Stor tabbe og skrote AG3.

Svar
Jobs
Innlegg: 456

Stor tabbe og skrote AG3.

Legg inn av Jobs »

Nå har de bestilt nye maskingevær i kal 7-62-mm/51.Dette måtte bare komme da 223 blir for dårlig på lange hold .Da burde de beholdt de beste AG3 videre til oss gammle som ville melde oss til tjeneste om det ble krig. https://www.tu.no/artikler/nye-maskinge ... 2021-09-11

Someone

Legg inn av Someone »

AG-3 var jo relativ gammeldags da den ble byttet ut

Og jeg skjønner heller ikke helt relevansen her, da disse overhodet ikke har samme bruksområde. Men det er kanskje MG-3 du tenker på?

Ljot

Legg inn av Ljot »

Liten presisering her; AG3 og HK416 er automatgevær, som bæres av de fleste soldater. Dette våpenet, som er en erstatning/et tillegg til MG3, er et maskingevær. Det er vesentlig tyngre enn automatgeværene og har et annet bruksområde. Som eksempel veier en AG3 omlag 4,1kg, en HK416 veier omlag 3,3kg men dette nye maskingeværet veier ca 8,8kg! Dette våpenet skal ikke erstatte HK416.

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

Someone skrev: lør sep 11, 2021 1:44 pm AG-3 var jo relativ gammeldags da den ble byttet ut

Og jeg skjønner heller ikke helt relevansen her, da disse overhodet ikke har samme bruksområde. Men det er kanskje MG-3 du tenker på?
AG3 var fullt brukbar og når de nå går tilbake til samme kal burde de beholdt de beste AG3 som sikkert var over 100 tusen,de skrotet 200 tusen om jeg ikke husker feil.Glimrende våpen som kunne ta ut fi på 500 m om en hadde trening.

Someone

Legg inn av Someone »

Jobs skrev: lør sep 11, 2021 1:49 pm
Someone skrev: lør sep 11, 2021 1:44 pm AG-3 var jo relativ gammeldags da den ble byttet ut

Og jeg skjønner heller ikke helt relevansen her, da disse overhodet ikke har samme bruksområde. Men det er kanskje MG-3 du tenker på?
AG3 var fullt brukbar og når de nå går tilbake til samme kal burde de beholdt de beste AG3 som sikkert var over 100 tusen,de skrotet 200 tusen om jeg ikke husker feil.Glimrende våpen som kunne ta ut fi på 500 m om en hadde trening.
Nå blander du våpentyper. Les det glimrende svaret til Ljot over ;)

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

De de ikke bare bruke øks og sverd som ekte menn?

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

Someone skrev: lør sep 11, 2021 1:50 pm
Jobs skrev: lør sep 11, 2021 1:49 pm
Someone skrev: lør sep 11, 2021 1:44 pm AG-3 var jo relativ gammeldags da den ble byttet ut

Og jeg skjønner heller ikke helt relevansen her, da disse overhodet ikke har samme bruksområde. Men det er kanskje MG-3 du tenker på?
AG3 var fullt brukbar og når de nå går tilbake til samme kal burde de beholdt de beste AG3 som sikkert var over 100 tusen,de skrotet 200 tusen om jeg ikke husker feil.Glimrende våpen som kunne ta ut fi på 500 m om en hadde trening.
Nå blander du våpentyper. Les det glimrende svaret til Ljot over ;)
Poenget her er at de skal beholde 7-62-55 mm ammo,og da hadde det vært greit og ha de beste AG3 i reserve, som sikker var 100 t stk om det ble krig.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

AG-3 brukte 7.62X51mm ammo. 7.62x55mm er vel det som populært ble kalt .30-06.

AG-3 er en god rifle. Men AG-3 er nok ikke noen suksess hvis soldater flest skal hoppe rundt i bygninger og leke ninja.

7.62 og 5.56 er kanskje ikke så bra. Hvis man skal ha tradisjonelt løp i rifla er vel 6.5 eller 6.8 bedre. Dersom man har høyhastighetsløp kan man klare seg med så lite som 4.5mm.

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

Bantorangen skrev: lør sep 11, 2021 2:32 pm AG-3 brukte 7.62X51mm ammo. 7.62x55mm er vel det som populært ble kalt .30-06.

AG-3 er en god rifle. Men AG-3 er nok ikke noen suksess hvis soldater flest skal hoppe rundt i bygninger og leke ninja.

7.62 og 5.56 er kanskje ikke så bra. Hvis man skal ha tradisjonelt løp i rifla er vel 6.5 eller 6.8 bedre. Dersom man har høyhastighetsløp kan man klare seg med så lite som 4.5mm.
Beklager jeg skrev feil,riktig er 7,62,51 .

Ljot

Legg inn av Ljot »

Jobs skrev: lør sep 11, 2021 1:54 pm Poenget her er at de skal beholde 7-62-55 mm ammo,og da hadde det vært greit og ha de beste AG3 i reserve, som sikker var 100 t stk om det ble krig.
Jeg forstår hvordan du tenker men jeg tror likevel forsvaret gjorde lurt i å legge AG3 bak seg som våpen for fotsoldater. Presisjonspotensialet er godt og det er enkelt i bruk. Men det er tungt og uhamslig å dra med seg som del av en moderne standardutrustning. Jeg er en habil skytter men AG3 ble jeg aldri noen venn av. HK416 har jeg skutt med noen få ganger og det er en snedden liten sak som man peker med - og så treffer den. En fotsoldat trenger ikke mer. Og til slutt blir spørsmålet hvor mye stål det er hensiktsmessig for forsvaret å samle på.

5,56x45 har mer enn nok kraft til fotsoldatens oppgaver. Man kan også bære med seg dobbelt så mye ammunisjon i samme vekt. Kaliberet 7,62x51 har forøvrig vært i forsvarets sortiment også etter at AG3 ble faset ut. MG3 er kamret i dette kaliberet, HK417 også. Så ildkraften i en 7,62x51 er tilgjengelig for forsvaret i de tilfellene de mener det trengs.

For de som lurer på disse kryptiske tallene: 7,62x51 forteller om et prosjektil tilpasset et løp som måler 7,62mm mellom bommene. Prosjektilet selv har en diameter på i overkant av 7,8mm og det er satt i en hylse med lengde 51mm. Patronens totallengde er i overkant av 70mm. Det var dagens lørdagsnerding.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Så de skal erstatte det jeg vil kalle verdens beste MG, MG3, med noe nytt. Interessant. Minimi har de i dag og i 5,56 mm versjon hvis jeg ikke tar feil.

MG3 erne vi har begynner å bli gamle, så det er kanskje på tide å bytte de ut. Dog i funksjonell stand er det fremdeles noe av det ypperste innen sitt bruksområde.

HK 417, som vi har noen av, har også 7,62 Nato ammo så det var aldri ammunisjonen som var årsaken til at AG3 ble skrotet. Den er videreført.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

7,62x51mm ammunisjon funker sikkert bra. Men som mange andre kalibre er den nok et kompromiss. Kaliber 6,5 har bedre rekkevidde, men mange patroner i det kaliberet er notorisk dårlige på å mate i halvautomatiske våpen.

Ljot

Legg inn av Ljot »

Bantorangen skrev: lør sep 11, 2021 2:32 pm AG-3 brukte 7.62X51mm ammo. 7.62x55mm er vel det som populært ble kalt .30-06.

AG-3 er en god rifle. Men AG-3 er nok ikke noen suksess hvis soldater flest skal hoppe rundt i bygninger og leke ninja.

7.62 og 5.56 er kanskje ikke så bra. Hvis man skal ha tradisjonelt løp i rifla er vel 6.5 eller 6.8 bedre. Dersom man har høyhastighetsløp kan man klare seg med så lite som 4.5mm.
Vi kan nerde litt mere :D 30-06 springfield har 'målene' 7,62x63. Den bruker altså prosjektiler med samme diameter som 7,62x51 og dens sivile bror .308win. Her står tallet 30 for 0,3 tommer - eller 7,62mm. Noe som vi husker er avstanden mellom bommene i et løp i dette kaliberet. -06 står for årstallet 1906. .308win derimot refererer til 0,308 tommer - prosjektilets egen diameter. Det skal jammen ikke være lett, og man skal være glad for at noen fant opp metriske og standardiserte måleenheter.

Ikke at det nødvendigvis hjelper, vi har jo tross alt med amerikanere å gjøre:
Bilde

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Takk Ljot.

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

Ser ut til at de beholder noen AG3,men det står ikke hvor mange.
https://www.tu.no/artikler/mange-kom-ti ... ang/512556

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Ljot skrev: lør sep 11, 2021 2:58 pm

Ikke at det nødvendigvis hjelper, vi har jo tross alt med amerikanere å gjøre:
lol

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Ljot skrev: lør sep 11, 2021 2:46 pm
Jobs skrev: lør sep 11, 2021 1:54 pm Poenget her er at de skal beholde 7-62-55 mm ammo,og da hadde det vært greit og ha de beste AG3 i reserve, som sikker var 100 t stk om det ble krig.
Jeg forstår hvordan du tenker men jeg tror likevel forsvaret gjorde lurt i å legge AG3 bak seg som våpen for fotsoldater. Presisjonspotensialet er godt og det er enkelt i bruk. Men det er tungt og uhamslig å dra med seg som del av en moderne standardutrustning. Jeg er en habil skytter men AG3 ble jeg aldri noen venn av. HK416 har jeg skutt med noen få ganger og det er en snedden liten sak som man peker med - og så treffer den. En fotsoldat trenger ikke mer. Og til slutt blir spørsmålet hvor mye stål det er hensiktsmessig for forsvaret å samle på.

5,56x45 har mer enn nok kraft til fotsoldatens oppgaver. Man kan også bære med seg dobbelt så mye ammunisjon i samme vekt. Kaliberet 7,62x51 har forøvrig vært i forsvarets sortiment også etter at AG3 ble faset ut. MG3 er kamret i dette kaliberet, HK417 også. Så ildkraften i en 7,62x51 er tilgjengelig for forsvaret i de tilfellene de mener det trengs.

For de som lurer på disse kryptiske tallene: 7,62x51 forteller om et prosjektil tilpasset et løp som måler 7,62mm mellom bommene. Prosjektilet selv har en diameter på i overkant av 7,8mm og det er satt i en hylse med lengde 51mm. Patronens totallengde er i overkant av 70mm. Det var dagens lørdagsnerding.
Det var riktig å fase ut AG3, men dette løste egentlige ikke det våpentaktiske dilemmaet skapt av de norske topografiske forholder med vidder, langstrakte daler, steinede fjellterreng, vannrikt landskap og store skogområder i et tynt befolket land der majoriteten bor i en meget liten del av landet. HK417 er egentlig ment som en angrepsrifle for strid i bebygde områder og på kloss hold på 100 til 300 m, det som betraktes som vanlig stridsavstand under en ildutveksling. Ideen med 5,56mm var å ha ekstra ammunisjon med seg uten å miste det dødelige potensialet når man kan slåss på mye klossere hold enn tidlig, men det vist seg raskt at 7,62mm er mer potensielt på lengre hold og i topografiske scenarioer med aktiv bruk av midtetidig dekning. Men det større kaliberet er mer destruktiv og dermed et sløseri i forholdene hvor det mindre kaliberet er best egnet, ennå har det vist seg at det klarte seg bedre på åpen lend opptil 800 m i "spray-og-be" skytning, ilddominerende taktikk eller rett og slett for å holde ned fienden med egne ild. AG3 som en slagrifle - egentlig en automatisert videreutvikling fra boltriflen - klarer seg bedre i store deler av Norge der man kan få syn på fienden på lang hold.

Uansett kaliber; det finnes ikke et standardvåpen for infanterister ettersom dette er umulig; 5,56mm er best egnet i strid i bebygde områder og på kloss hold mens 7,62mm er best egnet for strid på åpen lend på lengre hold og der man vil frarøve fienden den midtetidige beskyttelsen som trær og annet i en typisk norsk skog eller i et kulturlandskap med store lender og dyrket mark som spredt bebyggelse. Slagriflen var oppgitt og henvist til reservevåpenlagret fordi større mellomstatlige konflikter hadde blitt uvanlig, og fra disse som hadde hendt som Irak-Iran krigen i 1980-tallet vist det seg at dilemmaet var uløselig, og dermed forutså taktiske løsninger som er blitt innarbeidet i nyere tid, hvilken er saken med 5,56mm angrepsrifler og 7,62mm maskingevær/mitraljøser, dessuten finnes det 7,62mm angrepsrifler som har blitt populært i nyere tid selv om disse ikke strakk seg langt ut som slagriflene. Fra den andre Nagorno-Karabakh krigen har det blitt oppdaget at mellomstatlige hærer har meget sterk beskyttelse på seg slik at artilleri, bomber og 7,62mm skyts var nødvendig.

Og dette leder dermed til fornyet interesse for større kalibre, platebeskyttede infanterister med skuddsikre plater på seg er i ferd med å utvikles fram, vi kan oppleve sanne Masse Effect- og Halo-liknende beskyttelsesutstyr på fremtidens infanteristen. Da er AG3-liknende våpen nødvendig.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Varulv. En liten digresjon, HK417 har 7,62 Nato ammo som AG3, mens HK416 har 5,56mm. Vi har begge riflene, men HK416 er betraktet som standardvåpen.

Ellers enig i at det er litt ironisk at vi går ned på kalibret, når soldatene får bedre og bedre beskyttelse. Mengden medbrakt ammunisjon veier nok opp litt for det, siden du får med betydelig mer 5,56mm ved samme vekt som 7,62.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Det er ikke bare kroppspanser som gjør at en kan være kritisk til 5,56x45 mm. En begrunnelse amerikanerne hadde for å utvikle 6,8 SPC var at 5,56x45 mm ikke har tilstrekkelig effekt mot lette kjøretøyer.

Kronologus

Legg inn av Kronologus »

Fernandovonarb skrev: søn sep 12, 2021 3:28 pm Ellers enig i at det er litt ironisk at vi går ned på kalibret, når soldatene får bedre og bedre beskyttelse.
Til slutt blir det som i Starship Troopers (filmen), hvor man må tømme et helt magasin for å kverke en fiende.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

AG3 er eit gammalt og utslitt våpen. Ein var nøyd til å skrote det før det begynte å gå gale.

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

Krigen mellom Ukraina og russland kan nå lett utvikle seg til den tredje verdenskrig,da hadde vært meget greit og ha de 200 tusen AG3 i reserve. Med de sanksjonene og frontene vi ser nå er det utrolig om dette ender bra.Får virkelig håpe styresmaktene forstå alvoret og ruster opp kraftig. Ukraina deler nå ut våpen.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... ere-i-kyiv

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Kan jo like gjerne ta med jaktbørsa.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Jobs skrev: lør sep 11, 2021 1:31 pm Nå har de bestilt nye maskingevær i kal 7-62-mm/51.Dette måtte bare komme da 223 blir for dårlig på lange hold .Da burde de beholdt de beste AG3 videre til oss gammle som ville melde oss til tjeneste om det ble krig. https://www.tu.no/artikler/nye-maskinge ... 2021-09-11
Man ser jo i Ukraina at det er flere hundre tusen reserver, altså gjerne litt eldre folk. Disse har Ukraina veldig god bruk for nå.
Nå er det mindre sannsynlighet for at dette vil være aktuelt i Norge, men man vet aldri. Det finnes titusener av voksne folk i Norge, inkludert meg selv, som kan sette sammen en Ag-3 i blinde. Burde definitivt beholdt de beste AG-3ene ja.

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

Corvus skrev: fre mar 04, 2022 10:39 pm
Jobs skrev: lør sep 11, 2021 1:31 pm Nå har de bestilt nye maskingevær i kal 7-62-mm/51.Dette måtte bare komme da 223 blir for dårlig på lange hold .Da burde de beholdt de beste AG3 videre til oss gammle som ville melde oss til tjeneste om det ble krig. https://www.tu.no/artikler/nye-maskinge ... 2021-09-11
Man ser jo i Ukraina at det er flere hundre tusen reserver, altså gjerne litt eldre folk. Disse har Ukraina veldig god bruk for nå.
Nå er det mindre sannsynlighet for at dette vil være aktuelt i Norge, men man vet aldri. Det finnes titusener av voksne folk i Norge, inkludert meg selv, som kan sette sammen en Ag-3 i blinde. Burde definitivt beholdt de beste AG-3ene ja.
Ja det er en tragedie ,mer er det ikke og si om det. Myndighetene må snarest bestille 2-300 tusen nye i tilsvarende kal.

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

Vi mangler våpen ? Kan virkelig sette spørsmål om de vet hva de driver med.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0 ... ammunisjon

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

Kan konkludere at jeg fikk 100% rett at det var stor tabbe og skrote våre 200 tusen AG3. Nå har vi værken våpen eller uniformer til de som vil melde seg til strid om det blir krig.

https://www.abcnyheter.no/stemmer/2023/ ... -fabrikken

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Stor tabbe å skrote AG3.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Jeg har ikke helt klart for meg hva som skjer med AG3. Skal de skrotes? Omsmeltes eller resirkuleres går jo ut på ett. Kunne vel innsatt dem med fett og lagret dem på steder som er egnet til det. Så galt som utviklingen har gått det siste året virker ingenting utenkelig lengre. Måtte jeg mobilisere vil jeg helst ha ett AG3. Særlig om alternativet var ingenting eller Kragen til bestefar.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Jobs skrev: lør sep 11, 2021 1:49 pm
Someone skrev: lør sep 11, 2021 1:44 pm AG-3 var jo relativ gammeldags da den ble byttet ut

Og jeg skjønner heller ikke helt relevansen her, da disse overhodet ikke har samme bruksområde. Men det er kanskje MG-3 du tenker på?
AG3 var fullt brukbar og når de nå går tilbake til samme kal burde de beholdt de beste AG3 som sikkert var over 100 tusen,de skrotet 200 tusen om jeg ikke husker feil.Glimrende våpen som kunne ta ut fi på 500 m om en hadde trening.
Er enig....mennet er jo at høyre handa ikke vet hva venstre handa driver med. Kalles politikk i noen tilfeller. Klart fornuft tilsier at vi burde beholde de vi hadde og serviciert dem til upp to date. Solide var de også. En kule er en kule. Hatt de i "bakhånd".

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»