Bjoneroas treningsdagbok - veien mot sub 17 5k

Svar
Bjoneroa

Re: Bjoneroas treningsdagbok - veien mot sub 17 5k

Legg inn av Bjoneroa »

Expekt skrev: tir okt 19, 2021 12:07 am Morsomt at du nettopp har oppdaget romaskinen mens jeg nettopp har oppdaget ellipsemaskinen...

Sånn helt til slutt. Når du er ferdig med en roøkt, så kan du gå inn på "Menu --> Memory --> List by date --> også trykker du på forstørrelsesglasset, så finner du den økten du nylig har rodd og etter hvert som du får mer kunnskap så blir denne skjermen veldig interessant. Her får du se hvor mange drag du hadde hver split (du sier du ligger jevnt på 32-33) og hvor lang tid man bruker på hver split osv.
Takk for alle tipsene! Drag factor var visst ikke verre enn det du forklarte nå... puh! Jeg trodde det var mer komplisert, og da dukker det opp en skrekk for å sette seg inn i det :lol: Jeg skal følge tipset ditt før hver økt, og prøve meg litt fram ift. drag factor.

Hva tenker du om 5k-tiden min som nybegynner og eventuelt forbedringspotensiale på romaskinen? Mulig med sub 17 på romaskinen?

Og hvis det siste tipset ditt gjør at jeg kan dra innom SATS i morgen og hente ut alle data fra økten på fredag..? Fy flate da blir jeg glad! Jeg liker tall og målinger, og har savnet alle splittidene og spm. Tenkte at dette var tapt for evig da maskinen skrudde seg av. Kanskje det fortsatt er tilgjengelig, eller forsvinner økten fra systemet når en ny økt startes? Jeg skal prøve å hente det fram uansett.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Bjoneroa skrev: tir okt 19, 2021 12:35 am Takk for alle tipsene! Drag factor var visst ikke verre enn det du forklarte nå... puh! Jeg trodde det var mer komplisert, og da dukker det opp en skrekk for å sette seg inn i det :lol: Jeg skal følge tipset ditt før hver økt, og prøve meg litt fram ift. drag factor.

Hva tenker du om 5k-tiden min som nybegynner og eventuelt forbedringspotensiale? Mulig med sub 17?

Og hvis det siste tipset ditt gjør at jeg kan dra innom SATS i morgen og hente ut alle data fra økten på fredag..? Fy flate da blir jeg glad! Jeg liker tall og målinger, og har savnet alle splittidene og spm. Tenkte at dette var tapt for evig da maskinen skrudde seg av. Kanskje det fortsatt er tilgjengelig, eller forsvinner økten fra systemet når en ny økt startes? Jeg skal prøve å hente det fram uansett.
Du kan hente all data fra fredagens økt, ja. 8-) Man må bare elske Concept2. Jeg var lenge inne på tanken om å kjøpe en, men det ble med tanken.. og plutselig fikk jeg sansen for løping.
Det er veldig greit å sette opp økten FØR du starter, om så det er intervaller eller kun en gitt distanse, for da kan du også ordne hvilke splitter du se etter økten.
For en 5000 meter kan det være greit å ha split hver 1000 meter, men også hver 500.

Sub17 er et hårete mål, men jeg tror du kan klare det. Du kommer deg nok fort under 18 og litt til med trening, men det kan være at det tar litt tid å få på plass de siste sekundene.. men jeg aner egentlig ikke. Og etter hvert, hvis du føler du trenger litt råd, så kan du betale en coach en hundrelapp i måneden for å gi deg gode økter osv. Det gjorde jeg for å klare sub7. :mrgreen:
Jeg har fortsatt øktene og kan sikkert dele de med deg etter hvert som du blir bedre kjent med maskinen. Men noen av øktene gis ut ifra tiden man har på 2000 meter. Det er en brutal distanse.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Expekt skrev: tir okt 19, 2021 12:47 am Du kan hente all data fra fredagens økt, ja. 8-)
Kult, jeg gir det et forsøk! :mrgreen:
Expekt skrev: tir okt 19, 2021 12:47 am Man må bare elske Concept2. Jeg var lenge inne på tanken om å kjøpe en, men det ble med tanken.. og plutselig fikk jeg sansen for løping.
Jeg bestilte og betalte min egen Concept 2 på ettermiddagen i dag! 8-) Med forhøyede bein og litt ekstrautstyr som gulvmatte og setepute. Kjøpte direkte fra Concept 2 i Norge. Kom på drøye 15000.- inkludert frakt hjem. Forhåpentligvis får jeg den ila. denne uken. Gleder meg som en unge gleder seg til julaften!

Vinteren som var, med stengte treningssentere og aktivitetstilbud, var utfordrende både fysisk og mentalt. Jeg drev med "running in place" hjemme i stuen, og det var ikke noe særlig. Så denne vinteren vil jeg være forberedt! Og en romaskin er ikke så tung som en mølle, også er den mye enklere å flytte rundt.
Expekt skrev: tir okt 19, 2021 12:47 am Sub17 er et hårete mål, men jeg tror du kan klare det. Du kommer deg nok fort under 18 og litt til med trening, men det kan være at det tar litt tid å få på plass de siste sekundene.. men jeg aner egentlig ikke.

Jeg har fortsatt øktene og kan sikkert dele de med deg etter hvert som du blir bedre kjent med maskinen. Men noen av øktene gis ut ifra tiden man har på 2000 meter. Det er en brutal distanse.
Ja, jeg må ha noe å strekke meg etter! :twisted: Jeg skal oppdatere her med alle treningsøkter, så det er bare å følge med og se om jeg klarer det. Og jeg setter pris på innspill, tips og råd!

18.34.4 på 5000 meter = 2,5 x 2000 meter på 7.25.6. Tror det skal gå greit å fjerne 25.7 sekunder så jeg kommer under 7 minutter i en 2000 meter all out. Det krever i så fall en pace på 1.44.9/500 meter, (2000 meter på 6.59.9).

Edit:
1.51.4/500m = 253.2 watt
1.44.9/500m = 303.2 watt

Sub 7 2k er en økning på nøyaktig 50 watt og cirka 20%, ift. min 5k-pace.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Hei Bjoneroa ! for siste gang fra meg, men ettersom du ber om tips/innspill
er jeg fortsatt med. Du ba om det samme tidligere, men avviste arrogant mine
raad som er basert paa lang erfaring for baade meg og de mange kamerater
jeg pratet med om kst og trening etc.
Naar jeg nevnte det positive mentale ved aa trene i kulde/daarlig vaer, hadde
du null forstaaelse for det. Vi trente i all slags vaer, og ingen med kan si at
vi ikke ble baade fysisk og mentalt mye sterkere av det. Vaare resultater
forteller sannheten. At det er saa ufyselig i Norge vinterstid at du maa trene
inne, til og med betale for det, forteller at du mangler den viktigste biten.
trist men sant.
Aa bruke masse penger paa en Romaskin for aa bli en bedre loeper, er det
samme som aa ha tapt paa forhaand . Romaskina gir armstyrke, ogsaa litt
i beina om du traar til ordentlig, men det betyr at du heller blir en daarligere
loeper. Du faar bra kondisjon , men den kan ikke erstatte loepekondis, det
vil du snart merke. Elitesyklistene kan prate om watt, men aldri har noen
loepetrener /aktiv noengang nevnt watt, det hoeres ikke hjemme i loep.
Naar du gjoer det saa komplisert og blir avhengig av disse dingsene som
aldri har gjoert noen til en bedre loeper, daa synes jeg det er bare leit.
Maa vel avslutte mitt siste tips med noe fornuftig igjen: Lykke til !

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Expekt skrev: tir okt 19, 2021 12:47 am Du kan hente all data fra fredagens økt, ja. 8-)
Mission accomplished! Men det var på hengende håret. Onsdagens økter på maskinen ved siden av var borte. Det ser ut til at maskinene kun lagrer 32 økter.

Splittidene er pr. 1000 meter, og splittidene som oppgis for 500 meter er vel bare snittet av disse. De første 500 meterne var nok raskere enn 1.47.8. Jeg åpnet jo i overkant optimistisk, typ 1.35/500m, men måtte naturligvis senke tempoet.

Hvis vi ser på de første 2000 meterne (som er de raskeste), så rodde jeg 2000 meter på 7.18.3, før jeg rodde 3000 meter til. Antar at sub 7 2000 meter er innenfor rekkevidde veldig snart.

De siste 2000 meterne var så og si like i ytelse, men føltes forskjellige... :lol:

Ellers relativt jevnt hele veien. Har nok mye å hente bare på å starte roligere.

1000m: 3.35.7 - 1.47.8/500m - 279 watt - 33 spm
2000m: 3.42.6 - 1.51.3/500m - 254 watt - 33 spm
3000m: 3.44.3 - 1.52.1/500m - 248 watt - 32 spm
4000m: 3.45.9 - 1.52.9/500m - 243 watt - 32 spm
5000m: 3.46.0 - 1.53.0/500m - 243 watt - 32 spm

Tusen takk Expekt! 8-)

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

utenforallfarvei skrev: tir okt 19, 2021 8:57 am Aa bruke masse penger paa en Romaskin for aa bli en bedre loeper, er det
samme som aa ha tapt paa forhaand .
Takk for rådene Fredrik. Roing er kjempegøy! :D Jeg vil ro fordi det føles bra å ro! Akkurat som det føles bra å sykle, løpe, klatre, gå i bratte fjell- og skogstier, bruke ellipsemaskin, trappemaskin, og løfte vekter! Det er fint å være i bevegelse og bruke kroppen! Å bare løpe ville nok blitt kjedelig, men det meste jeg gjør er med tanke på å kunne løpe fortere.

Jeg er for tiden skadet, og det er bedre å trene alternativt enn ikke å trene. Forhåpentligvis kommer jeg sterkere tilbake ved å krysstrene riktig. Det finnes ingen fasit her, så jeg må prøve meg fram og se hva som fungerer for meg.

Har du noengang vært skadet?

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Jeg har ikke oppdatert treningsdagboken min på to og en halv uke. Har hatt mye annet å gjøre. Nå er jeg hjemme med en mild forkjølelse, og vil bruke kvelden på å oppdatere treningsdagboken. Føler meg ikke akkurat som et fyrverkeri, så oppdateringene blir nok ikke av det livlige kaliberet.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Tirsdag 19.10.21: Klatring innendørs. Ellers ingen trening.

Onsdag 20.10.21:

Concept 2 romaskin på Sats. 5025 meter på tiden 19.10. Drag factor 122. 29 spm.
Etterfulgt av 2 x 500 meter på henholdsvis 1.39.2 (34 spm) og 1.44.6 (30 spm).

Etter å ha rodd gikk jeg over på ellipsemaskinen. Samme ellipsemaskin som vanlig, Precor EFX546i. 2 x 15 min med 5 min pause mellom. Henholdsvis level 11 og 12. 180 steg i minuttet hele veien.

Grafene viser 5000 meter roing og økten på ellipsemaskinen.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

21.10.21 - Concept 2 romaskin

Min første 10000 meter på romaskin. Passerte 10k på tiden 39.24, men fortsatte til jeg hadde rodd i 40 minutter og totalt 10183 meter. Det føltes aldri slitsomt. Jeg siktet meg inn på 2.00/500m, men etter 25 minutter satte jeg opp farten. Drag factor 124.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

23.10.21 - Concept 2 romaskin

Oppvarming: 5000 meter på 20.59.6, 2:05.9/500m, 26 spm, drag factor cirka 124 (samme maskin og samme damper setting som økten 21.10).

Økten: 10000 meter på 37.58! Drag factor cirka 124. Dette er den andre 10000 meteren jeg ror noensinne, og jeg klarte sub 38! Her ga jeg ALT! Det var mildt sagt ubehagelig og beinhardt. Jeg måtte kjempe mot lysten til å kaste inn håndklet. Alt handlet om å innta et bestemt nivå av ubehag og lidelse som jeg kunne prøve å holde fram til mål. Det var høyst usikkert om jeg ville klare sub 38 helt fram til jeg faktisk klarte det. Da jeg var ferdig gikk jeg ned på knærne og hendene på gulvet og gispet etter luft, gjennomvåt av svette.

Når jeg skriver dette blir jeg uvel av å tenke på å skulle gjøre dette igjen, men så er jeg også litt forkjølet i skrivende stund. En dag jeg har mye energi og er fit for fight så skal jeg ro for en raskere tid!

Nytt mål for 10k er sub 37!

Datoen var 23.10, det er bare datoen på Concept 2-maskinen som ligger én dag bak.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Uke 7 sammendrag
Mandag 18.10.21 - søndag 24.10.21


Uke 7 i treningsdagboken består av to økter på ellipsemaskinen, og tre økter + oppvarming på Concept 2 romaskin. Jeg satte ny PB på 10000 meter romaskin med tiden 37.58, all out!

Uke 7 oppsummering:

Ellipsemaskin: 85 minutter
Romaskin: Cirka 31 km, og cirka 120 minutter roing totalt, som gir en snittpace på 1.56/500meter.

Totalt cirka 205 minutter effektiv treningstid i uke 7 i treningsdagboken.

Tid brukt i pulssone 1: 92 minutter
Tid brukt i pulssone 2: 110 minutter
Tid brukt i pulssone 3: 27,5 minutter
Tid brukt i pulssone 4: 10 minutter og 42 sekunder

Totalt tilbragte jeg cirka 4 timer over 60% av makspuls.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Mandag 25.10.21

Tredemølle Precor 956i. 15% incline, 6kmt, 35 minutter. Totalt 3,5 km og 525 høydemeter. En kort "restitusjonsøkt" i sone 1. Ingen ubehag i beinet/låret hvor jeg er skadet.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Tirsdag 26.10.21

En rolig økt i pulssone 1 på min egen splitter nye Concept 2 romaskin! :D
40 minutter, 9487 meter, snittfart 2:06.8/500m.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Onsdag 27.10.21

Concept 2 romaskin

2 x 30 minutter. Drag factor cirka 126, damper setting på midten av "5".
Drag 1: snittfart 2:10.0/500m. 6923 meter. Jevnt 26 spm hele veien.
Drag 2: snittfart 2:04.9/500m. 7201 meter. 27-28 spm

5 x 100 meter
Drag 1: 19,9 sek - 1.39.5/500m - 33 spm
Drag 2: 19,3 sek - 1.36.5/500m - 34 spm
Drag 3: 19,3 sek - 1.36.5/500m - 37 spm
Drag 4: 19,2 sek - 1.36.0/500m - 38 spm
Drag 5: 18,5 sek - 1.32.5/500m - 39 spm

De fem 100-meterne viser at jeg mangler styrke for å kunne hevde meg i kortere distanser.

For å putte det i perspektiv: En aktiv styrkeløfter som har fått flere topplasseringer i NM i styrkeløft trener på samme treningssenter som meg. Jeg fortalte han om min nyeste religion, romaskinen, og "utfordet" han til å prøve å ro 100 meter på en Concept 2 så raskt han kunne. Første gangen han satte seg på en Concept 2 så rodde han 100 meter på 14,9 sekunder og 500 meter på 1:30. Han har ingen teknikk (holdt på å fly av setet) og utholdenheten hans er ingenting å snakke om, men han klarer disse tidene ene og alene på bakgrunn av styrken sin. Akkurat som jeg klarer mine tider på 5k og 10k fordi jeg har en grunnleggende kondis/utholdenhet, (samt en vilje til å lide :lol: ).

Så vil jeg belyse forskjellen på å ro 100 meter på 18,5sek og 14,9sek. I tid så utgjør forskjellen 3,6 sekunder, men om vi ser på watt som kreves for disse tidene så snakker vi om henholdsvis 442,2 watt versus 846,4 watt. Vi snakker om nesten en dobling i watt, altså en dobling i arbeidet som kreves. Det er ikke "bare bare" å skulle doble arbeidsinnsatsen sin når man allerede gir alt man kan! :lol:

Her er en video av strongman Brian Shaw som ror 100 meter på Concept 2:

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Torsdag 28.10.21

Ellipsemaskin Precor EFX546i

Drag 1:
25 minutter. Level 11. Crossramp/incline 10. 180 steg/min. Snittpuls 131.

Drag 2:
20 minutter. Level 11. Crossramp/incline 10. 180 steg/min. Snittpuls 139.

Totalt 45 minutter effektiv trening.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Fredag 29.10.21

Trappemaskin Matrix

Trappemaskinen er det apparatet som får meg til å svette mest. Så noe må da trappemaskinen ha for seg.. :lol:

Fra spøk til revolver. Når jeg først er tvunget til å krysstrene så vil jeg variere litt i former for krysstrening. Trappemaskinen trener beina og kondisen, så jeg anser trappemaskinen for være en grei og relevant form for krysstrening.

Trappemaskinen er av modellen Matrix. Jeg skal ta et bilde av den og legge ut her, kanskje noen har vært borti samme. Jeg skjønner jo at det blir vanskelig for folk flest å relatere til forskjellige "level" på forskjellige type treningsmaskiner. Løping kan jo alle relatere til, med distanse, tid og hastighet. Enn så lenge er det dessverre krysstrening som må til.

2 x 20 minutter

Drag 1: Level 8, 9, 10, 11, i 5 minutter hver.
Drag 2: level 10, 11, 10, 11, i 5 minutter hver.

Totalt 40 minutter effektiv trening.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Fredag 29.10.21

Romaskin Concept 2


20 minutter, 4666 meter. Snittfart 2:08.5/500m. 24-25 spm.

Etterfulgt av intervaller på 1 minutt med 1 min pause mellom. Her satte jeg damper setting på 10 (høyeste). Jeg ville bruke musklene og kjenne at jeg jobbet litt, som en slags styrkeøkt. Jeg var ikke helt i slaget, men grei nok økt.

Drag 1: 268 meter - 1:51.9 - 23 spm
Drag 2: 260 meter - 1:55.4 - 22 spm
Drag 3: 272 meter - 1:50.2 - 22 spm
Drag 4: 287 meter - 1:44.5 - 25 spm
Drag 5: 277 meter - 1:48.3 - 24 spm
Drag 6: 290 meter - 1:43.4 - 27 spm
Drag 7: 278 meter - 1:47.9 - 26 spm
Noen minutter pause
Drag 8: 276 meter - 1:48.6 - 24 spm

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Lørdag 30.10.21

Ellipsemaskin Precor EFX546i


Level 11. Crossramp/incline 10. 180 steg/min.
Drag 1: 30 minutter
Drag 2: 15 minutter

Totalt 45 minutter trening. Lite søvn i forkant.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Søndag 31.10.21

Ellipsemaskin Precor EFX546i


Crossramp/incline 10. 180 steg/min.
Drag 1: Level 11. 30 min. Snittpuls 132.
Drag 2: Level 12. 25 min. Snittpuls 146.

Totalt 55 minutter trening.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Uke 8 sammendrag
Mandag 25.10.21 - søndag 31.10.21


Uke 8 i treningsdagboken bestod av tre økter på ellipsemaskinen, tre økter på Concept 2 romaskin, én økt på tredemølle hvor jeg gikk med incline, og én økt på trappemaskin.

Uke 8 oppsummering:

Ellipsemaskin: 145 minutter
Romaskin: Cirka 31 km, og cirka 130 minutter roing totalt, som gir en snittpace på 2:05.8/500meter.
Trappemaskin: 40 minutter
Tredemølle gåing m. incline: 35 minutter. Totalt 3,5 km

Høydemeter: 525 meter + trappemaskinen

Totalt cirka 350 minutter effektiv treningstid i uke 8 i treningsdagboken.

Tid brukt i pulssone 1: 302 minutter
Tid brukt i pulssone 2: 59 minutter
Tid brukt i pulssone 3: 32 sekunder

Totalt tilbragte jeg cirka 6 timer over 60% av makspuls.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Jeg kjøpte en Concept 2 romaskin!

Siden jeg er skadet i beinet og ikke kan løpe, så må jeg krysstrene. For noen uker siden prøvde jeg tilfeldigvis en Concept 2 romaskin på treningssenteret. Jeg fikk umiddelbart dilla og kjøpte like så godt min egen romaskin.

Jeg bestilte fra Concept 2 Norge den 18. oktober. Selgerne der lovet at det bare ville ta et par dager å få den levert, men som selgere flest er de raske med optimistiske lovnader :roll: :lol: Jeg fikk den levert på døren mandag 25. oktober, nøyaktig én uke etter at jeg bestilte. I disse 7 dagene gikk jeg rundt med den samme følelsen som en gutt som venter på julaften. :D

Jeg har blitt med i noen Concept 2 grupper på Facebook, og det er flere i gruppene der bl.a. fra Norge som inntil veldig nylig har måttet vente på romaskinen i godt over ett halvt år! Dette pga. Covid-pandemien. Så jeg klager egentlig ikke på 7 dagers leveringstid.

Romaskinen kom i 2 deler. Den tok vel en snau halvtime å montere sammen. Har man gjort det før så tar det maks 10 minutter å montere en Concept 2.

So far so good! Romaskinen har hittil blitt rodd drøye 46000 meter. 4000 av disse er det kjæresten min som har rodd. Så jeg har rodd et maraton siden jeg fikk den!

Jeg liker å ro. Det er gøy og digg! Veldig morsomt å oppdage noe nytt! Anbefales!

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Mandag 01.11.21

Concept 2 romaskin + styrke/vekter


Denne dagen begynte med en klatreøkt på klatresenteret hvor alt føltes feil. Jeg mistet all energi halvveis opp i veggen, og plutselig hadde jeg overdreven angst for at noe skulle skje med sikringsutstyret. Hva i huleste var greia? Var jeg sliten etter økten på ellipsemaskinen dagen før?

Jeg dro hjem og kjørte en økt på romaskinen, men det var null futt i meg. Alt føltes feil mentalt. Jeg måtte mentalt presse meg gjennom det som vanligvis er super-easy-peasy.

Jeg tilskrev tilstanden min mangel på søvn ila. helgen. Det skulle vise seg at jeg var på vei til å bli forkjølet, og at jeg burde ha lyttet til kroppen og latt den hvile.

Romaskinøkten forløp slik:

30 minutter, 7006 meter, 2:08/4/500m, 25 spm

10 x 30 sekunder med 30 sekunder pause mellom hvert drag (se bilde)

Totalt 8290 meter roing.

Etter dette trente jeg med vekter og gjorde noen kroppsvektøvelser. Det føltes bedre.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Tirsdag 02.11.21

Opp Wyllerløypa x 2


Jeg våknet og følte meg bedre enn dagen før. Antok at jeg var uthvilt og at alt var bra.

Dette er én av mine favorittøkter, å gå oppover Wyllerløypa. For de som ikke kjenner til Wyllerløypa, så er det en bratt skibakke i Oslo. Her går jeg som oftest med staver, da det gir god trening også for overkroppen og aktiviserer flere muskler.

Lengde på dagens løype: 1260 meter
Høydemeter: 280
Gjennomsnittlig stigning: 22,2% ((100%/1260meter)x280 høydemeter)


Det er selvfølgelig mye brattere enn 22,2 % i flere partier av bakken :twisted: :D

Jeg starter rett ovenfor heishuset i bunn av bakken og går oppover langs venstresiden av bakken og helt opp til toppen av Wyllerløypa, dvs. noen meter oppover forbi heishuset på toppen.

Jeg gikk to ganger opp og ned. Ble skikkelig støl i framsiden av lårene i dagene etter, pga. at det er så bratt og at jeg ikke er vant til disse nedoverbakkene. Dette er selvfølgelig en tilvenningssak. Det har vært noen perioder da jeg har gått opp og ned Wyllerløypa hver dag, og stølheten går selvfølgelig bort.

Pulsgrafen viser også høydemeter.

Drag 1: 17:46, 138 snittpuls, 4,3kmt snittfart
Drag 2: 14:45, 164 snittpuls, 5,1kmt snittfart

Totalt drøye 2,5km gåing med staver i bratt oppoverbakke, og 560 høydemeter. Superdupert!

Alt føltes fint! Etter dette dro jeg hjem og dusjet og spiste. Så dro jeg på det nye Munch-museet sammen med kjæresten, og mot slutten av turen kjente jeg at jeg var på vei til å bli syk... :roll:
Sist redigert av Bjoneroa den man nov 15, 2021 6:09 pm, redigert 1 gang totalt.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Onsdag 03.11.21 - søndag 07.11.21

Forkjølet/syk


Våknet med pottetett nese. Lette frysninger. Ingen feber, høyeste måling 37,8.

Skjønte at all trening utgår til jeg føler meg bedre, og bestemte meg for å ta treningsfri resten av uken. Null stress.

Testet negativt for Covid-19.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Uke 9 sammendrag
Mandag 01.11.21 - søndag 07.11.21


Uke 9 i treningsdagboken bestod av én økt på Concept 2 romaskin + én økt hvor jeg gikk opp og ned Wyllerløypa to ganger.

Resten av uken var jeg lettere forkjølet. Antagelig som et resultat av et midlertidig svekket immunforsvar pga. lite søvn og for mye trening ift. søvn.

Uke 9 oppsummering:

Romaskin: 8,29km roing, 35 minutter, som gir en snittfart på 2:6.6/500meter

Gå opp Wyllerløypa x 2: 2,5km, 32,5 minutter + (tid tilbrakt i nedoverbakke hvor pulsen er over 60% makspuls)
Høydemeter: 560

Totalt 67,5 minutter effektiv treningstid i uke 9 i treningsdagboken.

Tid brukt i pulssone 1: 76 minutter
Tid brukt i pulssone 2: 11 minutter
Tid brukt i pulssone 3: 8 minutter

Totalt tilbragte jeg cirka 1,5 timer over 60% av makspuls.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Mandag 08.11.21

Trappemaskin Matrix


Første treningsøkt etter fem dager uten noen form for trening og tilbake fra en lettere forkjølelse. Jeg gikk selvfølgelig for en kjemperolig og kontrollert økt, og valget falt på trappemaskinen på treningssenteret. Målet for økten var bare å få pulsen inn i pulssone 1 og ikke komme inn i pulssone 2.

Totalt 30 minutter på trappemaskinen.
Jeg justerer level/intensitetsnivå hvert 5. minutt, og det forløp seg slik:
Level 8, 9, 8, 8, 9, 8.
Snittpuls 132, 65% av makspuls

Bildet viser trappemaskinene på treningssenteret.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Tirsdag 09.11.21

Gåing på tredemølle - Precor 956i


15% incline
6kmt
45 minutter
Snittpuls 141, 70% av makspuls

Totalt 4,5 km og 675 høydemeter. En lett og rolig økt. Beinet føltes greit, ikke vondt! Kan jeg snart løpe igjen..?

Vil legge til at jeg alltid går uten å holde meg fast i tredemøllen med hendene. Jeg ser stadig folk som setter opp stigningen på tredemøllen og som holder seg fast med hendene. Det framstår som meningsløst for meg, men hver sin lyst :? :lol:

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Onsdag 10.11.21

Ellipsemaskin Precor EFX546i


Er en smule lei av ellipsemaskinen. Den er et knallbra treningsalternativ for krysstrening og variasjon, men har blitt noe ensformig. Jeg liker heller ikke at føttene står plantet på samme sted hele tiden, men men.. man tager hvad man haver! ;)

Drag 1: 30 min, level 10, crossramp 10, 180 steg/min
snittpuls 130, (64% av max)
Drag 2: 15 min, level 11, crossramp 10, 180 steg/min
snittpuls 138, (68% av max)

Totalt 45 minutter effektiv treningstid, snittpuls 132,6, (65% av makspuls).

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Torsdag 11.11.21

Gåtur i Nordmarka


Ingen treningsøkt, men en 10,2km lang rolig gåtur i Nordmarka sammen med kjæresten. Fint med litt avveksling, samt at bein og føtter fikk bryne seg på skogsstier den første halvdelen. Mye fin variasjon i slikt terreng! :D

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Fredag 12.11.21

Trappemaskin Matrix


25 minutter med trappemaskin. Henholdsvis level 8, 9, 10, 10, 10, hvert 5.minutt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»