Nullvisjon mot tap av natur - og hytter

Svar
Gloriana

Nullvisjon mot tap av natur - og hytter

Legg inn av Gloriana »

I SVs partiprogram står det følgende:

* stanse nye hyttefelt i urørt natur og si nei til nye hytter i områder som er viktige for villreinen, for samisk reindrift, i verneverdige og verna områder eller i randsoner til verneområder. SV vil legge til rette for hyttedeling.

Dette er jo åpent for tolkning, etablerte hyttefelt vil jo aldri bli urørt natur, så folk kan kanskje presses inn på disse oppkonstruerte borettslagene i den norske fjellheimen.

Jørn Langeland sier SV sier det ikke er en menneskerett at alle skal ha hytte.

– Det er fordi vi ikke kan ta i bruk så mye natur som det krever. SV er for å lage delingsmodeller der flere kan dele på samme hytte, sier Langeland.

Utbyggingen i Vinje skjøt fart på 2000-tallet. I dag er det registrert 5500 hytter i kommunen. Det gjør Vinje til Norges fjerde største hyttekommune.

Ifølge SSB finnes det nå mer enn 440.000 hytter og sommerhus i landet.

Sak hos NRK: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/s ... 1.15642133

Godal får støtte av SVs stortingskandidat Jørn Langeland. Han vil gjøre det vanskeligere å bygge hytter.

– SV vil ha en nullvisjon for tap av norsk natur. Vi kan ikke lenger bygge hytter i urørt natur, sier Langeland.


Hva mener folket, er hytte slik nordmenn i dag definerer hytte en menneskerett? Skal man kunne bygge ut hyttefelt i det uendelige?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Gloriana skrev: tor sep 09, 2021 7:33 am
Hva mener folket, er hytte slik nordmenn i dag definerer hytte en menneskerett?
Absolutt ikke!
Gloriana skrev: tor sep 09, 2021 7:33 am Skal man kunne bygge ut hyttefelt i det uendelige?
Nei, aldeles ikke!

Ang saken er jeg ikke 100 % enig med SV, men det bør bli klare reduksjoner i alt fra hyttebygging via nedbygging av matjord til andre tiltak som stjeler arealer og natur. Lokalpolitikere er jo nærmest villige til å selge sjelen sin for å skaffe arbeidsplasser. Det bør det bli slutt på. En godt eksempel er disse helvetes gondolene som planlegges i nesten hver fjordarm oppover Vestland. Vulgærturisme på sitt verste for å frakte feite amerikanske cruiseturister til topps på et fjell. Ufattelig at ikke noen setter foten ned!

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

De må gjøre som i byene. Fortette i de hyttefeltene som allerede er der. "Hytte" er ofte en feilbetegnelse, forresten, siden mange av disse "Hyttene" er ganske store villaer med tomter som er mye større enn det folk kan drømme om i vanlige boligfelter.
Alle kan ikke ha sin egen hytte. Da blir det for mye bygging. Hørte forslag om en slags delingsmodell, og det kan være en mulighet for at flere kan få innpass i det forjettede hyttelivet.

joplina

Legg inn av joplina »

"Ved inngangen til 2021 hadde Norge i alt 5 391 369 innbyggere inkludert Svalbard og Jan Mayen. "
https://snl.no/Norges_befolkning

Jeg syns ikke 440 000 hytter og sommerhus er sjokkerende i en befolkning som teller nesten 5 400 000.

Spesielt ikke tatt i betraktning hvor langstrakt dette landet er og hvor mange familier som består av mennesker fra forskjellige fylker som fortsatt føler en viss tilknytning til "hjemplasser"- men ikke nødvendigvis har familie med plass til å ta i mot dem når de har anledning å ta seg en tur.
Folk i Norges største byer kan også føle trangen til et sted hvor de kan slappe av og være nærmere naturen eller hobbyer/få praktisere ting de interesserer seg for men som vanskelig lar seg gjøre i bymiljø.
Jeg skjønner f.eks godt at somme bygger hytte i hyttebyggefelter på vintersportssteder hvis de har en genuin interesse for vintersport. Det skal ikke være billig for en familie på 4-5 stykker å skulle bo på på minst et par rom på hotell en uke i vinterferie, 1 uke i påskeferien og ellers noen helger i løpet av vinteren for å kunne kjøre snowboard, slalom eller gå på ski. De tenker nok at det er bedre med egen hytte, mer sosialt, lettere å ha plass til alt utstyr, lage egen mat osv.

At det ikke skal bygges hytter i verneområder eller i reindriftsområder er helt kurant....men at det skal være noe mål at nordmenn skal få mindre tilgang til å kunne skaffe seg en hytte/et feriehus hvis de skulle ønske det er bare smålighet. SV's "nullvisjon for tap av norsk natur" er bare bambus. Småbrukere/landbruk gir seg og legges ned i hele landet mens noen store aktører tar over...Norge gror igjen, bygder tømmes for folk og aktivitet. Hva skal SV gjøre med naturen som ikke blir tatt vare på fordi folk flytter fra og det ikke er lønnsomt å drive gård...?

- Sende sakte-TV så den norske befolkning kan kose seg hjemme med å se hvordan landet gror igjen og ingen bruker naturen, mens de slår seg på brystet fordi de har spart naturen ...for deretter snu seg til vindmølleaktører og selge ut landet bit for bit...."for det grønne skiftet" - og virkelig radbrekke og maltraktere naturaspektet oppi det hele.

Korona-pandemien har virkelig fått fart på nordmenns ønske om egen hytte - og mens nordmenn har blitt oppfordret i en årrekke til å "feriere i eget land" så gjør SV det til et uønsket problem med sin "nullvisjon". Det er vel mange som kunne tenkt seg å feriere i Norge , men som ikke har råd til det pga norskt prisnivå (drivstoff/hotell/spisesteder, ferjekostnader , fornøyelsesparker for barn etc). Det er jo på mange måter billigere og mer oversiktlig å skaffe seg et feriested og tilbringe helger/ferier og lage minner og tradisjoner der.

Disse brukte 2 døgn av ferien sin på fornøyelsespark sammen med to 5-åringer til den nette sum av 4649 kr. Grillavgift (makan til smålighet..1 krone per minutt du griller) og café/kioskvarer (som alle vet ikke er billig) ikke inkludert. Det er maaaaaange dager igjen av ferien som skal fylles....
https://www.nettavisen.no/okonomi/matte ... 3424158320

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Gloriana skrev: tor sep 09, 2021 7:33 am hyttefelt
Personlig har jeg aldri skjønt hvorfor noen vil ha hytte i slike "hyttefelt".

Mange av de er jo mer tettbygd enn der hvor man bor, og de fleste områder "sogner" til samme hyttefelt. Hadde jeg skulle skaffet meg hytte ville det ikke vært i et tradisjonelt hyttefelt, men i et område hvor jeg knapt kan se andre boliger.

Ikke en situasjon hvor man drar på ferie til en drabantby hvor man har "samme nabo" bare at denne naboen nå bor enda nærmere. :P

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

joplina skrev:
Jeg syns ikke 440 000 hytter og sommerhus er sjokkerende i en befolkning som teller nesten 5 400 000.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hvor mange skal det bli før det sjokkerer deg, da?
Jeg hørte f. eks. Hoksrud i radio i morges, som mener at alle som ønsker det må få bygge seg hytte.
OK. La oss si at alle landets familier bygger hytte på fjellet, da. Fremdeles ikke sjokkerende?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

fargeblind skrev: tor sep 09, 2021 10:06 am joplina skrev:
Jeg syns ikke 440 000 hytter og sommerhus er sjokkerende i en befolkning som teller nesten 5 400 000.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hvor mange skal det bli før det sjokkerer deg, da?
Jeg hørte f. eks. Hoksrud i radio i morges, som mener at alle som ønsker det må få bygge seg hytte.
OK. La oss si at alle landets familier bygger hytte på fjellet, da. Fremdeles ikke sjokkerende?
En lov som av hensyn til naturen forbyr elektrisitet og innlagt vann i nye hyttefelt ville kanskje dempe etterspørselen?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Karatel skrev: tor sep 09, 2021 10:24 am
fargeblind skrev: tor sep 09, 2021 10:06 am joplina skrev:
Jeg syns ikke 440 000 hytter og sommerhus er sjokkerende i en befolkning som teller nesten 5 400 000.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hvor mange skal det bli før det sjokkerer deg, da?
Jeg hørte f. eks. Hoksrud i radio i morges, som mener at alle som ønsker det må få bygge seg hytte.
OK. La oss si at alle landets familier bygger hytte på fjellet, da. Fremdeles ikke sjokkerende?
En lov som av hensyn til naturen forbyr elektrisitet og innlagt vann i nye hyttefelt ville kanskje dempe etterspørselen?
hehehehehe.....Jeg vil tro det, ja.
Men det er sikkert måter å kompromisse på. Hva med å kun tillate hyttefelt der de samtidig bygger vindkraft? Og på samme måte kun tillate vindparker der det allerede er utbygget fra før med hyttebyer?
To fluer i en smekk, og bare det halve i naturinngrep ;-)

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Rainmaker skrev: tor sep 09, 2021 10:04 am
Gloriana skrev: tor sep 09, 2021 7:33 am hyttefelt
Personlig har jeg aldri skjønt hvorfor noen vil ha hytte i slike "hyttefelt".

Mange av de er jo mer tettbygd enn der hvor man bor, og de fleste områder "sogner" til samme hyttefelt. Hadde jeg skulle skaffet meg hytte ville det ikke vært i et tradisjonelt hyttefelt, men i et område hvor jeg knapt kan se andre boliger.

Ikke en situasjon hvor man drar på ferie til en drabantby hvor man har "samme nabo" bare at denne naboen nå bor enda nærmere. :P
Enig med deg. Skjønner ikke at folk bygger/kjøper seg "hus" heller når de først skal liksom skaffe seg en hytte..

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»