Ministerposter AP+SP

Svar
Folk_flesk

Re: Ministerposter AP+SP

Legg inn av Folk_flesk »

KongOlav2 skrev: tir sep 14, 2021 1:35 pm
GoingKronos skrev: tir sep 14, 2021 1:32 pm Om det blir en flertallsregjering så blir nok fordelingen 9 statsråder til AP, 6 til Senterpartiet og 4 til SV.

SV har faktisk tre fra Nord-Norge som er høyaktuell i Bergstø, Kaski og Fylkesnes. Det er bare plass til en eller to av dem i regjering.

Jeg regner med at Støre vil ha noen med innvandringsbakgrunn, Tajik vil være den ene - og Gharahkhani er vel den mest sannsynlige nummer to, også Gunaratnam er en mulighet. Verken Sp eller SV har vel noen med innvandrerbakgrunn som vil kunne være aktuell til statsrådspost.
Det trenger vel ikke å bli så mange som 21 ministre? Kan bli noen færre.
Håper Støre kan gjøre det Erma Solberg aldri greide (eller prøvde): Å slanke regjeringen.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

KongOlav2 skrev: tir sep 14, 2021 1:35 pm
GoingKronos skrev: tir sep 14, 2021 1:32 pm Om det blir en flertallsregjering så blir nok fordelingen 9 statsråder til AP, 6 til Senterpartiet og 4 til SV.

SV har faktisk tre fra Nord-Norge som er høyaktuell i Bergstø, Kaski og Fylkesnes. Det er bare plass til en eller to av dem i regjering.

Jeg regner med at Støre vil ha noen med innvandringsbakgrunn, Tajik vil være den ene - og Gharahkhani er vel den mest sannsynlige nummer to, også Gunaratnam er en mulighet. Verken Sp eller SV har vel noen med innvandrerbakgrunn som vil kunne være aktuell til statsrådspost.
Det trenger vel ikke å bli så mange som 21 ministre? Kan bli noen færre.
Nei, jeg tok utgangspunkt i 19. Jeg tror ikke det blir færre, det kan bli flere.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

GoingKronos skrev: tir sep 14, 2021 1:54 pm

Nei, jeg tok utgangspunkt i 19. Jeg tror ikke det blir færre, det kan bli flere.
Sorry, var jeg som blingset. De kan vel samle de to under kunnskapsdepartementet i én post? Men tror ikke det blir færre enn det, nei.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Tror SP vil helst ha:
-Landbruk
-Forsvar
-Fiskeri
-Olje og Energi (Tror SV vil murre her så blir vel fra AP da)
-Justis
-Kommunal
-Næring
-Samferdsel

Tror SV vil helst ha:
-Utdanning
-Miljøvern
-Likestilling

Tro AP vil helst ha:
-Utenriks
-Arbeid
-Helse
-Næring
-Samferdsel
-Justis

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Zorbeltuss skrev: tir sep 14, 2021 2:00 pm Tror SP vil helst ha:
-Landbruk
-Forsvar
-Fiskeri
-Olje og Energi (Tror SV vil murre her så blir vel fra AP da)
-Justis
-Kommunal
-Næring
-Samferdsel

Tror SV vil helst ha:
-Utdanning
-Miljøvern
-Likestilling

Tro AP vil helst ha:
-Utenriks
-Arbeid
-Helse
-Næring
-Samferdsel
-Justis
Om ingen vil ha Finans så kan jeg godt ta den avdelingen.

Noen

Legg inn av Noen »

Sp vil at Norge skal tas over av landeierne.

SV vil at Norge skal tas over av FN.

Ap vil at Norge skal tas over av FN og EU.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Zorbeltuss skrev: tir sep 14, 2021 2:00 pm Tror SP vil helst ha:
-Landbruk
-Forsvar
-Fiskeri
-Olje og Energi (Tror SV vil murre her så blir vel fra AP da)
-Justis
-Kommunal
-Næring
-Samferdsel
De er jo ikke i nærheten av å kunne få så mange. Siden de faktisk har relativt grei oppslutning denne gangen, vil de vel få en av de tre tunge postene og da sikkert finans. Utover dette tenker jeg kommunal, landbruk og fiskeri er de tre viktigste. Sekundært samferdsel og forsvar. Tror næring nesten garantert går til Ap. Og skjønner ikke helt hvorfor Sp skal ønske justis. Den tror jeg må stå ganske langt ned på listen. Den mest usikre posten for min del må være olje og energi. Her tror jeg det blir spennende.

SV tror jeg nok vil ønske seg minst en post som går på det å utjevne forskjeller. Da tenker jeg arbeid eller barne- og familie er de to mest nærliggende.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

SV vil nok garantert ha utdanning og familie. Der de kan få vist seg mest frem for sine velgere, og kanskje unngå den slitasjen de slet sånn med sist gang.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Eventuelt bytte familie med miljø

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Jeg lurer på om ikke Ap vil få miljø, det ene for at de nok ønsker det for at det er blitt en viktigere og viktigere ministerpost, i tillegg så står Sv og Sp så langt unna hverandre så de nok ikke vil gi den til den andre. Barth Eide er vel den mest sannsynlige statsråden og at de bruker kvoten på gammel hvit mann fra Oslo på han.

Da vil SV få utdanning som sitt tunge departement, som sikkert Lysbakken tar.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Olje og Energi til AP. Klarer ikke å se et av de andre partiene i den rollen. Det er spiselig for SV og SP, mens alternativet vil være uspiselig for en av partene.

Noen

Legg inn av Noen »


KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Chromeback skrev: tir sep 14, 2021 2:19 pm Eventuelt bytte familie med miljø
Tipper de definitivt ønsker seg miljø. Og det tror jeg nok de kan få. Om de får 4 ministerposter, blir det nok utdanning, miljø og kanskje en av familie/arbeid. Samt en til blant de "lettere" ministerpostene. F.eks kultur eller bistand (om de har en egen minister for dette).

Captain Sobel

Legg inn av Captain Sobel »

Jompa skrev: tir sep 14, 2021 2:36 pm Olje og Energi til AP. Klarer ikke å se et av de andre partiene i den rollen. Det er spiselig for SV og SP, mens alternativet vil være uspiselig for en av partene.
Er det tenkelig at en ny regjering vil omdøpe hele departmentet uten til uten "Olje". Det er symboltungt, og er de kloke så lærer de kanskje av omprofileringen til Equinor fra Statoil.
Energi-minister står jo seg jo fint alene.

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Zorbeltuss skrev: tir sep 14, 2021 2:00 pm
Tror SV vil helst ha:
-Utdanning
-Miljøvern
-Likestilling
Du glemte barne- og familie - den tror jeg Sv får (Bergstø.)
Den kan de forresten slå sammen med likestilling.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Virker som flere eksperter nevner Anniken Huitfeldt som utenriksminister. I mine øyne er Barth Eide et mer solid navn. Den aller beste hadde nok vært Støre selv.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Nå lanserte nettopp Fridjof Jacobsen Raymond Johansen som en outsider til å bli utenriksminister. Lurer på hvor han har dette fra?

Fremsynt

Legg inn av Fremsynt »

Flyktningminister: Jan Egeland, AP

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

KongOlav2 skrev: tir sep 14, 2021 2:14 pm
Zorbeltuss skrev: tir sep 14, 2021 2:00 pm Tror SP vil helst ha:
-Landbruk
-Forsvar
-Fiskeri
-Olje og Energi (Tror SV vil murre her så blir vel fra AP da)
-Justis
-Kommunal
-Næring
-Samferdsel
De er jo ikke i nærheten av å kunne få så mange. Siden de faktisk har relativt grei oppslutning denne gangen, vil de vel få en av de tre tunge postene og da sikkert finans. Utover dette tenker jeg kommunal, landbruk og fiskeri er de tre viktigste. Sekundært samferdsel og forsvar. Tror næring nesten garantert går til Ap. Og skjønner ikke helt hvorfor Sp skal ønske justis. Den tror jeg må stå ganske langt ned på listen. Den mest usikre posten for min del må være olje og energi. Her tror jeg det blir spennende.

SV tror jeg nok vil ønske seg minst en post som går på det å utjevne forskjeller. Da tenker jeg arbeid eller barne- og familie er de to mest nærliggende.

Jeg tenker at Marit Arnstad (SP) blir den nye regjeringens justisminister, det er hun som i årevis har frontet SP sin justispolitikk.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Fremsynt skrev: ons sep 15, 2021 6:24 pm Flyktningminister: Jan Egeland, AP
Fjordman blir innvandringsminister for FrP den dagen de skal inn i regjering igjen. ABB på speed-dial.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Gårdsdattra skrev: tor sep 16, 2021 12:11 am
Jeg tenker at Marit Arnstad (SP) blir den nye regjeringens justisminister, det er hun som i årevis har frontet SP sin justispolitikk.
Blir overrasket om justis står særlig høyt på listen for Sp. Vil tro at det er iallfall 5-6 poster de ønsker før den.

I tillegg håper jeg Arnstad blir finansminister (i tilfelle Sp får denne). De kan ikke putte en lettvekter som Vedum i en så viktig post.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

KongOlav2 skrev: tor sep 16, 2021 10:15 am
Gårdsdattra skrev: tor sep 16, 2021 12:11 am
Jeg tenker at Marit Arnstad (SP) blir den nye regjeringens justisminister, det er hun som i årevis har frontet SP sin justispolitikk.
Blir overrasket om justis står særlig høyt på listen for Sp. Vil tro at det er iallfall 5-6 poster de ønsker før den.

I tillegg håper jeg Arnstad blir finansminister (i tilfelle Sp får denne). De kan ikke putte en lettvekter som Vedum i en så viktig post.
Enig. Siden AP sikkert får både statsminister og utenriksminister, så ligger det i kortene at finansministeren blir fra SP. Og da er Arnstad den naturlige kandidaten. Tajik kunne nok også vært en bra mulighet, men da må SP få utenriks. Noe sier meg at det ikke står så høyt i kurs hos dem.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

KongOlav2 skrev: tor sep 16, 2021 10:15 am
Gårdsdattra skrev: tor sep 16, 2021 12:11 am
Jeg tenker at Marit Arnstad (SP) blir den nye regjeringens justisminister, det er hun som i årevis har frontet SP sin justispolitikk.
Blir overrasket om justis står særlig høyt på listen for Sp. Vil tro at det er iallfall 5-6 poster de ønsker før den.

I tillegg håper jeg Arnstad blir finansminister (i tilfelle Sp får denne). De kan ikke putte en lettvekter som Vedum i en så viktig post.

Nå er det Arnstad som har frontet kriminalitetspolitikken for SP. Trygve Slagsvoll Vedum blir finansminister slik tradisjonen er med at det nest største partiet får den rollen.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Gårdsdattra skrev: fre sep 17, 2021 12:22 am
KongOlav2 skrev: tor sep 16, 2021 10:15 am
Gårdsdattra skrev: tor sep 16, 2021 12:11 am
Jeg tenker at Marit Arnstad (SP) blir den nye regjeringens justisminister, det er hun som i årevis har frontet SP sin justispolitikk.
Blir overrasket om justis står særlig høyt på listen for Sp. Vil tro at det er iallfall 5-6 poster de ønsker før den.

I tillegg håper jeg Arnstad blir finansminister (i tilfelle Sp får denne). De kan ikke putte en lettvekter som Vedum i en så viktig post.

Nå er det Arnstad som har frontet kriminalitetspolitikken for SP. Trygve Slagsvoll Vedum blir finansminister slik tradisjonen er med at det nest største partiet får den rollen.
Høyre har den rollen i den utgående regjeringen.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kjerkhol (Ap) er vel så godt som bankers som helseminister.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Trur Arnstad blir finansminister. Både fordi Vedum ynskjer 1 post som gjer til at han besøker heile landet og fordi Arnstad i større grad vil trives i ein slik rolle. Vedum kan godt bli kommunalminister eller Justisminister.

SV får sannsynlegvis Miljøvernministeren eller olje og energiminister. Barne og likestillingsminister. Kulturminister og kanskje arbeid og sosialminister.

Fiskeri og landbruksminister blir sannsynlegvis delt mellom AP og SP. Tipper SP får forsvar og AP utanriks. Kunnskapsminister blir AP, men kanskje høgare utdanning og forsikng blir SV. Helseministeren blir nok AP. Næringsministeren trur eg blir AP, men her kjem det an på fordeling og kva partiene prioritere. Kan også bli SP

Samferdsel trur eg blir SP, men AP kan få den om SP prioritere andre ting

Ellers kjem det garantert nokon overraskelse og kanskje nokon nye ministeren. Trur tildømes distriktsminister og utviklingsminister k<n bli erstatta av andre minister.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

SV satser jo frisk nå da og legger opp til det verst tenkelige scenariet.
De vil ha ministrene innen arbeid, sosial, klima og energi :-)
https://www.nrk.no/norge/kilder-til-nrk ... 1.15655331

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

KongOlav2 skrev: tor sep 16, 2021 10:15 am Blir overrasket om justis står særlig høyt på listen for Sp. Vil tro at det er iallfall 5-6 poster de ønsker før den.

I tillegg håper jeg Arnstad blir finansminister (i tilfelle Sp får denne). De kan ikke putte en lettvekter som Vedum i en så viktig post.
Normalt ville nok ikke justis stått høyt på SPs ønskeliste, men med tanke på motstanden deres mot (nær-)politireformen vil det være naturlig at de ønsker seg den denne gangen. Det samme gjelder nok også kommunal- og forsvarsministeren.

Håper også på Arnstad i SPs tyngste ministerrolle, enten det blir finans- eller utenriks. Eventuelt kan hun nok også gjøre en god jobb i kommunal- eller justisdepartementet med å reversere deler av fylkes- og politireformen.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Folk_flesk skrev: fre sep 17, 2021 12:25 am
Gårdsdattra skrev: fre sep 17, 2021 12:22 am
KongOlav2 skrev: tor sep 16, 2021 10:15 am

Blir overrasket om justis står særlig høyt på listen for Sp. Vil tro at det er iallfall 5-6 poster de ønsker før den.

I tillegg håper jeg Arnstad blir finansminister (i tilfelle Sp får denne). De kan ikke putte en lettvekter som Vedum i en så viktig post.

Nå er det Arnstad som har frontet kriminalitetspolitikken for SP. Trygve Slagsvoll Vedum blir finansminister slik tradisjonen er med at det nest største partiet får den rollen.
Høyre har den rollen i den utgående regjeringen.

Kristin Halvorsen hadde den rollen i den forrige rødgrønne regjeringen, og Siv Jensen fikk den rollen i den blåblå regjeringen. Ingen av de to micropartiene kunne få den posten i den blå regjeringen, den viktige posten måtte Høyre ha slik det var. Men nå er situasjonen en annen og ingenting er skåret i stein. Vi får se. Men uansett så håper jeg på Marit Arnstad som justisminister.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Men Stoltenberg/Solberg var vel begge klare på at det var partilederen som skulle være finansminister og dermed "temmes" ved å være den som sier nei til mye av det eget parti vil bruke penger på, så da spørs det om AP vil kreve at Vedum eller Lysbakken skal ta den jobben, ellers så vil han ha en av sine egne.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»