Folk som ikke har tid til å være på jobben/jobbe

Svar
Fremsynt

Folk som ikke har tid til å være på jobben/jobbe

Legg inn av Fremsynt »

Fant ikke en mer egnet plass til å forfatte noen ord om hva som irriterer meg mer og mer..
- nemlig at det er en trend blant ganske mange yngre arbeidstakere at de egentlig ikke har tid til å være på jobb - og faktisk jobbe.

Da jeg var ung på arbeidsplassen på 80 -tallet og delvis nittitallet så følte de fleste eierskap til arbeidsoppdrag. Man satte sine forpliktelser overfor arbeidsgiveren høyt.
Nå er det et frustrasjonsmoment at yngre arbeidstagere (fra 30 årene og nedover) egentlig ikke har tid til å være på jobb - og dette forklares med hellige sesam-ord som "sykt barn, syk hund, syk partner og syk selv", alskens forklaringer stadig vekk. Hvorfor er de så utrolig mye "syk" i dag? Satt vaksine mot korona, selvsagt syke alle etterpå sammen unntatt de litt mer voksne.
Videre hjemmekontor som "etter pandemien" har blitt svært populært for å ikke være på jobb. Det litt merkelige er at man "aldri" får tak i disse som jobber på hjemmekontor. Ikke før det har gått en "viss" tid i allefall..

Det går ikke en dag, ikke et kort møte en gang uten at det er telefoner fra partner eller barn - og dette har selvsagt første prioritet.
Sånn var det ikke før - å forstyrre foreldre på arbeidsplassen var utenkelig. Nå er det regelen hver eneste dag (mange ganger). Og barna de er foreldrenes bestevenner - helt unike (alle sammen) og idoler for stolte foreldre. Så man kan ikke anmode om at vi har en levering som krever tilstedeværelse og innsats. Det blir sene kvelder på dem som har jobbet sene kvelder før.

Er det bare sånn det er i dag?
Da har jeg ikke bruk for dem.

return_of_drakkar
Innlegg: 4969

Legg inn av return_of_drakkar »

Det er jo ofte et pluss at det kan være kontakt mellom de som er på jobb og barn.
Hjemmekontor i varierende grad kan være en stor fordel.
Det kommer an på hva slags jobb det er.
Noen jobber er jo av det naturlige slik at man må være på plass, mens andre jobber er slik at man i alle fall i store perioder fint kan bestemme tidspunktet selv (noen jobber 2-3 timer, tar fri og fortsetter etterpå etc).

Det er ingen fasit som kan brukes på alle jobber, og det er greit at differensieres.

Strider

Legg inn av Strider »

Dette er en bra trend. Hvorfor jobbe hele dagen hvis man ikke har behov for det. For mye fokus på arbeid og penger.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Helt enig, det er en skam hvor lite integritet folk har. Selv har jeg ikke hatt en sykedag på ti år, jeg blir da ikke hjemme om jeg har en buse i nesa som andre udugelige folk. Det samme med hjemmekontor som jeg ser mange benytter seg av nå, selv ledelsen i min jobb tar seg den friheten. Eller jeg må ha hjemmekontor for jeg skal ha folk til å lage nytt bad - wtf tenker jeg da.

Det er bare jævlig skammelige hvor mange snyltere som finnes. En som irriterer meg mucho er renholdslederen på jobben, har faen meg 50% administrativ stilling og så har han tre stykker under seg som vasker. Han gjør sin arbeidsoppgave på to timer så stikker han fordi han tar den administrative delen som ikke finnes hjemme. Det er bare litt irriterende at han sitter der full lønn for å jobbe i to timer. Som straff går jeg alltid og driter før han skal vaske toalettet.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Hjemmekontor muliggjør å jobbe mens man passer sykt barn og ikke minst mens man selv er forkjølet. Dere som er så dritstolte av at dere er på jobb når dere er syke har kanskje fått med dere at det skal man da altså ikke. Hele åpningsinnlegget bærer I det hele tatt mest preg av å være en bitter klagesang fra en som ikke har så mye annet i livet enn jobben.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Aspeløvgenerasjonen, blir spennende å se hvor samfunnet tar veien.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

kytec skrev: søn sep 05, 2021 7:30 pm Aspeløvgenerasjonen, blir spennende å se hvor samfunnet tar veien.
Enig.

Godt tidene forandrer seg, og denne arkaiske klagesangen fra aspeløvene er på vei ut.

I valget mellom en generasjon som evner å kombinere hverdagens utfordringer med arbeid fra hjemmekontoret, og en som sitter syk på jobb og kjefter og mistror andre vet jeg hvilken jeg har mest tro på at skal bære samfunnet fremover.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Dem har faktisk bannlyst TikTok i flere land pga "avhengighet". Noe av det som var problemet var det å faktisk kunne fokusere på arbeidet uten å måtte ta turen innom denne type apper hvert 15 minutt. Er ikke hver dag jeg er enig med diktaturene i ting, men her har de nok et poeng :lol: Sosial media fucker folk opp

MRSA

Legg inn av MRSA »

kytec skrev: søn sep 05, 2021 7:30 pm Aspeløvgenerasjonen, blir spennende å se hvor samfunnet tar veien.
TS er eit godt eksempel.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

B.O.B. skrev: søn sep 05, 2021 7:17 pm Som straff går jeg alltid og driter før han skal vaske toalettet.
Og søler med vannet og kaster brukte papirhåndklær på gulvet?

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Godt innlegg av trådstarter

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Høres ut som B.O.B har et utrolig liv, kan ikke være helt ulik Tor i Etaten.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

TylerDurdenNorway skrev: søn sep 05, 2021 7:13 pm Dette er en bra trend. Hvorfor jobbe hele dagen hvis man ikke har behov for det. For mye fokus på arbeid og penger.
Da aller fleste av oss jobber for å leve. De mer enkle sjelene lever for å jobbe.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Everenga skrev: søn sep 05, 2021 7:22 pm Hjemmekontor muliggjør å jobbe mens man passer sykt barn og ikke minst mens man selv er forkjølet. Dere som er så dritstolte av at dere er på jobb når dere er syke har kanskje fått med dere at det skal man da altså ikke. Hele åpningsinnlegget bærer I det hele tatt mest preg av å være en bitter klagesang fra en som ikke har så mye annet i livet enn jobben.
Folk som ikke er i forhold, og er barnløse, har en tendens til å ikke ha utviklet empati. De klarer ikke kjenne seg igjen i en situasjon hvor noe annet enn "meg" gjelder.

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Jeg jobber lite på grunn av begrenset kapasitet. Skulle jeg ha hatt en normal jobb så måtte jeg ha for eksempel høyere IQ, kunne ha arbeidet mere uten å bli mental sliten. Men det finnes ingen pille mot det jeg beskriver

nottimagiche

Legg inn av nottimagiche »

Det trådstarter sikter til er vel dem som har slappe holdninger, ikke dem som har redusert kapasitet og jobber det de klarer. Et vel så stort «problem» for min del er kolleger som er lite oppdaterte på allmennkunnskap. Jeg har jobbet 10+ år i en bedrift hvor det å følge med på samfunnsendringer er en forutsetning for å gjøre en god jobb. En del kolleger, spesielt de yngre, har åpenbart store hull i basiskunnskapen. Ikke vet jeg hva det skyldes, om de hovedsakelig får «nyheter» fra Tik tok og Snapchat eller om skolevesenet har spilt falitt.

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

nottimagiche skrev: man sep 06, 2021 1:57 pm Det trådstarter sikter til er vel dem som har slappe holdninger, ikke dem som har redusert kapasitet og jobber det de klarer. Et vel så stort «problem» for min del er kolleger som er lite oppdaterte på allmennkunnskap. Jeg har jobbet 10+ år i en bedrift hvor det å følge med på samfunnsendringer er en forutsetning for å gjøre en god jobb. En del kolleger, spesielt de yngre, har åpenbart store hull i basiskunnskapen. Ikke vet jeg hva det skyldes, om de hovedsakelig får «nyheter» fra Tik tok og Snapchat eller om skolevesenet har spilt falitt.
Lurer på hvordan man skiller de med holdninger og de som virkelig sliter. Nevner man folk som er trygda eller som går på NAV, så florerer det av negative kommentarer.

fazz

Legg inn av fazz »

Fremsynt skrev: fre sep 03, 2021 8:34 pm Er det bare sånn det er i dag?
Da har jeg ikke bruk for dem.
Dette er ett tveegget sverd. For også i dag så har arbeidsgiver, i mange tilfeller, ubegrenset tilgang til de ansatte. Før i tiden så kunne man bare si at en ikke kunne ta telefonen fordi en ikke var hjemme, i dag forventer arbeidsgiver og alltid få tilgang når det er spørsmpl om å dekke vakter, jobbe overtid osv. Og det er nok heller ikke få timer som arbeidstakerne jobber gratis fordi noen bare trengte ett kjapt svar på en epost eller ett spørsmål uansett dag eller tid.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Slappe holdinger hos enkelte har alltid vært.... Det er kanksje mer synlig nå. Også når folk i større grad har "tullejobber".

Men tror kanksje skalaen er litt utvidet - man finner folk i alle ender, noe brenner seg ut - noen er slappe hele tiden.

Stusset her forrige uke da en kollega kommenterte til en annen kollega at det var dumt å få vaksindose 2 så tett inn mot helgen (torsdag) ettersom det var fare for at man kunne få bivirkninger...

.. og nå leser jeg at en kommune i Nord-Norge må kaste vaksiner (!!) fordi folk ikke vil ha vaksine fredag, fordi de da ikke kan belaste arbeidsgiver med fraværsdag, og heller må ta den på egen kappe.

peraleks

Legg inn av peraleks »

fazz skrev: man sep 06, 2021 2:29 pm
Fremsynt skrev: fre sep 03, 2021 8:34 pm Er det bare sånn det er i dag?
Da har jeg ikke bruk for dem.
Dette er ett tveegget sverd. For også i dag så har arbeidsgiver, i mange tilfeller, ubegrenset tilgang til de ansatte. Før i tiden så kunne man bare si at en ikke kunne ta telefonen fordi en ikke var hjemme, i dag forventer arbeidsgiver og alltid få tilgang når det er spørsmpl om å dekke vakter, jobbe overtid osv. Og det er nok heller ikke få timer som arbeidstakerne jobber gratis fordi noen bare trengte ett kjapt svar på en epost eller ett spørsmål uansett dag eller tid.
Dette er i seg selv et godt poeng.

Jeg har delte erfaringer, på den tiden hvor jeg jobbet deltid under studiene hadde vi et par unge som det overhodet ikke var noe tak i, men ca. 90 % av de ansatte på den butikken var unge.

I voksen alder etter endte studier så finner jeg en god del tilnærmet ubrukelige eldre fra 40 og oppover.
Spesielt datakunnskapen hos mange er så voldsomt lav at det er direkte merkelig at selskaper ikke brenner seg på angrep oftere.

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 422

Legg inn av NiGoZeroIchi »

Fremsynt skrev: fre sep 03, 2021 8:34 pm Hvorfor er de så utrolig mye "syk" i dag?
Alt var så mye bedre før, da vi kom halvsjuke og ukonsentrerte på jobb og smittet ned våre kolleger.

Fremsynt

Legg inn av Fremsynt »

Everenga skrev: søn sep 05, 2021 7:22 pm Hjemmekontor muliggjør å jobbe mens man passer sykt barn og ikke minst mens man selv er forkjølet. Dere som er så dritstolte av at dere er på jobb når dere er syke har kanskje fått med dere at det skal man da altså ikke. Hele åpningsinnlegget bærer I det hele tatt mest preg av å være en bitter klagesang fra en som ikke har så mye annet i livet enn jobben.
Var det virkelig ikke mulig å kommentere mitt innlegg uten å komme med løgner, samt diskutere person som de fleste gjør når de ikke har argumenter?
På min arbeidsplass som vel hos de fleste andre så er det klare regler for personer som føler seg syke, spesielt i den perioden vi har vært gjennom nå.

Jeg tar opp denne stadige uviljen til å være på jobb, der alt som kan benyttes som unnskyldning benyttes for å være fraværende.
Heller er det ikke noen som kommenterer alle forstyrrelsene på jobben i forbindelse med privatlivet og andre gjøremål. Tidligere var det forbudt å forstyrre sine foreldre i arbeidstiden. Ei myndig resepsjonsdame vi hadde avviste alle slike henvendelser med skarp beskjed, men nå er det normen å prate med samboer og barn gjennom hele arbeidsdagen.

Om et barn føler seg litt syk (stor lykke) som oftest på fredager eller mandager, så er begge hjemme for å pleiet barnet - som forøvrig kan være en 12 åring.
Da jeg var barn på 70 tallet, så var det ikke noe som hette sykt barn for arbeidsgivere. Vi var alene hjemme uansett høy feber og barnesykdommer. Og telefon hadde vi ikke.
I dag ville foreldrene kommet i barnevernets søkelys for langt mindre.

For meg handler fraværet om synkende moral.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Fremsynt skrev: fre sep 10, 2021 7:19 pm
Everenga skrev: søn sep 05, 2021 7:22 pm Hjemmekontor muliggjør å jobbe mens man passer sykt barn og ikke minst mens man selv er forkjølet. Dere som er så dritstolte av at dere er på jobb når dere er syke har kanskje fått med dere at det skal man da altså ikke. Hele åpningsinnlegget bærer I det hele tatt mest preg av å være en bitter klagesang fra en som ikke har så mye annet i livet enn jobben.
Var det virkelig ikke mulig å kommentere mitt innlegg uten å komme med løgner, samt diskutere person som de fleste gjør når de ikke har argumenter?


Om et barn føler seg litt syk (stor lykke) som oftest på fredager eller mandager, så er begge hjemme for å pleiet barnet - som forøvrig kan være en 12 åring.
Da jeg var barn på 70 tallet, så var det ikke noe som hette sykt barn for arbeidsgivere. Vi var alene hjemme uansett høy feber og barnesykdommer. Og telefon hadde vi ikke.
I dag ville foreldrene kommet i barnevernets søkelys for langt mindre.

For meg handler fraværet om synkende moral.
Når det er så åpenbart at du ikke aner hva du snakker om så blir din person og livssituasjon relevant ja.

Det er selvfølgelig ingen som blir hjemme begge to om barnet er sykt. Det er lovregulert hvor mange dager man kan ta med sykt barn hvert år og få betalt. Om begge hadde blitt hjemme hadde de jo i realiteten halvert dette antallet. Bare av den grunn gjør man selvfølgelig ikke dette.

I tillegg har de fleste av oss såpass selvstendige jobber at dager borte medfører merarbeid når man kommer tilbake.

Du lirer av deg en masse bitterhet over at andre mennesker har familie og en virkelighet utenfor jobb. Det er virkelig så utrolig stusslig.

Fremsynt

Legg inn av Fremsynt »

Everenga skrev: fre sep 10, 2021 7:50 pm
Fremsynt skrev: fre sep 10, 2021 7:19 pm
Everenga skrev: søn sep 05, 2021 7:22 pm Hjemmekontor muliggjør å jobbe mens man passer sykt barn og ikke minst mens man selv er forkjølet. Dere som er så dritstolte av at dere er på jobb når dere er syke har kanskje fått med dere at det skal man da altså ikke. Hele åpningsinnlegget bærer I det hele tatt mest preg av å være en bitter klagesang fra en som ikke har så mye annet i livet enn jobben.
Var det virkelig ikke mulig å kommentere mitt innlegg uten å komme med løgner, samt diskutere person som de fleste gjør når de ikke har argumenter?


Om et barn føler seg litt syk (stor lykke) som oftest på fredager eller mandager, så er begge hjemme for å pleiet barnet - som forøvrig kan være en 12 åring.
Da jeg var barn på 70 tallet, så var det ikke noe som hette sykt barn for arbeidsgivere. Vi var alene hjemme uansett høy feber og barnesykdommer. Og telefon hadde vi ikke.
I dag ville foreldrene kommet i barnevernets søkelys for langt mindre.

For meg handler fraværet om synkende moral.
Når det er så åpenbart at du ikke aner hva du snakker om så blir din person og livssituasjon relevant ja.

Det er selvfølgelig ingen som blir hjemme begge to om barnet er sykt. Det er lovregulert hvor mange dager man kan ta med sykt barn hvert år og få betalt. Om begge hadde blitt hjemme hadde de jo i realiteten halvert dette antallet. Bare av den grunn gjør man selvfølgelig ikke dette.

I tillegg har de fleste av oss såpass selvstendige jobber at dager borte medfører merarbeid når man kommer tilbake.

Du lirer av deg en masse bitterhet over at andre mennesker har familie og en virkelighet utenfor jobb. Det er virkelig så utrolig stusslig.
Du tror og antar en masse muligens fordi du følger deg truffet?
Kun personangrep uten rot i virkeligheten.

Tror du det bare er meg som er lei av "sykt barn" fraværet, private gjøremål i arbeidstiden og manglende eierskapsfølelse til prosjekter?

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Gidder ikke blande meg i denne tråden. men framsynt er den absolutt siste som skal uttale seg om personangrep. btw du har fått noen svar i ytringsfrihettråden du plutselig forsvant fra

Everenga

Legg inn av Everenga »

Fremsynt skrev: fre sep 10, 2021 8:04 pm

Tror du det bare er meg som er lei av "sykt barn" fraværet, private gjøremål i arbeidstiden og manglende eierskapsfølelse til prosjekter?
Neida, det er masse bitre single menn der ute som føler at verden går dem i mot, så alene er du helt sikkert ikke.

Fremsynt

Legg inn av Fremsynt »

Everenga skrev: fre sep 10, 2021 8:24 pm
Fremsynt skrev: fre sep 10, 2021 8:04 pm

Tror du det bare er meg som er lei av "sykt barn" fraværet, private gjøremål i arbeidstiden og manglende eierskapsfølelse til prosjekter?
Neida, det er masse bitre single menn der ute som føler at verden går dem i mot, så alene er du helt sikkert ikke.
Er det umulig for deg å være saklig i forhold til det som er tema?
- den synkende moralen og ansvarsfølelsen overfor arbeidsgiver og kolleger.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

TS kan snakke for seg selv. Jeg jobber i kommunen og jobber ræva av meg hver dag. I 8 timer. I dag rakk jeg ikke engang å spise lunsj. Ofte blir jeg svimmel og kvalm av stress. Jeg rekker sjelden å se på telefonen på en arbeidsdag. Og det jeg tjener er en luselønn. Jeg er i midten av 30-årene og kjenner meg virkelig ikke igjen i TS' karakteristikk.

Fremsynt

Legg inn av Fremsynt »

TheBaseline skrev: fre sep 10, 2021 8:29 pm TS kan snakke for seg selv. Jeg jobber i kommunen og jobber ræva av meg hver dag. I 8 timer. I dag rakk jeg ikke engang å spise lunsj. Ofte blir jeg svimmel og kvalm av stress. Jeg rekker sjelden å se på telefonen på en arbeidsdag. Og det jeg tjener er en luselønn. Jeg er i midten av 30-årene og kjenner meg virkelig ikke igjen i TS' karakteristikk.
Nei, hvorfor skulle du det?
Når du ikke er i målgruppen.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Fremsynt skrev: fre sep 10, 2021 8:29 pm
Everenga skrev: fre sep 10, 2021 8:24 pm
Fremsynt skrev: fre sep 10, 2021 8:04 pm

Tror du det bare er meg som er lei av "sykt barn" fraværet, private gjøremål i arbeidstiden og manglende eierskapsfølelse til prosjekter?
Neida, det er masse bitre single menn der ute som føler at verden går dem i mot, så alene er du helt sikkert ikke.
Er det umulig for deg å være saklig i forhold til det som er tema?
- den synkende moralen og ansvarsfølelsen overfor arbeidsgiver og kolleger.
Ja det er umulig å ta deg alvorlig. Når du refererer til det å prioritere familien framfor jobben som mangel på moral framstår du som en Otto Jespersen figur.
Sist redigert av Everenga den fre sep 10, 2021 8:50 pm, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»