ubesvarte spørsmål, uklare hendelseforløp, spekulasjoner om motiv, ubegrepelige dårlige og merkelig handlinger og utsagn fra både dømte og ikke-dømte. Så for meg er ikke den saken oppklart.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

TV2 offentliggjør nå navnet på den tiltale i Birgitte-saken.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/jo ... /15139022/

Bilde og greier.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

oddvar_kjempebra skrev: man okt 17, 2022 12:16 pm
Koskinen skrev: man okt 17, 2022 11:56 am Orderud er jo oppklart. Selv om Per prøver å mene noe annet. De skyldige er dømt.
Det har aldri vært avklart hvem som drepte. Alle fire ble dømt for medvirkning. Så nei, den saken er ikke oppklart.
Var det lang tid i forveien av denne saken at medvirkning til drap kunne bli dømt på linje med at man hadde utført drapet?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Korgutt skrev: man okt 17, 2022 12:18 pm
oddvar_kjempebra skrev: man okt 17, 2022 12:16 pm
Koskinen skrev: man okt 17, 2022 11:56 am Orderud er jo oppklart. Selv om Per prøver å mene noe annet. De skyldige er dømt.
Det har aldri vært avklart hvem som drepte. Alle fire ble dømt for medvirkning. Så nei, den saken er ikke oppklart.
Var det lang tid i forveien av denne saken at medvirkning til drap kunne bli dømt på linje med at man hadde utført drapet?
Det vet jeg ikke.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »


Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Harduetforslag skrev: man okt 17, 2022 12:22 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y ... ngs-drapet

Og da går media ut med navnet
Så dette navnet har blitt outet for en stund siden bla i en reddit-tråd. Overraskende navn på en kriminell. Johny med en ''n''.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Er det nødvendig å gå ut med navnet? Har ikke denne og andre saker vist at politiet kan ta feil? Har det noen nytte for folk flest at navnet er kjent?

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Harduetforslag skrev: man okt 17, 2022 12:22 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y ... ngs-drapet

Og da går media ut med navnet
Av og til kan man gå ut med navn mens andre ganger er det noe man absolutt ikke gjør, hva er greia egentlig ? Kan bli forvirret av mindre.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

oddvar_kjempebra skrev: man okt 17, 2022 12:27 pm Er det nødvendig å gå ut med navnet? Har ikke denne og andre saker vist at politiet kan ta feil? Har det noen nytte for folk flest at navnet er kjent?
Vil tro at dette er med i beregningen. At når de først tar ut tiltale mot noen som har vært i søkelyse så lenge så har man funnet solide bevis og klare klare tegn på at dette er rett person. Denne saken er så betent at her kan man ikke risikere å ta feil mann. Folk lever heller med null svar enn en skandale til.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Lew_Ashby skrev: man okt 17, 2022 12:26 pm
Harduetforslag skrev: man okt 17, 2022 12:22 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y ... ngs-drapet

Og da går media ut med navnet
Så dette navnet har blitt outet for en stund siden bla i en reddit-tråd. Overraskende navn på en kriminell. Johny med en ''n''.
Vil vel heller påstå at det er overraskende navn generelt, Johny med en "n", men da er det mer logisk at det er en kriminell ved navn Johny og ikke Johnny

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»