Ropstad har endelig flyttet fra gutterommet

Svar
fargeblind

Re: Ropstad har endelig flyttet fra gutterommet

Legg inn av fargeblind »

pfrog567 skrev: tor nov 18, 2021 9:01 am
Tullekoppen skrev: ons nov 17, 2021 5:35 pm I 12 - TOLV - år har denne dama hatt gratis leilighet i Oslo. 12 år!
Lurer på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde snytt staten for millionbeløp.
... eller nei; det lurer jeg ikke på.

Men, hun har jo beklaget - og noen går så langt at de ber henne gå av.
Hva med å anmelde henne for svindel??
Nei, norske politikere bare "legger seg flate" og dermed så er alt liksom ok..

Hennes "egne" i Ap slår ring om henne, og tør knapt å ymte frampå engang at det hun har gjort er straffbart. Hadde dette vært Ola eller Kari, så hadde det ikke vært noen nåde. Ikke rart det blir politikerforakt.
Jeg tror det er formaliteter. Inntil AP erklærer at AP ikke har tillit til henne, har hun tillit.
Det blir en slags "scrødingers katt"-greie...
AP kan ikke både ha og ikke ha tillit.
Og mistillit må være formelt begrunnet.
Jeg syns AP må bestemme seg litt brennkjapt.
Det er litt rørende at FrP og Rødt i dag er hjertens enige om en sak i dagens Politisk Kvarter.
Det er et sjeldent fenomen.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

fargeblind skrev: tor nov 18, 2021 9:15 am
Jeg tror det er formaliteter. Inntil AP erklærer at AP ikke har tillit til henne, har hun tillit.
Det blir en slags "scrødingers katt"-greie...
AP kan ikke både ha og ikke ha tillit.
Og mistillit må være formelt begrunnet.
Jeg syns AP må bestemme seg litt brennkjapt.
Det er litt rørende at FrP og Rødt i dag er hjertens enige om en sak i dagens Politisk Kvarter.
Det er et sjeldent fenomen.
Det er nok slik som du sier her. Men nå heier jeg på FrP og Rødt for engangs skyld :)

Kan da ikke ha denne dama som Stortingspresident. Som attpåtil skulle liksom rydde opp i pendlermisforståelsene. Disse reglene er ikke til å misforstå engang.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

pfrog567 skrev: tor nov 18, 2021 9:23 am
fargeblind skrev: tor nov 18, 2021 9:15 am
Jeg tror det er formaliteter. Inntil AP erklærer at AP ikke har tillit til henne, har hun tillit.
Det blir en slags "scrødingers katt"-greie...
AP kan ikke både ha og ikke ha tillit.
Og mistillit må være formelt begrunnet.
Jeg syns AP må bestemme seg litt brennkjapt.
Det er litt rørende at FrP og Rødt i dag er hjertens enige om en sak i dagens Politisk Kvarter.
Det er et sjeldent fenomen.
Det er nok slik som du sier her. Men nå heier jeg på FrP og Rødt for engangs skyld :)

Kan da ikke ha denne dama som Stortingspresident. Som attpåtil skulle liksom rydde opp i pendlermisforståelsene. Disse reglene er ikke til å misforstå engang.
Det virker ganske enkelt, ja. Den som bor mer enn 4 mil fra Stortinget kan få pendlerleilighet. Punktum.
Man skal melde adresseendring til folkeregisteret innen tre uker når man flytter. "Man" er altså vanlige mennesker.
Jeg kan ikke dy meg....Dæhli meldte adresseendring til Bø for å betale mindre skatt, men bodde ikke der. Han kjøpte et hus, satte folk til å pusse det opp pg solgte det med stor fortjeneste etter et år, og endret adresse tilbake til der han i virkeligheten bor når han hadde håvet inn skattegevinst og profitt på boligspekulasjon.
Jeg syns politikernes svindel er vel så spekulativ som skatteflyktningenes svindel.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Brezjnev skrev: man okt 11, 2021 12:32 pm Påtroppende stortingspresident Eva Kristin Hansen uttaler seg om temaet "lønns- og andre ordninger" i Dagbladet i dag. Jeg sitrer ikke akkurat av optimisme etter å ha lest saken, det virker som hun ikke forstår hva problemet er.

"Er det ting som oppleves urimelig for folk, må vi se på det. Samtidig er det flere ting vi ikke har. Vi har ingen arbeidsmiljølov eller sykelønn. Vi får ingen oppfølging fra Nav. Jeg var selv sykmeldt ganske lenge og fikk ingen telefon eller oppfølging. Vi må søke om å beholde lønnen når vi er i sykepermisjon. Dette er også ting jeg mener vi bør se på."

"... det er ikke bra hvis det oppleves som at vi har bedre ordninger enn andre folk. Jeg vet om folk som kvier seg for å gå inn i politikken, så rekrutteringen bekymrer meg."

Arrester meg om jeg er i overkant vrang her, men for meg virker det som hun mener ordningene egentlig er litt i dårligste laget. Så representantene må søke om å få beholde lønna ved sykdom. Har en slik søknad noen gang blitt avslått? Så representantene kan ikke ta en 3-dagers etter eget skjønn. Boo-fuckin-hoo.

Nei, stortingspresident, det reageres ikke på ordningene. Selvsagt skal ikke en representant påføres doble husholdningsutgifter, og h*n skal gis rikelig anledning til å holde kontakt med sitt valgdistrikt. Personlig synes jeg til og med at representantene har ganske dårlig betalt, så det er ikke der skoen trykker.

Problemet er at representantene vedtar regler som gjør det mulig for dem å sno seg, og uten å skjemmes det minste putter begge syltelabbene i kakeboksen. For deretter å ikke skjønne hva som er problemet når de blir tatt med fjeset fullt av kakesmuler. De har rigget det som skulle være velferdsordninger til å bli en (flittig benyttet) mulighet til å grabbe til seg fra felleskassen. Der har du problemet, ikke at "ting oppleves som urimelig for folk".

https://www.dagbladet.no/nyheter/kongen ... e/74368502
Jeg husket denne posten, og i dag skjønner vi alle hvorfor hun ikke virket særlig interessert i temaet pendlerboliger. Det var kanskje viktigere for henne å dra fokuset bort fra det som opptok store deler av pressen og befolkningen de skulle representere. Jeg er spent på fortsettelsen.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Sånn har Norge blitt. Jeg jobbet i en offentlig bedrift i 27 år og for ca 20 år siden merket jeg en kultur-endring blant lederne. Den gamle sliteren var borte og inn kom ledere som hadde frekkheten uærligheten og smisk som de fremste verdiene,
En kollega av meg som var mer moderat enn meg sa at han følte kriminelle hadde overtatt styringen.
Korrupsjonen i Norge har skutt opp som en rakett de siste 20 åra.
Stortingsfolket er bare toppen av isberget. Millionlønn, frynsegoder, juks med reise-regninger og triksing med stortingsboliger.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Fernandovonarb skrev: fre nov 19, 2021 1:32 am
Brezjnev skrev: man okt 11, 2021 12:32 pm
Nei, stortingspresident, det reageres ikke på ordningene. Selvsagt skal ikke en representant påføres doble husholdningsutgifter, og h*n skal gis rikelig anledning til å holde kontakt med sitt valgdistrikt. Personlig synes jeg til og med at representantene har ganske dårlig betalt, så det er ikke der skoen trykker.

Problemet er at representantene vedtar regler som gjør det mulig for dem å sno seg, og uten å skjemmes det minste putter begge syltelabbene i kakeboksen. For deretter å ikke skjønne hva som er problemet når de blir tatt med fjeset fullt av kakesmuler. De har rigget det som skulle være velferdsordninger til å bli en (flittig benyttet) mulighet til å grabbe til seg fra felleskassen. Der har du problemet, ikke at "ting oppleves som urimelig for folk".

https://www.dagbladet.no/nyheter/kongen ... e/74368502
Jeg husket denne posten, og i dag skjønner vi alle hvorfor hun ikke virket særlig interessert i temaet pendlerboliger. Det var kanskje viktigere for henne å dra fokuset bort fra det som opptok store deler av pressen og befolkningen de skulle representere. Jeg er spent på fortsettelsen.
Jeg er usikker på hvor bevisst hun var på å vri fokus, men at hun ikke forstod problemet har jo blitt slått fast ganske grundig. Hun har tenkt at hun hadde rett til pendlerbolig, om vi skal tro hennes egen forklaring, så da grabbet hun til seg pendlerbolig. At hun tydeligvis er misfornøyd med en del andre sider ved det å være stortingsrepresentant har antakeligvis spilt inn, det var et frynsegode som hun fortjente.

Å spørre seg om det var riktig at hun skulle ha det falt henne aldri inn.

Brukeravatar
Baguette
Innlegg: 223

Legg inn av Baguette »

Brezjnev skrev: fre nov 19, 2021 12:16 pm Jeg er usikker på hvor bevisst hun var på å vri fokus, men at hun ikke forstod problemet har jo blitt slått fast ganske grundig. Hun har tenkt at hun hadde rett til pendlerbolig, om vi skal tro hennes egen forklaring, så da grabbet hun til seg pendlerbolig. At hun tydeligvis er misfornøyd med en del andre sider ved det å være stortingsrepresentant har antakeligvis spilt inn, det var et frynsegode som hun fortjente.

Å spørre seg om det var riktig at hun skulle ha det falt henne aldri inn.
Hun snakket jo med kollegaer om dette i valg kampen og så hun var redd for att dette skulle ta fokus da. Så hun var 100% klar over det, og håpet nok hun skulle greie å vri seg unna.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Big George skrev: fre nov 19, 2021 1:43 am Sånn har Norge blitt. Jeg jobbet i en offentlig bedrift i 27 år og for ca 20 år siden merket jeg en kultur-endring blant lederne. Den gamle sliteren var borte og inn kom ledere som hadde frekkheten uærligheten og smisk som de fremste verdiene,
En kollega av meg som var mer moderat enn meg sa at han følte kriminelle hadde overtatt styringen.
Korrupsjonen i Norge har skutt opp som en rakett de siste 20 åra.
Stortingsfolket er bare toppen av isberget. Millionlønn, frynsegoder, juks med reise-regninger og triksing med stortingsboliger.
Det kom med new public management.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Big George skrev: fre nov 19, 2021 1:43 am Sånn har Norge blitt. Jeg jobbet i en offentlig bedrift i 27 år og for ca 20 år siden merket jeg en kultur-endring blant lederne. Den gamle sliteren var borte og inn kom ledere som hadde frekkheten uærligheten og smisk som de fremste verdiene,
En kollega av meg som var mer moderat enn meg sa at han følte kriminelle hadde overtatt styringen.
Korrupsjonen i Norge har skutt opp som en rakett de siste 20 åra.
Stortingsfolket er bare toppen av isberget. Millionlønn, frynsegoder, juks med reise-regninger og triksing med stortingsboliger.
Enig dette, mye handler om å posisjonere seg.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Baguette skrev: fre nov 19, 2021 2:49 pm
Brezjnev skrev: fre nov 19, 2021 12:16 pm Jeg er usikker på hvor bevisst hun var på å vri fokus, men at hun ikke forstod problemet har jo blitt slått fast ganske grundig. Hun har tenkt at hun hadde rett til pendlerbolig, om vi skal tro hennes egen forklaring, så da grabbet hun til seg pendlerbolig. At hun tydeligvis er misfornøyd med en del andre sider ved det å være stortingsrepresentant har antakeligvis spilt inn, det var et frynsegode som hun fortjente.

Å spørre seg om det var riktig at hun skulle ha det falt henne aldri inn.
Hun snakket jo med kollegaer om dette i valg kampen og så hun var redd for att dette skulle ta fokus da. Så hun var 100% klar over det, og håpet nok hun skulle greie å vri seg unna.
Jeg tror hun mente at temaet stortingsboliger skulle ta fokus vekk fra politikken, men jeg stusset også over hennes uttalelser om at representantene konstant gikk rundt og var redde for å bli sett i kortene. Redde for at de hadde gjort noe feil. Følger man reglene, ikke ber om goder det ikke er riktig at man skal ha, og lar være å bevege seg på kanten i frykt for at man skal gå glipp av noen kroner så trenger man ikke være redd.

Det er når man går inn i gråsonene for å skrape til seg så mye som overhodet mulig at slike følelser oppstår.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Man får vel smøre seg med tålmodighet. Stortinget har utlyst en anbudskonkurranse for å finne ut hvilket eksternt firma som skal få jobben med å se på sakene, og det er vel da antagelig de som enten er billigst eller har best kontakter og nettverk som får jobben.
Har jeg oppfattet det riktig, skal den eksterne gjennomgangen starte en gang på nyåret, og de som skal gjøre den jobben forventes å levere et eller annet om cirka et år.
Her kommer pengene til å få vinger, når 250 konsulenter skal se på saken i et år.
Jeg har løsningen, da. Og det er gratis. De som bor mindre enn 40 kilometer fra Stortinget trenger ikke gratis bolig.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Brezjnev skrev: fre nov 19, 2021 3:50 pm men jeg stusset også over hennes uttalelser om at representantene konstant gikk rundt og var redde for å bli sett i kortene. Redde for at de hadde gjort noe feil. Følger man reglene, ikke ber om goder det ikke er riktig at man skal ha, og lar være å bevege seg på kanten i frykt for at man skal gå glipp av noen kroner så trenger man ikke være redd.

Det er når man går inn i gråsonene for å skrape til seg så mye som overhodet mulig at slike følelser oppstår.
Ja, dette slo meg også. Jeg tipper de aller fleste av oss vanlige dødelige her på forumet er fullstendig ubekymret over at skatteoppgjøret vårt kan bli kontrollert. Jeg håper også at de fleste på stortinget heller ikke er redd for at noen skal sjekke om de misbruker støtteordninger, selv om Hansen ser ut til å tro det.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Tjaaah skrev: fre nov 19, 2021 4:57 pm
Brezjnev skrev: fre nov 19, 2021 3:50 pm men jeg stusset også over hennes uttalelser om at representantene konstant gikk rundt og var redde for å bli sett i kortene. Redde for at de hadde gjort noe feil. Følger man reglene, ikke ber om goder det ikke er riktig at man skal ha, og lar være å bevege seg på kanten i frykt for at man skal gå glipp av noen kroner så trenger man ikke være redd.

Det er når man går inn i gråsonene for å skrape til seg så mye som overhodet mulig at slike følelser oppstår.
Ja, dette slo meg også. Jeg tipper de aller fleste av oss vanlige dødelige her på forumet er fullstendig ubekymret over at skatteoppgjøret vårt kan bli kontrollert. Jeg håper også at de fleste på stortinget heller ikke er redd for at noen skal sjekke om de misbruker støtteordninger, selv om Hansen ser ut til å tro det.
Ja nemlig. En grei leveregel er at om du står ved buffeten og du føler at du må overbevise deg selv om det er riktig å forsyne seg som du har tenkt, ja så vil det antakeligvis være feil - og så lar du være.

Det kan hende at du da vil gå glipp av ett og annet gode som du ellers kunne hatt om du var maksimalt frampå, men du sover til gjengjeld godt om natta.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Brezjnev skrev: fre nov 19, 2021 6:20 pm
Tjaaah skrev: fre nov 19, 2021 4:57 pm
Brezjnev skrev: fre nov 19, 2021 3:50 pm men jeg stusset også over hennes uttalelser om at representantene konstant gikk rundt og var redde for å bli sett i kortene. Redde for at de hadde gjort noe feil. Følger man reglene, ikke ber om goder det ikke er riktig at man skal ha, og lar være å bevege seg på kanten i frykt for at man skal gå glipp av noen kroner så trenger man ikke være redd.

Det er når man går inn i gråsonene for å skrape til seg så mye som overhodet mulig at slike følelser oppstår.
Ja, dette slo meg også. Jeg tipper de aller fleste av oss vanlige dødelige her på forumet er fullstendig ubekymret over at skatteoppgjøret vårt kan bli kontrollert. Jeg håper også at de fleste på stortinget heller ikke er redd for at noen skal sjekke om de misbruker støtteordninger, selv om Hansen ser ut til å tro det.
Ja nemlig. En grei leveregel er at om du står ved buffeten og du føler at du må overbevise deg selv om det er riktig å forsyne seg som du har tenkt, ja så vil det antakeligvis være feil - og så lar du være.

Det kan hende at du da vil gå glipp av ett og annet gode som du ellers kunne hatt om du var maksimalt frampå, men du sover til gjengjeld godt om natta.
Har flere stortingsrepresentanter på Facebook, og nær alle av dem(utenom hennes partifeller) har sett seg nødt til å dementere den påstanden. Jeg tror ikke den ble veldig godt mottatt blant hennes partifeller heller. For den setter jo stortingsrepresentantene i et mistenkelig lys.

Mer viktig enn å følge reglene er det å forstå og følge hensikten bak reglene. Da er man som regel safe. Prøver man seg på teknikaliteter som man tror er innenfor regelverkets bokstav, men som man vet er utenfor dets intensjon så havner man fort på glattisen. Det er jo det som er tilfellet her, og det er vel derfor noen stortingsrepresentanter er nervøse.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Solvgutt1 skrev: fre nov 19, 2021 6:22 pm
Brezjnev skrev: fre nov 19, 2021 6:20 pm
Tjaaah skrev: fre nov 19, 2021 4:57 pm

Ja, dette slo meg også. Jeg tipper de aller fleste av oss vanlige dødelige her på forumet er fullstendig ubekymret over at skatteoppgjøret vårt kan bli kontrollert. Jeg håper også at de fleste på stortinget heller ikke er redd for at noen skal sjekke om de misbruker støtteordninger, selv om Hansen ser ut til å tro det.
Ja nemlig. En grei leveregel er at om du står ved buffeten og du føler at du må overbevise deg selv om det er riktig å forsyne seg som du har tenkt, ja så vil det antakeligvis være feil - og så lar du være.

Det kan hende at du da vil gå glipp av ett og annet gode som du ellers kunne hatt om du var maksimalt frampå, men du sover til gjengjeld godt om natta.
Har flere stortingsrepresentanter på Facebook, og nær alle av dem(utenom hennes partifeller) har sett seg nødt til å dementere den påstanden. Jeg tror ikke den ble veldig godt mottatt blant hennes partifeller heller. For den setter jo stortingsrepresentantene i et mistenkelig lys.
Om vi oppsummerer Hansens opptreden så har hun i forsøket på å bli sittende kastet ektemannen under bussen, hun har kastet administrasjonen under bussen, og hun har kastet sine kolleger under bussen. (Edit: Og så har vi jo selvsagt hennes utsagn om hvor synd det ville være om Adressa sørget for at en trønder ble vippet ut av stortingspresident-stolen.) Selv var hun bare veldig, veldig, veldig syk.

Nesten synd at ikke statsadvokaten ventet noen dager med å redde regjeringspartiene, her var mye eget fett Hansen kunne stekes i.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Justice 97 skrev: fre nov 19, 2021 7:07 pm Likheten mellom storting og en demensavdeling?

Ingen husker helt hvor de bor.
Tommel for den :)

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Kan man kalle det sjokkerende at Stortingets advokater er uenige med Skatteetaten?

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Chromeback skrev: ons des 15, 2021 2:36 pm Kan man kalle det sjokkerende at Stortingets advokater er uenige med Skatteetaten?
Om du sier det med påtatt sjokkert stemme og himler med øynene - ja. Ellers ikke.

Jeg kan for så vidt forstå impulsen som ligger til grunn for å bestille en slik frikjennende rapport, men er samtidig ganske sikker på at hva gjelder tilliten til institusjonen så treffer den blinken dårlig. Mildt sagt.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Forklaringen hennes virker utrolig merkelig, men selv om den er sann så har hun først unnlatt å rette opp i SMKs feiloppfatning. Deretter har hun løyet på søknaden for å kunne beholde pendlerboligen hun ikke hadde krav på.

Dette er føljetongens klareste bedrageri så langt.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Dette er et korrupt system ,fritt for styring fra skatteetaten. Viser hvor dårlige politikere vi har og hvor servile skatteetaten og Nav. Men ta vanlig folk ,se det er de ivrig til

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Justice 97 skrev: tor des 23, 2021 12:47 pm Når man trodde at det ikke kunne bli bedre:

I flere måneder har Senterpartiet holdt hemmelig at justisminister Emile Enger Mehl har trikset med skatten. Men det ingen utenom den aller innerste kretsen visste var at den unge, nyutdannede juristen satt på en skattesak etter ikke å ha oppgitt fri bolig til beskatning da hun satt på Stortinget i 2017 og 2018.
Sykt, korrupt søppel alle som en.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Her er det garantert ikkje berre reglene som er feil, men kyniske folkevalde som har utnytta situasjonen og ein administrasjon som har vært inkompetent eller i verste fall latt folkevalde misbruke reglene. Det aller verste med heile saken er at ukulturen har vært i alle parti og Stortinget har overhode ikkje hatt kontroll eller sjekket reglene godt nok.

Igjen seier eg det. Her må det full gransking til og folkevalde som bevist har misbruk reglene burde straffeforfølgsel. Værtfall få ein tilleggskatt som svir skikkeleg.

Heile saken viser dessverre at våre folkevalde har gitt blaffen og at partiene har vært meir opptatt av å beskytte kvarandre framfor å rydde opp.

At ein jurist overhode ikkje sjekket dette opp. Er helt utruleg opp og når ho til og med fortalde Støre/SP om dette. Så er helt utruleg at det tok 1 måned før ho sa det til skatteetaten. Kvifor tok det så lang tid?

lund

Legg inn av lund »

Vet vi at hun har trikset med skatten, eller er det Gunnar Stavrums opportune mening det her? Har ikke satt meg så veldig inn i saken ennå, men er det noen man ikke kan stole på så er det Gunnar Stavrum.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

lund skrev: tor des 23, 2021 2:12 pm Vet vi at hun har trikset med skatten, eller er det Gunnar Stavrums opportune mening det her? Har ikke satt meg så veldig inn i saken ennå, men er det noen man ikke kan stole på så er det Gunnar Stavrum.
Det virker å være ganske uklart hva reglene faktisk er, men jeg syns jo at når man tjener 1 million i året, så burde man ha kvaler med å bo gratis og skattefritt på skattebetalernes regning uavhengig av reglene.

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

lund skrev: tor des 23, 2021 2:12 pm Vet vi at hun har trikset med skatten, eller er det Gunnar Stavrums opportune mening det her? Har ikke satt meg så veldig inn i saken ennå, men er det noen man ikke kan stole på så er det Gunnar Stavrum.
Tja, Aftenposten kom med saken på tirsdag, det Stavrum gjør er mest å sette det i sammenheng med alt det andre pendlingsnusket

https://www.aftenposten.no/norge/i/dnbJ ... dlerbolig

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Justice 97 skrev: ons des 22, 2021 8:49 pm Ny kjeltring, eller en liten misforståelse? Legg merke til at det økonomiske alltid ender med en fordel for de avslørte.

Venstre-topp bodde under 40 kilometer fra Oslo – fikk pendlerbolig likevel – Jeg søkte aldri om pendlerbolig, men fikk bare nøkkelen i hånda uten nærmere forklaring, skriver tidligere statssekretær Rebekka Borsch (V) til VG.

Det skjedde da Borsch tiltrådte som statssekretær i Kunnskapsdepartementet den 17. januar 2018, forteller hun. Da var hun bosatt og folkeregistrert på Nærsnes i dagens Asker kommune, drøyt 35 kilometer i kjøreavstand fra den nye arbeidsplassen sin – og hadde dermed ikke krav på pendlerbolig på skattebetalernes regning. Den grensen går nemlig på 40 kilometer. Likevel fikk hun en treroms leilighet på skattebetalernes regning, til en verdi av 18.000 kroner i måneden. To uker senere fylte hun ut den formelle søknaden om pendlerbolig, som VG har fått innsyn i. I den står det: «Jeg søker herved om tildeling av pendlerleilighet i Oslo og bekrefter samtidig at jeg bor minimum 40 kilometer fra arbeidsstedet».
► Show Spoiler
Det skjemaet der inneholdt altfor mye tekst, og var altfor komplekst til å kunne forstå for en skarve stortingspolitiker.

Skjemaet burde bare inneholdt ett eneste spørsmål de kunne krysse av Ja/Nei for.
Er du en kjeltring? Ja eller Nei.
Krysser man av for Ja, så tyder det på god selvinnsikt -ergo, så fortjener man bolig på skattebetalernes regning.
Krysser man av for Nei, så er jo saken grei, og pendlerbolig innvilges.

I stedet for et signaturfelt, kunne det også bare stått; Lag din personlige krussedulle her (tips, treffer du med litt sikkel fra munnviken, så er også det godt nok).
I den elektroniske versjonen er det enklere, der kan man bare klikke på "Jeg tror jeg har sett dette skjemaet", voilá så er pendlerbolig innvilget (krever dog noe grunnleggende datakunnskap, hvilket gjør at de fleste foretrekker krussedull/sikle-metoden).

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

lund skrev: tor des 23, 2021 2:12 pm Vet vi at hun har trikset med skatten, eller er det Gunnar Stavrums opportune mening det her? Har ikke satt meg så veldig inn i saken ennå, men er det noen man ikke kan stole på så er det Gunnar Stavrum.
Stavrum skal man alltid dobbeltsjekke. At hun har trikset med skatten blir upresist, men hun har i hvert fall en skattesak.

Av typen som det er vanskelig å forstå at en jurist uforvarende kan havne i. Skattelovens utgangspunkt er at alle goder man får i forbindelse med sin jobb er skattepliktig, skal det være skattefritt så må være spesifikt unntatt.

Det vet en jurist, og hadde hun gjort et minimum av innsats ville hun funnet Skatteetatens syn på saken. Som også er det mest naturlige: når stortingsboligen er din eneste reelle bolig er det skatteplikt.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ikke helt det sammen, men vi tar det her.

Påstand om fengsel for tidligere SMK-ansatt. En tidligere administrativ medarbeider i høy stilling ved Statsministerens kontor må i fengsel etter å ha bodd ulovlig i en regjeringsbolig.

Stenberg påstår en straff på ett års ubetinget fengsel, i tillegg til erstatningskrav på 940.000. Det er tilsvarende det økonomiske tapet SMK har lidd ved å betale leien for at mannen bodde to år og sju måneder ulovlig i en regjeringsbolig.

Det er mye rart som dukker opp her og der.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Brezjnev skrev: tor des 23, 2021 4:13 pm
lund skrev: tor des 23, 2021 2:12 pm Vet vi at hun har trikset med skatten, eller er det Gunnar Stavrums opportune mening det her? Har ikke satt meg så veldig inn i saken ennå, men er det noen man ikke kan stole på så er det Gunnar Stavrum.
Stavrum skal man alltid dobbeltsjekke. At hun har trikset med skatten blir upresist, men hun har i hvert fall en skattesak.

Av typen som det er vanskelig å forstå at en jurist uforvarende kan havne i. Skattelovens utgangspunkt er at alle goder man får i forbindelse med sin jobb er skattepliktig, skal det være skattefritt så må være spesifikt unntatt.

Det vet en jurist, og hadde hun gjort et minimum av innsats ville hun funnet Skatteetatens syn på saken. Som også er det mest naturlige: når stortingsboligen er din eneste reelle bolig er det skatteplikt.
Alle som har satt seg litt inn i skattereglene vet dette.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Ropstad ja. For en sleiping.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»