Tippeligaspill

Svar
GoingKronos

Re: Tippeligaspill

Legg inn av GoingKronos »

Iucky skrev: lør okt 30, 2021 2:07 pm
Thanks, bro.
Pen den der, selv om du selvsagt skulle hatt over-spill i Start - Strømmen også ;)

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det ble en dramatisk utligning på M.U.S Stadion og dermed nok en vinner for hovedspillet i OBOS. Jeg syns det var fortjent, Blink hadde et voldsomt trøkk og brente et par store sjanser før de fikk utligningen. Og der alt gikk i mot i starten av sesongen, så er det utvilsomt medgang nå. Det er en klisje at det jevner seg ut i løpet av en sesong, men her har det faktisk gjort det og vi er tilbake til start.

Det var gode vurderinger ellers også, Ranheim lagde hakkemat av Raufoss selv om resultatet ikke gjenspeilet kampen - det var jevnere enn så. Start og Strømmen skapte underholdning og fløy lett over 3 mål. Ny runde alt om noen timer, så her er det bare å feste på seg sikkerhetsbeltet.

Status 2021

Spill: 26

Innsats: 260

Gevinst: 259,7

TBP: 99,9

Status OBOS Totalt:

Spill: 56

Innsats: 560

Gevinst: 640,75

TBP: 114,4

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Fire store hjemmefavoritter i dagens matcher, og jeg ser egentlig ikke noe verdi i å prøve å felle dem. Men noen andre spill har jeg.

Jeg trodde vel egentlig ikke at jeg skulle se et oddsmarked med Strømmen som favoritt, men her er vi altså. De er ganske klar favoritt mot Ull/Kisa, og det er jeg helt uenig i. Strømmen kjemper på og viser god innstilling selv om nedrykket i praksis er klart allerede, men resultatene lyver ikke - det er bare ikke godt nok, og stallen er ikke god nok. Nå møter de et Kisa-lag som egentlig har gjort fire ganske gode kamper siden Landro tok over, tettet igjen bakover og holdt nullen mot topplagene Jerv og Ham/Kam og det er sterkt også å dra til Trøndelag og ta poeng mot Blink også. Så hvorfor oddsmarkedet er så negative til "nye" Ull/Kisa er ikke lett å forstå. Jeg velger meg dog varianten med +0,25 - det har blitt mye uavgjort i det siste og selv om det ikke er et bra resultat for noen av lagene så er det kun Strømmen som må gamble i sluttminuttene om det står likt. Det blir hovedspillet, og husk kampstart allerede klokka 13.00!

Åsane er formlaget for tiden og møter Bryne som kollapset mot Grorud sist, og er et av lagene som både kan se oppover på tabellen samtidig som kvalikplassen bare er 4 poeng borte. Åsane på sitt beste vinner det her, de er gode og jeg liker generelt mer spillende lag når det er tett kampprogram som nå, Bryne løper mye i sine kamper og jeg mistenker at de kan bli å løpe mye etter ball igjen her og det er tungt få dager etter en kollaps. Så er det selvsagt Åsane, de er ikke stabile i prestasjonene - men 50% sjanse syns jeg de bør ha for seier.

Disse skiller seg ut, man kan selvsagt spekulere mot Sogndal som ikke akkurat har prestert som storfavoritt på hjemmebane før i år - men Blink sine resultater på bortebane er kalde (11 tap på 13 bortekamper).

Jeg spiller ikke mye i det her oddsintervallet i Obos, men jeg syns at begge lag scorer i Aalesund mot Start er overraskende høyt, jeg hadde forventet oddsen ned mot 1,40 og man kan hos enkelte bookier få godt oppå 1,50-tallet. Jeg blir litt overrasket om det står seg, Start har scoret i 20 seriematcher på rad mens Aafk har holdt nullen i 1 av de 11 siste. Så statistikken er i det minste klar.

Hovedspill:

Strømmen - Ull/Kisa, borteseier (+0,25) - 1,89 Pinnacle

startelver

Legg inn av startelver »

Følger med å spille Ull-Kisa DNB @1.82

startelver

Legg inn av startelver »

Strømmen 2-0 til pause :(

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Strømmen mot Ull/Kisa er nok fort den dårligste Obos-kampen jeg har sett i år sett til kvalitet, og det som overrasket meg var at utenom Landro på benken så virket det som ingen brydde seg. Selv når de fikk et flaksemål og hadde muligheten til å komme tilbake i kampen så var det helt energiløst. Det sitter nok i hodet på spillerne og de virket mentalt slitne allerede før de gikk utpå banen. Derned var winning-streaken for hovedspillet over, og bare å jobbe i gang en ny en.

Ellers gode vurderinger, Åsane fortsetter sin opptur og har nok en realistisk sjanse på playoff. Målfest ble det i Aalesund selv om det var mye brente sjanser i 1.omgang. Skulle nok gått for et overspill der i tillegg til begge lag scorer.

Status 2021

Spill: 27

Innsats: 270

Gevinst: 259,7

TBP: 96,2

Status OBOS Totalt:

Spill: 57

Innsats: 570

Gevinst: 640,75

TBP: 112,4

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det er blitt rene minibanken å spille mot Brann, markedets tro på bergernserne er ikke lett å forstå seg på. Det å ligge i bunnen av tabellen er ekstrem mental avgjørelse, og det å kun se på xG og andre data er neppe lurt. Brann gjorde en helt grei kamp mot Vålerenga, særlig siste halvtimen var de det bedre laget mot et overraskende slitent Vålerenga. Men før den tid så var både VIF snytt for mål og straffe, så å si at det var ufortjent at poengene ble igjen i hovedstaden er rett og slett feil.

Mer flaks var det involvert i Mjøndalens utrolige poeng mot Odd. Mjøndalen ble fullstendig utspilt, og man bare ventet på 3,4 og 5-0. Dog holdt de seg fast i 2-0 til pause og det var et mye bedre Mjøndalen som kom ut i 2.omgang, så noe gjorde Vegard Hansen rett i pausen samt at Odd nok følte at de hadde disse poengene i banken. Så scorer Mjøndalen på to fantastiske langskudd, og det skjer ikke ofte at man putter to slike mål.

Det ble målfattig i Bodø og jeg skulle definitivt gått på det, fjoråret sitter nok fortsatt litt igjen i ryggmargen som gjør det vanskelig å fullt gå på et under-spill som involverer Glimt.

Status 2021:

Spill: 25

Innsats: 250

Gevinst: 331,75

TBP: 132,7

Status Totalt:


Spill: 295

Innsats: 2950

Gevinst: 3363,75

TBP: 114

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Tre runder igjen, og alle lag har enda noe å spille for siden jeg regner med at HamKam gjerne vil vinne serien og ikke bare rykke opp. Så det er ikke bare å lete etter motivasjonsspill, men vi kan i det minste se litt hvordan inngang lagene vil ha og om det kan gi noen verdispill i en runde uten de helt opplagte.

Øynene faller først på Raufoss mot Strømmen der kun seier er godt nok for Strømmen, i verste fall kan nedrykket bli avgjort i dag. Raufoss ser nok også på dette som den enkleste kampen igjen der de kan sikre ny kontrakt, Jerv og Åsane i de to siste kan bli tøft. Så det bør bety underholdende kamp og mange mål, det har det for så vidt blitt for begge lag i det siste - for Raufoss er det intet nytt, men Strømmen har virkelig sluppet på etter som de har blitt mer og mer desperat. Litt usikker på varianten, Raufoss har gått over 3,5 mål i 7 av 13 hjemmekamper, 3 kamper har endt med nøyaktig 3 mål og 3 kamper har gått under 3 mål. Strømmen gått over 3,5 mål i sine 4 siste bortekamper. Så det er argumenter for å gå for ren over 3,5 mål, men 3 mål er det vanligste resultatet i en OBOS-kamp og da er det greit å ha en halvforsikring. Så det blir over 3,25 mål som rundens hovedspill.

Jeg er noe overrasket over at Bryne blir en liten favoritt mot Jerv, sørlendingene er ikke ute av kampen om direkte opprykk selv om de trenger hjelp fra andre for å ta igjen Aalesund. I tillegg er 3.plassen en del mer verd enn 4.plassen siden det gir hjemmefordel i playoff. Jeg ser også det som en fordel av Jerv er et gresslag, så det utligner noe av hjemmefordelen for Bryne. Det blir fort tett og jevnt, men jeg syns Jerv skal være en liten favoritt her. Spiller pengene tilbake ved uavgjort - det er to av de lagene som er mest glad i å spille uavgjort som møtes her.

Aalesund har blitt spilt ned til klar favoritt mot Fredrikstad, det er kanskje forståelig med tanke på de svake prestasjonene til FFK i det siste. Her kommer det masse folk på kamp og nå er Fredrikstad i en posisjon der de ikke har noe å tape, de er sikret minst 4.plass og kan bare kjøre på. Så mye mål er i kortene, men der er også oddsmarkedet så skeptisk til om det er noe verdi. Over 1,5 mål til pause er kanskje et bedre alternativ da om man skal gå for at det blir mye mål.

Hovedspill:

Raufoss - Strømmen, over 3,25 mål - 2,04 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Jeg får bare beklage at jeg er kjedelig om dagen, men for meg gir hovedspillet seg selv - det blir nok en gang å gå mot Brann. Jeg forstår rett og slett ikke hvordan Brann kan bli klar favoritt mot Rosenborg. Vecchia tilbake og det er viktig for trønderne, og selv om RBK har vært skuffende på bortebane skal vi huske på at dem bare har tapt fire kamper og det eneste laget på nedre halvdel har vært Strømsgodset (ellers Viking, LSK og KBK). Så det bør være gode sjanser på poeng og særlig mot et Brann-lag som er under stadig større press. Dårlige lag finner alltids en eller annen måte å tape på. At kampen spilles på gress får også sees på som positivt for trønderne. Men det er lovd regn igjen, men forhåpentligvis blir det i alle fall bedre spilleforhold enn mot Viking. Jeg velger meg +0,25 varianten her, uavgjort er vel i utgangspunktet ikke et resultat noen av lagene vil være fornøyd med - men samtidig så vil det ikke være helt krise. Og det er enda 4 kamper igjen etter denne av sesongen, så det er ikke helt tid for gambling enda.

Odd har blitt spilt ned, og er nå ganske klar favoritt mot Kristiansund, spørsmålet er hvordan man skal vurdere KBK om dagen etter tre svake resultater på rad. De har vist en veldig god evne til å slå tilbake og nå møter de et lag som sliter både på banen og mentalt. Jeg syns det er verd å ta et lodd på at vi ser en klart bedre variant av KBK her, og tett og jevnt får bli utgangspunktet - så da er både +0,5 og +0,25 fine varianter.

Runden avsluttes med Lillestrøm mot Vålerenga, og jeg heller til at det bør bli en underholdende kamp med to lag som ikke har noe å tape. VIF har ikke noe annet å spille for en å nettopp tuktle LSK og gi seg selv en mulighet å komme før dem på tabellen. Lillestrøm har lite behov for uavgjort om de skal holde drømmen om medalje ved like, så det lukter altså offensiv fotball fra start av foran et fullsatt Åråsen. Det er definitivt kampen jeg gleder meg til denne runden, og jeg tror det er noe verdi på over 2,5 eller 2,75 mål her.

Ellers ikke noen spill, TIL blir veldig store favoritt, men det er rett og slett ekstremt vanskelig å sette penger på Godset på bortebane. Mjøndalen blir i sin tur veldig store underdogs hjemme, men jeg syns jeg slapp litt ut av fengsel med mitt forrige spill på dem så jeg skal ikke prøve meg på et nytt mirakel. Glimt vanskelig å vurdere, man må jo tro at dem før eller senere blir slitne fysisk og mentalt - kanskje det skjer her, men det er ingen lønnsom strategi å spekulere i mot dem.

Hovedspill:

Brann - Rosenborg, borteseier ahc+0,25 - 1,87 Pinnacle

lund

Legg inn av lund »

Hører med til historien at Rosenborg var det dårligste laget mot flere av disse dårligere lagene, som f.eks. Mjøndalen og Sandefjord. Griseflaks som vant de kampene og heldig i noen andre bortekamper også. Fordel for RBK at det er gress. Blir nok en helt jevn kamp igjen, men Brann finner sikkert en måte å ikke vinne igjen. X-faktoren er vel fort hvordan banen ser ut etter Saggis herjinger.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

lund skrev: lør nov 06, 2021 9:54 am Hører med til historien at Rosenborg var det dårligste laget mot flere av disse dårligere lagene
Ja, enig i at prestasjonene har vært hakket dårligere enn resultatene. Og jeg mistenker at grunnen til at oddsen går såpass ned på Brann er at deres bakenforliggende tall er bedre enn deres resultater, og RBK omvendt. Men jeg tror ikke det jevner seg ut og spesielt ikke i en sluttspurt der det mentale spiller så stor rolle.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Tipping skal ikke være som en berg og dalbane, siden de berg og dalbanene jeg har vært i alltid starter og stopper på samme sted. Men akkurat nå etter 28 runder med Obos-fotball er vi akkurat der vi startet i mai måned i år. Så er det likevel en form for seier siden det så riktig så mørkt ut tidligere i sesongen.

Klokkeren vurdering av Raufoss mot Strømmen, oddsmarkedet har rett og slett vært litt slow til å ta til seg den endrede spillestilen til Strømmen. Jerv har stoppet opp og det er nok ikke realistisk lengre å rykke direkte opp, men 3.plassen er uansett viktig siden det gir hjemmefordel i kvalifiseringa. Kampen i Fredrikstad tok først av i 2.omgang, men da gjorde den det til gangs. Uavgjort var uansett nok for Aalesund, og det skal et eksepsjonelt forlis til for at ikke det spilles elitefotball i danskebåten neste år.

Litt av spenningen er tatt ut i bunnstriden, alt tyder på at Ull/Kisa og Stjørdals/Blink er i en ren duell om å unngå direkte nedrykk og vinneren må ut i playoff.

Status 2021

Spill: 28

Innsats: 280

Gevinst: 280,1

TBP: 100

Status OBOS Totalt:


Spill: 58

Innsats: 580

Gevinst: 661,15

TBP: 114

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Nest siste serierunde, og første kamp etter landslagspause. Det skriker litt om at motivasjon blir avgjørende i mange kamper. Fortsatt har 12 lag noe å spille for, unntakene er HamKam som er seriemester, og middelhavsfarerne Ranheim, Bryne og Raufoss.

Mitt hovedspill blir også mot Raufoss som møter et Jerv som først og fremst spiller om å sikre seg hjemmefordel i kvalik-kampene, og det kan bli viktig for et gresslag. Ni grader og litt småregn er ikke de verste forholdene å spille under midt i november og jeg tror også Jerv har hatt godt av landslagspausen etter å ha slitt litt før ferien. Nå møter de et Raufoss som har intet å spille for, som alltid har mye utskiftninger i stallen og det å spille for drakten har nok ikke allverdens betydning for en gjeng som stort sett bare har vært klubben noen måneder. Jeg er overrasket over oddsen og tenkte vi ville se rundt 1,60 her - så et fint verdispill.

Jeg liker et overspill i Sogndal, mest pga Start. Det er stort sett alltid masse mål når de er involvert i kamper, og her er kun seier godt nok - med uavgjort så er sesongen over for sørlendingene. Så her er det bare å gasse på, og det er jo noe både trener og spillere trives med. Sogndal har det ikke vært mye trøkk over i høst og de har vært et av de kjedeligere lagene å se på, men ofte har det mer stått på evnen enn viljen hjemme på Fosshaugane. Nå møter de et lag som ikke vil ha en defensiv tilnærming og det bør kunne øke sjansen til at Sogndal faktisk får utnyttet sine offensive styrker. Og seier hadde vært behagelig for Sogndal, da slipper de å reise til Ull/Kisa med presset på seg neste helg. Så over 3 mål blir spillet her.

Ellers har jeg ingen verdispill, i nærheten på over 3 mål i Strømmen mot Grorud, men det er klart at laget fra Oslo øst ikke trenger å by på fest slik tabellsituasjonen er - så skulle gjerne hatt litt ekstra kjøtt på beinet i det spillet.

Hovedspill:

Jerv - Raufoss, hjemmeseier - 1,78 Coolbet

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det endte med halv gevinst etter Brann og Rosenborg delte poengene. Det ble en veldig uryddig kamp der begge lag ga opp ekstremt store rom og mot lag som har vært mer presise så hadde det kunne blitt riktig stygt for begge. Underholdende, men det var mer OBOS-feeling over nivået og det er vel kanskje der Brann ligger om dagen.

Kristiansund er virkelig gode på å revansjere seg, etter noen svake kamper så gjør de en imponerende bortekamp mot Odd, særlig med tanke på at de kommer under etter kun 16(!) sekunder. Og endelig løsnet til for Mawa, jeg mente det var en god signering da han kom fra Godset - men han har brent så utrolig mange sjanser, så forhåpentligvis var det dette som skulle til for å komme seg forbi den barrieren.

Rundens store skuffelse var selvsagt derbyet mellom Lillestrøm og Vålerenga, der lagene rett og slett ikke møtte opp til fest. Fagermo sin taktikk var ekstremt kynisk og det hadde jo vært forståelig om de var i en situasjon der et poeng betyr mye, men det var jo virkelig et meningsløst poeng å forsvare seg til. Hvor lenge vil en bohem-klubb som Vålerenga ha tålmodig med en trener som står for det stikk motsatte? En ny sesong der laget underpresterer forventningene reelt og at de nå gjør det med det Eggen ville kalt ræva-fotball må gjøre vondt i sjela i Oslo-Øst. Uansett synd at det ble en av årets verste fotballkamper foran et fullsatt stadion og med så mye hyp i forkant i media.

Status 2021:

Spill: 26

Innsats: 260

Gevinst: 346,1

TBP: 133,1

Status Totalt:


Spill: 296

Innsats: 2960

Gevinst: 3378,1

TBP: 114,1

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Da er vi klar for innspurten, og motivasjon blir mer og mer betydningsfullt for hver runde. Så er fire runder ganske mange kamper, så jeg tror vel egentlig ingen lag har pakket ned for sesongen enda. Og to av lagene som ikke har noe å spille for (Haugesund og Strømsgodset) har sitt viktigste derby denne helga - så der forventer jeg innsats.

Vi har dobbelt derby i kveld, dessverre setter de opp kampene samtidig i stede for f.eks 18 og 20. Uforståelig. Men jeg har skjermer nok, så skal få med meg alt. Begge hjemmelagene blir store favoritter, men derby er derby og jeg ville ikke satset penger på verken Godset eller Viking til de oddsen som tilbys. Mjøndalen er dog veldig svake, de har blitt fryktelig herjet med i mange kamper i det siste. Så for meg er det ikke aktuelt å gå på brun-trøyene.

Haugesund er altså Eliteseriens dårligste bortelag i år (kun en seier, mot Brann) og tapt 6 av de 7 siste - men fire av tapene har vært med et mål, så de er ikke helt håpløse. Viking har tidvis vært veldig gode i høst, men kun en av seirene hjemme i høst har vært med mer enn et mål (mot et skadeskutt LSK). Og etter den voldsomme oddsdroppen på Viking så kan man få over 1,85 på FKH ahc+1,25 og jeg syns det ser ut som et autobet.

Oddsmarkedet har fortsatt troa på Brann og gjør de til favoritt borte mot Sandefjord. Det er nok som vanlig xG-modellene som pusher oddsen nedover. Så syns jeg Sandefjord har vært svake i det siste, så om ikke oddsen går enda mer i retning Brann så blir det ingen spill på kampresultat. Muligens litt verdi på overspill, det som holder igjen er at Sandefjord vil være veldig happy med uavgjort. Men Brann har fremstått som et overlag i høst og de er nok de som vil diktere tempoet.

Oddsen på Kristiansund har gått oppover før møtet med bunnlaget Stabæk, og det forstår jeg ikke mye av. Jeg syns Stabæk har vært et trist skue og har ikke blitt bedre under ny trener. Jeg tror også at Kristiansund er et av typene lag som passer dårligst til Stabæk, jeg tror ikke de kan stå imot intensiteten i spillet til KBK. Når de møttes i august på Vestlandet ble det 5-1. Det blir rundens hovedspill, og den tøffe kan gå på ren borteseier - jeg velger meg dog -0,25 varianten som gir en liten forsikring for uavgjort som er et resultat Stabæk kan være fornøyd med avhengig av hva som skjer med de andre bunnlagene.

Hovedspill:

Stabæk - Kristiansund, borteseier (ahc -0,25) 2,14 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Jerv gjorde til slutt jobben mot et Raufoss lag som i 1.omgang mer slapp seg løs enn slappet av, og hvem vet hvordan det hadde gått om Raufoss hadde scoret på en av sine store sjanser før pause. Men etter pause var Jerv best, så helt bort i natta var ikke spillet og oddsen falt ganske mye frem mot kampstart - uten at jeg syns det nødvendigvis er gullstandaren. Jeg tenkte nå etter sesongen i Norge starte en tråd der man kan diskutere litt odds-teori og det å vurdere hva som er gode og mindre gode spill er en del av det å kunne lykkes som spiller.

Mye av spenningen døde ut i den nest siste runden, så det er jo litt kjedelig foran avslutningsrunden. Og det gjør også den siste runden vanskeligere å spille på, og situasjonen er at den siste runden avgjør om det blir overskudd eller underskudd for året sett under et. Og selv om det selvsagt ikke er avgjørende i det lange løp så ser det alltid fint ut å ha et år i overskudd.

Status 2021

Spill: 29

Innsats: 290

Gevinst: 297,7

TBP: 102,7

Status OBOS Totalt:


Spill: 59

Innsats: 590

Gevinst: 678,95

TBP: 115,1

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Sesongavslutning i Obos, og vi er i en situasjon der det egentlig bare er to lag som går ut på banen med kunnskapen om at dem må vinne - Åsane for å ha muligheten til å ta en kvalifisering og Ull/Kisa for å ha sjansen å ta nedrykkskvalifisering i stede for direkte nedrykk. Mulig vi kan legge til Sandnes Ulf, men de er må i tillegg til at konkurrentene taper bør vinne med ganske mange mål.

Siste runde ser man ofte slike odds som over-spill i Sandnes-kampen blir spilt kraftig ned for at logikken sier at Sandnes bare må satse alt remmer og tøy holder. Men det er ikke alltid det utspiller seg slik, noe jeg erfarte forrige uke med Start som var helt energiløse mot Sogndal tross at kun seier var godt nok. Så vi må se andre plasser etter mulige verdispill.

KFUM har den siste kvalikplassen og trenger et poeng for å sikre den siden Åsane har såpass mye dårligere målforskjell, og de møter et Jerv som har sikret 3.plassen uansett resultater. Dog kan KFUM sikre seg 5.plassen og det er ganske mye bedre siden de da får hjemmekamp i stede for å reise til Sogndal, som er en betydelig forskjell i sjanser til å ta seg videre. Hvor mye Jerv legger i det her er ikke så lett å vite, det er ikke slik at de trenger å spare krefter siden det er en stund til de skal i aksjon i playoff, men samtidig er det alltid litt utladning og man tenker seg kanskje om en ekstra gang med tanke på skader og kort når dette i praksis er en treningskamp. Jeg liker KFUM, og jeg tror de kommer til å gå for det. Så velger jeg meg -0,25-varianten siden uavgjort tross alt er nok for å klare oppgave en som er å ta kvalik. Hovedspill.

Jeg tror nok det er verdi på Stjørdals/Blink også, de har prestert ganske bra hjemme og er ikke lett å slå. Deres utgangspunkt er at de er trygg uansett resultat så lenge Kisa ikke vinner mot Sogndal, men vinner Kisa så må også Blink vinner. Så det kan bli veldig enkelt og trygt, eller det kan bli kaos. Det gjør selvsagt at det er litt vanskelig å vurdere kampen og selv om jeg liker +0,5 så kan det bety at de må gamble alt de har fremover med et resultat som de vanligvis hadde vært godt fornøyd med. Hvilken variant av Aalesund som kommer er ikke lett å vite, lag i momentum trenger ikke så mye motivasjon som HamKam har vist de siste rundene. Men det er tøft å reise til M.U.S stadion uansett, så jeg tror ikke nødvendigvis AAFK må underprestere for at Blink tar med seg poeng. +0,5 er nok et verdispill tross alt.

Ellers ingen spill, det er mye spekulasjoner, Åsane må vinne - men oddsen er deretter, og Åsane er ikke et lag å stole på og Raufoss vet man aldri hva man får fra, jeg har spilt i mot dem noen ganger som favoritt, men som klar underdog så blir regnestykket et annet.

Hovedspill:

KFUM Oslo - Jerv, hjemmeseier (ahc -0,25) - 1,92 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Følte meg ganske selvsikker før jeg satt spillet på Kristiansund, men prestasjonen lignet langt mer på det de gjorde i Bergen for noen runde sider og spørsmålet er jo de er blitt helt allergisk mot gress (det var fin bane på Nadderud). Keeperspillet til McDermott var ikke mulig å gjette seg frem til, jeg har sett mye dårlig keeper-spill i Eliteserien opp gjennom årene, men dette er ikke langt unna topp 3. Som jeg skrev på twitter så skal McDermott være glad for at det ikke var noe mistenkelig oddsutvikling i kampen - for ellers hadde spekulasjonene virkelig begynt å gå. Uansett, Stabæk vant fortjent og har nå satt seg i en posisjon der overlevelse er mulig.

Det har Mjøndalen også, det er fascinerende hvordan de klarer å ta seg sammen i sesongavslutning gang på gang, så ligger det selvsagt en god dose flaks bak - men mot Godset gjorde de også en bra gjennomført kamp. Haugesund var et bra autobet, og det ble også en jevn kamp mot Viking - disse derbyene blir ofte jevne uavhengig av tabellposisjon og form. Og så skulle jeg selvsagt gått på over-spill i Sandefjord - Brann, Brann er såpass ustrukturert at det nesten er målgaranti.

Status 2021:

Spill: 27

Innsats: 270

Gevinst: 346,1

TBP: 128,2

Status Totalt:


Spill: 297

Innsats: 2970

Gevinst: 3378,1

TBP: 113,7

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Tredje siste runde og etter at kampene i går ikke var av de mest betydningsfulle så har vi noen skikkelige godbiter i dag.

Vi kan jo begynne i Tromsø der det skal spille fotball under ekstreme forhold, vind og minus 7 grader - så vi er godt ned på tosifret antall reele minusgrader. Hvordan det påvirker kampen er ikke lett å si, men markedet har gjort Tromsø til store favoritter selv om de nok i praksis har sikret ny kontrakt og uansett bare trenger et poeng. Det skyldes selvsagt at de har god form, og at Stabæk har vært svake borte. Men jeg syns Stabæk har sett bedre ut de siste rundene, motivasjon tenker jeg kanskje er ekstra viktig under vanskelige forhold. X2 er nok den varianten jeg liker best siden Stabæk sjelden har hederlige tap på bortebane, og det blir ikke mer sannsynlig av at dem desperat trenger poeng. Vågale kan gå på ren U, ren spillteori så er jo det et veldig sannsynlig utfall som begge lag fort kan være godt fornøyd med.

Men hovedspillet mitt blir Mjøndalen, oddsmarkedet sier at det er en helt åpen kamp - noe jeg finner ganske overraskende siden markedet bruker å være veldig følsom for motivasjon i de avsluttende rundene. Og vi er nå tre runder før slutt der Mjøndalen er desperate etter poeng, og Sarpsborg ikke har noe å spille for og i tillegg har trener på oppsigelse. Så hvor mye vekt skal man legge på at Sarpsborg har vært i god form? Jeg syns ikke det er så betydningsfullt og jeg syns de var tamme i første kamp etter landslagspausen og får de ikke opp energinivået her så blir de kriget i senk. Jeg har fundert mye over hvilken variant som er best, og jeg har falt ned på ren hjemmeseier. Mjøndalen har igjen Vålerenga og Bodø/Glimt, de har to poeng opp til kvalik - så kun 3 poeng er godt nok. Kanskje om Stabæk ligger under at de kan holde igjen litt med uavgjort - men dette er uansett den klart beste sjansen til å ta tre poeng og de må bare ta den. Så ren hjemmeseier blir svaret mitt.

Jeg har knapp verdi på Molde også, men jeg avventer spill og ser om ikke de som er glade i å spille på Brann kan gjøre det til et klarere verdispill. Denne kampen går også senere enn de andre, så Molde vet resultaet fra Lerkendal og om Viking har fått med seg et resultat i Kristiansund. Det kan ha litt å si for hvor mye Molde går for det. Om jeg har hatt rett i de tidlige kampene så vil Brann også være fryktelig desperate og det bør bety mye rom for Molde å leke seg i.

Hovedspill:

Mjøndalen - Sarpsborg, hjemmeseier - 2,62 Pinnacle.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det hjelper ikke med all motivasjon i verden om man bare ikke er god nok, det fikk man til fulle se med Mjøndalen sist runde. Det var rett og slett divisjonsforskjell på lagene, og det å måtte prestere kan også føre til så mye press at det blir en energilekkasje inn mot kamp og skal ikke se bort fra at det var tilfelle for Mjøndalen her. Så har de historisk sett vært gode i slike situasjoner, men dynamikk endrer seg naturligvis fra år til år.

Stabæk er litt det motsatte, de hadde en gameplan i Tromsø og gjennomførte den bra - selv om det ble fryktelig kjedelig å se på. Så kunne selvsagt Tromsø ha scoret, og hvordan Stabæk hadde taklet det er ikke lett å vite. Men uansett var det et godt spill. Oddsen på Brann gikk som jeg spekulerte ned og det ble heftig verdi på Molde - og det ville naturligvis blitt hovedspill om den oddsen var tilgjengelig tidligere på dagen. Det er ikke få kroner som disse statistikk-spillerne har brent bort på Brann denne sesongen, men det er opplagt ikke tilfeldig at Brann er dårlig i begge boksene. Sjansen er stor for nedrykk, 95% anslår modellen til Fivethirtyeight og det er i tilfelle helt fortjent.

Status 2021:

Spill: 28

Innsats: 280

Gevinst: 346,1

TBP: 123,6

Status Totalt:


Spill: 298

Innsats: 2980

Gevinst: 3378,1

TBP: 113,4

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

En runde med fire store favoritter, og to kamper der ingen av lagene har noe å spille for. Det er ikke helt enkelt å finne verdispill og i tillegg så er det jo full vinter over hele landet som gjør ting mer komplisert.

Det klart mest interessante spillet er under i Stabæk og Rosenborg, hovedsakelig pga veldig vanskelige baneforhold - og litt for at Stabæk virkelig har klart å mure igjen bakover. Men det store spørsmålet er jo om kampen i det hele tatt blir spilt på Nadderud, det kan hende det blir flyttet til kunstgresset i Mjøndalen og da er et under-spill uinteressant. Men skiftes arena så skal også spill kanselleres, men jeg kan ikke bruke det som hovedspill pga usikkerheten.

Jeg syns tre av de store favorittene virker veldig sterke, Glimt, Viking og Vålerenga bør i det minste matche sjansen som gis i oddsmarkedet. Under iskalde forhold så er det dog ikke lett å spekulere i mye mål og fyrverkeri, så vet ikke helt om handikap-spill gir verdi. Molde syns jeg blir for stor favoritt mot et Lillestrøm-lag som har holdt gått selv om det har blitt litt tungt utover høsten, men det har jo ikke akkurat vært et lønnsomt opplegg å gå mot Molde på hjemmebane, så jeg lar denne gå forbi selv om LSK-oddsen ikke er langt unna autobet-land.

Jeg velger dog å gå på formlaget Sarpsborg mot et Tromsø-lag som har sikret plassen og som dro til Sarpsborg uten Gundersen, Totland og Ondrasek. Så jeg tror det blir vanskelig å stoppe det momentumet som Sarpsborg er i, og bak de tre store i årets sesong så har Sarpsborg vært fjerde best i ligaen i høst. Så hovedspillet blir ren hjemmeseier til Østfold-laget.

Ellers ingen verdi i de andre kampene.

Hovedspill:

Sarpsborg - Tromsø, hjemmeseier - 1,92 Pinnacle

startelver

Legg inn av startelver »

Brann bør vel kjempe for livet nå? Kjemper om en playoff.

Kan det være at Glimt allerede har tankene på Europakampen i midtuken som de må vinne for å ta gruppeseieren?

Reddington

Legg inn av Reddington »

startelver skrev: søn des 05, 2021 12:31 pm Brann bør vel kjempe for livet nå? Kjemper om en playoff.

Kan det være at Glimt allerede har tankene på Europakampen i midtuken som de må vinne for å ta gruppeseieren?
Brann har kjempet for livet i 2-3 måneder nå. Det vil seg ikke. B/G må jo fokusere på hjemlig serie før en eventuell gruppeseier.

Reddington

Legg inn av Reddington »

Jeg synes Molde vinner og begge lag scorer @2.60 er interessant. Satt på det samme da RBK var på besøk. Molde er meget bra hjemme, men ikke potte tett. LSK bra borte, og har lite å tape.

startelver

Legg inn av startelver »

Følger

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Reddington skrev: søn des 05, 2021 2:43 pm Jeg synes Molde vinner og begge lag scorer @2.60 er interessant. Satt på det samme da RBK var på besøk. Molde er meget bra hjemme, men ikke potte tett. LSK bra borte, og har lite å tape.
Det kan være et bra spill, været ser ikke ut til å være et problem i Molde heller.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

startelver skrev: søn des 05, 2021 12:31 pm Brann bør vel kjempe for livet nå? Kjemper om en playoff.

Kan det være at Glimt allerede har tankene på Europakampen i midtuken som de må vinne for å ta gruppeseieren?
Seriegull er selvsagt langt viktigere, jeg tror Glimt ønsker å avgjøre dette nå foran eget publikum. Roter Glimt bort nok en matchball så kan det bli veldig nervøst før siste serierunde.

Reddington

Legg inn av Reddington »

.

Reddington

Legg inn av Reddington »

Ikke til å tro at Molde-spillet ikke sitter.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Ryker dagens to eneste kuponger pga Glimt og Molde. De andre kampene satt selvfølgelig som et skudd.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tipping»