Ropstad har endelig flyttet fra gutterommet

Svar
Brezjnev

Re: Ropstad har endelig flyttet fra gutterommet

Legg inn av Brezjnev »

Solvgutt1 skrev: tir nov 16, 2021 10:37 pm Hadde vært interessant å se hvor mange stortingspolitikere som har gått glipp av goder fordi de har misforstått regelverket. Føler disse misforståelsen går i en ganske klar retning, men mulig det bare er mediedekningen som gjør det.

Så klager man på at folk som Greta Thunberg skaper politikerforakt.
Må også ta forbehold om at slike saker neppe ville fått pressedekning, men tar likevel en råsjangs og tipper at tallet er rundt 0.

Om jeg skal forsøke å se noe positivt i alt dette, så må det være at her i landet kan hvem som helst bli hva som helst. Vi har nå en stortingspresident som helt oppriktig mener hun ikke forstår at når hun bor med ektemannen på Ski, så betyr det at hun ikke bor i Trondheim. Da er du dum, da. Historien bør fortelles til dumpekandidater ved skoler over hele landet, så de skjønner at i Norge så er alt mulig også for dem.

Will.i.Nickersen

Legg inn av Will.i.Nickersen »

Alle sitter og klager på utydlige regler, kan vel ikke være så vanskelig å skjønne at man ikke trenger pendlerbolig når man har hus/leilighet i nærheten av stortinget?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

fargeblind skrev: man sep 06, 2021 10:55 am
lsklars skrev: man sep 06, 2021 10:49 am Notorisk svindler her altså.
Slapp av. Det kommer sikkert snart dokumentasjon på at andre politikere har gjort det samme.
Jeg tipper FD-folkets høyreside allerede taster frenetisk for å finne noen på venstresiden :-)
Jeg minner om hva jeg skrev for et par måneder siden.
"Det kommer sikkert flere"
Og det har det jaggu gjort.
Jeg sitter og hører på nyhetsmorgen som vanlig, og snart kommer det en bolk i Politisk Kvarter om "misforståelsen" til Eva. Bare å fylle opp kaffekoppen. Litt for tidlig med cola og popcorn ;-)

Number4

Legg inn av Number4 »


ms_8

Legg inn av ms_8 »

Det verste med denne saken er at stortingspresidenten hadde mange muligheiter til å innrømme at ho hadde gjort feil eller at det kunne være at ho hadde gjort ein feil. Men dessverre holdt ho stilt om det mens ho snakket om å rydde opp. Ekstra provoserande er det at ho og mange andre skylder på reglene og administrasjonen. Trudde faktisk dei sjølv også hadde ansvar for å sjekke dette opp.

Ellers er det interessant å sjå korleis administrasjon på stortinget stort sett beskytter sine egne. Samstundes som media burde i mykje større grad utfordre dei ansvarlege i presidentskapet på kvifor ekstern gransking ikkje er gjort.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

fargeblind skrev: ons nov 17, 2021 7:41 am
fargeblind skrev: man sep 06, 2021 10:55 am
lsklars skrev: man sep 06, 2021 10:49 am Notorisk svindler her altså.
Slapp av. Det kommer sikkert snart dokumentasjon på at andre politikere har gjort det samme.
Jeg tipper FD-folkets høyreside allerede taster frenetisk for å finne noen på venstresiden :-)
Jeg minner om hva jeg skrev for et par måneder siden.
"Det kommer sikkert flere"
Og det har det jaggu gjort.
Jeg sitter og hører på nyhetsmorgen som vanlig, og snart kommer det en bolk i Politisk Kvarter om "misforståelsen" til Eva. Bare å fylle opp kaffekoppen. Litt for tidlig med cola og popcorn ;-)
Ellers er alt bra? Syntes du at det Eva har gjort er greit? Selv syntes jeg personlig at det som Ropstad gjorde var ugreit, og kriminelt og en straffbar handling som burde blitt straffet deretter i rettsvesnet. Det samme syntes jeg om denne saken med Eva. Dersom jeg, eller deg hadde gjort noe lignende så hadde det handlet i rettsvesenet. Det er hvor denne og Ropstad sin sak hører hjemme. Samt de andre som også har gjort dette.

Å skylde på uklart regelverk holder ikke, når man eier og bor i et hus eller leilighet som er såpass nærme, og melder at man bor hjemme hos foreldrene sine på Evje, eller i Trøndelag. Det er vel ingen ved sitt fulle fem som kjøper det som logisk.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Canucks skrev: ons nov 17, 2021 8:44 am
fargeblind skrev: ons nov 17, 2021 7:41 am
fargeblind skrev: man sep 06, 2021 10:55 am
Slapp av. Det kommer sikkert snart dokumentasjon på at andre politikere har gjort det samme.
Jeg tipper FD-folkets høyreside allerede taster frenetisk for å finne noen på venstresiden :-)
Jeg minner om hva jeg skrev for et par måneder siden.
"Det kommer sikkert flere"
Og det har det jaggu gjort.
Jeg sitter og hører på nyhetsmorgen som vanlig, og snart kommer det en bolk i Politisk Kvarter om "misforståelsen" til Eva. Bare å fylle opp kaffekoppen. Litt for tidlig med cola og popcorn ;-)
Ellers er alt bra? Syntes du at det Eva har gjort er greit? Selv syntes jeg personlig at det som Ropstad gjorde var ugreit, og kriminelt og en straffbar handling som burde blitt straffet deretter i rettsvesnet. Det samme syntes jeg om denne saken med Eva. Dersom jeg, eller deg hadde gjort noe lignende så hadde det handlet i rettsvesenet. Det er hvor denne og Ropstad sin sak hører hjemme. Samt de andre som også har gjort dette.

Å skylde på uklart regelverk holder ikke, når man eier og bor i et hus eller leilighet som er såpass nærme, og melder at man bor hjemme hos foreldrene sine på Evje, eller i Trøndelag. Det er vel ingen ved sitt fulle fem som kjøper det som logisk.
Nå tror jeg du misforstår meg.
Jeg forakter dypt slik svindel, uansett hvem som er svindleren.
Poenget mitt den gang jeg skrev, var at empiri (f. eks Giske-saken) sier meg at det lett ramler skjeletter fra alle politiske partier ut fra skapene når slikt blir avslørt.
Og det har det altså gjort. Det er nå klart at det har vært en stilltiende aksept blant eliten om at det er OK å "misforstå" reglene, men bare når man tilhører eliten.
Jeg hadde antagelig havnet i fengsel for lignende "misforståelser".
Heldigvis for meg, forstår jeg alt slikt, og har ikke prøvd å svindle noen.
(les : "misforstått noe")
Sist redigert av fargeblind den ons nov 17, 2021 9:19 am, redigert 2 ganger totalt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

I tillegg til å vise den samme slette moralen som Ropstad synes jeg også Eva Kristin Hansen er temmelig ego når hun ikke har innrømmet saken ovenfor eget parti før hun ble valgt som stortingspresident. I så tilfelle hadde selvsagt jobben som stortingspresident ha røket, men da hadde hun iallefall vist at hun tenkte på annet enn sine egne interesser.

For nå er vel kalkulasjonen at hun blir tilgitt, da det vil bli belastende å erstatte henne etter så kort tid som stortingspresident. Den moralske autoriteten er imidlertid vekk, så det beste hadde vært om hun bare kunne pellet seg ut av stolen først som sist.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Det er sånn som jeg forstår det, 3 år hun har urettmessig hatt gratis pendlerbolig. Jeg forventer i det minste at hun skattelegges for de 3 årene. Det holder ikke med ei unnskyldning.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

fargeblind skrev: ons nov 17, 2021 9:12 am
Canucks skrev: ons nov 17, 2021 8:44 am
fargeblind skrev: ons nov 17, 2021 7:41 am
Jeg minner om hva jeg skrev for et par måneder siden.
"Det kommer sikkert flere"
Og det har det jaggu gjort.
Jeg sitter og hører på nyhetsmorgen som vanlig, og snart kommer det en bolk i Politisk Kvarter om "misforståelsen" til Eva. Bare å fylle opp kaffekoppen. Litt for tidlig med cola og popcorn ;-)
Ellers er alt bra? Syntes du at det Eva har gjort er greit? Selv syntes jeg personlig at det som Ropstad gjorde var ugreit, og kriminelt og en straffbar handling som burde blitt straffet deretter i rettsvesnet. Det samme syntes jeg om denne saken med Eva. Dersom jeg, eller deg hadde gjort noe lignende så hadde det handlet i rettsvesenet. Det er hvor denne og Ropstad sin sak hører hjemme. Samt de andre som også har gjort dette.

Å skylde på uklart regelverk holder ikke, når man eier og bor i et hus eller leilighet som er såpass nærme, og melder at man bor hjemme hos foreldrene sine på Evje, eller i Trøndelag. Det er vel ingen ved sitt fulle fem som kjøper det som logisk.
Nå tror jeg du misforstår meg.
Jeg forakter dypt slik svindel, uansett hvem som er svindleren.
Poenget mitt den gang jeg skrev, var at empiri (f. eks Giske-saken) sier meg at det lett ramler skjeletter fra alle politiske partier ut fra skapene når slikt blir avslørt.
Og det har det altså gjort. Det er nå klart at det har vært en stilltiende aksept blant eliten om at det er OK å "misforstå" reglene, men bare når man tilhører eliten.
Jeg hadde antagelig havnet i fengsel for lignende "misforståelser".
Heldigvis for meg, forstår jeg alt slikt, og har ikke prøvd å svindle noen.
(les : "misforstått noe")
Takk for oppklaringen, da er vi enig om alt :)

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Folk_flesk skrev: ons nov 17, 2021 9:15 am I tillegg til å vise den samme slette moralen som Ropstad synes jeg også Eva Kristin Hansen er temmelig ego når hun ikke har innrømmet saken ovenfor eget parti før hun ble valgt som stortingspresident. I så tilfelle hadde selvsagt jobben som stortingspresident ha røket, men da hadde hun iallefall vist at hun tenkte på annet enn sine egne interesser.

For nå er vel kalkulasjonen at hun blir tilgitt, da det vil bli belastende å erstatte henne etter så kort tid som stortingspresident. Den moralske autoriteten er imidlertid vekk, så det beste hadde vært om hun bare kunne pellet seg ut av stolen først som sist.
Ja, hvor lenge "misforstod" hun dette regelverket? Gikk det ikke opp et lys da Ropstad ble avslørt?

Det er jo åpenbart en grunn til at Ropstad-avsløringene ikke vakte sterkere reaksjoner i det politiske miljøet. Her er det mange som har vært komfortable med å "misforstå" reglene.

Virker som det har vært en solid og tverrpolitisk enighet om at dette er en frynsegode for distriktspolitikere mer enn en støtteordning. Så ødela Ropstad alt med å be foreldrene om å lage fiktive fakturaer og dermed avsløre så til de grader at dette er snakk om svindel.
Sist redigert av Solvgutt1 den ons nov 17, 2021 9:28 am, redigert 1 gang totalt.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Fernandovonarb skrev: ons nov 17, 2021 9:19 am Det er sånn som jeg forstår det, 3 år hun har urettmessig hatt gratis pendlerbolig. Jeg forventer i det minste at hun skattelegges for de 3 årene. Det holder ikke med ei unnskyldning.
Det er bare helt tragisk. Stortingspresidenten har nest høyest rang i Norge, under Kongen og over statsministeren.
Her snakker vi om den aller høyeste maktelite landet har.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Lurer på kor mange andre saker media har? Tenk om alle folkevalde som mistenker at dei kan være berørt av dette kunne gått ut i lag. Slik at man viste kven det er som faktisk har brytt reglene og fått gjort opp for seg. I staden for verker det som om mange tar sjansen på at dette ikkje blir oppdraget og at man slipper unna.

Eg nekter å tru at ho er den siste og det fortell kanskje det største problemet. Nemlig at man berre venter på at det skjer meir. Ser ikkje våre folkevalde at denne saken skader Stortinget tillit og at dette ikkje går over før faktisk alle som har brytt reglene erkjenner det og rydder opp.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

ms_8 skrev: ons nov 17, 2021 10:19 am Lurer på kor mange andre saker media har? Tenk om alle folkevalde som mistenker at dei kan være berørt av dette kunne gått ut i lag. Slik at man viste kven det er som faktisk har brytt reglene og fått gjort opp for seg. I staden for verker det som om mange tar sjansen på at dette ikkje blir oppdraget og at man slipper unna.

Eg nekter å tru at ho er den siste og det fortell kanskje det største problemet. Nemlig at man berre venter på at det skjer meir. Ser ikkje våre folkevalde at denne saken skader Stortinget tillit og at dette ikkje går over før faktisk alle som har brytt reglene erkjenner det og rydder opp.
Det verste de får er jo at de mister sitt verv, det virker jo ikke som de blir stilt strafferettslig ansvarlig slik som resten av oss hadde blitt om det var oss.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Vet ikke hva som er verst, at politikerne bevisst svindler fellesskapet, eller at de skylder på en misforståelse når de blir tatt med buksa på knærne.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Merkelig at alle politikerne som har misforstått disse reglene har misforstått de på en måte som har vært svært lukrativt økonomisk...

Balder
Innlegg: 557

Legg inn av Balder »

Hvorfor er dette vanskelig å forstå?

"Regler for Stortingets pendlerboliger
Stortinget eier til sammen 143 leiligheter i Oslo. Disse skal dekke boligbehovet til stortingsrepresentanter som er folkeregistrert eller faktisk bosatt mer enn 40 km i kjørelengde fra Stortinget."

https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer- ... iligheter/

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Balder skrev: ons nov 17, 2021 10:49 am Hvorfor er dette vanskelig å forstå?

"Regler for Stortingets pendlerboliger
Stortinget eier til sammen 143 leiligheter i Oslo. Disse skal dekke boligbehovet til stortingsrepresentanter som er folkeregistrert eller faktisk bosatt mer enn 40 km i kjørelengde fra Stortinget."

https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer- ... iligheter/
Kanskje fordi all makt korrumperer?

" britiske lord John Dalberg Acton uttrykte det på slutten av 1800-tallet: “Power tends to corrupt, and absolute power corrupts absolutely.” (Makt har en tendens til å korrumpere, og absolutt makt korrumperer fullstendig.)

I sin bok om den amerikanske presidenten Lyndon B. Johnson kom forfatteren Robert Caro med følgende treffende utsagn som kan sies å utfylle Acton: “Makt avslører. Det er først når en person har nok makt til å gjøre det han alltid har ønsket, at du ser hva han alltid har ønsket.” "

"Professor Linda Lai ved Handelshøyskolen BI sa det slik i en kronikk i DN i mai 2019: “Vi vet godt at makt korrumperer. En lang rekke studier, og mange eksempler fra historien og dagsaktuelle eksempler, viser at makt gjør noe med folk. ... Tendensen til å ta valg som går på bekostning av andre øker sterkt når antall valgmuligheter øker. Dette gir støtte til uttrykket ‘mulighet gjør tyv’. ... Dette kan tyde på at folk gjør mindre moralske, men likevel ofte gjennomtenkte og bevisste valg når valgfriheten øker.» "

https://kapital.no/reportasjer/2020/09/ ... orrumperer

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Tenk å være så moralsk pill råtten at du unnskylder deg med at administrasjonen aldri har påpekt at hun gjorde feil. Hva mener hun? At stortingsadministrasjonen skal sitte å kontrollere at voksne stortingspolitikere faktisk bor der de sier de bor? Systemet er tillitsbasert fordi man har gått ut ifra at stortingspolitikere er i stand til å sette seg inn i, og følge, et regelverk etter regelverkets intensjon. Her ligger det en antakelse at de er over middels oppegående og har normal moral. Dette er tydeligvis noe man har bommet på, og man må nå begynne å behandle stortingspolitikere som potensielle kriminelle.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Karatel skrev: ons nov 17, 2021 10:55 am
Balder skrev: ons nov 17, 2021 10:49 am Hvorfor er dette vanskelig å forstå?

"Regler for Stortingets pendlerboliger
Stortinget eier til sammen 143 leiligheter i Oslo. Disse skal dekke boligbehovet til stortingsrepresentanter som er folkeregistrert eller faktisk bosatt mer enn 40 km i kjørelengde fra Stortinget."

https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer- ... iligheter/
Kanskje fordi all makt korrumperer?

" britiske lord John Dalberg Acton uttrykte det på slutten av 1800-tallet: “Power tends to corrupt, and absolute power corrupts absolutely.” (Makt har en tendens til å korrumpere, og absolutt makt korrumperer fullstendig.)

I sin bok om den amerikanske presidenten Lyndon B. Johnson kom forfatteren Robert Caro med følgende treffende utsagn som kan sies å utfylle Acton: “Makt avslører. Det er først når en person har nok makt til å gjøre det han alltid har ønsket, at du ser hva han alltid har ønsket.” "

"Professor Linda Lai ved Handelshøyskolen BI sa det slik i en kronikk i DN i mai 2019: “Vi vet godt at makt korrumperer. En lang rekke studier, og mange eksempler fra historien og dagsaktuelle eksempler, viser at makt gjør noe med folk. ... Tendensen til å ta valg som går på bekostning av andre øker sterkt når antall valgmuligheter øker. Dette gir støtte til uttrykket ‘mulighet gjør tyv’. ... Dette kan tyde på at folk gjør mindre moralske, men likevel ofte gjennomtenkte og bevisste valg når valgfriheten øker.» "

https://kapital.no/reportasjer/2020/09/ ... orrumperer
Det "silingssystemet" man må igjennom i partiene for å havne på en Stortings-liste avler neppe fram de med høyest integritet heller. Særlig i de store partiene.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

newsflash skrev: ons nov 17, 2021 10:48 am Merkelig at alle politikerne som har misforstått disse reglene har misforstått de på en måte som har vært svært lukrativt økonomisk...
Man er vel rimelig trang i nøtta dersom man "misforstår" noe som fører til at man taper penger, da!

Balder
Innlegg: 557

Legg inn av Balder »

Karatel skrev: ons nov 17, 2021 10:55 am
Balder skrev: ons nov 17, 2021 10:49 am Hvorfor er dette vanskelig å forstå?

"Regler for Stortingets pendlerboliger
Stortinget eier til sammen 143 leiligheter i Oslo. Disse skal dekke boligbehovet til stortingsrepresentanter som er folkeregistrert eller faktisk bosatt mer enn 40 km i kjørelengde fra Stortinget."

https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer- ... iligheter/
Kanskje fordi all makt korrumperer?

" britiske lord John Dalberg Acton uttrykte det på slutten av 1800-tallet: “Power tends to corrupt, and absolute power corrupts absolutely.” (Makt har en tendens til å korrumpere, og absolutt makt korrumperer fullstendig.)

I sin bok om den amerikanske presidenten Lyndon B. Johnson kom forfatteren Robert Caro med følgende treffende utsagn som kan sies å utfylle Acton: “Makt avslører. Det er først når en person har nok makt til å gjøre det han alltid har ønsket, at du ser hva han alltid har ønsket.” "

"Professor Linda Lai ved Handelshøyskolen BI sa det slik i en kronikk i DN i mai 2019: “Vi vet godt at makt korrumperer. En lang rekke studier, og mange eksempler fra historien og dagsaktuelle eksempler, viser at makt gjør noe med folk. ... Tendensen til å ta valg som går på bekostning av andre øker sterkt når antall valgmuligheter øker. Dette gir støtte til uttrykket ‘mulighet gjør tyv’. ... Dette kan tyde på at folk gjør mindre moralske, men likevel ofte gjennomtenkte og bevisste valg når valgfriheten øker.» "

https://kapital.no/reportasjer/2020/09/ ... orrumperer
Det er nok mye sant i det du siterer her dessverre.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Solvgutt1 skrev: ons nov 17, 2021 10:57 am Det "silingssystemet" man må igjennom i partiene for å havne på en Stortings-liste avler neppe fram de med høyest integritet heller. Særlig i de store partiene.
Det er sagt at den viktigste egenskapen man må ha for å være politiker, er at man har så tykk hud at man kan stå oppreist uten ryggrad.

guru

Legg inn av guru »

Blir bare verre og verre dette. Hun har leid et rom(!) i Giskes leilighet som hun har oppført som bolig. Dette er ingen "misforståelse", det er bevisst svindel.

Hun kan umulig overleve son Stortingspresident. Det handler om tillit.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

guru skrev: ons nov 17, 2021 11:03 am Blir bare verre og verre dette. Hun har leid et rom(!) i Giskes leilighet som hun har oppført som bolig. Dette er ingen "misforståelse", det er bevisst svindel.

Hun kan umulig overleve son Stortingspresident. Det handler om tillit.
Hun burde oppgitt boligen i Oslo. Så burde hun fått dekket leiekostnadene på rommet til Giske.

Jeg er nysgjerrig på flere ting: Hva brukte hun pendlerboligen til? Bodde de der og leide ut Oslo-boligen, eller var hun bare der når det ble sent på Stortinget? Og hva betalte hun for rommet til Giske?

Palmanova

Legg inn av Palmanova »

Vanlige folk hadde blitt buret inne for å ha gjort dette. Alle skjønner at dette er helt bevisst og politikerne det gjelder burde straffes som alle andre.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Nå lurte jeg lenge på hvorfor det ikke kom en tråd om stortingspresidenten. Men her var den altså. Og det er jo greit at slikt stoff er samlet. Joda, regelverket er komplisert. Jeg får rett som det er reiseregninger i retur. Moms på hotell med annen sats på frokostmomsen som ikke er ferdig utregnet på kvitteringen, blabla. Det er komplisert.

Men jeg har aldri funnet det kompliserende å vite hvor jeg bor, eller når tilværelsen reguleres av ett eller annet regulativ. Det vet disse folkene også. Og der er svindel i sin pureste form. Her fører opp en falsk bopel, rett og slett. Om ikke dette fører til påtale tror jeg det er noen som holder en beskyttende hånd over en.

Quiz: Jeg var nylig 5 dager på kurs. 75 km unna fast arbeidssted og 16 km unna hjem. Har kostpenger og kjøregodtgjørelse etter statens regulativ. Det serveres varm og tilfredsstillende lunch. Kurset varte fra 0800-1530. Hva kan jeg da kreve i godtgjørelse?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Quiz: Jeg var nylig 5 dager på kurs. 75 km unna fast arbeidssted og 16 km unna hjem. Har kostpenger og kjøregodtgjørelse etter statens regulativ. Det serveres varm og tilfredsstillende lunch. Kurset varte fra 0800-1530. Hva kan jeg da kreve i godtgjørelse?
----------------------------------------------------------------
Ingen ting. 0,00 kroner.
(Dersom du er blant "folk flest")
Det er mellom deg og arbeidsgiver om du skal få kjøregodtgjørelse fra hjemsted eller arbeidsplassen.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

FjodorDVD skrev: ons nov 17, 2021 11:18 am Nå lurte jeg lenge på hvorfor det ikke kom en tråd om stortingspresidenten. Men her var den altså. Og det er jo greit at slikt stoff er samlet. Joda, regelverket er komplisert. Jeg får rett som det er reiseregninger i retur. Moms på hotell med annen sats på frokostmomsen som ikke er ferdig utregnet på kvitteringen, blabla. Det er komplisert.

Men jeg har aldri funnet det kompliserende å vite hvor jeg bor, eller når tilværelsen reguleres av ett eller annet regulativ. Det vet disse folkene også. Og der er svindel i sin pureste form. Her fører opp en falsk bopel, rett og slett. Om ikke dette fører til påtale tror jeg det er noen som holder en beskyttende hånd over en.

Quiz: Jeg var nylig 5 dager på kurs. 75 km unna fast arbeidssted og 16 km unna hjem. Har kostpenger og kjøregodtgjørelse etter statens regulativ. Det serveres varm og tilfredsstillende lunch. Kurset varte fra 0800-1530. Hva kan jeg da kreve i godtgjørelse?
Vi har et reiseregningssystem hvor dietten for opphold automatisk legges inn, og så må man aktivt oppgi alle måltider man har fått dekket så de kan trekkes fra dietten. Jeg er alltid livredd hvis jeg har vært på lengre opphold med noen betalte lunsjer her og der, for at jeg skal glemme å oppgi alt.

Jeg tror aldri jeg kunne misforstått et regelverk rundt pendlerbolig på denne måten. Ikke uten at det var med vilje.

Jeg oppfatter saken slik:

- Kjeltringen bodde i en bolig med sin mann på Ski
- Kjeltringen syns det var krevende å reise til og fra Ski hele tiden og ville gjerne ha et sted å bo i Oslo
- Kjeltringen hadde sett i regelverket at dersom man var folkeregistrert mer enn 40 kilometer fra Stortinget, så hadde man rett på pendlerbolig
- Kjeltringen oppga derfor en hybel i Trondheim som sitt bosted, selv om hun faktisk bodde på Ski
- Kjeltringen trodde at dette var innenfor et hullete regelverk, selv om det åpenbart ikke var intensjonen med ordningen og hun -egentlig- oppga feil bosted, for å sikre seg en pendlerbolig hun ikke hadde krav på, men som hun selv mente hun hadde behov for.

Disse misforståelsene handler med andre ord først og fremst at man har overvurdert hvor langt man kan tøye strikker når man utnytter det tillitsbaserte systemet. Og kanskje har de det rent juridiske på det tørre. Kanskje har de ikke begått kriminalitet som lander dem i fengsel. Men ALLE skjønner jo at de har utnyttet og misbrukt en tillitsbasert ordning for å sikre seg goder som ikke var tiltenkt dem. Det kan det ikke være noen tvil om.
Sist redigert av Solvgutt1 den ons nov 17, 2021 11:27 am, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

FjodorDVD skrev: ons nov 17, 2021 11:18 am Om ikke dette fører til påtale tror jeg det er noen som holder en beskyttende hånd over en.
Les den linken Justice 97 la ut litt over her.

"Stortinget går ikke videre med saken
I samme e-post kommer stortingsdirektør Marianne Andreassen med følgende kommentar:

– Det har vært flere saker av lignende karakter, der reglene har blitt misforstått på dette punktet. Behovet for tydeligere regler er et viktig læringspunkt for administrasjonen. Derfor vil ikke administrasjonen gjøre mer med denne saken. Vi ser også i denne saken at vi kunne ha fulgt opp bedre underveis. Fra i høst etterspør vi mer detaljert informasjon fra representantene."

Det er altså Stortinget selv, eller Stortingets administrasjon som ikke gjør noe med saken.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»