Hva leser du nå?

Svar
Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Re: Hva leser du nå?

Legg inn av Rainmaker »

I ferd med å avslutte "Fires of Vengeance" av Evan Winter. Boken er oppfølger til debutboken has "Rage of Dragons".

Rage var en av de bedre bøkene jeg leste i 2020/2021, og jeg så frem til Fires. Men selv om Fires er har et godt nivå, både historemessig og karaktermessig, så når den ikke helt opp til Rage, etter min smak.

Vil anbefale begge bøkene for de som liker fantasy, og kanskje spesielt fantasy som "maler litt utenfor" de tradisjonelle linjene.

kibby

Legg inn av kibby »

kibby skrev: tir feb 01, 2022 7:39 am Nå leser jeg «Gul bok» av Zeshan Shakar.
Og etter den "Det du ikke vet" av Hanne Kristin Rohde. Hennes til nå svakeste bok i serien.

kibby

Legg inn av kibby »

kibby skrev: man feb 07, 2022 12:46 am
kibby skrev: tir feb 01, 2022 7:39 am Nå leser jeg «Gul bok» av Zeshan Shakar.
Og etter den "Det du ikke vet" av Hanne Kristin Rohde. Hennes til nå svakeste bok i serien.
Og etter den leste jeg "Sønnavind #111 - Fra idyll til mareritt" av Frid Ingulstad.

Nå leser jeg "Fremdeles meg" av Jojo Moyes.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Jeg holder på med et lite Hemingway-prosjekt, jeg. Hadde lest litt av ham før, uten å likt annet enn The Sun Also Rises nevneverdig, men så dokumentarserien om ham i sommer og begynte igjen litt utpå høsten. Jeg leser dels kronologisk, dels tematisk. Har lest disse så langt:

A Moveable Feast (1964, memoirer)
Denne ble utgitt posthumt, og handler om Hemingways liv i og rundt Paris på 1920-tallet. I boka opplever man møtene hans med mange andre "expatriate" kulturpersonligheter, som Gertrude Stein, F. Scott Fitzgerald og Ezra Pound. Fin bok som virkelig får fram hvordan det var å leve i Paris som ung forfatter.

The Sun Also Rises (1926, roman)
Dette var altså min favoritt i utgangspunktet, og det er den enn så lenge fortsatt. Det er den ordentlige debutromanen hans. Her møter vi Jake Barnes, som bor i Paris, men som sammen med en vennegjeng drar til San Fermín-festivalen i Pamplona for å se på okseløpet og tyrefektinga, samt drikke og styre på. Jeg syns dette er ei fantastisk bok. Det er noen vidunderlige beskrivelser av landskapet i Baskerland, særlig naturen når han tar bussen til fjellene for å dra på fluefiske. Ellers mye trasige greier sånn rent tematisk, selvsagt, men jeg har hatt lyst til å dra til Baskerland helt siden jeg leste boka for første gang.

The Snows of Kilimanjaro and Other Stories (1961, novellesamling)
Alle disse novellene ble skrevet på 1920- og 1930-tallet og ble utgitt seinest i 1938 i andre samlinger. Jeg hadde lest noen av dem før, bl. a tittelnovella. Nå har jeg lest alle, men spart akkurat "The Snows of Kilimanjaro" og "The Short Happy Life of Francis Macomber" til gjenlesning, ettersom de omhandler Afrika og jakting, og dit har jeg ikke kommet ennå. Jeg måtte gjøre meg ferdig med Europa og USA først, hvor resten av novellene utspiller seg. Uansett, Hemingways noveller er veldig bra. Som alltid så overforklarer han ikke, og det er mer skildringer av situasjoner eller et tema, heller enn at de får fram akkurat hva du skal tenke om skildringene eller situasjonene.

A Farewell to Arms (1929, roman)
Dette er den store gjennombruddsromanen til Hemingway, og en av hans største suksesser. Den handler om en amerikaner, Frederic Henry, som har meldt seg som ambulansesjåfør på den italienske fronten under 1. verdenskrig, om hans erfaringer med krigen og hans forhold til den engelske sykepleieren Catherine Barkley. Dette er nok ei veldig god bok, som til tross for at den ikke er lengre enn 293 sider har enormt med innhold pakka inn mellom permene. Også her er det ikke så mye sentimentalt piss, det er det det er og det det eventuelt er i overført betydning. I likhet med i The Sun Also Rises er Hemingway utrolig flink til å beskrive landskapet og miljøet han er i. Gripende og veldig god bok, dette også, om enn ikke like bra som The Sun Also Rises.

Nå er planen å svitsje tema til Afrika og jakt, som er gjenstand for et par noveller og boka Green Hills of Africa.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Skraevadottir skrev: tir mar 01, 2022 8:45 am Jeg holder på med et lite Hemingway-prosjekt, jeg. Hadde lest litt av ham før, uten å likt annet enn The Sun Also Rises nevneverdig, men så dokumentarserien om ham i sommer og begynte igjen litt utpå høsten. Jeg leser dels kronologisk, dels tematisk. Har lest disse så langt:

A Moveable Feast (1964, memoirer)
Denne ble utgitt posthumt, og handler om Hemingways liv i og rundt Paris på 1920-tallet. I boka opplever man møtene hans med mange andre "expatriate" kulturpersonligheter, som Gertrude Stein, F. Scott Fitzgerald og Ezra Pound. Fin bok som virkelig får fram hvordan det var å leve i Paris som ung forfatter.

The Sun Also Rises (1926, roman)
Dette var altså min favoritt i utgangspunktet, og det er den enn så lenge fortsatt. Det er den ordentlige debutromanen hans. Her møter vi Jake Barnes, som bor i Paris, men som sammen med en vennegjeng drar til San Fermín-festivalen i Pamplona for å se på okseløpet og tyrefektinga, samt drikke og styre på. Jeg syns dette er ei fantastisk bok. Det er noen vidunderlige beskrivelser av landskapet i Baskerland, særlig naturen når han tar bussen til fjellene for å dra på fluefiske. Ellers mye trasige greier sånn rent tematisk, selvsagt, men jeg har hatt lyst til å dra til Baskerland helt siden jeg leste boka for første gang.

The Snows of Kilimanjaro and Other Stories (1961, novellesamling)
Alle disse novellene ble skrevet på 1920- og 1930-tallet og ble utgitt seinest i 1938 i andre samlinger. Jeg hadde lest noen av dem før, bl. a tittelnovella. Nå har jeg lest alle, men spart akkurat "The Snows of Kilimanjaro" og "The Short Happy Life of Francis Macomber" til gjenlesning, ettersom de omhandler Afrika og jakting, og dit har jeg ikke kommet ennå. Jeg måtte gjøre meg ferdig med Europa og USA først, hvor resten av novellene utspiller seg. Uansett, Hemingways noveller er veldig bra. Som alltid så overforklarer han ikke, og det er mer skildringer av situasjoner eller et tema, heller enn at de får fram akkurat hva du skal tenke om skildringene eller situasjonene.

A Farewell to Arms (1929, roman)
Dette er den store gjennombruddsromanen til Hemingway, og en av hans største suksesser. Den handler om en amerikaner, Frederic Henry, som har meldt seg som ambulansesjåfør på den italienske fronten under 1. verdenskrig, om hans erfaringer med krigen og hans forhold til den engelske sykepleieren Catherine Barkley. Dette er nok ei veldig god bok, som til tross for at den ikke er lengre enn 293 sider har enormt med innhold pakka inn mellom permene. Også her er det ikke så mye sentimentalt piss, det er det det er og det det eventuelt er i overført betydning. I likhet med i The Sun Also Rises er Hemingway utrolig flink til å beskrive landskapet og miljøet han er i. Gripende og veldig god bok, dette også, om enn ikke like bra som The Sun Also Rises.

Nå er planen å svitsje tema til Afrika og jakt, som er gjenstand for et par noveller og boka Green Hills of Africa.
Hemmingway har mye bra, spesielt "Og solen går sin gang" og "Klokkene ringer for deg", men akkurat hans skriverier om jakt synes jeg var dørgende kjedelig. På linje med Karen Blixens erindringsromaner fra Afrika. Tilnærmet sovemateriale!

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg plukket med meg Karsten Alnæs sin serie Historien om Norge fra en bruktbokhandel i Molde her i vinter. Det er interessant lesestoff.

Og så har jeg falt av lasset og har ikke fått lest de 3 siste bøkene om Harry Hole, så to av dem er klare til påsken.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

KongOlav2 skrev: tir mar 01, 2022 8:56 am
Skraevadottir skrev: tir mar 01, 2022 8:45 am Jeg holder på med et lite Hemingway-prosjekt, jeg. Hadde lest litt av ham før, uten å likt annet enn The Sun Also Rises nevneverdig, men så dokumentarserien om ham i sommer og begynte igjen litt utpå høsten. Jeg leser dels kronologisk, dels tematisk. Har lest disse så langt:

A Moveable Feast (1964, memoirer)
Denne ble utgitt posthumt, og handler om Hemingways liv i og rundt Paris på 1920-tallet. I boka opplever man møtene hans med mange andre "expatriate" kulturpersonligheter, som Gertrude Stein, F. Scott Fitzgerald og Ezra Pound. Fin bok som virkelig får fram hvordan det var å leve i Paris som ung forfatter.

The Sun Also Rises (1926, roman)
Dette var altså min favoritt i utgangspunktet, og det er den enn så lenge fortsatt. Det er den ordentlige debutromanen hans. Her møter vi Jake Barnes, som bor i Paris, men som sammen med en vennegjeng drar til San Fermín-festivalen i Pamplona for å se på okseløpet og tyrefektinga, samt drikke og styre på. Jeg syns dette er ei fantastisk bok. Det er noen vidunderlige beskrivelser av landskapet i Baskerland, særlig naturen når han tar bussen til fjellene for å dra på fluefiske. Ellers mye trasige greier sånn rent tematisk, selvsagt, men jeg har hatt lyst til å dra til Baskerland helt siden jeg leste boka for første gang.

The Snows of Kilimanjaro and Other Stories (1961, novellesamling)
Alle disse novellene ble skrevet på 1920- og 1930-tallet og ble utgitt seinest i 1938 i andre samlinger. Jeg hadde lest noen av dem før, bl. a tittelnovella. Nå har jeg lest alle, men spart akkurat "The Snows of Kilimanjaro" og "The Short Happy Life of Francis Macomber" til gjenlesning, ettersom de omhandler Afrika og jakting, og dit har jeg ikke kommet ennå. Jeg måtte gjøre meg ferdig med Europa og USA først, hvor resten av novellene utspiller seg. Uansett, Hemingways noveller er veldig bra. Som alltid så overforklarer han ikke, og det er mer skildringer av situasjoner eller et tema, heller enn at de får fram akkurat hva du skal tenke om skildringene eller situasjonene.

A Farewell to Arms (1929, roman)
Dette er den store gjennombruddsromanen til Hemingway, og en av hans største suksesser. Den handler om en amerikaner, Frederic Henry, som har meldt seg som ambulansesjåfør på den italienske fronten under 1. verdenskrig, om hans erfaringer med krigen og hans forhold til den engelske sykepleieren Catherine Barkley. Dette er nok ei veldig god bok, som til tross for at den ikke er lengre enn 293 sider har enormt med innhold pakka inn mellom permene. Også her er det ikke så mye sentimentalt piss, det er det det er og det det eventuelt er i overført betydning. I likhet med i The Sun Also Rises er Hemingway utrolig flink til å beskrive landskapet og miljøet han er i. Gripende og veldig god bok, dette også, om enn ikke like bra som The Sun Also Rises.

Nå er planen å svitsje tema til Afrika og jakt, som er gjenstand for et par noveller og boka Green Hills of Africa.
Hemmingway har mye bra, spesielt "Og solen går sin gang" og "Klokkene ringer for deg", men akkurat hans skriverier om jakt synes jeg var dørgende kjedelig. På linje med Karen Blixens erindringsromaner fra Afrika. Tilnærmet sovemateriale!
Ja, som sagt er førstnevnte min favoritt fortsatt. For Whom the Bell Tolls/Klokkene ringer for deg likte jeg ikke da jeg leste den første gang for tretten år siden, men mulig det har endra seg. Den skal leses igjen etter jaktopplegget. Har ikke hørt så mye bra om de skriveriene, men føler jeg må gi det en sjanse uansett.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Etter at kona mi har insistert en stund, så har jeg i løpet av de siste dagene lest noen korthistorier av Truman Capote.
Jeg mener dette var drita kjedelige greier. Er det jeg som er sær? Er det noe jeg ikke har skjønt?

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Noen ganger må man elske en nerd for sin tørre humor..
Bilde

taknina

Legg inn av taknina »

OPPLØSNING av C J Sansom leser jeg nå. veldig medrivende og interesann både som forståelse av tidligere historie og krimroman.

Som det står på omslaget.

Utrolig imponerende. Den bste kriminalromanen jeg har lest i år.
Colin Dexter

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

The Vixen, av Francine Prose.

I utgangspunktet en interessant handling; om konspirasjoner, McCarthyisme og Rosenberg henrettelsene..
Men selv med et lovende premiss klarer henrettelsen å føles både overdreven og underveldende. Protagonisten var en nyanse for naiv, en smule for godtroende og bare litt for utrolig til å være troverdig. Potensialet for myter og legender til å ramme inn historien falt ikke til mine forventninger. Kanskje det var min egen feil da jeg til stadighet hadde E.L. Doctorow sitt mesterverk "The Book of Daniel", hvis handling tidvis ligner på denne boken, i bakhodet.

Jeg har ikke lest noe annet av Prose tidligere, og tviler på at jeg kommer til å gjøre det.

Terningkast 2/6.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Tollak til Ingeborg. Tore Renberg. Kort roman. Sterk kost. Fint språk. Greit å få lest ut en hel roman på bare et par timer...

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Forbrytelse og straff av Fjodor Dostojevskij

Minner meg på at det har kommet noe godt fra Russland også.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Leste nettopp Animal Farm på nytt. Viktig bok av Orson Welles.

Skal så lese mesterverket 1984 på nytt, husker den var skremmende første gangen jeg leste den, og den er vel nå mer aktuell enn noensinne.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Corvus skrev: man mar 14, 2022 4:11 pm Leste nettopp Animal Farm på nytt. Viktig bok av Orson Welles.
Javel?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Career of Evil ble fulgt av Lethal White, begge av Robert Galbraith

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Norske utposter - nordmenn utenfor allfarvei av Fredrik Larsen Lund. Fornøyelig lett historie om nordmenn som gjorde helt andre enn ting enn å dra utvandre til prærien i USA.

Corvus

Legg inn av Corvus »

bundetrente skrev: man mar 14, 2022 4:18 pm
Corvus skrev: man mar 14, 2022 4:11 pm Leste nettopp Animal Farm på nytt. Viktig bok av Orson Welles.
Javel?
Anbefales, kort bok da.
Skrevet etter at Welles så utviklingen i Spania under Franco, og utviklingen i Sovjet etter revolusjonen.
Vil ikke røpe noe, men rimelig treffende, skrevet på en meget spesiell måte.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Corvus skrev: man mar 14, 2022 5:19 pm
bundetrente skrev: man mar 14, 2022 4:18 pm
Corvus skrev: man mar 14, 2022 4:11 pm Leste nettopp Animal Farm på nytt. Viktig bok av Orson Welles.
Javel?
Anbefales, kort bok da.
Skrevet etter at Welles så utviklingen i Spania under Franco, og utviklingen i Sovjet etter revolusjonen.
Vil ikke røpe noe, men rimelig treffende, skrevet på en meget spesiell måte.
Jeg har lest både Animal Farm og 1984 (samt Road to Wigan Pier, Homage to Catalonia og en del essayer), men de ble vel skrevet av Eric Arthur Blair, mest kjent som George Orwell.

Corvus

Legg inn av Corvus »

bundetrente skrev: man mar 14, 2022 5:30 pm
Corvus skrev: man mar 14, 2022 5:19 pm
bundetrente skrev: man mar 14, 2022 4:18 pm

Javel?
Anbefales, kort bok da.
Skrevet etter at Welles så utviklingen i Spania under Franco, og utviklingen i Sovjet etter revolusjonen.
Vil ikke røpe noe, men rimelig treffende, skrevet på en meget spesiell måte.
Jeg har lest både Animal Farm og 1984 (samt Road to Wigan Pier, Homage to Catalonia og en del essayer), men de ble vel skrevet av Eric Arthur Blair, mest kjent som George Orwell.
Ja, selvsagt.....huff, uforståelig blanding der!

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Utz - Bruce Chatwin

En roman som er bedre enn den burde være. Det skjer ikke så mye, og man kan lese den i løpet av en time eller to. Styrken til boken er karakteriseringen av Utz. Chatwin har skapt en karakter her som til slutt er så tydelig definert at jeg følte at jeg kjente ham selv, som om jeg kunne huske fjerne minner fra å møte denne Utz flere ganger. Kanskje på et museum mens jeg vandret rundt i utstillingene, eller kanskje han var en som startet en samtale om noen kunsthistoriske detaljer som han ønsket å dele. Eller kanskje han ga meg veibeskrivelse til en restaurant og deretter foreslo at han skulle bli med i vårt parti siden han kjente eieren uansett. Jeg er sikker på at jeg har møtt folk som dette, og det er folk som dette som jeg tror bidrar til å holde verden tilregnelig på et vis.

Det er uansett en historie som er både trist, dyster og håpefull på en og samme gang. Historien finner sted i Tsjekkoslovakia under den kalde krigen. Han har, hvert eneste år, mulighet til trygt å flykte til vesten i løpet av ett av hans årlige besøk til Frankrike. Han innser dog mer og mer at han er en fange både av kommunistregimet og hans egen porselensamling som han har utviklet et besettelig forhold til. Samtidig så er dette det eneste som hjelper han å hevde sin egen individualisme i et ellers kollektivt og konformativt samfunn.

Denne boken var hverken spennende eller morsomt. Men den sitter igjen som en av de mest ekte, autentiske og realistiske skildringene jeg har lest av livet bak jernteppet på 1960-tallet, i en av de mest mystiske byene (Praha) som på den tiden var uberørt av neon-skilt og masseturisme.

Terningkast 5/6.

kibby

Legg inn av kibby »

"Vingebelastning" av Helga Flatland.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

-ødemark av jackson
Ikke så bra som thriller av jackson.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Corvus skrev: man mar 14, 2022 4:11 pm Leste nettopp Animal Farm på nytt. Viktig bok av Orson Welles.

Skal så lese mesterverket 1984 på nytt, husker den var skremmende første gangen jeg leste den, og den er vel nå mer aktuell enn noensinne.
Den blir mer og mer aktuell - inntil den blir forbudt. Og da er det for sent.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

KingKongHalvor skrev: man mar 14, 2022 4:06 pm Forbrytelse og straff av Fjodor Dostojevskij

Minner meg på at det har kommet noe godt fra Russland også.
Jeg også. Midt i den nå. For andre gang, men på lydbok på storytel. 29 timer med en fantastisk oppleser. Nils Nordberg.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

FjodorDVD skrev: søn apr 17, 2022 6:49 pm
KingKongHalvor skrev: man mar 14, 2022 4:06 pm Forbrytelse og straff av Fjodor Dostojevskij

Minner meg på at det har kommet noe godt fra Russland også.
Jeg også. Midt i den nå. For andre gang, men på lydbok på storytel. 29 timer med en fantastisk oppleser. Nils Nordberg.
Samme her, suveren stemme og innlevelse.👌🏼

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Så dere leser den faktisk ikke, altså.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

bundetrente skrev: søn apr 17, 2022 8:49 pm Så dere leser den faktisk ikke, altså.
Ikke hver gang. Fint å bli lest for også.
Ofte liker jeg å høre musikk også, spilt av andre enn meg selv. 😉

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Forbrytelse og Straff husker jeg med glede. Utrolig medrivende og spennende, tror jeg leste hele boken omtrent i ett når jeg først kom igang.

Leser Kafka på Stranden (igjen) nå. Murakami har en falmende stjerne hos meg, men dette har så langt vært et trivelig gjenbesøk.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

For min del er Forbrutelse og Straff mer teologisk, psykologisk og filosofisk enn spennende; og i det overgår den “vanlig” litteratur da den har langt mer verdi enn kun underholdning.

Kafka er for meg nesten uleselig og meningsløst. Vi har vel alle våre preferanser!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Litteratur»