Ropstad har endelig flyttet fra gutterommet

Svar
fargeblind

Re: Ropstad har endelig flyttet fra gutterommet

Legg inn av fargeblind »

newsflash skrev: ons nov 17, 2021 10:48 am Merkelig at alle politikerne som har misforstått disse reglene har misforstått de på en måte som har vært svært lukrativt økonomisk...
Man er vel rimelig trang i nøtta dersom man "misforstår" noe som fører til at man taper penger, da!

Balder
Innlegg: 557

Legg inn av Balder »

Karatel skrev: ons nov 17, 2021 10:55 am
Balder skrev: ons nov 17, 2021 10:49 am Hvorfor er dette vanskelig å forstå?

"Regler for Stortingets pendlerboliger
Stortinget eier til sammen 143 leiligheter i Oslo. Disse skal dekke boligbehovet til stortingsrepresentanter som er folkeregistrert eller faktisk bosatt mer enn 40 km i kjørelengde fra Stortinget."

https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer- ... iligheter/
Kanskje fordi all makt korrumperer?

" britiske lord John Dalberg Acton uttrykte det på slutten av 1800-tallet: “Power tends to corrupt, and absolute power corrupts absolutely.” (Makt har en tendens til å korrumpere, og absolutt makt korrumperer fullstendig.)

I sin bok om den amerikanske presidenten Lyndon B. Johnson kom forfatteren Robert Caro med følgende treffende utsagn som kan sies å utfylle Acton: “Makt avslører. Det er først når en person har nok makt til å gjøre det han alltid har ønsket, at du ser hva han alltid har ønsket.” "

"Professor Linda Lai ved Handelshøyskolen BI sa det slik i en kronikk i DN i mai 2019: “Vi vet godt at makt korrumperer. En lang rekke studier, og mange eksempler fra historien og dagsaktuelle eksempler, viser at makt gjør noe med folk. ... Tendensen til å ta valg som går på bekostning av andre øker sterkt når antall valgmuligheter øker. Dette gir støtte til uttrykket ‘mulighet gjør tyv’. ... Dette kan tyde på at folk gjør mindre moralske, men likevel ofte gjennomtenkte og bevisste valg når valgfriheten øker.» "

https://kapital.no/reportasjer/2020/09/ ... orrumperer
Det er nok mye sant i det du siterer her dessverre.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Solvgutt1 skrev: ons nov 17, 2021 10:57 am Det "silingssystemet" man må igjennom i partiene for å havne på en Stortings-liste avler neppe fram de med høyest integritet heller. Særlig i de store partiene.
Det er sagt at den viktigste egenskapen man må ha for å være politiker, er at man har så tykk hud at man kan stå oppreist uten ryggrad.

guru

Legg inn av guru »

Blir bare verre og verre dette. Hun har leid et rom(!) i Giskes leilighet som hun har oppført som bolig. Dette er ingen "misforståelse", det er bevisst svindel.

Hun kan umulig overleve son Stortingspresident. Det handler om tillit.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

guru skrev: ons nov 17, 2021 11:03 am Blir bare verre og verre dette. Hun har leid et rom(!) i Giskes leilighet som hun har oppført som bolig. Dette er ingen "misforståelse", det er bevisst svindel.

Hun kan umulig overleve son Stortingspresident. Det handler om tillit.
Hun burde oppgitt boligen i Oslo. Så burde hun fått dekket leiekostnadene på rommet til Giske.

Jeg er nysgjerrig på flere ting: Hva brukte hun pendlerboligen til? Bodde de der og leide ut Oslo-boligen, eller var hun bare der når det ble sent på Stortinget? Og hva betalte hun for rommet til Giske?

Palmanova

Legg inn av Palmanova »

Vanlige folk hadde blitt buret inne for å ha gjort dette. Alle skjønner at dette er helt bevisst og politikerne det gjelder burde straffes som alle andre.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Nå lurte jeg lenge på hvorfor det ikke kom en tråd om stortingspresidenten. Men her var den altså. Og det er jo greit at slikt stoff er samlet. Joda, regelverket er komplisert. Jeg får rett som det er reiseregninger i retur. Moms på hotell med annen sats på frokostmomsen som ikke er ferdig utregnet på kvitteringen, blabla. Det er komplisert.

Men jeg har aldri funnet det kompliserende å vite hvor jeg bor, eller når tilværelsen reguleres av ett eller annet regulativ. Det vet disse folkene også. Og der er svindel i sin pureste form. Her fører opp en falsk bopel, rett og slett. Om ikke dette fører til påtale tror jeg det er noen som holder en beskyttende hånd over en.

Quiz: Jeg var nylig 5 dager på kurs. 75 km unna fast arbeidssted og 16 km unna hjem. Har kostpenger og kjøregodtgjørelse etter statens regulativ. Det serveres varm og tilfredsstillende lunch. Kurset varte fra 0800-1530. Hva kan jeg da kreve i godtgjørelse?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Quiz: Jeg var nylig 5 dager på kurs. 75 km unna fast arbeidssted og 16 km unna hjem. Har kostpenger og kjøregodtgjørelse etter statens regulativ. Det serveres varm og tilfredsstillende lunch. Kurset varte fra 0800-1530. Hva kan jeg da kreve i godtgjørelse?
----------------------------------------------------------------
Ingen ting. 0,00 kroner.
(Dersom du er blant "folk flest")
Det er mellom deg og arbeidsgiver om du skal få kjøregodtgjørelse fra hjemsted eller arbeidsplassen.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

FjodorDVD skrev: ons nov 17, 2021 11:18 am Nå lurte jeg lenge på hvorfor det ikke kom en tråd om stortingspresidenten. Men her var den altså. Og det er jo greit at slikt stoff er samlet. Joda, regelverket er komplisert. Jeg får rett som det er reiseregninger i retur. Moms på hotell med annen sats på frokostmomsen som ikke er ferdig utregnet på kvitteringen, blabla. Det er komplisert.

Men jeg har aldri funnet det kompliserende å vite hvor jeg bor, eller når tilværelsen reguleres av ett eller annet regulativ. Det vet disse folkene også. Og der er svindel i sin pureste form. Her fører opp en falsk bopel, rett og slett. Om ikke dette fører til påtale tror jeg det er noen som holder en beskyttende hånd over en.

Quiz: Jeg var nylig 5 dager på kurs. 75 km unna fast arbeidssted og 16 km unna hjem. Har kostpenger og kjøregodtgjørelse etter statens regulativ. Det serveres varm og tilfredsstillende lunch. Kurset varte fra 0800-1530. Hva kan jeg da kreve i godtgjørelse?
Vi har et reiseregningssystem hvor dietten for opphold automatisk legges inn, og så må man aktivt oppgi alle måltider man har fått dekket så de kan trekkes fra dietten. Jeg er alltid livredd hvis jeg har vært på lengre opphold med noen betalte lunsjer her og der, for at jeg skal glemme å oppgi alt.

Jeg tror aldri jeg kunne misforstått et regelverk rundt pendlerbolig på denne måten. Ikke uten at det var med vilje.

Jeg oppfatter saken slik:

- Kjeltringen bodde i en bolig med sin mann på Ski
- Kjeltringen syns det var krevende å reise til og fra Ski hele tiden og ville gjerne ha et sted å bo i Oslo
- Kjeltringen hadde sett i regelverket at dersom man var folkeregistrert mer enn 40 kilometer fra Stortinget, så hadde man rett på pendlerbolig
- Kjeltringen oppga derfor en hybel i Trondheim som sitt bosted, selv om hun faktisk bodde på Ski
- Kjeltringen trodde at dette var innenfor et hullete regelverk, selv om det åpenbart ikke var intensjonen med ordningen og hun -egentlig- oppga feil bosted, for å sikre seg en pendlerbolig hun ikke hadde krav på, men som hun selv mente hun hadde behov for.

Disse misforståelsene handler med andre ord først og fremst at man har overvurdert hvor langt man kan tøye strikker når man utnytter det tillitsbaserte systemet. Og kanskje har de det rent juridiske på det tørre. Kanskje har de ikke begått kriminalitet som lander dem i fengsel. Men ALLE skjønner jo at de har utnyttet og misbrukt en tillitsbasert ordning for å sikre seg goder som ikke var tiltenkt dem. Det kan det ikke være noen tvil om.
Sist redigert av Solvgutt1 den ons nov 17, 2021 11:27 am, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

FjodorDVD skrev: ons nov 17, 2021 11:18 am Om ikke dette fører til påtale tror jeg det er noen som holder en beskyttende hånd over en.
Les den linken Justice 97 la ut litt over her.

"Stortinget går ikke videre med saken
I samme e-post kommer stortingsdirektør Marianne Andreassen med følgende kommentar:

– Det har vært flere saker av lignende karakter, der reglene har blitt misforstått på dette punktet. Behovet for tydeligere regler er et viktig læringspunkt for administrasjonen. Derfor vil ikke administrasjonen gjøre mer med denne saken. Vi ser også i denne saken at vi kunne ha fulgt opp bedre underveis. Fra i høst etterspør vi mer detaljert informasjon fra representantene."

Det er altså Stortinget selv, eller Stortingets administrasjon som ikke gjør noe med saken.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Karatel skrev: ons nov 17, 2021 11:25 am
FjodorDVD skrev: ons nov 17, 2021 11:18 am Om ikke dette fører til påtale tror jeg det er noen som holder en beskyttende hånd over en.
Les den linken Justice 97 la ut litt over her.

"Stortinget går ikke videre med saken
I samme e-post kommer stortingsdirektør Marianne Andreassen med følgende kommentar:

– Det har vært flere saker av lignende karakter, der reglene har blitt misforstått på dette punktet. Behovet for tydeligere regler er et viktig læringspunkt for administrasjonen. Derfor vil ikke administrasjonen gjøre mer med denne saken. Vi ser også i denne saken at vi kunne ha fulgt opp bedre underveis. Fra i høst etterspør vi mer detaljert informasjon fra representantene."

Det er altså Stortinget selv, eller Stortingets administrasjon som ikke gjør noe med saken.
Hvor er det blitt av KO-KO-komiteen?

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

AP med parlamentarisk leder Rigmor Aaserud med fortsatt tillit til kjeltringen. Syntes denne støtteerklæringen kom raskt, og det kan raskt slå tilbake på Ap.

Blir ikke overrasket om det kommer frem at flere av kjeltringene på tinget har begått det samme som stortingspresidenten, svakt av AP uansett og gå ut og støtte opp såpass. i KrF var de om ikke annet raskt med å kreve hans avgang.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Canucks skrev: ons nov 17, 2021 11:30 am AP med parlamentarisk leder Rigmor Aaserud med fortsatt tillit til kjeltringen. Syntes denne støtteerklæringen kom raskt, og det kan raskt slå tilbake på Ap.

Blir ikke overrasket om det kommer frem at flere av kjeltringene på tinget har begått det samme som stortingspresidenten, svakt av AP uansett og gå ut og støtte opp såpass. i KrF var de om ikke annet raskt med å kreve hans avgang.
Var de det? Det var vel ganske delte meninger og ikke før det kom fram at han hadde begått skattesvindel gikk han av.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Solvgutt1 skrev: ons nov 17, 2021 11:32 am
Canucks skrev: ons nov 17, 2021 11:30 am AP med parlamentarisk leder Rigmor Aaserud med fortsatt tillit til kjeltringen. Syntes denne støtteerklæringen kom raskt, og det kan raskt slå tilbake på Ap.

Blir ikke overrasket om det kommer frem at flere av kjeltringene på tinget har begått det samme som stortingspresidenten, svakt av AP uansett og gå ut og støtte opp såpass. i KrF var de om ikke annet raskt med å kreve hans avgang.
Var de det? Det var vel ganske delte meninger og ikke før det kom fram at han hadde begått skattesvindel gikk han av.
Mulig jeg husker feil, men var flere sentrale folk i KrF som var raske til å kreve at han måtte trekke seg, og partiet kom ikke ut med full tillit så raskt, men mulig at hukomelsen spiller meg et puss. Uansett svakt av Ap og gå ut med full tillit offisielt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Canucks skrev: ons nov 17, 2021 11:30 am AP med parlamentarisk leder Rigmor Aaserud med fortsatt tillit til kjeltringen. Syntes denne støtteerklæringen kom raskt, og det kan raskt slå tilbake på Ap.
Rigmor Aaaserud uttaler seg om en sak hun ikke vet noe om og som hun ikke har forutsetninger for å mene noe om.

"– Hun har vært i god tro og ment at hun har gjort ting riktig. Så viser det seg, for henne som for mange andre, at det har vært uklart hvordan regelverket har vært å forstå,"

https://www.rbnett.no/ntb/innenriks/202 ... 828796.ece

Rigmor Aaaserud kan umulig vite om Eva Kristin Hansen har vært i god tro og misforstått reglene eller om hun med fullt overlegg har omgått reglene. Dette vet bare Eva Kristin Hansen selv og ingen andre enn hun selv.
Sist redigert av Karatel den ons nov 17, 2021 11:49 am, redigert 1 gang totalt.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Solvgutt1 skrev: ons nov 17, 2021 10:56 am Tenk å være så moralsk pill råtten at du unnskylder deg med at administrasjonen aldri har påpekt at hun gjorde feil. Hva mener hun? At stortingsadministrasjonen skal sitte å kontrollere at voksne stortingspolitikere faktisk bor der de sier de bor? Systemet er tillitsbasert fordi man har gått ut ifra at stortingspolitikere er i stand til å sette seg inn i, og følge, et regelverk etter regelverkets intensjon. Her ligger det en antakelse at de er over middels oppegående og har normal moral. Dette er tydeligvis noe man har bommet på, og man må nå begynne å behandle stortingspolitikere som potensielle kriminelle.
Det er jo akkurat det hun forsvarer seg med, og det er videre akkurat slik kontrollsystemet videre må legges opp. På basis av en antakelse om at de har minst like store kjeltring-tilbøyeligheter som befolkningen ellers. Som sagt tidligere - hent inn noen av de aller mest skruppelløse kontrollørene fra NAV, og gi dem frie tøyler til å rote i livene til stortingsrepresentanter som krever goder som pendlerleilighet.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Dette lukter avgang lang vei. Mediepresset blir med rette såpass hardt nå at det blir umulig å forsvare seg. Fortjent er det hvertfall. Deilig at slike blir tatt!

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Som sagt tidligere - hent inn noen av de aller mest skruppelløse kontrollørene fra NAV, og gi dem frie tøyler til å rote i livene til stortingsrepresentanter som krever goder som pendlerleilighet.
-----------------------------------------------------------
JA! De folka der er nådeløse. Støtter tanken!

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

MadBum skrev: ons nov 17, 2021 11:56 am Dette lukter avgang lang vei. Mediepresset blir med rette såpass hardt nå at det blir umulig å forsvare seg. Fortjent er det hvertfall. Deilig at slike blir tatt!
For sin egen skyld bør hun straks trekke seg som stortingspresident. Dess lenger hun klamrer seg fast til stillingen, dess større og hardere vil presset fra mediene bli.

"Stortingspresidenten fikk gratisbolig verdt minst 380.000 kroner selv om hun bodde 29 km unna"

https://www.aftenposten.no/norge/i/EaB8 ... roner-selv

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

En ting er at de selv har ansvaret for å sette seg inn i reglene.
Noe annet er jo det moralske kompasset. Det burde ikke være vanskelig å forstå at ordningen uansett ikke var ment for de som eier egen bolig i området rundt Oslo. Helt uavhengig av hvordan man tolket regelverket.

Det er griskheten som her viser sitt stygge fjes. Jeg gjør det fordi jeg kan.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Karatel skrev: ons nov 17, 2021 11:25 am
FjodorDVD skrev: ons nov 17, 2021 11:18 am Om ikke dette fører til påtale tror jeg det er noen som holder en beskyttende hånd over en.
Les den linken Justice 97 la ut litt over her.

"Stortinget går ikke videre med saken
I samme e-post kommer stortingsdirektør Marianne Andreassen med følgende kommentar:

– Det har vært flere saker av lignende karakter, der reglene har blitt misforstått på dette punktet. Behovet for tydeligere regler er et viktig læringspunkt for administrasjonen. Derfor vil ikke administrasjonen gjøre mer med denne saken. Vi ser også i denne saken at vi kunne ha fulgt opp bedre underveis. Fra i høst etterspør vi mer detaljert informasjon fra representantene."

Det er altså Stortinget selv, eller Stortingets administrasjon som ikke gjør noe med saken.
Denne saken er i likhet med Ropstad sin såpass grov at det ville vært naturlig for Stortingets administrasjon å vurdere en anmeldelse for bedrageri. Da er det friskt at sjefen for administrasjonen avfeier den så lettvint, spesielt med tanke på at hun har hatt ytterst sentrale verv som representant for samme parti som stortingspresidenten.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

fargeblind skrev: ons nov 17, 2021 12:01 pm Som sagt tidligere - hent inn noen av de aller mest skruppelløse kontrollørene fra NAV, og gi dem frie tøyler til å rote i livene til stortingsrepresentanter som krever goder som pendlerleilighet.
-----------------------------------------------------------
JA! De folka der er nådeløse. Støtter tanken!
Eventuelt kan de omplassere et par journalister fra Aftenposten.

Det har onsdag ikke vært mulig å få Hansen i tale. Aftenposten har stilt henne en rekke spørsmål via telefon, SMS, e-post og Arbeiderpartiets og Stortingets kommunikasjonsavdelinger, foreløpig uten å få svar.

Det svettes nok godt på president-kontoret nå.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Husker noen på videregående i min tid folkeregistrerte seg på andre adresser for å få borteboerstipend. Kontrollen var elendig og det var liten eller ingen risiko ved å gjøre dette. Alle visste jo at det ikke var lov.

Det er ingenting som tilsier at denne politikeren ikke visste at det hun gjorde i beste fall var en uredelig tilpasning for å tilegne seg skattefordeler hun ikke hadde krav på. Og dersom hun av en eller annen grunn trodde det var innenfor regelverket så er hun enten 1. ikke kompetent til å være i dagens posisjon 2. En uredelig politiker som tilpasser seg på en urimelig måte for å motta støtte som ikke er ment for henne.

Det er så skittent at hun selvsagt bør forlate sin post umiddelbart.
Sist redigert av Lew_Ashby den ons nov 17, 2021 12:36 pm, redigert 1 gang totalt.

MadBum

Legg inn av MadBum »

https://www.nettavisen.no/nyheter/hadde ... 3424206491

Tenk om de samme reglene hadde vært gjeldene på Stortinget.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

MadBum skrev: ons nov 17, 2021 12:36 pm https://www.nettavisen.no/nyheter/hadde ... 3424206491

Tenk om de samme reglene hadde vært gjeldene på Stortinget.
Satan!
Jeg blir etterhvert bare mer og mer irritert. Må ta en timeout og sykle en tur.

guru

Legg inn av guru »

Giske skal visstnok ha leid ut dette "rommet" til mange personer. Det skal bli interessant å se hva som kommer ut av dette. Dette kan være bare toppen av isfjellet.

Det som er ekstra alvorlig er at det er Stortingspresidenten som er tatt med buksene nede. Hun som skulle "rydde opp" etter at saken med Ropstad og co ble kjent. At hun er AP-politiker er også ekstremt pinlig, mtp. hvor knallharde de var i sin kritikk mot Ropstad. Det er til å spy av.

Hansen har snytt fellesskapet for ca. 170000 kr. minst. Det hadde blitt solide fengselsstraffer for oss andre om vi hadde blitt tatt for dette.

Det bør tas ut siktelse mot Ropstad, Hansen, Fylkesnes og hele gjengen slik at de blir behandlet likt med de øvrige borgerne.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-341256

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg føler for å spille en poplåt som jeg har spilt før. Til eliten. FUCK YOURSELF!

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

guru skrev: ons nov 17, 2021 12:51 pm Giske skal visstnok ha leid ut dette "rommet" til mange personer. Det skal bli interessant å se hva som kommer ut av dette. Dette kan være bare toppen av isfjellet.

Det som er ekstra alvorlig er at det er Stortingspresidenten som er tatt med buksene nede. Hun som skulle "rydde opp" etter at saken med Ropstad og co ble kjent. At hun er AP-politiker er også ekstremt pinlig, mtp. hvor knallharde de var i sin kritikk mot Ropstad. Det er til å spy av.

Hansen har snytt fellesskapet for ca. 170000 kr. minst. Det hadde blitt solide fengselsstraffer for oss andre om vi hadde blitt tatt for dette.

Det bør tas ut siktelse mot Ropstad, Hansen, Fylkesnes og hele gjengen slik at de blir behandlet likt med de øvrige borgerne.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-341256
Det Hansen har snytt fellesskapet for er i utgangspunktet eiekostnaden, altså 450 000.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

guru skrev: ons nov 17, 2021 12:51 pm Giske skal visstnok ha leid ut dette "rommet" til mange personer. Det skal bli interessant å se hva som kommer ut av dette. Dette kan være bare toppen av isfjellet.

Det som er ekstra alvorlig er at det er Stortingspresidenten som er tatt med buksene nede. Hun som skulle "rydde opp" etter at saken med Ropstad og co ble kjent. At hun er AP-politiker er også ekstremt pinlig, mtp. hvor knallharde de var i sin kritikk mot Ropstad. Det er til å spy av.

Hansen har snytt fellesskapet for ca. 170000 kr. minst. Det hadde blitt solide fengselsstraffer for oss andre om vi hadde blitt tatt for dette.

Det bør tas ut siktelse mot Ropstad, Hansen, Fylkesnes og hele gjengen slik at de blir behandlet likt med de øvrige borgerne.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-341256
Fylkenes blir feil å dra inn her. Han disponerte en bolig i Oslo, men han bodde vel aldri i den og hadde en langtidsleieboer der.

GoldenTeacher

Legg inn av GoldenTeacher »

Trøndelag AP altså. Et mer skittent og korrupt miljø finner man vel knapt i EXIT-bransjen. Folk som røyker en rev skal straffes hardt, men er du topp-politiker som svindler felleskapet for millioner er du bare uheldig og utsatt for "et komplisert system" buhu

F*CK OFF!!!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»