Kia EV6

Svar
Someone

Kia EV6

Legg inn av Someone »

Kia EV6, som vel kommer til landet om en måneds tid, har lansert en variant med mindre batteri. 58ktw isteded for 77kwt, så går startprisen ned til 419.000. Eventuelt 20.000 ekstra for de som vil ha firehjulstrekk

https://www.nettavisen.no/kia-ev6/kia/e ... -95-290686

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Betalingsmur.

Det er selvsagt ikke så lett for de som abonnerer på en tjeneste å vite at ingen av oss andre slipper inn.

Someone

Legg inn av Someone »

Ah, så ikke at det var pluss-artikkel. Men tror jeg dekket det vesentlige i setningen jeg skrev ;)

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Merkelig nok ser det ut som om akkurat den samme artikkelen ikke er "+" hos Broom.

https://www.tv2.no/broom/14212787/

Sånn utover det vil jeg driste meg litt utpå og si at Ioniq 5, EV6 sammen med E-Tron GT er de elbilene med friskest design for tida.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

FredPerry^2 skrev: ons sep 08, 2021 8:52 am
Sånn utover det vil jeg driste meg litt utpå og si at Ioniq 5, EV6 sammen med E-Tron GT er de elbilene med friskest design for tida.
Som jeg har nevnt på de "gamle" forumet liker jeg den litt mer konservative Ioniq 5 mye bedre enn EV6.
E-Tron GT er stilig, men så stor at den havner i kategorien helt uaktuell.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Den lokale Kia forhandleren har premieredager på EVG denne uka, og det er vel mulig at man svinger innom for å titte på den. Jeg er vel ikke i markedet for ny bil, men hvem vet. Planen er å prøvekjøre EV6 og Ioniq 5 i nærmeste fremtid så får vi se hva som skjer. I skrivende stund fremstår disse 2 modellene for meg som de mest aktuelle nybilkjøpene.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Shagalott skrev: tor okt 21, 2021 8:40 am Den lokale Kia forhandleren har premieredager på EVG denne uka, og det er vel mulig at man svinger innom for å titte på den. Jeg er vel ikke i markedet for ny bil, men hvem vet. Planen er å prøvekjøre EV6 og Ioniq 5 i nærmeste fremtid så får vi se hva som skjer. I skrivende stund fremstår disse 2 modellene for meg som de mest aktuelle nybilkjøpene.
Tror det kom EV6 sammen med Ioniq 5 i det siste båtlasset fra Korea. Har en kollega som fikk sin Ioniq 5 i går, og har sittet konstant å tittet på båtbevegelsene til Morning Lily( tror jeg det var) den siste måneden😁

Var innom meg i går og jeg liker virkelig den bilen. Romslig, fine skjermer, sitter høyt både fram og bak. Ikke minst har den farger som jeg liker veldig godt. Den grågull varianten er fantastisk på den bilen. Han hadde en variant som var blå eller grønn alt etter hvilken vinkel du så på den. Aldri sett noe lignende før, men mulig dette har begynt å bli vanlig.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Da har jeg i løpet av formiddagen vært innom å tittet på EV6, og første inntrykket er at den ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder, absolutt en pen bil.
Plassmessig så har den et hav av plass til mitt bruk, og når jeg sitter bak meg selv (187 høy) i baksetet, så hadde jeg danseplass og stort nok bagasjerom.
Interiøret ser bra ut, veldig bra. Jeg fikk ikke teste ut brukervennligheten på instrumentene, annet enn å bla kjapt igjennom noen menyer, så det skal jeg ikke si så mye om, men jeg ender nok opp med å prøvekjøre bilen.

ca.530 000 for GT Line AWD med 325 hk og 484 km. rekkevidde fremstår som attraktivt. Eneste tillegg er vel metallic lakk og evt. hengerfeste.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Skal sjekke den ut jeg også. Samme skjermer som Ioniq 5 regner jeg med den har, og de er delikate med fin oppløsning.

Hvordan var høyden i baksete? Både til hode og rumpe. Ved lavt sete, sitter du med beina mellom hode for å sette det på spissen. Ved høyt sete kan det bli for trangt mellom hode og taket. Her var Ioniq 5 veldig fin vertfall. Mistenker den er noe høyere.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Fernandovonarb skrev: fre okt 22, 2021 1:31 pm Skal sjekke den ut jeg også. Samme skjermer som Ioniq 5 regner jeg med den har, og de er delikate med fin oppløsning.

Hvordan var høyden i baksete? Både til hode og rumpe. Ved lavt sete, sitter du med beina mellom hode for å sette det på spissen. Ved høyt sete kan det bli for trangt mellom hode og taket. Her var Ioniq 5 veldig fin vertfall. Mistenker den er noe høyere.
Nå har jeg ikke sittet i Ioniq5 så skal ikke komme med noen sammenligning, men baksetet i Kia var setet litt lavt (evt. gulvet høyt), men ikke sånn at det plagde meg, baksetet i mine biler brukes knapt. Hodehøyden var fin.

Someone

Legg inn av Someone »

Shagalott skrev: fre okt 22, 2021 11:56 am Da har jeg i løpet av formiddagen vært innom å tittet på EV6, og første inntrykket er at den ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder,
Har begynt å se den i trafikken nå og kan overhodet ikke si meg enig. Mens Ioniq5 har endel kule elementer så synes jeg EV6 i alt for stor grad minner om 1. gen Leaf

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Det blir spennende å se hvilken av Ionic5 og EV6 som selger best i 2022.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Dette må da være "beste kjøp" med rask lading, 7 års garanti og BOS' verkstedserfaring?

Eller er der andre som er bedre totalpakke for forbruker?

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Litt kurios forskjell mellom konsern brødrene Ioniq 5 og EV6 er at førstnevnte har 3.0m akselavstand, mens Kia'n har 2,9m. Om det gir utslag i kjøreopplevelsen er jeg noget mer i tvil om. Skal testes.

Someone

Legg inn av Someone »

rosmebraad skrev: lør nov 20, 2021 8:47 pm 7 års garanti
Lite relevant for oss som uansett ikke har en bil så lenge...

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Someone skrev: lør nov 20, 2021 3:29 pm
Shagalott skrev: fre okt 22, 2021 11:56 am Da har jeg i løpet av formiddagen vært innom å tittet på EV6, og første inntrykket er at den ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder,
Har begynt å se den i trafikken nå og kan overhodet ikke si meg enig. Mens Ioniq5 har endel kule elementer så synes jeg EV6 i alt for stor grad minner om 1. gen Leaf
Hvis du synes EV6 minner om 1. gen Leaf så ser jeg kun disse to mulighetene. Du kanskje ikke var edru når du så den, eller så kanskje en tur til optiker kan være lurt? 8-)

Someone

Legg inn av Someone »

nometalhorse skrev: søn nov 21, 2021 8:05 pm Hvis du synes EV6 minner om 1. gen Leaf så ser jeg kun disse to mulighetene. Du kanskje ikke var edru når du så den, eller så kanskje en tur til optiker kan være lurt? 8-)
Jeg skrev «minner om», ikke ligner :P

Forfun

Legg inn av Forfun »

nometalhorse skrev: søn nov 21, 2021 8:05 pm
Someone skrev: lør nov 20, 2021 3:29 pm
Shagalott skrev: fre okt 22, 2021 11:56 am Da har jeg i løpet av formiddagen vært innom å tittet på EV6, og første inntrykket er at den ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder,
Har begynt å se den i trafikken nå og kan overhodet ikke si meg enig. Mens Ioniq5 har endel kule elementer så synes jeg EV6 i alt for stor grad minner om 1. gen Leaf
Hvis du synes EV6 minner om 1. gen Leaf så ser jeg kun disse to mulighetene. Du kanskje ikke var edru når du så den, eller så kanskje en tur til optiker kan være lurt? 8-)
Leaf er vel mye mer behagelig å se på med over 2 i promille.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Har vært og tittet litt på Elbilforum bla om bilen, og det virker som mange mener den er litt kjipere enn Ioniq 5 på opplevd kvalitet. Også oppførselen med lane assist og cruisecontroll virker å være litt dårligere. Noe også TB kommenterte i en av videoene jeg tittet på. Også litt trangere innvendig.

Det positive virker å være et meget, meget bra stereoanlegg. Akkurat det pirrer meg. Digger god lyd i bilen. Den har også noen kw/t større batteri, noe som vil gi bitte lite bedre rekkevidde ved ellers samme forbruk. Det er vel annonsert samme størrelse på Ioniq 5 også, men er her ikke enda.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Var å tittet på den i dag. Veldig fin størrelse, og grei plass til hvertfall 4. Satt helt greit i baksete også. Instrumentpanelet er litt buet i motsetning til hos ioniq 5. Bagasjerommet synes også virket litt større på EV6, uten at jeg har noen mål for hånden. Gode seter på GT line var det også.

Det negative var at de hvite delene i midtkonsollen mellom setene var foliert. Dette er detaljer som vil bli slitt og det blir ikke pent. Noe jeg allerede så på demobilen. Fikk ikke prøvd den men regner med den er veldig god.

Meridan anlegget var glimrende og noe av det beste jeg har hørt. Utrolig bra som også er rapportert av andre.

Kommer en HP versjon i slutten av neste år med nesten 600hk, og prispåslaget er latterlig lite mot 325hk versjonen i dag. Det er nok en salgsdemper for de ivrigste i dag.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Et klart minus med ID4: Der finnes ikke Dynaudio eller annet ekstra anlegg som ekstrautstyr?
Og heller ikke en '600 hk' ID4 så langt jeg kan se.
Legg til antatt rask lading og garanti (for langtidseiere, ikke for 3/4-års-leasere......) så må jo enkelte se positivt på dette.

Someone

Legg inn av Someone »

Ser ut som denne komme med samme standard lysinnstilling som endel andre asiatiske biler, så kjører i mørket i tunneller etc, siden lysene ikke automatisk kommer på.....i hvertfall overrepresentert her

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Someone skrev: søn feb 13, 2022 7:13 pm Ser ut som denne komme med samme standard lysinnstilling som endel andre asiatiske biler, så kjører i mørket i tunneller etc, siden lysene ikke automatisk kommer på.....i hvertfall overrepresentert her
? Jeg har en Hyundai og dette fungerer utmerket hos meg. Mistenker at på akkurat dette så florerer det brukerfeil. Automatikken virker på stort sett alle biler jeg har prøvd, men det hjelper fint lite hvis bryteren står på 0.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Fikk prøvd EV6 forleden. Veldig god bil og du sitter faktisk ganske høyt i den på samme måte som Ioniq 5. Det hadde jeg ikke trodd for den ligner mer på en vanlig personbil i forhold til sin konsernsøster. Romslig og fin innvendig.

Svigers som skulle ha bil valgte likevel Ioniq 5, mest fordi den var noen kroner rimeligere. Er ikke sikker på at det hadde blitt mitt valg.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Fernandovonarb skrev: tir mar 22, 2022 2:14 pm Fikk prøvd EV6 forleden. Veldig god bil og du sitter faktisk ganske høyt i den på samme måte som Ioniq 5. Det hadde jeg ikke trodd for den ligner mer på en vanlig personbil i forhold til sin konsernsøster.
Hvis det er en søstermodell til en bilmodell der man sitter høyt, så er det vel nokså naturlig at man også her blir sittende nokså høyt. Og det at det er en elbil er jo noe ikke gjør at seteposisjonen blir noe lavere.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

TB er ikke å kjører, men sitter på GT som er rett rundt hjørnet. Hysterisk rask med nesten 600hk og jeg blir mer enn fristet. 0-200 på rundt 13 sekunder er helt vilt når det nesten ikke koster ei krone å kjøre den. Med strømprisene vi har i Trøndelag og nordover vertfall.

Den matte gråfargen på bilen som er vist i starten synes jeg er nydelig.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Fernandovonarb skrev: søn apr 10, 2022 3:32 am TB er ikke å kjører, men sitter på GT som er rett rundt hjørnet. Hysterisk rask med nesten 600hk og jeg blir mer enn fristet. 0-200 på rundt 13 sekunder er helt vilt når det nesten ikke koster ei krone å kjøre den. Med strømprisene vi har i Trøndelag og nordover vertfall.

Den matte gråfargen på bilen som er vist i starten synes jeg er nydelig.
Jeg fatter ikke denne besettelsen med "hysterisk raske biler". Akselerasjonsegenskaper i en bil er noe av det som eldres raskest. Morsomt de første par dagene, men så blir det normalen og det føles ikke noe spesielt annerledes enn bilen du hadde tidligere.

EV6 GT er en 2200 kg tung crossover, med de egenskapene en crossover på 2200 kg har. Og for ca 600k er det et veldig bra kjøp for de som ønsker disse egenskapene i en bil.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Ribba skrev: søn apr 10, 2022 1:49 pm
Fernandovonarb skrev: søn apr 10, 2022 3:32 am TB er ikke å kjører, men sitter på GT som er rett rundt hjørnet. Hysterisk rask med nesten 600hk og jeg blir mer enn fristet. 0-200 på rundt 13 sekunder er helt vilt når det nesten ikke koster ei krone å kjøre den. Med strømprisene vi har i Trøndelag og nordover vertfall.

Den matte gråfargen på bilen som er vist i starten synes jeg er nydelig.
Jeg fatter ikke denne besettelsen med "hysterisk raske biler". Akselerasjonsegenskaper i en bil er noe av det som eldres raskest. Morsomt de første par dagene, men så blir det normalen og det føles ikke noe spesielt annerledes enn bilen du hadde tidligere.

EV6 GT er en 2200 kg tung crossover, med de egenskapene en crossover på 2200 kg har. Og for ca 600k er det et veldig bra kjøp for de som ønsker disse egenskapene i en bil.
Snakk for deg sjæl og hold deg til yaris du😁 Jeg digger overflod av krefter i alle situasjoner, og EV6 var en bil jeg likte ekstremt godt når jeg prøvde den. Den krysser av veldig mange punkter på ting jeg vil ha i en bil, så får heller andre prioritere annerledes uten at det bryr meg.
Mistenker dog voldsom leveringstid på GT varianten.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Fernandovonarb skrev: søn apr 10, 2022 3:00 pm Snakk for deg sjæl og hold deg til yaris du😁 Jeg digger overflod av krefter i alle situasjoner, og EV6 var en bil jeg likte ekstremt godt når jeg prøvde den. Den krysser av veldig mange punkter på ting jeg vil ha i en bil, så får heller andre prioritere annerledes uten at det bryr meg.
Mistenker dog voldsom leveringstid på GT varianten.
Nå har jeg nå to andre biler i tillegg til Yarisen, så jeg kommer nok ikke bare til å holde meg til den.

Ellers er det jo bra å høre at du trives med de egenskapene EV6 har, men jeg vil aldri finne på å bytte ut Yarisen min med en EV6 GT. Kia'en, og andre crossover, har få av de egenskapene jeg liker i en bil.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»