Mann siktet for Birgitte Tengs-drapet

Svar

Buffeliten
Innlegg: 183

Legg inn av Buffeliten »

oddvar_kjempebra skrev: tir sep 28, 2021 8:02 am
VivaLV skrev: man sep 27, 2021 10:59 pm
GoingKronos skrev: man sep 27, 2021 9:15 pm

Det forsvaret må klare er å skape mer enn teoretisk tvil, så snakk om halvbror vil f.eks ikke fungere om det bare er et tankeeksperiment. Men det er klart at påtalemyndighetene må bygge en sak der DNA-beviset ikke står på egne bein, og det er klart at om de klarer å bevise at den tiltalte var i område på drapstidspunktet så vil det være veldig betydningsfullt. Utfordring med spor så mange år etterpå, men det har jo vært snakk om bankuttak som fortsatt kan ligge i systemet.
Det hadde jo vært interessant på generelt grunnlag hvor langt tilbake i tid bankuttak ligger i systemet. Dvs. det var vel en tid det var mer vanlig å ta ut penger i minibanken og betale med kontanter og ikke som nå hvor man kan bruke kortet både 5 og 10x på en dag. Usikker på hvor mye slikt var fremme i media da dette skjedde, men en gjerningsmann med en viss planleggingsevne og oversikt ville vel også da kanskje vært forsiktig med å bruke minibank.
Så spørs det hvor planlagt dette var da. Mitt inntrykk er at dette var en mulighet som plutselig åpnet seg for drapsmannen da Birgitte skulle haike hjemover og den antatte gjerningsmannen bodde i samme retning.
Feilpostet.

Buffeliten
Innlegg: 183

Legg inn av Buffeliten »

VivaLV skrev: man sep 27, 2021 8:26 pm Interessant artikkel i VG om DNA-beviset. Ser ut som det nok kan bli vanskelig å felle han i retten hvis det som står der stemmer. På deler av Vestlandet er vel også "alle" i slekt med alle!
Dobbel som følge av forsøk på redigering.
Sist redigert av Buffeliten den tir sep 28, 2021 2:51 pm, redigert 1 gang totalt.

Buffeliten
Innlegg: 183

Legg inn av Buffeliten »

Buffeliten skrev: tir sep 28, 2021 2:36 pm
VivaLV skrev: man sep 27, 2021 8:26 pm Interessant artikkel i VG om DNA-beviset. Ser ut som det nok kan bli vanskelig å felle han i retten hvis det som står der stemmer. På deler av Vestlandet er vel også "alle" i slekt med alle!
Jeg har også fra første stund ment at det blir vanskelig å felle ham i retten, uten en tilståelse, eller om politiet ikke har mer enn hva som så langt har fremkommet i media.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/o ... e-i-retten

Blir jo spennende å se om politiet ber om fornyet varetekt den 1.oktober, eller om de løslater ham - men rutinemessig opprettholder siktelsen. Spent også på om det kommer noe nytt ut av dagens avhør. Birgittes pårørende , fetteren og hans familie, hadde alle fortjent et svar og en endelig avslutning på denne saken.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Fire nye uker med varetektsfengsling, som forventet. Siktede har anket til lagmannsretten.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

GoingKronos skrev: tor sep 30, 2021 1:51 pm Fire nye uker med varetektsfengsling, som forventet. Siktede har anket til lagmannsretten.
Som forventet, men jeg er stiller meg litt undrende til hvilke bevis vedkommende skal kunne forspille etter 25 år?

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Rainmaker skrev: tor sep 30, 2021 2:02 pm
GoingKronos skrev: tor sep 30, 2021 1:51 pm Fire nye uker med varetektsfengsling, som forventet. Siktede har anket til lagmannsretten.
Som forventet, men jeg er stiller meg litt undrende til hvilke bevis vedkommende skal kunne forspille etter 25 år?
Kan vel være så enkelt at politiet opplever det slik at de ikke er ferdig med det de oppfatter som nødvendige undersøkelser

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Gulating lagmannsrett har forkastet anken angående videre varetektsfengsling for mannen som er siktet for drapet på Tengs.

Link

Ikke overraskende...

MadBum

Legg inn av MadBum »

Rainmaker skrev: tor sep 30, 2021 2:02 pm
GoingKronos skrev: tor sep 30, 2021 1:51 pm Fire nye uker med varetektsfengsling, som forventet. Siktede har anket til lagmannsretten.
Som forventet, men jeg er stiller meg litt undrende til hvilke bevis vedkommende skal kunne forspille etter 25 år?

I dag er det sak om at siktede har oppgitt feil passord til en datamaskin.

https://www.tv2.no/nyheter/14273157/

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

MadBum skrev: ons okt 06, 2021 11:05 am
Rainmaker skrev: tor sep 30, 2021 2:02 pm
GoingKronos skrev: tor sep 30, 2021 1:51 pm Fire nye uker med varetektsfengsling, som forventet. Siktede har anket til lagmannsretten.
Som forventet, men jeg er stiller meg litt undrende til hvilke bevis vedkommende skal kunne forspille etter 25 år?

I dag er det sak om at siktede har oppgitt feil passord til en datamaskin.

https://www.tv2.no/nyheter/14273157/
Så spørs det om han rett og slett ikke husker eller om han bevisst feilinformerer.
Det er uansett riktig av politiet å ta høyde for at han kan ødelegge elektroniske bevis.
Men er det ikke bare å beslaglegge alt han har av elektronisk utstyr?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Det virker som det er litt desperat argumentasjon fra forsvarets side når det kommer til DNA-beviset.

De henviser til faren for forurensing, men her er det jo en så entydig DNA-treff at kun de nærmeste slektningene kan være kilden til forurensning.

Og sannsynligheten for at noen av dem har vært på åstedet eller i nærkontakt med Birgitte den kvelden er nok veldig lav. Men det er jo det politiet jobber med å finne ut av.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den ons okt 06, 2021 11:17 am, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

MadBum skrev: ons okt 06, 2021 11:05 am
I dag er det sak om at siktede har oppgitt feil passord til en datamaskin.

https://www.tv2.no/nyheter/14273157/
Det sier det meste. Stor sannsynlighet for at politiet endelig har rett mann, man kan vel også fastslå at vedkommende ikke er videre smart.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Queenie skrev: ons okt 06, 2021 11:13 am
MadBum skrev: ons okt 06, 2021 11:05 am
I dag er det sak om at siktede har oppgitt feil passord til en datamaskin.

https://www.tv2.no/nyheter/14273157/
Det sier det meste. Stor sannsynlighet for at politiet endelig har rett mann, man kan vel også fastslå at vedkommende ikke er videre smart.
At det sier det meste er en overdrivelse, men politiet vil jo selvsagt bruke det mot han. Det spørs hva man legger i det, det er ingen selvfølge at man husker alt av passord

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Harduetforslag skrev: ons okt 06, 2021 1:22 pm
At det sier det meste er en overdrivelse, men politiet vil jo selvsagt bruke det mot han. Det spørs hva man legger i det, det er ingen selvfølge at man husker alt av passord
Jeg har litt vanskelig å tro at det skal være relevant for saken, det er vel mer sannsynlig at det er andre ulovligheter som ikke er relatert til denne forbrytelsen han ikke vil at politiet skal få tilgang til.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

GoingKronos skrev: ons okt 06, 2021 4:13 pm
Harduetforslag skrev: ons okt 06, 2021 1:22 pm
At det sier det meste er en overdrivelse, men politiet vil jo selvsagt bruke det mot han. Det spørs hva man legger i det, det er ingen selvfølge at man husker alt av passord
Jeg har litt vanskelig å tro at det skal være relevant for saken, det er vel mer sannsynlig at det er andre ulovligheter som ikke er relatert til denne forbrytelsen han ikke vil at politiet skal få tilgang til.
Meget mulig. Uansett er det jo ikke i seg selv mistenkelig at noen ikke husker et passord på sparket. Rullerer man litt mellom passord på forskjellige kontoer, som man jo må gjøre i disse dager, så skal det lett gjøres at det går i krøll. Så spørs det jo hva som gjelder i akkurat dette tilfellet, det burde jo ikke være nevneverdig problematisk å være behjelpelig med hvordan de kan få tilgang.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Da har politiet offentlig bekreftet igjennom et brev at fetteren er sjekket ut av saken og er ikke lenger verken mistenkt eller siktet i saken.

Link

Den sivile dommen er imidlertid ikke opphevet. Det bør skje ASAP, også om det krever en lovendring for å få det til.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Det går rette veien. Håper fetteren får norgeshistoriens største erstatning og at den sinnsyke «frikjent men erstatningspliktig» forsvinner fra jordens overflate.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

FjodorDVD skrev: fre okt 08, 2021 10:28 am Det går rette veien. Håper fetteren får norgeshistoriens største erstatning og at den sinnsyke «frikjent men erstatningspliktig» forsvinner fra jordens overflate.
Det beste for fetteren vil være at Birgittes foreldre innser at de har tatt feil i alle disse årene.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Vi vet jo ikke helt sikkert noe enda, så jeg syns man konkluderer vel mye her.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Interessert skrev: fre okt 08, 2021 1:52 pm Vi vet jo ikke helt sikkert noe enda, så jeg syns man konkluderer vel mye her.
Hva er det noen konkluderer for tidlig med? Hadde vært fint om du var litt mer konkret.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

oddvar_kjempebra skrev: fre okt 08, 2021 2:03 pm
Interessert skrev: fre okt 08, 2021 1:52 pm Vi vet jo ikke helt sikkert noe enda, så jeg syns man konkluderer vel mye her.
Hva er det noen konkluderer for tidlig med? Hadde vært fint om du var litt mer konkret.
Alt egentlig. Men tenker igjen på det, at man har tendens til å stemple BT's foreldre som 'dårlige mennesker' som ikke er villig til innse, erkjenne og blablabla.
Man bør i det minste vente med å trekke slike konklusjoner enda et tag mener jeg.

Champis

Legg inn av Champis »

Interessert skrev: fre okt 08, 2021 1:52 pm Vi vet jo ikke helt sikkert noe enda, så jeg syns man konkluderer vel mye her.

Det er vel ikke for tidlig å konkludere med at det ikke er fetteren som har gjort det? I så fall er det mer som å konkludere at man ikke vet noenting her i verden før man får det bevist. Altså - det kan være hvem som helst.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Interessert skrev: fre okt 08, 2021 4:10 pm
oddvar_kjempebra skrev: fre okt 08, 2021 2:03 pm
Interessert skrev: fre okt 08, 2021 1:52 pm Vi vet jo ikke helt sikkert noe enda, så jeg syns man konkluderer vel mye her.
Hva er det noen konkluderer for tidlig med? Hadde vært fint om du var litt mer konkret.
Alt egentlig. Men tenker igjen på det, at man har tendens til å stemple BT's foreldre som 'dårlige mennesker' som ikke er villig til innse, erkjenne og blablabla.
Man bør i det minste vente med å trekke slike konklusjoner enda et tag mener jeg.
Hvem har stemplet BTs foreldre som dårlige mennesker? Det har ikke jeg fått med meg.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Nye DNA-analyser styrker mistanken mot siktede, i følge politiet. Ikke noe mer konkret enn det foreløpig, spent på detaljene her:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M ... er-styrket

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O ... lektninger

Hovedbeviset mot den drapssiktede mannen er opplyst å være nye DNA-treff i den over 26 år gamle straffesaken: I en blodflekk på strømpebuksen til Birgitte Tengs ble det også funnet DNA fra en annen person, som politiet mener kan tilhøre siktede - en såkalt blandingsprofil.

VG har tidligere skrevet at dette DNA-beviset ikke skal være entydig, i den forstand at profilen også kan matche mannlige slektninger i den drapssiktede mannens farslinje. Årsaken er at Y-kromosom normalt arves uforandret fra far til sønn.

Svarene på de nye undersøkelsene konkluderer med at DNA-beviset som ble funnet i blodflekken på strømpebuksen til Tengs ikke kan stamme fra brødrene eller faren til den drapssiktede mannen, får VG opplyst.

Årsaken er at den drapssiktede mannen har særegenheter i sin DNA-profil som ikke farslinjen hans har - noe som kan skyldes en mutasjon, ifølge VGs opplysninger.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Harduetforslag skrev: tor okt 28, 2021 9:30 am https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O ... lektninger

Hovedbeviset mot den drapssiktede mannen er opplyst å være nye DNA-treff i den over 26 år gamle straffesaken: I en blodflekk på strømpebuksen til Birgitte Tengs ble det også funnet DNA fra en annen person, som politiet mener kan tilhøre siktede - en såkalt blandingsprofil.

VG har tidligere skrevet at dette DNA-beviset ikke skal være entydig, i den forstand at profilen også kan matche mannlige slektninger i den drapssiktede mannens farslinje. Årsaken er at Y-kromosom normalt arves uforandret fra far til sønn.

Svarene på de nye undersøkelsene konkluderer med at DNA-beviset som ble funnet i blodflekken på strømpebuksen til Tengs ikke kan stamme fra brødrene eller faren til den drapssiktede mannen, får VG opplyst.

Årsaken er at den drapssiktede mannen har særegenheter i sin DNA-profil som ikke farslinjen hans har - noe som kan skyldes en mutasjon, ifølge VGs opplysninger.
Interessant, dette.

Spørsmålet videre blir i hvilken grad, om noe, dette endrer på likelihood ratio i funnet. Dette ble oppgitt til 400, som betyr at sannsynligheten for at "en tilfeldig mann" matcher denne profilen er 1/400 = 0,25 %. Om dette fremdeles gjelder vil det fortsatt være slik at noen titalls menn i aktuell alder i nærområdet den gangen kan matche profilen. Så kan man, dersom øvrige beviser peker klart i retning av siktede, selvsagt mene at en slik innvending går mer på teoretisk tvil enn rimelig tvil.

Kanskje man ganske enkelt burde foreta masse-testing av menn som bodde i nærheten den gangen, slik som i drapssaken i Førde i 2004, for å se om man i det hele tatt finner noen andre som matcher, i så fall hvor stor andel (1/400 er vel et anslag, antar jeg). Men mulig det blir for omfattende ressursbruk mtp. hva man ev. får igjen.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

storpeder skrev: tor okt 28, 2021 10:53 am
Harduetforslag skrev: tor okt 28, 2021 9:30 am https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O ... lektninger

Hovedbeviset mot den drapssiktede mannen er opplyst å være nye DNA-treff i den over 26 år gamle straffesaken: I en blodflekk på strømpebuksen til Birgitte Tengs ble det også funnet DNA fra en annen person, som politiet mener kan tilhøre siktede - en såkalt blandingsprofil.

VG har tidligere skrevet at dette DNA-beviset ikke skal være entydig, i den forstand at profilen også kan matche mannlige slektninger i den drapssiktede mannens farslinje. Årsaken er at Y-kromosom normalt arves uforandret fra far til sønn.

Svarene på de nye undersøkelsene konkluderer med at DNA-beviset som ble funnet i blodflekken på strømpebuksen til Tengs ikke kan stamme fra brødrene eller faren til den drapssiktede mannen, får VG opplyst.

Årsaken er at den drapssiktede mannen har særegenheter i sin DNA-profil som ikke farslinjen hans har - noe som kan skyldes en mutasjon, ifølge VGs opplysninger.
Interessant, dette.

Spørsmålet videre blir i hvilken grad, om noe, dette endrer på likelihood ratio i funnet. Dette ble oppgitt til 400, som betyr at sannsynligheten for at "en tilfeldig mann" matcher denne profilen er 1/400 = 0,25 %. Om dette fremdeles gjelder vil det fortsatt være slik at noen titalls menn i aktuell alder i nærområdet den gangen kan matche profilen. Så kan man, dersom øvrige beviser peker klart i retning av siktede, selvsagt mene at en slik innvending går mer på teoretisk tvil enn rimelig tvil.

Kanskje man ganske enkelt burde foreta masse-testing av menn som bodde i nærheten den gangen, slik som i drapssaken i Førde i 2004, for å se om man i det hele tatt finner noen andre som matcher, i så fall hvor stor andel (1/400 er vel et anslag, antar jeg). Men mulig det blir for omfattende ressursbruk mtp. hva man ev. får igjen.
Tja, hvis mutasjonen utelukker farslinjen så er det jo fristende å tenke at likelihood ratio også blir påvirket.

PÅTALE SIGNALISERER TENGS-RETTSSAK HØSTEN 2022
Det kom frem under dagens rettsmøte i Sør-Rogaland tingrett.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Politiet mener DNA-beviset mot mannen som er siktet for drapet på Birgitte Tengs er styrket på bakgrunn av en rekke nye funn. I et fengslingsmøte torsdag forklarer politiadvokat Sondre Johannessen Hauge dette på følgende måte:

Det er funnet en mutasjon på en av DNA-markørene til den siktede mannen. Den er ulik både faren hans, og hans to brødre, som medfører at mutasjonen må ha skjedd mellom faren og den siktede mannen.

– I øvrig farsslekt, så langt denne er kartlagt, så er den lik, men ulik siktede. Antallet markører som det her er tale om, gjør at også ubeslektede er utelukket fra sporprøven.

Hauge opplyser at 43 personer hadde lik Y-profil som siktede og hans farsslekt, før mutasjonen skjedde. Etter mutasjonen fremstår derfor den Y-profilen siktede har, som svært sjelden. Siktedes forsvarer, Stian Kristensen, sier følgende:

– Min påstand er at man ikke kan utelukke at profilen stammer fra ubeslektede.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

På sin plass at bistandsadvokat til foreldrene til Birgitte nå kommer med uttalelse om at foreldrene innser at Fetteren har vært helt uskyldig i saken, og frafaller alle krav mot han. Om han så tillegger at de ber om fred og ikke ønsker annen uttalelse i saken får så være, men det er på tide å varsle om at de ikke lenger tror fetteren er innblandet på noe vis lenger. Det vonde blodet mellom familiemedlemmer må få tid til å leges med tiden

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Siktedes forsvarer, Stian Kristensen, argumenterte både med at DNA-beviset likevel ikke trengte å stamme fra siktede og viste til faren for at DNA-beviset er forurenset.

– Min påstand er at man ikke kan utelukke at profilen stammer fra ubeslektede.

Den siktede mannen nekter straffskyld, og har begjært seg løslatt.

Han følger ikke dagens rettsmøte, hvor politiet begjærte 12 uker fengsling og anslo at det blir rettssak høsten 2022.

Kristensen pekte også på andre usikkerheter. Han fortalte retten at det foreligger mist fire uidentifiserte funn på strømpebuksen til Birgitte Tengs.

– I tillegg er en person navngitt i forbindelse med et funn i trusen til Tengs, sier Kristensen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»