Tippeligaspill

Svar
GoingKronos

Re: Tippeligaspill

Legg inn av GoingKronos »

Etter å ha rettet opp skuta så gikk det på en ny smell forrige uke. Molde var både langt mer kyniske og gode på det enn jeg hadde forventet utfra at de manglet spillere bakover, TIL skapte ikke stort med sjanser. Så kunne det nok endt annerledes om ikke TIL ble snytt for straffespark, Eskås har klatret oppover i Europa som dommer - og jeg er nok enig i at han er Norges beste dommer for tiden, men det gjøres fortsatt for mange dårlige vurderinger.

Mine vurderinger ellers var gode, at begge lag scorte på Hamar var helt fortjent - det var tidvis en veldig åpen kamp. I Kristiansund ble det mer drama, men selv om KBK tok pause på 3-1 så følte jeg meg aldri sikker på +0,5-spillet - jeg har fortsatt RBK sin snuoperasjon i Skien i friskt minne, og det virker som Rekdal har funnet riktige knapper å trykke på underveis i mange av kampene. Så blir 2.omgang helt texas og selv når det sto 4-4 etter cornermål til hjemmelaget på overtid så var jeg ikke sikker på at det skulle holde - spinnvill kamp rett og slett.

Ellers var det vel ikke så mye å legge merke til, det var jevnere på Åråsen enn resultatet tilsier. Lillestrøm har gått fra å ikke slippe inn et eneste mål hjemme før ferien til at det kun er Sandefjord som ikke har scoret på dem etter ferien (og selvsagt, siden det er slik den siste tiden har vært for meg, var det en kamp jeg spilte begge lag til å score i).

Status 2022:

Spill: 24

Innsats: 240

Gevinst: 225,3

TBP: 93,9

Status Totalt:

Spill: 324

Innsats: 3240

Gevinst: 3618,15

TBP: 111,7

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det ble 0-0 mellom Kongsvinger og Sogndal, og det at Sogndal har holdt nullen i to kamper på rad er ganske utrolig med tanke på hvordan de har sett ut denne sesongen. Kongsvinger var hakket bedre, men det var virkelig ikke noe fyrverkeri av en kamp så ikke alt for mye å si på at det endte målløst. Det var den tiende kampen i Obos i år som endte uten mål - så skal man spille 0-0 i kamper så bør han over 20 i odds for at det i snitt skal være verdi i det.

Det begynner å bli lite drama igjen, det ser ut som Stabæk har full kontroll på direkte opprykk nå selv om de har ikke har det enkleste programmet igjen. Blink og Grorud blir 2.divisjonslag neste år så da er kun spenningen om hvem som tar kvalik både opp og ned. Skeid vant fortjent over Bryne, og har altså 4 poeng opp. Det blir tøft med tanke på at Skeid har igjen Brann i Bergen slik at det nok i praksis bare er 3 kamper igjen å gjøre det på.

Opprykkskval er det syv lag som kjemper om, Sogndal skal ikke avskrives siden de har et lett program med Blink, Grorud og Raufoss igjen - i tillegg til Start på hjemmebane. Formmessig så er det nok Ranheim det ser verst ut for, det er virkelig en kollaps etter at de lå på direkte opprykk etter 21 spilte runder.

Status Obos 2022

Spill: 26

Innsats: 260

Gevinst: 225,65

TBP: 86,8

Status OBOS Totalt:

Spill: 86

Innsats: 860

Gevinst: 924,9

TBP: 107,6

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Seks kamper å bryne seg på, etter at Aalesund ikke kommer seg til Grimstad med fly og ikke ville kjøre buss fra Bergen. Og jeg syns oddsmarkedet treffer godt på det meste.

Bodø/Glimt og Molde er store favoritter, og det er vanskelig å spekulere imot noen av dem mot to lag i svak form. Men kampene kommer mellom to viktige kamper i Europa, så da er tanken at det mer er kontrollerte seiere enn storseiere på tapeten. Uansett, jeg ser ingen gode spill her.

Det lukter mål i Skien, Odd er et overlag og Kristiansund må gå for det siden vi nærmer oss punktet der kun seier er godt nok om de skal kunne overleve. Oddsen er dog deretter, så jeg vet ikke helt om 3 mål-linje er så fristende. Godset mot Tromsø er to lag uten stort å spille for, så det kan bli litt hva som helst. Enkelt å stå over, selv om at det ganske spesielt at et lag som ikke har vunnet en eneste bortekamp denne sesongen står så lavt i odds.

Jeg syns Viking blir overraskende stor favoritt mot Lillestrøm, Viking har etter at Berisha ble først skadet og så solgt vært veldig overvurdert. Adams er på vei tilbake for LSK og det gir mer power i laget. Så har jeg ikke funnet ut status på Pettersson og Edh, så jeg regner med at de fortsatt er ute - i det minste er de nok ikke aktuell fra start. Jeg syns det er verd en innsats på +0,25 - vågale kan nok gå for tøffere variant siden uavgjort neppe er et resultat noen av lagene er videre fornøyd med.

Men hovedspillet kommer fra rundens hovedkamp. Rosenborg er undervurdert på hjemmebane, og jeg syns det er overraskende at ikke markedet gir trønderne over 50% sjanse mot et Vålerenga som ikke har for vane å prestere i toppkamper - og nå skal de bort å spille på gress i tillegg. Tror som markedet på mål i kampen, men Fagermo er ofte veldig kynisk i slike kamper så jeg er vel litt usikker på om det er noe verdi. Jeg gjør det enkelt for meg selv å går for ren hjemmeseier og det blir rundens hovedspill.

Hovedspill:

Rosenborg - Vålerenga, hjemmeseier - 2,00 Coolbet

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Ikke kjempelett i OBOS denne runden heller, men den store skrellen har nok allerede vært med Mjøndalens seier over Brann i går.

Veldig interessant kamp mellom Skeid og Start, to lag i god form som møtes. For meg var det veldig usannsynlig at Start skulle vinne fem kamper på rad, men de har funnet en stabilitet som er imponerende. Og ingen tvil om at toppnivået til Start såpass høyt at Skeid skal bli å slite. Skeid sin prestasjon i høst har uansett vært veldig imponerende, bare tapt 2 av 9 kamper og nå er de i en posisjon der de ikke har noe å tape - så det bør bety en fin kamp for nøytrale tilskuere. Jeg står over spill, om det er noe verdi tror jeg det er på hjemmelaget.

Blink er så godt som nede, selv om de skulle vinne sine 4 siste så er jeg ikke sikker på at det går. Men de må jo bare gjøre et forsøk og det blir nok fort straffet mot et Sogndal-lag som har tatt seg litt sammen. Mulig litt verdi på hjemmesiden, selv om oddsen har droppet noe.

Over til mandag, og storkampen er selvsagt KFUM mot Stabæk - og i utgangspunktet er det en generøs odds på bortelaget som i det siste har vist at dem er for god for Obos-ligaen. KFUM Oslo syns jeg har fått bedre betalt enn prestasjonene skulle tilsi og jeg syns vi har sett at det har normalisert seg litt. Kampen spilles også på Intility, så jeg syns vel det skal vurderes som nøytral stadion (og det vil være klart flest Stabæk-supportere på kampen). Det eneste som taler mot spillet er at Stabæk vil være fornøyd med uavgjort, da holde de avstanden nedover. Men til denne oddsen må jeg bare gå for det, det er litt klasseforskjell her. Så Stabæk strak seier er rundens hovedspill.

Det andre spillet jeg liker på denne mandagen er Kongsvinger - Ranheim er en fallende kniv, uten at oddsmarkedet bryr seg så alt for mye om det. Jeg syns ikke det er rimelig at de skal være så klare favoritter mot et KIL-lag som kun har tapt to av 17 kamper siden sommerferien og det var mot Brann og Stabæk. Autospill på laget fra de dype skogene her.

Ellers ingen spill, Bryne har alt å spille for - men Fredrikstad ser litt bedre ut, Sandnes Ulf vinner sikkert - men det er et lag som generelt er vanskelig å stole på. Mens Åsane mot Raufoss er en kamp uten betydning og kan bli litt hva som helst.

Hovedspill:

KFUM Oslo - Stabæk, borteseier - 2,15 Coolbet

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det ble en veldig lett gevinst for hovedspillet, det var kvalitetsforskjell på lagene på Lerkendal - som det har vært så mange ganger før i år. Jeg har inntrykk av at oddsmarkedet undervurderer Rekdal-lag, vi så det samme i HamKam der laget nærmest var uslåelig på hjemmebane samtidig som det ga godt betalt å spille på dem. Vålerenga er i andre enden av det, så fort de vinner noen kamper på rappen så er forventningene at de skal være der oppe og kjempe med de beste.

Viking er også et kapittel for seg selv, der har oddsmarkedet vært fryktelig treig med å se at de faktisk er et klart nedre halvdel lag på tabellen denne høsten og det har vært gull å gå mot dem. Så har jeg ikke vært helt på ballen når det kommer til hovedspill der, men som forrige helg så har jeg anbefalt spill mot dem noen ganger uten at det har blitt hovedspill. Jeg tror kanskje litt av årsaken er at både oddsmarkedet og jeg syns det er litt kjipt, det var så gøy med Viking - masse action i kampene, karakterer på banen, utrolig god stemning på tribunen, unge fremadstormende trenere, det var et herlig eventyr rett og slett. Og så brått var det bare over, og nå er det grått og kjipt. Fotball er brutalt.

Det er fight om 2.plassen og for all det er det sikkert spennende for de som er involverte, men man skal jobbe litt for å engasjere seg for årets sesongavslutning. Direkte nedrykk i praksis være over denne helga også, om Sandefjord gjør jobben sin mot Jerv og KBK ikke vinner. Kampen om å unngå kvalik bør i så tilfelle i det minste leve helt inn.


Status 2022:

Spill: 25

Innsats: 250

Gevinst: 245,3

TBP: 98,1

Status Totalt:

Spill: 325

Innsats: 3250

Gevinst: 3638,15

TBP: 111,9

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

To kamper i dag, og seks i morgen å sette tennene i. Og det er et par spill som er interessante sett til situasjonen lagene er i.

Tromsø mot Odd er først ut, to lag som ligger midt på tabellen uten stort å spille for. Begge lag virker dog å ha god dynamikk i troppene sine, så jeg forventer begge legger ned en god innsats. I utgangspunktet tenker jeg mål, men lagene er litt like så det kan hende at de kan ta hverandre ut, og linja er på 2,75. Jeg står over spill.

Folkebankeren ser ut til å bli Rosenborg, og det er forståelig siden de har vært ligaens beste lag og møter nå et av de dårligste bortelagene i ligaen. Så skal vi huske at RBK har slitt mest mot de svakeste lagene som ikke har prøvd på så mye eget spill (AAFK, Jerv og HamKam) - så blir det interessant å se hvordan Godset fremstår her, siden de ikke trenger å bekymre seg for tabellsituasjonen så bør de være mer offensiv her enn de nevnte lagene. Så har de noen vonde tap borte i det siste, og da er det jo fort at man tighter til defensiv for å unngå en ny ydmykelse. Jeg står nok over, men skulle jeg spilt noe så hadde det nok blitt RBK-siden i en eller annen form - og jeg kan fort bli å gjøre det live når man får en mer feeling for hva Godset vil bidra med.

Over til søndag, og vi har et par viktige kamper både i bunn og toppen. Først Kristiansund, jeg trodde de skulle gå for det mer borte mot Odd - men de var vel så mye opptatt av å beskytte poenget de hadde som å gå for tre pinner. Det kan de ikke gjøre her, her er kun seier godt nok. Og FKH var fryktelige mot Sarpsborg sist, og det virket nesten som de hadde slukket lyset og gått hjem for sesongen. Så er det ikke sikkert at 30 poeng vil holde, og de har tricky kampprogram igjen - og med LSK og VIF igjen hjemme, samt Sandefjord borte i siste serierunde. Men det er ikke bare å slå på bryteren og begynne å prestere igjen, og her vil de møte et aggressivt KBK-lag som har alt å vinne. Jeg syns ren hjemmeseier her er interessant til over 2,30 i odds, KBK slo Viking, Sandefjord og Vålerenga på rappen før de rotet bort en 3-1 ledelse mot RBK sist.

Et annet oppgjør i bunnstriden som er interessant er Aalesund mot HamKam, de har 28 og 26 poeng - og hjemmelaget har en kamp til gode (borte mot Jerv). Et poeng må være veldig fristende for begge lag her rett og slett - hjemmelaget vil holde HamKam (og Sandefjord på avstand), mens gjestene nok ser på alle poeng på bortebane som en bonus og et poeng her vil gjøre at det er veldig usannsynlig at KBK kan ta dem igjen. Så dette bør bli en forsiktig kamp der frykten for å tape er større enn lysten på å vinne. Den tøffe kan selvsagt gå på ren uavgjort, jeg velger meg heller et under-spill. Og det er ikke bare situasjonen som gjør at jeg syns dette er en under-kamp, begge lagene har blitt svekket offensivt utover sesongen med salg og begge trenerne har en ganske forsiktig inngang. Under 2,5 mål blir rundens hovedspill, så går det an å argumentere for under 2,75 mål i stede - begge lag har ofte havnet på nettopp 3 mål. Men den spesifikke situasjonen nå gjør at jeg syns den ekstra forsikringen ikke er verd det.

To oppgjør i toppen, og det er jo noe spesielt at et lag som har 7 hjemmeseiere på rad blir en ganske klar underdog her. Glimt kommer fra en tøff kamp mot Arsenal, de ga alt - men endte med tap, det er alltid tøft psykisk. Jeg tror verdien ligger på hjemmesiden her. Så må Vålerenga gå for det, kun seier har verdi for dem og det kan gjøre at dem blir sårbare. Men den sjansen får man ta, og jeg syns vel egentlig det mest fornuftige er å gå for ren hjemmeseier slik status er. Så det ble et par høyoddsere denne runden. Hovedkampen fra Åråsen, Molde kan være seriemester allerede når de går ut på banen - og uansett så er det jo bare en formalitet siden de uansett vinner gullet i stor stil. Jeg syns oddsen er ganske riktig, blir interessant å se hvor offensiv hjemmelaget tør være - det kan fort bli ganske tamt og forsiktig om hjemmelaget ser at uavgjort er bra. Men om både RBK og Glimt har vunnet så har de kanskje ikke noe annet valg enn å gå mer offensivt ut, og da kan det bli mål. Jeg står over spill - og eventuelt åpner opp for noe livespill senere.

Hovedspill:

Aalesund - HamKam, under 2,5 mål - 2,15 Coolbet

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Noe av det jeg prøver å leve etter er å være en tilgivende person både over andre og meg selv, først og fremst for egen del - å gå rundt med negative tanker ødelegger livskvaliteten. Men jeg har vært sjeldent lenge irritert på meg selv for Stabæk-spillet forrige runde. Jeg skrev rett ut at Stabæk ville være fornøyd med uavgjort og likevel så gikk jeg for det. Og gjett om dem var fornøyd med poengdeling, og det forteller litt om hvilken reise Lars Bohinen har hatt. Fra en bohem-aktig spiller til en romantisk trener både i Sandefjord og Aalesund - og nå en av de aller mest kyniske trenerne i landet. Klok av skade kan man vel si, jeg hadde nok også blitt forevig traumatisert om jeg var trener for det AAFK-laget som rykket ned 2020.

Så kan man selvsagt diskutere om KFUM skulle gått for det, men poenget var opplagt verdifullt og om vet at man er et dårligere lag så er det forståelig at man tar poenget man blir tilbudt. Uansett, jeg skulle selvsagt gått for mitt andre spill i Kongsvinger og det har altså plaget meg. Sikkert litt ekstra siden det har vært en tung sesong, og hovedspillet sannsynligvis ender i rødt. Men som jeg har skrevet før så er 30 spill et så lite grunnlag at det vil svinge, og jeg kommer ikke til å kaste rundt meg med høyoddsspill bare for å prøve å berge sesongen. Det er det langsiktige som betyr noe og det fine er at det alltid kommer nye kamper. Og nå har jeg skrevet av meg skuffelsen og tar fatt på kommende runde.

Status Obos 2022

Spill: 27

Innsats: 270

Gevinst: 225,65

TBP: 83,6

Status OBOS Totalt:

Spill: 87

Innsats: 870

Gevinst: 924,9

TBP: 106,3

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det blir en tema-runde tydeligvis der motivasjon står i fokus. Og det er jo ikke så uvanlig når det er 3 kamper igjen av sesongen. Men markedet overrasker meg, for de bruker å ta mye hensyn til nettopp motivasjon - kanskje ofte i for stor grad.

Grorud har rykket ned, det har egentlig sett ganske sjanseløst ut hele sesongen. Så vant de plutselig en kamp når de hadde fått dødsdommen, men det sier kanskje vel så mye om Sandnes Ulf som Grorud. Jeg tror helt sikkert det er mulig å skrive en større avhandling om mentaliteten i Sandnes Ulf og hvordan den ikke endrer seg uansett hvor mange spillere og trenere de bytter ut. Men uansett, Grorud er et dårlig fotballag og nå møter de et Sogndal-lag som jakter playoff og der kun seier er godt nok. Sogndal har sett veldig mye bedre ut de siste kampene, og de feide Stjørdals/Blink av banen sist - et lag som er omtrent på Grorud nivå. At man får 1,80 for borteseier kjennes veldig høyt, og jeg går også for det som rundens hovedspill.

Vi har samme situasjon i Raufoss mot KFUM Oslo, hjemmelaget er ferdig for sesongen og treneren forlater skuta. Og formen har vært svak, de står på 9 kamper uten seier. Nå møter de et KFUM-lag som heller ikke er i veldig god form, men de har alt å spille for og selv om jeg syns Oslo-laget har fått godt betalt denne sesongen så er de et bedre lag enn Raufoss. Så jeg mener det absolutt er verd å gå på bortesiden her. Så kan uavgjort være bra for dem - for de sitter på kunnskapen om hvordan Start, Sogndal og Mjøndalen har gjort det når dem går ut på banen. Men dem har igjen Brann i sesongavslutninga så de bør gjerne ha litt luke nedover, og det er ganske stor forskjell på å bli nr 3 og være sikret hjemmekamper og de andre playoff-plassene. Så jeg tenker nok ren B er verd den økte risikoen.

Den siste kampen er Stjørdals/Blink mot Fredrikstad, også Blink har rykket ned og Fredrikstad kjenner pusten fra Bryne og Skeid i ryggen. De har Brann hjemme og Kongsvinger borte i de to siste kampene - så dette er med stor margin den letteste oppgaven igjen og de vet at seier her gjør med veldig stor sannsynlighet jobben. Så er ikke Fredrikstad et lag jeg normalt ville tatt med meg i krigen, men jeg tror rett og slett Blink er for dårlige - og ferdige med sesongen. Borteseier.

Forslag på tre borteseiere, og jeg tror Sogndal er det beste spillet av dem.

Hovedspill:

Grorud - Sogndal, borteseier - 1,80 Coolbet

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Velger ikke riktig hovedspill for tiden i Obos, hadde tre motivasjonsspill og to av dem gikk inn. Men hovedspillet på Sogndal var helt sjanseløst. Jeg vet ikke helt hvordan Sogndal kunne levere en slik dårlig prestasjon mot et såpass svakt lag, og etter tre gode kamper på rad var jeg bullish Flo sitt mannskap. Men det var iskaldt.

Og verken Fredrikstad eller KFUM var så veldig imponerende selv om de fikk med seg alle poengene. Men FFK klarte å mobilisere når de kom under, i et alternativ undervers så hadde de absolutt kunne kollapset etter en slik smell. Det var en litt typisk KFUM seier, de var tidvis ganske underlegen - men de er blitt veldig gode på kontringer og utover kampen hang ikke Raufoss sammen defensivt.

Vi kan slå fast at KFUM, Start og Kongsvinger kommer til å spille kvalik for opprykk, så for dem blir de to siste kampene om plassering og det er stor forskjell på å være nr 3, nr 4 og nr 5. Så det betyr at det vel er 3, kanskje 4 lag som kjemper om den siste playoff-plassen. Klar fordel for Sandnes Ulf, men det er en utpreget taper-mentalitet i klubben så jeg blir ikke overrasket om de fucker det opp.

Status Obos 2022

Spill: 28

Innsats: 280

Gevinst: 225,65

TBP: 80,6

Status OBOS Totalt:


Spill: 88

Innsats: 880

Gevinst: 924,9

TBP: 105,1

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Nest siste runde og mange lag som ikke har noe å spille for lengre. Sist runde merket vi ikke så mye til at motivasjon ble betydningsfullt - og det er jo opplagt at motivasjon også fører til press, og det kan av og til være fordel å spille med lave skuldre.

En kamp der begge lag har noe å spille for er i Sandnes og jeg syns det er interessante forutsetninger. Stabæk vil i praksis rykke opp med uavgjort i dag, da vil KFUM være 3 poeng bak om de vinner sin kamp - men de har 18 mål dårligere målforskjell. Sandnes Ulf bør samtidig se bakover mer enn fremover. De har den siste kvalik-plassen og den vil de beholde om de tar et poeng her - og dermed har makten i egne hender før siste runde der de skal til Bryne. Selvsagt vil seier være fantastisk, men de er et dårligere lag enn motstander og må sannsynligvis ta stor risiko om de skal vinne - så sannsynligheten for tap vil da være veldig høy. Jeg syns derfor under-spill her er veldig interessant, det samme er uavgjort. Jeg velger meg en aggressiv linje i under 2,5 mål - med det som skjedde mellom KFUM og nettopp Stabæk friskt i minne. Jeg kommer også til legge noen kroner på ren U, og en underholdningsslant på 0-0 der flere bookies ligger rundt 20 i odds. Så er selvsagt ikke Sandnes Ulf stabil og til å stole på, men de har i det minste en erfaren trener som kan være kynisk om han må - og Bohinens reise har jeg jo skrevet om tidligere.

Ranheim har også all motivasjon i sitt møte mot et Raufoss som ikke har noe å spille for, trener på utgående kontrakt og en god del spillere som sikkert heller ikke vil være i klubben neste år. Så har Ranheim vært en fullstendig skandale i høst og under normale omstendigheter hadde jeg aldri rørt denne oddsen. Men her syns jeg det er overraskende god odds, og hadde forventet kanskje så mye som 20 punkter lavere.

Kongsvinger har vært ligaens tredje beste lag i høst, og med tanke på at Start har igjen Sogndal og Ranheim så er de to poengene opp absolutt mulig å ta igjen - og 4.plass er veldig mye bedre enn 5.plass i dette playoff-systemet, og KFUM skal også til Brann Stadion i sesongavslutninga, så 3.plass er ikke helt utenkelig det heller. Så motivasjonen skal det ikke stå på når de tar turen til Oslo for å møte Skeid. Skeid har også bare blitt bedre og bedre utover sesongen, men nå vet de at de kommer til å spille kvalik for å overleve. Så det betyr at dette er som treningskamp å regne, jobbe med hvordan de skal gjøre det når det kommer til tellende kamper - og for all del unngå karantener og skader. Jeg tror altså det er bedre å møte et lag i en slik situasjon enn noen som er ferdig med sesongen, for sistnevnte type lag kan jo bare gi faen og kjøre på slik vi f.eks har sett fra Grorud etter at nedrykket ble klart.

Det er også grunnen til at jeg står over spill på Mjøndalen mot Grorud, Grorud har rett og slett vært gode etter at de rykket ned. Jeg kommer også til å sky Sogndal mot Start som pesten, jeg har fortsatt ikke ord om hvor svake Sogndal var mot Grorud og Start stoler jeg ikke mye på når ting blir alvorlig. Åpen kamp uansett.

Hovedspill:

Sandnes Ulf - Stabæk, under 2,5 mål - 2,67 Coolbet

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Aalesund mot HamKam var nok den tryggeste gevinsten for hovedspillet i år, det ble 0-0 og det var ikke veldig mye som skjedde. Og det virket som to lag som var veldig forsiktig med å ta vare poenget de hadde og når resultatene i de andre kampene gikk deres vei så bare forsterket det innstillingen.

Fryktelig skuffende av Kristiansund, det var ikke noe å si på at de tapte mot Haugesund - kampen var jevn, men KBK kjentes aldri riktig nære å få til et comeback. Men likevel så lever drømmen om the great escape fortsatt, for Sandefjord er vel så hjelpeløse på plassen over. Men 5 poeng på 4 kamper er virkelig ikke lett å ta igjen, spesielt ikke når KBK skal til Bodø denne runden.

I toppen ble det også mer avklart, det ene var at seriegullet til Molde ble matematisk avgjort og så selvsagt at Bodø/Glimt slo et Vålerenga som klappet fullstendig sammen da de ble redusert til 10 mann. Rosenborg gjorde jobben mot Strømsgodset, men skal nå til Molde i denne serierunden så da ligger de fort 4 poeng bak Bodø/Glimt før de møtes på Lerkendal. Det er nok også der det gjenværende medaljehåpet til Lillestrøm ligger, at RBK går på to tap på rappen nå. For kanarifuglene har et veldig gunstig program igjen, så håpet lever. Jeg syns uansett det å bli tatt på kontring på overtid mot Molde er spesielt, det ene poenget kan være forskjellen på medalje eller ikke - så det var overraskende stor risikovilje fra Geir Bakke, for LSK gikk virkelig for det i sluttminuttene.

Hovedspillet er tilbake i svart, det er deilig comeback etter en marerittaktig sommer. Så gjelder det å avslutte sterkt.

Status 2022:

Spill: 26

Innsats: 260

Gevinst: 266,8

TBP: 102,6

Status Totalt:


Spill: 326

Innsats: 3260

Gevinst: 3659,65

TBP: 112,3

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

En runde med en saftig biff og resten ganske smakløse grønnsaker. Men vi hopper inn i det.

Vålerenga har hatt to tøffe runder, først utspilt av Rosenborg og så skambanket av Bodø/Glimt. Medaljedrømmen er kunst, og motivasjonen som er igjen er mulig 4.plass og ta igjen erkerival Lillestrøm. Men det er 5 poeng opp dit, så det er ikke veldig sannsynlig. Odd har ikke noe å spille for, men det er alltid litt ekstra når Vålerenga kommer på besøk og særlig etter at tidligere ODD-trener Fagermo overtok hovedstadslaget. Jeg syns dette er åpent, og kan ikke være enig i at Odd skal være klar underdog på hjemmebane. Det er kanskje et godt spot å være aggressiv på linja, for Odd spiller ikke et poeng noen rolle fra eller til - og samme er det for Vålerenga. Så kanskje det bare er å gå for en ren hjemmeseier? Vålerenga har uansett vært veldig enten eller, kun 3 uavgjorte hele sesongen.

HamKam har motivasjonen, og så er spørsmålet om de har evnen til å vinne mot Strømsgodset. Jeg syns Godset gjorde et hederlig forsøk på Lerkendal, så er det selvsagt ikke like lett å motivere seg for en oktoberkveld på Hamar. Så skal man også huske på at uavgjort sannsynligvis er et helt fint resultat for HamKam, de vil selvsagt vinne og dermed være nær med å sikre ny kontrakt - men et poeng er også veldig verdifullt og vi snakker tross alt om ligaens uavgjort-konger her (12 av 26 kamper). Så til rett over 2 i odds så syns jeg ikke det er verd å gå på hjemmelaget.

Over til søndag, Aalesund sikret seg ny kontrakt med å vinne hengekampen mot Jerv i midtuka - så det var jo en veldig god nyhet for Sandefjord som dermed er de eneste med klar motivasjon her. Men det er begrenset hvor mye motivasjon hjelper om man rett og slett ikke er god nok. Så selv om det er fristende i å spekulere, så blir det litt lottoaktig å gå på et så dårlig lag som Sandefjord (11 kamper på rad uten seier). Det er litt det samme med Jerv, de har motivasjonsfordelen - men de er ganske så hjelpeløse. Men det har også Viking vært, så her har man flere argumenter for å eventuelt gå på spill. Men det kjennes uansett litt som å sette fyr på pengene sine, så jeg lar nok være - dog kan det være en god livebet mulighet. Kun seier er godt nok for Jerv, så skal man spille så er det nok bare å gå for høyoddseren.

Sarpsborg og Tromsø møtes i en kamp som ikke betyr noe, men begge er i positiv trend og da forventer jeg at begge lag pusher på. Så da bør det i det minste bli underholdende. Mikkelsen er også tilbake for TIL, så det gir de mer krydder offensivt. Her kan man sikkert leke seg med over 2,5 mål og begge lag scorer. Mulig det er noe verdi på TIL-siden også, men jeg husker kampen fra Alfheim veldig godt - da kontret Sarpsborg de røde og hvite i senk.

Jeg syns oddsen i Haugesund - Lillestrøm virker riktig, og Bodø/Glimt gjør sikkert jobben med Kristiansund - men det er ikke sikkert at de gjør mer enn de må, hjemme har det gått litt trådt denne sesongen.

Så til den saftige biffen, seriemester Molde tar mot erkefienden Rosenborg. Og det har vært fyr i teltet med æresvakt-gate og meldinger høyt og lavt. Så selv om Molde har vunnet serien og har en viktig kamp i Europa til uka så tror jeg de bare kjører på her. De vil sette skapet på plass og de er et mye bedre lag enn Rosenborg - spesielt siden trønderne er ganske middelmådig på utebane. Så jeg forstår ikke mye av oddsen egentlig, det er greit at lokalderby lever sitt eget liv - ,en Molde har vunnet 4 ganger på rad hjemme mot RBK. Vi må tilbake til 2017 for sist å trønderne vant. Og da var strykeforholdet noe helt annet enn i dag. Og når Rosenborg med sin famøse pressemelding ga Molde full tenning så tror jeg de fort blir spist opp her. Og ren hjemmeseier blir også rundens hovedspill for meg.

Hovedspill:

Molde - Rosenborg, hjemmeseier - 1,90 Coolbet.

startelver

Legg inn av startelver »

Det vil seg ikke med underspill, 3 mål etter 19 minutter.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det er forskjell på å ha rett og få rett, noe hovedspillet opplevde forrige helg. Jeg spekulerte i at både Sandnes Ulf og Stabæk ville være veldig godt fornøyd med uavgjort - og når man så hva som skjedde etter 2-2 målet, der begge lag bare trillet ball og ventet på sluttsignalet så stemte det utvilsomt. Men jeg gikk for den sikre varianten i stede for ren U, nemlig lite mål. Og det spillet døde fort pga et voldsomt langskudd etter en corner, det var også første farlighet i matchen. Og så scorte Sandnes Ulf også på sin andre mulighet, nok et skudd utenfor boksen. Det har vært en slik sesong, flyten har ikke vært der. Men uansett så anbefalte jeg et spill på uavgjort, og jeg bruker å fordele innsatsen på litt forskjellige varianter med samme tanke bak. Spesielt om jeg går for litt høyoddsere der det gir fint overskudd bare man treffer på et av spillene, og jo høyere odds man spiller jo viktigere er det å være bevisst på variansen.

Ranheim gjorde jobben, uten å imponere veldig - men håpet lever om playoff, de bare til Kristiansand å slå Start og samtidig håpe at Sandnes Ulf taper. Trønderne har ikke oddsen på sin side. Det mest overraskende resultatet var definitivt Skeid sin enkle seier over Kongsvinger, ikke helt lett å forstå hva som skjedde der rett og slett. Men med motivasjon så kommer også press, så det kan slå begge veier. Og så er jo Skeid et godt fotballag, uten at jeg følger veldig mye med på 2.divisjon så må Skeid være klare favoritter - og skulle det gå galt så må det være det beste laget som har rykket ned fra Obos på en stund.

Det har definitivt vært den tyngste sesongen for et hovedspill, men det er fortsatt pluss etter tre sesonger med Obos - og jeg er veldig lysten på å avslutte med en gevinst i siste runde for å få brutt denne tapsrekka.

Status Obos 2022

Spill: 29

Innsats: 290

Gevinst: 225,65

TBP: 77,8

Status OBOS Totalt:

Spill: 89

Innsats: 890

Gevinst: 924,9

TBP: 103,9

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Da skal vi avslutte sesongen i Obos, det kjenner jo egentlig alt for tidlig å avslutte i Oktober - det var jo slik de drev på med da jeg var barn. Men de gjennomkorrupte jævlene som ga Fotball-VM til motbydelige Qatar gir følgeskader over hele verden, og det er uansett mange mennesker som har grunn til å klage vesentlig mer på dette VM'et enn meg. Og vi har jo playoff til å se frem mot de neste to ukene.

Uansett, det er ikke så mange kamper som betyr stort - det er jo i seg selv uvanlig for Obos. Direkte opprykk er avklart, nedrykk og playoff for å stå i divisjonen var allerede klar før forrige runde. Og 3 av 4 plasser i kvaliken for opprykk er også klare (For Kongsvinger er det en teoretisk sjanse for at de går glipp av det om Ranheim vinner med mange mål og Kongsvinger taper med mange mål, og at Sandnes Ulf vinner sin match - men det er på promille nivå). Så det er først og fremst Sandnes Ulf, Ranheim og Mjøndalen som har motivasjon her, pluss Start som kan gå forbi KFUM og sikre seg den viktige 3.plassen.

Den store nyheten i går er at Skeid spiller med et rent reservelag mot Stjørdals/Blink, så da falt oddsen fra 3 til under 2 på hjemmelaget. De som sitter på slike nyheter har mulighet til å tjene seg gode penger, så er selvsagt limits i Obos såpass små slik at man ikke blir millionær av det - men en liten kule er det mulig å gjøre. Hva er riktig odds med den nyheten er vanskelig å vite, jeg sjekket litt på Skeid 2 - og Lyn sto f.eks i 1,30 da de møtte dem (Lyn vant 6-0), og jeg tror ikke det kvalitetsmessig er noe videre forskjell mellom hardt satsende Lyn i 3.divisjon og Stjørdals/Blink. Så tror jeg nok Skeid stiller et litt sterkere lag enn et rent b-lag, og det er nok litt motivasjon for en del unggutter å spille på A-laget. Men om det er noe verdi så tror jeg nok fortsatt det er på hjemmelaget.

Jeg tror Start vinner, det har vært nivåforskjell mellom dem og Ranheim i høst. Men samtidig så stoler jeg ikke på Start som klar favoritt, det har vært fryktelig ulønnsomt å spille på dem over mange år under slike forutsetninger. Jeg liker heller ikke spill på Sandnes Ulf, Bryne har hatt en god høst og det virker som en bra driv i laget - og i tillegg er det lokaloppgjør, og sikkert fortsatt litt vondt blod mellom klubbene etter at Bjarne Berntsen ble kuppet til storebror. I tillegg kan det bli litt avventende av Ulf fra start, de kan se an hva som skjer i Kristiansand og på Nadderud. Uavgjort kan fort være et godt resultat for dem og da er det ikke noe særlig å sitte på borteseier til rett over 2 i odds.

Kongsvinger var et mulig spill, men uavgjort holder for å sikre 5.plassen og jeg kommer ikke bort fra at de var fryktelig svake kampen mot Skeid. Nå er det hjemmebane der Kongsvinger har vært gode, og de er et bedre lag enn Fredrikstad som også kanskje er ferdig for sesongen. Men jeg syns motivasjonsfaktoren kanskje er blitt litt overvurdert av markedet her.

Så da står jeg igjen med kamper som ikke betyr noe, og av dem så liker jeg faktisk Grorud best. Oslo-laget har hatt sin beste periode etter at de rykket ned, og de har en del ungt og spennende - og den sulten driver laget fremover selv når det ikke er noe å spille for. Åsane er i en litt annen sits, det vil skje en ombygging av laget etter sesongen så det kjennes litt som slutten på noe mer enn starten på noe nytt. Så jeg er usikker på hvor mye energi de klarer å legge i denne kampen. Jeg syns dette er åpent, og jeg går derfor på underdog på hjemmebane som årets siste hovedspill. Jeg velger meg pengene tilbake ved uavgjort, det er to lag som har spilt mye uavgjort som møtes (Begge har 8 poengdelinger, kun Stabæk har flere).

Hovedspill:

Grorud - Åsane, hjemmeseier (DNB) - 2,22 Pinnacle.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det glir bra for hovedspillet om dagen, Molde gjorde det litt unødvendig spennende med å slippe inn 2-1 og gi RBK muligheten til et ran. Men det var et godt spill og Molde vant helt fortjent. Jeg må si jeg syns oddsmarkedet har vært merkelig rundt Rosenborg i høst, de har vært undervurdert hjemme og man har fått ganske pen odds både på hjemmeseier og i målmarkedet når kampene har blitt spilt på hjemmebane. Samtidig så har dem samtidig vært overvurdert på bortebane, for da blir det tydeligere at laget ikke henger veldig godt sammen og de slipper rett og slett inn for mange mål.

Ellers veldig fornøyd med vurderingene, hjemmeseier på Odd var et godt spill - det er tydelig at det er noe ekstra for Odd-laget når Vålerenga kommer på besøk og Vålerenga er litt som Rosenborg, de kan imponere hjemme - men borte er det ofte langt mellom de gode kampene. Advarselen mot HamKam var også på sin plass, det ble tydelig utover 2.omgang at det ene poenget var mer verd enn å øke risikoen for å ta tre poeng. Og det er sannsynligvis en riktig avgjørelse, så dårlig Sandefjord har vært så er det rett og slett ikke så sannsynlig at de tar så mange flere poeng. Og nå har HamKam tryggheten i at selv om de taper bunnoppgjøret mot Sandefjord denne helga så vil de fortsatt ha god kontroll på egen skjebne i de siste to rundene.

Det ble jevnt i Sarpsborg, så verdien var på Tromsø-siden. Sarpsborg startet godt, og en stadig bedre Haugaard i TIL-målet gjorde et par sterke redninger. Så døde kampen ut inntil Tromsø tok føringen med vel kvarteret igjen av kampen og derfra og ut så var det texas, som endte med at Tromsø ble snytt for et straffespark på overtid - og det som sannsynligvis hindret kampen fra å gå over 2,5 mål.

Status 2022:

Spill: 27

Innsats: 270

Gevinst: 285,8

TBP: 105,9

Status Totalt:


Spill: 327

Innsats: 3270

Gevinst: 3678,65

TBP: 112,5

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

To ganske betydningsløse kamper i dag, før det blir mer nerve i kampen søndag og par odds som jeg syns gir veldig god verdi.

Syns oddsmarkedet virker rimelig både i Drammen og Oslo denne lørdagen, betydningsløse kamper der det vel er naturlig å tro at hjemmelagene kanskje er mest gira på å vise seg frem for egne fans. Form peker dog mot begge bortelagene. Så nei, let's move on.

Jeg hadde egentlig trodd at Jerv alt skulle være nede med 3 runder igjen av sesongen, men det er de ikke og de viser jo antydning til liv i tillegg. Så er de veldig store underdogs mot Tromsø som har vært veldig gode hjemme etter at de byttet kunstgress. Men det fine med en så stor hjemmefavoritt er at man får veldig godt betalt på at begge lag scorer og det er solide argumenter for at det vil skje her. For det første sliter TIL med skade i forsvaret, Gundersen er fortsatt ute, og Øyvann er ikke matchfit etter en lengre skadeperiode og i tillegg er Anders Jenssen veldig tvilsom. Så det betyr at det fort blir en unggutt inn i forsvaret i Vik eller Ceide, og det svekker naturlig nok laget. Jerv på sin side scorer bra med mål borte - har puttet i 4 av de 5 siste. Jerv må også være offensive, tiden for at et poeng holder er forbi. Tromsø har med selvtilliten blitt et mer offensiv lag også, sannsynligvis veldig bevisst for å prøve å skape entusiasme rundt klubben. Uansett har begge lag scoret i 6 av de 7 siste TIL-kampene (Kun Molde som har holdt nullen), så jeg liker virkelig at man får godt oppå 1,90-tallet for det utfallet. Over 2,5 mål står til lave 1,54. Rundens klare hovedspill. De som vil ha enda bedre odds kan sikkert begge lag scorer kombinert med over 2,5 mål - 1-1 er noe ingen av lagene vil være fornøyd med.

Et annet lag som må vinne er Kristiansund, og de har en takknemlig oppgave å møte et Aalesund-lag som har sikret kontrakten. Jeg vet ikke helt hvor mye rivalisering det er mellom lagene, det virker som begge først og fremst ser på Molde som rivalen. Så har KBK falt tilbake etter en god periode, og jeg var skuffet over det de presterte mot Haugesund. Men FKH var litt skadet dyr etter å ha blitt ydmyket i Sarpsborg, så det er nok lettere å møte et selvtilfreds AAFK-lag. 2,20 er nok innenfor et spill.

Bunnoppgjøret mellom Sandefjord og HamKam er interessant. Først og fremst hvor offensive Sandefjord skal være, for de må vinne for å ha det minste håp om å ta igjen kameratgjengen - men samtidig er et poeng veldig mye verd for å holde KBK/Jerv bak seg. Jeg ville nok vært litt forsiktig fra start av, og sett om det kom noe nyheter fra de andre kampene. HamKam vet vi behersker å spille på resultat, typiske uavgjort-lag er som regel flinke til det - men har Sandefjord den evnen? Jeg er ikke så sikker, og det gjør at jeg holder meg borte fra spill. Men et underholdningsspill på U kan vise seg være lønnsomt.

I andre enden av tabellen så er det bare å glede seg til Rosenborg mot Bodø/Glimt, der gjestene altså blir klare favoritter selv om de har hatt bortekamp i Europa og skal spille på naturgress. Jeg syns det er en ganske tydelig undervurdering av Rosenborg. Glimt har dog vært gode i det siste i serien, men det har vært litt sære kamper og et par mot dårlige bunnlag. Dette blir en annen test, og jeg liker Rosenborg her. I tillegg har Glimt 4 poeng å gå på, så uavgjort er egentlig et kanonresultat. Kampen på torsdag mot PSV blir ikke så episk som den kunne ha blitt uten overtidstapet i Sveits, men det er uansett en stor kamp og 3.plassen er veldig viktig siden det gir Conference-League. Glimt får sikkert hjelp fra Arsenal, men det er uansett greit å gjøre jobben selv. Jeg syns RBK enten DNB eller +0,25 er et veldig fint spill. Det er klart at RBK helst vil vinne, men de må også se seg bakover til Lillestrøm - så det er ikke slik at Rekdal bare vil kaste alt fremover om det er uavgjort mot slutten, det er fortsatt to runder igjen og poenget kan være verdifullt (og ekstra verdifullt om Lillestrøm ikke skulle lede).

Molde fucket det til med å tape mot Djurgården så blir ikke overrasket om de stiller veldig reservepreget her for å ha all fokus på skjebnekampen i Belgia på torsdag. Bare ut fra den spekulasjonen så kan det være verd å gå på Viking, i det minste kan sikre seg en surewin på at markedet snur. Men det er spekulasjoner fra min side, og Viking har vært så dårlig at det ikke er sikkert at de vil få til et resultat mot et b-preget Molde heller. Jeg står over, men i det minste noe å følge med på.

Hovedspill:

Tromsø - Jerv, begge lag scorer - 1,97 Coolbet.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

En runde med gode vurderinger, og oddsdropp på alle tre spilleforslagene mine. Hovedspillet så mørkt ut lenge, men når først det ble et mål på Alfheim så åpnet det opp skikkelig. Så til slutt ble det en sikker seier, og så ble det en ny uavgjort for Tromsø. Før sesongen så snakket jeg om at jeg trodde at Tromsø og Haugesund kunne være lønnsomme å spille uavgjort på gjennom hele sesongen. For Tromsø har det definitivt vært tilfelle, og jeg skal oppsummere det etter sesongen.

Kristiansund-oddsen droppet voldsomt, og det er nok grunn til å mistenke at matchfixing. Jeg så igjennom en god del av kampen i ettertid og det er absolutt et par spillere som opptrådte mistenkelig (og da tenker jeg ikke på den uheldige spilleren som scoret selvmål). Uansett så var det en utrolig viktig seier for KBK, og jeg tror faktisk de nå har større sjanse til å klare seg enn Sandefjord selv om de ligger to poeng bak. Det er selvsagt for at Sandefjord har Molde igjen og dermed bare en realstisk mulighet for å ta flere poeng denne sesongen (hjemme mot Haugesund i sesongavslutninga). KBK har Sarsborg borte nå og så sannsynligvis en veldig gunstig kamp mot Jerv i siste serierunde.

Rosenborg sin snuoperasjon mot Bodø/Glimt var imponerende, og det var nok en av årets mer feilprisede odds fra start av. RBK er rett og slett et meget sterkt hjemmelag og gjort Lerkendal til et fort igjen. De skal selvsagt ikke være underdog mot noen norske lag. Lillestrøm gjorde en fryktelig kamp mot Odd, og det gjør at det med stor sannsynlighet ender med at den sterke sesongen ender uten både medalje og e-cup (de kan jo være heldig med hvem som vinner cupen). Uansett en veldig bra sesong, å konkurrere med tre så ressurssterke lag er virkelig ikke enkelt.

Nytt år med overskudd er sikret for hovedspillet, som 10 av 11 år jeg har holdt på med dette prosjektet. Det er ingen selvfølge og hvert eneste år er en fight. Så er det enda to runder igjen, som vil avgjøre om dette blir et bra år eller et helt middels år.

Status 2022:

Spill: 28

Innsats: 280

Gevinst: 305,5

TBP: 109,1

Status Totalt:


Spill: 328

Innsats: 3280

Gevinst: 3698,35

TBP: 112,8

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Nest siste runde, og jeg syns det oddsmessig er en interessant runde - samtidig som vi har et herlig drama i bunnen av tabellen.

La oss begynne i toppen. Bodø/Glimt møter et Viking-lag som har vært et bunnlag siste halvdel sesongen, og der kun hjemmelaget har noe å spille for. Det lukter jo at dette kan bli en skikkelig overkjøring. Så er det klart at det er spørsmål rundt formen til Glimt, men de svake resultatene har kommet mot betydelig bedre motstand enn dette desillusjonerte laget fra Stavanger. Så forventer markedet minst 3 mål seier for full gevinst, og det er alltid tøft - da skal man ikke bare være best, man skal også ha en viss effektivitet. Men er nok noe verdi, Kristiansund som i det minste ikke er et dårligere lag enn Viking for tiden sto f.eks betydelig lavere. Så det henger litt igjen i oddsmarkedet at Viking egentlig er et bedre lag enn de har vist denne høsten. -1,75 eller -2 er begge gode kandidater.

Rosenborg må også vinne, og det er gode sjanser for at de gjør det mot Jerv. Men klart til den oddsen som tilbys er det jo uaktuelt å spille på et så dårlig bortelag. Forstår også at det skal regne veldig i ettermiddag/kveld i Grimstad og vi får se hvordan gressmatten holder seg i tilfelle - mållinja er veldig høy siden begge lag må vinne, men forholdende kan gjøre det vanskelig. Bare å stå over, og eventuelt følge med for mulig live-spill.

Siste laget i toppen er Lillestrøm, de rotet det til mot Odd og det blir veldig vanskelig for dem å ta medalje. Men her har de en gunstig matchup mot et Aalesund lag som virker ferdig for sesongen, fryktelig kamp mot Kristiansund sist og det skal være misnøye med Lars Arne Nilsen. Lillestrøm har først og fremst sviktet på hjemmebane, på bortebane har de to seiere på rad og generelt gjort det bra mot de litt svakere motstandere. Ren borteseier og det blir også rundens hovedspill for meg.

Bunnstriden, det hjelper ikke med all motivasjon i verden om man ikke er god nok. Og det tilfelle med Sandefjord, det er ekstremt vanskelig å se hvordan de skal få et resultat i Molde. Så får vi se hvor mye Molde legger i dette etter årets verste prestasjon i midtuka. Grei kamp å stå over. Kristiansund har bedre sjanse mot Sarpsborg, men Sarpsborg er i dytten og kan spille uten press på seg. Det forventes mål, og det blir jo ofte når Sarpsborg spiller. Hvor mye er uavgjort verd for Kristiansund? Ikke så veldig mye, det er vel kun i tilfelle Sandefjord taper sine to siste kamper og KBK spiller uavgjort i siste kamp at uavgjort her vil være av betydning da begge lag blir stående på 23 poeng og KBK har bedre målforskjell. Så ser for meg at Michelsen vil gamble mot slutten om det er uavgjort. Sarpsborg er et av landets bedre kontringslag så det kan bli veldig skummelt. Jeg står over spill.

Så til de betydningsløse kampene. HamKam sikret ny kontrakt sist og det var en veldig sterk prestasjon. Hvordan blir de å fremstå her? Jeg tror mest på en utladning, HamKam har vært i så mange jevne og tøffe matcher at det må ta på også mentalt. Tromsø holder det gående, og er strengt tatt et bedre lag. Stor uavgjort-fare så med disse to lagene, men jeg syns nok ikke det er riktig at laget fra nord skal være tydelig underdogs. Jeg tenker +0,25 for å få litt gevinst ved uavgjort.

Odd er i form, og møter et Strømsgodset som egentlig har vært et bunnlag i alle måneder utenom i mai der de var kanskje Norges beste lag. En veldig merkelig sesong. Det er ingen tvil om hvem som syns det er mest gøy å spille fotball for tiden, og når man ikke har så mye å spille for så betyr det en hel del. Hjemmeseier er sannsynligvis et godt spill. Ingen spill i Haugesund, hjemmelaget har droppet litt i odds og jeg vet ikke virkelig hvem som vil mest her - kanskje ingen av dem. Ingen av lagene har spilt 0-0 denne sesongen, kanskje det kommer her?

Hovedspill:

Aalesund - Lillestrøm, borteseier - 2,06 Coolbet

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Feilvurderte Lillestrøm som virket knekt etter det skuffende tapet mot Odd, og de hadde virkelig ikke troen på at de kunne kjempe seg inn i medaljestriden igjen. Jeg burde nok ikke gitt de noe videre motivasjonsbonus i min oddsvurdering - og det er jo litt utfordringen i de siste rundene at man ikke helt vet hva ståa er internt i klubbene, og spesielt for en klubb som hadde en fantastisk vårsesong og har spilt mye fotball pga E-cup så er det rett og slett både mentalt og fysisk slitent. Så misfornøyd med meg selv der.

Sær kamp i Bodø med to ekstremt effektive lag, noe det selvsagt må bli i en 9 måls thriller. Viking var nær med å få med seg noe, så det må være vondt å kaste bort en to måls ledelse etter en slik høst. Vinteren i Stavanger blir interessant, de må opplagt ta grep om det ikke skal være bunnstrid neste år. Så det positive er jo at de har ressurser og vet at de må forsterke laget, men i tillegg så må noe gjøres med dynamikken innad - for så dårlige spillere som resultatene har vært i høst er det ikke i klubben.

Rosenborg hadde få problem med Jerv, så dermed får vi i det minste spenning om sølvet helt inn.

Ellers gjorde Tromsø og Odd jobben slik jeg tenkte, det er to klubber som er på vei opp og frem - og virker som spillerne ikke er det minste sliten og kunne sikkert kjørt på en måned til. Strømsgodset er på andre enden av den skalaen, og nå kom beskjed om trenerskifte etter sesongen. Det er rett og rimelig etter den fryktelige høsten.

Bunnstriden ble ikke avgjort, Jerv rykket ned - mens både Sandefjord og Kristiansund sitt håp leve. Klar fordel Sandefjord, de har skjebnen i egne hender - men når man ikke har vunnet en fotballkamp siden juli måned så går man ikke akkurat ut på banen med troen på at dette klarer vi.


Status 2022:

Spill: 29

Innsats: 290

Gevinst: 305,5

TBP: 105,3

Status Totalt:


Spill: 329

Innsats: 3290

Gevinst: 3698,35

TBP: 112,4

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Så skal vi avslutte en ny sesong, og den ellevte sesongen for hovedspillet. Mer tydelig eksempel på at oddsspilling er et maraton får man ikke. Jeg er ikke spesielt glad i siste serierunder, oddsene blir naturligvis veldig merkelige og alt handler om motivasjon. Men det er en del av gamet, så la oss hoppe ut i det.

Mest spennende er bunnstriden, Kristansund blir gigantiske favoritter mot Jerv. Oddsmarkedet tror egentlig Jerv ikke kommer til å stille opp her, og det er mulig det stemmer. For spillerne er hentet sammen fra hele verden og den store klubbfølelsen er der neppe. Men samtidig så har de mange lekende typer som sikkert kan gå utpå der for å ha det gøy. Press er ikke like gøy, og om KBK sliter fra start og det er dårlige nyheter fra Sandefjord så kan det klappe sammen. Å spille på et bunnlag til under 1,30 i odds er neppe en god ide, og i det minste ikke renter i banken. Jeg heller litt mot et handikap-spill på Jerv, man kan få godt innpå 1,80-tallet for +2. Målforskjell har ingen betydning så intensivet for KBK å vinne mye er ikke der - så fullt mulig de bare vil beskytte sin ledelse mer enn å gå for 2 og 3 mål. Det kan rett og slett bli en merkelig kamp. Jeg har ikke helt bestemt meg for om det er verd å sette hardt tiltjente penger på Jerv, det er jo ikke slik at jeg blir sjokkert om dem taper 6-0 og gir totalt blaffen.

Sandefjord har ikke oddsmarkedet samme tiltro til, selv om de også møter et lag uten noe å spille for. Så er opplagt Haugesund et bedre lag enn Jerv, og Sandefjord har altså ikke vunnet en kamp siden juli. Men jeg er litt overrasket over at oddsmarkedet som vanligvis elsker lag med motivasjon ikke har spilt denne nedover. Kanskje det kommer. Jeg kommer nok ikke til å spille uansett, Sandefjord er så hjelpeløse. Så er det en del av meg som virkelig håper at KBK klarer det, ville være fantastisk etter den fæle starten på sesongen - så jeg unner Michelsen og gjengen det mye mer enn Sandefjord. Nå kan man som oddsspiller ikke være følelsesstyrt, men det gjør det litt lettere å avstå fra spill.

Sølvkampen ble litt mer interessant etter at Strømsgodset meldte om trenerskifte fra neste år. Det er riktig at det kommer, men gjør det noe med inngangen til Godset? Vil spillerne gi litt ekstra og sikre en fin avskjed for Ingebretsen som tross alt er et betydningsfullt navn i klubbens historie. Så er det ingenting spillemessig som tyder på at Godset kan klå Bodø/Glimt, men dette gir kanskje den endring som skal til for å få en god prestasjon. Uansett ikke noe spill for meg her.

Rosenborg mot Sarpsborg, og jeg syns fortsatt trønderne blir undervurdert på hjemmebane. De prises ikke som om de er Norges beste hjemmelag. Sarpsborg har hatt en god avslutning på sesongen etter en forferdelig periode - men nå møter de et lag på et annet nivå og som har alt å spille for. RBK har hatt en god høst, og det virker som de scorer mål for gøy for tiden - så jeg ser ikke for meg at de vil forsvare seg om de kommer foran, og selv om Glimt gjør jobben så vil det nok ikke gjøre at dem gir opp. Jeg går for ahc-1,25 som er der linja ligger nå, vurderte både -1 og -1,5 - var nærmere å ta -1,5 siden det er siste runde og om Sarpsborg først kommer under så kan det bli tungt å finne den ekstra motivasjon, selv på Lerkendal.

Så kampene som ikke betyr noe. Jeg liker Tromsø igjen, det er god stemning i klubben, unge spillere som syns det er gøy å spille kamper og i tillegg så har de fokus på at det er ekstra penger til klubben om de klarer 5.plassen - og for en klubb som har budsjett som knapt er større enn de bruker på fyrverkeri i Bodø/Glimt i løpet av en sesong så betyr hver million veldig mye. Og selv om Aalesund gjorde jobben hjemme mot Lillestrøm, så er lang reise til kalde nord kanskje ikke det som motiverer mest etter en lang sesong. Jeg syns -0,75 eller -1 er gode valg.

Odd er et annet lag som er i god form og i tillegg har den positive dynamikken i klubben - de er på vei å bygge noe, mens det i Viking er mer at huset ligger i ruiner etter et jordskjelv. De må bygge opp laget i vinter, og selv om de sikkert vil vinne og få en positiv avslutning så tviler jeg på at dem har det i seg. Jeg syns uavgjort/borte er et autospill til denne oddsen. Oddsen har droppet litt, men fortsatt fin.

Lillestrøm - HamKam og Vålerenga-Molde har jeg egentlig ingen ide om hva vi får se. Blir ikke overrasket om kampene blir målfattige og ender uavgjort. Så om jeg måtte spilt så hadde det vært løsningen, men heldigvis slipper jeg det.

Hovedspill

Rosenborg - Sarspborg, hjemmeseier ahc-1,25 - 2,02 Pinnacle.

startelver

Legg inn av startelver »

Nei det er ikke lett å tippe på norske kamper, det er sikkert og visst.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

startelver skrev: man nov 14, 2022 11:19 pm Nei det er ikke lett å tippe på norske kamper, det er sikkert og visst.
112% tilbakebetaling på hovedspillet i Eliteserien over 11 år, men oddsing er selvsagt ikke lett - da hadde jo de fleste tjent penger på det.

startelver

Legg inn av startelver »

GoingKronos skrev: man nov 14, 2022 11:29 pm
startelver skrev: man nov 14, 2022 11:19 pm Nei det er ikke lett å tippe på norske kamper, det er sikkert og visst.
112% tilbakebetaling på hovedspillet i Eliteserien over 11 år, men oddsing er selvsagt ikke lett - da hadde jo de fleste tjent penger på det.
Tenkte ikke på dine evner til å tippe over 11 år, men på denne sesongen som har svingt veldig utifra eksperttipsene fra diverse kilder.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Da er det på tide å oppsummere sesong 11 med hovedspill i Eliteserien, en ny sesong som havnet i pluss. Etter en fantastisk 2021 med tilbakebetalingsrprosent på 120 så ble det mer beskjedent i 2022 med 101,8. Det er selvsagt under mine forventninger, men over 30 spill så spiller tilfeldighetene selvsagt en stor rolle. 112,1% over 11 sesonger er jeg fornøyd med, spesielt med tanke på at jeg kun spiller i de likvide markedene som 1x2, ahc og over/under.

Det var en veldig varierende sesong, den begynte med et dårlig spill på Kristiansund (som fikk en marerittsesong) og så to spill der marginene var i mot. Og så kom 7 vinnende spill på rad og da føler man seg jo som et geni. Spillene var også overlag gode, de gikk stort sett inn med margin. Så kom helvetes sommeren, uten at jeg husker tapsrekker fra tidligere så må 9 på rad være en rekord. Det var rett og slett frustrerende, noen veldig dårlig spill og noen der marginene virkelig var i mot (glemmer ikke Aafk mot Haugesund, der det sto 0-0 etter 80 minutter og spillet på under 2,5 mål røyk). Det er fort gjort å havne i et tankesett der man bare venter på at det går til helvete, og selv om jeg ikke har stor tro på at positiv manifestasjon påvirker resultater så er det i det minste bedre for psyken. Derfor ble det også en triumf å klare å snu det til pluss i regnskapet ved sesongslutt. Satte 8 av de 11 siste spillene, og jeg er overlag godt fornøyd med spillene.

Treff 14 av 30 spill, så snittoddsen rett over 2. Jeg vant på 7 av 10 spill der jeg spilte på hjemmelaget i en eller annen form, mens kun 2 av 9 spill på bortelag ble gevinst. Over-spill gikk inn 2 av 4 ganger, mens under-spill traff rett 2 av 5 ganger. Begge lag scorer ble spilt to ganger, med treff og en bom. Sannsynligvis bare tilfeldig at det gikk så bra med spill på hjemmelag og ditto dårlig med bortelagene, men det skal sies at jeg har hatt et langt kjærlighetsforhold til underdogs på hjemmebane.

Alle lagene i Eliteserien var med i minst et spill, Jerv færrest med kun en gang og RBK og LSK flest med 8 ganger (Og hadde lagene som hovedspill både da de møttes på Åråsen og Lerkendal). RBK gikk det bra, med 6 vunnede spill og 2 tapte. LSK ble det 4 spill inn og like mange ut. Traff godt på Vålerenga, vant 3 ganger på rad med de som hovedspill og totalt 4 av 5 spill inn. Sandefjord var umulig for meg å få grep på, 0 av 3 ble fasit der. Det er selvsagt mest kuriosa, men jeg traff godt på vurderingene under VIF sin nedtur og oddsmarkedet var ute å kjøre der tidvis. Sandefjord varierte veldig mye i prestasjoner, og det var blant de dårligere spillene jeg tok. Av og til må man bare innse at man ikke forstår seg på et lag.

Før tallene så vil jeg nevne at jeg kommer med et tabelltips og tanker om lagene utfra et oddsperspektiv. Jeg kommer også til å skrive litt om hvordan jeg tror VAR kommer til å påvirke oddsmarkedet. Begge deler kommer nærmere seriestart. Jeg kommer til å oppsummere OBOS-sesongen i et eget innlegg snart, pluss litt tanker om den kommende sesongen. Så jeg går på en ny sesong, for å få dusinet fullt!

Status 2022:

Spill: 30

Innsats: 300

Gevinst: 305,5

TBP: 101,8

Status Totalt:


Spill: 330

Innsats: 3300

Gevinst: 3698,35

TBP: 112,1

Resultat tidligere år:

2012 - 150,6
2013 - 102,2
2014 - 123,5
2015 - 112,5
2016 - 114,6
2017 - 124,4
2018 - 100,0
2019 - 93,7
2020 - 96,1
2021 - 120,3
2022 - 101,8

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Etter to gode år med Obos-spill så ble det en skikkelig smell i fjor.Det var en uvanlig sesong i at ligaen var veldig sjiktet og det er klart at det da er lettere å sette riktig odds og tøffere å finne verdispill. Når jeg leser igjennom tipsene mine for fjoråret så ser jeg at forskjellige varianter av vrien omgang går igjen, så jeg klarte aldri helt å få tak sesongen. Vårsesongen var dog helt fint, etter 11 runder var tilbakebetalingsprosenten på 117,7. Det er ikke alltid man kan pinpointe når ting snudde, men for denne sesongen var det lett - det var i runde 12 da Ranheim ga bort 2-0 ledelse og spillet røyk på overtid. Derfra og ut ble det veldig tungt.

Jeg er ikke fornøyd med kvaliteten på vurderingene, av og til kan man snakke om marginer i mot - og i løpet av en sesong så vil det alltid være spill der man har det (som spillet nevnt ovenfor), men resultatet i fjor var ikke et resultat av uflaks. Så kommer det heldigvis nye sjanser, og man skal ikke krisemaksimere siden det fortsatt er pluss i boka etter 3 sesonger. Og det fine med Obos er jo at den endrer seg mye fra år til år siden det alltid er minst 4 nye lag og i tillegg er det store utskiftninger på dette nivået. Så jeg er veldig klar for revansje.

Status 2022:

Innsats: 300

Gevinst: 247,85

TBP: 82,6

Status OBOS Totalt:

Spill: 90

Innsats: 900

Gevinst: 947,1

TBP: 105,2

Resultat tidligere:


2020: 116,4

2021: 105,6

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Så skal norsk ball trille igjen, og det blir deilig. Den store endringen er selvsagt VAR, og selv om det er løfter om at det skal brukes konservativt så er det en stor x-faktor som vi ikke vet hvordan blir å slå ut. Det vi vet fra andre ligaer er at det blir flere straffespark, så det peker da at vi vil se litt flere mål. Offside er vanskeligere å vurdere, for der blir det eple mot pærer sammenligning siden man før ikke ville vite resultatet av offsideavgjørelser, så det er kun målene som blir tatt bort vi nå ser. Vi kan også forvente mer tilleggsminutter, så det peker også i retning flere mål siden statistisk mål scores mer i slutten av omganger.

Likevel så syns jeg Eliteserien ser mindre målrik ut enn på lenge. Det ene er at ligaen virker veldig jevnt, egentlig fra 3-4 plass og hele veien ned. Ujevne kamper fører til mer mål. Og det andre er mange lag ser sterkere ut defensivt i år enn i fjor, og at det har forsvunnet ut en god del offensiv kvalitet mens den defensive i stor grad er her fortsatt. At så mange lag spiller med 3 stoppere gjør at vi ofte kan se lag ta ut hverandre - så det er noe man skal ha i bakhode denne sesongen.

Jeg deler opp tabellen i bunnstrid, nedre halvdel, øvre halvdel og gullkamp.

Sandefjord har blitt dømt nord og ned hvert år, men de har klart å etablere seg i Eliteserien. Men laget tok altså 4 poeng på siste 15 kampene, og det er ikke noe som tyder på at laget er styrket - kanskje heller det motsatte med Ofkir borte. De hadde noen giant-killer kamper som gjorde at man faktisk hadde gått pluss om man hadde spilt dem til å vinne hver eneste runde, og jeg ser ikke bort fra at de kan skrelle i et par kamper i år. Men årets Eliteserie er bedre enn fjorårets, så dette blir opplagt tøft.

Jeg er også bearish på Aalesund, jeg er overrasket over at Lars Arne Nilsen er i klubben enda - det fremsto som han hadde kjørt seg fast der både publikum og spillere hadde gått lei han negativ innstilling til fotball som underholdning. Men fakta er at han tar fatt på en ny sesong og det med ny kontrakt i lomma. Resultatene i vinter peker ikke mot nedrykk, men jeg legger sjelden mye vekt på det og jeg syns stallen virker veldig tynn - særlig offensivt. Så Nilsen må klare å mure igjen, og det kan jo gå med en skuddstopper som Grytebust.

HamKam er blitt vinterens hakkekylling med dårlige resultater i treningskampene og det har gått sport i å tippe dem ned. De vil være der nede, men de har styrket seg på keeperplass som var et stort problem i fjor og Udahl på topp er et lite scoop, det var mange som var interessert i han i løpet av fjoråret og han presterte bra de gangene han fikk sjansen i enga. Jeg tror det blir en klar styrkning for laget. Og kameratene blir sannsynligvis også i år involvert i veldig mange jevne kamper og da er det å være styrket i begge ender bra. Så er det selvsagt et men, og det er jo at forsvaret ser svekket ut etter å ha mistet Skjervik og Kurucay. Norheim syns jeg kanskje var Jerv sin beste spiller, men det er store sko å fylle i forsvaret for han. Jeg vil tro at de også har penger til å forsterke i sommer etter å cashet inn bra med penger på salg.

Disse tre lagene blir sannsynligvis i bunn 5, og så er spørsmålet hvem andre som kan blande seg inn. Jeg vil begynne med mitt eget Tromsø, de har solgt det meste av målpoeng fra i fjor og spillerne de har hentet inn er unge og uprøvd. Det kan selvsagt gå helt fint, TIL ble bedre og bedre utover fjoråret - og var faktisk fjerde best i siste halvdel. Forsvaret er intakt og det var tidvis imponerende i fjor, men om det blir mindre offensivt kraft så er jeg ikke sikker på at forsvaret står i mot - laget slapp inn mye mål i sluttminuttene i fjor og det er jo et tegn på at de kanskje ikke behersker press så godt som ønskelig. Veldig ungt bak de 13-14 spillerne, så blir det skader så blir det fort kritisk.

Haugesund er en klubb der det ikke skjer så mye fra år til år, har havnet mellom 9 og 11.plass de tre siste sesongene. Men når det er mange sesonger med middelmådighet så skal det ikke så mye uflaks til før det går galt - litt skader, litt marginer i mot og plutselig er FKH et Oboslag. Var skuffende på hjemmebane i fjor, og det peker jo mot at de sliter med eget spill og de har strengt tatt ingen naturlige til å gjøre målene som trengs. Forstår at økonomien er bedre, så kan hende de kan styrke stallen ved behov.

Et stort mysterium er Viking, gikk fra gullkandidat til et bunnlag i løpet av kort tid i fjor. Og det har variert mye i vinter også. Dette er storlaget jeg tror kan blande seg inn i bunnstriden i år, men sannsynligvis vil de ta grep både på trener og spillersiden om vårsesongen blir like skrekkelig som høsten i fjor. Salvesen var et av fjorårets mest merkelige kjøp og setter spørsmålstegn med klubbdriften i Bodø. Nå får han en ny sjanse i Viking, og det kan bli litt både og - jeg holder ikke pusten for at han skal sette fyr på Eliteserien. Den andre nye spissen i Nick D'Agostino kan også bli både det ene og det andre, lest at enkelte hyller veldig - jeg stiller meg avventende og blir ikke overrasket om det ender med mye benketilværelse. Jeg har sansen for stopperparet, men om alt rundt er råttent så hjelper ikke det.

Det blir en ny start for Strømsgodset med Isnes som sjef, et spennende og lurt trenervalg - etter mange år i Obos så bør han ha balasten som skal til å for lede et lag i Eliteserein. Mistet Hove som er et tap, men har hentet spennende og jeg ser frem til å følge Ekeland på øverste nivå. Har nok ikke kvalitet nok til å være veldig høyt oppe, men bør kunne gjøre Marienlyst til ubehagelig stadion å besøke igjen. Nytt år midt på tabellen er det overveiende mest sannsynlige.

Odd var spennende å følge i fjor, og det var veldig gøy å se på når det funket. Nå er Bjørtuft og Hoff borte, Wahlstedt forsvinner til sommeren og de gamlingene Hagen og Ruud er blitt et år eldre. Som mange andre klubber mangler de også en spiss som man kan være trygg på at leverer. Så det blir tøftere i år, for de har utvilsomt hatt et skuffende overgangsvindu. Skal likevel være for mye kvalitet til å havne helt i bunnstriden, men Paco har en tøffere jobb foran seg.

Så over til øvre halvdel, og på tide å snakke om et nyopprykket lag i Stabæk. Jeg syns det ser veldig trygt ut, laget er bedre defensivt enn alle lagene som er nevnt til nå og Bohinen har gjort litt av en reise som trener. Fra naiv og standhaftig på sin ambisiøse spillestil til å bli en ekte kyniker som gjør det som må til for å vinne. Jeg har tidligere skrevet om at trenere som har opplevd motgang ofte blir bedre trenere, så klubber skal ikke være redd for å hente trenere som har mislyktes i andre klubber. Bohinen sin forferdelige sesong i Aafk lærte han opplagt mye og det kommer Stabæk å ha glede av her. Tapet av Gift Orban er selvsagt det store, og usikkert om Bakenga klarer å levere like bra i sin hjemkomst til Eliteserien. Høgh virker uansett som en god signering. I fjor var HamKam ligaens store uavgjort-lag, jeg holder en knapp på at Stabæk blir det i år.

I en periode i fjor så jeg på Sarpsborgtrener Billborn som dead man walking, det var bare et tidsspørsmål før han måtte flykte over Svinesundsbrua. Men på litt mirakuløst vis så har han kommet seg gjennom fjorårssesongen og nå ser Sarpsborg absolutt spennende ut. Tapet Saletros og til en viss grad Heinz vil sikkert merkes offensivt, men den store snakkisen er nykommer Bonsu Baah som om forventingene slår til kan være ligaens beste spiller. Laget fremstår stødig og litt av naiviteten til den offensive svenske treneren ser ut til å være borte, så blir kanskje mindre crazy matcher i år enn i fjor - og det er nok lurt siden det uten om Baah ser litt tynt ut offensivt.

Det ser veldig likt ut som i fjor på Lerkendal, en dårlig vinter og en stall som ikke er god nok til å kjempe helt i toppen. Så gjorde Kjetil Rekdal en sterk prestasjon i fjor som tok et grått RBK-lag til medalje, men en ny Tengstedt kommer ikke ofte. Laget bør være trygge bakover, men offensivt ser det tynnere ut og det går litt mot Rosenborg-kulturen å vinne kamper 1-0 i stede for 3-2. Skal Rosenborg overraske positivt så er det at Ingason utvikler seg, det er tegn på det i vinter. Blir sikkert å forsterke laget i sommer også.

Vålerenga er også ganske utskjelt i vinter, det må være veldig lenge siden det har vært lavere forventninger til hovedstadsklubben. Jeg syns det er litt merkelig med tanke på hvor mange spennende unge spillere som er i klubben og som kan slå ut i blomst. Det går nok i at Fagermo har mistet publikum litt, men han er en sta og seig jævel som har erfaring med både med og motgang. Og han er veldig tydelig på hvordan han ønsker å spille og jeg syns han har en stall som er ganske balansert mellom rutine og fremadstormende spillere. Tidligere sesonger så har det blitt veldig fokus på enkeltspillere i Dønnum og Sahraoui og det har gått litt utover detrelasjonelle. Med Heggheim inn så ser det stødigere ut bakover og da bør det være nok offensiv punch til å overgå de lave forventningene.

Også rivalene fra Lillestrøm har et lag som skal være der oppe, de var en liten periode inne i gullkampen i fjør før E-cupspill og en tyngre høst gjorde at de havnet på en sure 4.plassen. De er nok det laget jeg er tryggest på kommer til å havne i sjiktet bak de tre store. Et spisspar som er virkelig vonde å bryne seg på, og som går på banen med målgaranti. Defensivt så er tapet av Ogbu merkbart, og ikke mulig erstatte - men bredden er blitt klart bedre. Hoff inn som anker gjør at tapet av Mathew ikke bør være så merkbart, kan kanskje bli mer stabilt til og med. Geir Bakke er rutinert og har sterk standing i klubben, ingen grunn til at de ikke skal levere stabilt godt i år.

Så er vi klar for gullkampen, jeg ser tre lag som kan vinne seriegull og den mest spennende er selvsagt fra Bergen. Vi vet ikke helt hvor god de vil være mot de beste i ligaen, men foreløpig er de helt dominant mot både Obos-motstand og nedre del av Eliteserien - og hvordan de tok seg av Sandefjord og Haugesund i cupen sto ikke noe tilbake for hva vi har sett fra Molde og Bodø/Glimt. Og laget har jo fordelen med at i motsetning til Molde og Glimt så har de ikke de forventningene på seg, det er forventet at de gjør det bra - men blir det 6.plass så er det uansett bra, et resultat som vil være fullstendig skandale for de to andre. Så kan til slutten bredden bli for liten, det er ikke verdens hardeste jobb å sette opp laget til Brann - det gir seg i stor grad selv. Det har dog sine fordeler med at troppdynamikken blir enkel og spillerne vet sin posisjon.

Og med det er det greit å gå over til Bodø/Glimt, og hvorfor jeg er ganske skeptisk til hvordan de drifter klubben. Det er litt Football Manager over det hele, mange signeringer og bare kaster rundt seg med penger. Og selv om det er bra sportslig for klubben at de får tilbake spillerne de solgte med halen mellom beina etter mislykkede utenlandsopphold så vil det gjøre noe med verdien av fremtidige spillere ut. Og selv om de har vært som en overvektig gutt i godterihylla så har de ikke løst sitt hovedproblem å få inn en midtspiss av høy klasse. Faris har et uforløst potensiale, men der Molde henter en spiller som vil levere fra dag en så er det veldig usikkert om Glimt vil oppleve samme suksessen. Så jeg ville heller brukt mer penger på kvalitet enn all kvantiteten som har kommet inn. Og problemet er når det er 17-18 spillere som faktisk forventer å spille fast så kan det gjøre noe med stemningen i gruppa, samholdet blir mindre og tilliten til trenerapparatet det samme. Knutsen har sagt han skal rotere mer i år, sannsynligvis for å holde flest mulig fornøyde. Jeg tror Glimt har det høyeste toppnivået i ligaen, men jeg syns også at stabiliteten har blitt vesentlig dårligere siden den fantastiske 2020-sesongen. Og ingenting i løpet av vinteren har overbevisst meg om at det endrer seg i år. Oddsmarkedet er som alltid ekstremt bullish på Glimt sine vegner, så de vil sannsynligvis være en fade for meg.

Molde hadde en helt rå sesong i fjor, og ingen brydde seg. Det er litt slik det er med Molde, når de ikke hates så ignoreres dem. Utenom Fofana som tross alt ikke spilt en så betydelig rolle så er laget i praksis det samme utenom at de har fått inn Berisha. Molde har en sterk bredde, har god tradisjon for å rotere og har ulike spilletyper som kan endre kampbilde ved behov. Det skal selvsagt godt gjøres å være like overlegen som i fjor, men det er heller ikke så mange argumenter for at dem skal bli så mye dårligere. I vinter har dem ikke sett veldig bra ut, med skuffende å ryke i cupen (men de var bedre enn Stabæk) - og noen svake treningskamper. Men jeg vektlegger ikke det stort, spesielt når det er samme trenerteam og spillergruppe som har prestert i fjor.

Så da blir dette mitt tabelltips:

16. Sandefjord
15. Aalesund

14. HamKam
13. Haugesund
12. Tromsø
11. Viking
10. Odd
9. Strømsgodset
8. Stabæk
7. Sarpsborg
6. Rosenborg
5. Vålerenga
4. Lillestrøm
3. Bodø/Glimt
2. Brann
1. Molde

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

I fjor var nivået på OBOS veldig høyt, og kanskje den beste i historien. Men serien ble ikke så spennende, til det skilte det for mye mellom lagene. Så årets sesong kan bli langt mer spennende og sannsynligvis bedre muligheter å finne gode oddsobjekter.

Ingen av de nyopprykkede kjennes som kasteballer, og det betyr at mange klassiske Obos-lag kan få det svett med å overleve. Som de fleste andre så ser jeg Kristiansund som ligaens beste lag. Det er litt vanskelig å forstå hvordan det kunne gå så galt at de rykket ned, alt som kunne gå galt gikk galt. Nå har de mistet litt spillere, men fortsatt så er det masse kvalitet og ikke minst kraft i laget. I Jerv er det store utskiftninger og treningskampene mot Eliteserie motstand der de har slitt offensivt, men ellers gjort det bra. Bør være der oppe, blir overraskede om ikke det blir minst trygg kvalik-plass.

Mye forventninger til Kongsvinger, etter at de tok seg helt til playoff kamp for opprykk til Eliteserien i fjor. Trenerskifte og et miljøskifte for Vegard Hansen, skal bli interessant hvordan han vil fungere i en ny klubb. Er litt inne på at dem kan være overvurdert, de har mistet flere sentrale spillere og det var ikke slik at de var bedre enn 5-6 andre klubber som fortsatt er i ligaen. To klubber som bruker masse penger er Fredrikstad og Start, det bør holde til å kjempe om opprykk. FFK har fått inn et for de fleste ukjent navn på trenersiden og det har sett tamt ut i vinter - trygt defensivt og lite å by på offensivt. Start vet man at vil spille ambisiøst, og jeg er som alltid tvilende til klubbkulturen - har over år vært ganske overvurdert og jeg holder ikke pusten i påvente av Eliteseriespill.

Stor forandring i KFUM med Isnes ute og det ser ut som det blir litt forandring i stil, jeg syns KFUM var det laget som fikk best betalt i fjor og jeg mistenker at dette fort kan bli en mellomsesong. Og kanskje de må passe seg for å være nest best i byen, for Skeid så veldig positiv ut i fjor høst. Så har de mistet litt spillere som gjør at jeg må holde igjen optimismen, og klarer de å etablere seg i Obos så er det bra av dem.

Fire klassiske Obos-klubber er det alle spørsmålstegn rundt. Sandnes Ulf ser ut til å ha skalert ned satsningen sin og det kan faktisk være litt skummelt i en sesong som er så jevn. Berntsen er sikkert uansett en for dyktig trener til at det skal gå helt galt - men opprykk er nok veldig usannsynlig. Mjøndalens nye liv uten Vegard Hansen ser litt shaky ut, ikke minst defensivt. Kan bli en skummel sesong også for bruntrøyene som er lav på selvtillit etter flere dårlige år. Ranheim er litt tilbake til røttene sine i år, etter å ha slitt over flere sesonger så har det vært litt opprydding i klubben og det er en tynnere, men kanskje bedre stall i år. Bye er kvalitet på dette nivået, og spennende med Hou Sæther. Siste klassikeren er Sogndal, varierte voldsomt i fjor og ser litt slik ut i vinter også - men jeg syns troppen ser litt bedre og jeg ble imponert over prestasjon i cupen mot Lillestrøm. Jeg tror de kan bli årets overraskelse i en åpen divisjon.

Raufoss og Bryne er det ikke så mye pent å si om foran sesongen, det må forventes en kamp for å overleve. Hos Raufoss er økonomien dårlig og troppen ser også svekket ut fra en skuffende fjorårssesong - om det skulle være et lag som blir forlatt i bunnen så er nok Raufoss det sannsynlige slaktofferet. Bryne hadde en periode i fjor der dem begynte å spille litt mer fotball og var litt gøy å se på, men virker litt som det er tilbake til kriging og dødballer. Laget har sannsynligvis en fordel at dem kan bruke penger om det går på tverke i vårsesongen. Hvor man har Åsane er ikke så lett å vurdere heller, fryktelig fjorårssesong - er det starten på en nedtur eller er de tilbake i sitt finspillende jeg? Syns de har hentet spennende, så tapte jeg en del penger på dem i fjor - men både dem og jeg får prøve å nullstille.

Så da er forutsetningene satt for sesongen, og så et uhøytidelig tips:

16. Raufoss
15. Moss

---------------------
14. Bryne
---------------------
13. Mjøndalen
12. Sandnes Ulf
11. Skeid
10. Hødd
9. KFUM Oslo
8. Fredrikstad
7. Åsane
-----------------------
6. Kongsvinger
5. Start
4. Ranheim
3. Jerv
-----------------------
2. Sogndal
1. Kristiansund

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Første serierunde er alltid en viss grad av gjetting, lagene prises forhåndsforventninger til sesongen og på resultater i treningskamper. Ingen av delene er veldig gode mål på enkelt kamper. Så har vi for første gang hatt tellende kamper i vinter med to cuprunder. Jeg vet det er utskjelt, men jeg liker det - både for at det gjør vinteren kortere, og for at det gir litt mer kjøtt på beinet til sesongstart. De kjører det i Sverige med stor suksess, så her tror jeg konservative nordmenn er feil ute.

Vi begynner på Lerkendal, der to lag med klare spørsmålstegn rundt seg møtes. De møttes i cupen, og da ble det fryktelig kjedelig og to lag som tok ut hverandre. Men det var i Stavanger og jeg forventer et mer offensivt Rosenborg her, og Viking har fremstått shaky bakover. Jeg ser ingen grunn til å ta spill her, nesten ingen resultat vil overraske.

En snakkis før sesongen er hvordan gresset er på Nadderud, det så virkelig ikke bra ut for et par uker siden da Bohinen la ut bilde. Den er nok bedre nå, men noe utfordrende spilleforhold må påregnes. Stabæk ser veldig sterk ut defensivt i år, og selv om de er på hjemmebane så tror jeg ikke man tar så stor risiko. Odd vitser med banen på twitter, men jeg tror nok de ikke er veldig gira på dette, og få med seg et resultat og ingen skader så gjør det lite om det blir en kjedelig match. Odd under Paco har ikke vært så lett å bli klok på - statistikken borte viser dog 8 under kamper og 7 over. Og overkampene var mot de typiske Molde, Glimt, Sandefjord. Jeg liker godt under 2,5 mål her og det blir rundens hovedspill.

Jeg liker også under i Tromsø der Molde kommer på besøk. TIL er svekket offensivt og Molde var overraskende kynisk borte i fjor - og det med suksess. Om Molde tar ledelsen så tror jeg ikke TIL har den offensive kraften til å bryte dem ned, så det kan bli en reprise av fjorårets 0-1-kamp. Syns underspillet er mer fristende enn å gå på Molde-seier. Gullutfordrer Glimt står faktisk overraskende høyt i odds mot Sarpsborg, man ser faktisk akkurat 2-tallet nå hos Pinnacle. Jeg er jo litt glad i underdogs på hjemmebane, og Sarpsborg er et lag som har potensiale til å ta poeng mot alle lag. Så er østfold-laget et av dem som ikke har spilt tellende kamper i vinter, det tror jeg er et minus mot et Glimt som har vært i sesong en god stund. Så bør det jo bli mål her, og jeg skal komme tilbake til det i årets nyvinning.

Oddsen på HamKam står ikke helt i forhold til hvor mye slakt dem har fått i vinter, og en tommelfingerregel er at om to helt jevne lag møtes så skal oddsen på hjemmelaget være rundt 2,20 pga hjemmebanefordel. Så oddsmarkedet tror faktisk litt mer på HamKam enn som så, og det kan være riktig. Så er Sandefjord et lag jeg sliter med å forstå, og allerede i år så har de gjort en imponende kamp i cupen mot Odd og en fryktelig kamp i cupen mot Brann. Så hvordan lag som møter opp her er ikke lett å si. HamKam spilte mye uavgjort i fjor, så om jeg skulle spilt noe så hadde det blitt på et kryss (selv om det ikke helt passer med Sandefjord som er veldig enten eller).

Vålerenga er favoritt på danskebåten, og det er vel greit - Aalesund er et forventet bunnlag. Så har de klart seg helt fint i vinter og det er spørsmålstegn rundt hovedstadslaget. Så alt i alt tror jeg oddsen er riktig. Det lukter litt under av denne kampen også, det er litt som peker mot en ganske tam serieåpning på flere arenaer. Men for meg er ikke oddsen lengre god nok til å spille.

Hovedkampen i kveld bør i det minste ha mål i seg, og dette er atså reprise på cupkampen mellom Brann og Haugesund. Da scorte Brann to tidlige mål og kampen ble en transportetappe inn. Da var det kunstgress, nå er det naturgress. Uansett så klarer jeg ikke se verdi i Brann til så lav odds i en serieåpning, samtidig så er det nok ingen vinnende strategi å gå mot bergenserne - og spesielt ikke med dette Haugesund-laget.

I tillegg til hovedspillet så skal jeg lage meg en modifisert snøball. Den klassiske snøballen er å satse hele gevinsten på en ny kamp og rulle på. Det er sjeldent noe vinnende konsept, for overraskelser skjer og da står man på bar bakke. Så det jeg gjør er at jeg budsjetterer med 1,2 i odds og alt over det tar jeg ut av snøballen som gevinst.

F.eks:

Innsats 200 kroner x 1,5 odds = 300 kroner inn. 1,2 er altså budsjettert odds og blir 240 kroner gevinst med samme innsats. Da tar jeg av 60 kroner og setter i banken, innsats på neste spill blir 240 kroner. Om spillet taper så er det tilbake til 200 kroner i innsats. Jeg tenkte ta en hver serierunde, så 30 spill. Dette er uhøytidelig moro, men jeg skal føre regnskap og så ser vi om det er mulig å gå i pluss med en slik modell.

Første spill er Sarpsborg mot Bodø/Glimt, over 2,5 mål - 1,52 Pinnacle.

Hovedspill:

Stabæk - Odd, under 2,5 mål - 2,02 Coolbet

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Om det er vanskelig i første runde i Eliteserien, så er det enda mer usikkerhet rundt Obos-ligaen. Mye utskiftninger i mange lag i tillegg til 4 nye lag inn i divisjonen. Men det er like vanskelig for bookiene som det er for spillerne, så de som er rett ut kan treffe gull. Og det er det vi skal prøve på.

Alle kampene går klokka 15.00, så det blir en travel ettermiddag. Overraskende nok er Kongsvinger blitt spilt ned til underdog borte mot Bryne, som ikke fremstår rimelig med tanke på at lagene er forventet å kjempe i hver sin del av tabellen. Jeg har ikke funnet noe skadeinformasjon som forklarer denne oddsendringen og selv om det aldri er lett å komme til naturgresset på Bryne så må man prøve en variant på bortelaget her. Jeg går for pengene tilbake ved uavgjort, +0,25 er også fint til nesten 1,80 i odds. Rundens hovedspill.

Hødd var utrolig god defensiv i opprykksesongen, det blir naturlig nok tøffere mot sterkere motstand i år. Men de kunne neppe fått en bedre motstander å starte mot enn Raufoss. Så blir også Hødd ganske klare favoritter, så jeg er ikke videre fristet av å spille på dem. Men et under 2,75 mål spill til nesten 2 ganger pengene fremstår som verdi, da må det altså bli 4 mål i kampen for at det er tapt. Så er Raufoss en x-faktor med ny trener og som alltid mye spillere, jeg tror de vil være litt mindre crazy og offensive i spillestilen i år enn tidligere, så det peker også mot at et under-spill kan være veien å gå.

Det siste spillet jeg har på blokka handler om mitt tabelltips på Sogndal, de blir veldig klar underdog mot KFUM her og jeg syns ikke det fremstår som rimelig. Det er mye nytt og uvisst i KFUM og jeg er inne på at dette blir en mellomsesong. Sogndal er et av lagene jeg syns har styrket seg i vinter og selv om det gikk riktig galt i treningskampen mot Brann så er det forskjell på å møte kanskje Norges beste lag og en sannsynlig middelhavsfarer i Obos. Jeg velger meg +0,5-varianten til nær 2 i odds.

Ellers ingen spill, fristet av Moss mot Start - men jeg er ikke helt der at jeg klarer å sette de inn i divisjonen enda, så får gi det litt tid.

Hovedspill:

Bryne - Kongsvinger, borteseier (DNB) - 2,12 Pinnacle

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tipping»