Vi nærmer oss 20-årsmarkeringen for 9/11 2001

Svar
startelver

Vi nærmer oss 20-årsmarkeringen for 9/11 2001

Legg inn av startelver »

11. September 2001.

Dette er en dag de aller fleste husker, uansett hvor i verden du befant deg.

Hva gjorde du den dagen ?

Selv jobbet jeg inne på et kontor og hadde tilgang til Internett så fulgte med på oppdateringer hos VG og vi hadde CNN på TV.

Dette var sent på ettermiddagen norsk tid. Vi var i sjokk alle sammen. En stor skyskraper kollapser mens vi ser på live, og verden ble aldri den samme etter det.


TWU

Legg inn av TWU »

Var ferdig på skolen, stakk innom Mix-kiosken for å kjøpe noe godt og der fikk jeg med meg at noe hadde skjedd. Så stod jo tv’en på når man var kommet vel hjem.

Husker også galskapen inne på mIRC den kvelden. Ellers var det jo bare surrealismen i det hele som preget de fleste.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Var ferdig på høyskolen, satt i taxi på vei hjem da sjåføren hadde på radioen. Vi satt helt stille begge to og hørte på det som skjedde og da jeg kom hjem var det rett inn i leiligheten mens jeg ropte til samboer at han måtte ta på TV-en - der satt vi og glodde på marerittet resten av døgnet.

lsklars

Legg inn av lsklars »

Satt å spilte FIFA2001 da min far kom hjem fra jobb og sa det hadde skjedd en grusom ulykke i USA.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Var på jobb. Dro hjem for å følge nyhetssendingene. Til skrekk og gru så jeg at tårnene ble sprengt ned.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Var kokkelærling i en militærleir. Kan trygt si at det var maurtue med mennesker i leiren den dagen.

"Nå blir det faen meg krig" var det en som sa meget stresset. Jeg trodde han spøkte, men skjønte det hadde skjedd noe da jeg måtte vise ID for å komme inn, så væpnede vakter osv.

Løpte inn på rommet og skrudde på tv. Utrolige scener.

Durek

Legg inn av Durek »

Satt og gamet counterstrike på det splitter nye bredbåndet 8-)
Så eksploderer det i chatten, det er tydelig at noe har skjedd men ganske uklart hva. Skrur på Tv og blir sittende foran den resten av dagen

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Kom hjem fra universitetet, slår på PC-en og leser i VG at et fly har flydd rett inn i det ene tårnet. Løper ut i stua og slår på CNN. Fortsatt er de usikre på om dette er en ulykke. Så kommer fly nummer to og flyr inn i det andre tårnet. Det var som et mareritt. Virkeligheten overgikk skrekkfilmer den dagen.

startelver

Legg inn av startelver »

Det blir vel en del markeringer om 1 uke, det spesielle med denne terrorhandlingen er at all verdens TV-stasjoner kunne følge med helt live mens det skjedde. Og ingen visste den fulle sannheten før mange timer senere.

Her er hele sendingen til CNN den dagen .


DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Var ferdig på jobben og komme hjem til leiligheten på Løkka. Var trøtt fordi jeg hadde sittet opp om natta for å se på valget og tenkte å gå å legge meg, men så hørte jeg noen litt rare meldinger på NRKs Alltid Nyheter om et fly som hadde krasjet... Så tenkte det kunne være "spektakulært" nok til å holde meg våken litt til. Det ble til at jeg ble sittende oppe ganske lenge den kvelden også....

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Ja det var litt av en dag :x

Var på jobb og hørte bare bruddstykker "et lite fly har krasjet i WTC i New York"
:lol: :lol: for en amatør som klarer å krasje inn i en bygning man vet er flere hundre meter høy tenkte jeg, og lo litt for meg selv

Det var ikke før bussen hjem nærmest stoppet utenfor der jeg bodde at jeg forstod at det dreide seg om noe mer alvorlig- og da jeg kom hjem og så på TV om og om igjen på de 2 flyene som styrtet inn i tårna at jeg virkelig forstod alvoret!

Du verden for et opprydningsarbeid det blir når brannene i tårnene engang blir slukket tenkte jeg før: "NEI NÅ RASTE DET ENE TÅRNET" skrek jeg til de andre i huset som satt å spiste middag...

...resten av kvelden satt jeg å frøs og skalv- for hva var dette for en ukjent trussel som hadde slått til? Kommer det mer? Er det 3VK som er i gang?


Dagen etter: tilbake på jobb på sentralbordet i bedriften jeg jobbet i.
3 minutters stillhet klokka 1200- noe sjefen min forkynte for oss + andre kunder som var innom.
Markeringen begynte- og selvsagt begynte telefonen der jeg satt å kime! Og den ringte og den ringte- ringte og ringte. "Forræderske telefon" tenkte jeg før jeg selvfølgelig kom på latteren- og jobbet på det jeg kunne for å kvele smilet og latteren som fortvilet prøvde å presse seg ut av meg :D

Og telefonen ringte i samtlige 3 minutter- og vedkommende fikk vel utført sitt ærend så vidt jeg husker.
Det jeg i alle fall husker var at min sjef gav meg et lite hvisk i øret om at jeg ikke hadde vist helt passende oppførsel i disse 3 minuttene- hvorpå jeg heldigvis fikk forsikret ham om at det selvsagt ikke var hendelsene i USA som var grunnen til mine smil- for å si det sånn!

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg var på jobb. I en kirke hvor vi drev med nytt røropplegg i det tekniske rommet til varmeanlegget. Fikk telefon fra samboeren om hva som skjedde. Forsto ikke hvor ille det var før jeg så på nyhetene i TV på kvelden.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

startelver skrev: søn sep 05, 2021 12:40 am Det blir vel en del markeringer om 1 uke, det spesielle med denne terrorhandlingen er at all verdens TV-stasjoner kunne følge med helt live mens det skjedde. Og ingen visste den fulle sannheten før mange timer senere.

Her er hele sendingen til CNN den dagen .

Veldig bra startelver,att du tok med hele sendinga,er nok mange yngre i dag som har lest og hørt om det,men er annerledes når man får det LIVE,som dette
førøvrig var eldste sønnen den dagen 10 år,så selvsagt ble det TV,og selv 10-åringen skjønte dette,selv om dagen ble noe ødelagt da...må sies,jeg hadde jo fri siden jeg gikk skift,og sønnen var jo med i garden 10 år senere,under 22/7 og fikk oppleve på kroppen på min gebursdag da galskapen og uvissheten de kom opp i..med utlevering av skarpe skudd,fordi man de ikke visste noe da under hendinga

The Kwames

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Kjørte mot Økern og hørte nyheten på radio, bråsnudde og kjørt hjem og satt hjem. Satt og fulgte med når fly nummer to traff tårnet og skjønte at det var terror. Satt resten av det døgnet foran TV.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Spesielt å se tv-sendingen på nytt, det har jeg ikke gjort på 20 år. Jeg hadde på CNN hele morgenen og fulgte alt live.

Falcon

Legg inn av Falcon »

hadde kommet hjem og drev med noe småarbeid på PCen. Er ganske sikkert på at jeg så overskrift på en kjent norsk nettavis. Kvelden gikk med på å følge med på mine kilder på internett.

Det sies at internett har forandret seg de siste 20 årene, men man fikk raske oppdateringer, med bilder, også i 2001.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Var 10 år på dette tidspunktet, så jeg satt å ventet på at faren min skulle hente meg siden vi skulle spille kamp den dagen. Han kom løpende inn døra og lurte på hvorfor vi ikke så på TVen. Husker bare at bildene av flyene som kræsjet i bygningene gikk igjen og igjen over skjermen.

Senere da vi dro opp for kampen så var det det eneste de voksne pratet om. Husker ikke hvordan kampen gikk, men alt annet sitter som brent fast igjen i minnebanken.

startelver

Legg inn av startelver »

Falcon skrev: man sep 06, 2021 10:37 pm hadde kommet hjem og drev med noe småarbeid på PCen. Er ganske sikkert på at jeg så overskrift på en kjent norsk nettavis. Kvelden gikk med på å følge med på mine kilder på internett.

Det sies at internett har forandret seg de siste 20 årene, men man fikk raske oppdateringer, med bilder, også i 2001.
Ja pussig det der, noen ganger tenker jeg på internett i år 2000 som steinalder, men sannheten er at vi hadde bredbånd gjennom et kabelselskap. Mer enn rask nok linje for å motta bilder, og nedlasting av videoer i dårlig oppløsning.

Jeg husker ihvertfall mange bilder som kom ut på nettet fra Twin tower.

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

startelver skrev: fre sep 03, 2021 11:13 am 11. September 2001.

Hva gjorde du den dagen ?
Jeg hadde nettopp kommet meg på jobb i en kontorbygning på 17th st på Manhattan. Min kjæreste ringte og sa hun hadde sett et fly kræsje inn i tårnet. Da min kollega ringte og fortalte at fly nr 2 hadde truffet det andre tårnet ble det klart at dette ikke var en ulykke.

Vår leilighet lå innenfor et område det ikke ble anbefalt å gå ut siden det ble forventet enorm trafikk av utrykningskjøretøy. Min kjæreste kom seg til leiligheten, pakket en bag og møtte meg på kontoret. Vi gikk opp til noen venner lenger nord på Manhattan og avventet situasjonen der. T-baner, tog og busser var innstillt hele dagen og åpnet sakte opp for å transportere folk ut av byen ila kvelden. Alle ble oppfordret til å holde seg innendørs i nedre deler av Manhattan (fra 14th st og ned), og at man gjerne kunne reise ut av byen hvis det var muligheter for det. Vi fulgte oppfordringen og reiste til våre venners foreldre sent samme dag, et par timers togtur nord for byen. Vi ble der i to netter, før vi reiste ned til byen igjen.

Hendelsene den sommeraktige morgenen den 11/9-01 glemmer jeg aldri. Jeg vil heller aldri glemme stemningen i byen i tiden etter 11/9. En by som var kjent for å være kald, kynisk og full av egoister endret seg, totalt. Alle savnet-lappene som hang over alt har også gjort et enormt inntrykk. "Sist sett 89. etg Tower II" med bilde og hjerteskjærende håp fra familie og venner. Det var sterkt. Det satte ansikter på ofrene. Et eksempel av tusenvis av slike:
https://collection.911memorial.org/medi ... _large.jpg

Investor

Legg inn av Investor »

Larsabal skrev: tir sep 07, 2021 10:50 am
startelver skrev: fre sep 03, 2021 11:13 am 11. September 2001.

Hva gjorde du den dagen ?
Jeg hadde nettopp kommet meg på jobb i en kontorbygning på 17th st på Manhattan. Min kjæreste ringte og sa hun hadde sett et fly kræsje inn i tårnet. Da min kollega ringte og fortalte at fly nr 2 hadde truffet det andre tårnet ble det klart at dette ikke var en ulykke.

Vår leilighet lå innenfor et område det ikke ble anbefalt å gå ut siden det ble forventet enorm trafikk av utrykningskjøretøy. Min kjæreste kom seg til leiligheten, pakket en bag og møtte meg på kontoret. Vi gikk opp til noen venner lenger nord på Manhattan og avventet situasjonen der. T-baner, tog og busser var innstillt hele dagen og åpnet sakte opp for å transportere folk ut av byen ila kvelden. Alle ble oppfordret til å holde seg innendørs i nedre deler av Manhattan (fra 14th st og ned), og at man gjerne kunne reise ut av byen hvis det var muligheter for det. Vi fulgte oppfordringen og reiste til våre venners foreldre sent samme dag, et par timers togtur nord for byen. Vi ble der i to netter, før vi reiste ned til byen igjen.

Hendelsene den sommeraktige morgenen den 11/9-01 glemmer jeg aldri. Jeg vil heller aldri glemme stemningen i byen i tiden etter 11/9. En by som var kjent for å være kald, kynisk og full av egoister endret seg, totalt. Alle savnet-lappene som hang over alt har også gjort et enormt inntrykk. "Sist sett 89. etg Tower II" med bilde og hjerteskjærende håp fra familie og venner. Det var sterkt. Det satte ansikter på ofrene. Et eksempel av tusenvis av slike:
https://collection.911memorial.org/medi ... _large.jpg
Forferdelig! Vi kan bare forestille oss fortvilelsen hun må ha følt etter å ha blitt innesperret over innslagspunktet for flyet. Og følelsen da tårnet raste rundt henne (hvis hun da ikke allerede var omkommet av røyken. ) Helt grusomt!

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

[/quote]
Forferdelig! Vi kan bare forestille oss fortvilelsen hun må ha følt etter å ha blitt innesperret over innslagspunktet for flyet. Og følelsen da tårnet raste rundt henne (hvis hun da ikke allerede var omkommet av røyken. ) Helt grusomt!
[/quote]

Det har virkelig jeg også tenkt på i ettertid: på de eventuelt overlevende i etasjene over flyet i tårn nummer 1: som kanskje står og henger ut av vinduene og roper fortvilet etter hjelp siden de selvfølgelig er fanget over der flyet braste inn i bygningen...

...og så får de i all sin gru se at det andre tårnet bare raser sønder og sammen- mao: dette vil skje med det tårnet de selv befinner seg i 😱
Huff- det er best å ikke tenke for mye på denne aldeles grufulle redselen disse må ha følt på i sine siste minutter 🥶

startelver

Legg inn av startelver »

Her har vi en som overlevde et fall på over 20 etasjer og ble nesten uskadet. Kun 2 mennesker overlevde kollapsen på en mirakuløs måte og denne mirakelmannen her må ha hatt større flaks enn å vinne 7 rette i lotto.

60 minutes intervju 20 år etter.


startelver

Legg inn av startelver »

Denne dokumentaren som 2 brødre laget i forbindelse med å følge brannvesenet i NY er vel den beste næropplevelsen du kan få av 9/11 når de plutselig havnet inne i kaoset.

Mrk. Youtube har begynt med aldersrestriksjoner så kan bare sees hvis du har lastet opp ID.


Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

skulle på jobb i kiosken på ultra på bryn senter den dagen når jeg kom fram så hadde første flyet truffet, ble stående og se på via tv som egentlig skal vise travresultater på tekst tv. merkelig dag nesten ingen kunder

startelver

Legg inn av startelver »

Da er det under 1 time igjen til det første flyet raste inn i WTC.

CNN med memorial livesending her.


Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Etterlatt meg en tråd om 11. september, som nå er umulig å lete fram hos VG, i det gamle forumet. Trist at det ikke er mulig å bruke den på nytt etter tjue år, og ikke kunne selv lagre innholdet for bevaring - uansett vet jeg når jeg realisere det var et angrep, det var om ettermiddag da jeg kom hjem etter arbeid og gikk rett inn i debattforumet - all elektronisk spor fra den dagen var bevart og oversiktlig fram til ødeleggelsen i sommeren 2021. Da hadde jeg fått rede på at et fly hadde krasjet inn i et skyskraper, og trodde i starten at det bare var en ulykke - så slår jeg på TV, og like etterpå på direkten - fra taket på en bygning i New York - det ene flyet på skrå flyr i stor hastighet inn i det ene tvillingtårnet. Der og da innså jeg at det var et angrep, og var sannsynlig blant de første i Norge (det var ikke så sterk mediedekning inntil ti minutter senere) som så angrepet.

Det var et stort sjokk. Det var dommedagstilstander, oppstyr og ragnarokliknende forholder med tusener på tusener av kommentarinnlegg, hundrevis av tråder, titusener var innenfor VGD i de første 48 timer, jeg var oppe i mesteparten av denne tiden for å få oversikt og deretter kunne studere hvordan, hvorfor og hvem. Mistanken mot al-Qaida var ikke et døgn gammelt. Alt dette som en historiker kunne finne interessant i dag, har blitt gjort utilgjengelig av disse som bestyrte VGD og dermed ødela muligheter om å fortsette et tjue år gammelt spor.

startelver

Legg inn av startelver »

Varulv2468 skrev: lør sep 11, 2021 11:40 pm Etterlatt meg en tråd om 11. september, som nå er umulig å lete fram hos VG, i det gamle forumet. Trist at det ikke er mulig å bruke den på nytt etter tjue år, og ikke kunne selv lagre innholdet for bevaring - uansett vet jeg når jeg realisere det var et angrep, det var om ettermiddag da jeg kom hjem etter arbeid og gikk rett inn i debattforumet - all elektronisk spor fra den dagen var bevart og oversiktlig fram til ødeleggelsen i sommeren 2021. Da hadde jeg fått rede på at et fly hadde krasjet inn i et skyskraper, og trodde i starten at det bare var en ulykke - så slår jeg på TV, og like etterpå på direkten - fra taket på en bygning i New York - det ene flyet på skrå flyr i stor hastighet inn i det ene tvillingtårnet. Der og da innså jeg at det var et angrep, og var sannsynlig blant de første i Norge (det var ikke så sterk mediedekning inntil ti minutter senere) som så angrepet.

Husker du trådtittelen? Jeg fant flere tråder fra 2001 etter et søk på Google, den ene var fra november. Skal vel være mulig å søke opp.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

startelver skrev: lør sep 11, 2021 11:54 pm
Varulv2468 skrev: lør sep 11, 2021 11:40 pm Etterlatt meg en tråd om 11. september, som nå er umulig å lete fram hos VG, i det gamle forumet. Trist at det ikke er mulig å bruke den på nytt etter tjue år, og ikke kunne selv lagre innholdet for bevaring - uansett vet jeg når jeg realisere det var et angrep, det var om ettermiddag da jeg kom hjem etter arbeid og gikk rett inn i debattforumet - all elektronisk spor fra den dagen var bevart og oversiktlig fram til ødeleggelsen i sommeren 2021. Da hadde jeg fått rede på at et fly hadde krasjet inn i et skyskraper, og trodde i starten at det bare var en ulykke - så slår jeg på TV, og like etterpå på direkten - fra taket på en bygning i New York - det ene flyet på skrå flyr i stor hastighet inn i det ene tvillingtårnet. Der og da innså jeg at det var et angrep, og var sannsynlig blant de første i Norge (det var ikke så sterk mediedekning inntil ti minutter senere) som så angrepet.

Husker du trådtittelen? Jeg fant flere tråder fra 2001 etter et søk på Google, den ene var fra november. Skal vel være mulig å søke opp.

Hadde skrevet en minnetråd fra året 2002, som oppdateres få ganger, sist gang for ti år siden. Husk ikke tittelen. I 11. september 2001 skrev jeg trolig et par dusin innlegg eller mer, før den siste i tråden https://vgd.no/index.php/t/Politikk-Int ... ade-center som sluttkonklusjon på min aktivitet og observasjoner den gang.

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Husker jeg var på nettet like etter at jeg stod opp. Var noe om fly og terror i statene. Etter å ha lest litt så gikk jeg til vgd og der var det et salig kaos. En togulykke I Mexico ble mistenkt som terror av en bruker. Måtte jo bare kikke innom TVen for å se flyene styrte inn i tårnene

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg er utestengt fra VGD men cache viser jo denne tråden ja.

https://webcache.googleusercontent.com/ ... clnk&gl=no

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»