Utbyggingen av E16

Svar
Someone

Utbyggingen av E16

Legg inn av Someone »

Etter de tidligere i år startet gravearbeidene på E16 over Sollihøgda, som har vært en kjerrevei og flaskehalv på vei vestover, har de nå startet på tunnellene. Så går fremover, selv om åpningen er først i 2025.

Spørsmålet er vel også når de kommer i gang med neste etapppa, da veien mellom Sandvika og Hønefoss er generelt dårlig og ikke tilpasset trafikkmengden

https://www.veier24.no/artikler/e16-sol ... ang/513228

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Er spent på hvordan E16 utvikler seg videre østover. Den traséen Nye Veier påstår er eneste aktuelle alternativ går rett over familiegården.

https://www.aftenposten.no/norge/i/AlGy ... -i-flammer

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Someone skrev: tor sep 09, 2021 2:28 pm Så går fremover, selv om åpningen er først i 2025.
2025 ja, ikke akkurat snart ferdig.

Det er sjelden jeg velger E16 vest for Fagernes, men for to år siden kjørte jeg E16 hele veien fra Voss og østover. Over Filefjell er jo veien glimrende (som transportvei), langs Vangsmjøsa var den ikke så mye å skryte av. Jeg kjørte deler av samme strekning i august, fra Aurland til Fagernes. Det var mye som var på gang langs Vangsmjøsa nå.

Jan

Legg inn av Jan »

Siden temaet er E16, trekker jeg frem den vestlige delen av veien. Strekningen Arna-Voss, ble for noen år siden kåret til Norges verste veistrekning.
https://www.nrk.no/vestland/ingenting-h ... 1.15021395 Er det noe sted det trengs ny vei, er det her. I valgkampen 2017 stod Erna på Arna stasjon og lovet ny vei og jernbane på strekningen. 4 år senere er det fortsatt i det blå når byggestart blir, og bare halve strekningen er inne i NTP, selv om resten er minst like ille

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Jan skrev: tor sep 09, 2021 8:50 pm Siden temaet er E16, trekker jeg frem den vestlige delen av veien. Strekningen Arna-Voss, ble for noen år siden kåret til Norges verste veistrekning.
https://www.nrk.no/vestland/ingenting-h ... 1.15021395 Er det noe sted det trengs ny vei, er det her. I valgkampen 2017 stod Erna på Arna stasjon og lovet ny vei og jernbane på strekningen. 4 år senere er det fortsatt i det blå når byggestart blir, og bare halve strekningen er inne i NTP, selv om resten er minst like ille
Her opplevde jeg en dødulykke noen år tilbake. 3 mennesker som omkom.
De hadde det litt travelt da vi hadde sittet i kø i 1.5 timer, grunnet rassikring.

TWU

Legg inn av TWU »

E16 ja.. Forstår at østlendingene er mer fokusert på den delen som ligger østover, men det er noe helt eget med å kjøre på en vei hvor alle vet at det vil komme ras men ingen vet når.

Hvert år (pre corona ihvertfall) er det stor fotball-turnering på Voss før sommerferien. For noen år siden var det to år på rad hvor det kom et større steinras en uke før denne turneringen, hvor veien er stappet full av barnefamilier.

Det er mange som bare venter på den store ulykken, og mer og mer tyder på at den kommer før veien er ordnet…

SUV

Legg inn av SUV »

Jan skrev: tor sep 09, 2021 8:50 pm Siden temaet er E16, trekker jeg frem den vestlige delen av veien. Strekningen Arna-Voss, ble for noen år siden kåret til Norges verste veistrekning.
https://www.nrk.no/vestland/ingenting-h ... 1.15021395 Er det noe sted det trengs ny vei, er det her. I valgkampen 2017 stod Erna på Arna stasjon og lovet ny vei og jernbane på strekningen. 4 år senere er det fortsatt i det blå når byggestart blir, og bare halve strekningen er inne i NTP, selv om resten er minst like ille
Jeg synes det er dumt at man kaller mange ulike veier for E16, for da skaper man forvirring og hele hensikten med å ha nummerering på veier forsvinner når mane har samme nummer.

La oss si du er i Sandvika ved E16 og skal kjøre til Hadeland Glassverk og at du ikke hadde visst hvor det var (det vet jo du riktignok), men visste det var like ved E16 og lett synlig fra E16, da er det jo bare å følge E16 til du ser Hadeland Glassverk og så er du fremme. Men etter å ha fulgt E16 en stund passerer du Hallingby og videre opp til Fagernes og kjører fortsatt på E16 og lurer på om du ikke snart er fremme. Men E16 delte seg jo ved Hønefoss hvor det ved Risesletta finnes 3 armer som alle heter E16.

SUV

Legg inn av SUV »

greyserpent skrev: tor sep 09, 2021 8:57 pm
Jan skrev: tor sep 09, 2021 8:50 pm Siden temaet er E16, trekker jeg frem den vestlige delen av veien. Strekningen Arna-Voss, ble for noen år siden kåret til Norges verste veistrekning.
https://www.nrk.no/vestland/ingenting-h ... 1.15021395 Er det noe sted det trengs ny vei, er det her. I valgkampen 2017 stod Erna på Arna stasjon og lovet ny vei og jernbane på strekningen. 4 år senere er det fortsatt i det blå når byggestart blir, og bare halve strekningen er inne i NTP, selv om resten er minst like ille
Her opplevde jeg en dødulykke noen år tilbake. 3 mennesker som omkom.
De hadde det litt travelt da vi hadde sittet i kø i 1.5 timer, grunnet rassikring.
Og to personer omkom pga treg utbygging av tunellene på E16 ved Sollihøgda for noen år siden. Det skulle vært bygget et tunnelløp til for lenge siden, men det var blitt utsatt. Med to løp kunne man fått tryggere trafikk uten møtende trafikk og ved vedlikeholdsbehov kunne man stengt et løp og sendt alt gjennom et løp slik man hadde gjort i mange år.

Men man drøyde med bygginga og etterhvert så kom det et akutt vedlikeholdsbehov og trafikken ble sendt via gamleveien som er svingete med møtende trafikk tett på og det ble bygget en midlertidig omkjøring som var noe bedre (for tunnelvedlikehold tar tid i Norge). En kostbar løsning selvfølgelig sammenlignet med å bygge tunellen tidlig og slippe å bygge ekstra omkjøring.

Så gikk trafikken på gammel vei og en lastebil veltet og føreren skadet seg noe så det ble bestilt ambulansehelikopter. Helikopteret traff noen kabler ved landing og styrtet og begge pilotene omkom, mens legen ble hardt skadet.

Hadde man bygget nytt tunnelløp i tide hadde man sluppet denne ulykken, for da hadde ikke lastebilen brukt en slik omkjøring og veltet.

Det var også en annen dødsulykke på omkjøringen i nesten samme område. En ambulanse på utrykning kjørte ut i en sving og krasjet så pasienten baki omkom. Så tror jeg det var en til som omkom på samme sted, men det var vel muligens en som krasjet med vilje.

Someone

Legg inn av Someone »

Ja, E16 fra Hønefoss til Kongsvinger burde hatt et annet navn. Slik at E16 kun gikk fra Sandvika til Bergen

Ellers ble den nye broen under bygging på nye E16 rundt Jevnaker observert i dag. Blir grei høyde på en over Randselva

Jan

Legg inn av Jan »

"La oss si du er i Sandvika ved E16 og skal kjøre til Hadeland Glassverk og at du ikke hadde visst hvor det var (det vet jo du riktignok), men visste det var like ved E16 og lett synlig fra E16, da er det jo bare å følge E16 til du ser Hadeland Glassverk og så er du fremme. Men etter å ha fulgt E16 en stund passerer du Hallingby og videre opp til Fagernes og kjører fortsatt på E16 og lurer på om du ikke snart er fremme. Men E16 delte seg jo ved Hønefoss hvor det ved Risesletta finnes 3 armer som alle heter E16."

Dette har jeg også stusset litt over. Det er jo ikke logisk i det hele tatt. Veien mellom Sandvika og Hønefoss burda hatt et annet nummer, da E16 fortsetter inn i Sverige etter Kongsvinger. Europaveier må vel gå innom flere land for å fortjene betegnelsen.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Jan skrev: søn sep 12, 2021 8:15 pm Veien mellom Sandvika og Hønefoss burda hatt et annet nummer, da E16 fortsetter inn i Sverige etter Kongsvinger. Europaveier må vel gå innom flere land for å fortjene betegnelsen.
E16 gikk frem til for noen år siden kun fra Sandvika til Bergen. Å døpe om Rv2 til E16 er et ganske nytt prosjekt. Det finnes sikkert mengder med Europaveier som ikke går gjennom flere land, nevner kun E134 og E136.

Jan

Legg inn av Jan »

Iseran2770 skrev: man sep 13, 2021 9:51 pm
Jan skrev: søn sep 12, 2021 8:15 pm Veien mellom Sandvika og Hønefoss burda hatt et annet nummer, da E16 fortsetter inn i Sverige etter Kongsvinger. Europaveier må vel gå innom flere land for å fortjene betegnelsen.
E16 gikk frem til for noen år siden kun fra Sandvika til Bergen. Å døpe om Rv2 til E16 er et ganske nytt prosjekt. Det finnes sikkert mengder med Europaveier som ikke går gjennom flere land, nevner kun E134 og E136.
Iseran2770 skrev: man sep 13, 2021 9:51 pm
Jan skrev: søn sep 12, 2021 8:15 pm Veien mellom Sandvika og Hønefoss burda hatt et annet nummer, da E16 fortsetter inn i Sverige etter Kongsvinger. Europaveier må vel gå innom flere land for å fortjene betegnelsen.
E16 gikk frem til for noen år siden kun fra Sandvika til Bergen. Å døpe om Rv2 til E16 er et ganske nytt prosjekt. Det finnes sikkert mengder med Europaveier som ikke går gjennom flere land, nevner kun E134 og E136.
Klar over det, men for meg gir det lite mening at en Europavei bare går gjennom ett land. Den burde minst gå gjennom to.

burkar

Legg inn av burkar »

Det gir også lite mening at flere E-veier ikke er mulig å følge, da det er ikke-eksisterende fergeruter på strekningene.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

burkar skrev: man sep 13, 2021 10:41 pm Det gir også lite mening at flere E-veier ikke er mulig å følge, da det er ikke-eksisterende fergeruter på strekningene.
Tyskland har et avslappet forhold til E-veier. På kart finnes det mange E-veier i og gjennom Tyskland. På skilter finnes det kun A (Autobahn), B (Bundesstrasse) og L (Landstrasse). De døper ikke om A7 til E45, og ved Würzburg tar de hver sin retning. A7 får E-nummer E43 mens E45 følger A3 til Nürnberg, deretter A9 til München og så A8 og A93 før Østerrike og Italia overtar.

burkar

Legg inn av burkar »

Iseran2770 skrev: tir sep 14, 2021 9:08 am
burkar skrev: man sep 13, 2021 10:41 pm Det gir også lite mening at flere E-veier ikke er mulig å følge, da det er ikke-eksisterende fergeruter på strekningene.
Tyskland har et avslappet forhold til E-veier. På kart finnes det mange E-veier i og gjennom Tyskland. På skilter finnes det kun A (Autobahn), B (Bundesstrasse) og L (Landstrasse). De døper ikke om A7 til E45, og ved Würzburg tar de hver sin retning. A7 får E-nummer E43 mens E45 følger A3 til Nürnberg, deretter A9 til München og så A8 og A93 før Østerrike og Italia overtar.
Tilsvarende er det i UK. Kan ikke huske å ha sett noen E-skilting noe sted, selv om det på papiret skal gå noen slike veier der.

Someone

Legg inn av Someone »

De nye provisoriske rundkjøringene etter Sollihøgda, i forbindelse med utbyggingen, kan umulig bidra til mindre kø når helgetrafikken til fjellet er på sitt største?

Someone

Legg inn av Someone »

Ser de også i år har hatt i budsjettet å flikke på den verste telehiven langs Sperillen, så er vel spørsmålet hvor lenge det holder?

Ellers er det ny asfalt på det nordligste partiet langs det samme vannet

Someone

Legg inn av Someone »

Nå er det jo ikke et langt stykke men E16 «mangler» vel også mellom Gardermoen og Kløfta?

Hvorfor de måtte bytte navn på Rv2 fra Kløfta til Kongsvinger er jo også litt tullete. Ellers funker jo den smale 4-felts veien i starten der. Men så går det jo tidvis tregt opp til Skarnes

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Someone skrev: lør okt 23, 2021 8:52 pm Nå er det jo ikke et langt stykke men E16 «mangler» vel også mellom Gardermoen og Kløfta?

Hvorfor de måtte bytte navn på Rv2 fra Kløfta til Kongsvinger er jo også litt tullete. Ellers funker jo den smale 4-felts veien i starten der. Men så går det jo tidvis tregt opp til Skarnes
Det er for at E16 skal bli sammenhengende hele veien fra Bergen til Gävle på Sveriges østkyst.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Someone skrev: lør okt 23, 2021 8:52 pm Nå er det jo ikke et langt stykke men E16 «mangler» vel også mellom Gardermoen og Kløfta?
Der er det min hjemkommune Nes og Sør-Odal som er de store bremseklossene. Har vært snakk om å lage motorvei av gamle Riksvei 2 så lenge jeg kan huske, men det virker ikke som om en fire-felts gjennomfartsvei er noe spesielt mange ønsker seg.

Nye Veier har latt det gå prestisje i det og ønsker å bygge en ny trasé med bro tvers over der hvor Glomma er på sitt bredeste, og truer med å droppe hele prosjektet hvis de ikke får viljen sin.

Bilde


Lokalpolitikerne krangler om hvilken trase man skal gå for, hvor mye matjord man skal ofre for en vei som først og fremst ikke vil brukes av nesbuer. Det er store facebookgrupper mot ethvert av alternativene som er planlagt, samt en god del av befolkningen som ikke vil ha ny vei i det hele tatt - og den motstanden har vært der i over 30 år. Jeg blir overrasket hvis det noen gang blir fire-felts vei mellom Nybakk og Slomarka, og strengt tatt håper jeg ikke det blir noe av heller.

Someone

Legg inn av Someone »

For å dra litt lenger vest, så ligger åpningen av tunellen gjennom Kvamskleivene før Filefjell foran skjema med 3 måneder, så ligger da an til å åpne før neste vinter

https://www.veier24.no/artikler/ny-e16- ... ere/514505

Someone

Legg inn av Someone »

På Jevnaker åpner nå snart neste E16 etappe et halvt år før planlagt

https://www.veier24.no/artikler/apner-n ... den/515694

Someone

Legg inn av Someone »

FredPerry^2 skrev: tor sep 09, 2021 2:53 pm Er spent på hvordan E16 utvikler seg videre østover. Den traséen Nye Veier påstår er eneste aktuelle alternativ går rett over familiegården.

https://www.aftenposten.no/norge/i/AlGy ... -i-flammer
Viken Fylkeskommune sier i hvertfall nei til Nye Veiers plan

https://www.veier24.no/artikler/sier-bl ... ger/518420

Someone

Legg inn av Someone »

Da åpner neste etappe ved Jevnaker her nå. På budsjettet, men litt forsinket pga Korona gjorde det vasnkelig å få inn broarbeidere

https://www.bygg.no/vegvesenet-apner-ny ... /1502498!/

Someone

Legg inn av Someone »

Etappen gjennom Kvamskleiva åpner i midten av november, så blir vel 5,4km med forbedret vei

https://www.veier24.no/artikler/ny-e16- ... ber/523437

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Someone skrev: tir nov 08, 2022 10:04 pm Etappen gjennom Kvamskleiva åpner i midten av november, så blir vel 5,4km med forbedret vei

https://www.veier24.no/artikler/ny-e16- ... ber/523437
Jeg måtte google litt for å finne ut hvor Kvamskleiva er.

Når jeg kjører E16 fra Hønefoss er det nesten alltid for å komme til Beitostølen eller over Valdresflye.
Kommer jeg vestfra velger jeg Rv52 Hemsedalsfjellet etter å ha passert Lærdal, men det skyldes også at veien langs Vangsmjøsa har vært så dårlig. Så denne nye tunellen hjelper.

Someone

Legg inn av Someone »

Iseran2770 skrev: tor nov 10, 2022 5:34 pm
Når jeg kjører E16 fra Hønefoss er det nesten alltid for å komme til Beitostølen eller over Valdresflye.
Det samme her, veldig lenge siden jeg kjørte E16 vest for Fagernes

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»