Ropstad har endelig flyttet fra gutterommet

Svar
palimpsest

Re: Ropstad har endelig flyttet fra gutterommet

Legg inn av palimpsest »

guru skrev: ons sep 22, 2021 11:57 am Og der satt Rotevatn også i saksa gitt. 200.000 for lite skatt har han betalt. Det er nok flere som er i samme båt.
Og Tore Storehaug fra KrF.

Synd Stortinget har hindret Riksrevisjonen i å granske dem, ellers kunne man jo kanskje funnet ut av dette tidligere.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Bra at dei må betale, men katastrofe at Riksrevisjonen ikkje får granske stortinget. Her har det vært totalt svikt i alle systemer

lund

Legg inn av lund »

ms_8 skrev: ons sep 22, 2021 11:59 am Bra at dei må betale, men katastrofe at Riksrevisjonen ikkje får granske stortinget. Her har det vært totalt svikt i alle systemer
Problemet er ikke at det er svikt. Problemet er at det er anti-demokratiske holdninger. Det er uendelig mye mer alvorlig. Så det med den Sanner-saken nå også. Man tror man kan gjøre nesten hva man vil.

guru

Legg inn av guru »

lund skrev: ons sep 22, 2021 12:00 pm
ms_8 skrev: ons sep 22, 2021 11:59 am Bra at dei må betale, men katastrofe at Riksrevisjonen ikkje får granske stortinget. Her har det vært totalt svikt i alle systemer
Problemet er ikke at det er svikt. Problemet er at det er anti-demokratiske holdninger. Det er uendelig mye mer alvorlig. Så det med den Sanner-saken nå også. Man tror man kan gjøre nesten hva man vil.
Dette har vi sett i en årrekke. Selv "landsmoderen" Gro snyltet på staten og snek seg unna skatt i flere år. Lysbakken måtte gå av p.g.a. politisk korrupsjon da han var statsråd. Her er det bare å ramse opp. Hege Liadals reiseregninger. Keshvaris reiseregninger. AP-ordføreren som risikerer 10 års fengsel for byggesakskorrupsjon. Kjell Magne Bondevik hadde også en sak på seg tidligere.

Er det rart det blir politikerforakt?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

guru skrev: ons sep 22, 2021 12:02 pm
lund skrev: ons sep 22, 2021 12:00 pm
ms_8 skrev: ons sep 22, 2021 11:59 am Bra at dei må betale, men katastrofe at Riksrevisjonen ikkje får granske stortinget. Her har det vært totalt svikt i alle systemer
Problemet er ikke at det er svikt. Problemet er at det er anti-demokratiske holdninger. Det er uendelig mye mer alvorlig. Så det med den Sanner-saken nå også. Man tror man kan gjøre nesten hva man vil.
Dette har vi sett i en årrekke. Selv "landsmoderen" Gro snyltet på staten og snek seg unna skatt i flere år. Lysbakken måtte gå av p.g.a. politisk korrupsjon da han var statsråd. Her er det bare å ramse opp. Hege Liadals reiseregninger. Keshvaris reiseregninger. AP-ordføreren som risikerer 10 års fengsel for byggesakskorrupsjon. Kjell Magne Bondevik hadde også en sak på seg tidligere.

Er det rart det blir politikerforakt?
Hvordan "snek" hun seg unna skatt?
Alle som bor i utlandet slipper skatt til Norge. Jeg har selv vært nullskatteyter i flere år.

Gro har nok betalt mer skatt til staten enn du noensinne kommer til å gjøre.

Fortsatt nei, Lysbakken måtte ikke gå noe som helst sted pga korrupsjon.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

greyserpent skrev: ons sep 22, 2021 1:57 pm
guru skrev: ons sep 22, 2021 12:02 pm
lund skrev: ons sep 22, 2021 12:00 pm

Problemet er ikke at det er svikt. Problemet er at det er anti-demokratiske holdninger. Det er uendelig mye mer alvorlig. Så det med den Sanner-saken nå også. Man tror man kan gjøre nesten hva man vil.
Dette har vi sett i en årrekke. Selv "landsmoderen" Gro snyltet på staten og snek seg unna skatt i flere år. Lysbakken måtte gå av p.g.a. politisk korrupsjon da han var statsråd. Her er det bare å ramse opp. Hege Liadals reiseregninger. Keshvaris reiseregninger. AP-ordføreren som risikerer 10 års fengsel for byggesakskorrupsjon. Kjell Magne Bondevik hadde også en sak på seg tidligere.

Er det rart det blir politikerforakt?
Hvordan "snek" hun seg unna skatt?
Alle som bor i utlandet slipper skatt til Norge. Jeg har selv vært nullskatteyter i flere år.

Gro har nok betalt mer skatt til staten enn du noensinne kommer til å gjøre.

Fortsatt nei, Lysbakken måtte ikke gå noe som helst sted pga korrupsjon.
Gro og mannen hennes betalte skatt i Frankrike. De bodde jo der.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

fargeblind skrev: ons sep 22, 2021 2:03 pm
greyserpent skrev: ons sep 22, 2021 1:57 pm
guru skrev: ons sep 22, 2021 12:02 pm

Dette har vi sett i en årrekke. Selv "landsmoderen" Gro snyltet på staten og snek seg unna skatt i flere år. Lysbakken måtte gå av p.g.a. politisk korrupsjon da han var statsråd. Her er det bare å ramse opp. Hege Liadals reiseregninger. Keshvaris reiseregninger. AP-ordføreren som risikerer 10 års fengsel for byggesakskorrupsjon. Kjell Magne Bondevik hadde også en sak på seg tidligere.

Er det rart det blir politikerforakt?
Hvordan "snek" hun seg unna skatt?
Alle som bor i utlandet slipper skatt til Norge. Jeg har selv vært nullskatteyter i flere år.

Gro har nok betalt mer skatt til staten enn du noensinne kommer til å gjøre.

Fortsatt nei, Lysbakken måtte ikke gå noe som helst sted pga korrupsjon.
Gro og mannen hennes betalte skatt i Frankrike. De bodde jo der.
Nettopp.

Likevel dukker det opp folk som kommer med denne stupide påstanden.

Jeg var derimot nullskatteyter. 8-)

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

greyserpent skrev: ons sep 22, 2021 2:10 pm
fargeblind skrev: ons sep 22, 2021 2:03 pm
greyserpent skrev: ons sep 22, 2021 1:57 pm

Hvordan "snek" hun seg unna skatt?
Alle som bor i utlandet slipper skatt til Norge. Jeg har selv vært nullskatteyter i flere år.

Gro har nok betalt mer skatt til staten enn du noensinne kommer til å gjøre.

Fortsatt nei, Lysbakken måtte ikke gå noe som helst sted pga korrupsjon.
Gro og mannen hennes betalte skatt i Frankrike. De bodde jo der.
Nettopp.

Likevel dukker det opp folk som kommer med denne stupide påstanden.

Jeg var derimot nullskatteyter. 8-)
Fy skamme deg. Noen burde opprette en tråd her for å refse deg.
Forøvrig er det nå blitt ganske klart at Ulstein gjrne vil bli ny KrF- leder. Hadde han ikke villet det ville han nok gitt beskjed.
Kanskje han er redd for Syversen?

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

ms_8 skrev: ons sep 22, 2021 11:59 am Bra at dei må betale, men katastrofe at Riksrevisjonen ikkje får granske stortinget. Her har det vært totalt svikt i alle systemer
Jeg forstår ikke helt hvorfor Foss er så høy og mørk her. Om jeg har forstått det rett så har Riksrevisjonen kontrollert stortingets administrasjon frem til 2017, og altså selv i mange år oversett disse feilene som er gjort.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

– Ropstad er ikke skattepliktig hvis denne saken behandles rettslig. Det mener advokat Torbjørn Stokke i PwC. Tidligere var han kontorsjef i Skatteetaten.

holder neppe i retten

Så han slipper nok unna...

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Brezjnev skrev: ons sep 22, 2021 6:48 pm
ms_8 skrev: ons sep 22, 2021 11:59 am Bra at dei må betale, men katastrofe at Riksrevisjonen ikkje får granske stortinget. Her har det vært totalt svikt i alle systemer
Jeg forstår ikke helt hvorfor Foss er så høy og mørk her. Om jeg har forstått det rett så har Riksrevisjonen kontrollert stortingets administrasjon frem til 2017, og altså selv i mange år oversett disse feilene som er gjort.
De aller fleste revisjoner går ikke gjennom hele organisasjonen. Revisorer plukker seg ut "områder" i organisasjonen som de fokuserer på under revisjonen.

Så det kan være så enkelt som at "skatter stortingsrepresentanter og ministere for boligene" ikke har vært noe man har dykket ned i.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

sertono skrev: lør sep 25, 2021 9:33 am – Ropstad er ikke skattepliktig hvis denne saken behandles rettslig. Det mener advokat Torbjørn Stokke i PwC. Tidligere var han kontorsjef i Skatteetaten.

holder neppe i retten

Så han slipper nok unna...
Jeg er ikke helt sikker på at denne skatteadvokaten er oppriktig, eller om han er på kundejakt.
Å være folkeregistert hos foreldrene er ikke å ha "fast bolig et annet sted" når man har etablert familie.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Rainmaker skrev: man sep 27, 2021 9:22 am
Brezjnev skrev: ons sep 22, 2021 6:48 pm
ms_8 skrev: ons sep 22, 2021 11:59 am Bra at dei må betale, men katastrofe at Riksrevisjonen ikkje får granske stortinget. Her har det vært totalt svikt i alle systemer
Jeg forstår ikke helt hvorfor Foss er så høy og mørk her. Om jeg har forstått det rett så har Riksrevisjonen kontrollert stortingets administrasjon frem til 2017, og altså selv i mange år oversett disse feilene som er gjort.
De aller fleste revisjoner går ikke gjennom hele organisasjonen. Revisorer plukker seg ut "områder" i organisasjonen som de fokuserer på under revisjonen.

Så det kan være så enkelt som at "skatter stortingsrepresentanter og ministere for boligene" ikke har vært noe man har dykket ned i.
Som revisor selv er jeg selvsagt klar over det du sier, en revisjon er ikke noen fullstendig gjennomgang av alt. Jeg opprettholder likevel undringen. Det er nettopp slike ting RR etter min mening bør ha på blokka, for institusjonenes skyld like mye som for representantenes og statsrådenes. Omdømmerisikoen som ligger i dette er skyhøy. Tilpasningsmulighetene selv innenfor det mangelfulle regelverket er tilnærmet absurde, og kontrollrutinene mangelfulle. Det skattemessige her er bare en side av saken, men også her ville en skikkelig gjennomgang i det minste avdekket at SMK og Stortinget hadde ulik praksis. Med etterfølgende dypdykk og forhåpentligvis ryddesjau som konsekvens.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Rhabagatz skrev: man sep 27, 2021 10:07 am
sertono skrev: lør sep 25, 2021 9:33 am – Ropstad er ikke skattepliktig hvis denne saken behandles rettslig. Det mener advokat Torbjørn Stokke i PwC. Tidligere var han kontorsjef i Skatteetaten.

holder neppe i retten

Så han slipper nok unna...
Jeg er ikke helt sikker på at denne skatteadvokaten er oppriktig, eller om han er på kundejakt.
Å være folkeregistert hos foreldrene er ikke å ha "fast bolig et annet sted" når man har etablert familie.
Jeg blir ikke overrasket dersom kreative advokater finner ut at det er greit å ha en fiktiv adresse og fiktive utgifter for å bruke dette til å unndra seg skatt på en gratis bolig betalt av arbeidsgiveren.
Heldigvis gjelder loven for alle, så det betyr jo at folk flest også kan ordne seg på samme måte......eller?

Farmer

Legg inn av Farmer »

fargeblind skrev: man sep 27, 2021 11:57 am
Rhabagatz skrev: man sep 27, 2021 10:07 am
sertono skrev: lør sep 25, 2021 9:33 am – Ropstad er ikke skattepliktig hvis denne saken behandles rettslig. Det mener advokat Torbjørn Stokke i PwC. Tidligere var han kontorsjef i Skatteetaten.

holder neppe i retten

Så han slipper nok unna...
Jeg er ikke helt sikker på at denne skatteadvokaten er oppriktig, eller om han er på kundejakt.
Å være folkeregistert hos foreldrene er ikke å ha "fast bolig et annet sted" når man har etablert familie.
Jeg blir ikke overrasket dersom kreative advokater finner ut at det er greit å ha en fiktiv adresse og fiktive utgifter for å bruke dette til å unndra seg skatt på en gratis bolig betalt av arbeidsgiveren.
Heldigvis gjelder loven for alle, så det betyr jo at folk flest også kan ordne seg på samme måte......eller?
Folk flest kan jo ordne seg på samme måte. Må bare satse på og ikke bli oppdaget.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Nå er det Gulati som er tatt for å bruke pendlarleilighet mens han eier 4 leiligheiter i Oslo/Akershus området.
I mellomtida kjøpte han 1 pendlarbolig frå Stortinget som han leigde ut, mens han sjølv søkte Stortinget om å få pendlarbolig.

Jo meir denne saken kjem fram. Jo meir ser man at våre folkevalde har hatt reglar vi andre berre kan drømme om. I lag med Stortinget administrasjon som har vært totalt handlingslammet.
https://www.aftenposten.no/norge/politi ... ut-og-fikk

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

ms_8 skrev: ons okt 06, 2021 3:47 pm Nå er det Gulati som er tatt for å bruke pendlarleilighet mens han eier 4 leiligheiter i Oslo/Akershus området.
I mellomtida kjøpte han 1 pendlarbolig frå Stortinget som han leigde ut, mens han sjølv søkte Stortinget om å få pendlarbolig.

Jo meir denne saken kjem fram. Jo meir ser man at våre folkevalde har hatt reglar vi andre berre kan drømme om. I lag med Stortinget administrasjon som har vært totalt handlingslammet.
https://www.aftenposten.no/norge/politi ... ut-og-fikk
Ikke noe sjokk at Gulati har havnet her.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Chromeback skrev: ons okt 06, 2021 3:53 pm
ms_8 skrev: ons okt 06, 2021 3:47 pm Nå er det Gulati som er tatt for å bruke pendlarleilighet mens han eier 4 leiligheiter i Oslo/Akershus området.
I mellomtida kjøpte han 1 pendlarbolig frå Stortinget som han leigde ut, mens han sjølv søkte Stortinget om å få pendlarbolig.

Jo meir denne saken kjem fram. Jo meir ser man at våre folkevalde har hatt reglar vi andre berre kan drømme om. I lag med Stortinget administrasjon som har vært totalt handlingslammet.
https://www.aftenposten.no/norge/politi ... ut-og-fikk
Ikke noe sjokk at Gulati har havnet her.
Det er eg enig i, men det beskriver nok godt at her er det mange som enten bevist eller ubevist har utnytta reglene til sin fordel. Enkelte saker som Storehaug og Rotevatn er mindre saker. Ropstad, Mørland, Gulati og Fylkesnes er derimot verre saker. Reglene var rett og slett laget for at våre folkevalde kan få gratis bolig utan å betale verken skatt eller bli nekter pendlarbolig om dei faktisk hadde egen leilighet, men leide den ut.

fazz

Legg inn av fazz »

ms_8 skrev: ons okt 06, 2021 4:02 pm Det er eg enig i, men det beskriver nok godt at her er det mange som enten bevist eller ubevist har utnytta reglene til sin fordel. Enkelte saker som Storehaug og Rotevatn er mindre saker. Ropstad, Mørland, Gulati og Fylkesnes er derimot verre saker. Reglene var rett og slett laget for at våre folkevalde kan få gratis bolig utan å betale verken skatt eller bli nekter pendlarbolig om dei faktisk hadde egen leilighet, men leide den ut.
Jeg regner med at disse får statsstøttet kost og losji (uten utleiemuligheter) noen måneder for skatteunndragelse som vanlige menigmann ville ha fått.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

sertono skrev: lør sep 25, 2021 9:33 am – Ropstad er ikke skattepliktig hvis denne saken behandles rettslig. Det mener advokat Torbjørn Stokke i PwC. Tidligere var han kontorsjef i Skatteetaten.

holder neppe i retten

Så han slipper nok unna...
Det har vi vel sagt fra side 1 at kommer til å skje, men hadde det vært den vanlige hen i gata så hadde hen blitt naila og jaila for alt det er verdt.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

ms_8 skrev: ons okt 06, 2021 3:47 pm Nå er det Gulati som er tatt for å bruke pendlarleilighet mens han eier 4 leiligheiter i Oslo/Akershus området.
I mellomtida kjøpte han 1 pendlarbolig frå Stortinget som han leigde ut, mens han sjølv søkte Stortinget om å få pendlarbolig.

Jo meir denne saken kjem fram. Jo meir ser man at våre folkevalde har hatt reglar vi andre berre kan drømme om. I lag med Stortinget administrasjon som har vært totalt handlingslammet.
https://www.aftenposten.no/norge/politi ... ut-og-fikk
Listen over stortingspolitikere som for all fremtid bare har å holde ratt kjeft i diskusjoner om misbruk av offentlige ordninger er visst tilnærmet uten ende. Den praksisen de har innvilget seg selv er jevngodt med å peke nese til velgerne, og minner veldig om økonomisk utroskap mot skattebetalerne. Det som burde komme ut av denne føljetongen er jo et preusser-strikt regelverk, og at administrasjonen ansatte et par av de mest knallharde saksbehandlerne i NAV til å kontrollere brukerne. Komplett med en formulering i tildelingene om at Du bekrefter at du er klar over at uriktige, villedende eller ufullstendige opplysninger er straffbart, og vil medføre politianmeldelse.

Men, så lenge det er kjeltringene selv som vedtar reglene vil noe slikt selvsagt aldri bli aktuelt. De vil fortsette å hånflire hele veien til banken.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Brezjnev skrev: ons okt 06, 2021 7:04 pm
ms_8 skrev: ons okt 06, 2021 3:47 pm Nå er det Gulati som er tatt for å bruke pendlarleilighet mens han eier 4 leiligheiter i Oslo/Akershus området.
I mellomtida kjøpte han 1 pendlarbolig frå Stortinget som han leigde ut, mens han sjølv søkte Stortinget om å få pendlarbolig.

Jo meir denne saken kjem fram. Jo meir ser man at våre folkevalde har hatt reglar vi andre berre kan drømme om. I lag med Stortinget administrasjon som har vært totalt handlingslammet.
https://www.aftenposten.no/norge/politi ... ut-og-fikk
Listen over stortingspolitikere som for all fremtid bare har å holde ratt kjeft i diskusjoner om misbruk av offentlige ordninger er visst tilnærmet uten ende. Den praksisen de har innvilget seg selv er jevngodt med å peke nese til velgerne, og minner veldig om økonomisk utroskap mot skattebetalerne. Det som burde komme ut av denne føljetongen er jo et preusser-strikt regelverk, og at administrasjonen ansatte et par av de mest knallharde saksbehandlerne i NAV til å kontrollere brukerne. Komplett med en formulering i tildelingene om at Du bekrefter at du er klar over at uriktige, villedende eller ufullstendige opplysninger er straffbart, og vil medføre politianmeldelse.

Men, så lenge det er kjeltringene selv som vedtar reglene vil noe slikt selvsagt aldri bli aktuelt. De vil fortsette å hånflire hele veien til banken.
Og her kjem du til kjernen av problemet. Så lenge Stortinget sjølv vedtar reglene så er det lett for representante å skylde på regelverket er uklar. Derfor får dette med stor sannsyn små konsekvenser i forhold til straffeansvar. 1 ting er saken med falske reiseregninger som faktisk førte til at 1 politikar vart dømt. Ein anna ting er å kunne bevise at desse som har tullet med pendlarleiligheit faktisk har brytt loven. Eg er redd det neppe blir etterforsking og einaste konsekvens er at reglene blir strammet inn. Ingenting om at presidentskapet har hindret riksrevisjonen å granske saken. Ingenting om at regelverket har gjort det mulig for mange folkevalde å leige ut leiiligheit i Oslo. Samstundes som man får gratis leiligheit av stortinget. Einaste konsekven kun nokon folkevalde som er lei seg for at det vart oppdraget.

Ja media med Aftenposten dekker saken, men partiene vil dessverre gjere mykje for å drysse det ned. Tross alt er det mange som er tatt med buksa nede

ms_8

Legg inn av ms_8 »

fazz skrev: ons okt 06, 2021 4:19 pm
ms_8 skrev: ons okt 06, 2021 4:02 pm Det er eg enig i, men det beskriver nok godt at her er det mange som enten bevist eller ubevist har utnytta reglene til sin fordel. Enkelte saker som Storehaug og Rotevatn er mindre saker. Ropstad, Mørland, Gulati og Fylkesnes er derimot verre saker. Reglene var rett og slett laget for at våre folkevalde kan få gratis bolig utan å betale verken skatt eller bli nekter pendlarbolig om dei faktisk hadde egen leilighet, men leide den ut.
Jeg regner med at disse får statsstøttet kost og losji (uten utleiemuligheter) noen måneder for skatteunndragelse som vanlige menigmann ville ha fått.
Det trur eg absolutt ikkje på. I verstefall må dei betale tilbake skatt, men ikkje bli overrasket om dei slepp unna her også. At nokon av dei blir tiltalt og dømt i norsk rett. Trur eg skal veldig mykje til for at det skal skje.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Det er ting som tyder på at Dag Inge Ulstein er i ferd med å skaffe seg et overtak på Bollestad i kampen om å bli ny KrF-leder. Ulstein har nå sikret seg støtte i viktige KrF-fylker som Vestland, Møre og Romsdal og til og med Ropstads gamle bastion Agder-fylkene.

https://www.nrk.no/vestland/ulstein-seg ... 1.15680251

Det vil være en oppsiktsvekkende vending om de røde KrFerne får partilederen kun 3 år etter at Ropstad avgjorde maktkampen til fordel for den blå fløyen.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

ms_8 skrev: ons okt 06, 2021 9:41 pm
Brezjnev skrev: ons okt 06, 2021 7:04 pm
ms_8 skrev: ons okt 06, 2021 3:47 pm Nå er det Gulati som er tatt for å bruke pendlarleilighet mens han eier 4 leiligheiter i Oslo/Akershus området.
I mellomtida kjøpte han 1 pendlarbolig frå Stortinget som han leigde ut, mens han sjølv søkte Stortinget om å få pendlarbolig.

Jo meir denne saken kjem fram. Jo meir ser man at våre folkevalde har hatt reglar vi andre berre kan drømme om. I lag med Stortinget administrasjon som har vært totalt handlingslammet.
https://www.aftenposten.no/norge/politi ... ut-og-fikk
Listen over stortingspolitikere som for all fremtid bare har å holde ratt kjeft i diskusjoner om misbruk av offentlige ordninger er visst tilnærmet uten ende. Den praksisen de har innvilget seg selv er jevngodt med å peke nese til velgerne, og minner veldig om økonomisk utroskap mot skattebetalerne. Det som burde komme ut av denne føljetongen er jo et preusser-strikt regelverk, og at administrasjonen ansatte et par av de mest knallharde saksbehandlerne i NAV til å kontrollere brukerne. Komplett med en formulering i tildelingene om at Du bekrefter at du er klar over at uriktige, villedende eller ufullstendige opplysninger er straffbart, og vil medføre politianmeldelse.

Men, så lenge det er kjeltringene selv som vedtar reglene vil noe slikt selvsagt aldri bli aktuelt. De vil fortsette å hånflire hele veien til banken.
Og her kjem du til kjernen av problemet. Så lenge Stortinget sjølv vedtar reglene så er det lett for representante å skylde på regelverket er uklar. Derfor får dette med stor sannsyn små konsekvenser i forhold til straffeansvar. 1 ting er saken med falske reiseregninger som faktisk førte til at 1 politikar vart dømt. Ein anna ting er å kunne bevise at desse som har tullet med pendlarleiligheit faktisk har brytt loven. Eg er redd det neppe blir etterforsking og einaste konsekvens er at reglene blir strammet inn. Ingenting om at presidentskapet har hindret riksrevisjonen å granske saken. Ingenting om at regelverket har gjort det mulig for mange folkevalde å leige ut leiiligheit i Oslo. Samstundes som man får gratis leiligheit av stortinget. Einaste konsekven kun nokon folkevalde som er lei seg for at det vart oppdraget.

Ja media med Aftenposten dekker saken, men partiene vil dessverre gjere mykje for å drysse det ned. Tross alt er det mange som er tatt med buksa nede
Det skal i rettferdighetens navn sies at reglene for tildeling av stortings- og statsrådsleiligheter er usedvanlig runde og kortfattede, og praktiseringen av dem så generøs at det nesten gikk som det måtte. Enhver idiot forstår hvordan systemet kan manipuleres til egen fordel for dem med bedre utviklet økonomisk- enn rettferdighetssans.

Alle ser at de har gjort noe galt, men noen straff får de ikke. De har jo ikke brutt noen regler. At det er kjeltringene selv som har laget reglene er i den sammenhengen irrelevant. Som du sier er det beste vi kan håpe på at de eksterne som skal se på dette kommer med forslag om å lage rigide, firkantede regler. Hvor det ikke er rom for å påstå at man bor på gutterommet, kjøpe leiligheter i Oslo man ikke vil benytte, kjøpe seg et enkelt husvære for å skaffe seg et "hjem" man kan "pendle" fra og så videre. Rett og slett ha et regelverk hvor grunntanken er at brukerne er glupske rotter som vil benytte enhver liten åpning for å komme til matfatet.

For det har brukerne - våre folkevalgte og statsrådene - vist at de er.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Folk_flesk skrev: ons okt 06, 2021 10:20 pm Det er ting som tyder på at Dag Inge Ulstein er i ferd med å skaffe seg et overtak på Bollestad i kampen om å bli ny KrF-leder. Ulstein har nå sikret seg støtte i viktige KrF-fylker som Vestland, Møre og Romsdal og til og med Ropstads gamle bastion Agder-fylkene.

https://www.nrk.no/vestland/ulstein-seg ... 1.15680251

Det vil være en oppsiktsvekkende vending om de røde KrFerne får partilederen kun 3 år etter at Ropstad avgjorde maktkampen til fordel for den blå fløyen.
Spesielt med tanke på at Bollestad har langt meir erfaring og har vært i partiledelsen i mange år. KRF satser altså i staden for på ein langt meir ukjent politikar som har vært minister i kanskje den mest anonyme posten. Samstundes som man satser på at bistand og kampen for verdens fattige skal bli KRF sin redning. Blir veldig spennande å sjå om det kan lykkast. Betyr dette også at KRF vil skrifte side og satse på regjering med AP og SP?

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Brezjnev skrev: ons okt 06, 2021 11:48 pm
ms_8 skrev: ons okt 06, 2021 9:41 pm
Brezjnev skrev: ons okt 06, 2021 7:04 pm

Listen over stortingspolitikere som for all fremtid bare har å holde ratt kjeft i diskusjoner om misbruk av offentlige ordninger er visst tilnærmet uten ende. Den praksisen de har innvilget seg selv er jevngodt med å peke nese til velgerne, og minner veldig om økonomisk utroskap mot skattebetalerne. Det som burde komme ut av denne føljetongen er jo et preusser-strikt regelverk, og at administrasjonen ansatte et par av de mest knallharde saksbehandlerne i NAV til å kontrollere brukerne. Komplett med en formulering i tildelingene om at Du bekrefter at du er klar over at uriktige, villedende eller ufullstendige opplysninger er straffbart, og vil medføre politianmeldelse.

Men, så lenge det er kjeltringene selv som vedtar reglene vil noe slikt selvsagt aldri bli aktuelt. De vil fortsette å hånflire hele veien til banken.
Og her kjem du til kjernen av problemet. Så lenge Stortinget sjølv vedtar reglene så er det lett for representante å skylde på regelverket er uklar. Derfor får dette med stor sannsyn små konsekvenser i forhold til straffeansvar. 1 ting er saken med falske reiseregninger som faktisk førte til at 1 politikar vart dømt. Ein anna ting er å kunne bevise at desse som har tullet med pendlarleiligheit faktisk har brytt loven. Eg er redd det neppe blir etterforsking og einaste konsekvens er at reglene blir strammet inn. Ingenting om at presidentskapet har hindret riksrevisjonen å granske saken. Ingenting om at regelverket har gjort det mulig for mange folkevalde å leige ut leiiligheit i Oslo. Samstundes som man får gratis leiligheit av stortinget. Einaste konsekven kun nokon folkevalde som er lei seg for at det vart oppdraget.

Ja media med Aftenposten dekker saken, men partiene vil dessverre gjere mykje for å drysse det ned. Tross alt er det mange som er tatt med buksa nede
Det skal i rettferdighetens navn sies at reglene for tildeling av stortings- og statsrådsleiligheter er usedvanlig runde og kortfattede, og praktiseringen av dem så generøs at det nesten gikk som det måtte. Enhver idiot forstår hvordan systemet kan manipuleres til egen fordel for dem med bedre utviklet økonomisk- enn rettferdighetssans.

Alle ser at de har gjort noe galt, men noen straff får de ikke. De har jo ikke brutt noen regler. At det er kjeltringene selv som har laget reglene er i den sammenhengen irrelevant. Som du sier er det beste vi kan håpe på at de eksterne som skal se på dette kommer med forslag om å lage rigide, firkantede regler. Hvor det ikke er rom for å påstå at man bor på gutterommet, kjøpe leiligheter i Oslo man ikke vil benytte, kjøpe seg et enkelt husvære for å skaffe seg et "hjem" man kan "pendle" fra og så videre. Rett og slett ha et regelverk hvor grunntanken er at brukerne er glupske rotter som vil benytte enhver liten åpning for å komme til matfatet.

For det har brukerne - våre folkevalgte og statsrådene - vist at de er.
Ja. Samstundes som reglene for andre folk er HELT annleis. Dette er også menneskjer som er svært privilligerte og har både lønn og andre goder som dei fleiste andre kan drømme om. Derfor provoserer det nok meg og mange andre at reglene har vært så svake og snille. Vi snakker ikkje akkurat om menneskjer i sårbare livssituasjon/stillinger. Samstundes til våre folkevalde sitt forsvar, så har Stortinget sin administrasjon hatt 1 LIKE STORT ansvar. Det er helt ufatteleg korleis alt av intern kontroll, rettningslinjer og kontroll har vært fraværande. Spesielt ille er det når man tenker på stortingsgarasjen og reiseregninger saker som også har vært dei siste årene.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

ms_8 skrev: tor okt 07, 2021 11:01 am
Folk_flesk skrev: ons okt 06, 2021 10:20 pm Det er ting som tyder på at Dag Inge Ulstein er i ferd med å skaffe seg et overtak på Bollestad i kampen om å bli ny KrF-leder. Ulstein har nå sikret seg støtte i viktige KrF-fylker som Vestland, Møre og Romsdal og til og med Ropstads gamle bastion Agder-fylkene.

https://www.nrk.no/vestland/ulstein-seg ... 1.15680251

Det vil være en oppsiktsvekkende vending om de røde KrFerne får partilederen kun 3 år etter at Ropstad avgjorde maktkampen til fordel for den blå fløyen.
Spesielt med tanke på at Bollestad har langt meir erfaring og har vært i partiledelsen i mange år. KRF satser altså i staden for på ein langt meir ukjent politikar som har vært minister i kanskje den mest anonyme posten. Samstundes som man satser på at bistand og kampen for verdens fattige skal bli KRF sin redning. Blir veldig spennande å sjå om det kan lykkast. Betyr dette også at KRF vil skrifte side og satse på regjering med AP og SP?
Vi får se, men der er åpenbart at KrF har havnet i en situasjon der flere er åpne for dramatiske og desperate trekk. Dermed har Bollestad som status quo-kandidat mistet litt av appellen.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Svinger fort i dette partiet. Er tross alt ikke så lenge siden Hareide fløyen ville ha kursendring og samarbeid med Støre. Og som tapte. Nå er en av støttespillerne hans iferd med å vinne racet om å bli ny partileder. Han ligger godt an på meningsmålinger.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Påtroppende stortingspresident Eva Kristin Hansen uttaler seg om temaet "lønns- og andre ordninger" i Dagbladet i dag. Jeg sitrer ikke akkurat av optimisme etter å ha lest saken, det virker som hun ikke forstår hva problemet er.

"Er det ting som oppleves urimelig for folk, må vi se på det. Samtidig er det flere ting vi ikke har. Vi har ingen arbeidsmiljølov eller sykelønn. Vi får ingen oppfølging fra Nav. Jeg var selv sykmeldt ganske lenge og fikk ingen telefon eller oppfølging. Vi må søke om å beholde lønnen når vi er i sykepermisjon. Dette er også ting jeg mener vi bør se på."

"... det er ikke bra hvis det oppleves som at vi har bedre ordninger enn andre folk. Jeg vet om folk som kvier seg for å gå inn i politikken, så rekrutteringen bekymrer meg."

Arrester meg om jeg er i overkant vrang her, men for meg virker det som hun mener ordningene egentlig er litt i dårligste laget. Så representantene må søke om å få beholde lønna ved sykdom. Har en slik søknad noen gang blitt avslått? Så representantene kan ikke ta en 3-dagers etter eget skjønn. Boo-fuckin-hoo.

Nei, stortingspresident, det reageres ikke på ordningene. Selvsagt skal ikke en representant påføres doble husholdningsutgifter, og h*n skal gis rikelig anledning til å holde kontakt med sitt valgdistrikt. Personlig synes jeg til og med at representantene har ganske dårlig betalt, så det er ikke der skoen trykker.

Problemet er at representantene vedtar regler som gjør det mulig for dem å sno seg, og uten å skjemmes det minste putter begge syltelabbene i kakeboksen. For deretter å ikke skjønne hva som er problemet når de blir tatt med fjeset fullt av kakesmuler. De har rigget det som skulle være velferdsordninger til å bli en (flittig benyttet) mulighet til å grabbe til seg fra felleskassen. Der har du problemet, ikke at "ting oppleves som urimelig for folk".

https://www.dagbladet.no/nyheter/kongen ... e/74368502

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»