SMØR

Svar
DoktorS

SMØR

Legg inn av DoktorS »

Smør! Smør er godt. Og da snakker jeg selvagt om smør. Ikke noe annet. Vanlig Tine-smør er bra. Og når man er vant til det er det utmerket. Reiser man til utlandet finner man ut at smør i andre europeiske land har en litt annen smak.

I Norge har vi lenge hatt tilgang også til litt mer eksklusivt smør fra eget land, som Røros-smør. Dette har en mye kraftigere smak og smaker veldig mye. Til enkelte retter synes jeg det er godt, mens det til andre ting kan bli for kraftig.

I dag hadde jeg tre typer smør til frokost:

Tine
Røros
Valmsnes

Det siste er det spennende:
https://valmsnes.no/ysteriet-2

Hva var best? Valmsnes! Dette er i en egen klasse. Og egentlig er det forkastelig å ha noe annet pålegg med dette smøret. En enorm aroma i midtpartiet av smaken.

Røros-smøret er også godt, men blir litt for kraftig/salt/surt til f.eks. egg på brødskvia. Men til f.eks. appelsinmarmelade er det en fin og interessant kontrast.

Tine-smøret duger selvsagt også veldig bra - hadde litt gaffelbiter også, og her holder det i massevis med Tine-smør.

Uansett - i dag er jeg smørblid !

morrisey

Legg inn av morrisey »

Jeg bruker sjelden smør, men de gangene jeg gjør det, så er det Kviteseid som gjelder. Skåret med ostehøvel.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Jeg er ikke glad i smør, men er ikke gretten for det :)

Bruker sjeldent smør, men har det på ristet brød når jeg har bønner, speilegg, bacon og toast til frokost.

Å bruke smør på annet "smørbart"-pålegg som syltetøy, leverpostei, smøreost, Nugatti ol, synes jeg er vemmelig.

Min mor derimot elsket smør og hamstret smør på Danmarksturene og frøs det ned. Da måtte hun kjøpe:

Bilde

Realisten

Legg inn av Realisten »

Oppvekker for meg.

Var stolt av at jeg hadde funnet skikkelig smør (Tine).
Hmmm, må kanskje teste flere.

Skal jeg banne litt i kirka?
Margarin.

oops... :oops:

Someone

Legg inn av Someone »

Bruker smør på nesten alt av brødmat, og må være smør og ikke noe erstattningsgreier. Tror unntaket er hvis jeg har leverpostei eller prim. Syltetøy blir jo så mye bedre med en smørklatt under

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»