Plug inn hybrid- et blindspor

Svar
Jan

Plug inn hybrid- et blindspor

Legg inn av Jan »

Da ser det ut som jeg har hatt rett hele tiden. Plugin hybrider er ikke fremtiden. Bare unødig komplisert teknologi og overflødig vekt. Mercedes har besluttet å slutte å utvikle nye modeller med teknologien.
https://www.auto-motor-und-sport.de/tec ... brid-ende/

Forfun

Legg inn av Forfun »

Ikke overraket. Eneste grunn til å selge hybrider er avgiftslette. Noen få velger å lade, men da er elbil like bra. Eneste som kan funke er t lite batteri som gir mye kraft i 10 sekunder. Problemet er vekt.

Someone

Legg inn av Someone »

Forfun skrev: tor sep 09, 2021 9:50 pm Ikke overraket. Eneste grunn til å selge hybrider er avgiftslette. Noen få velger å lade, men da er elbil like bra. Eneste som kan funke er t lite batteri som gir mye kraft i 10 sekunder. Problemet er vekt.
Jeg mener det ikke er så svart-hvitt.

Det er ikke nødvendigvis feil å kalle det et blindspor det sagt, men det har fungert greit som en overgang mellom rene forbrenningsmotorbiler og elbiler.
'
Da vi fikk vår hybrid julen 2019 var det ingen elbiler i den prisklassen som kunne kombinere ønsket plass og rekkevidde. Selvsagt spilte pris og avgiftslette da inn på valget, men vi kjører også det meste av kjøringen elektrisk, unntatt selvsagt den ene eller to langturene per måned

burkar

Legg inn av burkar »

Rav4 selger kanonbra, men ellers er det lite fart i hybridsalget i Norge om dagen.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

burkar skrev: fre sep 10, 2021 10:14 am Rav4 selger kanonbra, men ellers er det lite fart i hybridsalget i Norge om dagen.
Tja, det kommer vel litt an på hvordan du ser på ting. Hybrider økte med 18,1% i august, sammenlignet med august i fjor. Hittil i år er økningen på 40,9%. Plug-in drar tallene opp, og "vanlig" hybrid drar tallene ned.

Someone

Legg inn av Someone »

burkar skrev: fre sep 10, 2021 10:14 am Rav4 selger kanonbra, men ellers er det lite fart i hybridsalget i Norge om dagen.
Tja, det ble solgt 2600 ladbare hybrider i august, så helt dødt er det ikke. I tillegg var det 750 ikke-ladbare

LItt anekdotisk, men synes jeg stadig ser nye helt BMW hybrider av ymse modeller kjørende rundt

burkar

Legg inn av burkar »

BMW selger en del, særlig av X1 og Volvo har grei fart på sine, spesielt XC60. Volkswagen selger derimot veldig få hybrider, noe de var store på med Golf og Passat GTE for noen år siden.

SUV

Legg inn av SUV »

Forfun skrev: tor sep 09, 2021 9:50 pm Ikke overraket. Eneste grunn til å selge hybrider er avgiftslette. Noen få velger å lade, men da er elbil like bra. Eneste som kan funke er t lite batteri som gir mye kraft i 10 sekunder. Problemet er vekt.
Agiftslette er hovedgrunnen til å selge ladehybrider ja.

Men hvis batteriet hadde vært like bra som det selgerne påstår når man skal kjøpe, og alt det andre hadde fungert like bra som på en vanlig bensinbil (som i hovedsak kunne vært løst med en mer fornuftig programmering av diverse styringssystemer), så kunne jo ladehybrider vært bra.

Jeg er en av dem som velger å lade, men jeg er ikke enig i at man da like godt kunne valgt elbil. For selv om jeg normalt lader så er det viktig med friheten til å kunne kjøre også når jeg ikke får ladet, og et kan jeg med ladehybriden, for da kjører jeg på bensin og kan fylle tanken kjapt. Også kommer jeg meg jo videre om det viser seg at ladinga svikter så jeg etter mange timer tilkoblet kommer tilbake til en bil med tomt batteri. Første ferieturen min i denne bilen ville blitt ekstremt håpløs om jeg hadde hatt elbil. Da ville det blitt tilbrakt mye tid til lading rundt omkring istedenfor å tilbringe tiden på interessante steder uten tilgang til lading.

Men neste bil blir nok ikke en ladehybrid. Batteriet er for dårlig etter en tid og det er kjempedyrt å bytte det ut. Begge deler var ting jeg sjekket før kjøp, men det viste seg i ettertid at det var løgn det selgeren sa om batteriene.

Angående dette med å ha batteri som gir ekstra effekt i en kort periode når det trengs så kan jeg nevne at jeg har jo et batteri som har nok lagret energi til å kunne hjelpe til med mange kraftige akselerasjoner. Men problemet er at man ikke kan få energien fort nok ut av batteriet. Jeg synes denen bilen med over 200 hk virker tregere enn min forrige bil med 105 hk når det gjelder både akslerasjon fra stillestående og ved forbikjøringer der man skal akselerere fra feks 70. Forrige bilen var jo lettee, men ladehybriden har flere hk pr tonn, problemet er bare at de hestene er ikek tilgjengelige når man trenger dem.

Tråkker jeg gassen i bunn så er det kun elmotorene (2x84 hk) som driver hjula og bensinmotoren på 120 hk lager strøm til disse så de kan få litt mer strøm enn det batteriet kan levere. Dette betyr i praksis at ved full gass så har man maks 168 hk, ikke 202 hk slik papirene sier. Og siden man merker at det er først når bensinmotoren har startet og fått opp turtallet at man får full effekt å betyr det at man har enda mye mindre effekt i starten av akselerasjonen. Ofte vil en forbikjøring fra 60-70 i motbakke være slik at det tar 1-2 sekunder fra man tramper gassen i bunn til man som passasjer ville skjønt at her skal det kjøres forbi. Og skal man ta ut effekt over lang tid så er det maks 120 hk, for det er det bensinmotoren kan levere.

Og skal man kjøre langt med henger på rundt et tonn så man får mangel på strøm må man regne med at bensinmotoren går hele tiden og at man ikke får til den økonomiske kjøringa med bensinmotoren koblet mot hjula. Man får den bare til å produsere strøm på høyt turtall og lav belastning (og høyt forbruk) og så går det til elmotorene. Noen synes sikkert det ser rart ut å la bensinmotoren stå å gå når man ordner med stropping av båt på båtrampa, men det er faktisk den mest drivstofføkonomiske måten å gjøre det på fremfor å la motoren jobbe å høyt turtall under kjøring, som er alternativet.

Jan

Legg inn av Jan »

Forfun skrev: tor sep 09, 2021 9:50 pm Ikke overraket. Eneste grunn til å selge hybrider er avgiftslette. Noen få velger å lade, men da er elbil like bra. Eneste som kan funke er t lite batteri som gir mye kraft i 10 sekunder. Problemet er vekt.
Helt enig. Men det er omtrent bare i Norge dette har betydning. Hvis man ser på tyske prislister, er ladehybridene såpass mye dyrere enn sammenlignbare diesel- og bensinutgaver at det er svært få som velger dem

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: tor sep 09, 2021 9:02 pm Da ser det ut som jeg har hatt rett hele tiden. Plugin hybrider er ikke fremtiden. Bare unødig komplisert teknologi og overflødig vekt. Mercedes har besluttet å slutte å utvikle nye modeller med teknologien.
https://www.auto-motor-und-sport.de/tec ... brid-ende/
Enig,
kjempeblindspor. Enten ren forbrenningsmotor eller batteribil, etter mitt skjønn.

(Kan ellers 'tilstå' at det blir noen tusen km i VW om dagen, både batteribil og dieselbil.)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

burkar skrev: fre sep 10, 2021 10:14 am Rav4 selger kanonbra, men ellers er det lite fart i hybridsalget i Norge om dagen.
Jeg vil si største argumentet for RAV4 er at den er antatt pålitelig, ikke at den er hybrid.
(Har aldri kjørt den.)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SUV skrev: søn sep 12, 2021 3:40 pm
Forfun skrev: tor sep 09, 2021 9:50 pm Ikke overraket. Eneste grunn til å selge hybrider er avgiftslette. Noen få velger å lade, men da er elbil like bra. Eneste som kan funke er t lite batteri som gir mye kraft i 10 sekunder. Problemet er vekt.
Agiftslette er hovedgrunnen til å selge ladehybrider ja.

Men hvis batteriet hadde vært like bra som det selgerne påstår når man skal kjøpe, og alt det andre hadde fungert like bra som på en vanlig bensinbil (som i hovedsak kunne vært løst med en mer fornuftig programmering av diverse styringssystemer), så kunne jo ladehybrider vært bra.

Jeg er en av dem som velger å lade, men jeg er ikke enig i at man da like godt kunne valgt elbil. For selv om jeg normalt lader så er det viktig med friheten til å kunne kjøre også når jeg ikke får ladet, og et kan jeg med ladehybriden, for da kjører jeg på bensin og kan fylle tanken kjapt. Også kommer jeg meg jo videre om det viser seg at ladinga svikter så jeg etter mange timer tilkoblet kommer tilbake til en bil med tomt batteri. Første ferieturen min i denne bilen ville blitt ekstremt håpløs om jeg hadde hatt elbil. Da ville det blitt tilbrakt mye tid til lading rundt omkring istedenfor å tilbringe tiden på interessante steder uten tilgang til lading.

Men neste bil blir nok ikke en ladehybrid. Batteriet er for dårlig etter en tid og det er kjempedyrt å bytte det ut. Begge deler var ting jeg sjekket før kjøp, men det viste seg i ettertid at det var løgn det selgeren sa om batteriene.

Angående dette med å ha batteri som gir ekstra effekt i en kort periode når det trengs så kan jeg nevne at jeg har jo et batteri som har nok lagret energi til å kunne hjelpe til med mange kraftige akselerasjoner. Men problemet er at man ikke kan få energien fort nok ut av batteriet. Jeg synes denen bilen med over 200 hk virker tregere enn min forrige bil med 105 hk når det gjelder både akslerasjon fra stillestående og ved forbikjøringer der man skal akselerere fra feks 70. Forrige bilen var jo lettee, men ladehybriden har flere hk pr tonn, problemet er bare at de hestene er ikek tilgjengelige når man trenger dem.

Tråkker jeg gassen i bunn så er det kun elmotorene (2x84 hk) som driver hjula og bensinmotoren på 120 hk lager strøm til disse så de kan få litt mer strøm enn det batteriet kan levere. Dette betyr i praksis at ved full gass så har man maks 168 hk, ikke 202 hk slik papirene sier. Og siden man merker at det er først når bensinmotoren har startet og fått opp turtallet at man får full effekt å betyr det at man har enda mye mindre effekt i starten av akselerasjonen. Ofte vil en forbikjøring fra 60-70 i motbakke være slik at det tar 1-2 sekunder fra man tramper gassen i bunn til man som passasjer ville skjønt at her skal det kjøres forbi. Og skal man ta ut effekt over lang tid så er det maks 120 hk, for det er det bensinmotoren kan levere.

Og skal man kjøre langt med henger på rundt et tonn så man får mangel på strøm må man regne med at bensinmotoren går hele tiden og at man ikke får til den økonomiske kjøringa med bensinmotoren koblet mot hjula. Man får den bare til å produsere strøm på høyt turtall og lav belastning (og høyt forbruk) og så går det til elmotorene. Noen synes sikkert det ser rart ut å la bensinmotoren stå å gå når man ordner med stropping av båt på båtrampa, men det er faktisk den mest drivstofføkonomiske måten å gjøre det på fremfor å la motoren jobbe å høyt turtall under kjøring, som er alternativet.

Fornøyelig at de lange SUV-utredningene er i rute igjen!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»