Tippeligaspill

Svar
GoingKronos

Re: Tippeligaspill

Legg inn av GoingKronos »

Cup-pause og de fleste lag har fått god tid på feltet foran denne runden. Så om ikke en restart, så skal man være klar over at disse dagene kan være betydningsfull - kanskje mest for lagene som har slitt eller er i en tidlig fase av sitt prosjekt. Jeg syns det er flere interessant odds og den beste runden verdimessig så langt i år.

I dag har vi to kamper, vi begynner i Sarpsborg der Odd kommer på besøk. Og jeg syns det stinker mål av matchen. Før sesongen var jeg inne på Sarpsborg som et klart overlag under ny trener, og så ble det ikke helt slik innledningsvis. Men som jeg skrev forrige runden så er årsaken sannsynligvis tøff motstand i hjemmekampene, så jeg ser mer på det at begge hjemmekampene har gått under 2,5 mål som oddsforhøyende nå enn en trend jeg bekymrer meg for. Odd er litt vanskeligere å regne på, men jeg tenker de vil by opp til dans og blir skuffet om de prøver å parkere bussen. Oddsen gått litt ned, men over 2,5 eller 2,75 mål er verdi i min bok.

Cupmester Molde kan ikke hvile, for nå møter de laget som har sett ut som ligaens beste lag til nå i år - Viking. Det er noe stabilt over Viking, mens Molde varierer i prestasjonene. Molde kan helt sikkert om de er på sitt beste matche Viking, men et aggressivt Viking-lag kan smadre Molde uten at jeg blir det minste overrasket. Tripic er ute, som svekker Viking noe - men som de viste mot Haugesund så har de flere strenger å spille på. Selv om Oddsen har droppet på Viking, så er det solid verdi på 1,90-tallet for uavgjort/borte. Molde har sine skader å bekymre seg for, Bjørnbak kan være ute og dermed gi Molde defensive bekymringer. Offensivt så er Fofana ute og Ulland Andersen ferdig for sesongen etter skaden i cupfinalen. Fra før er Hussain ute som svekker midtbanen. Så det er ikke all verden til sterkt lag moldenserne kan stille.

Over til søndag og storoppgjøret er mellom Bodø/Glimt og Lillestrøm. Og det er virkelig et Bodø/Glimt i trøbbel om dagen, de fikk juling i Stavanger og tapte helt fortjent, de var rent av ugjenkjennelig i cupfinalen og gikk på nok et tap - og nå kommer serielederen på besøk. Og til denne kampen så er Saltnes ute med karantene, Solbakken er ute etter operasjon, Espejord er sannsynligvis ute etter at han måtte gi seg på trening fredag og spissalternativet Boniface soner karantene. Wembangomo har vært syk hele uka, og selv om de skulle få stablet han på beina så er det ingen god oppladning. Og vi skal ikke glemme at bærebjelkene forsvant etter fjoråret, så det er rett og slett ikke mye igjen av den magiske Glimt-utgaven. Lillestrøm er på vei opp og frem, jeg var skeptisk til tapet av Lehne Olsen - men foreløpig merkes ikke det. Og mye er gjennom at dette er et lag som ikke slipper inn mål. Etter den fryktelige første omgangen på Hamar så har de spilt fire og en halv kamp og sluppet inn kun et mål. Mye takket være at de har ligaens beste keeper og kanskje ligaens beste stopper i Ogbu. Glimt prises i oddsmarkedet på gamle meritter, og med de forfallene så er oddsen useriøs. Det eneste som plager meg er at Lillestrøm fikk kjørt seg i cupen der oppe, men jeg tilegner det mest at Glimt da var i full matchform, mens kanarifuglene ikke hadde startet sesong enda. Jeg skal være grådig og gå for uavgjort/borte her - og det blir i hard konkurranse rundens hovedspill. Som jeg har vært inne på tidligere så er muligheten å få ekstra betalt når man spiller med flat innsats som jeg gjør i hovedspillet å gå for en linje med høyere odds, men for de som driver med units så kan ahc+1 på LSK og høyere innsats være en vel så fornuftig variant. Jeg blir veldig overrasket om Glimt bare kjører over LSK igjen.

Bunnoppgjøret mellom Haugesund og Kristiansund holder jeg meg unna, mulig at et underspill har noe verdi - to lag under press som har rotet mye defensivt, så treningsuka bør ha gitt seg selv litt. Jeg vet ikke hvordan banen er nå i Haugesund, sist mot Strømsgodset var den alt annet enn bra og gjorde det til en nitrist affære. Vålerenga er ikke lett å vurdere, de har ikke sett bra ut i noen kamper i år. Og Sandefjord har til nå vært kraftig undervurdert og jeg syns vel at det er noe merkelig å gjøre de til klare underdogs hjemme på eget gress mot et kunstgresslag ute av form. Så bør vel to uker siden forrige tellende kamp være en fordel VIF og gitt de muligheten til en restart, men verdien ligger nok på Sandefjord-siden.

Jeg var litt inne på under-spill i Jerv mot Tromsø, men jeg vet ikke om TIL har klart å fikse de defensive problemene i cup-pausen. Men Psyche blir sannsynligvis klar og det betyr mye for et eventuelt under-spill

Som dere ser så er det mye verdi denne runden, så da blir det fort enten sigarføring eller å ligge i fosterstilling i morgen kveld. Spennende blir det uansett.

Hovedspill:

Bodø/Glimt - Lillestrøm, uavgjort/borte - 2,48 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Hovedspillet gikk inn i Obos, selv om det ble litt svett utover 2.omgang da Kongsvinger presset på for seiersmålet. Oddsen på Åsane bare fortsatte oppover, så det var tydeligvis noen større spillere som hadde veldig tro på Kongsvinger-seier. Så syns jeg det var helt fortjent at Åsane fikk med seg poeng hjem til Bergen, de var det klart beste laget i 1.omgang og kunne egentlig punktert kampen rett etter pause. Men så kommer utligningen og da får man en litt typisk reaksjon for et lag som har gått på noen smeller - det blir nervøst og mer opptatt av å forsvare det man har enn å gå for seieren. Et par sterke redninger av keeper Lysgård viser at Åsane har oppgradert kraftig mellom stengene. Jeg vet ikke hvordan han havnet i Åsane, han var god utover høsten i Eliteserien for Mjøndalen - så jeg holder han som en av de beste keeperne i Obos tross at laget har sluppet inn enormt med mål.

Mjøndalen på sin side har fått en veldig sterk start på sesongen, i poengfangst. Men jeg vet egentlig ikke om de har vært klart best i noen av kampene - stort sett vært jevne kamper som de har klart å vippe i sin retning. Så kan man selvsagt diskutere om det er flaks eller kvalitet. Ellers er det litt som fryktet, at det er sjiktet i årets sesong der både Skeid og Bryne står med null poeng. Men begge lag hadde utvilsomt fortjent mer uttelling for de har ikke vært sjanseløse. Det blir dog tøft å komme tilbake når man starter med en slik tapsrekke.

Obos-ligaen har egentlig fremstått unormal normal innledningsvis, det er ganske likt slik en ekspert ville satt det opp. Så får vi se om det varer.

Status Obos 2022

Spill: 4

Innsats: 40

Gevinst: 40,4

TBP: 101

Status OBOS Totalt:


Spill: 64

Innsats: 640

Gevinst: 739,65

TBP: 115,4

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Runde fem av Obos ruller i gang i dag med tre kamper og resten spilles i morgen. Og det er noen interessante oppgjør selv der opprykksfavorittene er på bortebane mot tøff motstand.

Jeg finner mitt hovedspill rett ut av startblokka, når Skeid får besøk av Mjøndalen. Topp mot bunn sett til tabellen, men sett til spill så har det ikke vært slik. Men gode lag finner måter å vinne kamper på. Jeg syns nok at Mjøndalen er litt undervurdert her, så man kan absolutt forsvare et spill på gjestene. Men det er ikke dit jeg skal gå, for jeg tror det igjen blir målrikt med Skeid. De spiller sin fotball og tross tap på tap så bør innledningen ha gitt selvtillit til at de kan matche lagene på dette nivået. De har jo hatt et veldig tøft program til nå, så tross fire tap så er det fortsatt muligheter. Oddsen settes mye etter Mjøndalen, men den eneste bortekampen de har hatt i år er mot Start og da så de nok på seg selv som underdog. Her er de favoritter, de er serieleder og de tenker nok at 3 poeng er det som forventes mot et nyopprykket lag. Så det bør føre til en kamp der begge byr opp til dans. Da oddsen ble sluppet så var det lavt 1,60-tallet for over 2,5, og det var jeg mer enig i enn der vi er nå. Mjøndalen ser ikke ut til å ha skadeproblemer, Skeid er gode på mye på sosiale medier, men info om selve laget er det sparsomt med. Dessverre.

Et annet oppgjør som har litt topp mot bunnpreg er Grorud mot Start. Laget fra Oslo-øst har blitt uavgjort-spesialister med 3 av 4 kamper uavgjorte til nå. Og det er absolutt mulig å få til noe mot et Start-lag som varierer mye i prestasjonene. På sitt beste vinner Start det her greit, men det er ikke lett å regne på hvilken versjon man får. To spillende lag, det lukter i utgangspunktet mål, men det tror markedet også. Står nok over spill selv om jeg har litt verdi på Grorud opp mot oddsen jeg selv satt.

Over til mandagen, syns ikke det er så mye spennende sett til oddsspill. Brann er litt vel stor favoritt, KFUM sendte Brann ut av cupen - og utenom serieåpningen mot Ranheim så har ikke det vært lett å bli imponert over Brann. Det lukter tett og jevnt, men det sitter tross alt langt inne å spille mot Brann som har en så mye bedre stall enn resten av ligaen. Vi får se hvordan oddsen utvikler seg til i morgen, om kan få litt over 2 ganer pengene 1x så blir nok fristelsen for stor.

Ellers ingen sterke føringer i noen av de andre kampene, jeg er enig i der markedet ligger i 1x2 - mulig det er noe verdi i under-spill i Raufoss, de har nå 7 på rad under 2,5 mål og det er ganske utrolig for et tidligere stabilt over-lag. Og det er fristende å si at dette fortsetter mot et Brynelag som sikkert vil ligge dypt, satse på dødballer og kontringer.

Hovedspill:

Skeid - Mjøndalen, over 2,5 mål - 1,81 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Over-spillet mellom Skeid og Mjøndalen satt allerede tidlig i 2.omgang, så var det en litt mer normal fotballkamp enn det Skeid har vært involvert i tidligere i sesongen. To tidlige mål hjalp godt på, og Skeid scoret på en av sine få sjanser i kampen. Mjøndalen-seier hadde nok større verdi, de er på ingen måte flashy, men de virker veldig stødig og det kommer man langt med i Obos. Så bruntrøyene er nok litt undervurdert, så får vi se hvordan det ser ut når de møter topplagene.

Det var jevnt på Ekeberg lenge, så kom en idiotisk utvisning for KFUM og da raknet det helt for hjemmelaget, og Brann fikk seg en skikkelig opptur. Så syns jeg ikke det var mye å skryte av før det, en gigantisk keepertabbe sendte Brann inn i kampen igjen og før det så virket de ganske så fortapte. Stabæk fortsetter å trives best på kunstgress, og det løsnet endelig for Fredrikstad etter en skuffende start på sesongen. Start hadde en god dag på jobben og Sogndal fortsetter å vinne uten å tiltrekke seg mye oppmerksomhet. Laget er blitt som sin trener, stille og beskjeden, men dødelig effektive på banen.

Obos-ligaen har begynt utrolig forutsigbart, bunn og topp er i stor grad som forventet, og det er uvant. Så var jeg inne på før sesongen at OBOS fremsto veldig sjiktet, så får vi se om det fortsetter.

Status Obos 2022

Spill: 5

Innsats: 50

Gevinst: 58,5

TBP: 117

Status OBOS Totalt:


Spill: 65

Innsats: 650

Gevinst: 757,75

TBP: 116,6

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Strålende fornøyd med hovedspillet i Eliteserien sist, en til dette prosjektet fin høyoddser satt som den skulle og markedet fulgte etter å sendte LSK-oddsen kraftig nedover mot kampstart. Jeg var litt overrasket over at oddsmarkedet ikke var mer opptatt av skader og karantener hos Glimt, det må være en ganske solid overvurdering av troppen til Glimt. De spilte med en ung spiss som eneste erfaring er en bunnklubb i Obos, de måtte spille med en midtstopper som back og alle som har sett Glimt vet hvor stor rolle backene har for måten klubben angriper på. Og fra før var jo formen tvilsom på en del spillere som Pellegrino og Moe, sistnevnte skal være glad for at han ikke igjen fikk en straffe i mot seg. Og de solgte altså en rekke spillere i vinter og erstatterne er litt ymse.

Kampen var omtrent som forventet, 2.omgang ble det et press mot LSK-målet uten at det ble så mange sjanser utover det brente straffesparket. Lillestrøm er gode defensive og det hjelper å ha ligaens beste keeper. Uavgjort var nok fortjent alt i alt.

Strømsgodset er selvsagt ukas store overraskelse, først knuser de RBK 3-0 før de reiser til Stavanger å holder Viking til 0-0. Det er utrolig imponerende, og helt fortjente poeng var det også. Om dette er starten på en god periode eller et blaff får vi et svar på 16.mai når det er en ny tøff bortekamp.

Generelt ser Eliteserien langt mer jevn ut enn de siste sesongene, vi snakker det er altså 4 poeng mellom 3.plass og kvalik for nedrykk. Det er kun et lag som ikke har tapt i år (Lillestrøm) og et lag som ikke har vunnet (Kristiansund). Og jeg må si at jeg liker det, for jeg - i motsetning til mange - syns det er enklere å finne verdi når det er jevnt. Mye for at da betyr form og det å forutse kampbilde mer enn når selv bestemor og de dummeste bookiene forstår at det er stor nivåforskjell på lagene.

Status 2022:

Spill: 5

Innsats: 50

Gevinst: 46,7

TBP: 93,4

Status Totalt:


Spill: 305

Innsats: 3050

Gevinst: 3439,45

TBP: 112,8

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Dagen før dagen og det er 5 kamper i Obosligaen som oppvarming til festdagen i morgen. Og nok en gang skal jeg gå på laget som oddsmarkedet skyr som pesten - nemlig Åsane.

Jeg hadde Åsane borte mot nyopprykkede Kongsvinger som hovedspill et par runder tilbake, og nå prøver jeg lykken igjen. Jeg må si jeg er overrasket over oddsen, jeg har Åsane klart rangert som et bedre lag enn Bryne og Haalands gamle klubb som har tapt alle sine 6 kamper gis nå over 50% sjanse til å få sin første seier. Jeg er ikke så sikker på det, utover dødballer er det ikke mye Bryne har å komme med og har Åsane dagen så bør de ha gode sjanser til å få til sin ballbesittende stil på en fin gressmatte. KFUM Oslo som har likhetstrekk med Åsane gjorde det fint på Jæren og vant fortjent. Så er jeg selvsagt bekymret for dødballer mot, det er ikke Åsane sin styrke og skulle spille ryke så er sjansen stor for at det kommer av Bryne-mål på corner, frispark eller lange innkast. Uansett er det for meg ganske klart rundens beste spill, jeg har kun Bryne som knapp favoritt pga hjemmebane og jeg tror fortsatt ikke resultatene til Åsane til nå er representativt for nivået deres.

Ellers er det tynt med mulige oddsspill, jeg syns det er overraskende at Ranheim har blitt knapp underdog i lokaloppgjøret mot Stjørdals/Blink så det er mulig det er noe verdi der. Og Ranheim har en klart godkjent sesongstart der tapene har kommet mot Brann og Stabæk. Blink har fått en tøff innledning, dog kanskje fått litt dårlig betalt sett til spill. Jeg heller mot bortelaget, men det er ingen superverdi. Så er fortsatt Raufoss på sitt elleville under 2,5 mål-run, om det blir målfattig i lokaloppgjøret mot Kongsvinger så vil det være den niende kampen på rad. Og det har stort sett vært til høy odds - uten at jeg har sjekket så det sikkert over 1000 i odds på en slik rekke.

De tre publikumsfestene i morgen ser oddsen ganske grei ut, igjen er vel Brann litt lav - og Sandnes Ulf er ekkel å møte med sin direkte stil, og jeg er jo litt skeptisk til det mentale i Brann-laget foran fullsatte tribuner. Men det er selvsagt betydelig kvalitetsforskjell og jeg har jo i utgangspunktet bestemt meg for at det neppe er verdi å gå mot Brann denne sesongen. Tipper man trygt kan spille på mye mål i Fredrikstad, men oddsen er jo deretter.

Hovedspill:

Bryne - Åsane, uavgjort/borte - 2,00 Coolbet

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Fotballens festdag er her, og endelig får vi folkefest på arenaer rundt om i hele landet. Så påvirkes kamper av atmosfære og forventninger, og det skal bli interessant å se hvilke lag som takler det best.

Skal ta oss igjennom alle åtte kampene kort, og begynner i Ålesund der Molde kommer på besøk til et skikkelig lokalderby. Molde har fortsatt skadebekymringer, de stiller nok en slagkraftig 11'er, men det er ikke så mye å gjøre fra benken for Moe underveis. AAFK kommer fra tre bortekamper på rad nå, og har ikke spilt hjemme siden kampen mot Tromsø. Jeg tror vel det her kan ligne på den kampen der Molde får styre spillet og Aafk satser hardt på kontringer. Jeg syns oddsen på underspill er spennende, Aafk har jeg som et ganske klart underlag og Molde syns jeg i ny formasjon har sett mer stabile ut defensivt. Jeg så litt på resultater fra tidligere 16.mai-runder og de skiller seg ikke noe særlig ut, det er klart at man ønsker seg fest når det er fulle stadioner, men samtidig gjør det kamper mer betydningsfulle og det viktigste er tross alt å vinne. Under 3 mål er nok den fornuftige linja her.

Også Bodø/Glimt er skadeskutt og det så virkelig ille ut før helga da de ikke klarte å gjennomføre en trening på egen hånd og måtte få hjelp fra breddeklubben Junkeren. Rapportene er at det dog ser bedre ut nå og at flere av spillerne var tilbake på siste økten før dagens kamp. Men Saltnes er i karantene og Solbakken er operert, så noe svekket er det utvilsomt at de blir, og en dårlig treningsuke hjelper nok ikke på den svake formen de alt er i. Tromsø er det noen spørsmålstegn rundt Mikkelsen og Psyche, men forventningen er at begge starter her. TIL har gjort gode kamper mot Glimt under Helstrup sin ledelse og de er noe uheldig som tapte begge oppgjørene i fjor. Nå bør skillet være mindre, og jeg blir ikke veldig overrasket om TIL tar med seg noe fra the windy city. Oddsen har dog gått mye opp på Glimt som riktig er, og så er nok lagoppstillingene det som vil drive oddsen frem mot kampstart. Jeg syns det mest fornuftige er å stå over spill.

Bunnlaget Kristiansund tar mot høytflyvende Strømsgodset, og det er ikke helt lett å vurdere den her kampen. Jeg er sikker på at tenningsnivået til Michelsens menn blir skyhøyt og det kommer til å gjøre vondt å være Godset-spiller innledningsvis, men samtidig så har Godset imponert stort de to siste kampene der de rundspilte Rosenborg før de dro til Stavanger og kun slapp Viking til noen halvsjanser. En likeverdig prestasjon vil bety seier her. Men jeg stoler dog ikke på Godset, spesielt ikke når de er ute å reiser, så det gjør at jeg står over spill her - dette er en type kamp der jeg verken vil bli overrasket om det skulle ende med storseier til hjemmelaget eller tilsvarende til gjestene.

Vi får jo kalle det et toppoppgjør på Åråsen i dag, der det eneste ubeseirede laget tar imot et Sarpsborg som har 10 poeng på de fire siste kampene. Sarpsborg har vært utradisjonelle til nå i at de har laget fest uansett hvor de har reist hen, men på hjemmebane så har det blitt til målfattige og tighte oppgjør. Holder den trenden i seg? Kanskje, men jeg har LSK litt på under-siden, de har ligaens beste keeper og kanskje ligaens beste stopper, og er i tillegg veldig godt organisert. Det er en grunn til at de bare har sluppet inn 4 mål, og i tillegg har de vært veldig effektive selv. Ser ingen naturlige spill i denne kampen.

Odd har etter en godkjent åpning fått det tøft i det siste, særlig kampen mot Molde ble et mareritt der Paco overtenkte og bommet fullstendig på taktikken - og når de i tillegg fikk en feilaktig utvisning og straffe i mot så var det kjørt tidlig. Men jeg holder de likevel ganske høyt, og som et klart bedre lag enn Haugesund. FKH endret formasjon nå sist mot KBK, og det ga full score og en fortjent seier. Det er lurt å spille enklere når man sliter, men samtidig blir det sårbart og jeg blir ikke det minste overrasket om Odd spiller seg igjennom det FKH-laget. Hjemmeoddsen syns jeg er spillbar selv om jeg nok hadde forhåpninger om Odd oppe på 2,20-tallet en plass (og det kan jo fortsatt skje). Bjørtuft ute er en liten svekkelse, mens Haugesund har sine problemer der Holtan, Thore Pedersen og Therkildsen er forfall fra sist match, i tillegg til Liseth og Samuelsen som har vært ute en stund.

Rosenborg gikk på en skikkelig smell mot Strømsgodset, og presset på Rekdal tiltar. Hadde jo poengmessig før den kampen gjort det helt greit mot ganske tøff motstand, men nå er vi i kamper der det forlanges seier for RBK. Og de møter et Sandefjord-lag som er umulig å bli klok på, varierer voldsomt i prestasjon. Sist mot Vålerenga var de milevis unna Eliteserie-nivå, men samtidig har de noen imponerende seiere mot Haugesund og Strømsgodset. Helt umulig kamp å gi noen vurdering av, men å spille på dette RBK laget til rundt 1,50 i odds kjennes som den rene galskapen.

Viking blir gigantiske favoritter mot Jerv, faktisk den største siden 28.serierunde da Molde sto til 1,14 mot allerede nedrykksklare Aalesund. Så dårlig har definitivt ikke Jerv vært at de fortjener å bli stilt i et slikt dårlig selskap. Og vi så at Godset gjorde en god jobb å begrense Viking-angrepet, det er nok fortsatt slik at Viking liker seg best når det er litt rom å jobbe i og det blir det nok lite av også i kveld. Så man kan jo spekulere i f.eks +2,25 ahc på Jerv, da vinner man halve spillet selv om Jerv skulle tape med to mål. Jeg tror nesten det alltid er verdi i slike linjer, og Viking er jo ikke helt Glimt av 2020 heller.

Runden avsluttes i hovedstaden der HamKam gjester Vålerenga, et Enga-lag som har vært ganske kjip og kjedelig. Men samtidig har de vunnet begge hjemmekampene sine i år (Haugesund og Jerv). HamKam har vel startet sesongen omtrent som forventet, de er vanskelige å slå, men samtidig så merker de at det ikke er lett å vinne i øverste divisjon heller. Jeg tror dette blir tett og jevnt og da er verdien på bøndene sin side her. Så har kanskje Vålerenga noen spillere som gir litt ekstra når det er mye folk og oppmerksomhet, men HamKam har også noen som liker å få flomlyset på seg. Jeg faller nok ned på at +0,75 er den beste linja, VIF sine hjemmeseiere har vært med et mål og HamKams eneste tap var med et mål. De som kan regulere innsatsen kan kanskje til og med gå for +1-varanten for å sitte enda tryggere på det.

Det var ikke lett å velge hovedspill, det er tre ganske så jevnbyrdige spill i min bok i Under 3 mål i Aafk-Molde, Odd-seier og HamKam +0,75. Til slutt falt jeg ned på HamKam, og med det ønsker jeg alle en fantastisk 16.mai og måtte det bli en hyggelig kveld både stemningsmessig, sportslig og økonomisk.

Hovedspill:

Vålerenga - HamKam, borteseier ahc+0,75 - 2,00 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

16.mai ble en fin fotballrunde, mye folk på tribunene og en småsvett seier for hovedspillet.

Det var absolutt fortjent at HamKam fikk med seg et poeng, de var det beste laget i store deler av oppgjøret og kunne fort ledet mer. Men mot slutten av kampen så ble tyngre, sannsynligvis en kombinasjon av at å bli defensive i hode og at de ble slitne. Vålerenga sitt mål kom på en ny keepertabbe fra Hagen - han har virkelig ikke imponert til nå mellom stengene. Så var det en close call med mulig straffe på overtid.

Jeg skrev at det var tre mulige hovedspill, det gikk greit under i Aalesund mot Molde, til tross for et tidlig mål på en skikkelig keepertabbe av Grytebust. Det har vært mye fortjent hyllest til Grytebust til nå denne sesongen, men han har alltid manglet stabiliteten og det er en keeper som både redder poeng og koster poeng. Den tredje tanken for hovedspill var Odd, og det var jo en ny skandalekamp fra de hvite og svarte. Jeg syns det er vanskelig å forklare hvordan det kan rakne så totalt, men det må jo være kombinasjonen av at de fikk mye selvtillit og at Pacoball er ganske avansert med høye krav til relasjoner. Odd bør nok ta et steg tilbake og gjøre ting litt lettere, så får vi se om Paco er den praktiske typen.

Oddsen på Viking ble absurd lav, og det måtte både rødt kort og straffe til for at Viking skulle dekke handikapet. Det røde kortet var forferdelig dommeravgjørelse, ingen av de gule kortene var i nærheten av kort - det siste er vel strengt tatt ikke et frispark en gang. Dommerstanden i Norge er i krise, og neste år kan bli fullstendig kaos med svake dommere som skal sitte med dårlige bilder i VAR-bussen og herje med idretten vi er så glad i. I Bodø var nok den verste dommerprestasjonen til nå i år, to feilaktige mål annullert for offside og TIL snytt for et soleklart frispark rett i forkant av Glimts utligningsmål. Uansett en god kamp av Tromsø og Glimt sine problemer fortsetter, og spørsmålet er om det bare er en liten formsvikt eller om dette er den ny standarden til Glimt. Når jeg ser på stallen til Glimt så tenker jeg at de kanskje ikke er bedre. Så da kan det være penger å hente til oddsmarkedet justerer seg inn, foreløpig har de ikke vært i nærheten av å gjøre det.

Rosenborg hadde en god 16.mai, men jeg syns det er vanskelig å vurdere om de var gode eller bare en ny grusom match fra Sandefjord. Jeg blir ikke klok på sistnevnte og det gjør også at jeg nok fortsatt ikke vil justere opp mine forventninger til Rosenborg og det kan allerede smelle igjen denne helga.

Etter svak sesongstart for hovedspillet er vi nå tilbake i pluss og det er bare å bygge videre på det når vi går inn i sluttspurten på vårsesongen med tre kamper på en uke.

Status 2022:

Spill: 6

Innsats: 60

Gevinst: 66,7

TBP: 111,2

Status Totalt:


Spill: 306

Innsats: 3060

Gevinst: 3459,45

TBP: 113,1

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det var et skikkelig kaldt hovedspill i Obos, tross at Åsane tok en heldig tidlig ledelse. Bryne utlignet på et langt innkast (surprise, surprise), og styrte deretter kampen og fikk dueller på dueller i boksen til Åsane. Havner under midtveis 2.omgang og minutter etterpå så fikk også Åsane et rødt kort og da var det god natt. Og det ble ikke bedre i midtuka da Åsane røyk av cupen for et 3.divisjonslag. En overraskende krise i en klubb som har fremstått som en godt drevet klubb. Jeg vil jo fortsatt tro at det vil ordne seg, men det blir en kamp for å overleve.

Sandnes Ulf har stoppet opp etter en flott seriestart, men nå manglet de spissparet sitt mot Brann og uten dem så er nok Ulf mer et nedre halvdel lag. Raufoss sin under-streak er over, etter et vondt 4-1 tap mot Kongsvinger. Den beste nyheten fikk de uansett utenfor banen der kommunestyret har vedtatt å gi klubben garantier, uten det så hadde det fort endt med konkurs. Nå bør de kunne kjempe gjennom sesongen, men alt tyder på at det blir en kamp for å overleve.

Ranheim vant lokalderbyet mot Blink, så det hadde vært et bedre hovedspill. Forsto at det også var en fortjent seier. Mjøndalen fortsetter sin seiersferd og har nå en luke på topp (med en kamp mer spilt), for Stabæk går det tyngre og de fortsetter å trøble på hjemmebane. Start og Fredrikstad viser også at de skal være med i kampen om opprykk.

Status Obos 2022

Spill: 6

Innsats: 60

Gevinst: 58,5

TBP: 97,5

Status OBOS Totalt:

Spill: 66

Innsats: 660

Gevinst: 757,75

TBP: 114,8

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Kampene kommer tett nå, siden forrige runde på mandag har de fleste lagene også spilt cupkamp. Jeg syns det er sjelden mange aktuelle spill. Jeg har hele fem spill på blokka, og tre der jeg føler veldig trygg på verdi.

Unntaket fra cupmatcher i midtuka er dagens første kamp mellom Sandefjord og Lillestrøm, begge lagene tyvstartet cuprunden allerede i starten av mai. Ubeseirede Lillestrøm blir klar favoritt når de gjester Sandefjord, og det er ikke så mye å si på det. Sandefjord har noen skikkelig dårlige kamper på rad, mot Vålerenga i forrige hjemmekamp var det redselsfullt og de tapte helt fortjent. Nå møter de et lag som er et par hakk bedre, og spørsmålet er hva som skulle tilsi et annet resultat. Det er jo i tilfelle at Sandefjord har vist at de kan bite skikkelig fra seg med to imponerende seiere mot Strømsgodset og Haugesund. Oddsen har droppet på LSK, så er det kanskje noe verdi igjen til 2 i odds - men man skal huske på at det ikke er så ofte at et bortelag har over 50% sjanse til seier og Lillestrøm først og fremst har vært gode på å vippe jevne kamper i sin favør enn at de er dominante i sine seiere.

Kveldskampen er mellom Molde og et kriserammet Kristiansund. Det er vanskelig å spekulere mot Molde, KBK sliter med store skader i forsvarsleddet og de er nok ganske så ribbet for selvtillit. Så er det for så vidt deilig å kunne møte et lag ingen forventer at de skal få et resultat mot, men blir det et nytt stygt tap så forsterker det uansett krisen. Jeg heller som alltid til under-spill når det handler om nye Molde, og her kan man faktisk få på 1,80-tallet for under 3,5 mål. Det som plager meg er selvsagt alle skadene til KBK, og tross mange skader offensivt hos Molde så er 11'eren sterk. Men på plussiden er jo at KBK ikke har gått på store tap på bortebane, sluppet inn 5 mål på tre bortekamper og de har ikke scoret selv. Så jeg heller klart mot et verdi på under-siden.

Over til søndagen, og der skal Haugesund jage sin tredje seier på rad og det som for få uker siden så helt bekmørkt er nå plutselig snudd til optimisme. Og Haugesund kan absolutt få med seg noe her, for det Glimt-laget som har vært de siste ukene er ikke mye å henge i julegrana - de har rett og slett sett ganske begredelige ut. Så er Saltnes tilbake fra karantene, og dermed er det kun Solbakken som savnes. To ganger pengene på poeng til Rogalendingene er absolutt verd en innsats, Glimt på naturgress og ute av form er verd å spekulere i mot.

Strømsgodset er litt Haugesund på steroider, fra å være et bunnlag så knuste de Rosenborg, holdt Viking til uavgjort og vant så lett borte mot Kristiansund. Nå blir det ny hjemmekamp og mot formløse Vålerenga, og det meste peker på ny hjemmeseier. Mye for at jeg ikke tror det er noen quick fix for Vålerenga og det ser ut som Fagermo-prosjektet har kjørt seg fast. Det er fristende å gå for ren hjemmeseier (og Coolbet er en utstikk til hele 2,55) - men jeg velger meg heller -0,25-varianten som gir litt sikkerhet ved uavgjort. Det blir også rundens hovedspill i tett konkurranse med Haugesund.

Det siste spillet jeg liker er HamKam hjemme mot Rosenborg, her kommer det til å bli fyr i teltet og jeg blir overrasket om det ikke smeller skikkelig. HamKam har vist seg å være veldig vanskelig å slå, og et Rosenborg som skaper så lite på egen hånd fremstår ikke som et lag som skal bryte den trenden. Så kjenner selvsagt Rekdal HamKam veldig godt, så det kan sikkert bli en taktisk krig på sidelinja også. Uavgjort-faren er selvsagt veldig stor, så HamKam +0,25 er det naturlige valget - eventuelt +0,5 og høyere innsats.

Hovedspill:

Strømsgodset - Vålerenga, hjemmeseier (ahc -0,25) - 2,09 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Småvrien Obos-runde der vi har et par interessante oppgjør i bunnstriden.

Ingen sterke meninger om dagens to kamper i Obos, Raufoss sliter om dagen og møter et Stabæk som presterer når de får spille borte på kunstgress. Så syns jeg uansett ikke to ganger pengene er veldig interessant på bærumslaget, de har alt i alt skuffet innledningsvis og Raufoss har fortsatt et bra toppnivå selv om de viser det sjeldent om dagen.

Åsane er i fritt fall og mot et godt Sogndal-lag bør det jo bli tap, men oddsen er veldig lav på Flo sine disipler, og vi skal huske på at dette tross alt er Obos-ligaen.

Over til mandag, og vi har to interessante bunnoppgjør i Oslo. Grorud tar i mot Bryne, og laget fra Oslo Øst blir favoritter på oddsen. Grorud står dog uten seier, og er blitt rene uavgjort-spesialisten med 4 uavgjorte på 6 forsøk. Forventer at det er Grorud som må ta tak i taktpinnen her, og at Bryne vil satse på dødballer og kontringer. Verdien tror jeg er på Bryne, kanskje det beste er å gå på +0,5 siden jeg ikke vil bli det minste overrasket om Grorud spiller uavgjort igjen.

Det andre bunnoppgjøret er mellom Skeid og Stjørdals/Blink, hjemmelaget står med en smultring i poengfangst foreløpig - selv om de tidvis har spilt bra og har hatt ligaens klart tøffeste program til nå. Det skal bli spennende å se hva de klarer å prestere når de ikke møter et topplag og bare en seier vil føre de tilbake i kontakt med bunnkollegaene. Blink har hatt en negativ utvikling på sesongen, de begynte bra de første kampene uten å få skikkelig betalt, mens nå i det siste har det sett svakere ut og tapte helt fortjent for Ranheim i lokalderbyet. Så syns jeg nok ikke oddsen på Skeid er høy nok til å forsvare spill og det her kommer jeg til å stå over.

For meg er det et spill som står ut, og det er i oppgjøret mellom Sandnes og Mjøndalen. Den brune serielederen har nok vært undervurdert på oddsen til nå i sesongen, man har fått godt betalt hver eneste runde på Vegard Hansens soldater. Sandnes Ulf kom ut fra start som en kanonkule, har det har stoppet ganske kraftig opp og uten spissparet sitt var de helt sjanseløs mot Brann. Høiland spilte i cupen og Ramsland er kanskje også tilbake. Men uansett så syns jeg Mjøndalen er et bedre lag som også er i bedre form. De skal rett og slett ikke være underdog her. Så er spørsmålet hvilken variant man skal gå for, jeg heller mot +0,25, uavgjortfaren er der og et resultat fort begge lag syns de lever godt med, og det er to trenere som er ganske kyniske sånn sett som møtes. Ved et slikt scenario så får man i det minste en halv gevinst.

Hovedspill:

Sandnes Ulf - Mjøndalen, borteseier (+0,25) - 1,87 Pinnacle

Reddington

Legg inn av Reddington »

GoingKronos skrev: søn mai 22, 2022 10:50 am Småvrien Obos-runde der vi har et par interessante oppgjør i bunnstriden.

Ingen sterke meninger om dagens to kamper i Obos, Raufoss sliter om dagen og møter et Stabæk som presterer når de får spille borte på kunstgress. Så syns jeg uansett ikke to ganger pengene er veldig interessant på bærumslaget, de har alt i alt skuffet innledningsvis og Raufoss har fortsatt et bra toppnivå selv om de viser det sjeldent om dagen.
Jeg har prøvd Stabæk til @2.08. Synes Raufoss ser ut som en dumpekandidat. Flere av de antatt beste leverer ikke, og jeg synes den 11’eren der er noe Stabæk skal slå på kunstgress. I tillegg har Raufoss økonomiske problemer og det later til å være en manglende interesse for hele klubben, så noe voldsom hjemmebanefordel er det heller ikke snakk om.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg er mest opptatt av om KFUM Oslo greier å slå til hjemme mot Kongsvinger. Har ihvertfall spill inne på det pluss KFUM over 1.5 mål.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Reddington skrev: søn mai 22, 2022 2:31 pm

Jeg har prøvd Stabæk til @2.08. Synes Raufoss ser ut som en dumpekandidat.
Veldig god vurdering, jeg holder nok Raufoss en del høyere enn de fortjener.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det ble en ny suksessfull runde, Strømsgodsets seier gjorde at hovedspillet satt for fjerde uke på rad og etter en tung innledning på sesongen har ting snudd skikkelig rundt. Det var en sær kamp i Drammen, tre kjappe mål fra Godset burde punktert kampen, men Vålerenga gjorde et sterkt forsøk på et comeback og var på overtid nær med å utligne. Jeg syns det var overraskende at Godset slapp til så mange muligheter mot et lag som knapt nok har skapt sjanser i det siste, så jeg setter en liten varseltrekant med den prestasjonen.

Ellers var det gode vurderinger i de fleste kampene, HamKam kjørte egentlig over Rosenborg og var uheldig som ikke fikk 3 poeng, kampen i Molde ble som spådd der hjemmelaget etter å fått sin ledelse i 1.omgang gikk på cruise Control i 2.omgang. Så under 3,5 mål var aldri i fare selv om det ble 2-1 på siste spark på ballen. Dødball-laget Lillestrøm er virkelig tilbake og de var rett og slett overlegen i boksen mot et Sandefjord som ligner stadig mer på et Obos-lag.

Så slo Glimt tilbake, med en veldig effektiv prestasjon der det meste av sjanser gikk i mål (+ et mål som burde vært annullert for hands). Uansett så er Glimt så gode at når de først tar ledelsen så er det vanskelig for lag på nedre halvdel å klare å slå tilbake.

Jeg tipset om Viking på twitter før kampstart, da hadde oddsen på Stavanger-laget gått opp og de var klar underdog mot Tromsø. Det er en odds jeg har vanskelig for å forstå selv nå, og det var surt for de mørke blå at det røyk på overtid, og det er slike poengtap som de kan bli å tenke tilbake på om seriegullet ryker med minste mulige margin. Viking ble også snytt for straffe tidlig i kampen, så da ville kampbildet ha blitt annerledes.

Status 2022:

Spill: 7

Innsats: 70

Gevinst: 87,6

TBP: 125,1

Status Totalt:


Spill: 307

Innsats: 3070

Gevinst: 3480,35

TBP: 113,4

Nightwish

Legg inn av Nightwish »

WP

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

I forbindelse med Jesus himmelferd så spilles det nær full runde i Eliteserien i dag og i morgen. Og apropos himmelferd så er rundens storoppgjør mellom uslåelige Lillestrøm og rivalen Vålerenga. Og det er også der jeg har mitt hovedspill.

Men først kampene som begynner klokka 18, der Kristiansund mot Tromsø er utsatt pga sykdom hos hjemmelaget. Det er ikke grenser for hvilke problemer KBK skal havne i denne sesongen, det kan se ut til å ligge en forbannelse over laget. Vi har med fire store favoritter å gjøre, og dette er Eliteserien så at en eller flere går på snørra er absolutt ikke utenkelig. Jeg syns først og fremst at Aafk blir for store favoritter, Jerv er absolutt ikke lett å bare kjøre over og et Aafk som får allergiske utslett av å ha ballen kjennes ikke som et lag som vil trives med et lavtliggende og kontrende Jerv-lag. Så heller jeg nok mer i retning av et underspill enn et handikap-spill på sørlendingene, man kan faktisk få 1,80 på under tre mål - og det er verdi i min verden. Om man tror Jerv scorer så er nok ahc-spill bedre, men Jerv har altså ikke scoret på bortebane enda og har knapt skapt sjanser på sine syv første kamper i Eliteserien.

Strømsgodset har imponert voldsomt i det siste, og det at de knapt slapp Viking til sjanser i Stavanger er for meg et klart høydepunkt. Kan de klare det samme mot Bodø/Glimt? Jeg er litt skeptisk til om et 4-3-3-lag vil evne det, Glimt er gode mot lag som ikke tar hensyn til hvordan de spiller. Jeg har verdi på Strømsgodset her, men det sitter litt langt inne fortsatt å stole på drammenserne, får se hva som skjer frem mot kampstart - kanskje man kan få en fin odds på under 3,5 mål?

Sandefjord er elendige om dagen, Odd bør vinne. Men jeg skulle nok gjerne hatt en stykke oppe på 1,80-tallet for å gå på det, til det har Odd hatt for mange skuffende kamper i det siste og det ser ut som at Sandefjord sin stil kanskje passer vel så bra borte som hjemme.

Viking mot Hamkam blir nok en fysisk hard fight, der begge spiller energisk og ikke vil gi motstander noe tid. Viking bør selvsagt vinne på kvalitet, men til oddsen som tilbys ser jeg ikke helt at det skal være noen verdi i. De har egentlig slitt litt i det siste (Godset skapte de ingenting mot, Jerv slet de lenge å bryte ned tross et tidlig rødt kort og mot Tromsø var det heller ikke noe fyrverkeri), og de nyopprykkede fra innlandet har vist seg veldig vanskelig å slå. Jeg lar nok denne kampen passere.

Så er vi kommet til lokalderbyet mellom Lillestrøm og Vålerenga, det må være fryktelig mange år siden LSK var så stor favoritt i dette oppgjøret. Og det er fortjent, det er litt kvalitetsforskjell på lagene. Men dette er oppgjør som lever sitt eget liv, i tillegg så har LSK vært mer imponerende i at de klarer å vippe kamper i sin favør enn at de er mye bedre enn motstander. Jeg skal uansett gå på et underspill her, de tre siste oppgjørene mellom lagene på Åråsen har kun hatt et mål i seg - TOTALT. Nå forventer markedet seg 3 mål, og jeg forstår ikke helt hvorfor. Jeg forventer at Fagermo vil være kynisk her, og unngår man et tidlig mål til hjemmelaget så bør det ha forutsetningene til å bli en stillingskrig slik det har vært tidligere. Vålerenga har vært litt enten eller i kampene til nå, og det har litt betydning for at jeg går for under 2,5 mål i stede for under 2,75 mål - jeg syns ikke den ekstra forsikringen er verd det, begynner først det å bli mål så kan det renne inn begge veier. Men mest sannsynlig er et tett derby der ingen vil komme under tidlig. Og om trenden fortsetter så vinner vel LSK på en dødball. Rundens hovedspill.

Torsdag skal RBK rette opp skuta nok en gang, og oddsmarkedet er sterk i troa på at de gjør det mot ustabile Haugesund. Jeg syns dog det er et autobet på bortelaget, pengene tilbake om RBK vinner med et mål. Rosenborg skaper lite, og de har alt press på seg. Haugesund er i bedring, de gikk en smell mot Glimt, men prestasjonen var ikke så dårlig som resultatet tilsier og det blir et helt annet kampbilde her gjør at jeg syns det er ganske så enkelt å gi bortelaget tillit.

Rundens siste oppgjør syns jeg er vanskelig, Molde spilt litt ned - men det blir nok tett og jevnt, og siden det også er det oddsen indikerer så ser jeg ingen verdispill.

Hovedspill:

Lillestrøm - Vålerenga, under 2,5 mål - 2,24 Pinnacle

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

@GoingKronos

Selv om Rosenborg ikke har vært nevneverdig gode så langt i sesongen så har de 2 seiere og 1 uavgjort og holdt nullen så langt på 3 hjemmekamper.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

thewaterfall skrev: ons mai 25, 2022 4:21 pm @GoingKronos

Selv om Rosenborg ikke har vært nevneverdig gode så langt i sesongen så har de 2 seiere og 1 uavgjort og holdt nullen så langt på 3 hjemmekamper.
Ja, det mest sannsynlige utfallet er RBK-seier. Men jeg syns ikke prestasjonene forsvarer et slikt stort favorittskap, RBK prises ikke som en middelhavsfarer selv om de objektivt sett ligger på det nivået.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Justice 97 skrev: ons mai 25, 2022 6:27 pm Benzema scorer @2.48
Har Molde endelig fått på plass en midtspiss? Røkke betaler!

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Topplaget Mjøndalen sikret suksess for hovedspillet forrige runde, særlig 1.omgang var en åpen affære der Mjøndalen var de som stå for effektiviteten. Utover kampen så har Mjøndalen god kontroll og det var en fortjent seier alt i alt.

Det ble som jeg spekulerte i U mellom Grorud og Bryne, og selvsagt kom Bryne sine mål etter innkast. Det skal bli spennende å se om laget fra Jæren blir å score flest mål etter innkast eller i åpent spill denne sesongen. Det forteller litt om laget, og jeg syns også det forteller litt om motstanden - det må jo være mulig å forsvare seg bedre mot disse lange innkastene?

Åsane slo plutselig til å slo Sogndal, jeg er ikke alt for sjokkert - før sesongen var jeg jo skeptisk til Sogndal, så fikk de en god start før de nå har fått litt tøffere. Litt typisk for et midt på treet lag kanskje.

Stabæk og Brann vant enkelt og det kan se ut som det blir de tre som rykket ned som blir å kjempe om direkte opprykk. Kanskje Start kan blande seg inn, men poengtapet mot Ranheim viser vel at de nok mangler kynismen fortsatt og det vil bli å koste poeng innimellom.

Status Obos 2022

Spill: 7

Innsats: 70

Gevinst: 77,2

TBP: 110,3

Status OBOS Totalt:


Spill: 67

Innsats: 670

Gevinst: 776,45

TBP: 115,9

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Full runde i Obos i dag, og jeg syns den er unormal tricky og ikke helt lett å finne et verdispill.

Dog er jeg overrasket over at Sandnes Ulf er spilt opp slik at de nå er underdog mot Skeid. Ulf har hatt et knalltøft program de siste rundene med, de har møtt de tre lagene som rykket ned fra Eliteserien i fjor + Fredrikstad de fire siste matchene - og i tillegg ble de uheldig med at spissparet som er kvaliteten i laget har vært skadet. Nå var de tilbake sist mot Mjøndalen og Ulf så absolutt skarpere ut i den kampen. Skeid fikk endelig sin seier da de slo Blink på mandag, men de har fått en tøff start på sesongen og jeg syns ikke de skal være favoritt mot så mange lag selv på hjemmebane. Her mistenker jeg at Sandnes Ulf blir for fysiske og direkte, og jeg velger meg varianten med pengene tilbake ved uavgjort.

Jeg har blitt litt imponert over Kongsvinger til nå, så jeg er inne på at de kan få til noe mot Brann. Jeg heller mest mot at begge lag scorer, Brann har sluppet inn mål i sine to siste bortekamper og Kongsvinger har scoret i alle sine hjemmekamper. Rundt 1,70 er nok litt i grenseland, men jeg liker det nok bedre enn et handikap-spill på laget fra de dype skoger - til det har Brann rett og slett scoret for mye.

Ellers syns jeg det er en lett runde å stå over spill i, det er rett og slett ganske tynt med verdi.

Skeid - Sandnes Ulf - Borteseier (DNB) - 2,05 Pinnacle

lund

Legg inn av lund »

Når det gjelder Brann i dag, så er det nok et par nyttige ting å ha in mente. Brann har vært bedre offensivt etter at Wolfe kom inn på backen og Kristiansen gikk inn som stopper for en skadet Pallesen. Nå er Pallesen trolig tilbake, mens Kristiansen er litt usikker til dagens kamp. Med Kristiansen får Kongsvinger større problemer med å spille med den taktikken de har brukt mest til nå i år. Til gjengjeld blir ikke Brann den største styrken på dødball uten Pallesen og Moberg. Med andre ord vil nok Branns laguttak ha relativt mye å si for hvilket kampbilde det er realistisk at man får.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Oppturen fortsetter, med under-spillet i Lillestrøm mot Vålerenga så har fem hovedspill på rad gått inn og det er deilig etter den dårlige starten med tre bom. I oddsens verden svinger det fort, så det gjelder å nyte oppturene og ikke grave seg ned når oddsgudene vender ryggen til.

Fornøyd med det meste rundt hovedspillet, traff godt på markedet (nær oddstopp og stengte betydelig lavere), valgte den riktige linja med 2,5 i stede for 2,75 og analysen av kampforløpet stemte bra. Jeg tippet i kamptråden 1-0 etter dødball i 2.omgang, det ble i stede 2-0 etter to dødballmål i 2.omgang. Lillestrøm sin store styrke er stabilitet, resultatene viser jo at de per nå er eneste lag som faktisk er stabil fra kamp til kamp. For Vålerenga blir det nok et år med ørkenvandring, de er for mange svake lag til at de kan havne i bunnstriden og samtidig er de ikke i nærheten av noen medaljekamp. Det må rett og slett være litt kjedelig å være Vålerenga-supporter for tiden. Jeg forstår ropene om Fagermos avgang, men jeg tror ikke det kommer til å skje - Vålerenga har et styre som er tålmodige. Jeg har lenge revet meg i håret over pratet om kontinuitet som suksessfaktor, det er ingenting i dataen som tyder på at det stemmer - og det er først og fremst anekdotiske bevis for at det viktigste er å være tålmodig. Jeg holder fast på at det sparkes for få trenere i Norge og når det skjer så er det ofte gått så langt at det uansett går galt.

Resten av runden var en mixed bag, spillet mot Rosenborg satt greit - dog med dommerhjelp, men jeg er nå ikke så sikker på om det hadde endt med seieren selv om dommer Steen ikke hadde gått på jobb i dyp hallusinasjonsrus. Det var en utrolig merkelig fotballkamp, og at det endte med 6 mål var ganske så utrolig siden det var langt mellom de spillemessige høydepunktene.

Jeg skrev om at det over lag var for store favoritter, og hadde man gått for handikap-spill på Jerv, Godset og HamKam hadde det blitt jackpot. Dessverre så var jeg mer inne på under-linja og det betalte seg ikke. At Odd tapte 1-0 mot Sandefjord er med margin årets største ran, med normal uttelling så hadde de scoret minst 4 mål - det var fullstendig overkjøring. Odd har hatt en skuffende start på sesongen, men de har også hatt mye marginer mot seg.

Status 2022:

Spill: 8

Innsats: 80

Gevinst: 110

TBP: 137,5

Status Totalt:


Spill: 308

Innsats: 3080

Gevinst: 3502,75

TBP: 113,7

lsklars

Legg inn av lsklars »

3.20 på LSK i helga, hva tenker du om det? Det er jo fristende å hive seg på.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

lsklars skrev: fre mai 27, 2022 9:38 pm 3.20 på LSK i helga, hva tenker du om det? Det er jo fristende å hive seg på.
Ja, syns det er en merkelig odds. Men jeg ville nok tatt en variant som inkluderer uavgjort i en eller annen variant.

startelver

Legg inn av startelver »

LSK DNB til 2.28 er spilt her før oddsen raser.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Siste runden før ferie og det tetteste programmet i sesongen får sin avslutning. Kristiansund herjes fortsatt av sykdom, så det blir kun 7 kamper i dag og i morgen.

Først ut er HamKam og Odd, og Mjøsa-laget blir klare favoritter. Jeg syns de blir for store favoritter, det har vært mange tøffe tette kamper og HamKam spiller stort sett med samme laget og høy intensitet. I tillegg kommer vi ikke bort fra at de ikke vinner særlig mange fotballkamper, kun Sandefjord er slått. Odd var utrolig uheldig som tapte mot Sandefjord, de kjørte over dem og normalt sett hadde det blitt en grei seier. Odd har tapt noen jevne kamper på bortebane også, de var best på Lerkendal - men tapte, de var jevngode med Sarpsborg - men tapte. Og så slo de Jerv borte sist. Så jeg forstår ikke helt hvorfor oddsmarkedet gir opp Odd, jeg spiller definitivt x2. Ingen større skadeproblemer for lagene.

Strømsgodset fortsetter å imponere, de havner under 2-0 mot Glimt og får likevel med seg poeng - og det var ikke ufortjent, de var fullt på høyde med seriemesteren. Likevel blir de stor underdog mot et Viking-lag som har fått det tyngre utover mai måned med kun en seier på de fire siste. Lagene møttes nylig, 12.mai spilte de en fremskyndet kamp i Stavanger som endte 0-0. Jeg tror nok det blir mer mål her siden Godset vil være mer offensiv. Jeg syns uansett det er et autospill på Strømsgodset som så stor underdog hjemme, og jeg har litt problemer med å ta til meg oddsen. Viking var klar underdog mot Tromsø forrige helg, og nå blir de klare favoritter borte mot Strømsgodset som objektivt sett er et bedre lag enn TIL for dagen. I mellom der har Viking skuffet og Godset imponert i nok en kamp. Jeg velger meg 1x siden Viking har blitt en form for uavgjort-spesialist i det siste. Det blir også rundens hovedspill - det var tett mellom denne, Odd og LSK, grunnen til at jeg tross alt falt ned på Godset er at de spiller hjemme. Og en underdog i form på hjemmebane er alltid fristende.

Over til søndag og vi får en reprise på cupfinalen mellom Molde og Bodø/Glimt. Molde har fire seiere på rad nå, og et par meget gode kamper. Så er skadesituasjonen bare blitt mer komplisert, men som jeg har skrevet hver runde så er ikke problemet at de ikke kan stille en god 11'er, men at det blir vanskeligere å endre kampbilde underveis fra benken. De fortjener derfor sitt favorittskap mot Bodø/Glimt som nok ser veldig frem til ferien nå der de kan ladde om og få noen gode treninger. Molde har en dag mindre hvile og det betyr litt. Om oddsen på Molde skulle stige slik at man f.eks rundt 2,4 for hjemmeseier er det kanskje verd å ta et lodd, ellers står jeg nok over spill.

Lillestrøm reiser til Tromsø som overraskende stor underdog, og jeg syns det er opplagt verdi på LSK som stabilt spiller på et høyt nivå. Så er Tromsø ikke lette å slå, og det kan fort bli nok en uavgjort for Helstrup&co. Jeg har dette som en veldig jevn kamp, og det som holder meg litt igjen på gå all in på Lillestrøm er at de har hatt en utladende kamp mot Vålerenga i midtuka mens Tromsø fikk spillefri. Så på slutten av en periode med tøft kampprogram så skal man ikke undervurdere dette. Men jeg spiller definitivt LSK til denne oddsen, syns +0,25 eller +0,5 er to gode linjer å bruke her. Jeg tror også det kan bli lite mål her, det lukter jo at det igjen vil være dødball som kan bli utslagsgivende. Så det er sikkert en dum kamp å leke seg med noen kombinasjonsspill av lite mål og at LSK ikke taper for å få høyere odds.

Vålerenga mot Rosenborg trenger man kanskje ikke glede seg til om man vil se feiende flott og underholdende fotball, men det blir et veldig interessant oppgjør mellom to trenere som er under press. Jeg vet rett og slett ikke helt hva man kan forvente, og da er det vanskelig å sette oddsspill. Om jeg skulle spilt noe så hadde det blitt under-spill her, tror RBK vil prøve å være kynisk innledningsvis slik at de ikke får en mareritt-start som i Drammen og selv om det har vært en del mål i kampene deres i det siste har jeg fortsatt de som et under-lag. Men mest sannsynlig står jeg over spill her.

Hovedspill:

Strømsgodset - Viking, hjemme/uavgjort - 1,85 Pinnacle

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg har spilt motsatt faktisk X2 Viking.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det ble en høydramatisk seier både for Sandnes og meg med et overtidsmål som avgjorde kampen. Verken jeg eller oddsmarkedet var helt fornøyd med laguttaket til Berntsen, Høiland ble hvilt og det kom et overraskende keeperbytte. Men kampen ble jevn og tett, i sjansestatistikken ble det nok jevnt - men Ulf sine sjanser var hakket større og om man skulle ha en vinner i kampen så var det riktig. Så er det selvsagt tungt å være Skeid som har tapt så mange jevne kamper i comebacket i Obos-ligaen.

Ellers var Obos veldig Obos denne runden, mye mål og kamper som snudde fullstendig i løpet av få minutter. Fire av lagene som jaget opprykk sviktet, Fredrikstad, Mjøndalen og Start rotet alle bort ledelse på hjemmebane. Start var gigantiske favoritter mot Raufoss, og som jeg skrev på twitter så er det sikreste måten å bli millionær på å gå mot Start som store favoritter. Dessverre var jeg ikke på den ballen, men jeg overraskes over at så mange oddsspillere ikke forstår at Obos gonna Obos. Stabæk fortsetter å slite med score mål, de var klart best mot Bryne uten at det hjalp. Så er de fortsatt med i toppen, men det må være en liten frykt for at Brann og Mjøndalen bare stikker av i toppen.

Brann gjorde ingen superkamp, de var litt på tannkjøttet på 1-2 og Kongsvinger kunne absolutt fått med seg noe fra kampen. Men Brann er i medgang og da ordner alt seg. Sogndal kom tilbake på vinnersporet og det begynner å se riktig stygt ut for Stjørdals/Blink helt i bunnen av tabellen.

Status Obos 2022

Spill: 8

Innsats: 80

Gevinst: 97,7

TBP: 122,1

Status OBOS Totalt:


Spill: 68

Innsats: 680

Gevinst: 796,95

TBP: 117,2

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tipping»