Tippeligaspill

Svar
GoingKronos

Re: Tippeligaspill

Legg inn av GoingKronos »

Det ble en skuffende kamp av Åsane, gir bort et tidlig mål på en grov keepertabbe og utfra høydepunktene og rapportene var de aldri i nærheten av noe. De gir bort for lette mål og når det var et stort skritt tilbake i eget spill så ble det et skuffende resultat både for bergenserne og meg.

Mjøndalen er i virkelig krise, og gir bort en ledelse mot Raufoss er ikke bra. Det er spesielt skuffende å slippe inn to lette mål på dødball. Klubben må se seg i speilet og vurdere hvor de er på vei, kanskje epoken under Hansens ledelse bør være forbi?

Ranheim fortsetter å imponere stort, som jeg har forstått det ble Skeid utspilt etter alle kunstens regler. Det var en merkelig odds rett og slett, og så kan jeg angre på at jeg ikke kjørte Ranheim som hovedspill - det er nok litt det med å ha samme lag som hovedspill runde etter runde, men er det best verdi så er det jo det man skal gjøre selv om man gikk på en smell sist.

Ellers var det mye som forventet resultatmessig i runden.

Status Obos 2022

Spill: 13

Innsats: 130

Gevinst: 129,5

TBP: 99,6

Status OBOS Totalt:

Spill: 73

Innsats: 730

Gevinst: 828,75

TBP: 113,5

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Hadde ingen spill i går så derfor først mine vurderinger i dag (og driver fortsatt med det tullet som kalles ferie), uansett 5 kamper å velge mellom i dag.

Åsane sviktet meg nå sist, og det var opplagt et steg i feil retning for bydelslaget, men Mjøndalen er en fallende kniv om dagen - nå står de med 5 tap på rad. Så har det selvsagt vært mot bra motstand, men at de skal være ned på 1,60-tallet som nå kjøper jeg ikke. Sist bortekamp var Åsane gode, og det var også mot et underpresterende "topplag". Mjøndalen har vunnet 5 av 7 kamper med bare et mål, så det er nok verd å ta forsikring med ahc+1 - Åsane sitt stortap for KFUM var også det første av den typen på lenge (sist var Stabæk i april)

Sogndal blir veldig stor favoritt mot Grorud, så er kanskje ikke det så rart med Groruds negative utvikling og at de fortsatt står uten seier. Jeg skal uansett gå en annen vei, og syns oddsen på et underspill er interessant her. Det har mest med Sogndal å gjøre, som ikke er noe fyrverkeri av et lag og kun en av de syv kampene har gått over linja på 3,25 mål - resten har gitt full eller halv gevinst. Så har Grorud vært involvert i mye mål i det siste, men når de har møtt topplagene Brann og Stabæk så har det bare blitt 2 mål - så de har evnen til å være taktiske innimellom.

Skeid spilles nedover i oddsmarkedet, jeg har verdi på gjestene fra Bryne. Etter en grusom start så har de jobbet seg oppover og nå har de en luke til de tre i bunn. Den kan forsvinne om Skeid slår dem her. Men Bryne er veldig vanskelig å slå, det er kun Brann som med nød og neppe har klart det siden starten på mai. Jeg syns dette er helt åpent og går for rogalendingene med +0,25 - uavgjortfaren er opplagt stor her. Rundens hovedspill.

Hovedspill

Skeid - Bryne, borteseier (ahc +0,25) - 2,01 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Denne sesongen har til nå vært veldig berg og dalbane-aktig for hovedspillet. Først 3 misser, så 7 gevinster på rad før det igjen har blitt 3 misser. Tilbakebetalingsprosenten er fortsatt fin, men det er på tide å bryte tapsrekka.

Jeg følte meg ganske trygg på at Lillestrøm ville fikse det etter 1.omgang, de var det bedre laget og fikk mange situasjoner og dødballer som ble utfordrende for Viking å håndtere. 2.omgang ble dog helt annerledes, det ble en eneste lang krig der Viking var destruktive og LSK-spillerne fort ble irriterte og frustrerte. Jeg syns Bakke tok grep forseint, og så var det selvsagt noe uheldig at de fikk et mål imot seg på helt på slutten når de presset på for seieren. Det jevner seg til i toppen og Molde har tatt over serieledelsen selv om verken klarte å slå Jerv eller HamKam. Tromsø hadde de få problemer mot, de kontret nordlendingene i senk - og det er jo noe spesielt at en klar favoritt på hjemmebane faktisk får lov til. Det er nok på plass med litt realitetsorientering for Helstrup&co når de møter et topplag på bortebane. Man må rett og slett være mer kyniske.

Selv om Glimt kom under etter få sekunder mot Sarpsborg, hadde de få problemer med å slå et for dagen skuffende svakt Sarpsborg-lag. Det er ikke så lett å komme riktig på østfoldingene, og når man så på den svake innsatsen til Glimt i e-cupen i midtuka så var det en mulighet tapt for Stahre - som selv ikke var på kampen pga sykdom.

Haugesund og HamKam leverte en uavgjort kamp som jeg hadde varslet, og sett i ettertid burde jo HamKam vært hovedspillet. Men naturgress og uavklart skadesituasjon holdt meg igjen.

Status 2022:

Spill: 13

Innsats: 130

Gevinst: 150,5

TBP: 115,8

Status Totalt:


Spill: 313

Innsats: 3130

Gevinst: 3543,25

TBP: 113,2

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

En runde der jeg og oddsmarkedet er veldig enig om det meste, spesielt etter at Tromsø og Strømsgodset ble utsatt for at drammenserne ikke ønsket å bruke ekstra penger på å reise til Tromsø for å spille kamp - i sterk kontrast til TIL som måtte leie eget fly for å dra til Molde. Spesielt, men NFF slutter aldri å overraske.

Men da står jeg egentlig bare igjen med et spill og det er Hamkam mot Bodø/Glimt. Jeg har gjentatt det gang på gang at HamKam er vanskelig å slå, og det er det gode sjanser for at Glimt også vil oppleve her. Nordlendingene kommer fra en skuffende tur til Færøyene der de til slutt var heldig som ikke røyk ut, så skal man ikke legge for mye i det - var nok en klassisk undervurdering. Men uansett er både Moe og Pellegrino fortsatt ut, og et par andre spørsmålstegn er det også rundt laget. Og Glimt er ganske tynne og det vil garantert gjøre vondt å møte HamKam. Kurucay også forventet å være tilbake, og han er viktig for hedmarkingene. Jeg velger meg +0,5-varianten - +0,75 er også et godt alternativ, og selvsagt for den vågale så er det aldri feil å spille uavgjort i HamKam sine kamper. Rundens hovedspill.

Jeg har litt verdi på et under-spill i Stavanger, de mangler fortsatt sine stjernespillere. Men det er klart at å stole på at KBK klarer å holde antall scoringer nede er ikke lett, men statistisk er det et klart godt spill - for det er virkelig forventet mange mål og kun en av Vikings hjemmekamper har gått over 3,5 mål og da var de i vesentlig bedre offensiv form enn nå. Samme for KBK, kun en av bortekampene denne sesongen har gitt 4 mål eller mer. KBK scorer nesten ikke mål.

Ellers ingen spill denne runden.

Hovedspill:

HamKam - Bodø/Glimt - hjemme/uavgjort - 2,05 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Bryne snudde til seier over Skeid, og mye peker mot at de tre i bunnen er dårligere enn resten. Jeg fikk ikke sett kampen, men jeg forsto at det var jevnt og da er det ikke overraskende at Bryne er tøffere i begge boksene enn Skeid.

Åsane fikk også med seg poeng fra sin reise til østlandet, og det lignet mye på deres kamp i Fredrikstad. En svak start på kampen der hjemmelaget styrer og scorer, og så viser Åsane at det bor mye i dem med en god 2.omgang der de presser på for utligning. Kanskje de snart klarer å sette sammen en hel god kamp?

Surt i Sogndal der det fjerde målet i sluttminuttet ødelegger for en perfekt oddsdag, Sogndal scorer tre mål på 8 minutter i midten av 1.omgang - og da var jo spillet ganske dødt. Men når kampen hadde dødt ut og bare transportetappen var igjen så kommer selvsagt målet. Det begynner å bli et par stygge tap for Grorud nå, men tross at vi er halvveis i serien og de enda ikke har vunnet en fotballkamp så har de en fair mulighet til å klare seg. Det er ganske sykt.

Status Obos 2022

Spill: 14

Innsats: 140

Gevinst: 149,6

TBP: 106,9

Status OBOS Totalt:


Spill: 74

Innsats: 740

Gevinst: 848,85

TBP: 114,7

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Da er vi halvveis i Obos-ligaen og den har vel ikke vært så crazy som den har for vane å være - til det er serien for ujevn i år. Hadde ingen klare verdispill på gårsdagens kamper, og det var like greit for det ble en ganske spesiell runde - men underholdende var den.

Av dagens fem kamper så er jeg som alltid interessert i Åsane, det er jo blitt en vane gjennom sommeren. Og markedet sier at de har under 50% sjanse til å slå et av lagene som beviselig ikke er god nok for Obos-spill - nemlig Skeid. Skeid er et type lag som henger med i kampene, men er svake i boksene der kampene avgjøres. Her ser jeg for meg at bergenserne får styre kampen og finner rom i det hullete forsvaret til oksene fra hovedstaden. Fin verdi på hjemmeseier og jeg velger det som rundens hovedspill.

Grorud er et annet lag som ikke holder nivået for å spille i Obos, nå møter de et Mjøndalen som man kan begynne å spekulere i om de egentlig er god nok for Obos. 1 poeng på siste 6 kamper er fullstendig katastrofe. Om man legger godviljen til så ser vi kanskje en liten bedring hos bruntrøyene, og dette er strengt tatt en kamp de bør vinne. Jeg har litt verdi, men oddsen er blitt spilt nedover så det meste er dessverre forsvunnet. Men om vi får en rekyl så kan det være verd å gå på bortelaget som spiller for spiller skal være betydelig bedre enn motstander.

Start blir som alltid stor favoritt, de ligger dønn midt på tabellen når vi nå er halvveis, likevel ansees de som et topplag. Med kun seier i 2 av 7 hjemmekamper har de underprestert kraftig forventningene som har vært i oddsmarkedet. Nå møter de Sandnes Ulf som har vunnet 5 av 7 bortekamper og er dermed er det bare Brann og Stabæk som er bedre på reise. Det ser ut til at Ulf har funnet noe tilbake til seg selv etter et par tunge tap og i tillegg er Høiland forventet tilbake her. Det er en veldig kollisjon mellom stilarter, og vi så da de møttes i cupen før sesongstart at Sandnes Ulf kom veldig mye bedre ut av det. Jeg velger den litt aggressive +0,75-varianten siden en full forsikring med et målstap kanskje ikke er så mye verd med to lag som varierer såpass i prestasjoner.

De to siste kampene har jeg ingen sterke føringer om, Brann er kanskje litt på retur formmessig og Raufoss har virkelig fått fart på sakene - men igjen, det er neppe lønnsomt i lengden å spekulere imot stjernene til Brann.

Hovedspill:

Åsane - Skeid, hjemmeseier - 2,10 Pinnacle

startelver

Legg inn av startelver »

Skeid leder 2-0 etter 20 minutter, veldig overraskende.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

GoingKronos skrev: man jul 18, 2022 11:20 am Hovedspill:

Åsane - Skeid, hjemmeseier - 2,10 Pinnacle
Frykter litt for jinx, men lar det stå til: Herlig GK!

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

startelver skrev: man jul 18, 2022 6:27 pm Skeid leder 2-0 etter 20 minutter, veldig overraskende.
Aldri i fare :D

lund

Legg inn av lund »

Kunne fortalt det på forhånd. Brann er ikke på retur formmessig. Først og fremst bare vært veldig ineffektive etter ferien. Bedre uttelling i dag.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

lund skrev: man jul 18, 2022 7:59 pm Kunne fortalt det på forhånd. Brann er ikke på retur formmessig. Først og fremst bare vært veldig ineffektive etter ferien. Bedre uttelling i dag.
Det er alltid bedre å si det på forhånd, for ellers fremstår man jo bare som en drittsekk.

lund

Legg inn av lund »

GoingKronos skrev: man jul 18, 2022 8:02 pm
lund skrev: man jul 18, 2022 7:59 pm Kunne fortalt det på forhånd. Brann er ikke på retur formmessig. Først og fremst bare vært veldig ineffektive etter ferien. Bedre uttelling i dag.
Det er alltid bedre å si det på forhånd, for ellers fremstår man jo bare som en drittsekk.
Si på forhånd at man har hatt svært dårlig uttelling mot Stjørdals-Blink, Grorud og Stabæk? Det burde ikke være nødvendig strengt tatt.

Reddington

Legg inn av Reddington »

lund skrev: man jul 18, 2022 8:06 pm
GoingKronos skrev: man jul 18, 2022 8:02 pm
lund skrev: man jul 18, 2022 7:59 pm Kunne fortalt det på forhånd. Brann er ikke på retur formmessig. Først og fremst bare vært veldig ineffektive etter ferien. Bedre uttelling i dag.
Det er alltid bedre å si det på forhånd, for ellers fremstår man jo bare som en drittsekk.
Si på forhånd at man har hatt svært dårlig uttelling mot Stjørdals-Blink, Grorud og Stabæk? Det burde ikke være nødvendig strengt tatt.
Hvor nødvendig tenker du at det er i etterkant......?

startelver

Legg inn av startelver »

Så greier Åsane og score på overtid og spill inn. Dette Skeid-laget greier aldri å ta vare på en ledelse.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det var et frustrerende tapt hovedspill, det var en helt jevn kamp mellom HamKam og Bodø/Glimt - og så scorer Pellegrino på sin første touch på ballen etter han kom inn fra benken, og det etter en feilaktig dømt corner. Etter en periode med marginer for så har det definitivt snudd. Så bare å jobbe på, over tid så jevner det seg ut.

Jeg syns Kristiansund gjør en god kamp, men som bunnlag ofte gjør så ender det med tap i sluttminuttene. Jeg noterer meg uansett at de kanskje er i spillemessig fremgang. Det samme med Vålerenga, vinner helt fortjent over Sarpsborg. Det er ikke lett å bli klok på østfoldingene, men jeg syns uansett VIF fremsto langt bedre organisert og tydelig enn tidligere. Så kanskje der også et trendbrudd, men samtidig er det bare en kamp.

Ellers ting som forventet, Molde vant sikkert (burde vært større seier) og RBK er akkurat så grått og kjedelig som fryktet. Mulig Aafk kommer til å bli et mer stabilt under-lag nå uten Haugen.


Status 2022:

Spill: 14

Innsats: 140

Gevinst: 150,5

TBP: 107,5

Status Totalt:


Spill: 314

Innsats: 3140

Gevinst: 3543,25

TBP: 112,8

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Vi går nå inn i en periode der lagene som er i E-cup har et tett kampprogram og hele tiden må vurdere hvordan de skal bruke stallene sine, og det er også der jeg finner verdien i en runde som ikke har de helt opplagte spillene.

Bodø/Glimt gikk på en smell i Nord-Irland og dermed har de en avgjørende kamp i midtuka mot Linfield som de absolutt må ha fokus på - det er mange millioner kroner på spill. Hvordan påvirket det Glimt her? Jeg tror nok de stiller et sterkt lag, men at om de kommer foran så vil de neppe bare fortsette å gasse på. Så jeg vurderte både ahc-spill på Jerv og et under-spill. Til slutt falt jeg ned på under 4 mål, da er spillet først tapt med 5 mål i kampen og Jerv har stort sett ikke mye mål i seg på bortebane. Kun fire mål så langt. Og Glimt sitt angrepsspill har heller ikke imponert i det siste.

Tromsø som nesten ikke har spilt kamper i sommer kan endelig reise på tur uten masse om og men. Veldig vanskelig å vite hvor man har laget, de ble alt for naive mot Molde og jeg vil tro at de er mer kyniske her. Oddsen ser riktig ut både på 1x2 og over/under, så ingen spill på to lag som kanskje begge er litt overvurdert i oddsmarkedet.

Over til søndag, og jeg syns det er vanskelig å finne noe verdi på 1x2-markedet, jeg er noe fristet av KBK - men oddsen er i grenseland med tanke på at de er knappe favoritter her tross at de ikke har vunnet en eneste kamp i år. Og Odd er jo vel så gode borte som hjemme (tatt 10 borte, og 9 poeng hjemme). Men skulle KBK bli underdog tror jeg det er verd en innsats, for jeg likte hvordan de fremsto mot Viking.

Sarpsborg skuffet stort mot Vålerenga, men det trenger ikke bety så mye - og de bør strengt tatt være et bedre lag enn Haugesund som er ganske stabilt middelmådig. Men også her er oddsen litt i underkant av hva jeg syns er komfortabelt å spille på. Men også her får man følge med oddsutviklingen.

Jeg lander på hovedspill fra hovedstaden der Vålerenga tar mot Viking. Viking gjorde en veldig sterk kamp i Tsjekkia i midtuka, og har nå muligheten til å ta seg videre i E-cupen. Nye Viking er langt mer kynisk og bruker energien sin mer på det defensive spillet, og jeg forventer meg mer av det samme her. Jeg har inntrykk av at Vålerenga også har tatt et steg tilbake og bygger opp selvtilliten bakfra. De har holdt nullen i de to siste kampene, og jeg forventer mer av det samme. Ingen av lagene trenger å sjarmere her, både spillere og supportere forstår at de er i en situasjon der det må fightes for poengene. Og da tror jeg det blir lite mål her, og under 3 mål blir rundens hovedspill. Om jeg skulle spilt uavgjort i en kamp så hadde det nok blitt her, selv om HamKam og Tromsø alltid er hete uavgjort-kandidater.

Hovedspill:

Vålerenga - Viking, under 3 mål - 1,89 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det ble høydramatisk når Åsane slo Skeid, men samtidig så var det ikke spesielt overraskende at Skeid kollapser i sluttminuttene. De har store problemer med å fullføre kamper, så det kan fort være en kombinasjon av det fysiske og mentale som gjør det. Så fikk Skeid et feilaktig straffespark så det gjorde det vanskelig for bergenserne, men de var direkte svake helt til de havnet under 2-0 og begynte å ta seg sammen. Gøy at Gamst Pedersen kom inn og satt sitt preg på kampen, kan sikkert bli et våpen i kamper der motstander legger seg lavt.

Start fortsetter å skuffe oddsmarkedet som alltid er sterk i troen på sørlendingene. Her begynte de kampen bra, før Ulf tok mer og mer over, og alt i alt var det ingenting å si på at underdogen vant. Jeg må si jeg er overrasket over hvordan oddsmarkedet vurderer Start, og jeg er ikke sikker på at de egentlig underpresterer noe særlig sett til troppen sin heller.

Mjøndalen hadde veldig god kontroll på Grorud, og så er det selvsagt ingen målestokk - men uansett en kjærkommen seier og at det kom på en overbevisende måte var også bra. Jeg syns de virker å være i litt bedring. Ellers Brann fullstendig overlegen, Raufoss var utrolig defensive i hode - de bare rygget og rygget og tilslutt sto de med alle spillerne i egen boks.

Status Obos 2022

Spill: 15

Innsats: 150

Gevinst: 170,6

TBP: 113,7

Status OBOS Totalt:


Spill: 75

Innsats: 750

Gevinst: 869,85

TBP: 116

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Ny deilig runde i Obosligaen, og jeg syns det er mye interessant - og det er flere godbiter som har verdi til å være et hovedspill. Men kun en kan være den utvalgte.

Fredrikstad fikk endelig en seier igjen, og de behøver flere av disse siden de fortsatt har en luke å ta igjen på lagene i playoff. Og noe bedre mulighet enn å slå et Grorud i fritt fall får man ikke, Oslo-laget har gått fra å spille mange jevne kamper som endte med tap eller uavgjort til å være så godt som sjanseløse i sine kamper. Jeg ser egentlig ingen løsning på det og syns absolutt et ahc-spill på FFK er fristende, ahc-1 er mitt valg.

Start blir igjen klare favoritter, nå borte mot Mjøndalen. Det forstår jeg ikke mye av, dette fremstår som en helt jevn kamp og selv om Start sikkert har et litt høyere toppnivå så har de også et lavere bunnivå. For meg er hjemme/uavgjort et autospill til 1,90ish. Inne på tanken også å gå mot Skeid igjen, men Raufoss prises høyere enn f.eks Sogndal gjorde mot Skeid - og jeg er litt usikker på hva slags reaksjon de får etter den omgangen med juling de fikk mot Brann, det er ikke bare bare å reise bort og være favoritt etter noe slikt. Jeg står nok over spill.

Jeg syns ikke det er så mye som skiller KFUM og Ranheim, jeg holder kanskje sistnevnte hakket bedre faktisk (i det minste toppnivået). Den hysteriske formen er ikke der etter et par skuffende kamper mot Sandnes Ulf og Sogndal, kanskje de ble litt høye på seg selv og glemte det defensive fundamentet som ga suksess. Kåffa hadde en god periode med tre hjemmeseiere på rad, men så tapte de sist for Start. Blir sikkert en morsom kamp og jeg syns det er autospill på trønderne her. I tøff konkurranse så velger jeg dette som hovedspill for runden, men det er veldig tett mellom det og særlig Mjøndalen.

Siste kampen jeg skal skrive om er to av mine spillefavoritter, i Sandnes Ulf og Åsane. Nå møter de hverandre og jeg syns Ulf blir for store favoritter. Så passer nok ikke spillestilen til Sandnes Ulf Åsane så godt, vi fikk litt en smak på det i Kristiansand siden det er likheter mellom hvordan Åsane og Start spiller. Men Ulf er ujevne, det er ikke lenge siden de ble slaktet på hjemmebane av Raufoss - og Åsane har tatt poeng selv om de kom under både mot Mjøndalen og Fredrikstad, og det er i det sjiktet Ulf også ligger. Så nivået er der, stabiliteten er der ikke. Det er ikke lenge siden lagene møttes i Bergen og da var Åsane flere hakk bedre enn Ulf.

Hovedspill:

KFUM Oslo - Ranheim, uavgjort/borte - 1,98

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Halvveis i sesongen og vi er like langt, det er selvsagt veldig skuffende etter at det så veldig bra ut. Men jeg kommer til å sette et vinnende spill igjen før eller senere og forhåpentligvis er årets verste spill unnagjort nå, for under i Vålerenga - Viking var fullstendig sjanseløst. Jeg hadde ikke sett for meg at Viking skulle sende på banen et så svekket lag - de ga på mange måter bort kampen i jakten på suksess i Europa. Det betalte seg også, siden de tok seg videre - men de tapte poengene kan jo også bety at de går glipp av spill i Europa neste år. I tillegg var Vålerenga fryktelig gode, for et lag som så gjennområtten ut så er det en fantastisk snuoperasjon.

Under i Bodø gikk heller ikke veien, der ble det på en måte som jeg hadde trodd med at Glimt bare rullet gjennom 2.omgang med full kontroll - men da hadde de alt puttet 4 mål i første omgang. Det var også en fryktelig prestasjon av Jerv, det må ha vært en eller annen rekord i antall ganger et lag gir bort ballen på egen banehalvdel. Jeg kommer til å bli veldig overrasket om det ikke blir Jerv og Kristiansund som rykker direkte ned. Kampen om å unngå kvalik kan dog bli intens og som Tromsø-supporter er jeg bekymret over utviklingen i det siste. Forhåpentligvis så vil det bli bedre når de begynner å spille kamper jevnlig, det er vanskelig med liten stall og kun lokal treningsmotstand når de går et par måneder der de bare spiller tellende kamper sporadisk.

I toppen så kjennes det som Moldes mesterskap å tape, med Fofana sitt gjennombrudd så har de x-faktoren som trengs når Eikrem er sårbar med skader. Jeg har avskrevet Viking i gullstriden, mens Glimt opplagt har gjort et comeback og ser ut til å forsterke laget i overgangsvinduet.

Status 2022:

Spill: 15

Innsats: 150

Gevinst: 150,5

TBP: 100

Status Totalt:


Spill: 315

Innsats: 3150

Gevinst: 3543,25

TBP: 112,5

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

En tricky runde der vi har flere klare favoritter og noen kamper som ikke er lett å analysere.

Hoveddelen av kampene allerede i dag pga EM-finalen for kvinner går klokka 18.00 i morgen, og først ut er Aalesund som tar i mot Bodø/Glimt. Glimt kommer fra noen heftige hjemmekamper med totalt 13-0 i målforskjell og de fleste er overbevisst om at toget er tilbake på skinnene. Men det var tross alt hjemme mot veldig svak motstand, så jeg for min del vil se dem presterer mot bedre motstand før jeg kaster meg på bølgen. Aalesund er vanskelige å slå, hjemme har kun Molde klart det. Nå er det klart at de mistet Haugen gjør de langt mer sårbare siden de må være bedre å tette igjen bakover, og det gjør at jeg ikke har troen på at de skreller her. Jeg er ikke helt der at jeg har verdi på et under-spill, men det kan hende det kommer frem mot kampstart. Argumentet er samme som sist, Glimt må tenke på E-cup (selv om de slipper billig unna med å møte Zalgiris) og vil nok mest ønske å kontrollere kampen om de kommer foran. Jeg vil nok uansett ha over 2 i odds på under 3 mål før jeg vurderer spill.

Kristiansund er det så godt som game over for, de trenger nok selv med flaks fort 25 poeng på de siste 16 kampene. Det er selvsagt ikke umulig, om de først vinner et par kamper så vil håpet og troen bli tent. Men det er vanskelig å tro at de skal slå et HamKam som sjelden taper. På den andre side så vinner HamKam sjelden også, så jeg vil nok være forsiktig med å satse penger på dem som klar favoritt. Da ville jeg nok gå på dem til å vinne uten å slippe inn mål, for Kristiansund scorer nesten ikke mål borte eller litt mer forsiktige at KBK ikke scorer.

RBK har kun vunnet en kamp på bortebane i år, og da er det noe spesielt at de blir favoritter mot Odd. Så har Odd vært bedre borte enn hjemme til nå i år, og faktisk tapt 5 av de 6 siste. Det virker som de sliter når de møter lag som legger seg dypt og da er det kanskje greit å være underdog her, så vil sikkert ikke Rekdal komme til Skien for å underholde. Jeg syns uansett dette er veldig åpent og da har jeg litt verdi på hjemmesiden, selv om Odd ikke har spilt uavgjort hjemme enda så er nok det litt tilfeldig og jeg syns halv gevinst med uavgjort er en fornuftig forsikring å ta. RBK vil være uten Vecchia lenge, så mye av det offensive ansvaret vil være på Sæter som blander og gir.

Jeg sitter å klør meg i hodet mens jeg ser Tromsø-oddsen droppe ned mot 1,30 hjemme mot Sandefjord, det gir virkelig ingen mening. Tromsø har spilt lite fotball og når de har fått prøvd seg så har de vært skremmende svake. Både mot Molde og Rosenborg var det så naivt at det tidvis ikke var til å tro. Nå bør det ha vært selvransakelse og Sandefjord er slik sett en fin mulighet til å revansjere seg. Men Sandefjord er flink til å hugge til og forsvaret er svekket med at Øyvann fortsatt er ute. Tromsø sitt forsvar ligner mye på det som var i fjor på samme tid før de hentet inn Psyche, de personlige feilene florerer. For meg er det autospill å gå mot Tromsø, og siden de også scorer så lite mål er det fint å ta ahc-spill. De har vunnet to hjemmekamper i år og begge var med et mål. Sandefjord +1,5 blir hovedspillet.

Rundens folkebanker er tydeligvis Vålerenga borte mot Jerv. Og slik lagene har sett ut så er det forståelig. Så kan ikke jeg spille på Vålerenga borte på naturgress til slik odds uansett om de har sett fantastisk ut. Så kan man ikke spille på Jerv heller, så da blir det enkel kamp å stå over spill i for min del.

Søndag så er Molde med rette store favoritter og absolutt det laget som jeg har mest tro på av lavoddserne. Strømsgodset har ikke sett bra ut i det siste, to skuffende hjemmekamper før de tapte mot Aalesund. Molde ser ut til å være i dytten, Eikrem kan være tilbake her og det styrker opplagt hjemmelaget. Så har nok verdien på -1,5 blitt litt spist opp, så jeg vil nok ikke anbefale spill til under 2 i odds - mye for at også Molde har e-cup å tenke på, så de kan prøve å kontrollere kampen mer enn angripe om de leder med et mål utover 2.omgangen.

Siste kampen er veldig vanskelig å vurdere, Sarpsborg blir favoritt mot Lillestrøm - og det er jeg i utgangspunkt tvilende til siden de er i svak form med tre tap på rappen. Men LSK er i et tøft program, og selv om de ikke trengte å ta seg ut i midtuka så har de en ny viktig kamp på torsdag mot Antwerpen. Jeg tror dog ikke at de tar en Viking og stiller med et b-preget lag, for i motsetning til Viking så er LSK fullt inne i gullkampen. Så jeg får tenke på det frem mot kampstart, kanskje se lagoppstilling og få en feeling av hvordan de angriper kampen. Verdien er for meg på bortesiden.

Hovedspill:

Tromsø - Sandefjord, borteseier (ahc+1,5) - 2,02 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Bare et kjapt regnskap etter forrige runde i Obos. Som jeg mistenkte var Ranheim et bedre lag enn KFUM, og selv om de var uheldige å kom under så fortsatte de å male på og fikk betalt av to mål i 2.omgang (Et av målene var keepertabbe, men det er jo helt normalt i Obos).

Ellers satt vurderingene godt også, Mjøndalen var veldig gode i 1.omgang mot Start og burde ledet kampen, i 2.omgang var sørlendingene best - uten at de heller fikk seg mål. Det var ingen typisk 0-0 kamp for å si det mildt, men spillet satt. Fredrikstad gjorde en fryktelig første omgang, men Grorud var sjanseløs etter pause og var ingenting å si på seieren. Så gikk FFK på et grusomt tap hjemme for Raufoss i en hengekamp, og det er noen grunn til å spørre seg om hvor lang tålmodighet styret i klubben vil ha med Bjørn Johansen. Det som presteres nå er ikke godt nok.

Sandnes Ulf hadde lekestue med et skadeskutt Åsane-lag, gjestene virket rett og slett ikke være up for a fight. Og møter man Sandnes Ulf så gjør det vondt. Ulf er for fullt involvert i toppkampen, med Sogndals seier over Stabæk er det blitt fryktelig jevnt i kampen om 2.plassen.

Status Obos 2022

Spill: 16

Innsats: 160

Gevinst: 190,4

TBP: 119

Status OBOS Totalt:


Spill: 76

Innsats: 760

Gevinst: 889,65

TBP: 117,1

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Åtte kamper samtidig klokka 15.30 - her blir det ikke lett å få med seg alt som skjer.

Kongsvinger var veldig klar favoritt mot Mjøndalen, det var merkelig. Nå har markedet justert seg så det er neppe stort med verdi igjen, så vi må lete videre. Og da reiser vi til Trondheim der oddsen overraskende nok har gått opp på hjemmelaget. Jeg syns det lukter fullstendig overkjøring her, Ranheim er virkelig gode om dagen og Blink er nok ikke mer enn et middels 2.divisjonslag og de står litt ribbet tilbake etter at de tråkket rett ned i en økonomisk hengemyr. Generelt syns jeg Ranheim er ekstremt undervurdert av oddsmarkedet, jeg har de for tiden som ligaens nest beste lag og da er det fin verdi her. Jeg velger å gå på -1,75 varianten her og det blir rundens hovedspill.

To av årets store skuffelser møtes til kamp på Sørlandet. Start måtte si forvel til Braut Brunes, og det svekker så klart laget. Sørlendingene har vært fryktelige på hjemmebane, men oddsmarkedet fortsetter å ha knalltro på at nå blir det seier. Og det å møte et Fredrikstad i krise er jo i utgangspunktet en god mulighet til å få 3 poeng, men jeg syns uansett det er verdi på bortelaget til den oddsen som serveres her. Det kan være litt greit for FFK å møte et lag der de ikke skal styre kampen, så er jeg ikke helt der at jeg ser på Fredrikstad som en fallende kniv som man ikke skal ta imot - de varierer litt i prestasjonene og har seier i Sandnes, og uavgjort mot Sogndal og Stabæk. Start er dårligere enn alle de lagene. Det er argumenter for forskjellige handikap, uten sin toppspiss så er kanskje ikke storseier til Start like sannsynlig, men samtidig så vet man at toppnivået til Start er høyt og FFK kan sikkert klappe sammen igjen også. Slik sett frister det jo å gå rett ut på FKK +0,5. Det er nok litt smak og behag, og hvor høy risiko man liker.

Ellers ingen spill, det er en litt tricky runde og vi har allerede ny runde i midtuka som gjør at kampprogrammet blir tett.

Hovedspill:

Ranheim - Stjørdals/Blink - hjemmeseier ahc-1,75 , 2,02 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det ble ingen suksess med Ranheim, de begynte forrykende og Ranheim burde tatt ledelsen etter kun få minutter og da mistenker jeg at kampen hadde blitt helt annerledes. Keepertabbe rett etter pause ga Blink en sensasjonell ledelse, men som vi vet så er ikke disse bunnlagene i stand til å forsvare inn ledelser - så ingen overraskelse at Ranheim snudde til 2-1. Men det hjalp ikke oss.

Utfra høydepunktene så var Fredrikstad uheldig som tapte mot Start, og det var en heftig sjanse de brente på overtid. Ingen grunn til å rate Start høyere etter den presetasjonen. Ellers var alt som vanlig, bunnlagene taper og Brann kjører over sin motstander.

Obos-ligaen er veldig statisk i år, så for meg som liker å prøve å se etter trendbrudd så er det litt kjedelig rett og slett. Selv om vi har hatt noen av dem (først og fremst Raufoss seiersrekke - dog et tog jeg ikke klarte å komme meg ombord). Nå er overgangsvinduet åpnet, så det kan kanskje gi noen flere muligheter - men jeg tror mest på mer av det samme.

Status Obos 2022

Spill: 17

Innsats: 170

Gevinst: 190,4

TBP: 112

Status OBOS Totalt:


Spill: 77

Innsats: 770

Gevinst: 889,65

TBP: 115,5

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Fin torsdag med full Obos-runde, jeg er ganske enig med markedet om dagen, men jeg har to spill som jeg liker riktig så godt.

Det er et form for toppoppgjør i vest, når Sandnes Ulf tar imot Sogndal. Hjemmelaget blir merkelig stor favoritt, jeg har lagene rated ganske likt i kvalitet så det er først og fremst hjemmefordelen som gir Ulf overtaket. Sogndal har bare tapt 1 av de 7 kampene etter ferien, og det til tross for at de har slitt med skader spesielt i forsvaret. Nå har de hentet inn Twum som defensiv midtbanespiller og det bør styrke de bakover der de har slitt utover sesongen. Kanskje han går rett inn på laget her. Sandnes Ulf har vært inne i en god trend med 3 seiere på rappen før det ble uavgjort mot Raufoss. Men jeg har ingen tro på at Ulf kommer til å prestere på et stabilt høyt nivå, det er de litt for ustabile til og det er fint å gå mot de når de er klare favoritter som her. X2 blir rundens hovedspill.

Så må vi som vanlig innom Ranheim, de er tilbake i Oslo der de slo KFUM fortjent for en vel uke siden. Nå møter de et betydelig dårligere lag i Skeid og jeg syns det er fin odds på at Ranheim igjen reiser lykkelige hjem til Trondheim. Skeid er kanskje best av de tre i bunn, men de holder ikke Obos-nivå - mens Ranheim er full av selvtillit og det ser ut som de endelig har funnet ut av det under nye trener etter mange år med samme lederskap. Jeg fortsetter å sette mine hardt tjente penger på Ranheim.

Jeg har som alltid verdi på Åsane, og som vanlig gjør det vondt i magen å satse penger på dem. De jobber med å få styrket troppen og rett og slett få flere spillere inn. De har hentet Lars Kilen fra Sotra, og utfra hyllesten jeg leste på twitter så er det en signering som passer Åsane utmerket. Åsane fikk noen spillere tilbake mot Sogndal, der de fikk med seg et poeng. Men fortsatt en del spillere ute, og tette kampprogram er neppe noen fordel. Jeg avventer 11'eren før jeg eventuelt setter spill og tror vel ikke oddsen vil gå fra meg. KFUM syns jeg er et av de mer overvurderte lagene på oddsen, jeg syns ikke denne årgangen er så bra - men en god trener har tatt ned ambisjonsnivået i spillet og klarer dermed å levere resultater som holder playoff-drømmen levende.

Ellers ingen spill, veldig knapp verdi på Kongsvinger - så om oddsen der skulle gå opp noen punkter så kan det være verd en innsats (men jeg tviler på at det blir oddsutvikling i den retninga).

Hovedspill:

Sandnes Ulf - Sogndal, uavgjort/borte - 2,07 Pinnacle

startelver

Legg inn av startelver »

6-0 faktisk Den så jeg ikke komme.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Dette er den mindre hyggelige delen av å være oddsspiller, når alt går feil vei og det føles som at man aldri kommer til å vinne igjen. Det er da det er fint å ha år med erfaring, og tryggheten i at det snur. Man kan ikke presse det frem, bare å fortsette å legge ned arbeidet, ikke bli redd for å feile og ikke sparke på seg selv når man ligger nede.

Det var et svært effektivt Tromsø-lag som tok seg lett av Sandefjord, noen ganger er en kamp over nesten før den startet og slik var det her der TIL scoret på sin første sjanse (soloraid fra midtbanen som ble fulgt opp med et nydelig langskudd) og så fikk straffe. Deretter var det bare en transportetappe mot et Sandefjord som var energiløse og til og med klagde over varmen i Tromsø i intervjuer!

Tromsø var veldig gode i 1.omgang i hengekampen mot Kristiansund, men der var de tilbake som ineffektive. I 2.omgang ble de forsiktige, jeg liker at de tok ned risikoen i spillet sitt - de har slitt med for mye brudd i oppspillsfasen, men samtidig ga det bort initiativet mot et skuffende dårlig KBK-lag. Jeg hadde forventet mer av dem etter at de fikk en overraskende seier mot HamKam - dette var en ypperlig mulighet til å få et momentum og en viss kontakt oppover. I stede er de avhengt og i helga skal de møte Molde...

Det var en merkelig kamp i Skien, Odd burde ledet med flere mål før pause - det var virkelig bare et lag på banen. Og så har vi jo den absurde straffesituasjon der dommeren først blåser straffe og så ombestemmer seg. Det er greit nok at det ikke er straffe, men når han blåser så har Odd ballen og RBK-keeperen er ikke i målet...så snakk om dobbel straff for et lag som ikke gjorde noe feil. 2.omgang må Rekdal være ekstremt fornøyd med, de spiller veldig enkel fotball og når man bare kan slå langt og løpe igjennom motstander så er fotball enkelt. Paco ble rett og slett skolert her, og det er litt for mange kamper der det virker som han er ute på dypt vann.

Godt fornøyd med vurderingene søndag, Molde var massive mot Godset og kunne vunnet mye mer. Men fantastisk keeperspill og ineffektive angripere gjorde at det til slutt stoppet med bare 3. Strømsgodset ser rett og slett ikke bra ut om dagen, og det blir tøft før Braut Brunes å komme inn i et lag som ikke fungerer i tillegg til at han møter spillere på et høyere nivå nå. Men skal bli spennende å se. Sarpsborg også i trøbbel, LSK var ikke veldig gode og selv med ti spillere var det jevnt. Men med straffe og kun 9 spillere for østfoldingene så var det ingen tvil hvor seieren skulle gå. Sarpsborg har merkelig vis rotet seg ned i kvalik-kampen, de har kun scoret 2 mål på siste 4 kampene - og heller ikke skapt mye sjanser. Mens de fortsetter å lekke bakover. Varsellamper bør lyse.


Status 2022:

Spill: 16

Innsats: 160

Gevinst: 150,5

TBP: 93,5

Status Totalt:

Spill: 316

Innsats: 3160

Gevinst: 3543,25

TBP: 112,1

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Spesiell runde denne helga, i en jevn liga som Eliteserien har vi syv store favoritter å ta stilling til.

Bodø/Glimt ser fantastisk ut for dagen, så kan man selvsagt stille spørsmål om nivået på disse utenlandske lagene som kommer til Aspmyra (Jerv vet vi jo er dårlig). Nå skal Odd få prøve seg mot maskineriet til de gule, og jeg har vanskelig for å tro at det skal gå - de har sluppet inn 7 mål på siste tre kampene, det ser rett og slett ganske rufsete ut bakover. Så forventer oddsmarkedet at Glimt skal vinne med tre mål, og selv om det har sett lett ut i det siste så er det et skyhøyt krav og jeg syns det er enkelt å stå over spill.

I kveld så skal nyrike HamKam gjeste Lerkendal, det er selvsagt en ekstra dynamikk med Rekdal mot sitt tidligere lag. På Hamar så var det overkjøring fra kameratene, og for RBK var det nok årets heldigste poeng. Nå er forutsetningene annerledes, RBK blander og gir - men hjemme har de sett bedre ut, og HanKam har mistet sin stjernespiller og står med to tap på siste tre. Jeg velger også her å stå over spill, jeg syns RBK ikke helt har nivået til å være så klar favoritt mot et lag som tross alt er vanskelig å overvinne. Men samtidig frykter jeg at det blir en tung høst for HamKam og at de mange uavgjorte kampene kan bli til knepne tap.

Over til søndag og et Viking som lekte seg i Europa og dermed kan fokusere på helgas kamp mot Sandefjord uten bekymringer for midtuka. Og jeg syns det bør være gode sjanser mot et Sandefjord-lag som har slitt stort på hjemmebane, og igjen har vært plaget med sykdom i tillegg til at skadelista er lang. Singh, Mosen Foss, Sander Risan Mørk og denne uka også Alexander Damnjanovic Nilsson er ute med langtidsskader, i tillegg så spiller neppe Vega, Södlund eller Quint Jansen. Ute med sykdom denne uka har Ruud Tveter, Haakenstad, Gussiås og Boya Ayer vært - hvem av de som spiller er ikke lett å vite. Så det blir rett og slett tøft for pappa Ødegaard å sette sammen et lag. De har hentet inn en spiller fra Kamerun (Bikoro - med fortid i spansk fotball), helt umulig å vurdere og om han er kampfit fra dag en er også usikkert. Jeg tror Viking er på gang igjen, det var nok godt å få avklart det rundt Berisha slik at de kan se fremover og det er mye bra som skjer i klubben. Så mangler de Solbakken og Fridjonsson med suspensjon og Stensness sliter med småskade. I en vrien runde så er dette et fint hovedspill.

Det er også en generøs odds på Lillestrøm, men i motsetning til Viking så fikk ikke kanarifuglene en god opplevelse i midtuka. De ga egentlig bort kampen på personlige feil, i en kamp som ellers var jevn. De slo ikke gnister rundt dem mot Sarpsborg heller, og Tromsø kommer fra et par gode kamper - dog mot betydelig lettere motstand enn de møter her. Jeg avventer spill her, det kjennes som en kamp der det er jevnt - men LSK viser at de er så mye bedre i begge boksene. Kanskje man får enda bedre betalt frem mot kampstart?

Molde var tamme i 1.omgang i E-cupen, men 2.omgang var igjen råsterk. Det er veldig vanskelig å se hvordan Molde ikke skal vinne dette mot et KBK-lag som igjen skuffet i midtuka. Så er det lokalderby, og slike kamper lever ofte sitte eget liv. Men jeg tror egentlig bare nivåforskjellen er for stor her, ahc-1 er naturlig valg.

Hovedspill:

Sandefjord - Viking, borteseier - 1,85 Coolbet

lsklars

Legg inn av lsklars »

Norsk Tipping har 1.90

startelver

Legg inn av startelver »

lsklars skrev: lør aug 06, 2022 11:57 am Norsk Tipping har 1.90
Flott, da slutter jeg å spille hos utenlandske bookies :D

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Sandnes Ulf er helt Bodø/Glimt om dagen, nok en hjemmeseier de bare høvler over motstander og ser helt uslåelig ut. Jeg var mildt sagt overrasket over det resultatet, ikke så mye over Sogndals defensive problemer - men trodde vel de skulle se bedre ut med Twum inn, men han hadde en virkelig skrekkdebut.

Skeid overrasket meg også veldig, de var helt overlegne Ranheim som var heldig som bare tapte med et mål. Trønderne har scoret på bestilling etter ferien og at Skeid skulle holde dem til null - og i tillegg hadde Ranheim knapt en eneste kvalifisert sjanse - hadde jeg virkelig ikke tro på. Så får vi se om Skeid klarer å følge det opp fremover, det er 6 poeng opp til Bryne og jærbuene kommer til å forsterke laget. Så det blir tøft, men kvalik bør det være gode sjanser for å klare.

Åsane hadde en av sine gode dager og var nær storskrellen før det ble utligning på overtid. Åsane får begynne det langsiktige arbeidet med å gjøre seg rustet for neste år - for det blir verken det ene eller det andre i år. Det samme gjelder Fredrikstad, for det er 8 poeng opp til playoff og 5 lag de må passere. På 12 kamper så skal det godt gjøres, og i tillegg er det strengt tatt ikke noe i spillet som tyder på forbedring.

Status Obos 2022

Spill: 18

Innsats: 180

Gevinst: 190,4

TBP: 105,8

Status OBOS Totalt:


Spill: 78

Innsats: 780

Gevinst: 889,65

TBP: 114,1

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tipping»