Ministerposter AP+SP

Svar
Jompa

Re: Ministerposter AP+SP

Legg inn av Jompa »

Olje og Energi til AP. Klarer ikke å se et av de andre partiene i den rollen. Det er spiselig for SV og SP, mens alternativet vil være uspiselig for en av partene.

Noen

Legg inn av Noen »


KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Chromeback skrev: tir sep 14, 2021 2:19 pm Eventuelt bytte familie med miljø
Tipper de definitivt ønsker seg miljø. Og det tror jeg nok de kan få. Om de får 4 ministerposter, blir det nok utdanning, miljø og kanskje en av familie/arbeid. Samt en til blant de "lettere" ministerpostene. F.eks kultur eller bistand (om de har en egen minister for dette).

Captain Sobel

Legg inn av Captain Sobel »

Jompa skrev: tir sep 14, 2021 2:36 pm Olje og Energi til AP. Klarer ikke å se et av de andre partiene i den rollen. Det er spiselig for SV og SP, mens alternativet vil være uspiselig for en av partene.
Er det tenkelig at en ny regjering vil omdøpe hele departmentet uten til uten "Olje". Det er symboltungt, og er de kloke så lærer de kanskje av omprofileringen til Equinor fra Statoil.
Energi-minister står jo seg jo fint alene.

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Zorbeltuss skrev: tir sep 14, 2021 2:00 pm
Tror SV vil helst ha:
-Utdanning
-Miljøvern
-Likestilling
Du glemte barne- og familie - den tror jeg Sv får (Bergstø.)
Den kan de forresten slå sammen med likestilling.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Virker som flere eksperter nevner Anniken Huitfeldt som utenriksminister. I mine øyne er Barth Eide et mer solid navn. Den aller beste hadde nok vært Støre selv.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Nå lanserte nettopp Fridjof Jacobsen Raymond Johansen som en outsider til å bli utenriksminister. Lurer på hvor han har dette fra?

Fremsynt

Legg inn av Fremsynt »

Flyktningminister: Jan Egeland, AP

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

KongOlav2 skrev: tir sep 14, 2021 2:14 pm
Zorbeltuss skrev: tir sep 14, 2021 2:00 pm Tror SP vil helst ha:
-Landbruk
-Forsvar
-Fiskeri
-Olje og Energi (Tror SV vil murre her så blir vel fra AP da)
-Justis
-Kommunal
-Næring
-Samferdsel
De er jo ikke i nærheten av å kunne få så mange. Siden de faktisk har relativt grei oppslutning denne gangen, vil de vel få en av de tre tunge postene og da sikkert finans. Utover dette tenker jeg kommunal, landbruk og fiskeri er de tre viktigste. Sekundært samferdsel og forsvar. Tror næring nesten garantert går til Ap. Og skjønner ikke helt hvorfor Sp skal ønske justis. Den tror jeg må stå ganske langt ned på listen. Den mest usikre posten for min del må være olje og energi. Her tror jeg det blir spennende.

SV tror jeg nok vil ønske seg minst en post som går på det å utjevne forskjeller. Da tenker jeg arbeid eller barne- og familie er de to mest nærliggende.

Jeg tenker at Marit Arnstad (SP) blir den nye regjeringens justisminister, det er hun som i årevis har frontet SP sin justispolitikk.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Fremsynt skrev: ons sep 15, 2021 6:24 pm Flyktningminister: Jan Egeland, AP
Fjordman blir innvandringsminister for FrP den dagen de skal inn i regjering igjen. ABB på speed-dial.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Gårdsdattra skrev: tor sep 16, 2021 12:11 am
Jeg tenker at Marit Arnstad (SP) blir den nye regjeringens justisminister, det er hun som i årevis har frontet SP sin justispolitikk.
Blir overrasket om justis står særlig høyt på listen for Sp. Vil tro at det er iallfall 5-6 poster de ønsker før den.

I tillegg håper jeg Arnstad blir finansminister (i tilfelle Sp får denne). De kan ikke putte en lettvekter som Vedum i en så viktig post.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

KongOlav2 skrev: tor sep 16, 2021 10:15 am
Gårdsdattra skrev: tor sep 16, 2021 12:11 am
Jeg tenker at Marit Arnstad (SP) blir den nye regjeringens justisminister, det er hun som i årevis har frontet SP sin justispolitikk.
Blir overrasket om justis står særlig høyt på listen for Sp. Vil tro at det er iallfall 5-6 poster de ønsker før den.

I tillegg håper jeg Arnstad blir finansminister (i tilfelle Sp får denne). De kan ikke putte en lettvekter som Vedum i en så viktig post.
Enig. Siden AP sikkert får både statsminister og utenriksminister, så ligger det i kortene at finansministeren blir fra SP. Og da er Arnstad den naturlige kandidaten. Tajik kunne nok også vært en bra mulighet, men da må SP få utenriks. Noe sier meg at det ikke står så høyt i kurs hos dem.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

KongOlav2 skrev: tor sep 16, 2021 10:15 am
Gårdsdattra skrev: tor sep 16, 2021 12:11 am
Jeg tenker at Marit Arnstad (SP) blir den nye regjeringens justisminister, det er hun som i årevis har frontet SP sin justispolitikk.
Blir overrasket om justis står særlig høyt på listen for Sp. Vil tro at det er iallfall 5-6 poster de ønsker før den.

I tillegg håper jeg Arnstad blir finansminister (i tilfelle Sp får denne). De kan ikke putte en lettvekter som Vedum i en så viktig post.

Nå er det Arnstad som har frontet kriminalitetspolitikken for SP. Trygve Slagsvoll Vedum blir finansminister slik tradisjonen er med at det nest største partiet får den rollen.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Gårdsdattra skrev: fre sep 17, 2021 12:22 am
KongOlav2 skrev: tor sep 16, 2021 10:15 am
Gårdsdattra skrev: tor sep 16, 2021 12:11 am
Jeg tenker at Marit Arnstad (SP) blir den nye regjeringens justisminister, det er hun som i årevis har frontet SP sin justispolitikk.
Blir overrasket om justis står særlig høyt på listen for Sp. Vil tro at det er iallfall 5-6 poster de ønsker før den.

I tillegg håper jeg Arnstad blir finansminister (i tilfelle Sp får denne). De kan ikke putte en lettvekter som Vedum i en så viktig post.

Nå er det Arnstad som har frontet kriminalitetspolitikken for SP. Trygve Slagsvoll Vedum blir finansminister slik tradisjonen er med at det nest største partiet får den rollen.
Høyre har den rollen i den utgående regjeringen.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kjerkhol (Ap) er vel så godt som bankers som helseminister.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Trur Arnstad blir finansminister. Både fordi Vedum ynskjer 1 post som gjer til at han besøker heile landet og fordi Arnstad i større grad vil trives i ein slik rolle. Vedum kan godt bli kommunalminister eller Justisminister.

SV får sannsynlegvis Miljøvernministeren eller olje og energiminister. Barne og likestillingsminister. Kulturminister og kanskje arbeid og sosialminister.

Fiskeri og landbruksminister blir sannsynlegvis delt mellom AP og SP. Tipper SP får forsvar og AP utanriks. Kunnskapsminister blir AP, men kanskje høgare utdanning og forsikng blir SV. Helseministeren blir nok AP. Næringsministeren trur eg blir AP, men her kjem det an på fordeling og kva partiene prioritere. Kan også bli SP

Samferdsel trur eg blir SP, men AP kan få den om SP prioritere andre ting

Ellers kjem det garantert nokon overraskelse og kanskje nokon nye ministeren. Trur tildømes distriktsminister og utviklingsminister k<n bli erstatta av andre minister.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

SV satser jo frisk nå da og legger opp til det verst tenkelige scenariet.
De vil ha ministrene innen arbeid, sosial, klima og energi :-)
https://www.nrk.no/norge/kilder-til-nrk ... 1.15655331

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

KongOlav2 skrev: tor sep 16, 2021 10:15 am Blir overrasket om justis står særlig høyt på listen for Sp. Vil tro at det er iallfall 5-6 poster de ønsker før den.

I tillegg håper jeg Arnstad blir finansminister (i tilfelle Sp får denne). De kan ikke putte en lettvekter som Vedum i en så viktig post.
Normalt ville nok ikke justis stått høyt på SPs ønskeliste, men med tanke på motstanden deres mot (nær-)politireformen vil det være naturlig at de ønsker seg den denne gangen. Det samme gjelder nok også kommunal- og forsvarsministeren.

Håper også på Arnstad i SPs tyngste ministerrolle, enten det blir finans- eller utenriks. Eventuelt kan hun nok også gjøre en god jobb i kommunal- eller justisdepartementet med å reversere deler av fylkes- og politireformen.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Folk_flesk skrev: fre sep 17, 2021 12:25 am
Gårdsdattra skrev: fre sep 17, 2021 12:22 am
KongOlav2 skrev: tor sep 16, 2021 10:15 am

Blir overrasket om justis står særlig høyt på listen for Sp. Vil tro at det er iallfall 5-6 poster de ønsker før den.

I tillegg håper jeg Arnstad blir finansminister (i tilfelle Sp får denne). De kan ikke putte en lettvekter som Vedum i en så viktig post.

Nå er det Arnstad som har frontet kriminalitetspolitikken for SP. Trygve Slagsvoll Vedum blir finansminister slik tradisjonen er med at det nest største partiet får den rollen.
Høyre har den rollen i den utgående regjeringen.

Kristin Halvorsen hadde den rollen i den forrige rødgrønne regjeringen, og Siv Jensen fikk den rollen i den blåblå regjeringen. Ingen av de to micropartiene kunne få den posten i den blå regjeringen, den viktige posten måtte Høyre ha slik det var. Men nå er situasjonen en annen og ingenting er skåret i stein. Vi får se. Men uansett så håper jeg på Marit Arnstad som justisminister.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Men Stoltenberg/Solberg var vel begge klare på at det var partilederen som skulle være finansminister og dermed "temmes" ved å være den som sier nei til mye av det eget parti vil bruke penger på, så da spørs det om AP vil kreve at Vedum eller Lysbakken skal ta den jobben, ellers så vil han ha en av sine egne.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7749

Legg inn av Big George »

Uten Jan Bøhler og ingolf Ropstad går vel siviliasjonen ned.

SweNor

Legg inn av SweNor »

Egentlig burde SP få utdanning da de er det eneste partiet som ikke kommer til å rette hovedfokuset på kritiske raseteorier, kritiske hvithetsstudier og HBTQL++

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

SweNor skrev: søn sep 19, 2021 6:46 am Egentlig burde SP få utdanning da de er det eneste partiet som ikke kommer til å rette hovedfokuset på kritiske raseteorier, kritiske hvithetsstudier og HBTQL++
Hvilke partier har rettet fokus mot dette og i hvilken sammenheng gjorde de det?

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Da kan vi vel dra opp denne igjen :-)

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Om det blir 19 statsråder så tipper jeg det blir 12 til Ap og 7 til SP. Kanskje Ap kan forhandle seg til 13-7 om de går for 20 statsråder.

Det er en kabal som skal gå opp når det gjelder kjønn, alder. geografi og etnisitet. Så det er ofte mer tilfeldig enn man liker hvem som blir statsråd og hvem som blir forbigått. Så kan man selvsagt hevde at man burde velge den som er dyktigst, så vil andre hevde at det er viktig at en regjering gjenspeiler det samfunnet de skal styre og at det gir best resultater.

Nå som det blir en mindretallsregjering så er det også viktig å ha dyktige folk på Stortinget, spesielt som parlamentarisk leder - men også til å lede de forskjellige komiteene.

Så er det en del politikere som kan føle seg ganske trygge på plass rundt kongens bord. For AP er det i tillegg til Støre opplagt at Tajik skal inn i regjering. Huitfeldt skal også inn i regjering, det samme kommer Trettebergstuen sannsynligvis som er fra innlandet og vel profilert. Kjerkol virker også sannsynlig i regjering, hun vant maktkampen i Trøndelag etter Giske og det blir sannsynligvis belønnet med statsrådspost. Spørsmålet er om Støre vil flytte de mest profilerte lokalpolitikerne i Raymond Johansen og Tonje Brenna - jeg tror kanskje begge blir værende der de er.

Nestleder Skjæran skal nok inn i regjering selv om han har gjort alt annet enn imponert i tiden som nestleder. Barth-Eide ble utsatt for et direkte kuppforsøk i Oslo, men det ble slått tilbake og sikkert mye nettopp for at Støre har et så godt forhold til han. Jeg tror han vil ha han med seg i regjering, og dermed bruker hvit mann fra Oslo-kortet sitt på han. Gharahkhani ble en rød klut for venstresiden som talsmann i innvandring og integreringsspørsmål, men han sto godt i det og bør være sannsynlig i en regjering.

Det er åtte år siden AP sist var i regjering, så det betyr at få av de som var statsråder den gang er aktuell i dag. Aasrud er aktuell for et comeback, men hun gjorde det ikke spesielt bra sist så hun blir fort værende på Stortinget og kan kanskje til og med være aktuell som Stortingspresident. Med 12 sannsynlige statsråder så vil det være plass for noen litt mer uventede kandidater, og jeg tror kanskje Mina Gerhardsen kan være en slik. Tidligere statssekretær, jobbet sammen med Støre i Røde Kors og ledelseserfaring fra LHL. Kjetil Lund er direktør i NVE, men et samlet Miljø og Energi-departement kan kanskje være fristende for en av partiets beste hoder? Gry Larsen var statssekretær under Støre i Utenriksdepartementet, ledererfaring fra Care Norge. Dog er hun nå i det private næringslivet (Grieg Seafood) så spørsmål om hun vil gå tilbake til politikken. Uansett et sterkt navn. I tillegg er det jo en haug med dyktige lokalpolitikere som sikkert AP har god oversikt om noen kan ta steget til rikspolitikken, men det er tøft å gå rett til statsråd uten rikspolitisk erfaring.

Over til Senterpartiet, der er det nok mer oversiktlig. Med syv statsråder så er vel fem bankers i Vedum, Arnstad, Moe, Pollestad og Tvinnereim. Spennende å se om Borch blir valgt, de må jo ha noen fra Nord-Norge og hun er nok mest sannsynlig. Gjelsvik, Klinge og Toppe er andre Stortingspolitikere som vil være aktuelle. Så får vi se hvem som blir parlamentarisk leder, for SP kan det være vel så viktig rolle som en regjeringspost.

Jeg tror vi vil se en del endringer i departement-strukturene, så det er ikke helt lett å sette opp en regjering. Jeg venter til det nærmer seg regjeringsbytte med et tips.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

PapaSmurf skrev: søn sep 12, 2021 12:33 pm Det blir garantert ikke Ap + Sp alene. Jeg tror det er utrolig stor sannsynlighet for at regjeringen blir Ap/Sp/SV.
......
This didn't age well

;)

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Scuderia skrev: tor sep 30, 2021 12:03 pm
PapaSmurf skrev: søn sep 12, 2021 12:33 pm Det blir garantert ikke Ap + Sp alene. Jeg tror det er utrolig stor sannsynlighet for at regjeringen blir Ap/Sp/SV.
......
This didn't age well

;)
Nei, heldigvis er jeg ikke lønnet ekspert.

Men når jeg tenker meg om er det jo bingo det ekspertene kommer med også. Det være seg politikk, rentebane, værvarsel, fotballresultater eller noe annet. Så kanskje jeg burde begynne å ta meg betalt for spådommene mine jeg også.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

PapaSmurf skrev: tor sep 30, 2021 12:12 pm
Scuderia skrev: tor sep 30, 2021 12:03 pm
PapaSmurf skrev: søn sep 12, 2021 12:33 pm Det blir garantert ikke Ap + Sp alene. Jeg tror det er utrolig stor sannsynlighet for at regjeringen blir Ap/Sp/SV.
......
This didn't age well

;)
Nei, heldigvis er jeg ikke lønnet ekspert.

Men når jeg tenker meg om er det jo bingo det ekspertene kommer med også. Det være seg politikk, rentebane, værvarsel, fotballresultater eller noe annet. Så kanskje jeg burde begynne å ta meg betalt for spådommene mine jeg også.
Kan jeg spørre deg hvorfor du trodde at det garantert ikke ville bli AP+Sp? Det var jo klart fra første stund at dette var vanskelige forhandlinger med SV.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Det som bli interessant er hvor hardt Vedum har tenkt å stå på populistlinja. Finansministerposten står utsatt til. Det er bygget opp en enorm forventning om pengebruk rundt om i de grisgrendte strøk og jeg er sannelig ikke sikker på om SP vil ha posten som kan bli skuffelsens ansikt utad.

Det hadde ikke overrasket meg om de gikk utelukkende for posisjoner i områder der de har eller ønsker sakseierskap. Landbruk, fiskeri, samferdsel, kommunal, olje og energi, næring og forsvar. Da har man 7 poster i felt de har interesse for.

De skulle nok gjerne hatt miljødepartementet også for de sitter på fellingstillatelsene men selv ikke Støre er så godtroende at han gir dem den, da tilter det for venstresiden i partiet.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

oddvar_kjempebra skrev: tor sep 30, 2021 12:44 pm
PapaSmurf skrev: tor sep 30, 2021 12:12 pm
Scuderia skrev: tor sep 30, 2021 12:03 pm

This didn't age well

;)
Nei, heldigvis er jeg ikke lønnet ekspert.

Men når jeg tenker meg om er det jo bingo det ekspertene kommer med også. Det være seg politikk, rentebane, værvarsel, fotballresultater eller noe annet. Så kanskje jeg burde begynne å ta meg betalt for spådommene mine jeg også.
Kan jeg spørre deg hvorfor du trodde at det garantert ikke ville bli AP+Sp? Det var jo klart fra første stund at dette var vanskelige forhandlinger med SV.
Jeg trodde nok SV var mer regjeringskåte enn de i realiteten var. Men det trodde nok Støre også.

Jeg trodde SV forstod at de ikke ville kunne rikke Ap og Sp noe særlig på olje/gass, men at de mente de ville få andre gjennomslag som var viktige for dem.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»