Bjoneroas treningsdagbok - veien mot sub 17 5k

Svar
Bjoneroa

Bjoneroas treningsdagbok - veien mot sub 17 5k

Legg inn av Bjoneroa »

Her er målet å løpe sub 17 5k. Per dags dato vet jeg ikke om jeg engang klarer sub 20, men sub 17 er realistisk mtp tidligere treningshistorikk. Jeg ser for meg at jeg bruker cirka ett år på å nå målet, realistisk kanskje litt lenger. Jeg vil loggføre og legge ut detaljert informasjon om hver eneste treningsøkt. Jeg er åpen for innspill underveis.

Mann. 38 år. 190cm. Vekt 82kg +/-2kg, og det meste er lean mass.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Bjoneroa skrev: lør sep 04, 2021 7:27 am Her er målet å løpe sub 17 5k. Per dags dato vet jeg ikke om jeg engang klarer sub 20, men sub 17 er realistisk mtp tidligere treningshistorikk. Jeg ser for meg at jeg bruker cirka ett år på å nå målet, realistisk kanskje litt lenger. Jeg vil loggføre og legge ut detaljert informasjon om hver eneste treningsøkt. Jeg er åpen for innspill underveis.

Mann. 38 år. 190cm. Vekt 82kg +/-2kg, og det meste er lean mass.
Hei! kan jeg spoerre om du er tidligere "landloeperen" ?
det passer jo godt med bosted, og jeg har bodd paa andre
siden av aasen., og bl.a. titta paa hus i Bjoennaroa.

Ellers, alder , vekt/hoeyde etc. tatt i betraktning og med tidligere erfaring
saa maa du ikke vaere saa beskjeden vedr. 5 km tid. Lykke til!

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Dagens økt

Tredemølle, Precor 956i
2 x 30min:
Drag 1: 2% incline 9kmt/6.40
Drag 2: 2% incline 10kmt/6.00

Økten føltes ikke bra, og burde vært kuttet på 45 minutter. Tunge bein, ikke så rask på foten. Pusten var OK. Kroppen kjentes sliten og dvask.
Jeg har dessverre hatt underskudd på søvn hele denne uken, i tillegg til en for stor totalbelastning de siste ukene. Jeg tar treningsfri i morgen og starter på ny giv på mandag.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

utenforallfarvei skrev: lør sep 04, 2021 12:44 pm Hei! kan jeg spoerre om du er tidligere "landloeperen" ?
det passer jo godt med bosted, og jeg har bodd paa andre
siden av aasen., og bl.a. titta paa hus i Bjoennaroa.

Ellers, alder , vekt/hoeyde etc. tatt i betraktning og med tidligere erfaring
saa maa du ikke vaere saa beskjeden vedr. 5 km tid. Lykke til!
Takk for det! Jeg er ikke landloeperen. Jeg bor i Oslo.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Under 20 minutter på 5km er sykt fort. Det er under 4 min på km, og personlig tror jeg at jeg ikke ville klart 1km på den tiden.

Du får ha lykke til og kommer til å følge denne tråden.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Fernandovonarb skrev: lør sep 04, 2021 6:40 pm Under 20 minutter på 5km er sykt fort. Det er under 4 min på km, og personlig tror jeg at jeg ikke ville klart 1km på den tiden.

Du får ha lykke til og kommer til å følge denne tråden.
Alt er relativt. De fleste normalvektige klarer under 20 minutter på 5 km med god kontinuitet på treningen. Det krever ikke mye mengdetrening, og i en rask løype med litt pacing går det overraskende greit.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Bjoneroa skrev: lør sep 04, 2021 6:24 pm Dagens økt

Tredemølle, Precor 956i
2 x 30min:
Drag 1: 2% incline 9kmt/6.40
Drag 2: 2% incline 10kmt/6.00

Økten føltes ikke bra, og burde vært kuttet på 45 minutter. Tunge bein, ikke så rask på foten. Pusten var OK. Kroppen kjentes sliten og dvask.
Jeg har dessverre hatt underskudd på søvn hele denne uken, i tillegg til en for stor totalbelastning de siste ukene. Jeg tar treningsfri i morgen og starter på ny giv på mandag.
Hei! Uff-uff, slike oekter paa moelle er direkte skadelig og boer unngaaes
og hvis du tror at 2 % helling er bra saa er det feil. Egentlig er helling
paa moella uansett %/grader aa lure seg sjoel, og i virkeligheten funker det
som aa gaa motbakker med bakglatte ski. Risiko for strekk/skader er stor.

I tillegg vil du som alle andre naar du faar et naturlig underlag, gras/grus e.l.
oppdage at km.tiden du oppnaar paa moella maa du se langt etter. Du vet
det er elmotorn som fikser km. paa moella, ute maa du bruke egne krefter.
Ellers er det absolutt ikke noen positiv opplevelse aa loepe inne, jfr. med aa
unne puste friskt uteluft og samtidig faa brukt alle musklene paa variert
underlag. Og det aller viktigste trenngstips: tren sammen med andre,gjerne
noen som er bedre og faa inspirajson. Delta i alle typer mosjonsloep, da
foerst kommer den naturlige loepegleden til sin rett. Noen aa prate med under-
veis er virkelig effektivt, for det sosiale er svaert viktig for aa faa stoert mulig
utbytte av alle trening. Vil en ha framgang kan en ikke laase seg inne med ei
moelle for aa si det direkte. Saa kom deg ut, kutt ut mobil o.a. dingser,
"Se og hoer" fugler og dyr, og du vil faa en flott opplevelse samtidig som
Kondisen gaar rett opp...
Lytt til gamle rever med erfaring saa blir ogsaa du en god mosjonsloeper!

Expekt

Legg inn av Expekt »

utenforallfarvei skrev: søn sep 05, 2021 10:15 am Hei! Uff-uff, slike oekter paa moelle er direkte skadelig og boer unngaaes
:o Har du noen kilder på dette?

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Expekt skrev: søn sep 05, 2021 6:44 pm
utenforallfarvei skrev: søn sep 05, 2021 10:15 am Hei! Uff-uff, slike oekter paa moelle er direkte skadelig og boer unngaaes
:o Har du noen kilder på dette?
Mosjonister som loeper mye paa moella og tror bl.a .paa at stigning paa moella
kan tilsvare bakkeloep etc. , og at f.eks. 4.00/km ogsaa gir 4.00 ute er paa ville veier.
Ikke noe aav dette stemmer. I tillegg gir moella et unaturlig steg, ikke minst lures alle
av at en maa holde en hoey frekvens (cadens for syklister) selv fo 4.00/15 km paa
moella. Ute kan ingen klare saa hoey frekven som moella tvinger en til i det tempoet.
Derfor orker ingen mosjonist samme frekvens ut, dermed faller ogsaa tempoet/tiden
som de fleste tror paa, dvs. moelle-tempoet/tiden. Alle blir lurt, og skuffet naar de
kommer ut, paa bane eller i lett terreng som er det aller beste. Men ogsaa asfalt er
bedre enn moella.
Naar mosjonister tror at eliteloeperne bruker moella saa ofte saa er det feil. For eliten
er moella til noedbruk. Vi mosjonister taaler baade snoe, regn og kulde uten aa bli
skadet, og toeft vaer gir psykisk styrke og raskere kondis.
Baade IK som desverre lurer sine elever til aa bruke moella mye,(de betaler) -
og Sindre Buraas sier at aa loepe paa moella gir en unaturlig loepestil som er skadelig
i lengden for den som f.eks. vil bli en god langloeper. Hvorfor tilbringer Sondre Moen flere
mnd. i Kenya hvis moella kan gi like godt resultat? Han er ikke dum , han vil loepe paa
en naturlig maate og foretrekker aa se paa fugler og dyr under trening, i stedet for "bilde
av seg selv i et speil foran seg", hahaha maa jo sjekke stilen, som paa SATS o.a. steder.
Husk at paa 70-80 tallet brukte ingen moelle, ikke pulsklokke eller andre dingser, da var
nordmenn i verdenseliten i lange loep. I dag har vi kun en mannlig proff. som har loept|litt raskere enn amatoerene den gang, da jeg selv var blant de beste veteranene. Og som jeg
nevnte tidl. jeg begynte aa mosjonere da jeg var 36 aar..
I Kondis-bladet senest sist vinter proevde noen som digget moella at jeg hadde trent feil
osv. Naar de kom ut i frsik luft maatte de erkjenne at jeg hadde rett . Ingen av de moderne
dingsene hjalp dem til bedre tider, og mine tider som halvinvalid med trafikkskader m.m.
maatte de se langt etter.
Beklager at min dampmaskin fusker mye slik at det blir rotete, men innholdet er vanntett.

Expekt

Legg inn av Expekt »

utenforallfarvei skrev: man sep 06, 2021 5:12 am
Expekt skrev: søn sep 05, 2021 6:44 pm
utenforallfarvei skrev: søn sep 05, 2021 10:15 am Hei! Uff-uff, slike oekter paa moelle er direkte skadelig og boer unngaaes
:o Har du noen kilder på dette?
Hvorfor tilbringer Sondre Moen flere
mnd. i Kenya hvis moella kan gi like godt resultat? Han er ikke dum , han vil loepe paa
en naturlig maate og foretrekker aa se paa fugler og dyr under trening, i stedet for "bilde
av seg selv i et speil foran seg", hahaha maa jo sjekke stilen, som paa SATS o.a. steder..
Nå er vel ikke fugler og dyr grunnen til at Sondre drar på treningsleir til Kenya.. :D Da kunne han jo bare holdt seg i Norge.. eller dratt til et land LITT nærmere og løpt utendørs og fått med seg fin natur.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Dagens økt

Tredemølle, Precor 956i

3 x 30 minutter, 2% incline, 9kmt/6.40

Totalt 90 minutter og 13,5km

Snittpuls gjennom alle tre dragene var 133, som er 65% av makspuls.

Økten føltes bedre i dag enn på lørdag, men jeg har fortsatt underskudd på søvn. Kroppen kom ikke ordentlig igang før etter 45 minutter, og energien gikk litt opp og ned resten av økten. Men det føltes greit hele veien, og i dag gikk pusten bedre og føttene raskere.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

utenforallfarvei skrev: søn sep 05, 2021 10:15 am
Hei! Uff-uff, slike oekter paa moelle er direkte skadelig og boer unngaaes
og hvis du tror at 2 % helling er bra saa er det feil. Egentlig er helling
paa moella uansett %/grader aa lure seg sjoel, og i virkeligheten funker det
som aa gaa motbakker med bakglatte ski. Risiko for strekk/skader er stor.

Kan du understøtte disse påstandene med forskning eller evidensbaserte artikler ol?

Det høres mest ut som om en middelmådig mosjonist skal belære en talentfull ung mann hvor man kun bruker egne erfaringer og kunnskap.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Expekt skrev: man sep 06, 2021 10:44 am
utenforallfarvei skrev: man sep 06, 2021 5:12 am
Expekt skrev: søn sep 05, 2021 6:44 pm

:o Har du noen kilder på dette?
Hvorfor tilbringer Sondre Moen flere
mnd. i Kenya hvis moella kan gi like godt resultat? Han er ikke dum , han vil loepe paa
en naturlig maate og foretrekker aa se paa fugler og dyr under trening, i stedet for "bilde
av seg selv i et speil foran seg", hahaha maa jo sjekke stilen, som paa SATS o.a. steder..
Nå er vel ikke fugler og dyr grunnen til at Sondre drar på treningsleir til Kenya.. :D Da kunne han jo bare holdt seg i Norge.. eller dratt til et land LITT nærmere og løpt utendørs og fått med seg fin natur.
Hvordan kan jeg sitere f.eks. bare en linje slik du vel gjoer her" ?Jeg proever paa samme vis
som paa vgd men det funker ikke. Skjoent det er lite som er normalt med min maskin haha.
derfor kan jeg ikke legge inn noen linker e.l. Saa jeg maa referere til hva jeg har lest av
andre med erfaring med moella osv.
Sandnes-hutta reiser nok heller ikke til Forida eller S-Afrika hverken for aa loepe paa
moelle eller se paa fugler og dyr. I vinter maate de jo paa moella, i Sveits ? pga at hoeyden.
Naar de gjoer PR for moella saa er det selvsagt fordi det ligger mye penger der, det har jeg
full forstaalese for.

Vel , Sondre drar jo ikke til Afrika for aa loepe paa moelle, men pga hoeyden som for
mange tydeligvis funker. Da er det vanskelig i det meste av Europa vinterstid i alle fall.
Moella er kun til noedbruk hjemme for eliteloeperne.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Gloriana skrev: man sep 06, 2021 12:44 pm
utenforallfarvei skrev: søn sep 05, 2021 10:15 am
Hei! Uff-uff, slike oekter paa moelle er direkte skadelig og boer unngaaes
og hvis du tror at 2 % helling er bra saa er det feil. Egentlig er helling
paa moella uansett %/grader aa lure seg sjoel, og i virkeligheten funker det
som aa gaa motbakker med bakglatte ski. Risiko for strekk/skader er stor.

Kan du understøtte disse påstandene med forskning eller evidensbaserte artikler ol?

Det høres mest ut som om en middelmådig mosjonist skal belære en talentfull ung mann hvor man kun bruker egne erfaringer og kunnskap.
Hvem er middelamaadig mosjonist og hvem er en talentfull ung mann her ?

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Bjoneroa skrev: man sep 06, 2021 12:30 pm Dagens økt

Tredemølle, Precor 956i

3 x 30 minutter, 2% incline, 9kmt/6.40

Totalt 90 minutter og 13,5km

Snittpuls gjennom alle tre dragene var 133, som er 65% av makspuls.

Økten føltes bedre i dag enn på lørdag, men jeg har fortsatt underskudd på søvn. Kroppen kom ikke ordentlig igang før etter 45 minutter, og energien gikk litt opp og ned resten av økten. Men det føltes greit hele veien, og i dag gikk pusten bedre og føttene raskere.
Uff-uff igjen ! For ditt eget beste, 90 min. - og med manko paa det viktigste - soevn,
det er desverre destruktivt for kroppen. Halve tiden er nok - inntil du har et bedre
grunnlag. Du vil garantert tjene paa faerre og kortere oekter. Lykke til!

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

utenforallfarvei skrev: man sep 06, 2021 1:32 pm
Hvem er middelamaadig mosjonist og hvem er en talentfull ung mann her ?
Det ser vel ut som om ts er en habil løper, for å komme med så bastante råd og meninger bør du jo nesten legge frem hva dine egne perser er. 10K, halvmaraton, maraton? Man skal være forsiktig med å være så bastant synes jeg, da bør man ha resultatene som understøtter det iallfall.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Bjoneroa skrev: man sep 06, 2021 12:30 pm Dagens økt

Tredemølle, Precor 956i

3 x 30 minutter, 2% incline, 9kmt/6.40

Totalt 90 minutter og 13,5km

Snittpuls gjennom alle tre dragene var 133, som er 65% av makspuls.

Økten føltes bedre i dag enn på lørdag, men jeg har fortsatt underskudd på søvn. Kroppen kom ikke ordentlig igang før etter 45 minutter, og energien gikk litt opp og ned resten av økten. Men det føltes greit hele veien, og i dag gikk pusten bedre og føttene raskere.
Artig å følge med på, og du er nok en god del bedre form enn meg. Jeg har passert 50 og hadde en av dine økter i dag. Bortimot identisk fart, men puls på i underkant av 150. Jeg løp også i det fri, ikke på mølle. Har så smått kommet i gang igjen etter et år med laber treningsmengde.

For min del så føler jeg sweetspoten er på 10 km/t(6 min km), og må virkelig anstrenge meg for å komme under det. Spesielt over 3km. Mulig mengde er nøkkelen. Har sjelden økter over 30 minutter.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Gloriana skrev: man sep 06, 2021 1:46 pm
utenforallfarvei skrev: man sep 06, 2021 1:32 pm
Hvem er middelamaadig mosjonist og hvem er en talentfull ung mann her ?
Det ser vel ut som om ts er en habil løper, for å komme med så bastante råd og meninger bør du jo nesten legge frem hva dine egne perser er. 10K, halvmaraton, maraton? Man skal være forsiktig med å være så bastant synes jeg, da bør man ha resultatene som understøtter det iallfall.
Beklager men jeg finner ingen ts her, saa du maa nok mate meg med t(e)s(kje)
Ellers, er ikke du samme Gloriana som har mobbet meg saa ofte tidligere, eller? !

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

utenforallfarvei skrev: man sep 06, 2021 1:41 pm inntil du har et bedre grunnlag.
E'kke født igår! :lol:

Expekt

Legg inn av Expekt »

Bjoneroa skrev: lør sep 04, 2021 7:27 am Jeg vil loggføre og legge ut detaljert informasjon om hver eneste treningsøkt.
Det skal bli spennende å se om du klarer sub17 i løpet av ett år. Imponerende i så fall. :D Har du et program du følger? Altså, jeg regner med du har det, men hvordan fikk du tak i det? Løpecoach? Laget selv? Mange løpeøkter i uka?

Expekt

Legg inn av Expekt »

utenforallfarvei skrev: man sep 06, 2021 1:28 pm Hvordan kan jeg sitere f.eks. bare en linje slik du vel gjoer her" ?Jeg proever paa samme vis
som paa vgd men det funker ikke.
Det er litt tungvint på dette forumet, foreløpig (?). :?
Først siterer du det innlegget som du ønsker å kommentere, deretter må du fjerne den teksten i "sitatboksen" som du ikke ønsker skal være der, men sørg for at quote'ene fortsatt er inntakte.. sånn at det fortsatt blir en sitatboks på innlegget.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

utenforallfarvei skrev: man sep 06, 2021 2:41 pm
Beklager men jeg finner ingen ts her, saa du maa nok mate meg med t(e)s(kje)
Ellers, er ikke du samme Gloriana som har mobbet meg saa ofte tidligere, eller? !
TS = trådstarter.

Jeg mobber ingen, jeg spør simpelthen om du kan understøtte de svært bastante påstandene dine.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Bjoneroa skrev: man sep 06, 2021 4:02 pm
utenforallfarvei skrev: man sep 06, 2021 1:41 pm inntil du har et bedre grunnlag.
E'kke født igår! :lol:
Heisan, jeg v`akke foedt i gaar da jeg fikk samme svar/raad fra Kaggestad, haha..

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Expekt skrev: man sep 06, 2021 11:57 pm
utenforallfarvei skrev: man sep 06, 2021 1:28 pm Hvordan kan jeg sitere f.eks. bare en linje slik du vel gjoer her" ?Jeg proever paa samme vis
som paa vgd men det funker ikke.
Det er litt tungvint på dette forumet, foreløpig (?). :?
Først siterer du det innlegget som du ønsker å kommentere, deretter må du fjerne den teksten i "sitatboksen" som du ikke ønsker skal være der, men sørg for at quote'ene fortsatt er inntakte.. sånn at det fortsatt blir en sitatboks på innlegget.
Takk for det! min tanke var at en "bruker for mye papir og trykksverte" naar alt kopieres, hahaha..
men ved ettertanke, naar jeg har fylt paa Super, er det egentlig veldig praktisk naar en kan se hva
de ulike debattantene - /og onklene - har skrevet i saken...
Med andre ord, (Mao, jeg bor i Kina) saa er nok dette forumet bedre!

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Gloriana skrev: tir sep 07, 2021 2:47 am
utenforallfarvei skrev: man sep 06, 2021 2:41 pm
Beklager men jeg finner ingen ts her, saa du maa nok mate meg med t(e)s(kje)
Ellers, er ikke du samme Gloriana som har mobbet meg saa ofte tidligere, eller? !
TS = trådstarter.

Jeg mobber ingen, jeg spør simpelthen om du kan understøtte de svært bastante påstandene dine.
Hallo, jeg sa ikke at du mobbet noen i ditt innlegg her, men hvis du er samme "gode gamle Gloriana"
som paa vgd, ? - saa kommer du ikke unna at du hadde visse problemer med aa akseptere mine
resultater osv. F.eks. saa var det ikke jeg som fant ut at jeg debuterte paa norsk klasse-rekord, men
du ville ikke forstaa at det var noen rekord. For ordens skyld, det var Forbundets statistikkere som
fortalte meg det etterpaa, jeg brydde meg lite om det og nevnte det aldri til kameratene som jeg
trente sammen med. " Bare Blaabaer" det hele, godt til dessert og vistnok ogsaa bra for helsa.

Men for ts,` skyld, og til oppmuntring for alle mosjonister - fra en "middels mosjonist" var det vel du sa:
Maratondeby :2.47 (n.kl.rek.40-45) pers. 2.37 (42.aar) 2.41 (48.aar) 21 km. 1.14 . Holder vel det.
Og,jeg trente garantert faerre km. enn de fleste, men i motsetning til mange s.k. eksperter saa satset
jeg paa kvalitet, dvs. hard trening framfor kvantitet. Gikk jo brukbart det med alle mine handicap.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Expekt skrev: man sep 06, 2021 11:53 pm
Bjoneroa skrev: lør sep 04, 2021 7:27 am Jeg vil loggføre og legge ut detaljert informasjon om hver eneste treningsøkt.
Det skal bli spennende å se om du klarer sub17 i løpet av ett år. Imponerende i så fall. :D Har du et program du følger? Altså, jeg regner med du har det, men hvordan fikk du tak i det? Løpecoach? Laget selv? Mange løpeøkter i uka?
Planen for de kommende 16 ukene, dvs. fram til desember, er konsekvent rolig mengde/mileage. Typ mest sone 1 og litt sone 2, med mulighet for noen korte innslag av sone 3. Etter disse 16 ukene vil jeg foreta en evaluering og se hvor jeg ligger i landskapet, og legge opp et program for veien videre. Ser da for meg to workouts i uken, f.eks. terskeløkt på 20 minutter og 1km intervaller, uten at disse skal oppleves som harde.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

utenforallfarvei skrev: tir sep 07, 2021 3:28 am
Men for ts,` skyld, og til oppmuntring for alle mosjonister - fra en "middels mosjonist" var det vel du sa:
Maratondeby :2.47 (n.kl.rek.40-45) pers. 2.37 (42.aar) 2.41 (48.aar) 21 km. 1.14 . Holder vel det.
Og,jeg trente garantert faerre km. enn de fleste, men i motsetning til mange s.k. eksperter saa satset
jeg paa kvalitet, dvs. hard trening framfor kvantitet. Gikk jo brukbart det med alle mine handicap.
Ok, dette er jo fine tider det, det eneste jeg stusser litt på er at et "perfekt" treningsprogram og opplegg gjør at pers på maraton kun senkes med 10 min fra debuten.

Og da kommer vi til kjernen: kan du understøtte dine påstander om bruk av mølle på trening? Hvis det kun er din egen overbevisning så bør du jo opplyse om det.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Gloriana skrev: tir sep 07, 2021 9:20 am
utenforallfarvei skrev: tir sep 07, 2021 3:28 am
Men for ts,` skyld, og til oppmuntring for alle mosjonister - fra en "middels mosjonist" var det vel du sa:
Maratondeby :2.47 (n.kl.rek.40-45) pers. 2.37 (42.aar) 2.41 (48.aar) 21 km. 1.14 . Holder vel det.
Og,jeg trente garantert faerre km. enn de fleste, men i motsetning til mange s.k. eksperter saa satset
jeg paa kvalitet, dvs. hard trening framfor kvantitet. Gikk jo brukbart det med alle mine handicap.
Ok, dette er jo fine tider det, det eneste jeg stusser litt på er at et "perfekt" treningsprogram og opplegg gjør at pers på maraton kun senkes med 10 min fra debuten.

Og da kommer vi til kjernen: kan du understøtte dine påstander om bruk av mølle på trening? Hvis det kun er din egen overbevisning så bør du jo opplyse om det.
Om jeg har nevnt "perfekt" treningsprogram vet jeg ikke - men uansett -
du har ikke forstaatt det jeg har sagt om nok GRUNNTRENING - det forklarer
”bare 10 min" som du sier. Jeg gjorde ikke som desverre altfor mange gjoer,
setter seg et maal om f.eks. sub 3 e.l. Jeg bgynte aa dromme om maraton
da jeg var 13 aa og "landsmann" Jakob Kjersem var med i OL-52.
Det tok 28aar foer jeg fikk proeve maraton, etter 3-4 aars trening.
Med flere handicap etter paakjoersel, men staalvilje etter hardt arbeid hele
ung.tiden. Vi pratet ikke saa mye om "pers" den tiden. i dag heter det "perse-
loeypa" osv. Hvis noen hadde spurt meg foer start om jeg satset paa sub 3,
saa hadde jeg sagt at saa lang tid bruker jeg kun om jeg brekker et ben...haha.
Min Grunntrening var lite men hard trening og mange lange harde skogsloep,
der la de fleste av oss mojkonister grunnlaget. Akkurat som skiloeperne,
ingen moeller og rulleski den gangen, heldigvis. Alle som deltok i vaare
maraton-skoler paa Ringerike fullfoerte maran med glans, mange var ogsaa
eldre enn meg. De trente ogsaa med skogsloep hver uke og noen 3 og5000 m
paa stadion i Bedriftsloep. Vi var faktisk blant de beste i H-stafetten!

Du har jo lest mer i Kondis enn meg, (etter at jeg sluttet som formann i DNM)
og der finner du fortsatt gamle art. hvor loepere uttaler seg om moella.
De fleste er enig med meg. De som for 2-3 aar siden fordoemte mine raad
har oppdaget at jeg trente riktig. De s,k. ekspertene med Jack W o.a. som er
oppvokst paa en bane har ikke bedre tider etter alle aars trening. Og mine
egne toeffe intervaller som de mener ikke er nyttige, de hjalp meg bl.a. til
aa knuse en eks. nm-vinner med 3.47 paa 1500 m. med 23 sek. paa siste
km.i Oslo-loepet paa Ekeberg 1982.
Som jeg har nevt tidligere, baade Grete W. og Johan K. sa at de ikke hadde
noen raad aa gi meg vedr. min trening - resultatene viste at jeg gjorde riktig.
Og ettersom jeg fortsatt gir raad via mail til noen som helst vil "laere av meg"
Gratis - i stedet for aa kjoepe boeker som ikke hjelper eller betale til noen som
kun er interessert i aa tjene penger. "Arti laell" saa en herlig politiker for flere
tiaar siden. Det same sier jeg - trening MAA vaere arti for aa gir resultater>
Den som kun oensker aa kverulere , eller ikke vil forstaa, boer gaa stille.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

utenforallfarvei skrev: tir sep 07, 2021 12:09 pm
der finner du fortsatt gamle art. hvor loepere uttaler seg om moella.
Du kunne jo bare svart: nei, jeg har ikke vitenskapelig belegg for mine påstander, men det er min oppfatning og tro at det ikke er bra.

Men da vet man det!

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Dagens økt

Tredemølle, Precor 956i. Dette er den samme tredemøllen som i de to forrige øktene. Det er 4 forskjellige møller jeg pleier å bruke på treningssenteret hvor jeg trener, og denne møllen vil jeg kalle for tredemølle B i treningsdagboken.

3 x 30 minutter i dag. Totalt 90 minutter og 14 km.

Drag 1 og 2: 2% incline, 9kmt, snittpuls henholdsvis 127 og 135
Drag 3: 2% incline, 10kmt, snittpuls 143

Snittpuls på alle 3 dragene tilsammen er 135 som er 66-67% av makspuls.

Økten føltes helt grei, hverken mer eller mindre. Fortsatt litt tunge bein, og fortsatt ikke klar for noe tyngre arbeid.

I dag har jeg prøvd el-spark for første gang. Kjøpte likesågodt et pass fra Tier til 300 spenn, for å slippe å gå så mye, så totalbelastningen på beina mine blir mindre. Jeg går flere kilometer daglig i tillegg til løping, og det bidrar ikke i positiv retning. Så i dag kjørte jeg el-spark fra treningssenteret til busstasjonen! :D

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»