Hva leser du nå?

Svar
palimpsest

Hva leser du nå?

Legg inn av palimpsest »

Selv om jeg på ingen måte får lest like mye som jeg skulle ønske, har jeg stort sett alltid en eller flere bøker jeg har begynt på, leser i, eller holder på å avslutte.

Dette årets sommerlektyre er «S.P.Q.R - Det gamle Romas Historie» av Mary Beard.

Og ellers, som alltid, har jeg en av Raymond Carvers samlinger for hånden, per nu «Where I’m Calling From». Tenkte like så godt å avslutte med et sitat av nevnte Carver, siden det passer fint til tråden.

« If we're lucky, writer and reader alike, we'll finish the last line or two of a short story and then just sit for a minute, quietly. Ideally, we'll ponder what we've just written or read; maybe our hearts or intellects will have been moved off the peg just a little from where they were before. Our body temperature will have gone up, or down, by a degree. Then, breathing evenly and steadily once more, we'll collect ourselves, writers and readers alike, get up, "created of warm blood and nerves" as a Chekhov character puts it, and go on to the next thing: Life. Always life»

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Agatha Christie - The Labours of Hercules.
Jeg leser nesten bare krim, og har noen og tjue bøker liggende i ventebunken :D

Lezah

Legg inn av Lezah »

Cowboy Song: The Authorised Biography of Philip Lynott, av Graeme Thomson. thin Lizzy er favorittbandet mitt. Å lese om oppturene og den tragiske nedturen som var de siste årene til min musikalske helt er ikke lett, men det er nå sånn det er. Virker bra så langt, snaue 30 sider inn.

Cockcheese

Legg inn av Cockcheese »

The long walk.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Noen som har lest Hekneveven?

Veldig lenge siden jeg har lest noe skjønnlitteratur, men denne boken har tilfeldigvis funnet veien inn i bokhylla mi. Ser den har fått ganske gode skussmål. Har noen av dere lest den?

nlc

Legg inn av nlc »

Helter skelter av Vincent Bugliosi og Curt Gentry.

Cockcheese

Legg inn av Cockcheese »

mito skrev: man jul 19, 2021 1:05 am Noen som har lest Hekneveven?

Veldig lenge siden jeg har lest noe skjønnlitteratur, men denne boken har tilfeldigvis funnet veien inn i bokhylla mi. Ser den har fått ganske gode skussmål. Har noen av dere lest den?
Nei, men har fått såpass mye skryt at det ikke er urealistisk at jeg kommer til å hive den over på Kindle.

Selv om jeg i utgangspunktet foretrekker en helt annen sjanger

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Codex - Tom Egeland, anbefales på det varmeste om man liker Bjørn Beltø serien.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

'Blood Meridian' av Cormac Mccarthy.

Jeg har kommet rundt halvveis, og forstår virkelig ikke hypen. Tungvint og lite engasjerende å lese.

Lezah

Legg inn av Lezah »

SlimWhitman skrev: man jul 19, 2021 9:49 am 'Blood Meridian' av Cormac Mccarthy.

Jeg har kommet rundt halvveis, og forstår virkelig ikke hypen. Tungvint og lite engasjerende å lese.
Jeg elsket den, men skal sies at jeg er en historie-nerd som vil påberope seg å være over gjennomsnittlig interessert i epoken/settingen.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Lezah skrev: man jul 19, 2021 11:50 am
SlimWhitman skrev: man jul 19, 2021 9:49 am 'Blood Meridian' av Cormac Mccarthy.

Jeg har kommet rundt halvveis, og forstår virkelig ikke hypen. Tungvint og lite engasjerende å lese.
Jeg elsket den, men skal sies at jeg er en historie-nerd som vil påberope seg å være over gjennomsnittlig interessert i epoken/settingen.
Ok. Jeg er noe av en historieentusiast selv, men jeg må bekjenne at jeg kan svært lite om den ville vesten. Merkelig egentlig, siden jeg har en amerikansk kone fra det området, som interesserer seg for dette.

Uansett, så er boken etter min mening vanskelig pga manglende tegnsetting, anførselstegn og generell struktur. Men jeg skal nok komme meg gjennom den, så jeg er åpen for å forandre mening innen jeg er ferdig.

Lezah

Legg inn av Lezah »

[/quote]

Ok. Jeg er noe av en historieentusiast selv, men jeg må bekjenne at jeg kan svært lite om den ville vesten. Merkelig egentlig, siden jeg har en amerikansk kone fra det området, som interesserer seg for dette.

Uansett, så er boken etter min mening vanskelig pga manglende tegnsetting, anførselstegn og generell struktur. Men jeg skal nok komme meg gjennom den, så jeg er åpen for å forandre mening innen jeg er ferdig.
[/quote]

Jeg skal glatt innrømme at jeg aldri har lest noe som ligner. Ganske unik på mange måter. Men kan skjønne at den ikke faller universalt i smak, ja.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Skal innrømme at jeg heller aldri falt helt for Cormac McCarthy. Leste endel bøker av ham da det stod på som verst, og jeg jobbet i bokhandel og følte jeg burde holde meg oppdatert, men det fenget aldri. Det er vel en smakssak, for jeg liker mange andre «trege» forfattere.

«The Sisters Brothers», derimot, det var en artig western-bok.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

palimpsest skrev: man jul 19, 2021 2:30 pm «The Sisters Brothers», derimot, det var en artig western-bok.
Den er vel ikke skrevet av McCarthy? Mener å huske at 'The Sisters Brothers' er skrevet av samme forfatter som skrev 'French Exit'? Den var svært gledelig å lese, men opplevde den på ingen måte som "treg". Den har for øvrig nylig blitt filmatisert, og jeg er litt spent på hvordan de klarte å gjennomføre det gitt den noe absurde historien..

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

SlimWhitman skrev: man jul 19, 2021 3:44 pm
palimpsest skrev: man jul 19, 2021 2:30 pm «The Sisters Brothers», derimot, det var en artig western-bok.
Den er vel ikke skrevet av McCarthy? Mener å huske at 'The Sisters Brothers' er skrevet av samme forfatter som skrev 'French Exit'? Den var svært gledelig å lese, men opplevde den på ingen måte som "treg". Den har for øvrig nylig blitt filmatisert, og jeg er litt spent på hvordan de klarte å gjennomføre det gitt den noe absurde historien..
Alt du skriver medfører riktighet. Det rinner meg i hu at vi har snakket om nettopp ‘The Sisters Brothers’ på gamle vgd, da i anledning at du hadde lest The French Exit. DeWitt, er det det han heter?

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

palimpsest skrev: man jul 19, 2021 3:53 pm Alt du skriver medfører riktighet. Det rinner meg i hu at vi har snakket om nettopp ‘The Sisters Brothers’ på gamle vgd, da i anledning at du hadde lest The French Exit. DeWitt, er det det han heter?
Stemmer, husker det nå som du sier det. Og 'The Sisters Brothers' er fortsatt på bucketlisten min, slik som så mange andre bøker er. Frustrerende at det stadig føles som at man aldri klarer å få med seg alt man skulle ønske. Men ja, han heter DeWitt ja. Jeg leste 'French Exit' mer eller mindre spontant en ettermiddag, og det gav meg et godt nok inntrykk til at jeg fikk lyst til å lese flere av hans verk.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

mito skrev: man jul 19, 2021 1:05 am Noen som har lest Hekneveven?

Veldig lenge siden jeg har lest noe skjønnlitteratur, men denne boken har tilfeldigvis funnet veien inn i bokhylla mi. Ser den har fått ganske gode skussmål. Har noen av dere lest den?
Jeg holder faktisk på å lese den nå. Jeg har lest alle romanene til Lars Mytting, og han har bare blitt bedre og bedre roman for roman.

Dog anbefaler jeg at du leser Søsterklokkene først, da Hekneveven er en fortsettelse av denne, og har mange referanser til førstnevnte.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Sisyfos skrev: tir jul 20, 2021 12:44 am Jeg holder faktisk på å lese den nå. Jeg har lest alle romanene til Lars Mytting, og han har bare blitt bedre og bedre roman for roman.

Dog anbefaler jeg at du leser Søsterklokkene først, da Hekneveven er en fortsettelse av denne, og har mange referanser til førstnevnte.
Mange takk for tips, og velkommen til forumet! :)

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

mito skrev: tir jul 20, 2021 12:57 am ...velkommen til forumet! :)
Takk for det! :)

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg er jo fan av bøkene om Bjørn Beltø. Det er min go-to sommerlektyre.

Nå var jeg glad for at Tom Egeland ombestemte seg og likevel skriver nye bøker om Beltø, men de siste bøkene er ganske svake. Det blir litt for mye fantasilek med historien og litt for lite spenning.

Den siste boka SØLVMYNTENE er den svakeste i serien. Jeg gir den en treer for et finurlig plott, men trekker mye for en nærmest komplett mangel på nerve.

Krysser fingrene for at jeg får en Beltø-bok neste sommer jeg ikke greier å legge fra meg.

Kjappfot1917

Legg inn av Kjappfot1917 »

Fortet av B.Cromwell

Historisk greie fra uavhengighetskrigen i USA. Er visstnok ganske tett knyttet opp mot faktiske hendelser og både spennende og relativt lettlest. Blir i overkant mange personer som skal trekkes frem, men storyen er god. Ingen superwow men som vanlig godt håndtverk fra Cromwell

SKubrick

Legg inn av SKubrick »

PapaSmurf skrev: tir jul 20, 2021 12:45 pm ...SØLVMYNTENE...
Jøss, er trofast leser av denne serien, men hadde ikke fått med meg at det hadde kommet en ny. Er underholdende disse bøkene, selv om de har blitt noe formelpreget.

Akkurat nå leser jeg Lamentation, sjette bok i serien om Matthew Shardlake, advokaten som løser mordgåter i 1500-tallets London. Dette ser nok ut til å bli den svakeste i serien av Sansom, som anbefales for alle som liker krim og historisk fiksjon.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

PapaSmurf skrev: tir jul 20, 2021 12:45 pm Jeg er jo fan av bøkene om Bjørn Beltø. Det er min go-to sommerlektyre.

Nå var jeg glad for at Tom Egeland ombestemte seg og likevel skriver nye bøker om Beltø, men de siste bøkene er ganske svake. Det blir litt for mye fantasilek med historien og litt for lite spenning.

Den siste boka SØLVMYNTENE er den svakeste i serien. Jeg gir den en treer for et finurlig plott, men trekker mye for en nærmest komplett mangel på nerve.

Krysser fingrene for at jeg får en Beltø-bok neste sommer jeg ikke greier å legge fra meg.
Jeg liker fantasileken med historien. Det er så morsomt å la tankene fly med tenk om ... Og så må jeg gjerne sjekke bak i boka hva som er virkelig og ikke. Noen ganger er det jeg tror er oppdiktet, faktisk sant :)
Har Codex liggende på vent nå.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Gledelig å se at denne tråden allerede har fått flere innlegg enn tilsvarende tråd på vgd fikk de siste 3 månedene.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

SlimWhitman skrev: tir jul 20, 2021 8:36 pm Gledelig å se at denne tråden allerede har fått flere innlegg enn tilsvarende tråd på vgd fikk de siste 3 månedene.
Tror det er lettere å gå inn i tråder her. På vgd føltes det som om det var "andres" tråder og at man trengte seg på på en måte.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Leser tankene til MissChance.

(Nei, fortsatt Lynott, men neste bok er allerede spikret: The Comanche Empire av Hamalainen.)

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Lezah skrev: tir jul 20, 2021 9:35 pm Leser tankene til MissChance.

(Nei, fortsatt Lynott, men neste bok er allerede spikret: The Comanche Empire av Hamalainen.)
Tankene mine er nå stengt for kvelden! 😛

Lezah

Legg inn av Lezah »

missChance skrev: tir jul 20, 2021 9:41 pm
Lezah skrev: tir jul 20, 2021 9:35 pm Leser tankene til MissChance.

(Nei, fortsatt Lynott, men neste bok er allerede spikret: The Comanche Empire av Hamalainen.)
Tankene mine er nå stengt for kvelden! 😛
Merker det :x

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

👍

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

mito skrev: man jul 19, 2021 1:05 am Noen som har lest Hekneveven?

Veldig lenge siden jeg har lest noe skjønnlitteratur, men denne boken har tilfeldigvis funnet veien inn i bokhylla mi. Ser den har fått ganske gode skussmål. Har noen av dere lest den?
Ser du har fått svar her allerede, men kan jo slå mine pjalter sammen allikevel.

Leste den tidligere i sommer, og likte den veldig godt. I motsetning til forrige taler synes jeg nok den var hakket svakere enn «Søsterklokkene», men allikevel en særdeles god fortelling.

Jeg likte kanskje «Svøm med de som Drukner» bedre enn begge to, men det tilskriver jeg like mye tidspunktet jeg leste den på like mye som selve bokens kvaliteter.

Du bør nok absolutt lese «Søsterklokkene» først. Begge kan nok leses stående alene, men du mister mye av konteksten og bakgrunnen for karakterenes beveggrunnen.

Mytting er en historie-forteller av rang, og absolutt en av de beste vi har i Norge per nå. Han skriver vedig godt, er flink til å male frem stemminger og personligheter. Boken leser seg nesten selv, i alle fall om du liker historien, og er absolutt verdt tiden - spør du meg :)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Litteratur»