Tippeligaspill

Svar
Freddien

Re: Tippeligaspill

Legg inn av Freddien »

Fine tips over her. Jeg tippet på Kongsvinger i går til 2.38 på Coolbet og ser at oddsen har steget til 2.90 på ren B i dag. Jeg finner heller ingen logisk forklaring på det. Nå har vel Kongsvinger en liten spiss-krise, og det er liten info om dette noe sted. Vil tro at Holtan muligens starter, hvis ikke flytter man opp Moberg. Han spilte samme rolle mot RBK ,og skåret sågar det første målet mot dem.
Hødd hjemme mot Raufoss tror jeg også er ett godt spill. Et tradisjonelt godt hjemmelag skal ta seg av Raufoss, som jeg tror vil slite i år. Jeg har sett en del Ham-Kam i år og det de har vist er fryktelige greier. Jeg anser Sandefjord som et mye bedre lag pr. nå(imponerende mot Odd, Brann taper alle mot), og jeg finner odds opp mot 3.6 som god, bortebane til tross.
Min trippel blir da KIL - Hødd og SF som nå gir totalodds 21.40 på Coolbet

startelver

Legg inn av startelver »

Overtidsmål og Bryne vinner. Litt uflaks der.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Skal prøve å gjøre oppsummering av runden tidligere i år enn de siste årene, og så først et lite hjertesukk. Tv2 har gjort det så mye vanskeligere å følge med på norsk fotball, før så kunne jeg se på tre kamper samtidig med mitt billige discovery-abonnement. Nå er prisen mangedoblet og man får kun sett en kamp. Og deres studiosendinger var grusomme, det var som om de med viten og vilje ønsket å unngå å vise og rapportere om hva som faktisk skjedde i kampene. Men man finner vel løsninger.

Utfra høydepunkter og referater så burde Stabæk tatt alle tre poengene mot Odd, men det ble 0-0 og hovedspillet på under 2,5 mål gikk inn uten noen form for dramatikk. Det var vanskelig spilleforhold som forventet, og jeg mistenker at vi skal et stykke ut i mai før banen blir representativ. Mer drama var det i under-spillet i Tromsø mot Molde, det ene var jo at Molde rundspilte TIL uten å få mål - men i tillegg var det en situasjon om ballen var inne, men uten mållinjeteknologi og et adekvat VAR-system så ble det aldri blåst mål. Vinnende spill, selv om det var av det noe heldige slaget sett til antall sjanser og i tillegg et brent straffespark. Molde hadde marginer med seg i fjor, i år starter de med å dem i mot seg.

Rundspilling var det også på Briskeby, men der gjorde det utskjelte hjemmelaget jobben mot et utrolig svakt Sandefjord. Veldig viktige tre poeng, og et klart statement fra Udahl om at laget er styrket offensivt med han inn - han er med stor sikkerhet en bedre spiss enn Børven i gamleklubben Vålerenga. Det ble en poengmessig god start for VIF, men det var ingen stor kamp og dem kunne like fort tapt den. Dog er det kanskje et tegn på at AAFK er et bunnlag, for da bruker marginer å gå i mot.

Marginer kunne man ikke snakke om på Brann Stadion, de røde er et maskineri som er helt utrolig å se på. Foreløpig er det ingen som er i nærheten, og det er bare å glede seg til fjerde serierunde når Brann reiser til Bodø - det kan bli den store testen, og det er fullt mulig at begge lagene står med full pot frem til da. Glimt hadde få problemer med Sarpsborg og siste rest av kampen døde ut med det røde kortet til Sarpsborg. Det sto 0-2 etter 13 minutter og likevel så gikk ikke over 2,5 mål inn - tipper det var 1,01 i liveodds på over-spill på det tidspunktet. Så en uheldig start for snøballen.

Rosenborg vant en svak åpningskamp på en dårlig Lerkendal-matte, føler ikke man kom nærmere noe svar om noen av lagene. Men 3 poeng er jo det viktigste i serieåpningen. Og slik så det ut til å være over hele linja, 6 av 7 kamper gikk under 2,5 mål. Jeg tror ikke det er tilfeldig, det er mye som peker mot at vi vil få rekordfå mål i årets sesong. At bare 6 av 14 lag som spilte i går klarte å score mål er dog spesielt - det må være fryktelig lenge siden man har sett noe lignende.

Status 2023:

Spill: 1

Innsats: 10

Gevinst: 20,2

TBP: 202

Status Totalt:


Spill: 331

Innsats: 3310

Gevinst: 3718,55

TBP: 112,3

Snøball:

-200 kroner

Cedianar

Legg inn av Cedianar »

Aner ikke hvordan jeg har misset denne tråden, men dette er svært gode analyser @GoingKronos. Jeg tipper mest på norsk fotball selv, der jeg føler jeg har mest peiling. Veldig enig i mye av ditt tabelltippetips. Forskjellen er at jeg tror Haugesund kan rykke ned og at Glimt tar gull.

Skal definitivt følge med her fremover. Erger meg over at jeg trodde OBOS-runden startet samtidig som Eliteserien på tidspunkt, og misset dermed 3.40 eller noe i odds på Ranheim som jeg mente var svært god verdi.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Cedianar skrev: tir apr 11, 2023 1:12 pm Aner ikke hvordan jeg har misset denne tråden, men dette er svært gode analyser @GoingKronos.
Takk og velkommen til tråden. Ser frem til å lese dine tanker rundt norsk fotball utover sesongen.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Alltid frustrernde når det ryker på overtid, og litt ekstra irriterende siden Kongsvinger hadde tatt seg inn i kampen og det var egentlig ingenting som tydet på at Bryne skulle score. Men det begynte dårlig med tidlig mål til Bryne og til pause ledet hjemmelaget fortjent, så hadde KIL litt overtak i 2.omgang. Dog var det kaldt vann i årene på de som hadde tippet Kongsvinger helt i toppen, det var i alle fall langt unna i seriepremieren.

Så satt de to andre spillene jeg anbefalte, Hødd vant 1-0 over Raufoss der en dødballscoring ble avgjørende. Et klokkeklart underspill der altså. Og Sogndal syns jeg var litt imponerende, etter en jevn første omgang så tok de tak i kampen i 2.omgang og var nærmest seier. Om man kun ser til toppnivået så bør Sogndal være der oppe, så er spørsmålet om de har stabilit nok.

Jeg kunne angre litt på at jeg ikke tok sjansen på Moss som jeg vurderte sterkt, de klart et fint uavgjort-resultat mot hardtsatsende Start. Jeg så ikke kampen, men utfra rapportene så var faktisk sørlendingene heldige som fikk med seg poeng. Jeg tror ikke det blir lett for noen lag å møte Moss på Melløs.

Også Kristiansund skuffet stort i åpningen, så var vel østfoldingene litt heldig - men hvor lenge skal KBK ha tålmodighet med McDermott i mål? Fryktelig i fjor, og starter året på samme måte. Ellers fikk Skeid sin serieåpning ødelagt av dommeren som ga et feil rødt kort. Bare å sette en strek over den kampen.

Status 2023:

Innsats: 10

Gevinst: 0

TBP: 0

Status OBOS Totalt:

Spill: 91

Innsats: 910

Gevinst: 947,1

TBP: 104,1

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Klart for serierunde to der man skal gjette om prestasjon i serieåpningen var representativ for lagene eller ikke. I tillegg har vi to lag som debuterer for sesongen og lokalderbyet mellom Molde og Rosenborg.

Vi begynner med lørdagskampen der Viking blir overraskende klar favoritt mot Lillestrøm, oddsen er snart nede i at det er to jevnbyrdige lag som møtes. Og det er jeg uenig i, Lillestrøm har vist over tid at de er et lag for øverste fjerdedel av tabellen, mens Viking har fremstått som et bunnlag siden i fjor sommer. Jeg går utfra at det er en reaksjon på at Viking gjorde en litt bedre enn forventet kamp mot RBK, men jeg heller mer mot at det har med trønderne og gjøre. I tillegg har man ikke noe å måle LSK på siden serieåpningen ble utsatt. Men for meg er det et autospill på fugla til denne oddsen, og velger meg +0,25 varianten. Det blir også rundens hovedspill.

Over til søndag, og det er de tre gullfavorittene som prises lavest. Glimt forventes å overkjøre Stabæk og de må vinne med 3 mål for å få over 2-tallet i odds. Det er ikke lett mot et Stabæk som er så god defensiv. Selv om Molde var best i cupkampen da de møttes i Bærum så var sto de nyopprykkede godt i mot. Så er det en virkelig test å reise til Bodø, så jeg skal ikke spekulere i noe handikap-spill på Bohinens menn, men jeg blir samtidig ikke overrasket om dette blir en prøvelse for nordlendingene.

Molde blir store favoritter mot Rosenborg, og det skal de være. Molde rundspilte Tromsø sist, men tapte - en lignende prestasjon vil sikkert føre til seier. Men det kan bli en ny frustrerende kveld, Rekdal kommer ikke til Røkkeløkka for å underholde. Så er Molde vant til å møte destruktive motstandere så jeg tror som oddsmarkedet at det ordner seg. Kanskje litt høy odds på under 3 mål - over 1,90. Men jeg lar den seile om ikke oddsen går oppover.

Brann reiser til Skien som klare favoritter, til nå i har de fått testet seg hjemme i Bergen i tellende kamper (både på natur og kunstgress) og det skal bli interessant å se de på bortebane. Det er mulig det fortsetter å være like overlegent, og nå møter de et Odd som man ikke helt vet hvor man har. Jeg tror uansett Brann vil passe til å spille borte, de er utrolig raske i overgangene og har ingenting i mot å gi fra seg initiativet. Men til den oddsen som tilbys så er ikke spill aktuelt på utfallet av kampen, men det lukter jo mål av kampen. Jeg har bestemt meg for å være forsiktig med overspill denne sesongen, i hvert fall innledningsvis. Som jeg skrev i vurderingen før sesongen så syns jeg det ser ut som en mindre målrik sesong der flere lag er bedre defensivt enn offensivt. Men Odd er ambisiøse i sin stil, gikk over 2,5 i 10 av 15 hjemmekamper i fjor. 0-0 i serieåpninga, men det var på en elendig gressmatte mot et lag som er defensivt. Nå møter de bergensere fulle av selvtillit, så de bør by opp til dans. Over 2,75 mål bør være et verdispill. Pluss også at Brann må stille med sin reservekeeper, jeg liker for så vidt Holmen Johansen godt - men lenge siden han har blitt matchet på dette nivået.

Haugesund ble knust av Brann, nå er det hjemmekamp mot et annet forventet bunnlag. Så var HamKam gode i sin serieåpning mot Sandefjord, var aldri tvil hvor seieren der skulle ende. Borte på naturgress er noe annet - men litt fristet av oddsen her likevel. Min første tanke er jo at dette sikkert blir uavgjort - og der er faktisk Norsk Tipping markedsledende med 3,80. Ellers er jo den trygge varianten uavgjort/borte som man får høyt 1,80-tall på. Jeg blir i det minste overrasket om ikke dette blir tett og jevnt, og sannsynligheten for mange mål er liten - derfor blir rundens snøball-spill under 3,5 mål til 1,35.

Banen i Sandefjord så ræva ut, og det peker i retning av at det kan bli målfattig. Det gjør også at det er Tromsø som er gjester, det lukter ikke mål av laget og kan fort bli å styre kampen uten at det blir så mye sluttprodukt. Sandefjord var egentlig fryktelig på hjemmebane i fjor, men det ble mye mål - faktisk 13 av 15 kamper gikk over 2,5 mål. Så det er intet statistikkspill for å si det forsiktig å gå på under 2,5 mål her. Men Sandefjord vet at de må bli bedre defensive, og de møter et tydelig underlag her. Verd en liten innsats, der banen var det som vippet meg til et spill.

Ingen spill verken i Vålerenga - Sarpsborg eller Strømsgodset mot Aalesund, virker som markedet er ganske riktig og for Godset er det i tillegg serieåpning.

Hovedspill:

Viking - Lillestrøm, borteseier (+0,25) - 1,95 Pinnacle

Snøball:

200 kr på Haugesund - HamKam, under 3,5 mål - 1,35 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Klart for Obos-hygge med to matcher i dag og resten i morgen. Så la oss hoppe ut i det.

Ranheim fikk en flying start på sesongen og bør ha alle muligheter til å fortsette her mot Bryne. Så er oddsen deretter og jeg holder fast på at Obos-ligaen er så jevn i år at det sjeldent vil være verdi på 1,70-tallet og dette er neppe et unntak. Jeg var fornøyd med Sogndal forrige helg og var litt gira på å kunne spille på dem også her, for jeg tenkte at Sandnes Ulf sin storseier over Skeid imponerte markedet. Slik har det ikke blitt, og jeg syns rett over 2 i odds fremstår ganske fair - jeg er ikke trygg på stabiliteten til sogningene. Det lukter mål her, som det ofte gjør med Sandnes Ulf - men også her er oddsen for short til spill.

En av to godbiter på søndag er lokalderbyet mellom Fredrikstad og Moss, oddsmarkedet har fullstendig blitt forelsket i FFK etter seieren mot Kristiansund og priser dem til rundt 1,50 her. Det syns jeg er vel lavt, både for at det er et derby og for at FFK ikke fremstår som noe fyrverkeri offensivt. Men jeg syns et under-spill er veien å gå for best verdi. Akkurat nå får man over 2 i odds på under 3 mål og det syns jeg er litt uforståelig med tanke på hvor forsiktige Fredrikstad har fremstått under ny trener og jeg tror Moss er bedre defensivt enn offensivt også. Så under 3 mål blir rundens hovedspill.

Jeg holder Raufoss som svakest i divisjonen, og selv på hjemmebane tror jeg det skal bli tøft mot de fleste som er forventet å være på øvre halvdel. Og KFUM er et slikt lagt, de var ikke imponerende i serieåpninga - men det var mot et sterkt Sogndal-lag. Lettere nå og jeg syns odds på rundt 1,90 er pent og verd en innsats. Ellers ingen andre spill denne runden, Kongsvinger blir i overkant stor favoritt, men Mjøndalen rangerer jeg ganske lavt og det sitter inne å bruke penger på dem. Litt overrasket over at Jerv ikke er større favoritt mot Åsane, oddsmarkedet har jo en tendens til å være skeptisk til Åsane. Blir ikke overrasket om oddsen dropper frem mot kampstart, uansett er det en kamp jeg nok holder meg unna - har ingen klar feeling om noen av lagene.

Tenker det er greit at Start er knepne favoritter mot Kristiansund, jeg er spent på hvordan Michelsens menn reagerer på nedturen i serieåpninga - det har gått mye i mot over tid og sånt kan sette seg i hode, og da er det ikke gøy å reise å møte et av de andre topplagene. Så var Start veldig svake mot Moss, så de er absolutt ikke et lag å feste lit til. Men det er en sportslig godbit. Jeg var jo inne på at det kunne være gode penger å spille under i Hødd sine kamper i vår, men markedet har justert seg godt inn - og mot et naturlig overlag som Skeid så syns jeg ikke 2 i odds på under 2,5 mål har noe verdi.

Hovedspill:

Fredrikstad - Moss, under 3 mål - 2,03 Pinnacle*

* Unibet og Bet365 og andre har klart høyere odds på dette spillet - men jeg legger ikke ut tips hos bookies der jeg er limitert

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det ble ingen god uke i Eliteserien for mye analyser. Viking - Lillestrøm var jevn lenge, men den siste halvtimen ble tøff for LSK. Det var to godt strukturerte lag, det er bra å se Viking henge sammen igjen som et lag - det så virkelig ille ut i høst. Jeg syns Lillestrøm er litt vanskelig å vurdere, de var gode i 2.omgang og ekstra omgangene av cupkampen mot Tromsø - men det kanskje hadde med hjemmelaget å gjøre og de var svake i runden før mot Sogndal. Jeg syns de har lite eget spill og de klarte ikke å kontrollere spillet mot Viking. Så det skal bli interessant å se i kveld mot Strømsgodset i hengekampen, jeg syns de blir vel store favoritter - samtidig så har jeg ingen lyst å bruke penger på Godset borte på naturgress.

Så sprang Brann inn i veggen, og Odd viser at de skal tas på alvor også i år. Så var det sjanser nok til begge lag til å score flere mål, så det hadde ikke vært ufortjent om spillet hadde gitt en halv gevinst. Men det var nok en runde der det var fordel for under-spill. Unntaket var utrolig nok i Haugesund, det var egentlig en typisk underkamp lenge - første omgang hadde vel knapt andre sjanser enn målet og så kom en hodemiss fra Melgavis som ga straffe rett etter pause. Og slik sto det lenge, med 2-0 etter 83 spilte minutter så var jeg ganske trygg på at snøballen ville rulle - men så rant det inn mål på slutten, blant annet med keepertabbe fra Selvik. Og for å strø salt i såret så bommet HamKam på en helt fantastisk mulighet å sette inn 3-3 på overtid, helt alene og upresset på 5 meter så header Kirkevold ballen svakt inn til keeper. Iskaldt.

Bedre gikk i det Sandefjord i en gørr kjedelig fotballkamp på en humpete åker som var fullstendig uverdig å spille toppfotball på. Sandefjord var hakket bedre enn Tromsø, men alt i alt ikke noe å si på at det endte 0-0, det var vel en kamp helt uten store sjanser i (mange langskudd fra Sandefjord som dro opp xG litt). Molde sin svake serieåpning fortsetter, og det å være 5 poeng bak Glimt etter to runder er faktisk litt krise. Syns de var gode 1.omgang og trodde bare de skulle kjøre over RBK etter de tok ledelsen, men trønderne kriget seg inn i kampen og 2.omgang var jevn. Glimt med tidlig mål, og det var det.

Sarpsborg ristet av seg en dårlig premiere og vant alt i alt fortjent mot Vålerenga. Tanken om at Vålerenga skulle gynnes av å gå inn i sesongen uten press viste seg å ikke stemme, så får vi se hvordan det blir utover våren - men dette er jo typisk kamp dem bør vinne om det skal være medaljekamp.

Status 2023:

Spill: 2

Innsats: 20

Gevinst: 20,2

TBP: 101

Status Totalt:


Spill: 332

Innsats: 3320

Gevinst: 3718,55

TBP: 112

Snøball:


-400 kroner

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Fin gevinst på hovedspillet, svette sluttminutter i Plankebyen der det kunne endt med nedtur og bare pengene tilbake. Men oddsen falt før kampen og kampbildet var også omtrent som forventet tross en grov keepertabbe som sendte Fredrikstad i føringen. Oddsen på FFK gikk veldig opp før kampstart, så var noen smarte penger som kom inn og gjorde nok at oddsen ble ganske riktig til slutt.

Like heldig var ikke de som beveget oddsen i Åsane sin retning mot Jerv, til slutt ble faktisk Jerv klar underdog og de som fulgte meg på twitter fikk en oddsanbefaling på Sandstø sine menn. Og den gikk veien, selv om det så stygt ut etter en veldig svak første omgang. Men tok over kampen mer og mer, og ble litt for fysisk tøft for bergenserne. Like heldig var ikke mine tanker om at KFUM skulle stikke av med poengene mot Raufoss, det ble full overkjøring fra et overraskende bra hjemmelag. Så jeg må vel revurdere å ha Raufoss sist på tabellen, men samtidig så kan vi få en del slike resultater i en divisjon der det føles som alle kan slå alle.

Kristiansund har fått en grusom start på sesongen, var vel det bedre laget enn Start lenge - men klappet sammen mot slutten, og spørsmålet er jo hvor skjørt det er psykisk nå. Jeg tror uansett det er så mye kvalitet i stallen at det vil rette seg, men for første gang er det vel reell mulighet for et snarlig trenerbytte. Viktig kamp i helga. Sogndal slo Sandnes Ulf og holdt nullen. Jeg ble ikke mindre bullish av det, syns det ser litt lovende ut i saftbygda.

Status 2023:

Spill: 2

Innsats: 20

Gevinst: 20,3

TBP: 101,5

Status OBOS Totalt:

Spill: 92

Innsats: 920

Gevinst: 967,4

TBP: 105,2

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Obos over tre dager denne helga, fire i dag, tre i morgen og en mandag. Jeg er veldig for mandagskamper og vil gjerne ha mer Obos-kamper på mandager, da er konkurransen mindre om tv-seerne og produktet får skinne.

Men over til oddsen og jeg syns det er en del spennende muligheter. Det blir litt stilcrash når Åsane reiser til Høddvoll. I utgangspunktet så tenkte jeg at Hødd var for store favoritter, men det er et fryktelig tungt lag på dødballer, og det er samtidig Åsane store svakheter. Så da lar jeg dette passere, samme med under 2,5 mål - selv om Hødd er et underlag så kan det bli litt dødballmål her.

Mest interessante oppgjøret i dag er mellom Kristiansund og Kongsvinger. All press på Christian Michelsen og vi skal huske på at de taklet presset ganske bra i fjor høst inntil det kollapset i siste kampen. Jeg syns Kongsvinger er litt overvurdert, og samtidig er nok oddsen en litt overreaksjon på to tap der KBK strengt tatt var best i begge kamper. Til to ganger pengene syns jeg dette er et godt spill og prøver å fange den så omtalte fallende kniven. Så skulle jeg ønske de hadde skiftet keeper, men det skjer vel ikke...Uansett, jeg velger meg det som rundens hovedspill.

Ingen aktuelle spill for meg i de to andre kampene, Raufoss ga meg en på kjeften sist helg og jeg vil gjerne se de litt mer før jeg kan ha noe selvtillit rundt deres nivå. Jerv vinner vel, men som jeg skrev om Ranheim sist - det er oddsnivå som er skummelt i årets sesong, det er ikke så ofte lag skal være så klare favoritter.

Over til søndag, Moss har fått en veldig bra start på året - selv om de bare står med to poeng. Så har sikkert kampene tatt mye energi, og spørsmålet er om de kan holde det oppe her. Sogndal får ikke mye respekt i oddsmarkedet, bare knapp favoritt mot et nyopprykket lag. Jeg er i kvaler om en borteseier med pengene tilbake ved uavgjort eller et spill på under 2,5 mål er best. Jeg liker under-spill på naturgress på denne tiden av sesongen, så er nok banene i kjapp bedring og det er ikke så relevant om et par uker. Jeg går nok for begge spillene og drar litt ned på innsatsen for å få balanse.

Ranheim har fått en god start på sesongen, og jeg syns ikke de skal være noe særlig til underdog mot KFUM som på sin side har fått en veldig svak innledning. Så skal sikkert Oslo-laget revansjere seg, men er man sårbar bakover så er ikke Ranheim og hurtig 4-3-3-ball det letteste å møte. Jeg går nok for Ranheim med pengene tilbake ved uavgjort. Bryne mot Start virker rimelig prissatt, jeg hadde vel forventet Start som litt større favoritt siden oddsmarkedet er så glade i sørlendingene, men om ikke det blir veldig dropp mot kampstart så er det bare å stå over.

Mjøndalen sliter med å score mål, og nå møter de et Fredrikstad-lag som nesten ikke slipper inn mål og har en trener som setter sin ære på å holde nullen. Det lukter målfattig lang vei av dette oppgjøret og det er fin odds på under 2,5 mål her.

Hovedspill:

Kristiansund - Kongsvinger, hjemmeseier - 2,00 Coolbet

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Eliteserien starter med desserten, før vi får mer kjøttkaker i brunsaus i morgen. Tre store favoritter denne runden, og det ligger vel i kortene at alle tre gjør jobben.

Desserten er selvsagt Brann mot Vålerenga foran et utsolgt stadion, det blir sikkert en festlig opplevelse og så er spørsmålet om Fagermo klarer å være party pooper. Han har lykkes med det før og jeg tenker at han vil prøve å stenge ned så godt som mulig. Jeg har vel ikke helt tro på at det vil lykkes, men jeg spiller ikke Brann på 1,40-tallet heller.

Over til søndag, og topp mot bunn når Glimt gjester danskebåten i Ålesund. AAFK har ikke vært så dårlig, tapt to jevne kamper - men dette er jo en annen type test. Jeg er litt overrasket over at man får såpass godt betalt for et over-spill her, men det som gjør at jeg holder igjen er at Glimt har cupkamp til uka. Så kan bli litt bremsen på utover kampen om de har ledelsen. Rosenborg vinner sikkert, men det er verd å nevne at Sandefjord var en giant-killer i fjor og dette er en type match de elsker.

Hvor har man verdi denne runden da? Jeg liker naturlig nok under-spill på Nadderud, selv om begge lagene gikk over forrige kamp. Banen er fortsatt dårlig, det er en kamp med to lag som er forventet å være i bunnstriden, så jeg syns alt peker mot at det blir tett og jevnt. Litt bekymret over Haugesund sitt forsvar, så Stabæk er rettmessig favoritter. Uansett under 2,5 mål er spillet.

Sarpsborg blir overraskende store favoritter hjemme mot Odd. I utgangspunktet så er det ikke så mye som skiller lagene, begge er forventet å være midt på tabellen en plass. Så slik sett hadde rundt 2 i odds vært mer naturlig. Så til denne oddsen er det et autobet på Odd, og så har jeg hatt problem å komme rett på dem under Paco sin ledelse - men de får en ny sjanse og X2 er varianten.

Meldt vinterlige forhold i Tromsø, og et hjemmelag som foreløpig har fått godt betalt møter et Viking-lag som har imponert meg. Jevn odds, og det er kanskje greit. Jeg er uansett mer interessert i et under-spill her, Tromsø scorer ikke mål og Viking virker godt strukturert om dagen. Tar man med vanskelige spilleforhold så peker det meste mot et målfattig oppgjør. Den vågale kan kanskje spille at Viking vinner uten å slippe inn mål. Siden det er meldt snø i Tromsø så velger jeg meg også denne kampen som snøball, under 3,5 mål.

Molde under press, blir klare favoritter på Åråsen. Kanskje litt i overkant til og med. Men jeg har ikke blitt imponert over LSK til nå og vi kommer ikke bort fra at olde har vært skikkelig uheldig til nå i år - det bør jevne seg ut, kanskje allerede i morgen kveld. Så ingen spill.

Hovedspill:

Stabæk - Haugesund, under 2,5 mål - 1,88 Pinnacle


Snøball:

Tromsø - Viking, under 3,5 mål - 1,35 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Har vært på reise denne uka så oppsummeringen får gå litt fort.

Litt surt tapt hovedspill med Stabæk, det røde kortet forandrer naturligvis forutsetningene - men Haugesund svarte bra på det i starten, og jeg ble optimistisk på at de kunne gjøre det til en jevn kamp i 2.omgang. Men det ble i stede to ganske kjappe mål til bærumslaget og tapte units for min del. Ellers var vurderingene gode, tross at snøen uteble i Tromsø så var det lite tvil om at verdien var på undersiden. Tromsø var kanskje igjen litt heldige, spesielt i 2.omgang så ble TIL presset langt ned i banen. Heldige har ikke Molde vært, og de er på vei å miste muligheten til gullet etter kun 1 av 9 poeng. De kan fort være avhengig av å slå Glimt i begge kampene i år for å forsvare seriemesterskapet. Odd har ikke sluppet inn mål i år, og selv om Sarpsborg tidvis hadde presset så syns jeg tross alt det var et fortjent poeng dem tok med seg til Skien.

Rosenborg rundens store skuffelse, det er grunn til å bekymre seg for de offensive kvalitetene i laget og når man er begrenset offensivt så ligger poengtap nært til.

Status 2023:

Spill: 3

Innsats: 30

Gevinst: 20,2

TBP: 67,3

Status Totalt:

Spill: 333

Innsats: 3330

Gevinst: 3718,55

TBP: 111,7

Snøball:


-370 kroner

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Kanonrunde for vurderingene i Obos, var et overtidsmål i Moss unna å treffe på absolutt alle vurderingene.

Kristiansund var fullstendig overlegen Kongsvinger og ga virkelig svar på tiltale. Fredrikstad imponerte mot Mjøndalen, og heldigvis var de ikke så effektive - ellers kunne under-spillet ha røket. Sogndal vant fortjent mot Moss, de ble faktisk til slutt ganske klar underdog mot et nyopprykket lag. Så sogningene får ikke mye respekt i oddsmarkedet. Det gjør heller ikke Jerv som ble spilt opp kraftig igjen, og igjen la jeg ut spill på dem på twitter. Og igjen vant dem, det var fortjent selv om det som seg hør og bør i Obos-ligaen ikke var udramatisk.

Status 2023:

Spill: 3

Innsats: 30

Gevinst: 40,3

TBP: 134,3

Status OBOS Totalt:


Spill: 93

Innsats: 930

Gevinst: 987,4

TBP: 106,2

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Igjen starter vi med desserten i toppgjøret mellom Glimt og Brann. Og jeg ble noe overrasket over at nordlendingene ikke er større favoritter, måtte gå tilbake å sjekke stengeoddsen mellom Glimt og Molde i fjor - og da sto Glimt i 1,68. Nå får man faktisk over 1,80 på Glimt, som sannsynligvis er et bedre fotballag i år enn i fjor - og selv om Brann er gode syns jeg det er urimelig å sammenligne dem med fjorårets overlegne seriemester. Begge spilte cup i midtuka, og der Brann fikk opptur så ble det nedtur for de gule. Uansett så er belastningen lik rent fysisk og det er mer styr når man er klar for finale enn når man bare reise hjem som taperlag. I følge lokalavisa så var det igjen folksomt på treninga i Glimt etter at laget slet med litt sykdom og småskader, kanskje viktigst at Vetlesen er tilbake. Pellegrino gikk tidlig av treninga, men jeg mistenker at det er mest for å unngå unødvendig belastning. Fin verdi på serielederen her.

Alternativet til hovedspill er Odd, dem er knapp underdog hjemme mot Rosenborg og med tanke på hvordan sesongen har innledd så syns jeg ikke det er helt rimelig. Oddsen har dog droppet litt, og ganske stor uavgjortfare i en kamp som er forventet å bli tett og jevnt. Så til slutt havnet jeg på Bodø/Glimt som hovedspillet denne runden.

Ellers er det faktisk ikke lett å finne noen gode verdispill denne runden. Jeg syns Molde er priset litt for høyt, tross mager poengfangst så har spillet vært bra og jeg vil bli veldig overrasket over de ikke slår et Stabæk-lag som tross alt er ganske så begrenset. Og det kan fort være proppen ut her, jeg velger meg ren Molde-seier som omgangens snøball.

Tromsø mistet sin eneste skadefrie spiss denne uka, og for et lag som ikke scorer mål så lover det ikke godt. Så under-spill er alltid aktuelt med Gutan, så er nok Godset mer offensivt lag på hjemmebane. Men de sleit å skape allverden mot Aafk. Det kan de gjøre her også, selv om TIL er et langt mer spillende lag enn Aalesund. Styrer nok unna spill her. Godbit på mandag da Vålerenga og Lillestrøm møtes, et lokaloppgjør der det er helt åpent. Jeg ser ikke helt noen god vinkel på spill, det kan bli en stillingskrig eller det kan bli proppen ut. Og hvordan reagerer LSK på oppturen fra midtuka?

Hovedspill:

Bodø/Glimt - Brann, hjemmeseier 1,83 Coolbet

Snøball:

Molde - Stabæk, hjemmeseier 1,36 x 240 kroner Pinnacle

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg har Ranheim som bankers i dag hjemme.1.70 Coolbet er grei verdi mot Skeid.

Ikke at jeg følger så godt med på OBOS, men denne ser ut som plankekjøring. :roll:

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Går inn i Obos-ligaen med god selvtillit, men det er ganske tricky runde med mange favoritter priset godt under 2 i odds som bør vinne. Dog er dette Obos, og som jeg har nevnt gjentatte ganger er årets sesong veldig jevn så det er fullt mulig at det bare er å spille mot favoritter i 1,60-1,80 området og tjene penger.

Oddsmarkedet har virkelig fått troa på Kristiansund, de er blitt spilt kraftig ned i løpet av uka etter sin sterke prestasjon mot Kongsvinger, så hjelper det på at de møter Mjøndalen som fremstår veldig hjelpeløse og kan fort være en kandidat for nedrykk i år. Så syns jeg ikke 1,80 som oddsen er nå er i nærheten av spillbart og det er bare å styre unna.

Ranheim blir også stor favoritt, de klarte å snu til seier fra samme oddsområde mot Bryne - men det var ikke imponerende. Ranheim har fått godt betalt nå, og Skeid har på sin side vært litt uheldig. Dog så er Ranheim et fint medgangslag, så ingen grunn å stille seg i veien for toget. Sogndal har fått en god start, og er med rette klare favoritter mot Bryne. Men Bryne er ekle å møte og jeg syns dette blir en interessant test for styrken i dette Sogndal-laget. Så ingen spill på dagens kamper.

Ikke overraskende så liker jeg igjen under-spill i Fredrikstad og det blir litt never change a winning bet her. De er nok for store favoritter mot Sandnes Ulf, men jeg føler meg mer komfortabel med å gå på et under-spill. Ulf hadde jeg som et overlag før sesongen, men til nå i år så har det blitt lite mål også for rogalendingene. Men oddsmarkedet kjøper ikke nye Ulf helt, og jeg tenker å ta meg betalt. Under 3 mål blir rundens hovedspill.

Jeg liker også Jerv, de blir bare knapp favoritt mot Moss. Dette er tross alt to lag som hadde to divisjoner mellom hverandre forrige år og jeg syns Moss er litt hypet opp som følge av de to første kampene. Nå får de heller ikke fordelen av naturgress siden også Jerv spillet på gress. Så har oddsen på Jerv gått opp frem mot kampstart de siste rundene, men dem som har spilt mot sørlendingene er kanskje klok av skade nå? Fristende å gå for ren borteseier, men tror jeg velger meg -0,25 for å ikke være helt crazy.

Ellers ingenting som står ut for meg oddsmessig, så det får bli med disse to anbefalingene.

Hovedspill:

Fredrikstad - Sandnes Ulf, under 3 mål - 1,88 Pinnacle

Reddington

Legg inn av Reddington »

Følger på Glimt.

startelver

Legg inn av startelver »

Det gikk ikke så bra med Ranheim nei , følger på underspillet Fredr Sandnes

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

startelver skrev: søn apr 30, 2023 10:52 am Det gikk ikke så bra med Ranheim nei , følger på underspillet Fredr Sandnes
Var å så den kampen live. Antall supporter borte var seks

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Fredrikstad leverer igjen, og mer udramatisk enn en 0-0 kamp når man sitter på under 3 mål skal godt gjøres å komme. Så kunne jeg også ha valgt Sandnes Ulf som spill, de var helt på høyde med de røde og hvite gjennom kampen.

Jeg skrev om lagene priset mellom 1,60 og 1,80 forrige runde, og dem gjorde det veldig dårlig. Kun 1 av 6 vant (Kristiansund), Ranheim, Kongsvinger og Start tapte - mens Sogndal og Fredrikstad spilte uavgjort. Og oddsen på samtlige favoritter gikk oppover (noen til og med kraftig - Start gikk fra 1,70 til over 2,2), så det ble en skikkelig jackpot for dem spilte mot favorittene. Jeg var jo inne på at det kan være så enkelt i år at man bare skal spille mot alle favoritter som står i under 2 i odds, ligaen er så jevn at det sjelden er verdi. Unntaket kan være Kristiansund, men de skal vel helst vise mer enn stabilitet over 2 kamper før jeg er solgt på det.

Jerv skuffet, jevn kamp mot Moss der de ga bort en ledelse og en fjær i hatten til østfoldingene som har fått en god start. Sogndal som jeg har som en opprykksfavoritt klarte å rote bort 2-0 ledelse, og det viser litt om mentaliteten i klubben - i stede for å fortsette å kjøre på på 2-0 så skal de forsvare det inn og det evner de ikke. Start gikk på en enda verre smell, ledet 1-0 til det gjenstår 6-7 minutter og klarer å tape 3-1. Typisk tapermentalitet.

Allerede ny runde i morgen, så jeg skal komme med tips der i morgen tidlig.

Status 2023:

Spill: 4

Innsats: 40

Gevinst: 59,1

TBP: 147,8

Status OBOS Totalt:


Spill: 94

Innsats: 940

Gevinst: 1006,2

TBP: 107,0

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

En dramatisk runde i Eliteserien er over. Brann så nær å gjøre det helt store i Bodø, men måtte til slutt ta til takke med 1 poeng. De skal vel være glad at ikke utligningen kom noen minutter tidligere, for da kunne det blitt en storstilt snuoperasjon fra gullfavorittene - Brann var skikkelig svimeslått i sluttminuttene. Uansett en feilvurdering fra min side på nivået mellom Glimt og Brann, første omgangen til Glimt var helt fryktelig og sannheten er jo at det ikke var første gang i år dem fremstår svake. Cupkampen mot Viking viste sårbarheter og det at de har fått noen veldige gunstige kamper innledningsvis av sesongen der de stort sett har scoret på første mulighet og kunne styre kampene udramatisk hjem gjorde at det ble lett å overvurdere nordlendingene. Og når oddsen var høyere enn jeg hadde sett for meg så hoppet jeg til, og det ble feil.

Odd burde nok vunnet over RBK, men det var tett og intensiv kamp - men spill på dem som underdog var uansett ikke dumt, så hadde det sett i ettertid vært bedre med et under-spill. Odd har spilt 0-0 i tre av fire kamper, det vil jeg tro vi må veldig mange år tilbake for å finne noe lignende. Og det samme gjelder 7-3 kampen i Stavanger, med hele 9 mål i 2.omgang - jeg kan ikke huske noe slikt i Eliteserien før.

Både fotball og oddsspilling kan tidvis være utrolig smertefullt, og det var det til fulle i Molde denne helga. Med en tidlig ledelse og fullstendig overkjøring så var det vanskelig å se for seg noe annet enn en klar Molde-seier. Men på få minutter har Stabæk snudd det til 2-1 ledelse, og det egentlig uten at de skapte en eneste sjanse. Så skal Stabæk bli redusert til 10 spillere etter knotter i halsregionen på Eriksen, men verken dommeren eller VAR klarer å følge regelboka og vi har nok en stor dommerskandale. Og det er frustrerende når dømmingen ikke er konsekvent, sist helg hadde vi også to andre karatespark - et ga rødt og et bare gult. VAR gjør rett og slett ikke dømmingen bedre, det skaper feige dommere som ikke tør ta avgjørelser på banen, og i VAR-rommet så er diskusjonen gått fra om det er en riktig eller feil avgjørelse til å filosofere om det er opplagt eller ikke. Så da blir det ekstremt subjektivt, og langt verre enn om et dommerteam bare selv tar avgjørelsen. VAR vil rette opp noen grove feil fra dommere, men det er ikke verd prisen - verken økonomisk, det at det tar bort spontaniteten fra fotballen og at vi diskuterer med dommeravgjørelser enn det faktiske spillet. Drittlei!

Fryktelig start for snøballen, og alle tre spillene som har røket har hatt odds under 1,10 underveis - og jeg er faktisk godt fornøyd med alle spillene, likevel står man altså med 1 av 4. Brutalt.

Brutalt var det også for Vålerenga, jeg syns de var overraskende lite kynisk i sluttminuttene - om det er en kamp hvor man skal drive shithousery så er det denne. Vålerenga var gode offensive i 1.omgang, og de viste litt hvorfor jeg hadde plassert de rett bak de beste på tabellen i år. Men defensivt henger det ikke helt sammen og det er skuffende med tanke på at de har sterke navn i forsvaret og det er Fagermo sitt ansvar å få orden på det. Så han bør være under press etter denne svake starten på sesongen - og det sluttet jo ikke bra i fjor heller.

Jeg trodde faktisk jeg skulle skrive om den første treneravgangen i dag, men slik ble det ikke siden Lars Arne Nilsen får sjansen igjen i morgen. Dog tyder mye at han sitter på lånt tid, og det kanskje mest er praktiske årsaker til at ikke byttet kom når det kun var 3 dager mellom kampene. Uansett så bør jo styre og sportslig ledelse også ta konsekvensene av at de ga han ny kontrakt etter sesongen i fjor. Ting hadde allerede kollapset, det var uro i spillergruppa, publikum var dritt lei LAN sin fotballfilosofi og likevel så trodde ledelsen i klubben at det bare skulle snu av seg selv. Totalt manglende lederskap. Så er spørsmålet om trenerbytte vil hjelpe, det er tøft nivå i år uten noen klare bunnkandidater og det er sannsynlig at lag må et stykke opp på 30-tallet i poeng for å klare seg.

Tromsø har fått en fantastisk start på sesongen resultatmessig, men man kommer ikke bort fra at spillet ikke har stått i forhold og det skal bli interessant å se hvordan oddsmarkedet vurderer det - markedet er blitt veldig følsomt for underliggende tall og straffer lag som overpresterer sin xG hardt.

Tre midtuke-kamper i morgen, det er kamper som var berammet i sommer, men som kommer nå for å tilrettelegge for lagene som skal spille E-cup. Mest interessant er selvsagt Rosenborg mot Brann, der bergenserne blir ganske klare favoritter på bortebane. Jeg vet ikke helt om jeg kjøper det, tredje bortekampen på en uke for bergenserne og begge de to siste har vært ganske mentalt og fysisk krevende. Det er ikke ofte RBK er store underdogs på hjemmebane, i fjor var de verken det mot Molde eller Bodø/Glimt (sistnevnte var dog motivasjonsbetinget på slutten av sesongen). Så jeg tror det er verd å spekulere i gå mot brann-toget. Så leste jeg at Holse er ute en god stund nå, og det var jo allerede litt tynt med offensiv kraft - kanskje oddsen på trønderne skal videre opp?

Glimt kjennes også som for stor favoritt, Odd får ikke mye cred i oddsmarkedet - og som med Brann er det tredje kampen på en uke for Glimt (men uten like stor reisebelastning). Så ble det skikkelig deng i fjor, med 7-0. Men Odd vant hjemmekampen mot Glimt. Jeg er litt redd for Paco-ball i slike type kamper, og så gikk Solomon Owusu ut til pause mot RBK. Det er viktig for Odd sine sjanser at han kan spille her. Så får vurdere et handikap-spill frem mot kampstart, kanskje se lagoppstillingene først. Molde er vel bare å styre unna, uflaksen må jo snu snart - men oddsen er fryktelig lav, spesielt med tanke på at det er lokalderby.

Status 2023:

Spill: 4

Innsats: 40

Gevinst: 20,2

TBP: 50,5

Status Totalt:

Spill: 334

Innsats: 3340

Gevinst: 3718,55

TBP: 111,3

Snøball:

-570 kroner

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Midtuke i OBOS er fine greier, ingen kamper som står ut spesielt sportslig - men oddsmessig syns jeg det er en god del å bite i.

Kristiansund ser ut til å bli rundens største favoritt, ikke så overraskende siden oddsmarkedet ikke har troa på Sogndal og Michelsens menn har to gode kamper på rad. Jeg syns det er veldig vanskelig å vurdere verdi i kampen, ser man bort fra 2.omgangen mot Bryne så har Sogndal vært gode samtidig har Kristiansund med litt margin ligaens beste lag på papiret. Jeg heller mot under 3 mål, oddsen har skutt litt i været uten at jeg helt ser argumentet for det.

Det andre nedrykkede laget er jeg mer interessert i i dag, det er ikke for at jeg syns Jerv har vært så god i år, men for at Mjøndalen ser fryktelig svake ut og nå skal de bort på naturgress. Jeg hadde forventet meg odds på en plass på 1,70-tallet og når det i stede er over 1,90 så syns jeg det er enkelt spill å sette. Det blir også rundens hovedspill.

Hovedspillet kunne like gjerne ha vært nok et underspill i Fredrikstad-kamp, men oddsen har falt litt på under og jeg er litt skeptisk til forsvarsspillet til Bryne - de har sluppet inn 2 mål i tre kamper på rad. Men på den andre siden kan man nesten spille blindt på under i Fredrikstad sine kamper. Uansett en åpen kamp, tror verdien ligger på bortesiden om noe - men for knapt til å spille om ikke Bryne skulle bli klar favoritt til slutt.

Sandnes Ulf gir et godt bilde av nye OBOS-ligaen, fra å være et texas-lag så er det blitt trygghet først og to 0-0 kamper på rappen. Så får vi se hvor lenge det varer, jeg er ikke overbevist om Ulf som underlag. Her møter de et lag som er på vei inn i en liten krise, de har sett fryktelig ut de siste kampene - en ting er å bli rundspilt av Kristiansund, noe annet er å bli knust av nyopprykkede Hødd på hjemmebane. Oddsen indikerer at markedet ser på Kongsvinger som et bedre lag enn Sandnes Ulf, jeg er ikke helt der og syns verdien er på hjemmesiden. Odds på 1,80-tallet for hjemmeseier med pengene tilbake ved uavgjort er pent og verd en innsats.

Raufoss er en positiv overraskelse i år, det ser ut som dem har tenkt å gjøre sesongtipset mitt med dem nederst på tabellen til skamme. Så ble det en intens kamp mot Start og lang reise hjem - så jeg er skeptisk til dem som stor favoritt her. Og selv om Åsane står uten seier så syns jeg de har hatt en positiv start på sesongen, der de har vært på høyde eller bedre i alle kampene. Verdien ligger på bortelaget, så trender oddsen nedover på Raufoss så blir ikke overrasket om man får bedre odds nærmere kampstart.

Også Skeid blir klare favoritter, sikkert pga den sterke seieren i Trondheim. Dette blir dog en helt annen type kamp og vi så mot Hødd at det ikke er så enkelt å få til ting mot defensive lag. Jeg hadde egentlig sett for meg odds i nærheten av den Skeid hadde mot Hødd der 2,25 var markedsledende - i stede ser vi under 2 i odds. Så rent intuitivt så kjennes det ut som verdi på bortesiden.

Hødd - Ranheim og KFUM mot Start har jeg ingen sterke meninger om, jeg ser Hødd spilles litt ned og er på vei til å bli ganske klare favoritter. Det er mulig det er en overreaksjon på deres sterke seier på Kongsvinger samt Ranheims katastrofekamp mot Skeid, men jeg lar nok kampen passere om ikke oddsen fortsetter nedover.

Hovedspill:

Jerv - Mjøndalen, hjemmeseier - 1,95 Coolbet

startelver

Legg inn av startelver »

Nydelig, følger på Jerv.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Skuffende midtuke med Jerv. Kongsvinger var ekstremt effektive, og selv om Jerv var det beste laget så var det en underprestasjon. Så skulle bare holdt meg til under-spill i Fredrikstad, ny 0-0 kamp - snakker vi om Norges kjedeligste fotballag? Sandnes Ulf var fryktelig svak lenge, men det ble en skikkelig sluttspurt og veldig nær utligning i overtiden.

Ellers gode vurderinger, Åsane var uheldige - tre ganger traff de treverket. Så hadde Raufoss sine store sjanser også, ganske utrolig at kampen endte målløst. Moss fortsetter å imponere og var nært å ta med seg alle poengene tilbake til Østfold. Hødd og Ranheim spilte rundens kjedeligste kamp, der ga 0-0 et riktig bilde. Sogndal ga Kristiansund en god fight, og jeg fortsetter å være positiv på deres vegne. Start begynner å ligne seg selv, helt texas kamper og umulig å spå hva de skal finne på.

Status 2023:

Spill: 5

Innsats: 50

Gevinst: 59,1

TBP: 118,2

Status OBOS Totalt:


Spill: 95

Innsats: 950

Gevinst: 1006,2

TBP: 105,9

Freddien

Legg inn av Freddien »

GoingKronos skrev: lør mai 06, 2023 10:28 am Kongsvinger var ekstremt effektive, og selv om Jerv var det beste laget så var det en underprestasjon.
Kongsvinger - Jerv spilles i morgen, eller er du veldig forutseende her ? ;-)

Noen tips for dagen i Obos ?
For meg stinker Mjøndalen - KFUM uavgjort, og jeg tror Åsane og Raufoss har en fair sjanse i vanskelige bortekamper mot hhv Ranheim og Sogndal. UB i de to kampene for de som ikke spiller høyoddsere

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Freddien skrev: lør mai 06, 2023 11:53 am
GoingKronos skrev: lør mai 06, 2023 10:28 am Kongsvinger var ekstremt effektive, og selv om Jerv var det beste laget så var det en underprestasjon.
Kongsvinger - Jerv spilles i morgen, eller er du veldig forutseende her ? ;-)
Disse Vegard Hansen lagene er forvirrende, skulle stått Mjøndalen ;)

Kommer med min gjennomgang nå, jeg er litt småforelsket i Sogndal så der skiller vi veier.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Vrien Obos-runde foran oss, 4 matcher i dag og like mange i morgen.

Kristiansund blir korrekt stor favoritt mot Bryne, men Bryne er alltid en tricky motstander og på 1,50-tallet så er det vanskelig å tro at det er noe verdi å hente. Ranheim blir også klar favoritt mot fortsatt seiersløse Åsane, men som jeg har vært inne på så har bergenserne fått veldig dårlig betalt til nå. Jeg styrer unna, men om noe så ligger nok verdien på bortesiden - men andre bortekampen på tre dager er tøft.

Mjøndalen og KFUM er lett å unngå spill i, helt umulig å vurdere sjansene for meg - to lag som har underprestert til nå i år. Så da står vi igjen med Sogndal mot Raufoss og jeg har litt verdi på hjemmelaget. Oddsen ser ut til å være på vei oppover og blir ikke overrasket om den går litt videre opp mot kampstart. Jeg har litt over 50% sjanse til Sogndal, jeg syns de spiller veldig fin fotball og har et stort offensivt potensiale. Så det er det skjøre mentale som gjør at jeg holder litt igjen. Jeg blir ikke helt klok på Raufoss, de har variert ganske mye og de kunne fort tapt i midtuka mot Åsane.

Over til søndagen, og som vanlig må vi snakke under-spill i Fredrikstad. Så møter de Skeid som kanskje er det klareste over-laget i serien, de er foreløpig over i 4 av 5 kamper og det er ikke tilfeldig. Men samtidig så justerer ikke oddsmarkedet seg inn på Fredrikstad enda, så da er det bare å fortsette å spille. Under 3 mål er nok vesentlig bedre enn under 2,5 mål.

Kongsvinger er en favoritt i oddsmarkedet, de har blitt spilt kraftig ned her og jeg syns ikke det er berettiget. Ingenting de har vist til nå har tydet på at de er noe annet enn et midt på treet lag. Med odds på 1,90-tallet for hjemmeseier så sier oddsmarkedet at Kongsvinger er 20-25 punkter bedre enn Jerv og det ser jeg ikke. Jerv har skuffet til nå, og jeg har brent meg litt - men til denne oddsen er det et autobet og det er også rundens beste spill.

Hødd er årets overraskelse til nå, og oddsmarkedet har justert seg - man får faktisk høyt 1,80-tall på Start. Men likevel så frister ikke spill på Start, både for at de er skaderammet og kronisk ustabil. Skal man spille på Start så bør man sikkert kjøre et handikap, men Hødd er vanskelig å score på så enkelt å stå over. Samme med Moss og Sandnes Ulf, veldig vanskelig å vurdere sjansene i.

Hovedspill:

Kongsvinger - Jerv, uavgjort/borte - 1,94 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

En ganske ordinær runde av Eliteserien denne helga, normalt sett er jo Rosenborg og Vålerenga en godbit - men sannheten er jo at det er to ganske så triste lag som mætes. Men begge trenerne er under press så det gir jo en spenning rundt kampen. Oddsen på trønderne har gått oppover, som riktig er. Jeg syns det er vanskelig å argumentere at RBK skal ha over 50% sjanse mot et Vålerenga som tross alt gjorde en god innsats lenge mot Lillestrøm. I tillegg har Enga to dager med hvile og det har litt å si her.

Det er ikke helt lett å finne verdispill denne runden, og jeg syns under 2,5 mål i Stabæk mot Sarpsborg står ut. Jeg har Stabæk som et ganske klart underlag, og den sære kampen i Molde endrer ikke på det. Sarpsborg har vært veldig kynisk til å nå i år, alle fire kampene har gått under og utenom Glimt-kampen så har ikke det vært noe å si på. Jeg ser ingen større argumenter for at dette skal bli målrikt. Det blir rundens hovedspill. Ikke så mange argumenter for mye mål i Tromsø heller - to lag som er bedre defensivt enn offensivt og det lukter litt stillingskrig over matchen. Men oddsen har droppet som gjør det mindre interessant, det er kanskje mer verdi på bortesiden. ingen tvil om at Odd har sett best ut av de to lagene til nå i år. Så er det dette med at laget kommer fra en tøff bortekamp i Bodø, så andre langreisen på kort tid. Så verdien er nok litt for knapp.

Jeg tenkte det kanskje var verdi på Lillestrøm, men har lest om sykdom i troppen og da blir ting fort mer usikkert, uansett er dette en omkamp fra cupen og da var det helt jevnt der LSK dro det lengste strået - og ingenting tyder på at dette skal bli noe annet enn en jevn kamp. Da bør jo 2,30 være verdien på pengene tilbake ved uavgjort. Hadde fort blitt hovedspill om det ikke var for sykdomssituasjonen hos kanarifuglene.

Jeg skal velge meg Viking som rundens snøball, jeg har latt meg imponere over dem til nå i år og Strømsgodset er absolutt en kandidat til ligaens dårligste bortelag. Viking er litt momentum-lag og det virker som ting begynner å rulle. Jeg har riktig odds lavt 1,50-tall og man kan fortsatt få 1,60 for hjemmeseier. Det er sikkert ikke feil å spille handikap heller.

Bunnoppgjør mellom Aalesund og Haugesund er bare å stå over, mulig effekt av trenersparking - men det blir mest gjetting. Jeg syns både Molde og Brann blir fryktelig store favoritter. I fjor spilte jeg Molde borte mot HamKam - da fikk jeg 2,10 i odds (og den gikk videre opp mot kampstart), nå er oddsen 1,70. Jeg syns ikke det er helt rimelig, men jeg ble litt sjokkert over HamKam sin 2.omgang i Stavanger - men hjemme har det sett bra ut til nå i år. Så til denne oddsen er det kanskje verd å spekulere i at Molde fortsetter å trøble. Brann står i 1,25 nå mot Sandefjord, selv om vestfoldingene har gjort det bedre enn forventet med poeng på Lerkendal nå sist. Men de møttes i cupen og da var Sandefjord helt sjanseløst. Dog gress nå, så det bør være en fordel for Sandefjord. Men ikke nok til å spekulere.

Hovedspill:

Stabæk - Sarpsborg, under 2,5 mål - 2,10 Coolbet

Snøball:

Viking - Strømsgodset, hjemmeseier - 1,60 Coolbet x 200 kroner

startelver

Legg inn av startelver »

Tror jeg ville holdt meg unna Jerv, de virker fryktelig ustabile for tiden, men UB kan jo gå.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tipping»