Holocaust

Svar
Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Holocaust

Legg inn av Oddesen »

Jeg savner en tråd for et evigaktuelt emne, Holocaust, på dette medium. Anne Frank ble offer for mørke krefter som aldri må bli uaktuelle å nedkjempe.

Samuel Steinmann vil for alltid bli min helt, ved siden av Nansen og Amundsen. Nordpolen og sydpolen var hvite felt på kartet som våre nasjonalhelter bidrog til å kartlegge og pynte med det norske flagg - all ære til Nansen og Amundsen. Men Samuel Steinmann ble med båten som deporterte nordmenn med jødisk bakgrunn, til tilintetgjørelsesleire - og kom tilbake! Jeg er så utrolig glad for at Samuel Steinmann kom tilbake! Derfor synes jeg det er en vel så viktig begivenhet å feire, som at Nansen og Amundsen kom tilbake fra nordpolen og sydpolen.

Samuel Steinmann representerer nordmenn av jødisk bakgrunn - spesielt utvalgt for å bli forfulgt og drept. Få, om noen andre nordmenn, ble stemplet med "død" i panna, som norske jøder. Jeg kjenner ikke til noen andre. Nazistenes ønske om å forfølge og drepe jøder, satte det norske sivilsamfunn på en prøve. Uskyldige mennesker med jødisk bakgrunn ble forfulgt av en okkupasjonsmakt. Hvor sterk var den sivile rettferdighetssans, når demokrati og rettsstat ble utfordret? Kan Norge smykke seg med "bestått" på prøven "sivil opposisjon mot grove menneskerettighetsbrudd"? Svaret er "nei". Norge sviktet jødene.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Oddesen skrev: tor sep 09, 2021 12:48 am Nansen og Amundsen kom tilbake fra nordpolen og sydpolen.
Nansen var aldri på noen av polene, han var hverken på Nordpolen eller på Sydpolen. Amundsen var på Sydpolen, men ikke på Nordpolen. Han fløy over Nordpolen med Luftskipet Norge, men han var ikke der.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Oddesen skrev: tor sep 09, 2021 12:48 am menneskerettighetsbrudd"?
Hvis du er opptatt av menneskerettighetsbrudd er det nok å ta av i sanntiden. Ser ut til at segregering er moderne igjen nå, og intet er lært av historien.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Karatel skrev: man sep 20, 2021 8:29 am
Oddesen skrev: tor sep 09, 2021 12:48 am Nansen og Amundsen kom tilbake fra nordpolen og sydpolen.
Nansen var aldri på noen av polene, han var hverken på Nordpolen eller på Sydpolen. Amundsen var på Sydpolen, men ikke på Nordpolen. Han fløy over Nordpolen med Luftskipet Norge, men han var ikke der.
Så Nansen var aldri på Nordpolen i 1893? Nei dette burde jeg vel fått med meg. Tror det var en sovjetisk is-bryter nesten hundre år senere som fikk æren av å være først. Men Nansen var nære i 1893. Mange omkom i isødet rundt både nord- og syd-polen i sin iver etter å oppnå heder og ære.

Men Samuel Steinmann overlevde en av Hitlers utrydningsleirer. Han dro ut med transportskipet DS "Donau" fra havna i Oslo den 26. november 1942, og kom til utrydningsleiren Auschwitz. Derfra returnerte han til Oslo, og levde der til han døde 1. mai 2015. Jeg vet at mange andre nordmenn måtte i konsentrasjonsleirer og utrydningsleirer, og at mange motstandsfolk måtte ofre livet for tyskernes "standsrett" - altså at tyskerne plaffet ned motstandsfolk, helt tilfeldig. Likevel elsker og respekterer jeg Samuel Steinmann, like mye som Nansen og Amundsen.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Oddesen skrev: man sep 20, 2021 8:54 pm
Karatel skrev: man sep 20, 2021 8:29 am
Oddesen skrev: tor sep 09, 2021 12:48 am Nansen og Amundsen kom tilbake fra nordpolen og sydpolen.
Nansen var aldri på noen av polene, han var hverken på Nordpolen eller på Sydpolen. Amundsen var på Sydpolen, men ikke på Nordpolen. Han fløy over Nordpolen med Luftskipet Norge, men han var ikke der.
Så Nansen var aldri på Nordpolen i 1893? Nei dette burde jeg vel fått med meg. Tror det var en sovjetisk is-bryter nesten hundre år senere som fikk æren av å være først. Men Nansen var nære i 1893. Mange omkom i isødet rundt både nord- og syd-polen i sin iver etter å oppnå heder og ære.

Men Samuel Steinmann overlevde en av Hitlers utrydningsleirer. Han dro ut med transportskipet DS "Donau" fra havna i Oslo den 26. november 1942, og kom til utrydningsleiren Auschwitz. Derfra returnerte han til Oslo, og levde der til han døde 1. mai 2015. Jeg vet at mange andre nordmenn måtte i konsentrasjonsleirer og utrydningsleirer, og at mange motstandsfolk måtte ofre livet for tyskernes "standsrett" - altså at tyskerne plaffet ned motstandsfolk, helt tilfeldig. Likevel elsker og respekterer jeg Samuel Steinmann, like mye som Nansen og Amundsen.
Nei, Nansen var aldri på Nordpolen. Sammen med Hjalmar Johansen forlot Nansen Fram og de to prøvde å gå på ski til Nordpolen. De kom til 86. 14Nord, lenger nord enn noen hadde vært før dem. De måtte overvintre på Frans Josefs land vinteren 1895-96, men til Nordpolen kom de ikke.

Hvem som var først på Nordpolen er usikker, Cook påsto han hadde vært der i april 1908, Peary påsto han hadde vært der i april 1909, men det er reist tvil om begge disse påstandene. Det er mulig at Amundsen med ledsagere var der først i mai 1928, men de fløy altså i et luftskip, de hadde de ikke vært der, de hadde fløyet over.

Men dette har ingenting med Holocaust å gjøre.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Karatel skrev: man sep 20, 2021 9:14 pm
Oddesen skrev: man sep 20, 2021 8:54 pm
Karatel skrev: man sep 20, 2021 8:29 am

Nansen var aldri på noen av polene, han var hverken på Nordpolen eller på Sydpolen. Amundsen var på Sydpolen, men ikke på Nordpolen. Han fløy over Nordpolen med Luftskipet Norge, men han var ikke der.
Så Nansen var aldri på Nordpolen i 1893? Nei dette burde jeg vel fått med meg. Tror det var en sovjetisk is-bryter nesten hundre år senere som fikk æren av å være først. Men Nansen var nære i 1893. Mange omkom i isødet rundt både nord- og syd-polen i sin iver etter å oppnå heder og ære.

Men Samuel Steinmann overlevde en av Hitlers utrydningsleirer. Han dro ut med transportskipet DS "Donau" fra havna i Oslo den 26. november 1942, og kom til utrydningsleiren Auschwitz. Derfra returnerte han til Oslo, og levde der til han døde 1. mai 2015. Jeg vet at mange andre nordmenn måtte i konsentrasjonsleirer og utrydningsleirer, og at mange motstandsfolk måtte ofre livet for tyskernes "standsrett" - altså at tyskerne plaffet ned motstandsfolk, helt tilfeldig. Likevel elsker og respekterer jeg Samuel Steinmann, like mye som Nansen og Amundsen.
Nei, Nansen var aldri på Nordpolen. Sammen med Hjalmar Johansen forlot Nansen Fram og de to prøvde å gå på ski til Nordpolen. De kom til 86. 14Nord, lenger nord enn noen hadde vært før dem. De måtte overvintre på Frans Josefs land vinteren 1895-96, men til Nordpolen kom de ikke.

Hvem som var først på Nordpolen er usikker, Cook påsto han hadde vært der i april 1908, Peary påsto han hadde vært der i april 1909, men det er reist tvil om begge disse påstandene. Det er mulig at Amundsen med ledsagere var der først i mai 1928, men de fløy altså i et luftskip, de hadde de ikke vært der, de hadde fløyet over.

Men dette har ingenting med Holocaust å gjøre.
Takk for så raskt svar! Å omgjøre hvite felt på kartet til fargelagte er en ukjent problemstilling for dagens unge. Men en gang fantes hvite felt på verdenskartet. Det var områder som aldri var undersøkt og kartlagt. Nansen og Amundsen bidrog til å fargelegge tidligere "hvite felt" på verdenskartet.

Ingen visste at 6 millioner jøder, deriblant Samuel Steinmanns familie, ble industrielt tilintetgjort på Hitlers ordre. Men nå vet vi. Da bør Samuel Steinmann hedres, som en av de få som kom ut av tilintetgjøringsleirene i live. Han var en av de få nordmenn som hadde vært i Auschwitz, og kom tilbake i live. Og levde til 1. mai 2015. Både Nansen og Amundsen fortjener respekt. Men det gjør Steinmann også. Riktignok var hans reise ufrivillig, og hans retur til Norge tilfeldig. Men vi må elske og hedre Steinmann fordi han elsket og hedret oss. Steinmann klagde aldri - ikke en eneste gang - i de 70 årene han bodde i Norge, etter å ha kommet levende i fra deportasjon. Jeg elsker mannen!

TWU

Legg inn av TWU »

Når det gjelder uoppdagede områder så er det en del av Amazonas som er totalt uutforsket, på størrelse med Tyskland, Frankrike og Spania til sammen mener jeg å huske. Årsaken er jo at det er så tett i tretoppene at man ikke kan se bakken fra satellitt.

Hva gjelder Holocaust: temaet er jo velkjent i Norge, men nordmenns skjebne i langt mindre grad. Dog noe usikker på hva som er å debattere rundt saken. Man kan gjerne fortsette med å berette om enkeltskjebner eller andre forhold som kan knyttes til Norge?

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Vi kan ikke ha en tråd om Holocaust i Norge, uten å nevne at politiet deltok i arrestasjonene. Dette var både politifolk som var overbeviste nazister, og forskjellige andre som av ulike årsaker hadde blitt i sine stillinger under krigen.

Da Nils Johan Ringdal skrev historieboken om politiet og krigen "Mellom barken og veden", var han naturlig nok skeptisk til historiene om at enkelte politifolk i det stille hadde tatt avstand fra jødeaksjonene. Men på Holocaust museet, som forteller jødenes historie, så får man bekreftet at noen av disse historiene (som Ringdal ikke gjenga) må stemme.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

TWU skrev: man sep 20, 2021 9:38 pm Når det gjelder uoppdagede områder så er det en del av Amazonas som er totalt uutforsket, på størrelse med Tyskland, Frankrike og Spania til sammen mener jeg å huske. Årsaken er jo at det er så tett i tretoppene at man ikke kan se bakken fra satellitt.

Hva gjelder Holocaust: temaet er jo velkjent i Norge, men nordmenns skjebne i langt mindre grad. Dog noe usikker på hva som er å debattere rundt saken. Man kan gjerne fortsette med å berette om enkeltskjebner eller andre forhold som kan knyttes til Norge?
Jeg blir rørt av sånne svar. For du vet godt at det er holocaust jeg ønsker å belyse. Likevel pøser du på med fakta om Nansen og Amundsen. Men jeg elsker det. Og Samuel Steinmann ville også ha elsket det. Samuel Steinmann kom fra utrydningsleiren Auschwitz til Oslo i 1945. Han døde 1. mai 2015. Og han klaget aldri. Det er det jeg blir så fascinert av. Hvordan kan et menneske komme rett ut av tilintetgjørelsesleirene - uten å klage?!

Å ligge på ryggen i en norsk militærleir i Afghanistan når en bombe detoneres, er ubetydelig belastning, mot Steinmanns opphold i Auschwitz. Hvorfor nevnes ikke Steinmanns opphold i Auschwitz i samme åndedrag som norske elitesoldaters opphold i kamp i Afghanistan? Anne Frank: Vi voksne blir aldri klokere. Men du er vårt lys i mørket. Takk, Anne!

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Oddesen skrev: man sep 20, 2021 10:01 pm
TWU skrev: man sep 20, 2021 9:38 pm Når det gjelder uoppdagede områder så er det en del av Amazonas som er totalt uutforsket, på størrelse med Tyskland, Frankrike og Spania til sammen mener jeg å huske. Årsaken er jo at det er så tett i tretoppene at man ikke kan se bakken fra satellitt.

Hva gjelder Holocaust: temaet er jo velkjent i Norge, men nordmenns skjebne i langt mindre grad. Dog noe usikker på hva som er å debattere rundt saken. Man kan gjerne fortsette med å berette om enkeltskjebner eller andre forhold som kan knyttes til Norge?
Jeg blir rørt av sånne svar. For du vet godt at det er holocaust jeg ønsker å belyse. Likevel pøser du på med fakta om Nansen og Amundsen. Men jeg elsker det. Og Samuel Steinmann ville også ha elsket det. Samuel Steinmann kom fra utrydningsleiren Auschwitz til Oslo i 1945. Han døde 1. mai 2015. Og han klaget aldri. Det er det jeg blir så fascinert av. Hvordan kan et menneske komme rett ut av tilintetgjørelsesleirene - uten å klage?!

Å ligge på ryggen i en norsk militærleir i Afghanistan når en bombe detoneres, er ubetydelig belastning, mot Steinmanns opphold i Auschwitz. Hvorfor nevnes ikke Steinmanns opphold i Auschwitz i samme åndedrag som norske elitesoldaters opphold i kamp i Afghanistan? Anne Frank: Vi voksne blir aldri klokere. Men du er vårt lys i mørket. Takk, Anne!
Jeg er den eneste her som har svart deg på Nansen og Amundsen, TWU har ikke nevnt dem. Jeg nevnte dem bare fordi du selv trakk dem fram.

Hva Samuel Steimann ville ha elsket eller ikke elsket, vet vi ingenting om.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Burde selvfølgelig nevne:

https://no.wikipedia.org/wiki/Carl_Fred ... _Transport

Dette er noen av de få som er offisielt blitt hedret av Israel, for å ha reddet jøder.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Et par kjappe fakta om Anne Frank og karakterene fra boken hennes:

1. Hun døde av typhus i Belsen.
2. Far Otto overlevde krigen.
3. Mor Edith sulter ihjel.
4. Søster Margot dør av typhus i Belsen.
5. Fritz Pfeffer dør av diare i Neuengamme
6. Auguste van Pels ukjent dødsårsak i Theresienstadt
7. Peter van Pels død av ukjent sykdom, sannsynligvis sult og utmattelse.
8. Hermann van Pels påstått gasset.
9. Stesøster Eva Geiringer overlevde krigen.
10. Stemor Fritzy Geiringer overlevde krigen.
11. Heinz Geiringer døde på marsjen fra Auschwitz
12. Pappy Geiringer døde på marsjen fra Auschwitz
13. Janny Brandes overlevde krigen.
14. Lientje Brandes overlevde krigen.

https://revblog.codoh.com/2014/06/the-i ... nne-frank/

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Karatel skrev: man sep 20, 2021 10:06 pm
Oddesen skrev: man sep 20, 2021 10:01 pm
TWU skrev: man sep 20, 2021 9:38 pm Når det gjelder uoppdagede områder så er det en del av Amazonas som er totalt uutforsket, på størrelse med Tyskland, Frankrike og Spania til sammen mener jeg å huske. Årsaken er jo at det er så tett i tretoppene at man ikke kan se bakken fra satellitt.

Hva gjelder Holocaust: temaet er jo velkjent i Norge, men nordmenns skjebne i langt mindre grad. Dog noe usikker på hva som er å debattere rundt saken. Man kan gjerne fortsette med å berette om enkeltskjebner eller andre forhold som kan knyttes til Norge?
Jeg blir rørt av sånne svar. For du vet godt at det er holocaust jeg ønsker å belyse. Likevel pøser du på med fakta om Nansen og Amundsen. Men jeg elsker det. Og Samuel Steinmann ville også ha elsket det. Samuel Steinmann kom fra utrydningsleiren Auschwitz til Oslo i 1945. Han døde 1. mai 2015. Og han klaget aldri. Det er det jeg blir så fascinert av. Hvordan kan et menneske komme rett ut av tilintetgjørelsesleirene - uten å klage?!

Å ligge på ryggen i en norsk militærleir i Afghanistan når en bombe detoneres, er ubetydelig belastning, mot Steinmanns opphold i Auschwitz. Hvorfor nevnes ikke Steinmanns opphold i Auschwitz i samme åndedrag som norske elitesoldaters opphold i kamp i Afghanistan? Anne Frank: Vi voksne blir aldri klokere. Men du er vårt lys i mørket. Takk, Anne!
Jeg er den eneste her som har svart deg på Nansen og Amundsen, TWU har ikke nevnt dem. Jeg nevnte dem bare fordi du selv trakk dem fram.

Hva Samuel Steimann ville ha elsket eller ikke elsket, vet vi ingenting om.
Samuel Steinmann valgte å veie sine ord mer enn jeg gjør. Han ville neppe ønsket å bli assosiert med meg.

Det er to grupper som mistet alt i Norge under 2. vk. Og det er jødene og finnmarkingene(inkludert nord-troms). Jødene ble deportert til den visse død, og deres eiendeler solgt. Finnmarkinger mistet alt. Tyskerne praktiserte "den brente jords taktikk" da de trakk seg ut av Finnmark. De allierte og sovjet skulle ikke finne noe som de kunne nytte-gjøre seg av. Nedbrenningen av Finnmark ligner Holocaust - den åpenbare sammenligningen er alt for sjeldent nevnt. Å masse-ødelegge hus eller tilintetgjøre mennesker - det skriver seg fra den samme ondskapen. Dagens IS og Nazistene hadde samme måte å operere på.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Oddesen skrev: ons sep 22, 2021 8:17 pm
Karatel skrev: man sep 20, 2021 10:06 pm
Oddesen skrev: man sep 20, 2021 10:01 pm

Jeg blir rørt av sånne svar. For du vet godt at det er holocaust jeg ønsker å belyse. Likevel pøser du på med fakta om Nansen og Amundsen. Men jeg elsker det. Og Samuel Steinmann ville også ha elsket det. Samuel Steinmann kom fra utrydningsleiren Auschwitz til Oslo i 1945. Han døde 1. mai 2015. Og han klaget aldri. Det er det jeg blir så fascinert av. Hvordan kan et menneske komme rett ut av tilintetgjørelsesleirene - uten å klage?!

Å ligge på ryggen i en norsk militærleir i Afghanistan når en bombe detoneres, er ubetydelig belastning, mot Steinmanns opphold i Auschwitz. Hvorfor nevnes ikke Steinmanns opphold i Auschwitz i samme åndedrag som norske elitesoldaters opphold i kamp i Afghanistan? Anne Frank: Vi voksne blir aldri klokere. Men du er vårt lys i mørket. Takk, Anne!
Jeg er den eneste her som har svart deg på Nansen og Amundsen, TWU har ikke nevnt dem. Jeg nevnte dem bare fordi du selv trakk dem fram.

Hva Samuel Steimann ville ha elsket eller ikke elsket, vet vi ingenting om.
Samuel Steinmann valgte å veie sine ord mer enn jeg gjør. Han ville neppe ønsket å bli assosiert med meg.

Det er to grupper som mistet alt i Norge under 2. vk. Og det er jødene og finnmarkingene(inkludert nord-troms). Jødene ble deportert til den visse død, og deres eiendeler solgt. Finnmarkinger mistet alt. Tyskerne praktiserte "den brente jords taktikk" da de trakk seg ut av Finnmark. De allierte og sovjet skulle ikke finne noe som de kunne nytte-gjøre seg av. Nedbrenningen av Finnmark ligner Holocaust - den åpenbare sammenligningen er alt for sjeldent nevnt. Å masse-ødelegge hus eller tilintetgjøre mennesker - det skriver seg fra den samme ondskapen. Dagens IS og Nazistene hadde samme måte å operere på.
Hus kan bygges opp igjen. Det er ikke sammenlignbart. Ca. 30 personer mistet livet i den operasjonen, i en krig som drepte titalls millioner Europeere.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Germania skrev: ons sep 22, 2021 8:25 pm
Oddesen skrev: ons sep 22, 2021 8:17 pm
Karatel skrev: man sep 20, 2021 10:06 pm

Jeg er den eneste her som har svart deg på Nansen og Amundsen, TWU har ikke nevnt dem. Jeg nevnte dem bare fordi du selv trakk dem fram.

Hva Samuel Steimann ville ha elsket eller ikke elsket, vet vi ingenting om.
Samuel Steinmann valgte å veie sine ord mer enn jeg gjør. Han ville neppe ønsket å bli assosiert med meg.

Det er to grupper som mistet alt i Norge under 2. vk. Og det er jødene og finnmarkingene(inkludert nord-troms). Jødene ble deportert til den visse død, og deres eiendeler solgt. Finnmarkinger mistet alt. Tyskerne praktiserte "den brente jords taktikk" da de trakk seg ut av Finnmark. De allierte og sovjet skulle ikke finne noe som de kunne nytte-gjøre seg av. Nedbrenningen av Finnmark ligner Holocaust - den åpenbare sammenligningen er alt for sjeldent nevnt. Å masse-ødelegge hus eller tilintetgjøre mennesker - det skriver seg fra den samme ondskapen. Dagens IS og Nazistene hadde samme måte å operere på.
Hus kan bygges opp igjen. Det er ikke sammenlignbart. Ca. 30 personer mistet livet i den operasjonen, i en krig som drepte titalls millioner Europeere.
Jeg vet ikke hvor du har vokst opp, og hvilken barndom du har hatt. Men hvis din lek med fyrstikker hadde ført til at huset til mormor, onkel eller en nabo hadde brent ned, ville du da ikke vært bekymret for de ikke-materielle skadene? Vil bestefar tåle at barndomshjemmet blir lagt i ruiner? Huset som hans oldefar, bestefar og far ble født i, blir brent ned. Er det så enkelt som å bare bygge det opp igjen?

At noen systematisk brenner ned alle hus, betyr et brudd i historien. Ingen kan lenger vise frem historien som konkrete bygninger. Din fortid er brent ned. Både IS og Nazistene viser at det finnes mennesker som ønsker å ødelegge fortiden. Også suisidale mennesker vil rive ned, fremfor å bygge opp.

Men all optimisme og fremtidstro, krever at historien blir hedret og ivaretatt. Nazistenes mord på mennesker og ødeleggelse av materielle verdier av historisk betydning, representerer samme ønske om å ødelegge fremtidstroen.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Oddesen skrev: ons sep 22, 2021 9:26 pm Jeg vet ikke hvor du har vokst opp, og hvilken barndom du har hatt. Men hvis din lek med fyrstikker hadde ført til at huset til mormor, onkel eller en nabo hadde brent ned, ville du da ikke vært bekymret for de ikke-materielle skadene? Vil bestefar tåle at barndomshjemmet blir lagt i ruiner? Huset som hans oldefar, bestefar og far ble født i, blir brent ned. Er det så enkelt som å bare bygge det opp igjen?

At noen systematisk brenner ned alle hus, betyr et brudd i historien. Ingen kan lenger vise frem historien som konkrete bygninger. Din fortid er brent ned. Både IS og Nazistene viser at det finnes mennesker som ønsker å ødelegge fortiden. Også suisidale mennesker vil rive ned, fremfor å bygge opp.

Men all optimisme og fremtidstro, krever at historien blir hedret og ivaretatt. Nazistenes mord på mennesker og ødeleggelse av materielle verdier av historisk betydning, representerer samme ønske om å ødelegge fremtidstroen.
Det er ikke sammenlignbart med massedøden som skjedde andre plasser. Et hus er da ikke verdt noe i forhold til et familiemedlem. Jeg har bodd i Finnmark og den kulturen er i høyeste grad levende.

Skal du dirigere hatet ditt mot ødeleggelser av historisk betydning kan du enten begynne med kirken og Vikingkongene, eller eventuelt noe mer tidsriktig, dagens regjering.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Germania skrev: ons sep 22, 2021 9:31 pm
Oddesen skrev: ons sep 22, 2021 9:26 pm Jeg vet ikke hvor du har vokst opp, og hvilken barndom du har hatt. Men hvis din lek med fyrstikker hadde ført til at huset til mormor, onkel eller en nabo hadde brent ned, ville du da ikke vært bekymret for de ikke-materielle skadene? Vil bestefar tåle at barndomshjemmet blir lagt i ruiner? Huset som hans oldefar, bestefar og far ble født i, blir brent ned. Er det så enkelt som å bare bygge det opp igjen?

At noen systematisk brenner ned alle hus, betyr et brudd i historien. Ingen kan lenger vise frem historien som konkrete bygninger. Din fortid er brent ned. Både IS og Nazistene viser at det finnes mennesker som ønsker å ødelegge fortiden. Også suisidale mennesker vil rive ned, fremfor å bygge opp.

Men all optimisme og fremtidstro, krever at historien blir hedret og ivaretatt. Nazistenes mord på mennesker og ødeleggelse av materielle verdier av historisk betydning, representerer samme ønske om å ødelegge fremtidstroen.
Det er ikke sammenlignbart med massedøden som skjedde andre plasser. Et hus er da ikke verdt noe i forhold til et familiemedlem. Jeg har bodd i Finnmark og den kulturen er i høyeste grad levende.

Skal du dirigere hatet ditt mot ødeleggelser av historisk betydning kan du enten begynne med kirken og Vikingkongene, eller eventuelt noe mer tidsriktig, dagens regjering.
Men det er flott at du mener at historie og historiske minnesmerker er viktige, i hvert fall. Maleriet "Mona Lisa" av Leonardo da Vinci er bare et bilde av ei rar dame. Likevel verdsettes det for flere milliarder. Og vet du hvorfor? Jo, fordi det påminner oss om fortiden, og gir oss håp om fremtiden. Mennesket er avhengig av å plassere seg i historien. Mennesket må ha en fortid, en nåtid og ei framtid. Dette ligger faktisk biologisk nedarvet i vårt DNA. Mennesket trenger historie for å overleve.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Over 6 millioner mennesker av jødisk opprinnelse ble myrdet av nazistene og deres medløpere. Over 6 millioner av en liten minoritetsgruppe, jødene. Det regnes som verdenshistoriens mest alvorlige forbrytelse. Likevel har vi ingen internasjonal Holocaust-dag på linje med nasjonaldagen(17.mai for vår del), arbeidernes dag 1. mai. Men verden bør minnes den dagen vi lot hatet råde. Holocaustdagen bør bli en dag til feiring av nestekjærligheten.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Oddesen skrev: ons sep 29, 2021 11:47 pm Over 6 millioner mennesker av jødisk opprinnelse ble myrdet av nazistene og deres medløpere. Over 6 millioner av en liten minoritetsgruppe, jødene. Det regnes som verdenshistoriens mest alvorlige forbrytelse. Likevel har vi ingen internasjonal Holocaust-dag på linje med nasjonaldagen(17.mai for vår del), arbeidernes dag 1. mai. Men verden bør minnes den dagen vi lot hatet råde. Holocaustdagen bør bli en dag til feiring av nestekjærligheten.
Den internasjonale holocaustdagen markeres hvert år 27. januar, datoen da Den røde armé frigjorde Auschwitz- Birkenau.

Den internasjonale holocaustdagen ble opprettet 11-11 2005 av FNs sikkerhetsråd i resolusjon 60/7.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Karatel skrev: tor sep 30, 2021 10:41 pm
Oddesen skrev: ons sep 29, 2021 11:47 pm Over 6 millioner mennesker av jødisk opprinnelse ble myrdet av nazistene og deres medløpere. Over 6 millioner av en liten minoritetsgruppe, jødene. Det regnes som verdenshistoriens mest alvorlige forbrytelse. Likevel har vi ingen internasjonal Holocaust-dag på linje med nasjonaldagen(17.mai for vår del), arbeidernes dag 1. mai. Men verden bør minnes den dagen vi lot hatet råde. Holocaustdagen bør bli en dag til feiring av nestekjærligheten.
Den internasjonale holocaustdagen markeres hvert år 27. januar, datoen da Den røde armé frigjorde Auschwitz- Birkenau.

Den internasjonale holocaustdagen ble opprettet 11-11 2005 av FNs sikkerhetsråd i resolusjon 60/7.
Stemmer! Jeg trykket dessverre på "send"-knappen før jeg husket dette. Sånn går det når man gjør for lite bakgrunnsundersøkelser, eller sender fra seg lettvinte ytringer. Takk for korreksjonen!

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Oddesen skrev: man okt 04, 2021 8:39 pm
Karatel skrev: tor sep 30, 2021 10:41 pm
Oddesen skrev: ons sep 29, 2021 11:47 pm Over 6 millioner mennesker av jødisk opprinnelse ble myrdet av nazistene og deres medløpere. Over 6 millioner av en liten minoritetsgruppe, jødene. Det regnes som verdenshistoriens mest alvorlige forbrytelse. Likevel har vi ingen internasjonal Holocaust-dag på linje med nasjonaldagen(17.mai for vår del), arbeidernes dag 1. mai. Men verden bør minnes den dagen vi lot hatet råde. Holocaustdagen bør bli en dag til feiring av nestekjærligheten.
Den internasjonale holocaustdagen markeres hvert år 27. januar, datoen da Den røde armé frigjorde Auschwitz- Birkenau.

Den internasjonale holocaustdagen ble opprettet 11-11 2005 av FNs sikkerhetsråd i resolusjon 60/7.
Stemmer! Jeg trykket dessverre på "send"-knappen før jeg husket dette. Sånn går det når man gjør for lite bakgrunnsundersøkelser, eller sender fra seg lettvinte ytringer. Takk for korreksjonen!
Det er menneskelig å gjøre feil, det finnes ikke noe mer ufordragelig enn et menneske som aldri gjør en feil.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Karatel skrev: man okt 04, 2021 10:37 pm
Oddesen skrev: man okt 04, 2021 8:39 pm
Karatel skrev: tor sep 30, 2021 10:41 pm

Den internasjonale holocaustdagen markeres hvert år 27. januar, datoen da Den røde armé frigjorde Auschwitz- Birkenau.

Den internasjonale holocaustdagen ble opprettet 11-11 2005 av FNs sikkerhetsråd i resolusjon 60/7.
Stemmer! Jeg trykket dessverre på "send"-knappen før jeg husket dette. Sånn går det når man gjør for lite bakgrunnsundersøkelser, eller sender fra seg lettvinte ytringer. Takk for korreksjonen!
Det er menneskelig å gjøre feil, det finnes ikke noe mer ufordragelig enn et menneske som aldri gjør en feil.
Takk!

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Nei, men faen i helvete kor sint æ e på alle de fetthauan som e på havet å fiske opp all trålnot. Ta dokker en jokk, og dra til helvete!

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Lars Vilks vant i lotto. Ingen politieskorte kunne få den skjebne han fikk. Noen vil si at Gud/Allah drepte Lars. Det er som å si at Afghanistan vil vinne! Taliban vant slaget men tapte krigen. Ingen i Afghanistan støtter Taliban. Taliban er en feig Pakistansk kultur, som ikke hører hjemme i Afghanistan.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Beklager mine to siste innlegg på denne tråden. Hvis noen fisker opp trålnot er det en bra ting. For plastforurensning bør samles opp og destrueres. Og kommentaren min om Afghanistan og Pakistan og Taliban hører ikke hjemme på denne tråden. Vet ikke hvorfor jeg skrev dette. Må bare beklage. Håper det ikke har ødelagt tråden.

Ingenting er mer ufordragelig enn et ufeilbart menneske, ble det godt skrevne budskapet, før jeg avsporet tråden med mine slag i luften(trålnot og Lars Vilks). Jøders ufeilbarlighet er et produkt av intellektuell disiplin gjennom en 3000 år lang historie. Jøder bærer med seg en skrift-tradisjon som er fundamentalt viktig for alt annet intellektuelt arbeid i verden. Dessuten vil en folkegruppe, jødene, som er forfulgt, etterleve det norrøne ordtaket: "Betre byrdi du ber'kje i bakken enn mannavit mykje". Altså at det letteste du kan bære er klokskap og kunnskap. Og for jødene gjaldt dette konkret kunnskap som økonomi og medisin. Siden har dette omfattet alle vitenskapsdisipliner, og det finnes vitenskapsfolk, nysgjerrige og med en vilje til å løse menneskers fundamentale lidelsesproblemer, som også er vilt og hemningsløse tilbedere av judaismen!

Alfon

Legg inn av Alfon »

Når var det på østfronten at det virkelige folkemordet på jødene,starten på Holocaust, der kvinner og barn ble skutt pga de var jøder? Var det juni 1941?
Første testing av stasjonære gasskammer for jødeutryddelsen var i oktober 1941 i Belzec og August/September 1941 i Auschwitz.
Er klar over at gassing av mennesker ble utført på et tidligere i Tyskland med T4 programmet. Da i en helt annen skala.
Mener også å ha lest at de første gassingene så ble CO på flaske benyttet men man innså fort at dette ikke fungerte bra nok i stor skala pga logistikk og kostnad.
Man innså at avgassene fra en forbrenningsmotor(diesel) var bedre egnet. Ingen logistikk og liten fare for operatørene av anlegget.
Belzec operational i Mars 1942. På samme tid ble det også gasset jøder regelmessig i Auschwitz men da med Zyclon B. Testingen i Auchwitz ble startet på høsten 1941. Da inne i leiren som
vi fortsatt kan besøke. I 1942 i Auschwitz ble gassingen flyttet til en bygning i ytterenden av Birkenau, omtalt som Bunker I. Denne bygningen er revet.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Alfon skrev: lør nov 13, 2021 8:47 am Når var det på østfronten at det virkelige folkemordet på jødene,starten på Holocaust, der kvinner og barn ble skutt pga de var jøder? Var det juni 1941?
Begynte i mai 1941 (Einsatzgruppen).

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

sertono skrev: lør nov 13, 2021 8:57 am
Alfon skrev: lør nov 13, 2021 8:47 am Når var det på østfronten at det virkelige folkemordet på jødene,starten på Holocaust, der kvinner og barn ble skutt pga de var jøder? Var det juni 1941?
Begynte i mai 1941 (Einsatzgruppen).
Det tyske angrepet på Sovjetunionen, Operasjon Barbarosa, fant sted 22. juni 1941. Men før den tid hadde Einsatzgruppen allerede vært i aksjon i Polen, men da først og fremst for å likvidere det polske lederskap og å samle jødene i gettoer.

Alfon

Legg inn av Alfon »

Karatel skrev: lør nov 13, 2021 9:06 am
sertono skrev: lør nov 13, 2021 8:57 am
Alfon skrev: lør nov 13, 2021 8:47 am Når var det på østfronten at det virkelige folkemordet på jødene,starten på Holocaust, der kvinner og barn ble skutt pga de var jøder? Var det juni 1941?
Begynte i mai 1941 (Einsatzgruppen).
Det tyske angrepet på Sovjetunionen, Operasjon Barbarosa, fant sted 22. juni 1941. Men før den tid hadde Einsatzgruppen allerede vært i aksjon i Polen, men da først og fremst for å likvidere det polske lederskap og å samle jødene i gettoer.
Det interessante for min del er når man gikk over fra å likvidere partisaner/bolsjeviker/lederskap til å gå over til inkludere utryddelsen av jøder inkludert kvinner og barn.
Hvor Einsatzgruppen var de sentrale.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Alfon skrev: lør nov 13, 2021 9:29 am
Karatel skrev: lør nov 13, 2021 9:06 am
sertono skrev: lør nov 13, 2021 8:57 am

Begynte i mai 1941 (Einsatzgruppen).
Det tyske angrepet på Sovjetunionen, Operasjon Barbarosa, fant sted 22. juni 1941. Men før den tid hadde Einsatzgruppen allerede vært i aksjon i Polen, men da først og fremst for å likvidere det polske lederskap og å samle jødene i gettoer.
Det interessante for min del er når man gikk over fra å likvidere partisaner/bolsjeviker/lederskap til å gå over til inkludere utryddelsen av jøder inkludert kvinner og barn.
Hvor Einsatzgruppen var de sentrale.
Her var både ukrainske nasjonalister og tyske Einsatzgruppen involvert.

"Sub-units of Einsatzgruppe C arrived on 2 July, at which point violence escalated further. More Jews were brought to the prisons where they were shot and buried in freshly dug pits.[24] It was also at this point that the Ukrainian militia was subordinated to the SS.[25] In addition to participation in the pogrom, Einsatzgruppe C conducted a series of mass-murder operations which continued for the next few days. Unlike the "prison actions", these shootings were marked by the absence of crowd participation. With assistance from Ukrainian militia, Jews were herded into a stadium, from where they were taken on trucks to the shooting site"

https://en.wikipedia.org/wiki/Lviv_pogr ... 0%93220-26

Her var gjerningsmennene først og fremst litauere, men de de kunne ikke handlet slik uten tilskyndelse og tillatelse fra tyskerne.

"The Kaunas pogrom was a massacre of Jews living in Kaunas, Lithuania, that took place on 25–29 June 1941; the first days of Operation Barbarossa and the Nazi occupation of Lithuania. The most infamous incident occurred at the garage of NKVD Kaunas section, a nationalized garage of Lietūkis, where several dozen Jewish men, allegedly associates of NKVD, were publicly tortured and executed on 27 June in front of a crowd of Lithuanian men, women and children. The incident was documented by a German soldier who photographed the event as a man, nicknamed the "Death Dealer" beat each man to death with a metal bar. After June, systematic executions took place at various forts of the Kaunas Fortress, especially the Seventh and Ninth Fort"

https://en.wikipedia.org/wiki/Kaunas_pogrom

Den første, største og mest kjent masseskyting av jøder fant sted i Babij Jar ved Kiev.

"The first and best documented of the massacres took place on 29–30 September 1941, killing approximately 33,771 Jews. The decision to kill all the Jews in Kyiv was made by the military governor Generalmajor Kurt Eberhard, the Police Commander for Army Group South, SS-Obergruppenführer Friedrich Jeckeln, and the Einsatzgruppe C Commander Otto Rasch. Sonderkommando 4a as the sub-unit of Einsatzgruppe C, along with the aid of the SD and Order Police battalions with the Ukrainian Auxiliary Police backed by the Wehrmacht, carried out the orders.[1][2][3] Sonderkommando 4a and the 45th Battalion of the German Order Police conducted the shootings. Servicemen of the 303rd Battalion of the German Order Police at this time guarded the outer perimeter of the execution site"

https://en.wikipedia.org/wiki/Babi_Yar

Beslutningen om masseutryddelse av jødene finnes i Herman Görings brev til Reinhard Heydrich 31. juli 1941.

"To: the Chief of the Security Police and the SD
SS Major General Heydrich, Berlin:

As a supplement to the task which was entrusted to you in the decree dated January 24, 1939, to solve the Jewish question by emigration and evacuation in the most favorable way possible, given present conditions, I herewith commission you to carry out all necessary preparations with regard to organizational, substantive, and financial viewpoints for a total solution of the Jewish question in the German sphere of influence in Europe.

Insofar as other competencies of other central organizations are affected, these are to be involved.

I further commission you to submit to me promptly an overall plan showing the preliminary organizational, substantive, and financial measures for the execution of the intended final solution of the Jewish question.

//signed//Göring

https://www.jewishvirtuallibrary.org/gr ... o-heydrich

Hvordan denne masseutryddelsen skulle foregå, ble vedtatt på Wannsee Konferansen 20. januar 1942.

"The Wannsee Conference (German: Wannseekonferenz) was a meeting of senior government officials of Nazi Germany and Schutzstaffel (SS) leaders, held in the Berlin suburb of Wannsee on 20 January 1942. The purpose of the conference, called by the director of the Reich Security Main Office SS-Obergruppenführer Reinhard Heydrich, was to ensure the co-operation of administrative leaders of various government departments in the implementation of the Final solution to the Jewish question (German: Endlösung der Judenfrage), whereby most of the Jews of German-occupied Europe would be deported to occupied Poland and murdered."

https://en.wikipedia.org/wiki/Wannsee_Conference

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Historie»