Hva er egentlig galt med tildekkede kvinner?

Svar
Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Re: Hva er egentlig galt med tildekkede kvinner?

Legg inn av BlackEagle »

Broren skrev: tor sep 09, 2021 5:03 pm
Noen skrev: tor sep 09, 2021 11:26 am Menn slipper å bruke mye energi på fremmede kvinner, og kvinner slipper å bruke mye energi på fremmede menn. Det finnes kanskje andre og mer konstruktive ting å kanalisere energien inn på?
Det er vel greit å få bevist at muslimske menn har så liten kontroll på seg sjøl at de må tvinge sine kvinner til å kle seg i drakter som skjuler absolutt hele den kvinnelige figuren for ikke å gå helt bananas og voldta dem uavlatelig.
Du må da skjønne at dette gjelder ikke bare muslimske menn!

"Hva har du under blusen, Ruth?
Hva er det der som buler ut?
"

(Og det verste er at låten finnes i minst to norske versjoner - den ene med Nordre Sving og Bjørge Lillelien, av alle! - i flere versjoner på svensk (Streaplers), og dertil minst spansk og engelsk el. amerikansk)

Mvh

BE
som vokste opp på femtitallet, da det her i dalen for godt voksne kvinner var helt legitimt å ikle seg hvitt hugu-turklæ el. skaut som finstas

Broren

Legg inn av Broren »

BlackEagle skrev: tir sep 28, 2021 8:16 pm
"Hva har du under blusen, Ruth?
Hva er det der som buler ut?
"

som vokste opp på femtitallet, da det her i dalen for godt voksne kvinner var helt legitimt å ikle seg hvitt hugu-turklæ el. skaut som finstas
Jeg vokste opp noen år etter deg, men jeg husker godt at muttern hadde hugu-turklæ (vi brukte det ordet på Lillehammer også) for enhver anledning, hverdags og finstas.

Men til det viktigste, konklusjonen på din eminente sangtekst:

"På natten fick jag reda på vad hon gömde för mig
Vad tror ni jag fick se, kan du tänka dig?
Då såg jag någonting jag aldrig sett förut
När hon tog av sig blusen, ja, då tittar de ut

Nu vet jag vad du gömde, Rut
Så fort jag såg dem välla ut
Då gav jag upp ett glädjetjut
Kom fram ur garderoben, Rut"



Jeg er også litt svak for Robban Brobergs "Lotta":

"Lotta har innanför sin blus två plommon
Lotta tycker att jag tycker om plommon - tycker jag"


Så enkelt, greit og dekkende kan det altså sies.....

Corvus

Legg inn av Corvus »

lund skrev: tor sep 09, 2021 5:06 pm
Pernille skrev: tor sep 09, 2021 5:04 pm Det beste ville nok bare vært å forby dette tullet før det ble en større trend.
Klassisk. intoleranse for toleransens skyld.
Solidaritet med undertrykte kvinner vil de fleste oppegående heller si.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg var i Tyrkia på ferie. Muslimsk familie som ferierte sammen med oss. Mannen i speedo, barna var to små jenter på 2 og 4 i rosa bikinier og så kona i svart heldekkende drakt med hodeplagg.

I 43°. Jeg hadde altså så fryktelig vondt av henne.

Vi snakket forøvrig litt sammen både ved bassenget og en gang ved middagen og de var veldig trivelige folk. Bodde i Tyskland, stammet fra Iran.

Men denne tildekkingen. Det rare er jo at dette er en moderne greie. Var ikke vanlig før den konservative islam bredte seg over muslimske land. Se på bilder fra Iran før 1979. Kunne vært hvilket som helst vestlig land klesmessig.

Mitt problem med burka, niqab og hva det nå kalles alt dette er jo at det er et håndfast bevis på kvinners undertrykkelse i religionens navn. De kan si at de gjør det frivillig, problemet er jo at de er opplært til at dette er sånn det skal være.

Derfor er jeg mot tildekking. Det er på mannens premisser, ikke kvinnens. Og det hører ikke hjemme i en moderne verden.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»