Ropstad har endelig flyttet fra gutterommet

Svar
Folk_flesk

Re: Ropstad har endelig flyttet fra gutterommet

Legg inn av Folk_flesk »

Canucks skrev: man nov 01, 2021 1:38 pm
Folk_flesk skrev: man nov 01, 2021 1:25 pm
Canucks skrev: man nov 01, 2021 12:42 pm

Jeg tror at KrF er ferdig uansett hvem de hadde valgt av rød eller blå fløy for å være ærlig da partiet er utgått på dato, eneste strategien og håpet de kunne hatt ville vært og favnet om muslimer i Oslo som gjerne har en del av de samme verdi-konservative holdningene som KrF ville hatt, men tror at det hadde vært særdeles vanskelig også, så kan ikke se at det er plass for KrF i 2021, og godt er det egentlig, og så veldig mange velgere er det ikke å plukke opp for noen fra KrF når de forsvinner helt bort i det store intet.
Når man ser KrFs kurve de siste 20 årene så skjønner man at noe har skjedd som stikker dypere enn lederfigurer ja. Det siste glimtet av storhet var vel under Valgjerd Svarstad Haugland - ikke akkurat en velgermagnet - da partiet scoret over tosifret i to valg på rad. Så kom det en nedkjøling under den mer konservative Dagfinn Høybråthen, da valgresultat på 5-6-tallet ble beskrevet som "elendig" (de hadde nok gjerne tatt slike resultat en 15 år senere). Når partiet igjen prøvde med en mer venstreorientert kandidat som Hareide så greide imidlertid ikke partiet å komme tilbake til nivået rundt 2000, og nedturen bare fortsatte.

Dette er vel bakteppet for spliden om retning fremover. Det er kanskje tvilsomt om de ville oppnådd noe særlig med "røde" Ulstein. Med Bollestad er det vel temmelig sikkert at de ikke har nok potensielle velgere lenger og (det sannsynlige) valget av henne signaliserer vel at de er på en ørkenvandring, milevis fra nærmeste oase.
Tror ikke at Valgjerd nødvendigvis ble sett på som noe spesielt venstreside kandidat heller, det henger nok sammen med at Norge har gått i en retning selv over de siste 15-20 årene hvor andelen som er religiøse i dette landet er forsvinnende liten, Valgjerd greide og samle disse i øyeblikket, men det var en meget kortvarig effekt rundt tusenårskiftet i stor grad.

Jeg tror at ørkenvandring er hva partiet er dømt til uansett som sagt til undergangen, og kan ikke se at noen, hverken røde eller blåe kan gi nytt liv i det prosjektet. Det politiske bildet er ganske annerledes i dag, og generasjonen født på 20 og 30 tallet som stemte på KrF er det ikke mange igjen av. Alt annet av saker som en mulig KrF velger vurderer er alt dekket av andre partier, enten det er Høyre,SP eller Ap. Derfor også dette "Sentrum" greiene som KrF-utrbytere har vært med på i Oslo også er dømt til å feile. Da det ikke er noe plass.
Innad i KrF ble vel både Bondevik og Svarstad Haugland sett på som en ny gjeng "radikalere" da de slo gjennom etter Kåre Kristiansen. Kristiansen selv var knallhard og åpen motstander av abort og hadde vel et like nært forhold til Israel som sitt eget land. Så disse nye KrFerne ble vel en sjokk-opplevelse for ham, selv om de fleste andre så på dem som rimelig seigrompete kristen-moralister.

Jeg tror problemet med partiet er at de hele tiden må reformere seg raskt, fordi ideene deres stadig vekk blir utdaterte og avdankete. De greide dette til en viss grad på 90-tallet, men så kom de neste tiårene der abort-motstand og kristendom i skolene havner stadig lenger unna det folk flest bryr seg om. Og så ender vi opp med Ropstad som i årets valgkamp ikke engang kan svare offentlig på om han er for eller imot selvbestemt abort.

Når de ikke engang kan avklare hva de egentlig står for så er veien kort til å bli en historisk anakronisme.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Lock em up

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

"Jeg misforstod fartsskiltene. Trodde det var minimumshastigheten"

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Kan umulig fortsette som Stortingspresident nå. Punktum.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Men hvorfor leide hun bolig hos Trond Giske?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Også stortingspresidenten da.. hvor lenge trodde hun at hun skulle komme unna med dette? Tydelig at de passer på hverandre også.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Hun glemte å si at hun syns det er leit.

guru

Legg inn av guru »

Kan du umulig fortsette som Stortingspresident. Dette er helt klart helt der oppe med Ropstad i alvorlighetsgrad. Hun eide og bodde i egen bolig 3 mil fra Stortinget med familien sin, og oppgir en leid leilighet i hos Trond Giske som hjemsted for å snylte til seg penger.

Det som nå blir interessant, er om mediene kjører like hardt mot henne som mot Ropstad. Dette er vel faktisk verre, da det er snakk om Stortingspresidenten

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Justice 97 skrev: tir nov 16, 2021 7:37 pm Ny kjeltring avslørt.

Stortingspresident Eva Kristin Hansen sier hun har misforstått pendlerreglene. Hun bodde på Ski, men oppga en adresse i Trondheim, skriver Adresseavisen. I 2014 etablerte stortingspresident Eva Kristin Hansen seg med sin mann i deres felles bolig på Ski. Adressen hun oppga til Stortinget, var Trond Giskes leilighet i Trondheim, hvor hun leide en hybel.
Da vet vi hvorfor hun svarte som hun gjorde tidligere i høst. Hvordan i alle dager kan hun ha takket ja til å bli President, trodde hun at dette ikke ville komme frem? Eller er det sånn at et krav om plettfri vandel for å bli stortingspresident ville gjort det umulig å finne noen som helst til å bekle rollen?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Solvgutt1 skrev: tir nov 16, 2021 7:43 pm Men hvorfor leide hun bolig hos Trond Giske?
Hun ønsket pendlerbolig og gratis hjemreiser. Doh...

TwoKey

Legg inn av TwoKey »

Jamen, det kan vel hende alle at man bommer og registrerer seg hos en partifelle på motsatt side av landet når man bor i selveid hus i Ski. Har ikke dere opplevd å krysse feil på et skjema en eller annen gang?

Undres om Stortingspresidenten kommer til å anmelde dette bedrageriet?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

TwoKey skrev: tir nov 16, 2021 8:32 pm Jamen, det kan vel hende alle at man bommer og registrerer seg hos en partifelle på motsatt side av landet når man bor i selveid hus i Ski. Har ikke dere opplevd å krysse feil på et skjema en eller annen gang?

Undres om Stortingspresidenten kommer til å anmelde dette bedrageriet?
Jeg tror ikke hun hadde bommet på hvor hun bodde, men hun hadde misforstått regelverket. Hun skjønte ikke at "bosted" er stedet man faktisk bor. Hun trodde det var det stedet som ga hennes størst fordeler på skattebetalernes regning. Alle disse forvirrende regelverkene.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Solvgutt1 skrev: tir nov 16, 2021 8:35 pm
TwoKey skrev: tir nov 16, 2021 8:32 pm Jamen, det kan vel hende alle at man bommer og registrerer seg hos en partifelle på motsatt side av landet når man bor i selveid hus i Ski. Har ikke dere opplevd å krysse feil på et skjema en eller annen gang?

Undres om Stortingspresidenten kommer til å anmelde dette bedrageriet?
Jeg tror ikke hun hadde bommet på hvor hun bodde, men hun hadde misforstått regelverket. Hun skjønte ikke at "bosted" er stedet man faktisk bor. Hun trodde det var det stedet som ga hennes størst fordeler på skattebetalernes regning. Alle disse forvirrende regelverkene.
Tenk hvor urettferdig det hadde vært om bare noen stortingsrepresentanter fikk pendlerbolig og -fordeler. Alle skal med.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Brezjnev skrev: tir nov 16, 2021 8:40 pm
Solvgutt1 skrev: tir nov 16, 2021 8:35 pm
TwoKey skrev: tir nov 16, 2021 8:32 pm Jamen, det kan vel hende alle at man bommer og registrerer seg hos en partifelle på motsatt side av landet når man bor i selveid hus i Ski. Har ikke dere opplevd å krysse feil på et skjema en eller annen gang?

Undres om Stortingspresidenten kommer til å anmelde dette bedrageriet?
Jeg tror ikke hun hadde bommet på hvor hun bodde, men hun hadde misforstått regelverket. Hun skjønte ikke at "bosted" er stedet man faktisk bor. Hun trodde det var det stedet som ga hennes størst fordeler på skattebetalernes regning. Alle disse forvirrende regelverkene.
Tenk hvor urettferdig det hadde vært om bare noen stortingsrepresentanter fikk pendlerbolig og -fordeler. Alle skal med.
Nå er det vanlige folks tur å snyte på bermen som ikke er folkevalgte.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Gutterommet til Trond Giske som hjemstedsadresse? Hver sin smak..

Brukeravatar
Baguette
Innlegg: 223

Legg inn av Baguette »

Brezjnev skrev: man okt 11, 2021 12:32 pm Påtroppende stortingspresident Eva Kristin Hansen uttaler seg om temaet "lønns- og andre ordninger" i Dagbladet i dag. Jeg sitrer ikke akkurat av optimisme etter å ha lest saken, det virker som hun ikke forstår hva problemet er.
Jommen sa ho smør.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fy flate. At dama er frekk nok til å bli stortingspresident seier det meste. Dersom AP viste dette, så er det endå verre

Korleis i all verden kan man få tillit til våre folkevalde med slike saker

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Hadde vært interessant å se hvor mange stortingspolitikere som har gått glipp av goder fordi de har misforstått regelverket. Føler disse misforståelsen går i en ganske klar retning, men mulig det bare er mediedekningen som gjør det.

Så klager man på at folk som Greta Thunberg skaper politikerforakt.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

guru skrev: tir nov 16, 2021 7:51 pm Kan du umulig fortsette som Stortingspresident. Dette er helt klart helt der oppe med Ropstad i alvorlighetsgrad. Hun eide og bodde i egen bolig 3 mil fra Stortinget med familien sin, og oppgir en leid leilighet i hos Trond Giske som hjemsted for å snylte til seg penger.

Det som nå blir interessant, er om mediene kjører like hardt mot henne som mot Ropstad. Dette er vel faktisk verre, da det er snakk om Stortingspresidenten
Slik er media. De er SUPERSELEKTIVE i hvilke saker de kjører. Ser jo nesten allerede ut som denne saken ebber ut!

Balder
Innlegg: 557

Legg inn av Balder »

Hva er det hun har misforstått egentlig?

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Solvgutt1 skrev: tir nov 16, 2021 10:37 pm Hadde vært interessant å se hvor mange stortingspolitikere som har gått glipp av goder fordi de har misforstått regelverket. Føler disse misforståelsen går i en ganske klar retning, men mulig det bare er mediedekningen som gjør det.

Så klager man på at folk som Greta Thunberg skaper politikerforakt.
Må også ta forbehold om at slike saker neppe ville fått pressedekning, men tar likevel en råsjangs og tipper at tallet er rundt 0.

Om jeg skal forsøke å se noe positivt i alt dette, så må det være at her i landet kan hvem som helst bli hva som helst. Vi har nå en stortingspresident som helt oppriktig mener hun ikke forstår at når hun bor med ektemannen på Ski, så betyr det at hun ikke bor i Trondheim. Da er du dum, da. Historien bør fortelles til dumpekandidater ved skoler over hele landet, så de skjønner at i Norge så er alt mulig også for dem.

Will.i.Nickersen

Legg inn av Will.i.Nickersen »

Alle sitter og klager på utydlige regler, kan vel ikke være så vanskelig å skjønne at man ikke trenger pendlerbolig når man har hus/leilighet i nærheten av stortinget?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

fargeblind skrev: man sep 06, 2021 10:55 am
lsklars skrev: man sep 06, 2021 10:49 am Notorisk svindler her altså.
Slapp av. Det kommer sikkert snart dokumentasjon på at andre politikere har gjort det samme.
Jeg tipper FD-folkets høyreside allerede taster frenetisk for å finne noen på venstresiden :-)
Jeg minner om hva jeg skrev for et par måneder siden.
"Det kommer sikkert flere"
Og det har det jaggu gjort.
Jeg sitter og hører på nyhetsmorgen som vanlig, og snart kommer det en bolk i Politisk Kvarter om "misforståelsen" til Eva. Bare å fylle opp kaffekoppen. Litt for tidlig med cola og popcorn ;-)

Number4

Legg inn av Number4 »


ms_8

Legg inn av ms_8 »

Det verste med denne saken er at stortingspresidenten hadde mange muligheiter til å innrømme at ho hadde gjort feil eller at det kunne være at ho hadde gjort ein feil. Men dessverre holdt ho stilt om det mens ho snakket om å rydde opp. Ekstra provoserande er det at ho og mange andre skylder på reglene og administrasjonen. Trudde faktisk dei sjølv også hadde ansvar for å sjekke dette opp.

Ellers er det interessant å sjå korleis administrasjon på stortinget stort sett beskytter sine egne. Samstundes som media burde i mykje større grad utfordre dei ansvarlege i presidentskapet på kvifor ekstern gransking ikkje er gjort.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

fargeblind skrev: ons nov 17, 2021 7:41 am
fargeblind skrev: man sep 06, 2021 10:55 am
lsklars skrev: man sep 06, 2021 10:49 am Notorisk svindler her altså.
Slapp av. Det kommer sikkert snart dokumentasjon på at andre politikere har gjort det samme.
Jeg tipper FD-folkets høyreside allerede taster frenetisk for å finne noen på venstresiden :-)
Jeg minner om hva jeg skrev for et par måneder siden.
"Det kommer sikkert flere"
Og det har det jaggu gjort.
Jeg sitter og hører på nyhetsmorgen som vanlig, og snart kommer det en bolk i Politisk Kvarter om "misforståelsen" til Eva. Bare å fylle opp kaffekoppen. Litt for tidlig med cola og popcorn ;-)
Ellers er alt bra? Syntes du at det Eva har gjort er greit? Selv syntes jeg personlig at det som Ropstad gjorde var ugreit, og kriminelt og en straffbar handling som burde blitt straffet deretter i rettsvesnet. Det samme syntes jeg om denne saken med Eva. Dersom jeg, eller deg hadde gjort noe lignende så hadde det handlet i rettsvesenet. Det er hvor denne og Ropstad sin sak hører hjemme. Samt de andre som også har gjort dette.

Å skylde på uklart regelverk holder ikke, når man eier og bor i et hus eller leilighet som er såpass nærme, og melder at man bor hjemme hos foreldrene sine på Evje, eller i Trøndelag. Det er vel ingen ved sitt fulle fem som kjøper det som logisk.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Canucks skrev: ons nov 17, 2021 8:44 am
fargeblind skrev: ons nov 17, 2021 7:41 am
fargeblind skrev: man sep 06, 2021 10:55 am
Slapp av. Det kommer sikkert snart dokumentasjon på at andre politikere har gjort det samme.
Jeg tipper FD-folkets høyreside allerede taster frenetisk for å finne noen på venstresiden :-)
Jeg minner om hva jeg skrev for et par måneder siden.
"Det kommer sikkert flere"
Og det har det jaggu gjort.
Jeg sitter og hører på nyhetsmorgen som vanlig, og snart kommer det en bolk i Politisk Kvarter om "misforståelsen" til Eva. Bare å fylle opp kaffekoppen. Litt for tidlig med cola og popcorn ;-)
Ellers er alt bra? Syntes du at det Eva har gjort er greit? Selv syntes jeg personlig at det som Ropstad gjorde var ugreit, og kriminelt og en straffbar handling som burde blitt straffet deretter i rettsvesnet. Det samme syntes jeg om denne saken med Eva. Dersom jeg, eller deg hadde gjort noe lignende så hadde det handlet i rettsvesenet. Det er hvor denne og Ropstad sin sak hører hjemme. Samt de andre som også har gjort dette.

Å skylde på uklart regelverk holder ikke, når man eier og bor i et hus eller leilighet som er såpass nærme, og melder at man bor hjemme hos foreldrene sine på Evje, eller i Trøndelag. Det er vel ingen ved sitt fulle fem som kjøper det som logisk.
Nå tror jeg du misforstår meg.
Jeg forakter dypt slik svindel, uansett hvem som er svindleren.
Poenget mitt den gang jeg skrev, var at empiri (f. eks Giske-saken) sier meg at det lett ramler skjeletter fra alle politiske partier ut fra skapene når slikt blir avslørt.
Og det har det altså gjort. Det er nå klart at det har vært en stilltiende aksept blant eliten om at det er OK å "misforstå" reglene, men bare når man tilhører eliten.
Jeg hadde antagelig havnet i fengsel for lignende "misforståelser".
Heldigvis for meg, forstår jeg alt slikt, og har ikke prøvd å svindle noen.
(les : "misforstått noe")
Sist redigert av fargeblind den ons nov 17, 2021 9:19 am, redigert 2 ganger totalt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

I tillegg til å vise den samme slette moralen som Ropstad synes jeg også Eva Kristin Hansen er temmelig ego når hun ikke har innrømmet saken ovenfor eget parti før hun ble valgt som stortingspresident. I så tilfelle hadde selvsagt jobben som stortingspresident ha røket, men da hadde hun iallefall vist at hun tenkte på annet enn sine egne interesser.

For nå er vel kalkulasjonen at hun blir tilgitt, da det vil bli belastende å erstatte henne etter så kort tid som stortingspresident. Den moralske autoriteten er imidlertid vekk, så det beste hadde vært om hun bare kunne pellet seg ut av stolen først som sist.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Det er sånn som jeg forstår det, 3 år hun har urettmessig hatt gratis pendlerbolig. Jeg forventer i det minste at hun skattelegges for de 3 årene. Det holder ikke med ei unnskyldning.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

fargeblind skrev: ons nov 17, 2021 9:12 am
Canucks skrev: ons nov 17, 2021 8:44 am
fargeblind skrev: ons nov 17, 2021 7:41 am
Jeg minner om hva jeg skrev for et par måneder siden.
"Det kommer sikkert flere"
Og det har det jaggu gjort.
Jeg sitter og hører på nyhetsmorgen som vanlig, og snart kommer det en bolk i Politisk Kvarter om "misforståelsen" til Eva. Bare å fylle opp kaffekoppen. Litt for tidlig med cola og popcorn ;-)
Ellers er alt bra? Syntes du at det Eva har gjort er greit? Selv syntes jeg personlig at det som Ropstad gjorde var ugreit, og kriminelt og en straffbar handling som burde blitt straffet deretter i rettsvesnet. Det samme syntes jeg om denne saken med Eva. Dersom jeg, eller deg hadde gjort noe lignende så hadde det handlet i rettsvesenet. Det er hvor denne og Ropstad sin sak hører hjemme. Samt de andre som også har gjort dette.

Å skylde på uklart regelverk holder ikke, når man eier og bor i et hus eller leilighet som er såpass nærme, og melder at man bor hjemme hos foreldrene sine på Evje, eller i Trøndelag. Det er vel ingen ved sitt fulle fem som kjøper det som logisk.
Nå tror jeg du misforstår meg.
Jeg forakter dypt slik svindel, uansett hvem som er svindleren.
Poenget mitt den gang jeg skrev, var at empiri (f. eks Giske-saken) sier meg at det lett ramler skjeletter fra alle politiske partier ut fra skapene når slikt blir avslørt.
Og det har det altså gjort. Det er nå klart at det har vært en stilltiende aksept blant eliten om at det er OK å "misforstå" reglene, men bare når man tilhører eliten.
Jeg hadde antagelig havnet i fengsel for lignende "misforståelser".
Heldigvis for meg, forstår jeg alt slikt, og har ikke prøvd å svindle noen.
(les : "misforstått noe")
Takk for oppklaringen, da er vi enig om alt :)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»