Ministerposter AP+SP

Svar
Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7874

Re: Ministerposter AP+SP

Legg inn av Big George »

Uten Jan Bøhler og ingolf Ropstad går vel siviliasjonen ned.

SweNor

Legg inn av SweNor »

Egentlig burde SP få utdanning da de er det eneste partiet som ikke kommer til å rette hovedfokuset på kritiske raseteorier, kritiske hvithetsstudier og HBTQL++

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

SweNor skrev: søn sep 19, 2021 6:46 am Egentlig burde SP få utdanning da de er det eneste partiet som ikke kommer til å rette hovedfokuset på kritiske raseteorier, kritiske hvithetsstudier og HBTQL++
Hvilke partier har rettet fokus mot dette og i hvilken sammenheng gjorde de det?

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Da kan vi vel dra opp denne igjen :-)

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Om det blir 19 statsråder så tipper jeg det blir 12 til Ap og 7 til SP. Kanskje Ap kan forhandle seg til 13-7 om de går for 20 statsråder.

Det er en kabal som skal gå opp når det gjelder kjønn, alder. geografi og etnisitet. Så det er ofte mer tilfeldig enn man liker hvem som blir statsråd og hvem som blir forbigått. Så kan man selvsagt hevde at man burde velge den som er dyktigst, så vil andre hevde at det er viktig at en regjering gjenspeiler det samfunnet de skal styre og at det gir best resultater.

Nå som det blir en mindretallsregjering så er det også viktig å ha dyktige folk på Stortinget, spesielt som parlamentarisk leder - men også til å lede de forskjellige komiteene.

Så er det en del politikere som kan føle seg ganske trygge på plass rundt kongens bord. For AP er det i tillegg til Støre opplagt at Tajik skal inn i regjering. Huitfeldt skal også inn i regjering, det samme kommer Trettebergstuen sannsynligvis som er fra innlandet og vel profilert. Kjerkol virker også sannsynlig i regjering, hun vant maktkampen i Trøndelag etter Giske og det blir sannsynligvis belønnet med statsrådspost. Spørsmålet er om Støre vil flytte de mest profilerte lokalpolitikerne i Raymond Johansen og Tonje Brenna - jeg tror kanskje begge blir værende der de er.

Nestleder Skjæran skal nok inn i regjering selv om han har gjort alt annet enn imponert i tiden som nestleder. Barth-Eide ble utsatt for et direkte kuppforsøk i Oslo, men det ble slått tilbake og sikkert mye nettopp for at Støre har et så godt forhold til han. Jeg tror han vil ha han med seg i regjering, og dermed bruker hvit mann fra Oslo-kortet sitt på han. Gharahkhani ble en rød klut for venstresiden som talsmann i innvandring og integreringsspørsmål, men han sto godt i det og bør være sannsynlig i en regjering.

Det er åtte år siden AP sist var i regjering, så det betyr at få av de som var statsråder den gang er aktuell i dag. Aasrud er aktuell for et comeback, men hun gjorde det ikke spesielt bra sist så hun blir fort værende på Stortinget og kan kanskje til og med være aktuell som Stortingspresident. Med 12 sannsynlige statsråder så vil det være plass for noen litt mer uventede kandidater, og jeg tror kanskje Mina Gerhardsen kan være en slik. Tidligere statssekretær, jobbet sammen med Støre i Røde Kors og ledelseserfaring fra LHL. Kjetil Lund er direktør i NVE, men et samlet Miljø og Energi-departement kan kanskje være fristende for en av partiets beste hoder? Gry Larsen var statssekretær under Støre i Utenriksdepartementet, ledererfaring fra Care Norge. Dog er hun nå i det private næringslivet (Grieg Seafood) så spørsmål om hun vil gå tilbake til politikken. Uansett et sterkt navn. I tillegg er det jo en haug med dyktige lokalpolitikere som sikkert AP har god oversikt om noen kan ta steget til rikspolitikken, men det er tøft å gå rett til statsråd uten rikspolitisk erfaring.

Over til Senterpartiet, der er det nok mer oversiktlig. Med syv statsråder så er vel fem bankers i Vedum, Arnstad, Moe, Pollestad og Tvinnereim. Spennende å se om Borch blir valgt, de må jo ha noen fra Nord-Norge og hun er nok mest sannsynlig. Gjelsvik, Klinge og Toppe er andre Stortingspolitikere som vil være aktuelle. Så får vi se hvem som blir parlamentarisk leder, for SP kan det være vel så viktig rolle som en regjeringspost.

Jeg tror vi vil se en del endringer i departement-strukturene, så det er ikke helt lett å sette opp en regjering. Jeg venter til det nærmer seg regjeringsbytte med et tips.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

PapaSmurf skrev: søn sep 12, 2021 12:33 pm Det blir garantert ikke Ap + Sp alene. Jeg tror det er utrolig stor sannsynlighet for at regjeringen blir Ap/Sp/SV.
......
This didn't age well

;)

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Scuderia skrev: tor sep 30, 2021 12:03 pm
PapaSmurf skrev: søn sep 12, 2021 12:33 pm Det blir garantert ikke Ap + Sp alene. Jeg tror det er utrolig stor sannsynlighet for at regjeringen blir Ap/Sp/SV.
......
This didn't age well

;)
Nei, heldigvis er jeg ikke lønnet ekspert.

Men når jeg tenker meg om er det jo bingo det ekspertene kommer med også. Det være seg politikk, rentebane, værvarsel, fotballresultater eller noe annet. Så kanskje jeg burde begynne å ta meg betalt for spådommene mine jeg også.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

PapaSmurf skrev: tor sep 30, 2021 12:12 pm
Scuderia skrev: tor sep 30, 2021 12:03 pm
PapaSmurf skrev: søn sep 12, 2021 12:33 pm Det blir garantert ikke Ap + Sp alene. Jeg tror det er utrolig stor sannsynlighet for at regjeringen blir Ap/Sp/SV.
......
This didn't age well

;)
Nei, heldigvis er jeg ikke lønnet ekspert.

Men når jeg tenker meg om er det jo bingo det ekspertene kommer med også. Det være seg politikk, rentebane, værvarsel, fotballresultater eller noe annet. Så kanskje jeg burde begynne å ta meg betalt for spådommene mine jeg også.
Kan jeg spørre deg hvorfor du trodde at det garantert ikke ville bli AP+Sp? Det var jo klart fra første stund at dette var vanskelige forhandlinger med SV.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Det som bli interessant er hvor hardt Vedum har tenkt å stå på populistlinja. Finansministerposten står utsatt til. Det er bygget opp en enorm forventning om pengebruk rundt om i de grisgrendte strøk og jeg er sannelig ikke sikker på om SP vil ha posten som kan bli skuffelsens ansikt utad.

Det hadde ikke overrasket meg om de gikk utelukkende for posisjoner i områder der de har eller ønsker sakseierskap. Landbruk, fiskeri, samferdsel, kommunal, olje og energi, næring og forsvar. Da har man 7 poster i felt de har interesse for.

De skulle nok gjerne hatt miljødepartementet også for de sitter på fellingstillatelsene men selv ikke Støre er så godtroende at han gir dem den, da tilter det for venstresiden i partiet.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

oddvar_kjempebra skrev: tor sep 30, 2021 12:44 pm
PapaSmurf skrev: tor sep 30, 2021 12:12 pm
Scuderia skrev: tor sep 30, 2021 12:03 pm

This didn't age well

;)
Nei, heldigvis er jeg ikke lønnet ekspert.

Men når jeg tenker meg om er det jo bingo det ekspertene kommer med også. Det være seg politikk, rentebane, værvarsel, fotballresultater eller noe annet. Så kanskje jeg burde begynne å ta meg betalt for spådommene mine jeg også.
Kan jeg spørre deg hvorfor du trodde at det garantert ikke ville bli AP+Sp? Det var jo klart fra første stund at dette var vanskelige forhandlinger med SV.
Jeg trodde nok SV var mer regjeringskåte enn de i realiteten var. Men det trodde nok Støre også.

Jeg trodde SV forstod at de ikke ville kunne rikke Ap og Sp noe særlig på olje/gass, men at de mente de ville få andre gjennomslag som var viktige for dem.

Farmer

Legg inn av Farmer »

PapaSmurf skrev: tor sep 30, 2021 1:38 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor sep 30, 2021 12:44 pm
PapaSmurf skrev: tor sep 30, 2021 12:12 pm

Nei, heldigvis er jeg ikke lønnet ekspert.

Men når jeg tenker meg om er det jo bingo det ekspertene kommer med også. Det være seg politikk, rentebane, værvarsel, fotballresultater eller noe annet. Så kanskje jeg burde begynne å ta meg betalt for spådommene mine jeg også.
Kan jeg spørre deg hvorfor du trodde at det garantert ikke ville bli AP+Sp? Det var jo klart fra første stund at dette var vanskelige forhandlinger med SV.
Jeg trodde nok SV var mer regjeringskåte enn de i realiteten var. Men det trodde nok Støre også.

Jeg trodde SV forstod at de ikke ville kunne rikke Ap og Sp noe særlig på olje/gass, men at de mente de ville få andre gjennomslag som var viktige for dem.
Uavhengig av politisk uenighet og saker, så virker det faktisk som SV har et bedre parti demokrati, en de fleste andre partier.
At SV har vedtatt at de at de store avgjørelsene, som for eksempel regjeringsdeltakelse skal avgjøres fra grasrota, i form av uravstemning, hadde jo AP og SP vanskelig for og godta.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Everenga skrev: tor sep 30, 2021 12:51 pm Det som bli interessant er hvor hardt Vedum har tenkt å stå på populistlinja. Finansministerposten står utsatt til. Det er bygget opp en enorm forventning om pengebruk rundt om i de grisgrendte strøk og jeg er sannelig ikke sikker på om SP vil ha posten som kan bli skuffelsens ansikt utad.
Men det er jo som regel ministeren for saksfeltet som må fronte statsbudsjettet, så om det ikke blir nok penger til landbruket så vil det være landbruksministeren som får kjeft og ikke finansministeren. Jeg tror SP må ha finansministeren for å forsvare sin egen deltakelse i en regjering, ellers blir de en virkelig junior-partner. Men det at de ikke setter partilederen der er nok smart, både Halvorsen og Jensen ble ganske bundet av å være finansminister - og de fikk ikke betalt for den seriøsiteten det er i stillingen. Vedum vil nok se til å bli en mer populistisk minister og da kan f.eks Samferdsel være en god ide - alternativet er jo Kommunalminister, men det er mer en uriaspost der det er mye kjeft å få siden kommunene aldri får nok penger. Så endrer selvsagt det seg litt når de to store ordfører-partiene sitter i regjerning, så det sitter nok lengre inne for en ordfører fra gokk å kritisere en AP-Sp-regjering enn en borgerlig regjering.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Everenga skrev: tor sep 30, 2021 12:51 pm Det som bli interessant er hvor hardt Vedum har tenkt å stå på populistlinja. Finansministerposten står utsatt til. Det er bygget opp en enorm forventning om pengebruk rundt om i de grisgrendte strøk og jeg er sannelig ikke sikker på om SP vil ha posten som kan bli skuffelsens ansikt utad.
SP har da kommet med flere relativt rimelige (sammenlignet med andre valgløfter) og symboltunge distriktssaker og om de fokuserer på de tror jeg akkurat det kommer til å gå bra. Dvs om de fokuserer på reversering av visse fylkes- og kommunesammenslåinger, gjenåpning av lensmannskontorer og ikke legge ned fødeavdelinger tror jeg de vil oppnå mye. Gratis/billigere ferge og jernbane til Tromsø kommer til å koste veldig mye mer uten at dette er saker som nødvendigvis kommer til å gi større oppslutning.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Farmer skrev: tor sep 30, 2021 1:45 pm
PapaSmurf skrev: tor sep 30, 2021 1:38 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor sep 30, 2021 12:44 pm

Kan jeg spørre deg hvorfor du trodde at det garantert ikke ville bli AP+Sp? Det var jo klart fra første stund at dette var vanskelige forhandlinger med SV.
Jeg trodde nok SV var mer regjeringskåte enn de i realiteten var. Men det trodde nok Støre også.

Jeg trodde SV forstod at de ikke ville kunne rikke Ap og Sp noe særlig på olje/gass, men at de mente de ville få andre gjennomslag som var viktige for dem.
Uavhengig av politisk uenighet og saker, så virker det faktisk som SV har et bedre parti demokrati, en de fleste andre partier.
At SV har vedtatt at de at de store avgjørelsene, som for eksempel regjeringsdeltakelse skal avgjøres fra grasrota, i form av uravstemning, hadde jo AP og SP vanskelig for og godta.
Dette kan ha hindret Lysbakken i å "ta en Grande", som den lettere korpulente Venstrelederen gjorde da hun gravla alle reservasjoner mot FrP og deretter latet som om hun hadde et samlet parti i ryggen. Hadde Lysbakken svelgt et halvdårlig resultat - og deretter blitt nedstemt - så ville SVs troverdighet som en samarbeidspartner til regjeringen i Stortinget fått seg en knekk. Og Lysbakken selv ville sett ut som en Limousinsjåfør uten lappen.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Hvis ikke Vedum vil bli kommunalminister, tipper jeg Bjørn Arild Gram er en sterk kandidat. Han har tidligere vært ordfører i Steinkjer og er nå leder av KS.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Det varles oppdatering i dag klokken 15:30, mye som tyder på at de nærmer seg enighet. Støre opplyste tidligere i dag at det lå an til enighet i løpet av uken.

William_S

Legg inn av William_S »

Da ser det ut som Borten Moe (!!!!) blir forsvarsminister. Han må være den kvalmeste politikeren i SP. Hva i alle dager? Her kunne Ap med enkelthet satt inn Espen Barth Eide eller en annen kompetent type. Men tenker han er tiltenkt en annen post enten utenriks eller klima/miljø.
https://www.tv2.no/nyheter/14280574/
Sist gang det var en forsvarsminister fra SP var vel navnet Vidkun Quizling.

Marit Arnstad fortsetter på Stortinget noe som nok er lurt siden regjeringen blir en mindretallsregjering og må forhandle med SV om budsjettet. SP har jo hatt delt lederskap på Stortinget hele perioden selv om partilederen har møtt fast på Stortinget.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Borten Moe som forsvarsminister, den lettere ukjente Gjelsvik som finansminister og Arnstad utenfor regjering. Pollestad som næringsminister og Vedum selv som kommunalminister. En del pussigheter fra SP her, til tross for at de to siste var forventet.

Regner med at Støre kommer til å være hakket mindre "kreativ" når han skal offentliggjøre sine navn.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Folk_flesk skrev: lør okt 09, 2021 7:19 pm den lettere ukjente Gjelsvik som finansminister
Vi får satse på at økonomien vår går bra de neste årene så det ikke blir finansminister Gjeldsvik 😉

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

JODDEMM skrev: lør okt 09, 2021 7:48 pm
Folk_flesk skrev: lør okt 09, 2021 7:19 pm den lettere ukjente Gjelsvik som finansminister
Vi får satse på at økonomien vår går bra de neste årene så det ikke blir finansminister Gjeldsvik 😉
Det kommer nok ikke til å bli den siste spøken rundt det navnet.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Nå har AP angivelig bedt SP "ta betenkningstid" på ideen om Gjelsvik som finansminister. Det var nok flere som ble litt i stuss over det valget fra Vedum & co. AP kunne jo selv brukt Tajik i den rollen, men det er tydelig at SP har blitt forespeilet den.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Viss VG sin sak er rett og Vedum ikkje ynskjer å bli Finansminister. Så står det altså mellom dei to nestleiarar. Håper SP i så fall tar Arnstad. Ingen tvil om at ho er den som bør bli finansminister om man går etter fagleg dyktighet.

guru

Legg inn av guru »

Folk_flesk skrev: man okt 11, 2021 11:55 am Nå har AP angivelig bedt SP "ta betenkningstid" på ideen om Gjelsvik som finansminister. Det var nok flere som ble litt i stuss over det valget fra Vedum & co. AP kunne jo selv brukt Tajik i den rollen, men det er tydelig at SP har blitt forespeilet den.
Det er vel en helt vanlig skikk at det nest største partiet får finansministeren med mindre de selv ikke vil ha den. SP kommer ikke til å vike her.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

guru skrev: man okt 11, 2021 12:05 pm
Folk_flesk skrev: man okt 11, 2021 11:55 am Nå har AP angivelig bedt SP "ta betenkningstid" på ideen om Gjelsvik som finansminister. Det var nok flere som ble litt i stuss over det valget fra Vedum & co. AP kunne jo selv brukt Tajik i den rollen, men det er tydelig at SP har blitt forespeilet den.
Det er vel en helt vanlig skikk at det nest største partiet får finansministeren med mindre de selv ikke vil ha den. SP kommer ikke til å vike her.
De vil tydeligvis ha posten, men samtidig vil de ikke sette inn en av sine tungvektere i den (f.eks. Arnstad). Istedenfor vil de gi den til en ukjent fyr som Gjelsvik. Kan godt være at han er flink, men i utgangspunktet fremstår dette som et merkelig valg.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Eg er helt at SP bør ha finansministeren, men ser vi dei siste 20 åra. Så har finansminister vært Per Kristian Foss 5 ganger stortingsrepresentant før det, Kristin Halvorsen SV leiar, Sigbjørn Johnsen (tidlegarar finansminister og sittet på stortinget siden 77-97 + fylkesrådsmann etter det. Siv Jensen leiar FRP og Jan Tore Sanner 1 nestleiar i Høgre og 7 år i regjering før det. Sanner har også sittet 5 perioder på stortinget før kom inn i regjering.

Gjelsvik har til samanligning kun vært stortingsrepresentant i 1 periode. Vedum har vært i stortinget/regjering sidan 2005 og Arnstad stortinget sidan 2013 og før det har ho vært Olje og engergiminister + samferdselminister

Det er med andre ord stor forskjell på erfaring Gjelsvik har i politikken andre som har vært finansminister

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Støre vil vel gjerne også gjøre som Solberg og Stoltenberg før ham, at dersom SP skal ha den posten så skal de sette partilederen sin der, ellers så vil AP ha den selv.

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

Interessant valg med Gjelsvik ja. Må nesten tro at han har "noe" som gjør han særlig godt egnet for den nest tyngste regjeringsposten (nødvendigvis et "noe" som er lite kjent utenfor SP)... hvis ikke? Tja. Om man tar for gitt at Arnstad og Vedum må bindes til andre roller, kanskje de bare mangler bedre alternativ

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Klodrik skrev: man okt 11, 2021 1:21 pm Interessant valg med Gjelsvik ja. Må nesten tro at han har "noe" som gjør han særlig godt egnet for den nest tyngste regjeringsposten (nødvendigvis et "noe" som er lite kjent utenfor SP)... hvis ikke? Tja. Om man tar for gitt at Arnstad og Vedum må bindes til andre roller, kanskje de bare mangler bedre alternativ
Tenker det siste er ganske vesentlig her. Det er ikke flust av alternativer å ta av. Gjelsvik har fordelen av en økonomifaglig utdanning (tror hvertfall den er det, uten at jeg kjenner innholdet i studiet hans "Økonomi og ressursforvaltning" veldig godt) og det er det såvidt jeg kan se ikke mange andre av SPs representanter som har.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Evner SP i det hele tatt å stille lag ?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Foreløpig virker det altså som det blir noe som dette?

Viktigste poster: Statsminister og utenriks til Ap, finans til Sp.

Viktige poster knyttet til næring og utvikling: Næringsposten ryktes å gå til Sp. Hvem får samferdsel og olje- og energi? Sp er jo ofte veldig ivrig på samferdselsposten.

Viktige poster knyttet til velferd, helse og oppvekst: Tipper Ap får arbeidsminister. Helse og utdanning? Går begge disse til Ap?

Mindre viktige poster: Landbruk, fiskeri og bistand (?) går til Sp. Kultur til Ap.

Av andre poster får vel Sp garantert kommunalminister og sikkert forsvarsministeren. Andre poster? Blir det en egen miljøvernminister, og hvem går denne til?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»