Tippeligaspill

Svar
GoingKronos

Tippeligaspill

Legg inn av GoingKronos »

Siden 2012 har jeg på VGD lagt ut et hovedspill til hver runde i Eliteserien (den gangen Tippeligaen), og siden i fjor også gjort det samme for Obos-ligaen. Link til tråden her: https://vgd.no/t/Tipping-Odds-Spill-og- ... eligaspill

Jeg har også en twitter-profil der jeg for det meste skriver om odds og idrett. https://twitter.com/Going_Kronos

Dagens hovedspill ble bare lagt ut på twitter siden VGD hadde stengt ned, og jeg ikke var kjent med dette forumet da.

Fremover så kommer jeg til å poste tipsene her, og selvsagt oppdatere med regnskap og vurdering av egne spill.

Etter helgas kamper så er status som følger:

Eliteserien

Status 2021:

Spill: 13

Innsats: 130

Gevinst: 206,55

TBP: 158,9

Status Totalt:

Spill: 283

Innsats: 2830

Gevinst: 3238,55

TBP: 114,4

Obos-ligaen

Status 2021

Spill: 12

Innsats: 120

Gevinst: 71,2

TBP: 59,3

Status OBOS Totalt:

Spill: 42

Innsats: 420

Gevinst: 452,25

TBP: 107,8

lsklars

Legg inn av lsklars »

Bra! :!:

startelver

Legg inn av startelver »

Glimrende!

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Regnskapet for Obos-ligaen ble oppdatert i åpningsinnlegget, men tenkte ta noen ord om runden.

Det ble ingen effekt av trenerskiftet i Sandnes Ulf, kampen var for så vidt jevn, men som bunnlag flest så klarte Ulf å rote det til for seg selv. Og det er jo noe av HamKam sin styrke, de begår få feil og er flinke å utnytte når motstanderen gjør det. Ofte skal det ikke mer til for å være i toppen av Obos-ligaen. Og veldig deilig å igjen få inn et vinnende hovedspill, la oss håpe at det er starten på en god trend.

Ranheim fortsetter oppturen, det virker som at trenerbyttet der var forløsende og så får vi se hvor lang effekten blir. Sogndal klatrer også, med ny knapp seier - men de imponerer ikke. Da er det mer grunn til å være imponert over Fredrikstad, jeg trodde kanskje dem var på vei til å stoppe opp - men nå har rødbuksene svart med tre seiere på rappen. Skal vi få FFK opp i Eliteserien på første forsøk? Det hadde vært gøy!

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Siste runden før fotballferien i Obos, og det er et par interessante spilleobjekt.

Åsane fortsetter å bli filleristet av oddsmarkedet, og nå blir de stor underdog mot ikke-presterende KFUM Oslo. Jeg syns det er merkelig, for selv om Åsane er i dårlig form så vant de sin forrige bortekamp mot HamKam og kvalitetsmessig så er de hakket bedre enn KFUM. Så jeg syns det er et autobet, og x2 er en fin variant.

Tross sterke resultater så syns jeg ikke HamKam blir helt tatt på alvor, men det er liten tvil om at de har vært ligaens beste lag så langt i år og da skal de være favoritt hjemme mot samtlige motstandere. Og Aafk hadde noen kamper der de fikk godt betalt, før de var tilbake til med et skuffende og noe heldig uavgjort-resultat hjemme mot Jerv sist. At Fällman er ute svekker laget klart defensivt. Hjemmeseier med pengene tilbake ved uavgjort blir rundens hovedspill.

Hovedspill:

HamKam - Aalesund, hjemmeseier (DNB) - 1,91 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Avkortet runde i Eliteserien med kun fem kamper siden lagene som spiller e-cup, minus Molde, allerede har spilt denne runden tidligere i år. Etter denne runden så vil alle lag ha spilt 14 kamper og tabellen er i vater igjen. Overgangsvinduet er åpent igjen så greit å følge med på signeringer før man setter spill, uansett spørs det hvor mange nye navn som får testet seg allerede i dag.

Ingen helt opplagte verdispill denne runden, jeg syns oddsen på over 2,5 mål i Mjøndalen mot Tromsø har litt verdi i seg. Mjøndalen gått over 2,5 mål de tre siste hjemmekampene, og Tromsø sitt forsvar er ikke akkurat mye å skryte av selv om de må håpe at tidligere KBK-stopper Psyche kan tette igjen forsvaret. Det som gjør at jeg holder igjen er at dette er en kamp ingen har råd til å tape, og jeg er usikker på hvor mye lagene vil tørre fra start av. På pluss-siden er Espejord tilbake etter skade, så får vi se hvor mye spilletid det blir på han her.

Molde-oddsen har gått kraftig opp, markedet forventer rullering pga Molde sin deltakelse i Europa. Det stemmer sikkert, men Molde sin tropp har stort sett bare kvalitetsspillere - så er troppen tynnere enn det har vært, men jeg syns uansett det bør være gode sjanser at Molde tar dette hjem. FKH har styrket laget offensivt med Søderlund og Samuelsen, veldig vanskelig å vite hvor skarpe de vil være fra start - og de er svekket med at deres beste spiller Desler har reist til Frankrike. Jeg syns Molde seier og over 2,5 mål gir mest mening og til odds 2,3. Men limiten er såpass lav hos Pinnacle på dette spesialspillet at jeg heller velger meg Molde -0,75 til 1,80 som hovedspill.

Ikke lett å vite hva man får av Viking, de er på fire kamper uten seier så ferien kom på riktig tidspunkt. Så får vi se på om det har hjulpet, som klar favoritt er det ingenting å gå på. Kanskje noe verdi på Kristiansund, men første kamp etter ferie og jeg skulle gjerne sett en spiss inn for å gjøre laget mindre sårbar.

Stabæk er med rette spilt ned, men usikker på om det er noe mer verdi igjen der - de tross alt fortsatt et bunnlag, og jeg vil nok se mer av de under ny trener og med nysigneringene. Men jeg er mer bullish på Stabæk enn Sarpsborg om dagen.

Hovedspill:

Molde - Haugesund, hjemmeseier -0,75 - 1,80 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Molde fikset en seier over Haugesund, men det ble bare med et mål. Spillet jeg likte best gikk inn, Molde seier og over 2,5 mål - så litt surt å bli avspist med kun halv gevinst for at Haugesund fikk seg en redusering litt før slutt. Men for meg handler det om at det faktisk skal være mulig å både følge tips og sette et betydelig beløp på det jeg tipser om, det er ikke så vanskelig å få et regnskap til å se pent ut om man går for spill med liten likviditet - men slike tips er så godt som umulig å følge jevnlig.

Uansett fortsetter den gode trenden med en runde igjen til halvspilt sesong. Ellers gikk Mjøndalen og Tromsø med letthet over 2,5 mål - siden man fikk et ganske tidlig mål så ble det aldri noen stillingskrig og det ble riktig så underholdende. Mjøndalen ser ganske så fryktelig ut om dagen, og er en opplagt favoritt til nedrykk sammen med partyløvene i Bergen. Mye skyldes selvsagt at Stabæk plutselig ser mye bedre ut, og fortsetter de dette så kan de puste lettet ut lenge før vi kommer til runde 30.

Eliteserien

Status 2021:

Spill: 14

Innsats: 140

Gevinst: 220,55

TBP: 157,5

Status Totalt:


Spill: 284

Innsats: 2840

Gevinst: 3252,55

TBP: 114,5

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Full runde, og det er ganske mange på forhånd jevne kamper. Kun Kristiansund ansees å ha over 50% til å vinne og jeg er ikke så sikker på at det heller er riktig mot et Stabæk i fremgang.

Stabæk er jeg blitt bullish på, på kort tid er de også blitt tydligere i sitt offensive spill. Her møter de et KBK som var kanskje litt uheldig som tapte mot Viking i en målrik affære. Men målrikt har det virkelig ikke vært når Kristiansund har vært vertsskap - kun 1 av 7 kamper har gått over 2,5 mål og det er ikke så rart med tanke på at de ikke har noen naturlig målgjører. Stabæk har det blitt mer mål i kampene i det siste enn det jeg syns har vært naturlig ut fra spill og sjanser, og når man hører på Kjønø så er han opptatt av å få satt det defensive. Jeg forventer en tight match der Stabæk selvsagt vil være fornøyd om de tar med seg et poeng. Under 2,5 mål blir rundens hovedspill selv om Wangberg måtte ut sist med en lyskeskade.

Rosenborg er spilt ned mot Mjøndalen, som jeg var inne på på twitter så var oddsen som ble sluppet for høy og RBK bør ha rundt 50% sjanse for seier. 2,08 er kanskje fortsatt litt verdi, men mesteparten er tatt ut. RBK har spilt på seg selvtillit mot motstand av ganske svak standard, men Mjøndalen er også et svakt lag og de er under stort press etter å ha tapt bunnkampene både mot Tromsø og Stabæk.

Også Lillestrøm er spilt ned, og er nå bare en knapp underdog hjemme mot Bodø/Glimt, og jeg syns det er forståelig. Glimt har slitt seg videre i E-cup og kampen på torsdag er nok viktig for nordlendingene som forstår at de ikke kommer til å gjenskape gullet fra i fjor. LSK er gode om dagen, det er ikke bare resultatene som er imponerende. Det er mulig det er noe verdi, men jeg vil gjerne avvente litt og se hvordan oddsen utvikler seg.

Med ekstraomganger og ut etter straffekonk så blir det tøft for Molde å reise til Stavanger å hente tre poeng, så vet man som alltid ikke hva man får av Viking. Vurderer spill også her frem mot kampstart, i utgangspunktet så vil jeg nok gå for en høyoddsløsning - f.eks Viking seier og at begge lag scorer siden jeg blir overrasket om ikke Molde scorer på dette Viking-forsvaret.

Brann er helt umulig å vurdere, fullt kaos og de har ikke kunne forberede seg til kamp. Over tid er det selvsagt uholdbart, men i en enkelt kamp er det ikke så lett å vite hvordan det slår ut. Jeg holder meg unna spill.

Hovedspill:

Kristiansund - Stabæk, under 2,5 mål - 2,15 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Den horrible OBOS-formen holdt i seg, og som beskrivende røyk det i sluttminuttene på dårlig keeperspill. Så var det en jevn kamp på Hamar, lagene hadde vel hver sin omgang - så det var ikke noe supert spill, men uansett kjipt å ryke igjen.

Skal ikke si så mye om runden, det har vært fotballferie og overgangsvinduet er åpent så det skjer en del forflytninger. Ting normaliserte seg litt de siste rundene før ferien, både Aafk og Sogndal har fått heng i toppen og om ikke annet så er Start og Ranheim på vei bort fra bunnstriden. Fortsatt er HamKam, Fredrikstad og Jerv med i toppen, så det kan bli riktig spennende om de to opprykksplassene. Vi ser at Start viser muskler og forsterker stallen så vi kan nok ikke helt avskrive dem og 8 poeng på 16 kamper er absolutt mulig å hente inn. Men de har ikke råd å tape mot Fredrikstad i kveld da.

Obos-ligaen

Status 2021

Spill: 13

Innsats: 130

Gevinst: 71,2

TBP: 54,8

Status OBOS Totalt:

Spill: 43

Innsats: 430

Gevinst: 452,25

TBP: 105,2

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Interessant restart på Obos-ligaen og vi får noen fine storkamper å glede oss over.

Aafk gikk fra seier til seier før sommerferien, men det var mye jevne kamper som de var flinke å vippe i sin retning. Jeg er ikke helt solgt på dem, men gode lag har jo ofte marginene med seg. Ranheim under ny trener er det fortsatt mange spørsmålstegn rundt, skuffende tap og kollaps mot Jerv sist - og de sliter fortsatt med at de blir veldig sårbare defensivt om de skal klare å skape noe fremover. Syns oddsen virker fornuftig.

Et annet toppoppgjør er av det litt mer overraskende slaget, Jerv har virkelig vært en stor overraskelse. De har enkeltspillere som virkelig kan gjøre ting på egen hånd samtidig de hjemme har fremstått ganske stabile (uten tap til nå), møter nå et HamKam som alltid er vrient å settes opp mot. Syns dette er veldig åpent, noe oddsen også reflekterer.

Stjørdals/Blink har tatt sine poeng hjemme, og har vunnet halvparten av kampene og nå møter de et Raufoss-lag som har slitt stort borte og har tilgode å vinne. Likevel så er altså Blink underdog på hjemmebane, og det er jeg uenig i. De har hentet inn keepertalentet Stople fra Haugesund, og det var endel snakk om at han kunne ta keeper-plassen i Rogalandsklubben allerede i år - men det ble benken og det skal bli spennende å følge han i høst. Rundens hovedspill blir det, med pengene tilbake ved uavgjort.

Sandnes Ulf sliter overraskende i bunnen, rydder litt i stallen etter trenerskiftet, men det er vanskelig å ha noe særlig tiltro til dem. Strømmen er innvolvert i mye jevne og tøffe kamper, men har blitt svekket med at Naustdal har gått til Haugesund. Jeg syns kanskje det er verd å prøve et spill på østlendingene - kanskje også forsikringen med +0,75 er verd å ta siden dette fort avgjøres av et mål.

Åsane er nok det laget jeg tror har hatt best av å få seg en pause, etter en god start så sprang de skikkelig inn i veggen. Nå har de en meget fin mulighet til å få god start på høst-sesongen mot Grorud som har vært på selgersiden i overgangsvinduet. Ren hjemmeseier.

Kveldskampen mellom Fredrikstad og Start blir en godbit, men jeg syns oddsen er riktig. Hadde nok gått på østfoldingene om det ikke var for at Start styrker seg i overgangsvinduet. Vil uansett gjerne se mer av Start før jeg begynner å tro på dem. Så ingen spill der.

Hovedspill Obos:

Stjørdals/Blink - Raufoss, hjemmeseier (DNB) - 2,16 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

En liten oppsummering halvveis i sesongen for hovedspillet, det meste har gått veien, 147 i tilbakebetalingsprosent er himmelsk. Så er det alltid viktig å huske på at det er store svingninger i det korte bildet, og 114 tilbakebetalingsprosent på snart 10 sesonger er jeg langt mer stolt over. Spesielt siden tipsene er på de store spilleformene der det er mulig å sette penger, det er ikke målscorer-spill, kort-spill eller et eller annet spesialspill. Det er ingenting galt med dem, men grensen for hvor mye kan satse og ikke minst hvor fort en odds kutter gjør de lite egnet i oddstips.

Det så bra ut i vel 25 minutter for hovedspillet forrige, inntil dødball-målet til Stabæk så hadde det ikke skjedd mye. Men så var det rullegardin ned, og Stabæk ble rett og slett overkjørt av et imponerende KBK-lag.

Ellers var jeg fornøyd med vurderingene, Rosenborg gjør jobben - og det var mulig å få veldig godt betalt siden oddsen gikk oppover etter min analyse. Ellevill kamp i Stavanger, og at en serieleder gir bort 2-0 ledelse for å tape 3-2 hører virkelig ikke med til vanligheter. Men er det tomt for bensin på tanken så er det det. Glimt var ikke tomme, og vant fortjent i en kamp der de hadde veldig god defensiv kontroll - jeg syns det er imponerende å vinne borte på gress mot et lag i medgang midt i et tøft kampprogram.

Brann fikk en noe heldig seier, det var mange forskjellige vurderinger om bråket ville hjelpe eller ødelegge for laget. Vi fikk ingen svar, prestasjonen var svak og det kunne like gjerne endt med tap. Uansett var det helt avgjørende å få denne seieren, nå er det kontakt oppover.

Eliteserien

Status 2021:

Spill: 15

Innsats: 150

Gevinst: 220,55

TBP: 147

Status Totalt:


Spill: 285

Innsats: 2850

Gevinst: 3252,55

TBP: 114,1

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Vi har syv kamper å kose oss med denne runden, og allerede lørdag har vi to høyinteressante kamper.

Stabæk mot Mjøndalen er en kamp ingen råd å tape, men begge bør vinne. Før forrige runde så hadde jeg ikke vært i tvil om at Stabæk var i fremgang, men det ble et stygt tap mot KBK - og fryktelig innsats. Så er det nå hjemmekamp, på naturgress mot et langt dårligere lag. Forutsetningene er annerledes, og jeg er villig til å sette penger på Stabæk en gang til. Usikkert om Wangberg blir klar, det hadde vært et klart pluss defensivt. Uavgjort-faren er selvsagt reelt når tap er så kritisk, så jeg velger meg -0,25 på Stabæk, pengene tilbake om uavgjort er også et alternativ - betaler 1,70 nå.

Kveldskampen mellom Strømsgodset og Brann blir også interessant. En ny uke med bråk og krisemøter i Bergen, halve stallen er straffet etter nachspiel og to spillere har forlatt klubben. Det er vanskelig å vurdere moralen i gruppa, føler de seg urettferdig behandlet? Uansett så er det ikke sikkert at Brann er gode nok, for hjemme har Godset vært gode. Oddsmarket har spilt Godset ned, og det er forståelig, men det er litt vanskelig å spille på sære forutsetninger. Så står gjerne over spill.

Haugesund blir for meg litt overraskende store favoritter mot Lillestrøm, det lekker reelt bakover for FKH og LSK sin struktur er imponerende. Så har Haugesund en imponerende rekke med resultater hjemme til nå - men programmet har vært gunstig. Jeg avventer inntil videre og ser an oddsutviklingen.

Nye Vålerenga blir kanskje litt store favoritter tross at siddisene er spilt ned, Viking vet man jo aldri hva man får med så som underdog er de mer fristende enn som favoritt. Og Vålerenga sliter med å vinne kamper, hjemme har det blitt mye uavgjort og denne sesongen er på vei til å bli typisk for Vålerenga med mye optimisme og enkelte veldig gode prestasjoner før det ender midt på tabellen.

Hovedspill:

Stabæk - Mjøndalen, hjemmeseier (ahc - 0,25) - 2,08 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Oddsguden driver virkelig å ha det morsomt på min bekostning om dagen. Stjørdals/Blink var med solid margin det beste laget mot Raufoss, men i mål ville ikke ballen. Utrolig frustrerende, og det mangedobler seg når man er i en dårlig trend. Det eneste positive er at man hadde en stor buffer fra i fjor, så spikersuppa kan enda vente en stund.

Det var vel ikke så mye å ta med seg fra runden ellers, Åsane så bedre ut og som jeg spekulerte i så har sommerferien gjort godt der. HamKam fortsetter å vinne kamper på god struktur og solid effektivitet, i motsetning til stort sett alle andre lag som varierer mye i prestasjonene så er det langt mellom de svake kampene til Rekdals menn.

Obos-ligaen

Status 2021

Spill: 14

Innsats: 140

Gevinst: 71,2

TBP: 50,9

Status OBOS Totalt:

Spill: 44

Innsats: 440

Gevinst: 452,25

TBP: 102,8

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Runden startet i går med to kamper, som jeg skrev på twitter så var Raufoss for store favoritter og de endte også med å tape mot Ull/Kisa som nå står med 5 kamper uten tap.

I dag er jeg også på borte-toget. Bryne stoppet opp før ferien, og står med 4 tap på rad - og jeg mistenker at høsten kan bli veldig tung. Åsane hadde også en tung avslutning på vårsesongen, men var mer seg selv igjen i kampen mot Grorud. Jeg holder nok Åsane som det bedre laget av disse to, og da er over 2 i odds på x2 pent selv om det aldri er lett å spille borte på gress på Jæren. Rundens hovedspill.

Sandnes Ulf under Bjarne Berntsen blir spennende å følge, og det at de klarte å snu i hans første kamp som sjef gir også en boost. Jeg syns jo stallen til Sandnes Ulf er sterk og de bør klatre på tabellen utover høsten. Her møter de et KFUM lag som er stykka unna tidligere årganger, og jeg tror Ulf er vel hardt vurdert utfra sin elendige bortestatistikk under tidligere ledelsen. Verd å ta et lodd på x2 her også.

Kveldskampen er mellom Ranheim og HamKam, der trønderne blir overraskende klar favoritt. Jeg tror HamKam sin struktur gir gode muligheter mot et Ranheim som fortsatt varierer veldig i prestasjoner og der feilene kommer tett. +0,25 eller +0,5 er likestilte verdispill i min bok, det er litt hvor mye man vurderer uavgjort-sjansen til. Til nå i år har det vært 25,66% uavgjorte kamper i Obos, i fjor var det 27%. Så vel 1 av 4 kamper ender i snitt uavgjort, og oddsen i denne kampen reflekterer det.

Hovedspill:

Bryne - Åsane, uavgjort/borte - 2,06 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Småsvett avslutning på Jæren, det er mye bra med Åsane - men deres evne til å drepe kamper er ikke en av deres styrkes. Uansett var uavgjort et resultat som reflekterte kampen bra, begge hadde perioder der de styrte kampen. Godt med et vinnende spill. Og det var en deilig runde, det hadde ingenting å si hvilket av spillene som ble valgt til hovedspill for at samtlige gikk inn. HamKam, Sandes og Kisa gjorde også jobben, så la oss håpe det er en formutløsning på gang.

Jeg skrev etter runden i Obos-tråden her på fridiskusjon, så for flere betraktninger så anbefaler jeg det innlegget.

Obos-ligaen

Status 2021

Spill: 15

Innsats: 150

Gevinst: 91,8

TBP: 61,2

Status OBOS Totalt:

Spill: 45

Innsats: 450

Gevinst: 472,85

TBP: 105,1

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Obos-runde lørdag og søndag, og jeg er tidlig ute med rundens hovedspill.

Oddsen på Aalesund har gått nedover, men det er veldig solid verdi på de mot et Raufoss-lag som ser fryktelig ut. De gjorde et klokkerent ran borte mot Stjørdal sist i en kamp de var underlegen i stort sett 90 minutter, og det var bare en fortsettelse på en veldig svak trend på bortebane. Nå møter de et Aafk lag som er ubeseiret på 9 kamper, så blir det litt for mange uavgjorte i kamper der motstander er kyniske. Men Raufoss verken vil eller evner å være et slik type lag. Jeg hadde forventet odds rundt 1,50 på tangotrøyene, så i min bok er dette solid verdi. Ren H eller -0,75 er begge fornuftige varianter, her velger jeg meg sistnevnte mest siden jeg har flat innsats på hovedspillet og det er måten jeg kan få ut potensiale som ligger i den klare verdien.

På søndag liker jeg både HamKam og Ull/Kisa, jeg syns Rekdals menn er hode høyere enn de andre lagene og selv om Start har forsterket i overgangsvinduet så er det veldig uferdig. HamKam prises i oddsmarkedet som en mindre favoritt enn Fredrikstad var da de fikk besøk av Start for en og en halv uke siden - og utfra det jeg har sett så syns jeg HamKam er et knepp eller to opp fra laget fra Plankebyen. Bør være et fint verdispill.

Ull/Kisa har stille og rolig blitt et lag som er inne i opprykkskampen, de er 6 på rad uten tap og selv om de fortsatt er spillende så er det mer kalkulerte i hvordan de opptrer under ny trener. Jeg syns de er et bra fotballag om dagen rett og slett, KFUM er litt en skygge av seg selv og det er ingenting som peker på at de skal være favoritt på bortebane her. Særlig siden de ikke har vunnet noen av sine bortekamper til nå i serien. Uavgjort-faren er nok relativt stor her så tenker pengene tilbake ved uavgjort er det beste alternativet. Et lite minus er det at Kisa spilte kamp torsdag, men kampprogrammet har ikke vært tett i det siste så alt for mye vekt bør det ikke tillegges. Sundli ute med karantene er et minus.

Mulig noe verdi i Åsane, men Strømmen er ikke lette å slå - så fare for mye balltrilling i Bergen uten å klare å bryte ned bortelaget.

Hovedspill:

Aalesund - Raufoss, ahc -0,75 - 1,92 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det ble halvt tap på Stabæk-spillet, det så bra ut med en tidlig ledelse. Så endret kampen karakter i 2.omgang, særlig etter at Amankwah måtte gå ut så var det Mjøndalen som kjørte kampen. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal vurdere Stabæk, for jeg har fortsatt troen på den nye ledelsen på Nadderud, men to svake prestasjoner på rad er skuffende og litt kritisk med tanke på å overleve.

Ellers godt fornøyd med vurderingene, Viking fortjente virkelig å få med seg noe fra hovedstaden og var det beste laget største delen av kampen. Vålerenga ser ganske så grått og kjedelig ut om dagen, jeg er overrasket over at oddsmarkedet ikke har justert seg inn mer til de nye forutsetningene. Lillestrøm fortsetter å fremstå som et topplag, og tre målseier var ny rekord i år - de har vunnet 6 av 9 kamper med et mål.

Eliteserien

Status 2021:

Spill: 16

Innsats: 160

Gevinst: 225,55

TBP: 140,1

Status Totalt:


Spill: 285

Innsats: 2860

Gevinst: 3257,55

TBP: 113,9

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Etter at twitter-tipset på over 2,5 mål i Mjøndalen - Lillestrøm gikk veien så har vi seks kamper å velge mellom i dag og det er et par muligheter.

De to gullkandidatene, Molde og Bodø/Glimt har begge vriene lokaloppgjør på bortebane - men oddsmarkedet har troa og har sendt oddsen nedover på begge. Det er sjelden veldig mye poeng å spekulere mot topplag, men det fins argumenter mot begge. Kristiansund har kun tapt en hjemmekamp og det var av det uheldige slaget mot Bodø/Glimt tilbake i mai. Siden da har de vunnet 6 og spilt en uavgjort. Molde sin bortestatistikk er til topplag å være ganske så svak. De har tapt mot Viking og Sarpsborg, og spilt uavgjort mot Tromsø, Mjøndalen og Lillestrøm. Så er kampprogrammet blitt mindre brutalt for Molde, så det gir kanskje noe mer overskudd. Men KBK som klar underdog på hjemmebane må jeg prøve meg på.

For Glimt blir det fortsatt tett kampprogram etter at de kvalifiserte seg til den nye Intertoto-cupen, og det gjør jo at det er håp for rivalene lenger nord i landsdelen. De gule har kun vunnet 1 av de 5 siste bortekampene i serien, så det peker jo ikke mot at de skal ha over 50% sjanse her. Så er forskjellen til KBK fullstendig for Tromsø, de står uten seier på hjemmebane til nå i år og da er det veldig vanskelig å sette penger på laget fra landsdelshovedstaden. Så har de vært uheldig i noen kamper, og formen er i bedring (tre kamper på rad uten tap). Men jeg står over spill om ikke oddsen fortsetter nedover på Glimt.

Oddsmarkedet sin tro på Vålerenga er nærmest uinnskrenket. Og de gjøres til runden klart største favoritt mot Stabæk, så er jeg usikker på hvordan jeg skal vurdere Bærumslaget etter to svake prestasjoner på rad. Dette er også et lokalderby som tradisjonelt betyr mer for Stabæk sine supportere enn østkantfolket. Rent sportslig er også dette en viktigere kamp for Stabæk enn for Vålerenga som mest ser ut som en middelhavsfarer. Så har jeg ikke klart å finne info om Amankwah er klar for match, jeg syns det er betydningsfullt for Stabæk sine sjanser. Det er et klart autobet om han spiller. Men jeg velger å gå en annen retning for rundens hovedspill, og tror begge lag scorer i matchen. Vålerenga har sluppet inn mål i alle hjemmekampene sine denne sesongen og jeg regner med at de vil være offensive her - og Stabæk er best når de får bakrom å kose seg i. Jeg syns oddsen i for stor grad reflekterer Stabæk før trenerskiftet, etter Kjønø kom inn så har de scoret i samtlige kamper.

Hovedspill:

Vålerenga - Stabæk, begge lag scorer - 1,77 Pinnacle

lsklars

Legg inn av lsklars »

Pent! ;)

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

GoingKronos skrev: søn aug 29, 2021 11:03 am
Hovedspill:

Vålerenga - Stabæk, begge lag scorer - 1,77 Pinnacle
Deilig med flyt når OBOS har bestemt seg for å kjøre stang ut for deg hver forbanna runde.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Lew_Ashby skrev: man aug 30, 2021 9:52 am
GoingKronos skrev: søn aug 29, 2021 11:03 am
Hovedspill:

Vålerenga - Stabæk, begge lag scorer - 1,77 Pinnacle
Deilig med flyt når OBOS har bestemt seg for å kjøre stang ut for deg hver forbanna runde.
Ja, har vært mye stang ut i Obos i år og en del stang inn i Eliteserien. I fjor var det motsatt, men over tid så tenker jeg at det ikke bør være så stor forskjell i uttelling. Obos er nok litt mer utfordrende siden det er vanskelig å få team news, men det er nok ikke så lett for bookiene heller.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Aafk-spillet gikk inn, selv om de gjorde det litt unødvendig jevnt med å gå fra trygg 3-0 ledelse til 3-2 med halvtimen igjen å spille. Men de hadde en veksel til og kunne fort scoret mer. Aafk er nok sammen med HamKam best i ligaen for tiden, og ser man på stallen så bør dette laget bare rykke opp. Fornøyd med å ta spillet tidlig, oddsen droppet en god del i etterkant.

HamKam gjorde jobben mot Start som gjør mot de fleste lag, mens Ull Kisa tapte på overtid mot KFUM. Så skal jeg ikke klage for mye, for andre omgangen til Kisa var fryktelig og det var periodevis overkjøring.

At Obos også har hatt landslagspause såpass kort tid etter sommerpausen gjør at lagene i det minste bør være klare for en tett høstsesong med mange kamper.


Obos-ligaen

Status 2021

Spill: 16

Innsats: 160

Gevinst: 111

TBP: 69,4

Status OBOS Totalt:


Spill: 46

Innsats: 460

Gevinst: 492,05

TBP: 107

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Syns det er en fin runde både sportslig og oddsmessig, så kan det at det har vært landslagspause være en joker som slår ut forskjellig for de ulike lagene og det har uansett gitt tid til å trene med spillerne som kom inn i overgangsvinduet.

Bryne fortsetter sitt svalestup og tapte nøkkelkamp mot Stjørdals/Blink sist, og jeg ser egentlig ingen sterke argumenter for at de plutselig skal ta seg inn igjen når de møter høytflyvende Aalesund som brukte pausen på å slå Molde i en treningskamp på Aker Stadion. Det virker som det er klar divisjonsforskjell mellom lagene for øyeblikket. Jeg går for ren borteseier og syns dette er rundens beste spill.

Rundens store favoritt blir Ranheim, og jeg finner det ikke helt rimelig. Kommer fra sterk seier mot Sogndal borte, men Ranheim har vært stabilt ustabile denne sesongen og er virkelig ikke noe trygg havn for favorittspillere. Ull/Kisa skuffet mot KFUM sist, men det var det første tapet på lenge. De er ikke et lett lag å slå og som så store underdogs mot et lag som faktisk er bak dem på tabellen etter over halvspilt serie så er det et autobet i min bok. Var litt mer usikker på hvilken variant som var best, men har landet på +1 til 2,15 i skrivende stund. Jeg var mer inne på å være mer grådig siden Ranheim er litt enten eller, slik at 1 mål seier ikke er den mest sannsynlige seiersmarginen om de først vinner. Men Kisa er blitt mer kyniske og fornuftige under ny trener, så det er ikke sikkert det blir så målrikt og da er +1 en fin forsikring.

Disse spillene står ut, mulig at det er noe verdi på Start - jeg syns de gjorde en klart godkjent kamp mot HamKam, og KFUM fikk sin første borteseier sist, men dit var det jo bare en liten tur med lokaltoget til, så tur til Sørlandet er noe annet. Jeg vil nok vurdere det frem mot kampstart, men det har med rette sittet langt inne å spille på Start denne sesongen.

Hovedspill:

Bryne - Aalesund, borteseier - 2,00 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Hovedspillet satt mildt sagt langt inne forrige runde, Stabæk scoret på det som var så og si siste spark på ballen. Og det kom litt ut av ingenting etter at Stabæk hadde kollapset fullstendig i 2.omgang. Så hadde Bærumslaget sine sjanser i 1.omgang, og xG endte 0,80 så slik sett var 1 mål et normal resultat. Men det er nesten like deilig å vinne et spill på overtid som det er vondt å tape et spill i tilleggstiden - men bare nesten!

Ellers godt fornøyd med vurderingene mine, Kristiansund vant fortjent mot et fryktelig tamt Molde-lag som skapte minimalt. Og Glimt vant vel på typisk måte mot et bunnlag, mål i sluttminuttene mot lag som roter det til for seg selv.

Eliteserien

Status 2021:

Spill: 17

Innsats: 170

Gevinst: 243,25

TBP: 143,1

Status Totalt:


Spill: 287

Innsats: 2870

Gevinst: 3275,25

TBP: 114,1

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Første runde etter landslagspause og jeg er litt på favoritt-toget denne runden.

Lørdag har vi to kamper, Lillestrøm blir forståelig store favoritter mot Brann. Jeg har dog Brann som en av de lagene som bør ha hatt mest glede av landslagspausen, de hentet spillere i overgangsvinduet som bør ha blitt drillet på trening de siste to ukene. Og generelt det å få litt arbeidsro bør ha gjort godt. Så er det ikke sikkert det hjelper, LSK kan være et for godt lag til at Brann skal kunne stoppe dem. Men til oddsen som tilbys så er det enkelt å stå over spill.

Det er det også i den andre kampen, Viking som favoritt på bortebane høres ikke ut som noe man bør spille på. Samtidig har Stabæk klappet litt sammen de siste rundene, etter at de har gjort ok 1.omganger så har det bare raknet fullstendig i 2.omgang. De er dårlig trent eller hva som gjør det er ikke lett å si, men det er vanskelig å ha noen større tillit til dem slik ståa er nå.

Søndag er det mer interessante oppgjør. Bodø/Glimt har fått en pust i bakken etter et voldsomt tett kampprogram, så har de hatt noen spillere på landslagsoppdrag, men det bør ikke være negativt. Jeg tror de har gode sjanser til å slå et Odd-lag som har vært sjanseløs mot alle topplagene borte i år. Sist ble det 5-0 tap for RBK, og Molde slo de med samme sifrene. Uten Bakenga så har de gått uten mål de siste to kampene, og Glimt vet vi stort sett alltid scorer 2-3-4 mål på hjemmebane. Så jeg liker Glimt -1,5 mål i denne kampen.

Sandefjord er en annen underdog på hjemmebane, det kommer nok mye av at de ikke har vunnet noen av sine fire siste kamper og møter et Vålerenga som er veldig høyt aktet tross at de ble klart svekket i overgangsvinduet. VIF har ikke vunnet noen av sine tre siste bortekamper og dette er for meg et veldig åpent oppgjør. Så +0,25 er mitt valg her.

Kveldsoppgjøret er fra Lerkendal og der møter Rosenborg et igjen skadeskutt Tromsø-lag. Antonsen er operert og ute for resten av sesongen, Mikkelsen - som har vært TILs beste i år - sliter med ryggen og er ikke med her. I tillegg er Moses fortsatt hjemme i Nigeria i påvente av å bli far, og Lasse Nilsen er også ut til kampen. Espejord er med i tropp, men trente ikke i går og er tvilsom til start. Ondrasek er hentet tilbake, men spørs om han er klar for 90 minutter direkte og det er også uvisst om han er i nærheten av gammel storhet. Og TIL sin stall er tynn. RBK har også sine skader i Islamovic, Hoff og Henriksen - men bredden er en helt annen. Jeg velger den naturlige linjen med -1 og det blir også rundens hovedspill.

Hovedspill:

Rosenborg - Tromsø, hjemmeseier (ahc -1) - 1,99 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Aafk gjorde jobben, selv om et mål imot rett før tilleggstiden gjorde det unødvendig spennende. Oddsen gikk faktisk noe opp på Aalesund etter jeg postet spillet, så det var noe overraskende med tanke på den svake formen til Bryne. Godt med noen spill inn på rappen, langt å gå for å redde sesongen - men det er bare å ta et og et spill og se hvor det ender.

Ellers var Start i en ny kollaps, det er rett og slett fryktelig å se på - det ligger mye i hodet og sannsynligvis også en hovedtrener som ikke har den erfaringen og respekten som skal til for å nå frem i en kompleks situasjon. En ting er det fotballfaglige, men å være trener er så mye mer. På motsatt side har vi sørlandskollega Jerv, som viser en voldsom evne til å vinne jevne kamper og for første gang kan man faktisk begynne å tro på at de kan rykke opp denne sesongen. Nå er kanskje Grimstad en for liten by til å ta over tronen på Sørlandet over tid, men det kan gjøre det vanskeligere for Start å komme tilbake om Jerv blir vel så attraktiv for spillere å gå til. Fredrikstad er jo slik sett et eksempel på hvor lang tid det kan ta å komme tilbake i toppen når de har en konkurrent et steinkast unna som har suksess. Men i år skjer det kanskje, å vinne på overtid gir uansett en boost.

Ranheim mot Ull/Kisa var en spesiell kamp, trønderne ledet plutselig 3-0 i en kamp som Ull/Kisa hadde vært best i. Ranheim scoret på det meste, mens Kisa ikke scoret på noe som helst. Men jeg holder i min skepsis til Ranheim selv om de har to seiere på rappen nå.

Obos-ligaen

Status 2021

Spill: 17

Innsats: 170

Gevinst: 131

TBP: 77,1

Status OBOS Totalt:

Spill: 47

Innsats: 470

Gevinst: 512,05

TBP: 108,9

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

En vrien Obos-runde å finne verdispill i. Aafk var jo den naturlige favoritten, men oddsen har falt såpass kraftig at det ikke går å anbefale spill lengre - det er tross alt Obos der det er mer oppsiktsvekkende om det ikke skjer noe oppsiktsvekkende enn at det gjør det.

Det virker som oddsmarkedet har bestemt for at Jerv er the real deal nå - og de blir større favoritt her enn de f.eks var mot Strømmen. Og det er sannsynligvis en overreaksjon, for hjemme har de kun vunnet 50% av kampene (4 av 8) - og Åsane har også tatt poeng i 4 av 8 bortekamper. Så fikk Åsane juling av HamKam sist, så det gjør jo at man er usikker på formen. Men Rekdals menn er gode, og et bedre lag enn Jerv har fått kjørt seg. Når det kommer til variant så er det verd å merke seg at alle Jerv sine seire på hjemmebane har vært med et mål, så de er ikke et lag som bare kjører over motstanderen - det er ofte en tett og hard affære som de er gode å vippe i sin retning. Så jeg velger meg +1 til 1,79.

Jeg trodde kanskje Ranheim skulle spilles ned litt, og gi en åpning for å gå på Sandnes Ulf, men foreløpig har det ikke skjedd - så det blir litt tynt å sette et spill siden Sandnes Ulf har evnen å rote det til for seg selv slik bunnlag ofte har.

Hovedspill:

Jerv - Åsane, borteseier ahc+1 - 1,79 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Svakt spill på Åsane, særlig 1.omgang var virkelig traurige greier fra bergenserne. Så skiftet kampen naturlig nok karakter i 2.omgang og de hadde sjanser nok til å minske tapet. Uansett det var en vanskelig runde å finne gode verdispill i. Aalesund gjorde jobben sin og jeg syns store favoritter er noe av det mer komplekse å verdivurdere når det kommer til fotball. For alle er enig i at laget normalt sett vinner, men det er likevel stor forskjell på om et lag vinner 75, 80 eller 85% av tiden. Men kanskje særlige i siste del av sesongen, når noen lag har klappet sammen mens andre går fra seier til seier så kan man selv i jevne divisjoner som OBOS oppleve at lag fortjener å være gigantiske favoritter og det var definitivt ikke uten grunn at AAFK ble spilt såpass ned.

Obos-ligaen

Status 2021

Spill: 18

Innsats: 180

Gevinst: 131

TBP: 72,8

Status OBOS Totalt:

Spill: 48

Innsats: 480

Gevinst: 512,05

TBP: 106,7

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det er mye oddsutvikling i Obos-ligaen også denne runden, og jeg er dessverre relativt enig retningen på oddsen.

KFUM Oslo har vært imponerende de siste rundene, de er blitt klart mer fysiske og sist ga de Fredrikstad en god dose juling i duellspillet. Jeg mistenker at det samme kan skje her. De begynte som underdog mot Raufoss, men er nå spilt ned til relativt klar favoritt. Det er i min bok enda litt verdi igjen.

Jeg Sogndal mot et Grorud som har klappet sammen. Grorud står med fire tap på hjemmebane, og sist røyk de mot bunnkollega Stjørdals/Blink. Alt tyder på at det blir fryktelig tøft i høst. Sogndal fikk seg et par tunge tap mot Ranheim og Fredrikstad uten at de spilte dårlig, men dette er motstand av en lavere hylle og jeg syns man bør forvente litt nivåforskjell. Jeg velger meg -0,75, Grorud lekker såpass bakover at det fort blir målrikt.

Jeg syns som vanlig Ranheim er for stor favoritt, mot et Stjørdals/Blink som er i bedring. Men jeg går i en litt annen retning med å gå på begge lag scorer, med +1,5 på ca 2 i odds så tenker jeg at et slik spill neppe går inn uten at Blink scorer mål, så blir BTTS en tryggere variant.

Hovedspill:

Grorud - Sogndal, borteseier (-0,75) - 1,98 Pinnacle.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det ble dramatisk igjen da Rosenborg i siste overtidsminutt vant kampen over Tromsø. Det sikret pengene tilbake for hovedspillet, og det er jo litt tveegget. Skuffende av RBK å rote bort en 2-0 ledelse, akkurat da følte jeg meg veldig trygg på at dette spillet ville sitte. Men imponerende av Tromsø å få til et comeback og det forteller kanskje noe om hva Ondrasek kan bidra med i løpet av høsten.

Odd tettet igjen bakover, og Bodø/Glimt klarte aldri å være presise og hurtige nok til å bryte igjennom. Det er fryktelig jevnt i toppen, etter at både LSK og KBK vant i går så kan man argumentere for at det er så mye som seks lag som kan vinne seriegull i år. Men for Viking og Rosenborg så bør da dagens kamper helst vinnes.

Uansett er jo det fantastisk for spenningen i høst, mens det selvsagt kan stilles mer spørsmål med nivået når så mange lag kan være helt der oppe. I bunnen har det også tettet seg til, men det blir de fire nederste og kanskje Sarpsborg som må kjempe for overlevelse. Per nå så er Stabæk og Mjøndalen lagene som ser svakest ut.

Status 2021:

Spill: 18

Innsats: 180

Gevinst: 253,25

TBP: 140,7

Status Totalt:


Spill: 288

Innsats: 2880

Gevinst: 3285,25

TBP: 114,1

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tipping»