Ministerposter AP+SP

Svar
VivaLV

Ministerposter AP+SP

Legg inn av VivaLV »

Uklart om det blir en mindretallsregjering, eller en flertallsregjering med SV også. Men vi kan jo begynne med AP+SP.
Legger ut blank liste i tilfelle noen vil kopiere og fylle inn sine egne tips:

Statsminister:
Utenriksminister:
Finansminister:
Forsvarsminister:
Justis- og beredskapsminister:
Helse- og omsorgsminister :
Næringsminister:
Olje- og energiminister:
Samferdselsminister:
Fiskeri- og sjømatminister:
Barne- og familieminister :
Arbeids- og sosialminister :
Kommunal- og moderniseringsminister:
Landbruks- og matminister:
Utviklingsminister:
Kunnskaps- og integreringsminister:
Kultur- og likestillingsminister:
Klima- og miljøminister:
Distrikts- og digitaliseringsminister:
Forsknings- og høyere utdanningsminister:

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Statsminister: Jonas Gahr Støre (AP)
Utenriksminister:Espen Barth Eide (AP)
Finansminister: Hadia Tajik (AP)
Forsvarsminister: Anniken Huitfeldt (AP)
Justis- og beredskapsminister: Jenny Klinge (SP)
Helse- og omsorgsminister : Ingvild Kjerkol (AP) eller Kjersti Toppe (SP)
Næringsminister: Marit Arnstad (SP)
Olje- og energiminister: Bjørnar Selnes Skjæran (AP)
Samferdselsminister: Per Olaf Lundteigen (SP). Må vel snart premieres for lang og tro tjeneste.
Fiskeri- og sjømatminister: Ola Borten Moe (SP)
Barne- og familieminister : Sandra Borch (SP)
Arbeids- og sosialminister : Geir Pollestad (SP)
Kommunal- og moderniseringsminister:
Landbruks- og matminister: Trygve Slagsvold Vedum (SP). Mulig han må ha en høyere post!
Utviklingsminister:
Kunnskaps- og integreringsminister:
Kultur- og likestillingsminister: Anette Trettebergstuen (AP)
Klima- og miljøminister:
Distrikts- og digitaliseringsminister:
Forsknings- og høyere utdanningsminister:

Bombene: Jan Bøhler, Trond Giske
Fikk ikke fylt ut alle navnene :-)

Noen

Legg inn av Noen »

VivaLV skrev: fre sep 10, 2021 10:49 pm Uklart om det blir en mindretallsregjering, eller en flertallsregjering med SV også. Men vi kan jo begynne med AP+SP.
Legger ut blank liste i tilfelle noen vil kopiere og fylle inn sine egne tips:
I mitt oppsett tar de også med noen statsråder fra andre partier for å være grei, slik de gjør i USA. Tror jeg fant fasiten på hva som er best for landet her!:

Statsminister: Raymond Johansen
Utenriksminister: Trygve Slagsvold Vedum
Finansminister: Ola Borten Moe
Forsvarsminister: Jens Stoltenberg
Justis- og beredskapsminister: Laila Bertheussen
Helse- og omsorgsminister : Trond Giske
Næringsminister: Lan Berg
Olje- og energiminister: Donald Trump
Samferdselsminister: Petter Northug
Fiskeri- og sjømatminister: Jarle Andhøy
Barne- og familieminister : Marit Arnstad
Arbeids- og sosialminister : Harald R
Kommunal- og moderniseringsminister: Per Olaf Lundteigen
Landbruks- og matminister: Erna Solberg
Utviklingsminister: Hans Lysglimt Johansen
Kunnskaps- og integreringsminister: Sylvi Listhaug
Kultur- og likestillingsminister: Jonas Gahr Støre
Klima- og miljøminister: Steinar Bastesen
Distrikts- og digitaliseringsminister: Inga Marte Torkelsen
Forsknings- og høyere utdanningsminister: Pål Steigan

Falcon

Legg inn av Falcon »

Statsminister: Støre
Utenriksminister:
Finansminister: Slagsvold Vedum
Forsvarsminister: Barth Eide
Justis- og beredskapsminister: Klinge
Helse- og omsorgsminister : Kjerkol
Næringsminister: Pollestad
Olje- og energiminister: Aasland
Samferdselsminister: Myrli
Fiskeri- og sjømatminister: Skjæran
Barne- og familieminister : Huitfeldt
Arbeids- og sosialminister : Lundteigen
Kommunal- og moderniseringsminister: Arnstad
Landbruks- og matminister: Borten Moe
Utviklingsminister:
Kunnskaps- og integreringsminister: Aasrud
Kultur- og likestillingsminister: Tajik
Klima- og miljøminister: Borch
Distrikts- og digitaliseringsminister: Navarsete
Forsknings- og høyere utdanningsminister: Tvedt Solberg

utenriksministerposten er et spørsmålstegn, tror Sp kan si fra seg den. Barth Eide passer vel best.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Gidder ikke å ta hele remsa, men jeg tror en sannsynlig finansminister er Marit Arnstad. Og jeg både håper og tror Barth Eide går foran Huitfeldt som utenriksminister. Alternativt kan SP få utenriks og Tajik bli finansminister (tviler dog på om SP ønsker en slik løsning).

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Borten Moe som minister... Gud bedre.

Brukeravatar
Baguette
Innlegg: 223

Legg inn av Baguette »

VivaLV skrev: fre sep 10, 2021 10:57 pm Statsminister: Jonas Gahr Støre (AP)
Utenriksminister:Espen Barth Eide (AP)
Finansminister: Hadia Tajik (AP)
Forsvarsminister: Anniken Huitfeldt (AP)
Justis- og beredskapsminister: Jenny Klinge (SP)
Helse- og omsorgsminister : Ingvild Kjerkol (AP) eller Kjersti Toppe (SP)
Næringsminister: Marit Arnstad (SP)
Olje- og energiminister: Bjørnar Selnes Skjæran (AP)
Samferdselsminister: Per Olaf Lundteigen (SP). Må vel snart premieres for lang og tro

Orker ikke å fylle ut hele listen på telefon men denne listen likte jeg, jeg grøsser med tanken om på Vedum en av de 5 viktigste minster postene. Det samme med Ola borten. Jeg tror derimot slaget er tapt for ren AP/SP regjering. Jeg regner med att Vedum prøver å kreve en viktigere posisjon, og det overrasker meg ikke om han prøver å bli utenriksminister.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Er det mange eksempler på at partiledere er utenriksminister? Jeg tenker at det må være vanskelig å kombinere de to jobbene. Jeg tipper heller at Vedum kunne tenkt seg å bli finansminister.

PerryAndre

Legg inn av PerryAndre »

Statsminister, finansminister og utenriksminister er de tre viktigste posisjonene i en regjering. Hvis det er flere en ett parti i en regjering. Får svært sjelden ett parti alle de tre posisjonene. Kan forvente Ap får statsministeren og utenriksministeren.

Luna_mendax

Legg inn av Luna_mendax »

Noen skrev: fre sep 10, 2021 11:02 pm
VivaLV skrev: fre sep 10, 2021 10:49 pm Uklart om det blir en mindretallsregjering, eller en flertallsregjering med SV også. Men vi kan jo begynne med AP+SP.
Legger ut blank liste i tilfelle noen vil kopiere og fylle inn sine egne tips:
I mitt oppsett tar de også med noen statsråder fra andre partier for å være grei, slik de gjør i USA. Tror jeg fant fasiten på hva som er best for landet her!:

Statsminister: Raymond Johansen
Utenriksminister: Trygve Slagsvold Vedum
Finansminister: Ola Borten Moe
Forsvarsminister: Jens Stoltenberg
Justis- og beredskapsminister: Laila Bertheussen
Helse- og omsorgsminister : Trond Giske
Næringsminister: Lan Berg
Olje- og energiminister: Donald Trump
Samferdselsminister: Petter Northug
Fiskeri- og sjømatminister: Jarle Andhøy
Barne- og familieminister : Marit Arnstad
Arbeids- og sosialminister : Harald R
Kommunal- og moderniseringsminister: Per Olaf Lundteigen
Landbruks- og matminister: Erna Solberg
Utviklingsminister: Hans Lysglimt Johansen
Kunnskaps- og integreringsminister: Sylvi Listhaug
Kultur- og likestillingsminister: Jonas Gahr Støre
Klima- og miljøminister: Steinar Bastesen
Distrikts- og digitaliseringsminister: Inga Marte Torkelsen
Forsknings- og høyere utdanningsminister: Pål Steigan
En meget god liste.
Men burde ikke Charter-Svein blitt helseminister?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Her har vi sjømatministeren :D


Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

PerryAndre skrev: lør sep 11, 2021 4:56 pm Statsminister, finansminister og utenriksminister er de tre viktigste posisjonene i en regjering. Hvis det er flere en ett parti i en regjering. Får svært sjelden ett parti alle de tre posisjonene. Kan forvente Ap får statsministeren og utenriksministeren.
Blir det AP, SP og SV, så fordeles disse mellom partiene. Vil jeg tro.

PerryAndre

Legg inn av PerryAndre »

greyserpent skrev: lør sep 11, 2021 6:00 pm
PerryAndre skrev: lør sep 11, 2021 4:56 pm Statsminister, finansminister og utenriksminister er de tre viktigste posisjonene i en regjering. Hvis det er flere en ett parti i en regjering. Får svært sjelden ett parti alle de tre posisjonene. Kan forvente Ap får statsministeren og utenriksministeren.
Blir det AP, SP og SV, så fordeles disse mellom partiene. Vil jeg tro.
Skjedde ikke under de rødgrønne. Ap vil ikke gi fra seg en viktig post som utenriksministeren. Støre og Eide var utenriksministere under de rødgrønne.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

PerryAndre skrev: lør sep 11, 2021 6:10 pm
greyserpent skrev: lør sep 11, 2021 6:00 pm
PerryAndre skrev: lør sep 11, 2021 4:56 pm Statsminister, finansminister og utenriksminister er de tre viktigste posisjonene i en regjering. Hvis det er flere en ett parti i en regjering. Får svært sjelden ett parti alle de tre posisjonene. Kan forvente Ap får statsministeren og utenriksministeren.
Blir det AP, SP og SV, så fordeles disse mellom partiene. Vil jeg tro.
Skjedde ikke under de rødgrønne. Ap vil ikke gi fra seg en viktig post som utenriksministeren. Støre og Eide var utenriksministere under de rødgrønne.
AP er ikke det de en gang var.

Noen

Legg inn av Noen »

Da har jeg oppdatert fasiten med de fornuftige forslagene til endringer som kom inn:

Statsminister: Raymond Johansen
Utenriksminister: Trygve Slagsvold Vedum
Finansminister: Ola Borten Moe
Forsvarsminister: Jens Stoltenberg
Justis- og beredskapsminister: Laila Bertheussen
Helse- og omsorgsminister : Charter-Svein
Næringsminister: Lan Berg
Olje- og energiminister: Donald Trump
Samferdselsminister: Petter Northug
Fiskeri- og sjømatminister: Hans Bauge (sal.)
Barne- og familieminister : Marit Arnstad
Arbeids- og sosialminister : Harald R
Kommunal- og moderniseringsminister: Per Olaf Lundteigen
Landbruks- og matminister: Erna Solberg
Utviklingsminister: Hans Lysglimt Johansen
Kunnskaps- og integreringsminister: Sylvi Listhaug
Kultur- og likestillingsminister: Jonas Gahr Støre
Klima- og miljøminister: Steinar Bastesen
Distrikts- og digitaliseringsminister: Inga Marte Torkelsen
Forsknings- og høyere utdanningsminister: Pål Steigan

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

trønderen skrev: lør sep 11, 2021 3:53 pm Er det mange eksempler på at partiledere er utenriksminister? Jeg tenker at det må være vanskelig å kombinere de to jobbene. Jeg tipper heller at Vedum kunne tenkt seg å bli finansminister.
Det er vel ikke mange eksempler, men husker et fra Bondeviks andre regjering, da Jan Petersen ble utenriksminister. Trolig den svakeste vi har hatt i den jobben noensinne. Vedum ville ikke passet stort bedre.

PerryAndre

Legg inn av PerryAndre »

Jeg tror det blir enten bare Ap i regjering eller tre partier i regjering. To partier er usannsynlig for det betyr at Ap, Sp og SV ikke har oppnådd flertall sammen i valget. To partier i regjering innebærer at de to først må bli enig. For deretter gå til Stortinget for å gå gjennom en ny runde med saksbehandling med minst to partier.

Noen

Legg inn av Noen »

Om man kunne velge et kjerneteam fritt fra øverste hylle:

Statsminister: Terje Søviknes :|
Finansminister: Audun Lysbakken :|
Forsvarsminister: Varg Vikernes :|
Helse- og omsorgsminister : Charter-Svein :|
Næringsminister: Lan Berg :|
Barne- og familieminister : Anders Behring Breivik :|
Utviklingsminister: Hans Lysglimt Johansen
Kultur- og likestillingsminister: Aurora Aksnes :|
Forsknings- og høyere utdanningsminister: Jon Helgheim :|

Det er lov å håpe.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Det blir garantert ikke Ap + Sp alene. Jeg tror det er utrolig stor sannsynlighet for at regjeringen blir Ap/Sp/SV.
Og da skal jeg komme med de postene jeg er 90% eller sikrere på:

Statsminister: Støre
Finansminister: Arnstad
Helseminister: Kjerkhol (Her vil nok Sp ønske seg Toppe, men Støre kommer til å nekte)
Kommunalminister: Vedum
Utenriksminister: Borten Moe
Kunnskapsminister: Lysbakken
Barne og familieminister: Bergstø
Olje og energi: Barth Eide

Så er det flere jeg tror får poster, men som jeg er usikker på hvor havner: Trettebergstuen, Tadjik, Kaski.


Og så er det en person jeg garanterer ikke vil få en post: Lundteigen. Som leder er man alltid forsiktig med å ansette løse kanoner. Lundteigen er alt for lite pragmatisk til å sitte i en koalisjonsregjering. Man vet det vil bli intern uro i regjeringen uke ut og uke inn. I tillegg lønner det seg ikke for en regjering som ønsker å komme som et friskt pust å ta inn folk som har passert pensjonsalderen.

Og selv om jeg nok egentlig hadde ønsket meg 4 nye år med Erna så innser jeg at samarbeidspartnerne hennes gjør regjeringen langt svakere enn hun fortjener. Så denne nye regjeringen er i utgangspunktet ikke så verst. Det jeg frykter er hvilke kameler de må svelge om de må ha hjelp fra MDG og Rødt. Det viktigste for meg er at ett av disse to havner under sperregrensen. Og da helst MDG. Da vil Støre sin jobb bli lettere. Om han må hanskes med to så ekstreme partier så vil det garantert ende med Blå regjering i 2025. Men om Støre får nok kontroll politisk til å faktisk kunne gjennomføre sin politikk så kan han sitte 8 år før det blir regjeringsskifte.

lund

Legg inn av lund »

PapaSmurf skrev: søn sep 12, 2021 12:33 pm Det blir garantert ikke Ap + Sp alene. Jeg tror det er utrolig stor sannsynlighet for at regjeringen blir Ap/Sp/SV.
Og da skal jeg komme med de postene jeg er 90% eller sikrere på:

Statsminister: Støre
Finansminister: Arnstad
Helseminister: Kjerkhol (Her vil nok Sp ønske seg Toppe, men Støre kommer til å nekte)
Kommunalminister: Vedum
Utenriksminister: Borten Moe
Kunnskapsminister: Lysbakken
Barne og familieminister: Bergstø
Olje og energi: Barth Eide

Så er det flere jeg tror får poster, men som jeg er usikker på hvor havner: Trettebergstuen, Tadjik, Kaski.


Og så er det en person jeg garanterer ikke vil få en post: Lundteigen. Som leder er man alltid forsiktig med å ansette løse kanoner. Lundteigen er alt for lite pragmatisk til å sitte i en koalisjonsregjering. Man vet det vil bli intern uro i regjeringen uke ut og uke inn. I tillegg lønner det seg ikke for en regjering som ønsker å komme som et friskt pust å ta inn folk som har passert pensjonsalderen.

Og selv om jeg nok egentlig hadde ønsket meg 4 nye år med Erna så innser jeg at samarbeidspartnerne hennes gjør regjeringen langt svakere enn hun fortjener. Så denne nye regjeringen er i utgangspunktet ikke så verst. Det jeg frykter er hvilke kameler de må svelge om de må ha hjelp fra MDG og Rødt. Det viktigste for meg er at ett av disse to havner under sperregrensen. Og da helst MDG. Da vil Støre sin jobb bli lettere. Om han må hanskes med to så ekstreme partier så vil det garantert ende med Blå regjering i 2025. Men om Støre får nok kontroll politisk til å faktisk kunne gjennomføre sin politikk så kan han sitte 8 år før det blir regjeringsskifte.
Hvis det er 1 ting jeg er sikker på, så er det at Borten Moe ikke blir utenriksminister. Apropos løse kanoner. Den posten blir nok Barth Eide eller Tajik. (Barth Eide er vel dessuten Aps miljøalibi).

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Noen skrev: lør sep 11, 2021 6:27 pm Da har jeg oppdatert fasiten med de fornuftige forslagene til endringer som kom inn:
Det er ingen ting fornuftig med å la Vedum bli utenriksminister.

Noen

Legg inn av Noen »

Tullekoppen skrev: søn sep 12, 2021 10:28 pm
Noen skrev: lør sep 11, 2021 6:27 pm Da har jeg oppdatert fasiten med de fornuftige forslagene til endringer som kom inn:
Det er ingen ting fornuftig med å la Vedum bli utenriksminister.
Greit, da gir vi den posten til Kari Jacqueson.

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Noen skrev: søn sep 12, 2021 10:32 pm
Tullekoppen skrev: søn sep 12, 2021 10:28 pm
Noen skrev: lør sep 11, 2021 6:27 pm Da har jeg oppdatert fasiten med de fornuftige forslagene til endringer som kom inn:
Det er ingen ting fornuftig med å la Vedum bli utenriksminister.
Greit, da gir vi den posten til Kari Jacqueson.
Hehe, tipper den posten blir i Ap.

PEF_1973

Legg inn av PEF_1973 »

Tipper Bøhler blir Storbyminister som får ansvaret for natteravner, ungdomsklubber og en fortsatt inhuman narkotikapolitikk...

Noen

Legg inn av Noen »

Det er narko som er inhumant, ikke politikken.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

lund skrev: søn sep 12, 2021 2:17 pm
Den posten blir nok Barth Eide eller Tajik. (Barth Eide er vel dessuten Aps miljøalibi).
Barth Eide selvfølgelig. Tajik har fått barn og har endelig funnet kjærligheten, så hun blir nok hjemme.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Trekker opp denne igjen og tar da med muligheten for Sv i kabalen:

Statsminister: Garantert Ap, dvs Støre
Finansminister: Sannsynligvis Sp, Arnstad eller Vedum
Utenriks: Ap, forhåpentligvis Barth Eide.

Sp tar garantert kommunal og landbruk. Sikkert også fiskeri. Tenker også at samferdsel og forsvar er aktuelle.
Sv tar utdanning/kunnskap og miljøvern. I tillegg tror jeg at arbeid, barne- og familie samt energiminister (uten olje) er aktuell.
Ap tar da resterende. Sikkert næring og justis. Samt minst en av poster som arbeid og barne- og familie. Og forhåpentligvis helse, slik at dette ikke blir forferdelige Kjersti Toppe.
Uvisst: Kultuminister: Ap eller Sv? Sp er kanskje ikke så interesserte.

Bortsett fra om Sv blir med i regjering, synes jeg det er mest interessant hvem som blir finansminister og hvilket parti som tar postene for samferdsel og (olje) og energi.

William_S

Legg inn av William_S »

KongOlav2 skrev: tir sep 14, 2021 10:05 am Trekker opp denne igjen og tar da med muligheten for Sv i kabalen:

Statsminister: Garantert Ap, dvs Støre
Finansminister: Sannsynligvis Sp, Arnstad eller Vedum
Utenriks: Ap, forhåpentligvis Barth Eide.

Sp tar garantert kommunal og landbruk. Sikkert også fiskeri. Tenker også at samferdsel og forsvar er aktuelle.
Sv tar utdanning/kunnskap og miljøvern. I tillegg tror jeg at arbeid, barne- og familie samt energiminister (uten olje) er aktuell.
Ap tar da resterende. Sikkert næring og justis. Samt minst en av poster som arbeid og barne- og familie. Og forhåpentligvis helse, slik at dette ikke blir forferdelige Kjersti Toppe.
Uvisst: Kultuminister: Ap eller Sv? Sp er kanskje ikke så interesserte.

Bortsett fra om Sv blir med i regjering, synes jeg det er mest interessant hvem som blir finansminister og hvilket parti som tar postene for samferdsel og (olje) og energi.
Ap kommer til å kreve forsvarsministerjobben. Det er faktisk ingen tvil om den posten tror jeg.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Om det blir en flertallsregjering så blir nok fordelingen 9 statsråder til AP, 6 til Senterpartiet og 4 til SV.

SV har faktisk tre fra Nord-Norge som er høyaktuell i Bergstø, Kaski og Fylkesnes. Det er bare plass til en eller to av dem i regjering.

Jeg regner med at Støre vil ha noen med innvandringsbakgrunn, Tajik vil være den ene - og Gharahkhani er vel den mest sannsynlige nummer to, også Gunaratnam er en mulighet. Verken Sp eller SV har vel noen med innvandrerbakgrunn som vil kunne være aktuell til statsrådspost.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

GoingKronos skrev: tir sep 14, 2021 1:32 pm Om det blir en flertallsregjering så blir nok fordelingen 9 statsråder til AP, 6 til Senterpartiet og 4 til SV.

SV har faktisk tre fra Nord-Norge som er høyaktuell i Bergstø, Kaski og Fylkesnes. Det er bare plass til en eller to av dem i regjering.

Jeg regner med at Støre vil ha noen med innvandringsbakgrunn, Tajik vil være den ene - og Gharahkhani er vel den mest sannsynlige nummer to, også Gunaratnam er en mulighet. Verken Sp eller SV har vel noen med innvandrerbakgrunn som vil kunne være aktuell til statsrådspost.
Det trenger vel ikke å bli så mange som 21 ministre? Kan bli noen færre.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»