Bjoneroas treningsdagbok - veien mot sub 17 5k

Svar
Intervallhall
Innlegg: 1627

Re: Bjoneroas treningsdagbok - veien mot sub 17 5k

Legg inn av Intervallhall »

Bjoneroa skrev: ons sep 08, 2021 10:31 pm
Intervallhall skrev: ons sep 08, 2021 10:22 pm
Bjoneroa skrev: ons sep 08, 2021 10:00 pm

Hvorfor ikke?
Løpere bruker kun elipse når de MÅ. Det er det en god grunn til. Ja, det kan være nyttig når man er skadet, men kun for å holde maskineriet i gang.
Det høres ikke helt riktig ut.
Du bruker Elipse for å bli en bedre løper. Som vedlikehold funker det veldig bra, men du blir jo ikke noe bedre løper av det.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Intervallhall skrev: ons sep 08, 2021 11:02 pm Du bruker Elipse for å bli en bedre løper. Som vedlikehold funker det veldig bra, men du blir jo ikke noe bedre løper av det.
Fortell meg hvorfor. Så skal jeg fortelle deg hvorfor du tar feil. Jeg kan også fortelle deg hvorfor terskeløkten din ikke føltes bra.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Bjoneroa skrev: ons sep 08, 2021 11:22 pm
Intervallhall skrev: ons sep 08, 2021 11:02 pm Du bruker Elipse for å bli en bedre løper. Som vedlikehold funker det veldig bra, men du blir jo ikke noe bedre løper av det.
Fortell meg hvorfor. Så skal jeg fortelle deg hvorfor du tar feil. Jeg kan også fortelle deg hvorfor terskeløkten din ikke føltes bra.
Kan selvfølgelig funke greit hvis du sliter med skader. Men det kalles alternativ trening av en grunn. Ellipse kan brukes til nød, og helst når man blir tvunget til det. Jeg har ikke behandlet det som et steg på veien til å bli bedre i alle fall. Men bevares.. Hvis du har troen på det, så kjør på med økter på ellipse. Min erfaring er at man blir god på det man trener på.

Hvorfor hadde jeg en tung terskeløkt? :D

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Intervallhall skrev: ons sep 08, 2021 11:29 pm Min erfaring er at man blir god på det man trener på.
Si det til skiløperen Johaug som vant NM i 10k og knuste alle løpere, og endte med femte beste tid i Norges historie: https://www.nrk.no/sport/johaug-knuste- ... 1.14648638

Jeg orker ikke å gå inn på en detaljert forklaring om aerobiske enzymer og slagvolum og sånt, det blir håpløst mye å skrive, men dette oppsummerer mye: https://alancouzens.com/blog/specificity.html

Alt som kan øke kroppens evne til å brenne fett framfor karbo på høyere intensiteter vil ta en nærmere målet.
Intervallhall skrev: ons sep 08, 2021 11:29 pm Kan selvfølgelig funke greit hvis du sliter med skader. Men det kalles alternativ trening av en grunn. Ellipse kan brukes til nød, og helst når man blir tvunget til det.
Hvis flere hadde brukt ellipsemaskinen som crosstraining i tillegg til løping, så ville de kanskje ikke slitt med skader og blitt tvunget til å bruke ellipse?
Intervallhall skrev: ons sep 08, 2021 11:29 pm Hvorfor hadde jeg en tung terskeløkt? :D
Svarer deg i den andre tråden i morgen.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

HarryH skrev: ons sep 08, 2021 10:11 pm Synd at Jakob Ingebrigtsen har kastet bort talentet sitt med å løpe på mølle. Hvorfor har ingen fortalt ham at det er elmotoren som gjør jobben?
Ja, man skal høre mye rart før ørene detter av! :lol:
utenforallfarvei skrev: søn sep 05, 2021 10:15 am Du vet det er elmotorn som fikser km. paa moella, ute maa du bruke egne krefter.
utenforallfarvei skrev: man sep 06, 2021 5:12 am foretrekker aa se paa fugler og dyr under trening, i stedet for "bilde av seg selv i et speil foran seg", hahaha maa jo sjekke stilen, som paa SATS o.a. steder.


Marius Bakken er en av Norges beste løpere gjennom tidene, og han har noen ord om det å løpe på mølle, og til og med foran et speil! :D https://www.mariusbakken.com/treadmillruns/

:lol: :lol: :lol:
Sist redigert av Bjoneroa den tor sep 09, 2021 12:32 am, redigert 1 gang totalt.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

utenforallfarvei skrev: man sep 06, 2021 5:12 am og toeft vaer gir psykisk styrke og raskere kondis.
Du får 1000 kroner av meg hvis du viser meg ÉN vitenskapelig forskningsrapport som konkluderer med at å løpe i "tøft vær" gir raskere kondis.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Fernandovonarb skrev: man sep 06, 2021 1:47 pm Mulig mengde er nøkkelen. Har sjelden økter over 30 minutter.
Mengde er en universalnøkkel. Hvorfor ikke mer enn 30 minutter?

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Expekt skrev: tir sep 07, 2021 11:49 pm For skjønner ikke hvordan alle disse rolige øktene i sone 1 og 2 skal få deg til å løpe 3 minutter raskere på 5 kilometer
Hvilke intensiteter trener du på? Kjenner du til langtidseffektene av å løpe på lavere intensiteter?


Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Expekt skrev: man sep 06, 2021 11:57 pm
utenforallfarvei skrev: man sep 06, 2021 1:28 pm Hvordan kan jeg sitere f.eks. bare en linje slik du vel gjoer her" ?Jeg proever paa samme vis
som paa vgd men det funker ikke.
Det er litt tungvint på dette forumet, foreløpig (?). :?
Først siterer du det innlegget som du ønsker å kommentere, deretter må du fjerne den teksten i "sitatboksen" som du ikke ønsker skal være der, men sørg for at quote'ene fortsatt er inntakte.. sånn at det fortsatt blir en sitatboks på innlegget.
Kan avsløre at dette er noe vi har forsøkt å implementere, men foreløpig ikke funnet en løsning som fungerer på tvers av systemstiler (prosilver, Volare og Milk v2) og enhetstype (desktop eller mobile enheter). Enn så lenge må brukere sitere slik du har nevnt, men forhåpentligvis får man på plass en siteringsfunksjon der man markerer teksten man ønsker å sitere (a la gamle VGD) etter hvert ;)

Expekt

Legg inn av Expekt »

Bjoneroa skrev: tor sep 09, 2021 12:51 am
Expekt skrev: tir sep 07, 2021 11:49 pm For skjønner ikke hvordan alle disse rolige øktene i sone 1 og 2 skal få deg til å løpe 3 minutter raskere på 5 kilometer
Hvilke intensiteter trener du på? Kjenner du til langtidseffektene av å løpe på lavere intensiteter?
Jeg trener mye på lav intensitet, jeg også.. men det hadde vært enklere for oss alle om du hadde vist oss løpeprogrammet ditt, så hadde vi kanskje forstått mer.

Men ser gjennom tråden nå og leser at du skal holde på slik i 16 uker før du sjekker hvordan du ligger an - så jeg skulle nok lest litt mer nøye.
Slike økter med lav intensitet er gull verdt, men siden jeg ikke hadde lest innleggene dine godt nok, så trodde jeg at øktene dine utelukkende (i et helt år) kom til å bestå av denne type trening.. og da skjønte jeg ikke hvordan disse øktene skulle gjøre deg 3 minutter raskere.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Gloriana skrev: tir sep 07, 2021 3:20 pm
utenforallfarvei skrev: tir sep 07, 2021 12:09 pm
der finner du fortsatt gamle art. hvor loepere uttaler seg om moella.
Du kunne jo bare svart: nei, jeg har ikke vitenskapelig belegg for mine påstander, men det er min oppfatning og tro at det ikke er bra.

Men da vet man det!
Hvis en skal basere sin trening etc. kun paa "vitenskapen", saa har en tapt.
Har du hoert om kjoepte uttalelser fra s.k. kjente forskere?
Du er ikke forsker men tydeligvis "kjoept" av Moellebransjen. I 3 - aar har
du fotfulgt meg paa alle 3 fora som heter kosthold og trening. Du har ikke
sagt et ord om noen av disse sakene, og heller ikke nevt et eneste eget resultat.
Men mine resultatre som du ba om, og de var/er fortsatt i landstoppen, de
neglisjerer du. Mens alle eliteloeperne og. konkurrenter jublet for meg.
Du har kun drevet sjikane og kverulering mot meg - fordi jeg er skeptisk til moella.
Du er trolig veldig godt betalt av Moellebransjen, naar du oppmuntrer TS var
det vel, og forteller meg at han er en god loeper, men jeg er en middels mosjonist.
TS ler nok selv av det, han vet akkurat som jeg sa til han at han mangler grunnlag
naa, men kan med riktig trening f.eks. gjerne klare nm-medalje paa maraton
som vetaran etter fylte 35 aar. Det er fullt mulig, men da maa han ut i det fri og
faa en ny og fantastisk loepe-opplevelse.
Start din egen traad med den tittelen.
Erfaring gjennom samtaler med trenere/ledere , eliteloepere og konkurrentser i
alle klasser, i flere land, er den aller beste "forskning". De er de nevnte gruppene
som er de beste forskerne. Jeg uttaler meg derfor paa vegne av dem som
jeg stoler fullt ut paa. Den beste Vitenskapen /Kunnskapen er gratis for den
som har aapent sinn og oensker aa laere av de med erfaring.
Lykke til for deg ogsaa, det er haap for alle som viser vilje til aa laere.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Bjoneroa skrev: tor sep 09, 2021 12:21 am
HarryH skrev: ons sep 08, 2021 10:11 pm Synd at Jakob Ingebrigtsen har kastet bort talentet sitt med å løpe på mølle. Hvorfor har ingen fortalt ham at det er elmotoren som gjør jobben?
Ja, man skal høre mye rart før ørene detter av! :lol:
utenforallfarvei skrev: søn sep 05, 2021 10:15 am Du vet det er elmotorn som fikser km. paa moella, ute maa du bruke egne krefter.
utenforallfarvei skrev: man sep 06, 2021 5:12 am foretrekker aa se paa fugler og dyr under trening, i stedet for "bilde av seg selv i et speil foran seg", hahaha maa jo sjekke stilen, som paa SATS o.a. steder.


Marius Bakken er en av Norges beste løpere gjennom tidene, og han har noen ord om det å løpe på mølle, og til og med foran et speil! :D https://www.mariusbakken.com/treadmillruns/

:lol: :lol: :lol:
Hei Bjoneroa! kan jeg sporre hvorfor du bruker det fine navnet? Jeg bodde som
tidl. nevnt rett over aasen mot Sperillen og en rusletur fra padleparadiset.

Marius Bakken: moro at du nevner han. 1. gangen jeg saa han paa TV satt jeg
hjemme hos Per Lind, som senere fikk utmerkelse av Euro-forb. for sin store
innsats for Ultraloep. Vi jublet begge da Marius viste gode takter, men vi
stusset over at han ikke hadde taktomslag i spurten. Det var merkelig.
For 5-7 aar siden pratet jeg med Marius, han var da turnuslege i mitt hjem-
distrikt paa Moere. Jeg spurte han bl.a vedr. mitt hjertefeil, som han selvsagt
som allmenlege ikke hadde noe svar paa annet enn aa prate med ekspert som
jeg jo for lenge siden hadde faatt klar beskjed fra. Fortsetter du aa trene saa
kan jeg vel snart skrive ut din doedsattest. Aerlig og grei beskjed synes jeg.

I Kondis hadde Marius som saa mange andre treningprogram for Maraton.
En tro kopi av alle andre som jeg har tittet bare litt paa i Kondis. Latterlig,
og aa ta betalt for slike opplegg burde vaere forbudt. Den godeste Dr.Marius
har ikke noe resultat registrert for lengre distanse enn 10.000. God tid der,
men det betyr lang i fra at han vet hvordan det er for en mosjonist/nybegynner
aa loepe 42 km.

"Vitenskapen igjen, haha. Vedr. trening i vind, snoe og kulde etc.
Der som ellers, ingen Vitenskapsmann/kvinne kan fortelle deg hvordan det er
uten selv aa ha opplevd det. Vi som har det vet, og alle med litt psykologisk
sans forstaar at hardhet, aa laere seg aa taale baade smerte og kulde osv.
gir baade fysisk men spesielt psykisk styrke, kondisjon m..m
Mine kamerater i RFIK saa allltid til meg naar jeg ikke vile vaere med en tur i
Hallen og trene, det var minus 20 ute. Du tar knekken paa oss, samtidig som
alle var verdens mest sympatiske kompis naar jeg kom hjem med Premier
fra store loep.
Det starr ikke saa mye dirkete om dette der, men bakgrunnen til at tidene paa
70-80-tallet (lange loep) knuser dagens norske tider.
Les:Andreas Nymo Materoppgave NIH. " Var alt bedre foer" ?
Der er forklaringen paa hvorfor alle norske ski- og maratonloepere var i verdens-eliten。 Bakgrunn. oftest hard arbeid og staalvilje. Mangelvare i dag, mens
vi manglet bare Moella. Og takk for det!
Moro om alle vil diskutere litt mer saklig og proeve aa forstaa at etter 30 aar
med moella har norsk standard gaatt rett ned. Hvorfor? De gamle vet, for de
laerte at en maa taale en stoeyt.
Les ogsaa om Henry Olsen. Han sier det rett ut, ha bodde i Tromsoe og
trente daglig uansett kulda. Mye moro og laererikt for dere som vil laere.
Fortsatt god trening. hilsen Fredrik.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Jeg beklager at min gamle dampmaskin fusker en god del, slik at noe har
falt ut i mitt siste innlegg ser jeg naa, og at linjene stokkes slik at det blir
totete. Med god vilje saa forstaar vel de fleste hva jeg "sier"...

Til Bjoneroa, det fine stedet. Vedr. Marius og Moella.
Du ser at han legger vekt paa en spesiell moelle, du forstaar ogsaa
at han fikk godt betalt for Reklamen. Jeg unner han pengene, no problem.
Jeg finleste ikke hans innlegg og vet ikke om han nevnte noe om hvor mange
timer han brukte moella, jfr. med loeping ute. Det er jo de essensielle, men
selvsagt vil mange tro at han "bodde" paa moella hele tiden>

Viktig: spoer en fysioterapeut eller kiropraktor hvilke idrettsutoevere som
oftest har problemer/skader. Tar vi bort haandball saa ligger Moelle-
loepere paa toppen, deretter andre "flatloepere, men fjellgeitene som
herjer i ultraloep sjelden skader seg. Hvorfor? Det er lov aa tenke.

Foroevrig: som jeg tidl. har sagt. Hvis en mosjonist alltid maa se paa hva en
eliteloeper gjoer/har gjort, saa har en tapt paa forhaand. Finn din egen stil og
rytme, alt kommer med riktig trening. Ikke gjoer samme feil som altfor mange
gjoer. Bestemmer sg for aa loepe maraton om f.eks. 8 mnd. med for daarlig
grunnlag og maa slite seg fram. I tillegg til aa ha betalt mye for aa starte slik
derdesverre er blitt. Gjoer som de fleste gjorde paa vaar tid. ikke prat om
treningsprogram etc. hele tiden, rettere sagt glem program. Mange med meg
hadde aldri noe program. Vi trente noen dager iblant naar vi hadde god tid,
menge uker hadde ikke jeg loepesko paa beina. Naar grunntreninga er gjort
kan en gjoere slik. Ikke annonsere i avisa at en skal debutere osv. da blir det
ofte mislykket. Aa loepe er en naturlig sak, behoever bare et par sko, og
idag finnes veldig gode sko som beskytter. Det hadde ikke vi men det gikk jo
greit likevel.
Ps. senest i vinter var det et par karer paa Kondis-forumet som hadde store
problemer med 13km. fart paa moella og klarte kun korte oekter.
Da manglet de grunnlag men sa at de hadde trent lenge, og hardt!
Jeg loep da 30 min. i 4.00/15km.fart uten problemer, (det klarer jeg ikke i dag
fordi jeg ble paakjoert bakfra paa sykkeltrening den 12.4. og har brukt hele
sommeren paa aa faa orden paa alle brukne ledd etc. Men naa sykler jeg
greit igjen, 3 tim. greit tempo senest i dag. Fredrik blir 82 aar den 12.d.m.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Dagens økt

Tredemølle B, Precor 956i

3 x 30 minutter
2% incline
10kmt/6.00

Totalt 15km og 90 minutter, hvorav de 8 sistene minuttene bikket over i pulssone 2.

Snittpuls drag 1, 138, 68% av max
Snittpuls drag 2, 142, 70% av max
Snittpuls drag 3, 144, 71% av max

Snittpuls alle tre dragene tilsammen, 141, 70% av max

Bra energinivå i dag. Følte uansett ikke for å løpe fortere før i de siste 20 minuttene, men holdt meg i skinnet. Grunnen til at jeg har et bra energinivå i dag, (på tross av fortsatt lite søvn), er at jeg spiste en kroneis og en håndfull seigmenn i går, siden jeg hadde null energi utpå ettermiddagen. Jeg spiser vanligvis aldri sukkervarer, så jeg fikk åpenbart fyllt opp noen energilagre. Dette merkes også på sexlysten, som plutselig skjøt i taket. Dessverre kan jeg ikke spise kroneis og seigmenn hver dag, av erfaring vet jeg at daglig inntak av sukkervarer resulterer i dårligere form og diverse vondter. Kanskje jeg kan eksperimentere med å spise is og sjokolade én dag i uken, f.eks. dagen før en mer krevende økt. Jeg vil forsøke det.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

utenforallfarvei skrev: tor sep 09, 2021 11:09 am Hei Bjoneroa! kan jeg sporre hvorfor du bruker det fine navnet?

Les ogsaa om Henry Olsen.
Heisann sveisann Fredrik. Ingen spesiell grunn, kunne like gjerne kalt meg Harestua. Det er bare et nick, ingen dypere mening.

Henry Olsen kaller dagens maratonløpere for puddinger :lol:

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Dagens økt

Tredemølle B, Precor 956i
Tilsammen 90 minutter og 15,75km løping

Drag 1: 2% incline, 10kmt/6.00, 45 minutter, snittpuls 141 (70% av max)
Drag 2: 2% incline, 10kmt/6.00, 30 minutter, snittpuls 145 (72% av max)
Drag 3: 0% incline, 13kmt/4.37, 3 x 5 minutter med 1 minutt stående/trippende pause, snittpuls henholdsvis 153 (75%), 157 (77%), og 160 (79%)

Hadde masse energi i dag! Føttene ville bevege seg raskt. Pusten gikk superbra, jeg kunne kjenne hvert åndedrag fylle kroppen, rolig og balansert, som en maskin! Jeg ville løpe fortere, MYE fortere, men holdt tilbake.
Et kvarter inn i drag 2 sparket jeg virkelig i fra på hvert steg, fyrte av fra lårenes bakside, selv om det gikk så sakte... :lol:

De 3 siste dragene på 13kmt var i sone 2. På det siste draget vurderte jeg sterkt å bevege meg inn i sone 3 og bare ligge der å cruise til jeg stupte, men jeg valgte å avslutte med litt energi i bagasjen. For det kommer en ny dag i morgen :D

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

utenforallfarvei skrev: tor sep 09, 2021 10:37 am
Hvis en skal basere sin trening etc. kun paa "vitenskapen", saa har en tapt.
Har du hoert om kjoepte uttalelser fra s.k. kjente forskere?
Du er ikke forsker men tydeligvis "kjoept" av Moellebransjen. I 3 - aar har
du fotfulgt meg paa alle 3 fora som heter kosthold og trening. Du har ikke
sagt et ord om noen av disse sakene, og heller ikke nevt et eneste eget resultat.
Men mine resultatre som du ba om, og de var/er fortsatt i landstoppen, de
neglisjerer du. Mens alle eliteloeperne og. konkurrenter jublet for meg.
Du har kun drevet sjikane og kverulering mot meg - fordi jeg er skeptisk til moella.
Du er trolig veldig godt betalt av Moellebransjen, naar du oppmuntrer TS var
det vel, og forteller meg at han er en god loeper, men jeg er en middels mosjonist.
TS ler nok selv av det, han vet akkurat som jeg sa til han at han mangler grunnlag
naa, men kan med riktig trening f.eks. gjerne klare nm-medalje paa maraton
som vetaran etter fylte 35 aar. Det er fullt mulig, men da maa han ut i det fri og
faa en ny og fantastisk loepe-opplevelse.
Start din egen traad med den tittelen.
Erfaring gjennom samtaler med trenere/ledere , eliteloepere og konkurrentser i
alle klasser, i flere land, er den aller beste "forskning". De er de nevnte gruppene
som er de beste forskerne. Jeg uttaler meg derfor paa vegne av dem som
jeg stoler fullt ut paa. Den beste Vitenskapen /Kunnskapen er gratis for den
som har aapent sinn og oensker aa laere av de med erfaring.
Lykke til for deg ogsaa, det er haap for alle som viser vilje til aa laere.
Kjære utenforallfarvei, jeg er veldig lei meg for at du oppfatter det slik. Selv om vi ikke alltid er enige så er du en debattant jeg respekterer og liker å diskutere med, jeg gidder ikke å bruke tid på mennesker som ikke er interessante. Jeg har ikke til vane for å strø om meg med slike komplimenter, så jeg håper du tar det til deg.

Nå mener jeg oppriktig at kunnskap er et mektig våpen, vi vet mye mer i dag enn vi gjorde før. Det betyr ikke at man ikke hadde løpere (idrettsutøvere for den saks skyld) av høy klasse før teknologiens inntog, men det gjør det enklere for folk. For nerder (i positivt fortegn) er det nesten like mye hobby i å registrere og følge egen utvikling, jeg synes selv det er gøyalt. Noen nordmenn er heldige når det gjelder genetikk og har et fortrinn når det kommer til utholdenhetsidrett, og spør du meg så er dette helt klart overklassen blant folk. Det vitner om at man har en sunn kropp i et sunt legeme, og gjerne et topplokk som kan presse en langt og passere hindringer og utfordringer over lengre tid. Sprintere har alltid vært late folk.

Jeg er ikke kjøpt og betalt av møllebransjen nei, men jeg setter også pris på å kunne løpe når det bare er is og holke rundt meg. Det er lett å skade seg, steget blir ikke særlig bra av brodder heller, da foretrekker jeg mølle. Skader kan man møte på i all idrett, noe av det som gir størst slitasje er å løpe enormt mye asfalt - det kan nok dine venner også bekrefte. Marius Bakken er en fremragende løper, alle som kan løpe 10K på den tiden kan få en god tid på maraton bare de legger litt tid og energi i grunnfasen. Familien Ingebrigtsen benytter også møller, det er ikke noe som utelukker suksess og jeg håper virkelig ikke at man må ha et behov for å rakke ned på noen av verdens beste (og norske) løpere bare fordi de løper på mølle og benytter pulsklokke. Verden er i stadig utvikling og jeg vil sikkert ikke hengi meg til hva som ev blir normalt i fremtiden, jeg er en gammel sjel og setter ikke like mye pris på alt som er vanlig i dag (dog har det lite med trening å gjøre).

Hvis man leser grafene til TS så ser jeg at dette er en herremann med særdeles god kondis, pulskontrollen er formidabel og veien videre velger han selv, han bør ha alle muligheter til å nå de mål han selv setter seg. Man trenger ikke alltid ha rett i alt bare fordi man har levd et langt og godt liv, etterhvert kommer det mer kunnskap til og like viktig er det å kunne nyte trening, løping og glede seg med det, det er noe som beriker livet. Andre mennesker kan ha forskjellige forutsetninger og ta andre valg enn deg selv, det betyr ikke at det er dårligere.

Jeg beklager også om jeg hintet til mosjonist, men jeg har aldri møtt noen over 80 år som kaller seg selv en konkurranseutøver, hva er galt med å være en formidabel mosjonist? Men irettesett meg gjerne om jeg tar feil. Jeg kan godt lage en egen treningstråd etterhvert som du kan følge, men det får bli om et par mnd når tid på mølle og stier tar seg opp.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Gloriana skrev: fre sep 10, 2021 5:57 pm Hvis man leser grafene til TS så ser jeg at dette er en herremann med særdeles god kondis, pulskontrollen er formidabel
:lol: Om det strides nok de lærde... men takk, det hjelper på motivasjonen! :D

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Hallo Gloriana !

Jeg skrev et langt og oppklarende innlegg tidligeer idag, og naar jeg sjekket
etterpaa saa stod det der paa rett plass.
Naa er det helt borte, og hvor den reven ligger forstaar ikke jeg.
Det er leit for jeg tror du ville forstaa meg bedre hvis du fikk lese det.

Men naa orker jeg ikke mer idag naar alt er saa usikkert.
Men jeg oppgir min mailadresse igjen slik at de som vil kan kontakte meg.
( fred-ro-panda@hotmail.com ) og haaper at dette kommer paa prent
paa min 82-aarsdag. Gratulerer, hahaha..
Mail betyr ogsaa bilde av sprekingen som ALDRI har oppgitt seg for
aa vaere toppidrettsutoever eller hva det var du skrev.
Fortsatt god trening til alle!

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Bjoneroa skrev: lør sep 11, 2021 8:20 am
Gloriana skrev: fre sep 10, 2021 5:57 pm Hvis man leser grafene til TS så ser jeg at dette er en herremann med særdeles god kondis, pulskontrollen er formidabel
:lol: Om det strides nok de lærde... men takk, det hjelper på motivasjonen! :D
Hei! naa ser det i alle fall ut som mitt siste hjertesukk er paa plass, ennaa..
og da tillater meg meg aa spoerre Gloriana og Bjoneroa hvoden an kan tolke
Kondisen pga de grafene som B oppgir? Jeg kan ikke forstoerre skrifta slik
at jeg kan lese noen tall e.l. saa fint om de kan forklare enkelt.
Takker! og ha en fortsatt fin soendag - og huskt klokt valg i morgen!

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

utenforallfarvei skrev: søn sep 12, 2021 12:28 pm
da tillater meg meg aa spoerre Gloriana og Bjoneroa hvoden an kan tolke
Kondisen pga de grafene som B oppgir?
Det kan man lese utifra at pulsen faller veldig kjapt under pauser og han bruker lengre tid på å komme opp i puls. En person som er i dårlig form vil ha hurtig økning av hjertefrekvensen for å bote på mindre slagvolum, og vica versa under pauser. Det blir nok enda mer tydelig når intensiteten øker, men det er tydelig for meg at slagvolumet er godt.

Du finner forresten et underforum hvor du kan teste verktøyene her inne, det er ganske greit å poste noe så fort du blir kjent med alt!

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Dagens økt

I går (lørdag) tok jeg treningsfri. Det finnes faktisk viktigere ting i livet enn løping! :D

I dag ble det en rolig løpetur ute. Totalt 17km løping fordelt på 117 minutter. Pulssone 1 hele veien.

Jeg startet ved Majorstuen og løp opp til Tryvannstårnet, (forbi Vinderen, Slemdal, Midtstuen og Holmenkollen). Brukte 70 minutter opp til Tryvannstårnet. Det er 465 høydemeter og cirka 5% stigning i snitt. Snittpuls ca 65% av max.
Deretter løp jeg rolig ned fra Tryvannstårnet mot Bogstad, og videre mot Sørkedalen.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Til Gloriana vedr. ditt forrige innlegg vedr. Moella:

Jeg har ALLTID vaert en stor supporter til alle de beste loeperne -
og jeg har ALDRI sagt noe nedsettende om noen.

Alle disse har selv uttalt som jeg har sitert mange ganger: Moella brukes kun
til vedlikehold for ikke aa stivne, naar vaeret hjemme ikke tillater utetrening.
Hvis moella er saa VIKTIG, hvorfor reiser de utenlands saa ofte?
De er nok enige med meg i at de ingen blir bedre av aa loepe paa moella.

Hvorfor sliter ellers tusenvis mosjonister som iflg. dem selv trener dobbelt
saa mye som vi gjorde, investerer titusener i unoedvendig utstyr osv. og
likevel ikke kommer i naerheten av tidene paa 70-80-tallet?

Virkeligheten/fakta er den beste Vitenskap.
stopper der pga risk for timeout.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

" vandra vidare" - det ser ut som innlegget kom paa plass...

Glorina, en sak til jeg merket meg. Du forstaar ikke at en paa 80 aar kaller
seg "konkurranseutoever". Forsaavidt er jo f.eks. de beste Birbebeinerne o.a.
slike. Men - hvor/naar har jeg kalt meg selv det ? Det er noe du sier som maa
tolkes litt nedsettende, uten at det gjoer meg det aller minste, men du boer jo
holde deg til fakta. Jeg var og er fortsatt en Mosjonist, alle andre kalte meg
suppermosjonist pga mine tider. Du kalte meg foerst en middels mosjonist,
helt greit.
Morsomt, gutta som senest i fjor fortalte meg at " vi lever i en annen verden naa
enn for 2 mannsaldre siden da du loep" saa dine tider er irrelevante.
Saa fortalte de at 13km.fart paa moella klarte de i oen faa min,da var de helt
i kjellern. Med 4.00/15km. fart gjoerde jeg unna halvtimen ganske enkelt, paa
ei moella med altfor kort baand. Mine 181 cm. krever mer enn baand paa 130 cm
saa det var/er farlig .

Ellers vil jeg si omtrent som Bjoneroa: Loeping er langt ifra det viktigste i livet.
..men jeg har ogsaa en kommentar til B,s kondis etc. som du nevnte.
hilsen Fredrik, 82 aar og 1 dag. Gratulerer med riktig valg og ny Regjering !

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Gloriana skrev: søn sep 12, 2021 4:59 pm
utenforallfarvei skrev: søn sep 12, 2021 12:28 pm
da tillater meg meg aa spoerre Gloriana og Bjoneroa hvoden an kan tolke
Kondisen pga de grafene som B oppgir?
Det kan man lese utifra at pulsen faller veldig kjapt under pauser og han bruker lengre tid på å komme opp i puls. En person som er i dårlig form vil ha hurtig økning av hjertefrekvensen for å bote på mindre slagvolum, og vica versa under pauser. Det blir nok enda mer tydelig når intensiteten øker, men det er tydelig for meg at slagvolumet er godt.

Du finner forresten et underforum hvor du kan teste verktøyene her inne, det er ganske greit å poste noe så fort du blir kjent med alt!
For moro skyld en kommentar til hjertefrekvens og slagvolum etc.
B oppgir vel mest sone 1 og 2 ? noe som betyr ganske lav belastning, og d
vil alle faa samme reaksjon.
Med 50 % blodstroem pga en 100% tett grenblokk, og et helt vilt hjerteflimmer
har jeg en viss peiling paa dette. Min erfaring er at dette ikke kan tolkes saa enkelt,
men naa har Bjoneroa faatt fart paa beina UTENDOERS, og da vil resultatet raskt
bli noe helt annet og mye bedre !

Foroevrig Gloriana saa kaller sykkelkameratene her meg for "supern" fordi jeg
knuser mange unggutter paa klatreetappene , selv om jeg maa bruke stoette-
skinne paa v.kne som ble mest oedelagt 2.gang i smellen den 12.4.2021.
Litt moro maa vi ha. Og ettersom jeg ikke har nevnt noe om kosthold der jeg
har veldig mye erfaring, vil jeg fortelle at jeg var 73-74 kg. da jeg var aktiv, og
p.d.d er morravekta 75 kg.blank. Noe de fleste mine kamerater misunner meg,
men jeg ville ikke klart aa holde den vekta hvis jeg bodde i gamle Noreg, for
norsk matkultur er langt unna bra.
Naa lunsj - en liten bolle ris og mye gulroetter + litt tunfisk. Bon appetitt!

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

utenforallfarvei skrev: man sep 13, 2021 6:34 am



For moro skyld en kommentar til hjertefrekvens og slagvolum etc.
B oppgir vel mest sone 1 og 2 ? noe som betyr ganske lav belastning, og d
vil alle faa samme reaksjon.
Nei, super'n.. det ville de ikke. Jeg ser det har blitt lagt ut en ny graf fra løp ute og med veldig stigning, akkurat det samme der.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Bjoneroa skrev: søn sep 12, 2021 10:13 pm Dagens økt

I går (lørdag) tok jeg treningsfri. Det finnes faktisk viktigere ting i livet enn løping! :D

I dag ble det en rolig løpetur ute. Totalt 17km løping fordelt på 117 minutter. Pulssone 1 hele veien.

Jeg startet ved Majorstuen og løp opp til Tryvannstårnet, (forbi Vinderen, Slemdal, Midtstuen og Holmenkollen). Brukte 70 minutter opp til Tryvannstårnet. Det er 465 høydemeter og cirka 5% stigning i snitt. Snittpuls ca 65% av max.
Deretter løp jeg rolig ned fra Tryvannstårnet mot Bogstad, og videre mot Sørkedalen.
Hei hei! Den likte jeg ! Virkelig moro at du har funnet en loeype med baade bakker
og kurver , (" it was a swing on the road" Pettter S)
Det er slike lange oekter du behoever spesielt om du etterhvert vil proeve 21 km.
Hvis hovedmaalet fortsatt er 5 km under 17 saa maa du bare komplettere med raske
intervaller. Da holder det med 3 i uka i 5-6 mnd. saa er du der, og den farten du da
behoever faar du gratis med deg videre til lengre distanser. Du nevnte jo tidligere
trening etc. saa dette vet du nok like godt som meg. Men akkurat intervalltempo etc.
viktig og der traff jeg veldig godt, tiltross for at at noen s.k.eksperter mente jeg gjorde
feil. De har ikke selv oppnaadd bedre resultater tiltross for at de er "oppvokst" paa bane.

Din loeype faar meg ogsaa til aa mimre. Eksisterer "Ankerloepet" fra Baerums Verk til
NIH ennaa? Det var populaert og gikk jo i motsatt retning av din loeype naa over flere
km. Til og med min favoritt Besserudetappen "feil vei", jeg bodde en tid ved starten
paa Slemdal. Ankerloepet samlet flere hundre hvert aar, meget populaert og morsomt.
Tar du en slik langtur i uka vil kondisen fyke oppover.

Du nevnte maxpuls. Hva er den? Selv aner jeg ikke hva min puls var, eller er naa, bare
hvilepulsen naa som da er lav, noe som tilsier bra kondis. Men med et helt vilt
hjerteflimmer, det som gjorde at Brugadas ble oppdaget ved en operasjon, saa er det
ikke helt enkelt. Det viktigste er tross alt at maskina funker bra.

Du kan jo ta en enkel kondistest ved f.eks. kjoere med 15km.paa moella og se hvor
lenge det gaar greit. Da klarer du kanskje 5 km paa 20 min. som du foerst var inne paa?
Siden husk min spaadom som ingen trodde paa men som de fikk erfare stemte:
4.00/km. paa moella betyr at en maa bruke 30 sek. mer/km. ute. Det er derfor jeg sier
at " moella er falsk / den lyver ": hahaha.
Blir moro aa foelge deg videre. Lykke til fra en haaploes gamling, haha. Fredrik.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

utenforallfarvei skrev: man sep 13, 2021 7:42 am Hvis hovedmaalet fortsatt er 5 km under 17 saa maa du bare komplettere med raske
intervaller. Da holder det med 3 i uka i 5-6 mnd. saa er du der, og den farten du da
behoever faar du gratis med deg videre til lengre distanser.
Det er planen etter hvert, men 3 raske intervalløkter i uken? Jeg rekker nok ikke å restituere da. Jeg tenker å ha én intervalløkt og én terskeløkt i uken fom. januar.
Først vil jeg uansett gjennomføre rundt 16 rolige uker nå framover mot jul og nyttår. Jeg vil da ligge mest mulig i sone 1 og litt i sone 2.
utenforallfarvei skrev: man sep 13, 2021 7:42 am Eksisterer "Ankerloepet" fra Baerums Verk til NIH ennaa?
Tror ikke det... :?:
utenforallfarvei skrev: man sep 13, 2021 7:42 am Du nevnte maxpuls. Hva er den?
Makspulsen min er 202. Dette er en måling som har dukket opp ved tre forskjellige anledninger. Jeg har forsøkt å komme over den målingen, men det stoppet der selv om jeg ga enda mer og nærmest flakset villt med armene og gikk all out. Altså er makspulsen min Tried, tested and true, i motsetning til regelen om 220 minus alder.
Nå er det lenge siden jeg har testet makspuls, så jeg burde gjøre det igjen! Men det passer dårlig med det rolige opplegget jeg kjører nå.
utenforallfarvei skrev: man sep 13, 2021 7:42 am Du kan jo ta en enkel kondistest ved f.eks. kjoere med 15km.paa moella og se hvor
lenge det gaar greit. Da klarer du kanskje 5 km paa 20 min. som du foerst var inne paa?
Usikker på om jeg får det til nå! Får nok for mye syre hvis jeg prøver på dette nå.
utenforallfarvei skrev: man sep 13, 2021 7:42 am Blir moro aa foelge deg videre. Lykke til fra en haaploes gamling, haha. Fredrik.
Tusen takk :!: :D

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Uke 1 sammendrag

Den første uken i treningsdagboken tilbakela jeg 75,25 km + 70 minutter ellipsemaskin

75,25km fordelt på 7 timer og 57 minutter gir en snittfart på 9,47kmt/6.20

Løpeøkter:
13,5km, 90min, 270 høydemeter (hm)
14km, 90min, 280hm
15km, 90min, 300hm
15,75km, 90min, 200hm
17km, 117min, 510hm

Tilsammen ble det 1560 høydemeter, fordelt over 75,25km, som gir en snittstigning på 2,074%

Tid brukt i pulssone 1: 8 timer 20 minutter
Tid brukt i pulssone 2: 54 minutter

Tilsammen slo hjertet i 9 timer og 14 minutter over 60% av makspuls

*med forbehold om feil, tidlig på morgenen... :lol:

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Dagens økt

I dag løp jeg utendørs i det fine høstværet langs Oslofjorden ved Lysaker. Jeg løp sammenhengende i nøyaktig 120 minutter, og distansen endte på 21,85km. (21,1km ble passert blankt på 1.56.00)

Den første timen fokuserte jeg på å holde pulsen i sone 1. Snittpulsen for de første 60 minuttene var 140, som er 69% av makspuls. De neste 60 minuttene åpnet jeg mer opp og lå i sone 2. Snittpulsen for hele økten endte på 147, som er 72% av makspuls.

Snittfart i dag ble 10,9kmt/5.30.

Antall høydemeter i dag ble 70 høydemeter. Løypen inneholder flere korte bakker med litt stigning. Jeg tok det roligere oppover for å passe på at pulsen ikke krøp for mye oppover.

Økten ble en smule tung mot slutten, men dette hadde nok mest å gjøre med at framsiden av lårene er såre etter at jeg i går løp/jogget nedover fra Tryvann mot Bogstad. Jeg tok det ganske rolig i nedoverbakkene i går, nettopp for å ikke bli altfor sår i dag. Mtp. at jeg likevel ble sår i dag så er jeg glad for at jeg tok det rolig.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»