Filmstjerner dør

Svar
John Garfield

Re: Filmstjerner dør

Legg inn av John Garfield »

Helmut Berger er død 78 år gammel. Østerrisk skuespiller som kanskje ikke er så kjent nå, men var veldig kjent på 60-70 tallet hvor han hadde sin storhetstid. Spilte bl.a i mange av Visconti's filmer. Sistnevnte og Berger var sammen i mange år..

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

--- Ray Stevenson er død, bare 58 år
https://www.thewrap.com/ray-stevenson-d ... -rrr-rome/

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Den siste med Ray Stevenson kom som ei lei overraskelse, da 58 år er jo ikke akkurat mye, og var kun nylig innom Punisher: War Zone (2008), som en fikk veldig godt utbytte av å se igjen. Hadde vel også en av hovedrollene i en av The Outpost filmene på samme tid.

Kill the Irishman var jo også ei underholdende film.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Frank.N.Steen skrev: søn mai 21, 2023 3:50 pm Så at Jim Brown har nylig gått bort. Tidligere amerikansk fotballspiller som ble tidlig ut spådd ei lovende karriere over i filmens verden, men mulig at ting ikke helt gikk seg til. Likevel, han medvirket i en god del film og tv-serier, der spesielt filmroller i The Running Man (1987), I'm Gonna Git You Sucka (1988) og Mars Attacks! (1996), er vel blant de en husker best.

Synes spesielt hans karakter Fireball (i nevnte Arnold Schwarzenegger film) var ei langt mer truende figur enn de andre jegerne i The Running Man.
Noe med kombinasjonen av å bli jaktet på av ei svær ond jævel med en flammekaster og forsøke å finne skjul blant de trange og klaustrofobiske korridorene, som minnet om noe fra Nightmare on Elm Street filmene.

Synd filmen ikke gikk langt mørkere til verks, for ingen tvil om at blant alle de latterlige og cheesy one-linerne, så hadde Jim Brown en av de mest minneverdige og fryktinngytende replikkene:
Tick tick tick med masse prikker foran og mellom..var en litt småartig film mener jeg å minnes. Han ender opp som sheriff i en småby full av rasister..

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

John Garfield skrev: tir mai 23, 2023 2:01 pm Tick tick tick med masse prikker foran og mellom..var en litt småartig film mener jeg å minnes. Han ender opp som sheriff i en småby full av rasister..
Aldri sett før, men kommer jo med mange likandes navn ala George Kennedy, Bernie Casey, Clifton James samt Don Stroud, så mulig en får lese seg litt opp om hans tidligere filmer, for tipper det er mye potensielt underholdende der i vente.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Frank.N.Steen skrev: tir mai 23, 2023 2:11 pm
John Garfield skrev: tir mai 23, 2023 2:01 pm Tick tick tick med masse prikker foran og mellom..var en litt småartig film mener jeg å minnes. Han ender opp som sheriff i en småby full av rasister..
Aldri sett før, men kommer jo med mange likandes navn ala George Kennedy, Bernie Casey, Clifton James samt Don Stroud, så mulig en får lese seg litt opp om hans tidligere filmer, for tipper det er mye potensielt underholdende der i vente.
Jeg savner TCM!

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

John Garfield skrev: tir mai 23, 2023 2:16 pm Jeg savner TCM!
Du er ikke alene om det. Var bortskjemt med 2-3 filmkanaler før, med TCM, TV2 Filmkanalen og Showtime Nordic, der en mulig fikk mest utbytte av TCM og Showtime, men dessverre skranta utvalget av film inn mot slutten, og så forsvant dem bort 1 etter 1. Er vel kun (av de nordiske) SF kanalen igjen nå, men også den kjører litt for mye av de samme filmene, igjen og igjen.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Frank.N.Steen skrev: tir mai 23, 2023 2:23 pm
John Garfield skrev: tir mai 23, 2023 2:16 pm Jeg savner TCM!
Du er ikke alene om det. Var bortskjemt med 2-3 filmkanaler før, med TCM, TV2 Filmkanalen og Showtime Nordic, der en mulig fikk mest utbytte av TCM og Showtime, men dessverre skranta utvalget av film inn mot slutten, og så forsvant dem bort 1 etter 1. Er vel kun (av de nordiske) SF kanalen igjen nå, men også den kjører litt for mye av de samme filmene, igjen og igjen.
Hadde silver hd i tillegg til de nevnte. Var vel den kanalen som sendte kvalitetsfilm fra hele verden, men den forsvant sammen med showtime og etterhvert ble tcm bare en vits..gikk over til å bare vise nyere filmer før den også forsvant. Er ikke overimponert over de nye strømmekanalene heller. Har stort sett sett det meste av det som fremstår som interressant.

Nei, det blir å kjøpe mye film på dvd og blu-ray og spe på med litt filmleie.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

John Garfield skrev: tir mai 23, 2023 3:02 pm Hadde silver hd i tillegg til de nevnte. Var vel den kanalen som sendte kvalitetsfilm fra hele verden, men den forsvant sammen med showtime og etterhvert ble tcm bare en vits..gikk over til å bare vise nyere filmer før den også forsvant. Er ikke overimponert over de nye strømmekanalene heller. Har stort sett sett det meste av det som fremstår som interressant.

Nei, det blir å kjøpe mye film på dvd og blu-ray og spe på med litt filmleie.
Det er nok litt av minuset med å være overgjennomsnittlig filminteressert. Blir stadig mer knot å tråle seg gjennom utvalget og kun ende opp med tidligere sette, eller de man har absolutt ingen planer eller lyst til å se.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Legendariske regissøren Kenneth Anger er død hele 96 år gammel. Laget vel kun kortfilmer, men alltid kvalitet, iallefall de jeg har sett.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Peter Simonischek er død 76 år gammel. Spilte bl.a Toni Erdmann i filmen med samme navn.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Margit Carstensen er død 83 år gammel. Først og fremst kjent fra mange Fassbinder filmer, men også internasjonalt bl.a i possession (1981).

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Shannen Doherty reveals cancer has spread to her brain
Det er vel ikke lenge før hun dør.....

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Treat Williams (71) pressetalsmann bekrefter at skuespilleren omkom i en motorsykkelulykke.
Du har sett han i en hovedrolle i "Hair".

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Big George skrev: tir jun 13, 2023 3:56 am Treat Williams (71) pressetalsmann bekrefter at skuespilleren omkom i en motorsykkelulykke.
Du har sett han i en hovedrolle i "Hair".
Aldri sett Hair, men i veldig mye annen film. Virket som en der hadde noe på gang med tanke på å gradvis påta seg større filmroller i tidlig 80-tallet (Prince of the City og Once Upon a Time in America), men så bikka det snart over i en del kanskje ikke fullt så store filmer.
Likevel, skrekk-action komedien Dead Heat (1988) er stadig like underholdende, og senere 90-talls krim-thrillere ala Things to do in Denver When Youre Dead samt Mulholland Falls var slettes ikke gærne, til å gjøre fartsfylt sjømonster underholdning i Deep Rising eller sleazy skurk i The Phantom.

Han tok opp etter Tom Berenger som tøff skolelærer, og medvirket i 3-4 oppfølgere til The Substitute, men dessverre ei serie som falt kjapt i både kvalitet og underholdning.

Critical Bill i Things to do in Denver er nok den man husker ham aller best for, ei heftig mørk gangster-krim komedie med et mildt sagt interessant galleri av karakterskuespillere:

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Frederic Forrest (86) er død
Best kjent fra Apocalypse Now og The Rose

Her fra førstnevnte film:

Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: lør jun 24, 2023 2:47 pm Frederic Forrest (86) er død
Best kjent fra Apocalypse Now og The Rose

Her fra førstnevnte film:

Bilde
Der har vi en real karakterskuespiller ja, var ikke klar over at kokken fra Apocalypse skulle ende opp som Nick the Nazi i Falling Down (1993)

"Do you believe this shit?"

"Think about it!"



eller den fryktløse skurken Blue Duck i Lonesome Dove (1989), der minnet meg litt om Charles Bronson i enkelte tidligere westerns:

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Big George skrev: tir jun 13, 2023 3:56 am Treat Williams (71) pressetalsmann bekrefter at skuespilleren omkom i en motorsykkelulykke.
Du har sett han i en hovedrolle i "Hair".
Gikk vel ikke helt etter planen i hair for vår venn såvidt jeg husker.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Forrest og Coppola må ha vært gode venner, da førstnevnte var i flere av Coppola's filmer.

Tillater meg et lite Frederic Forrest filmtips: music box (1989)

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

John Garfield skrev: lør jun 24, 2023 4:03 pm Forrest og Coppola må ha vært gode venner, da førstnevnte var i flere av Coppola's filmer.

Tillater meg et lite Frederic Forrest filmtips: music box (1989)
Setter den på den stadig voksende watchlist, fikk også lyst til å ta et gjensyn med Falling Down

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Julian Sands er bekreftet død, savnet siden 13. januar i år

https://www.vg.no/rampelys/i/JQX4k6/jul ... unnet-doed

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Julian Sands og Helena Bonham Carter i "et værelse med utsikt."
Så den på kino for mange år siden og husker mye av filmen fortsatt
Det er ofte et bra tegn (bra film) at man husker mye mange år etter.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Tror det var ei artikkel forrige uke hvor de nærmeste kom med ei uttalelse rundt Julian, men tross den leie beskjed som er nå blitt bekreftet, så er det muligens også beroligende for familien hans at nå er det endelig over.

En kjapp oversikt over hva en har sett fra Sands, så har han medvirket i mye god og forskjellig film, alt fra The Killing Fields (1984), til mer popcorn skrekk-eventyr i Arachnophobia (1990) og selv om mye var biroller og lignende, gjorde han disse meget bra.
Warlock filmene gjorde ham jo også kjapt om til ei kult-figur blant skrekkfansen, men virket som at han tidlig ut var en av de ledende navna i "Brit-pack" perioden med unge britiske fremadstormende navn, men hvor han og Bruce Payne kanskje passet best inn i litt mer sære og skumle roller, fremfor typiske leading men.

Ser jeg har mye å ta igjen av det usette fra Julian Sands film CV, men Arachnophobia, Warlock: Armageddon og kanskje omsider gi Boxing Helena ei sjanse, tross dens fæle ry.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Arkin er en av disse man sjeldent har sett i ei større hovedrolle, mer oftest litt mindre men veldig likandes prestasjoner. Så mulig en får dykke litt lenger ned i hans film CV, å se hva en finne frem der.

I enkelte roller minnet han litt om ei tilbakeholden Christopher Walken.
Ser han spilte Inspektør Clouseau i en Rosa Panteren film på 70-tallet, kanskje ikke på samme nivå som Peter Sellers, men ville vært interessant å gi den en sjanse.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Elgen skrev: tir jun 27, 2023 11:09 pm Julian Sands er bekreftet død, savnet siden 13. januar i år

https://www.vg.no/rampelys/i/JQX4k6/jul ... unnet-doed
Ikke overraskende dessverre.

Han var en del av min ungdomstid når jeg så Smallville ukentlig som stemmen til Jor-El i AI-form, og i voksen alder som ypperstepresten for Ori-rasen i Stargate SG-1:



Æret være Oriene..

startelver

Legg inn av startelver »

Hetfield skrev: lør jul 01, 2023 12:59 pm
Elgen skrev: tir jun 27, 2023 11:09 pm Julian Sands er bekreftet død, savnet siden 13. januar i år

https://www.vg.no/rampelys/i/JQX4k6/jul ... unnet-doed
Ikke overraskende dessverre.

Han var en del av min ungdomstid når jeg så Smallville ukentlig som stemmen til Jor-El i AI-form, og i voksen alder som ypperstepresten for Ori-rasen i Stargate SG-1:



Æret være Oriene..
Så det er der jeg har han fra. Jeg var stor Stargate SG1-fan for 15-20 år siden, men plasserte ikke navnet hans i den rollen. Fantastisk serie.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

M. Emmet Walsh døde av et hjerteinfarkt hjemme i Vermont opplyser hans manager Sandy Joseph til Hollywood Reporter.Han ble 88 år.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»