Ropstad har endelig flyttet fra gutterommet

Svar
DoktorS

Ropstad har endelig flyttet fra gutterommet

Legg inn av DoktorS »

Aftenposten kan i dag avsløre at KrF-leder Ropstad har hatt eierforhold i flere boliger i Oslo, samtidig som at han og familien har bodd helt gratis og skattefritt i en lelighet som skattebetalerne har betalt for i 10 år.

Fyrer en er en som "ordner seg". Han har ikke brutt loven, bare snytltet mest mulig ut av våre felles ressurser. Dette samtidig, som Aftenpostens kommentator peker på, som han har sittet i en regjering som har kuttet støtten til flere utsatte grupper.

Og Ropstad har også flere ganger prediket den dårlige utviklingen i samfunnet - forbruksjag og sløseri har kommet i stedet for nøysomhet...

Nå har den nøysomme mannen, som har flyttet fra gutterommet midt i 30-årene, kjøpt seg en villa til 12,5 mill kr på Nordstrand.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Skal ikke sette noen merkelapper fordi det er slemt, men heller holde meg til å si at det ikke er overraskende at Ropstad avsløres for å være det han er.

Utover det så er han en veldig svak politiker som virker uintelligent. Og ikke på den falske, påtatte måten til Vedum.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Det er lov å være lur. De leilighetene som staten har kjøpt for 100 år siden er uansett råe investeringsobjekt.

ulefos

Legg inn av ulefos »

DoktorS skrev: søn sep 05, 2021 7:46 pm Og Ropstad har også flere ganger prediket den dårlige utviklingen i samfunnet - forbruksjag og sløseri har kommet i stedet for nøysomhet...

Nå har den nøysomme mannen, som har flyttet fra gutterommet midt i 30-årene, kjøpt seg en villa til 12,5 mill kr på Nordstrand.
han har vel tjent noen hundre tusen i året bare på utleie av egne leiligheter, noe enhver annen anstendig politiker ville bodd i selv i alle fall en av dem, men det var fint at saken ble avdekket
Hushai i Krf det var uventet

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

kytec skrev: søn sep 05, 2021 7:51 pm Det er lov å være lur. De leilighetene som staten har kjøpt for 100 år siden er uansett råe investeringsobjekt.
I Norge, særlig på Stortinget, har man en rekke ordninger som er tillitsbaserte. Det betyr at man stoler på at de folkevalgte ikke utnytter ordningene for å berike seg selv, men bruker de i god tro og med gode intensjoner.

Det er tydeligvis ikke alle som fortjener denne tilliten og som gjør at det kanskje er nødvendig med strengere ordninger, mer byråkrati og mer kontroll for å sikre seg mot folkevalgte som utnytter ordninger for å berike seg selv.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Solvgutt1 skrev: søn sep 05, 2021 7:55 pm
kytec skrev: søn sep 05, 2021 7:51 pm Det er lov å være lur. De leilighetene som staten har kjøpt for 100 år siden er uansett råe investeringsobjekt.
I Norge, særlig på Stortinget, har man en rekke ordninger som er tillitsbaserte. Det betyr at man stoler på at de folkevalgte ikke utnytter ordningene for å berike seg selv, men bruker de i god tro og med gode intensjoner.

Det er tydeligvis ikke alle som fortjener denne tilliten og som gjør at det kanskje er nødvendig med strengere ordninger, mer byråkrati og mer kontroll for å sikre seg mot folkevalgte som utnytter ordninger for å berike seg selv.
Du er sikker på at dette er i mot regelverket?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

kytec skrev: søn sep 05, 2021 7:57 pm
Solvgutt1 skrev: søn sep 05, 2021 7:55 pm
kytec skrev: søn sep 05, 2021 7:51 pm Det er lov å være lur. De leilighetene som staten har kjøpt for 100 år siden er uansett råe investeringsobjekt.
I Norge, særlig på Stortinget, har man en rekke ordninger som er tillitsbaserte. Det betyr at man stoler på at de folkevalgte ikke utnytter ordningene for å berike seg selv, men bruker de i god tro og med gode intensjoner.

Det er tydeligvis ikke alle som fortjener denne tilliten og som gjør at det kanskje er nødvendig med strengere ordninger, mer byråkrati og mer kontroll for å sikre seg mot folkevalgte som utnytter ordninger for å berike seg selv.
Du er sikker på at dette er i mot regelverket?
Hva var det du ikke forstod med mitt innlegg? Er det begrepet «tillitsbaserte ordninger» du sliter med? Eller «utnytte»?

Tror du hensikten med disse boligene er at folkevalgte skal få gratise boliger så de kan leie ut sine egne?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Solvgutt1 skrev: søn sep 05, 2021 8:00 pm
kytec skrev: søn sep 05, 2021 7:57 pm
Solvgutt1 skrev: søn sep 05, 2021 7:55 pm

I Norge, særlig på Stortinget, har man en rekke ordninger som er tillitsbaserte. Det betyr at man stoler på at de folkevalgte ikke utnytter ordningene for å berike seg selv, men bruker de i god tro og med gode intensjoner.

Det er tydeligvis ikke alle som fortjener denne tilliten og som gjør at det kanskje er nødvendig med strengere ordninger, mer byråkrati og mer kontroll for å sikre seg mot folkevalgte som utnytter ordninger for å berike seg selv.
Du er sikker på at dette er i mot regelverket?
Hva var det du ikke forstod med mitt innlegg? Er det begrepet «tillitsbaserte ordninger» du sliter med? Eller «utnytte»?

Tror du hensikten med disse boligene er at folkevalgte skal få gratise boliger så de kan leie ut sine egne?
Debbaterer ikke med noen som skriver så ufyselig som deg.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

kytec skrev: søn sep 05, 2021 8:03 pm
Solvgutt1 skrev: søn sep 05, 2021 8:00 pm
kytec skrev: søn sep 05, 2021 7:57 pm

Du er sikker på at dette er i mot regelverket?
Hva var det du ikke forstod med mitt innlegg? Er det begrepet «tillitsbaserte ordninger» du sliter med? Eller «utnytte»?

Tror du hensikten med disse boligene er at folkevalgte skal få gratise boliger så de kan leie ut sine egne?
Debbaterer ikke med noen som skriver så ufyselig som deg.
Haha, neivel. Jeg skrev ingenting om at dette var mot regelverket. Det jeg skrev var at det et en tillitsbasert ordning, som Ropstad har utnyttet. Likevel spør du meg om jeg er sikker på om det er mot regelverket. Det betyr at du ikke forstod hva jeg skrev, eller at du med vilje later som du ikke forstod hva jeg skrev.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Ja den villaen er finansiert av oss!

lund

Legg inn av lund »

Neppe godt nytt for Krfs muligheter for å komme over sperregrensen dette her. Ikke at det gjør meg så mye merker jeg.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Ale-Jet skrev: søn sep 05, 2021 8:09 pmGood for him.
Så du syns det er greit at du (og alle oss andre) betaler leien til en som har millionlønn?
Kan du betale min også, den er betydelig lavere?

Saliph

Legg inn av Saliph »

Selvfølgelig skammelig, men også herlig avslørende. Ingen er større hyklere enn kristne. At de går til valg på "verdier" sier det meste om hvor syltynn den politiske plattformen deres er.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Debbaterer ikke med noen som skriver så ufyselig som deg.
[/quote]
Haha, neivel.
[/quote]

Ingenting er så frustrende som å diskutere med noen som har greie på det de snakker om. :lol:

BornOnThe4thOfJuly

Legg inn av BornOnThe4thOfJuly »

lund skrev: søn sep 05, 2021 8:15 pm Neppe godt nytt for Krfs muligheter for å komme over sperregrensen dette her. Ikke at det gjør meg så mye merker jeg.
De får endelig litt oppmerksomhet da.

Tror faktisk ikke at det gjør all verdens negativt. Ordningen er ellers svært generøs da man kun trenger å ha bo sted mer enn 40 km unna Stortinget for å kunne få seg bolig betalt av Stortinget. det betyr at folk med bolig i Vestby, Drammen, Jessheim og Sørumsand er kvalifisert. Alle steder der det tar under timen å komme seg til Stortinget med kollektivtransport.

Men som andre har nevnt her så handler det om en tillitsbasert ordning og her behøves det kanskje innstramminger. Både knyttet til Ropstads krumspring men også om vi virkelig må betale bolig i Oslo for en som bor under en time unna Stortinget.

Trenger de overnatting på grunn av sene kvelds- og nattemøter kan de bo på hotell. resten av året så kan de gjøre som resten av folk som bor på disse stedene. Nemlig pendle til jobben.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

lund skrev: søn sep 05, 2021 8:15 pm Neppe godt nytt for Krfs muligheter for å komme over sperregrensen dette her. Ikke at det gjør meg så mye merker jeg.
Kristelig folkeparti er like relevant i Norge i dag som Muslimsk folkeparti.

Muligens mindre fordi det er få aktivt kristne.

Ender opp på historiens skrothaug snart, muligens alt om 8 dager.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

greyserpent skrev: søn sep 05, 2021 8:15 pm
Ale-Jet skrev: søn sep 05, 2021 8:09 pmGood for him.
Så du syns det er greit at du (og alle oss andre) betaler leien til en som har millionlønn?
Kan du betale min også, den er betydelig lavere?
Din "lønn".

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

DoktorS skrev: søn sep 05, 2021 7:46 pm Aftenposten kan i dag avsløre
Avsløre hva da? Er noen lover brutt? Hvis nei, så er vel dette bare en drittpakke før valget og et forsøk på å styre valgresultatet i en bestemt retning. Da er det Aftenposten som er manipulerende. Pleier du å omgås manipulerende personer? Hvis nei, så er det ingen grunn til at du skal la deg manipulere av en institusjon som ville diagnostiseres med alle personlighetsforstyrrelser om den var en person.

lund

Legg inn av lund »

Bjoneroa skrev: søn sep 05, 2021 8:39 pm
DoktorS skrev: søn sep 05, 2021 7:46 pm Aftenposten kan i dag avsløre
Avsløre hva da? Er noen lover brutt? Hvis nei, så er vel dette bare en drittpakke før valget og et forsøk på å styre valgresultatet i en bestemt retning. Da er det Aftenposten som er manipulerende. Pleier du å omgås manipulerende personer? Hvis nei, så er det ingen grunn til at du skal la deg manipulere av en institusjon som ville diagnostiseres med alle personlighetsforstyrrelser om den var en person.
Består ditt etiske kompass til enhver tid av hvorvidt regler brytes eller ei?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Bjoneroa skrev: søn sep 05, 2021 8:39 pm
DoktorS skrev: søn sep 05, 2021 7:46 pm Aftenposten kan i dag avsløre
Avsløre hva da? Er noen lover brutt? Hvis nei, så er vel dette bare en drittpakke før valget og et forsøk på å styre valgresultatet i en bestemt retning. Da er det Aftenposten som er manipulerende. Pleier du å omgås manipulerende personer? Hvis nei, så er det ingen grunn til at du skal la deg manipulere av en institusjon som ville diagnostiseres med alle personlighetsforstyrrelser om den var en person.
Spørsmålet er jo om Ropstad er den eneste som "utnytter" systemet på denne måten.

Er han det så er en etikkdebatt på sin plass, er det vanlig så er det ikke det.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

kytec skrev: søn sep 05, 2021 8:42 pm

Spørsmålet er jo om Ropstad er den eneste som "utnytter" systemet på denne måten.

Er han det så er en etikkdebatt på sin plass, er det vanlig så er det ikke det.
Hvis det er vanlig at stortingspolitikere er folkeregistrert og på papiret bor på gutterommet hos mor&far, mens de leier ut eneboligen sin like utenfor oslo og tjener grovt på det i året, kombinert med at de disponerer gratis leilighet på vegne av folket, så er det vel definitivt behov for en etikkdebatt.

Hvis Ropstad er det eneste, så sier det vel ganske så mye om han.
Sist redigert av Harduetforslag den søn sep 05, 2021 8:50 pm, redigert 1 gang totalt.

lund

Legg inn av lund »

Jeg prøver å se noen formildende omstendigheter for at Ropstad ikke har utnyttet en tillitsbasert ordning for egen vinning. Sliter litt med å se noen, men skal aldri si aldri. Kan jo hende det kommer frem noe som taler til hans fordel.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

kytec skrev: søn sep 05, 2021 8:33 pm
greyserpent skrev: søn sep 05, 2021 8:15 pm
Ale-Jet skrev: søn sep 05, 2021 8:09 pmGood for him.
Så du syns det er greit at du (og alle oss andre) betaler leien til en som har millionlønn?
Kan du betale min også, den er betydelig lavere?
Din "lønn".
Tenk at du sutrer over at andre er ufyselige. Kryss fingrene for at du ikke plutselig får en alvorlig sykdom.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

greyserpent skrev: søn sep 05, 2021 8:49 pm
kytec skrev: søn sep 05, 2021 8:33 pm
greyserpent skrev: søn sep 05, 2021 8:15 pm

Så du syns det er greit at du (og alle oss andre) betaler leien til en som har millionlønn?
Kan du betale min også, den er betydelig lavere?
Din "lønn".
Tenk at du sutrer over at andre er ufyselige. Kryss fingrene for at du ikke plutselig får en alvorlig sykdom.
Siden du har valgt meg ut som et mobbeoffer så tar jeg selvsagt igjen. Stemmer ikke krf så det med kinnene er ikke noe for meg.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

lund skrev: søn sep 05, 2021 8:49 pm Jeg prøver å se noen formildende omstendigheter for at Ropstad ikke har utnyttet en tillitsbasert ordning for egen vinning. Sliter litt med å se noen, men skal aldri si aldri. Kan jo hende det kommer frem noe som taler til hans fordel.
Hva om 20 politikere fra 5 ulike parti på begge sider av høyre venstre aksen gjør det samme.

Har det noen betydning for Ropstad? Det bør det vel ha.

Men da kan man jo debattere om systemet i det hele tatt virker.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

kytec skrev: søn sep 05, 2021 8:54 pm
greyserpent skrev: søn sep 05, 2021 8:49 pm
kytec skrev: søn sep 05, 2021 8:33 pm

Din "lønn".
Tenk at du sutrer over at andre er ufyselige. Kryss fingrene for at du ikke plutselig får en alvorlig sykdom.
Siden du har valgt meg ut som et mobbeoffer så tar jeg selvsagt igjen. Stemmer ikke krf så det med kinnene er ikke noe for meg.
Mobbeoffer? Fordi jeg mener du er en blek kopi av den på VGD? Taktikken er ikke engang den samme.
Derfor syns du det er greit å sparke på uføre så fort anledningen byr seg?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

greyserpent skrev: søn sep 05, 2021 8:57 pm
kytec skrev: søn sep 05, 2021 8:54 pm
greyserpent skrev: søn sep 05, 2021 8:49 pm
Mobbeoffer? Fordi jeg mener du er en blek kopi av den på VGD? Taktikken er ikke engang den samme.
Derfor syns du det er greit å sparke på uføre så fort anledningen byr seg?
Jeg sparker ikke mot samfunnets tapere, kunne ikke falt meg inn.

Det er så vanvittig mange også nå etterhvert, blir til og med importert, burde hatt et eget parti.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Jeg sparker ikke mot samfunnets tapere, kunne ikke falt meg inn.

Kunne lurt meg, med de motbydelige hintene du har gulpet frem de siste dagene. Du får krysse fingrene at du ikke ender opp som syk og taper.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

greyserpent skrev: søn sep 05, 2021 9:03 pm Jeg sparker ikke mot samfunnets tapere, kunne ikke falt meg inn.

Kunne lurt meg, med de motbydelige hintene du har gulpet frem de siste dagene. Du får krysse fingrene at du ikke ender opp som syk og taper.
Skal vi være enig om å vende tilbake til trådens tema?

Er Ropstad slem som beriker seg på velgernes skattepenger eller er dette noe "alle" gjør og systemet virker ikke etter hensikten.

Har alltid tenkt det er tullete å bo gratis i Oslo da det er mye lurere å investere i egen bolig, men da bør man fortrinnsvis BO der.

BornOnThe4thOfJuly

Legg inn av BornOnThe4thOfJuly »

kytec skrev: søn sep 05, 2021 8:56 pm
Hva om 20 politikere fra 5 ulike parti på begge sider av høyre venstre aksen gjør det samme.

Har det noen betydning for Ropstad? Det bør det vel ha.

Men da kan man jo debattere om systemet i det hele tatt virker.
Det burde i så fall være et tegn på at politikerne hvert eneste år ble kalt inn til et etikkurs på en dag der man gikk igjennom grunnleggende etikk der ikke bare reglene som gjaldt stortinget og stortingsrepresentanter ble gjennomgått men også intensjonene og den manglende etikken som foreligger dersom man benytter seg av regelverket selv om man bryter intensjonene.

Det er ellers selvsagt ikke bedre for Ropstad dersom andre også mangler etisk verdigrunnlag. Hans etiske verdigrunnlag endres ikke av at andre har et like dårlig etisk verdigrunnlag.

Man kan selvsagt diskutere om systemet virker. Så kan man diskutere at dersom systemet ikke virker hva gjør man da? Skal vi gå vekk fra et tillitsbasert system og over til å betrakte alle stortingsrepresentantene som noen som gladelig vil utnytte systemet for egen fordel og dermed trenger superstrenge regler for å holde dem vekk fra det. Eller skal vi øke den etiske vurderingsevnen til stortingspolitikerne slik at vi kan fortsatt ha et tillitsbasert system med de fordeler og fleksibilitet det gir.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»