Tippeligaspill

Svar
GoingKronos

Re: Tippeligaspill

Legg inn av GoingKronos »

Samme situasjon i Obos, klubbene har hatt 3 uker lang pause og de fleste har hatt en treningskamp man ikke kan legge noe i. Og dermed blir det litt gjetting om hvor lagene står og om styrkeforholdet har endret seg siden før ferien.

I dag har vi et form for toppoppgjør når Stabæk reiser til Kristiansand for å møte Start. Sørlendingene har som forventet blandet gode og dårlige prestasjoner og det kan se ut som stabiliteten er for liten til å rykke opp. Stabæk er på sin side stabiliteten selv, de slipper nesten ikke inn mål samtidig som det offensive spillet halter litt. Kanskje knapp verdi på bortelaget, men Start er nok et av få lag i ligaen som kan ha nøkkelen til å åpne dette forsvaret - men da skal de ha en god dag, og hvem vet hva slags versjon vi får i dag.

Brann-toget kjører sikkert over økonomisk skakkjørte Stjørdals/Blink, men oddsen er omtrent så i bunnen som det er mulig å få det på bortebane i Obos. Brann prises som et lag i toppen av Eliteserien om dagen, og det kan hende at de også er så god.

Over til mandag, der det nå bare er 4 kamper på menyen etter at Fredrikstad - Raufoss er utsatt pga sykdom hos bortelaget, og Mjøndalen og Bryne spilte sitt oppgjør tidligere i vår. Skeid spilte cupkamp mot Frigg og sleit seg videre med 1-0, etter en god spillemessig start på sesongen så går det tyngre for de nyopprykkede nå og jeg syns det er en generøs odds man får på Sogndal. Men dessverre har sogningene mange skader på viktige spillere som gjør at det kjennes veldig usikkert og jeg har lagt et mulig spill på is.

Dermed blir det bare et spill jeg syns har verdi denne runden og det er Sandnes Ulf. De har fått en god start på sesongen, de var satt tilbake da deres spissduo var ute med skader og da ble det tre tap på rad. Men før ferien fant de igjen godfølelsen og slo både Skeid og Sogndal borte. Her møter de KFUM Oslo som har bedre resultater enn prestasjoner så langt i år, de var heldig som ikke lå under til pause mot Skeid i siste kamp før ferien og jeg syns det er et stykke fra de beste KFUM-lagene til det mannskapet de i dag stiller med. Jeg holder Sandnes Ulf som et bedre lag med mer offensiv kraft og de burde være tydeligere favoritt enn de er. Uavgjortfare er det nok selv om Ulf har til gode å spille uavgjort til nå i år - men jeg velger meg pengene tilbake ved uavgjort.

Hovedspill:

Sandnes Ulf - KFUM Oslo, hjemmeseier (DNB) 1,88 Pinnacle

Reddington

Legg inn av Reddington »

Oddsen er igjen opp rundt .30 poeng på Molde på kampdag. Fra 1.95->2.25 (Coolbet). Hva skjer med det?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Reddington skrev: søn jun 19, 2022 1:29 pm Oddsen er igjen opp rundt .30 poeng på Molde på kampdag. Fra 1.95->2.25 (Coolbet). Hva skjer med det?
Ikke sett noen nyheter, så er vel bare noen med dype lommer som har troa på Paco-ball i dag. Syns oddsutviklingen er overraskende - Molde rundspilte Odd når de møttes i Molde for en måned siden.

Reddington

Legg inn av Reddington »

GoingKronos skrev: søn jun 19, 2022 1:45 pm
Reddington skrev: søn jun 19, 2022 1:29 pm Oddsen er igjen opp rundt .30 poeng på Molde på kampdag. Fra 1.95->2.25 (Coolbet). Hva skjer med det?
Ikke sett noen nyheter, så er vel bare noen med dype lommer som har troa på Paco-ball i dag. Syns oddsutviklingen er overraskende - Molde rundspilte Odd når de møttes i Molde for en måned siden.
Tanker om Molde -0,25 til 1.95? Jeg tror jeg liker den.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Reddington skrev: søn jun 19, 2022 1:52 pm
GoingKronos skrev: søn jun 19, 2022 1:45 pm
Reddington skrev: søn jun 19, 2022 1:29 pm Oddsen er igjen opp rundt .30 poeng på Molde på kampdag. Fra 1.95->2.25 (Coolbet). Hva skjer med det?
Ikke sett noen nyheter, så er vel bare noen med dype lommer som har troa på Paco-ball i dag. Syns oddsutviklingen er overraskende - Molde rundspilte Odd når de møttes i Molde for en måned siden.
Tanker om Molde -0,25 til 1.95? Jeg tror jeg liker den.
Når jeg satt oddsen så hadde jeg 2,12 på Molde som fair value så da har jeg litt verdi på Molde, og så er det nok smaksak om man blir liker en forsikring eller ren b.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Lillestrøm var som ventet klart bedre enn Rosenborg, og dermed er hovedspillet oppe i 7 gevinster på rad.

Lillestrøm har utvilsomt over tid nå vært undervurdert i oddsmarkedet, og det handler om at det er veldig xG-styrt i den moderne oddsverden. Den banale tankegangen er at et lag over eller underpresterer xG betydelig og dermed er de ikke så god/dårlig som resultatene tilsier - og det vil jevne seg ut. Jeg ser ikke slik på det, gjør et lag det bedre enn sin xG så er det sannsynligvis for at de er gode i boksene der kampene avgjøres - og gode resultater avler også gode prestasjoner, så kan man kalle det flytsone eller hva man vil. Sannheten er uansett at Lillestrøm går ut til hver eneste kamp med troen på at de er god nok til å slå alle, mens Rosenborgs spillere vet at det kan komme en ny dårlig opplevelse og at det står kø av eksperter og supportere til å skjelle de ut i etterkant.

Med unntak av Strømsgodset var vurderingene forrige uke gode. Det ble stygt for drammenserne, det var nok en kombinasjon av at Sarpsborg er gode når de får rom og et Godset som tidvis er veldig naiv i sitt forsvarsspill. Om festen er over for Strømsgodset skal jeg ikke spå om, men man kommer nok ikke bort fra at stallen er svakere enn hos de andre lagene som ligger der oppe og det lukter også fort at det blir noe salg i sommer. Sarpsborg er et offensivt fyrverkeri når de får det til og før sesongen snakket jeg om Billborn som den kanskje mest offensive treneren i Eliteserien og det begynner kanskje å vise seg nå.

Haugesund var heldig mot Tromsø som var flere hakk bedre enn vestlendingene, men TIL sliter med å score mål og da er det ikke det minste overraskende at nok en kamp ender uavgjort. Molde er nok når alt kommer til alt den største gullfavoritten, det var for så vidt jevnt i Skien - men Molde har mer x-faktor og Fofana begynner å se fryktelig god ut. Han er fortsatt uferdig, men han kommer til å gå for veldig mange millioner til utlandet i løpet av et års tid. Et lag som er helt ute av det er Viking, nå kan de nok skyte en pil etter seriegull og da er insentivet for å beholde Berisha også borte - det er bare å cashe inn nå og så begynne å jobbe med den nye hverdagen. Og fremtiden ser uansett lys ut om de klarer å holde på engasjementet, for det er en attraktiv klubb å spille for. Sandefjord er virkelig umulig å bli klok på, tror prestasjonene deres kanskje er de merkeligste jeg kan huske i Eliteseriesammenheng. Seieren over Viking er den største skrellen i Eliteserien i følge oddsportalen siden de begynte å arkivere odds i 2003, det var nok en feilsatt odds med tanke på den negative utviklingen Viking var og at Sandefjord har et bra toppnivå. Men jeg var heller ikke i nærheten av å spille på kampen, så det blir selvsagt en god dose etterpåklokskap.

Status 2022:

Spill: 10

Innsats: 100

Gevinst: 150,5

TBP: 150,5

Status Totalt:


Spill: 310

Innsats: 3100

Gevinst: 3543,25

TBP: 114,3

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det var en vrien Obos-runde, og det endte med pengene tilbake på mitt spill på Sandnes Ulf. Jeg skal vel være fornøyd med det med tanke på KFUM ledet 2-0, men det var et bra press fra Ulf mot slutten av kampen og om et lag skulle ha vunnet kampen så var det rogalendingene. 1.omgangen var jevn, men keepertabbe av Sandnes unge keeper gjorde at det så mørkt ut. 2-2 målet var virkelig et klassisk Ulf mål, og selv om vi ikke ser så direkte spill så ofte lengre så kan det være veldig effektivt.

Sogndal vant også, men Skeid var særlig i 1.omgang det klart beste laget. Skeid har nivået inne, men de er bare for dårlige i begge boksene og det begynner nok å påvirke psyken. Start og Stabæk spilte uavgjort, hjemmelaget så mest farlig ut og det var ganske utrolig at det ikke ble mål i kampen der begge lag svidde flere store sjanser. Det er generelt veldig jevnt bak Brann, og det er syv lag som kan ta den andre direkte opprykksplassen. Jeg holder nok fortsatt en knapp på Stabæk, men det er klart at det begrensede offensive spillet bekymrer noe. Ranheim har litt i skyggen blitt formlaget i Obos og de begynte også forrykende mot Åsane, men utover kampen så tok bergenserne mer og mer over og med spillere tilbake fra skade nå så kanskje det begynner å løsne litt for de orange. Veien opp til kvalik er uansett lang, men for meg som oddsspiller så kan de jo bli veldig interessant fremover.

Status Obos 2022

Spill: 10

Innsats: 100

Gevinst: 107,7

TBP: 107,7

Status OBOS Totalt:


Spill: 70

Innsats: 700

Gevinst: 806,95

TBP: 115,3

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Syv kamper på menyen denne helga etter at Molde-Jerv er blitt utsatt pga sykdom i Jerv-troppen. Jeg syns det er en interessant runde vi har foran oss, og jeg er ganske uenig med markedet i flere tilfeller.

Lokalderby mellom Haugesund og Viking er først ut og et Viking-lag som har sluttet å vinne blir stor favoritt. Så var Haugesund veldig svake i Tromsø, men lang reise og dårlig kunstgress gjør at jeg ikke syns det er så mye å legge vekt på. Om Søderlund er tilbake er det et pluss, men det ser vel mest ut til å bli et innhopp og det samme for Liseth. Uansett er det nok et autobet på et hjemmelag som er så stor underdog i et lokalderby som ofte lever sitt eget liv. Usikkert om Berisha kan spille for Viking, jeg utgår fra at han spiller og så vil det bare være verdihøyende om han ikke kan være med.

Rosenborg tapte først mot Lillestrøm før de holdt på å ryke mot Levanger i cupen, så det er absolutt flere spørsmålstegn rundt hvor laget står. Så kunne de jo ikke fått en bedre oppgave enn hjemme mot bunnlaget Kristiansund, og jeg syns KBK var preget av resultatene nå sist mot Glimt - det var veldig forsiktig og det blir fort for mye tanker om konsekvenser og det tapper energi. Så passer det ikke RBK å møte et lag som ligger dypt og forsvarer seg så ser for meg en tålmodighetsprøve. Men slik ståa er nå i KBK så kan jeg bare ikke med god samvittighet sette penger på dem.

Over til søndagen, og serieleder Lillestrøm reiser til Drammen i rundens toppoppgjør. Jeg er fortsatt veldig overrasket over oddsen på Lillestrøm, de prises definitivt ikke som et topplag og det handler helt sikkert om at datamodellene som vektlegger xG mener de er overvurdert. De er f.eks nesten 30 punkter høyere i odds enn Viking var før sommerferien da de gjestet gamle gress - og da var formen til Strømsgodset på topp, nå er det mer spørsmål rundt det etter stortap mot Sarpsborg og cup-exit mot Gjøvik-Lyn. Jeg velger meg pengene tilbake ved uavgjort, går mest på at LSK har spilt uavgjort i 3 av 5 bortekamper - og jeg tror ikke de blir å jage noe seier om det står uavgjort mot slutten.

Sarpsborg røyk ut av cupen, og det var overraskende med tanke på at de har sett ut til å være i god form. Men naturgress og en motstander som ligger lavt, samt en dose undervurdering var nok. Jeg legger ikke så mye vekt på det og jeg holder en knapp på at formen fortsatt er god. HamKam fikk en helt avgjørende seier mot Jerv, og det var viktig etter en litt nedadgående trend. Jeg syns uansett det er ganske klar nivåforskjell på lagene, og et Sarpsborg som trives veldig godt på bortebane bør ha gode sjanser til å ta med seg tre poeng. Også her syns jeg det riktige er å gå for pengene tilbake ved uavgjort, HamKam har jo blitt en liten spesialist på å ta et poeng i sine kamper.

Står over spill i de to andre 18-kampene, Bodø/Glimt bør selvsagt vinne - men jeg ser ikke noe verdi i det når de fortsatt prises som et topplag og samtidig har jeg ingen særlig tro på at Aafk har det som skal til for å skape en overraskelse. Tromsø blir vel store favoritter med tanke på deres problem med å avgjøre kamper, men jeg har samtidig gitt litt opp å forstå Sandefjord - og jeg liker ikke å spille på ting jeg ikke forstår - kunne like greit spilt på golf eller rugby som laget fra hvalfangerbyen.

Så kveldskampen, og jeg syns dette er et interessant oppgjør. Er Vålerenga på vei mot avgrunnen eller ga opphenting mot Aafk og Brumunddal et tegn på bedring? Jeg syns fortsatt faretegnene er store, det er mange spillere som skal bort - enten for at de blir solgt eller for at de er uønsket. Det er ikke akkurat en typisk situasjon der man bretter opp ermene og går i krigen. Odd syns jeg med unntak av kampen i Molde har levert bra på bortebane, selv om de kollapset overraskende i cupen med å gi fra seg en 2-0 ledelse og ble straffet med ekstra omganger mot Fløy. Her forsvinner også spillere snart - men både Kitolano og Lauritsen forsvinner med gode følelser og jeg tror helt sikkert de vil gjøre en god innsats de siste ukene hos de hvite og svarte. Jeg syns tross alt det er et autobet til denne oddsen og jeg har ingen videre føring når det kommer til variant og tar dermed markedslinja på +0,75.

Hovedspill:

Strømsgodset - Lillestrøm, borteseier (DNB) - 1,90 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Obos ruller videre, og vi har et par interessante spill på mandagen. For søndag klarer jeg ikke helt å se de helt store verdispillene, hjemmelagene blir hardt betrodd og det skal de være mot lag som er i tvilsom form. Så er Start livsfarlig som stor favoritt, de kan rote det til mot hvem som helst og kommer fra en tung kamp i cupen mens Kongsvinger har hatt spillefri. Man kan selvsagt spekulere, men etter en lovende start så har det sett tyngre og tyngre ut for laget fra de dype skogene. Det er nok lurest å holde på lommeboka og gå videre. Fredrikstad har skuffet til nå samtidig som Stabæk scorer for lite til at man kan stole på de som stor favoritt.

På mandag tror jeg både på trendbrudd og på at et formlag fortsetter sin seiersgang. Åsane tapte for Ranheim, de begynte kampen veldig svakt og kom fortjent under. Men de tok mer og mer over, og andre omgang var de til å kjenne igjen fra tidligere år. De har fått spillere tilbake, og det ser ut som flere er på vei mot matchform. Nå møter de et Sandnes Ulf som sleit seg videre i cupen, men her kommer de sannsynligvis å mangle sitt spisspar etter at Høiland tråkket over i kampen. Ramsland har vært syk og ikke fått trent, mulig han blir stablet på beina til denne kampen - men for en spiller som lever på sin energiske spillestil så er det et klart minus. Jeg er også litt skeptisk til keeper-situasjonen, Lønning har ikke imponert meg til nå og det er mulig at tenåringen blir god etter hvert - men foreløpig så ser jeg på han som en som kan tabbe seg ut når som helst. Jeg syns Åsane ikke skal være underdog hjemme, og spiller på de med pengene tilbake på uavgjort.

Keepertrøbbel er det også i KFUM som mangler to av sine keepere, nå syns jeg tredjekeeperen absolutt gjorde det greit når han kom innpå mot Sandnes Ulf - men det er utvilsomt et stort spørsmålstegn. Jeg syns også KFUM er ganske overvurdert av de som først og fremst kikker på tabellen. Nå møter de formlaget Ranheim og jeg tror trønderne har gode sjanser her. De har lusket seg inn i toppstriden, og i år har de kun tapt for Brann og Stabæk - så etter 1/3 sesongen så er det klart tegn på stabilitet som de har manglet de siste årene. Jeg syns de er et bedre lag, i bedre form og da bør de være klart større favoritter enn de er her. Jeg er fristet av å gå på ren hjemmeseier, men jeg lander i et kompromiss om -0,25 slik at jeg får halve innsatsen tilbake om det blir uavgjort. Det blir rundens hovedspill.

Brann er priset som et av Norges beste fotballag og nå møter de et Grorud som gjør alle kamper jevne - i 9 av 10 kamper så har Grorud sine kamper blitt uavgjort eller avgjort av et mål. Nå kan man få nesten 1,80 på Grorud ahc+2 - som vil si at spillet først er tapt om de taper med tre mål. Det ser i utgangspunktet ut som et godt spill, men det er jo det med å stille seg fremfor et tog og krysse fingrene for at det stopper i tide som er litt ubehagelig. Får vurdere det frem mot kampstart, jeg regner ikke med at oddsen vil løpe i fra meg.

Ellers ingen spill, Sogndal blir litt vel stor favoritt, men Mjøndalen er inne i en virkelig tung periode og de skuffet i cupen igjen. Men Sogndal imponerte ikke mot Skeid, de var rett og slett ganske heldig som ikke havnet skikkelig bakpå. Så jeg syns Sogndal fortsatt er litt vanskelig å vurdere, og det gjør at jeg nok holder meg unna om ikke oddsen utvikler seg videre.

Hovedspill:

Ranheim - KFUM Oslo, hjemmeseier (ahc - 0,25) - 2,18 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Så var den syv kamp lange winning-streaken over og det var et spill som ikke var i nærheten av å gå inn. Strømsgodset var virkelig tent og det virket som det sjokkerte Lillestrøm at de gikk for fullt inn i alle dueller og var oppe i ansiktet på serielederen med mord i blikket i nesten samtlige minutter. Selvtilfredshet er farlig både om man er fotballspiller eller oddsspiller.

Det var ikke langt unna at Odd ble rundens hovedspill, det var mest LSK sin stabilitet som ble utslagsgivende. Men Odd var et riktig godt spill og de vant helt fortjent mot et Vålerenga som bare graver seg dypere og dypere ned i bunnstriden. Jeg tror de skal være veldig glad for at Kristiansund og Jerv er så dårlige.

Haugesund mot Viking ble en sær kamp der dommeren gjorde en helt helt forferdelig innsats med feil rødt kort, feil straffe, feil annullering og gikk glipp av en årets klareste handser. FKH vant helt fortjent etter spill og sjanser, men vi vet selvsagt ikke hvordan det hadde blitt om begge lag fikk stille med 11 spillere. Uansett var man riktig på det og oddsmarkedets manglende vilje til å justere seg for Vikings kollaps er veldig merkelig.

Det var en sær kamp på Hamar også der, Sarpsborg var ganske mye bedre enn hjemmelaget og ledet også to ganger for å så få mål i mot i minuttene etter eget mål. HamKam var utrolig effektive, de skapte knapt sjanser utover målene. Jeg fortsetter uansett å holde Sarpsborg høyt.

Rosenborg vant, uten å imponere noe særlig mot et KBK som gjør absurde tabber og jeg sammenlignet de på twitter med Aafk sin 2020-sesong. Det ser rett og slett nå nesten umulig ut å overleve, de er nok avhengig at et annet lag enn Jerv også kollapser.

Status 2022:

Spill: 11

Innsats: 110

Gevinst: 150,5

TBP: 136,8

Status Totalt:


Spill: 311

Innsats: 3110

Gevinst: 3543,25

TBP: 113,9

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det er en litt småekkel runde rent oddsmessig foran oss, det er en del fristende odds som samtidig kjennes litt ut som fallgruver. La oss hoppe inn i det.

Jerv har kollapset, og det er ingen rimelig vurdering å sette penger på dem. Samtidig så er det heller ikke slik at Haugesund fortjener å være storfavoritt på bortebane - til det er prestasjonene for varierende og jeg er langt fra sikker på at de har mentaliteten til å bruke seieren over Viking til å få en seiersrekke.

Bodø/Glimt prises fortsatt til ligaens beste lag og det med margin. Når Molde var i Skien så fikk man 2,20 på dem, nå får man 1,75 på Glimt. Så slik sett er det et automatisk spill på Odd til en pen odds, så er det fortsatt litt ekkelt for jeg er veldig usikker på hvordan Odd sin stil vil passe mot Glimt. Dog vil jeg tro at Paco tar hensyn og følger hvordan andre lag har løst Glimt-koden. Uansett kan jeg ikke la denne oddsen være, og kjører +0,75.

Over til søndag og der blir Strømsgodset overraskende klar underdog mot Aafk som etter ferien har sett litt svakere ut, både mot Vålerenga og Glimt var de bra ganske lenge før det raknet mot slutten. Det er ikke lett å bli klok på Strømsgodset, men jeg liker et lag som kommer med en slik reaksjon på to fryktelige kamper - det viser bra kultur i gruppa. Så jeg kommer til å gå på Godset her, spørsmålet er hvordan forsikring jeg vil ha for uavgjort. Til slutt falt jeg ned på +0,25 siden særlig Aafk har litt uavgjort-mentalitet hvordan de angriper kampene og det er greit å ta en halv gevinst om det skulle ende i poengdeling over bare pengene tilbake.

Jeg er ikke så imponert over HamKam i det siste, og det selv om de plutselig har vunnet to kamper på rad - og jeg tror de er et par nummer for liten for et Molde som er i godt slag og er blitt mer stabil bakover. Jeg har Molde som ganske klar gullfavoritt og dermed også ligaens beste lag. Over 2 her syns jeg er generøst, og jeg har ingen problemer med å gå på en ren borteseier her og det blir rundens hovedspill. Det som taler imot er jo først og fremst at HamKam er så vanskelig å slå, men det har stort sett vært mot litt lettere motstand enn dette.

Rundens hovedkamp er mellom Viking og Rosenborg, og hjemmelaget blir overraskende klar favoritt med tanke på de fryktelige resultatene de har hatt i det siste. Så er de sikkert ekstremt revansjesugne og Rosenborg er strengt tatt et ganske middelmådig lag. Jeg holder meg nok unna selv om det er fristende å gå på RBK her, den tøffe kan kanskje gå på ren U her.

Hovedspill:

HamKam - Molde, borteseier - 2,10 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det ble en fin Obos-runde sist, oddsen på Ranheim hoppet opp og ned - tidvis var faktisk Ranheim underdog hjemme mot KFUM, jeg lurer virkelig på hva som var tankeprosessen bak de som spilte KFUM-oddsen ned. Oh well, uansett en av årets letteste gevinster og Ranheim fremstår som et veldig godt fotballag om dagen - trygge defensivt og vi vet hvor sterke de offensive genene er i klubben. Bak Brann så er det ingen andre lag som egentlig imponerer, så klarer Ranheim å holde i gang sin form så bør det faktisk være gode sjanser for et direkte opprykk.

Åsane vant også sin kamp helt fortjent, de begynner å få orden på ting og jeg likte også at selv da Sandnes Ulf reduserte til 2-1 så holdt bergenserne hodet kaldt - det er ofte slik at lag som har fått en fæl start på sesongen finner veier å rote det til for seg når de kommer under litt press, men Åsane styrte det inn til en trygg seier.

Jeg gikk til slutt på Grorud +2 - man fikk over 1,90 på det frem mot kampstart, så litt bittert at Brann scoret 2-0 i sluttminuttene. Men Brann vant helt fortjent, synd med den stygge tabben som ga 1-0 - som stor underdog så har man rett og slett ikke lov å gi bort mål. Uansett er det slik at det er bare to lag som rykker direkte ned og det gir håp både for Skeid og Grorud siden krisen i Stjørdals/Blink gjør at det er vanskelig å se at de ikke ender med nedrykk. Og det er ikke så langt opp til Bryne og Kongsvinger, så det at man uten seier på de 11 første kampene fortsatt kan være optimistisk på å klare seg i divisjonen er ganske utrolig og forteller mye om vi sjiktet divisjonen er.

Mjøndalen var nok litt uheldig som tapte, men de har nå rotet bort hele den gode starten på sesongen, og skal de være med i kampen om opprykk så trenger de et trendbrudd kjapt. Det samme gjelder for Start, nå er de på fem seriekamper uten seier og da nærmer de seg mer å være stabilt svake enn å være ujevn som har vært deres bane tidligere. Ingen god utvikling, og jeg irriterer meg litt over at jeg ikke har vært på den ballen med å gå mot Start som stort sett har vært klare favoritter i alle disse poengtapene. Men jeg har slitt med å forstå meg på dem, og da blir det litt vrient å treffe rett.

Status Obos 2022

Spill: 11

Innsats: 110

Gevinst: 129,5

TBP: 117,7

Status OBOS Totalt:


Spill: 71

Innsats: 710

Gevinst: 828,75

TBP: 116,7

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Klart for runde 12 i Obos, og jeg syns det er en interessant runde der jeg sliter litt med å forstå markedet og ender opp med å ha veldig tro på en rekke bortelag.

Det er ikke så ofte man får oppgjør mellom samme lag på samme arena to ganger i løpet av en uke, men KFUM og Sogndal skal igjen opp mot hverandre og igjen blir KFUM klare favoritter. Det ble uavgjort sist, og etter det jeg har lest så var det helt greit i en kamp som var jevn og tett lenge før det åpnet seg mot slutten og i ekstra omgangene. Jeg ser ikke helt hvorfor det skal bli noe annerledes i dag og syns KFUM fortsatt er overvurdert i markedet - de er akkurat nå faktisk hakket mer spilt på enn de var i cupen. Så vil nok prøve meg på x2 her.

Også et annet oppgjør i Oslo er interessant, for Skeid tar i mot Grorud på sin nye kunstgressmatte. Dette er to lag som har vært i mange jevne oppgjør denne sesongen, men som stort sett havner på feil side når poengene skal deles ut. Når to lag som ikke klarer å vinne fotballkamper møtes så ligger det jo i kortene at det blir uavgjort. Så har Grorud en liten fordel med at de hadde fri i midtuka, mens Skeid fikk 120 minutter i beina på torsdag (så skal det sies at de ikke stilte med toppet lag der). Uansett blir Skeid alt for stor favoritt her, det er ikke mye som skiller lagene og Skeid fortjener først og fremst favorittstemplet for at de har hjemmebane. Men til oddsen som tilbys nå så er x2 et automatisk spill.

Søndagens siste kamp står jeg over spill i, Stabæk fortjener sitt favorittstemplet over et Mjøndalen som har løpt med full kraft inn i veggen. Men Stabæk sliter med å score mål og det lukter jo lite mål av hele oppgjøret. Så er dette Obos, og når man bare får i underkant av 2 i odds på under 2,5 mål så kjennes likevel litt tynt.

Mandagens kamper så kommer jeg ikke unna Ranheim nok en gang, de er helt jevnspilt med et Kongsvinger som jeg har litt røde flagg rundt etter litt nedadgående trend og nå er det klart at Mæland ikke fortsetter som trener etter sesongen - ting står kanskje ikke helt rett til der i gården. Så siden jeg for øyeblikket ser på Ranheim som et lag med potensiale for direkte opprykk så går jeg på dem som hovedspill nok en runde. Jeg velger å være litt grådig, verken Ranheim eller Kongsvinger har spilt mye uavgjort og jeg er fortsatt på sporet om at ligaen er ganske så sjiktet og da vil jeg ha full value ut av dette spillet.

Fredrikstad har ikke fått mye til i år, og jeg syns foreløpig ikke at jeg ser noen klar bedring hos de heller. Men det ser jeg hos Åsane, som virker å være på rett vei nå og jeg må nesten prøve de som stor underdog mot Fredrikstad. Så er det en dose gambling i det siden de to siste kampene har vært hjemme, men Åsane er tradisjonelt ikke et lag som har så stor forskjell i prestasjon borte og hjemme. ahc+1 er nok et fornuftig valg siden begge lag stort sett er involvert i jevne kamper så da er en slik forsikring verd å tegne.

Hovedspill:

Kongsvinger - Ranheim, borteseier - 2,50 Coolbet

startelver

Legg inn av startelver »

Har også trua på Ranheim, de er i superform for tiden. Men jeg garderer med DNB til @ 1.89

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det var noen vonde overtidsminutter forrige runden, både Grorud og Ranheim klarte å rote det unødvendig bort. Spesielt Ranheim er bittert siden de var såpass mye bedre enn Kongsvinger, men det er ikke noe annet valg enn å reise seg opp og fighte videre.

Åsane viser virkelig at de er på gang, de roter seg bort fra start og havner under 2-0 og klarer likevel å komme tilbake å få seg et poeng (der var det også forresten utrolig nært at det gikk galt på overtid med en gigantisk sjanse til FFK). Sandnes Ulf er tilbake i en blindgate, de er så avhengig av å ha sin spissduo på banen - det må nesten være noe psykologisk siden ingen spillere bør ha så stor betydning. Mjøndalen er også inne i en krise, det ble en helt annen type kamp enn jeg hadde forventet mot Stabæk - men bortelaget var nok en divisjon bedre alt i alt.

Jeg er på reise om dagen, så jeg får ikke sett noe av morgendagens Obos-runde dessverre. Men jeg kommer med et tips i løpet av morgendagen til hovedspill, og så skal jeg nok klare å få med meg det viktigste selv om jeg normalt sett liker å se kamper for å få den riktige feelingen for hvor lagene står.

Status Obos 2022

Spill: 12

Innsats: 120

Gevinst: 129,5

TBP: 107,9

Status OBOS Totalt:


Spill: 72

Innsats: 720

Gevinst: 828,75

TBP: 115,1

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Dette blir fort og forhåpentligvis ikke for gæli.

Åsane skiller seg klart ut som rundens beste spill, jeg forstår lite av oddsen som i min bok burde være ganske så jevn. Åsane er i bedring, jeg har sett KFUM sine to siste bortekamper mot Ranheim og Sandnes Ulf - og det har ikke sett videre bra ut. Jeg syns de generelt er overvurdert av oddsmarkedet og har ingen problem å fortsette å gå mot dem når prises som ligaens 3-4 beste lag. Jeg spiller hjemme/uavgjort i Bergen.

Jeg syns også det er en fin odds på Ranheim nå, over 1,70 mot et bunnlag er egentlig litt uforståelig. Og den spekulative delen av meg syns Mjøndalen også blir klart for stor underdog mot Raufoss, men det er aldri gøy å sette penger på et lag som har så dårlige resultater. Men må man så må man.

Hovedspill:

Åsane - KFUM Oslo, hjemme/uavgjort - 1,92 Pinnacle

Reddington

Legg inn av Reddington »

Vet du noen årsak til økningen på Ranheim? Jeg satt -1,25 til 2.14, og tenkte den skulle falle…

startelver

Legg inn av startelver »

1.61 hos Coolbet, så den har falt. Ranheim ser uansett fin ut.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Formsvikten Molde kom ikke akkurat på riktig tidspunkt for meg, og det kan jo se ut til å ha å gjøre med Eikrems fravær igjen. Litt av min tro på at Molde er blitt bedre og i tillegg mindre avhengig av Eikrem er at de er blitt bedre defensivt organisert og det er lettere å vinne kamper om det holder å score et mål eller to. Men mot HamKam scoret de ikke i hele tatt og de skapte heller ikke mange sjanser. 1.omgang var katastrofal, 2.omgang noe bedre og de var definitivt nærmest seieren. Jeg fikk ikke sett kampen mot Jerv, men forsto at det var litt av det samme der.

Når Glimt og Strømsgodset tapte, Viking og Rosenborg spilte uavgjort så ble Lillestrøm den store vinneren i toppkampen forrige uke. De havnet under, men viste mental styrke nok en gang. Strømsgodset kan føle seg snytt, nok en avgjørende dommertabbe - og her virker det som dommerteamet klarer å diskutere seg frem til feil avgjørelse siden offside-avgjørelsen først kommer når lagene er på vei til midtsirkelen. Fryktelig. Ellers var det en jevn kamp, der Aafk var noe bedre i 1.omgang og gjestene hakket bedre i 2.omgang.

I det minste kan jeg trøste meg med at jeg fikk rett i at det lå han til uavgjort mellom Viking og Rosenborg. Begge lagene fremstår mest som midt på treet-lag i divisjonen for tiden.

Status 2022:

Spill: 12

Innsats: 120

Gevinst: 150,5

TBP: 125,4

Status Totalt:


Spill: 312

Innsats: 3120

Gevinst: 3543,25

TBP: 113,6

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Klar for ny interessant runde og jeg er uenig med markedet på flere fronter. Jeg er fortsatt på ferie, så det setter meg litt tilbake - men jeg skal nok få sett kampene i morgen i det minste.

I dag blir Bodø/Glimt stor favoritt mot et skikkelig bananskall i Sarpsborg, den regjerende mesteren har begynt sitt tette kampprogram med mange e-cupmatcher. Glimt ligger midt på tabellen, men prises fortsatt som ligaens beste lag. Det er urimelig. Sarpsborg kan på en god dag slå hvem som helst, og sist ble det jo absurd kamp der de vant tross utvisning mot Sandefjord. Problemet her er jo at de ikke har keeper siden Kristiansen er langtidsskadet og Vidtun Nilsen soner karantene etter utvisningen. Jeg går uansett på et ahc-spill på Sarpsborg, oddsen er rett og slett for bra til å la være.

Strømsgodset og Odd er ikke lett å bli klok på, så skulle jeg gått på noe så hadde det blitt bortelaget. Men det er litt en kamp der jeg ikke vil bli overrasket verken om det blir 3-0 eller 0-3.

Over til søndag, og serielederen tar mot et Viking som fortsatt er uten Tripic og Berisha. Jeg syns fortsatt at LSK er undervurdert, og det er riktig pen odds på at de fortsetter sin gode hjemmeform. Åsen fortsatt ute, som er et lite minus, men ellers er det ingen bekymringer. For meg er dette rundens beste spill.

Molde er blitt vant til mye skader, og i tillegg har de Mannsverk ute med karantene her - og de møter et Tromsø-lag som er vanskelig å slå. I motsetning til andre lag så sliter Tromsø med å få spilt kamper, både cupkampen mot HamKam og seriekampen mot Kristiansund ble utsatt pga flystreik, og i tillegg var også Vålerenga-kampen spilt tidligere pga omlegging til nytt kunstgress på Alfheim. Så de har gått glipp av tre kamper etter den lange landslagspausen, så vi vet egentlig lite om hvor laget står nå. Dog er det nok verd å spekulere mot moldenserne her, om de vinner så blir det nok fort bare med et mål. Mulig man kan ha is i magen og se an oddsutviklingen til nærmere kampstart. Mikkelsen er usikker til kampen etter en strekk han fikk mot Sandefjord, og det kan bevege markedet litt - han er nøkkel i det offensive spillet, og selv om han har skuffet litt i år så betyr han mye.

HamKam er som sagt vrien å slå og det stinker jo uavgjort av kampen mot Haugesund også. Den vågale kan gå på en ren U, men uansett syns jeg det er klar verdi på X2 her. FKH blander mye i prestasjonene, men de har kun vunnet 2 kamper hjemme og de er neppe et bedre lag enn gjestene fra innlandet. Bekymringen er mest rundt om Kurucay spiller, han har vært utrolig viktig for laget til nå og stallen til HamKam er tynn. Så man kan nok avvente til det er avklart, Melgalvis er ute med karantene.

Hovedspill:

Lillestrøm - Viking, hjemmeseier - 2,15 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det ble en skuffende kamp av Åsane, gir bort et tidlig mål på en grov keepertabbe og utfra høydepunktene og rapportene var de aldri i nærheten av noe. De gir bort for lette mål og når det var et stort skritt tilbake i eget spill så ble det et skuffende resultat både for bergenserne og meg.

Mjøndalen er i virkelig krise, og gir bort en ledelse mot Raufoss er ikke bra. Det er spesielt skuffende å slippe inn to lette mål på dødball. Klubben må se seg i speilet og vurdere hvor de er på vei, kanskje epoken under Hansens ledelse bør være forbi?

Ranheim fortsetter å imponere stort, som jeg har forstått det ble Skeid utspilt etter alle kunstens regler. Det var en merkelig odds rett og slett, og så kan jeg angre på at jeg ikke kjørte Ranheim som hovedspill - det er nok litt det med å ha samme lag som hovedspill runde etter runde, men er det best verdi så er det jo det man skal gjøre selv om man gikk på en smell sist.

Ellers var det mye som forventet resultatmessig i runden.

Status Obos 2022

Spill: 13

Innsats: 130

Gevinst: 129,5

TBP: 99,6

Status OBOS Totalt:

Spill: 73

Innsats: 730

Gevinst: 828,75

TBP: 113,5

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Hadde ingen spill i går så derfor først mine vurderinger i dag (og driver fortsatt med det tullet som kalles ferie), uansett 5 kamper å velge mellom i dag.

Åsane sviktet meg nå sist, og det var opplagt et steg i feil retning for bydelslaget, men Mjøndalen er en fallende kniv om dagen - nå står de med 5 tap på rad. Så har det selvsagt vært mot bra motstand, men at de skal være ned på 1,60-tallet som nå kjøper jeg ikke. Sist bortekamp var Åsane gode, og det var også mot et underpresterende "topplag". Mjøndalen har vunnet 5 av 7 kamper med bare et mål, så det er nok verd å ta forsikring med ahc+1 - Åsane sitt stortap for KFUM var også det første av den typen på lenge (sist var Stabæk i april)

Sogndal blir veldig stor favoritt mot Grorud, så er kanskje ikke det så rart med Groruds negative utvikling og at de fortsatt står uten seier. Jeg skal uansett gå en annen vei, og syns oddsen på et underspill er interessant her. Det har mest med Sogndal å gjøre, som ikke er noe fyrverkeri av et lag og kun en av de syv kampene har gått over linja på 3,25 mål - resten har gitt full eller halv gevinst. Så har Grorud vært involvert i mye mål i det siste, men når de har møtt topplagene Brann og Stabæk så har det bare blitt 2 mål - så de har evnen til å være taktiske innimellom.

Skeid spilles nedover i oddsmarkedet, jeg har verdi på gjestene fra Bryne. Etter en grusom start så har de jobbet seg oppover og nå har de en luke til de tre i bunn. Den kan forsvinne om Skeid slår dem her. Men Bryne er veldig vanskelig å slå, det er kun Brann som med nød og neppe har klart det siden starten på mai. Jeg syns dette er helt åpent og går for rogalendingene med +0,25 - uavgjortfaren er opplagt stor her. Rundens hovedspill.

Hovedspill

Skeid - Bryne, borteseier (ahc +0,25) - 2,01 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Denne sesongen har til nå vært veldig berg og dalbane-aktig for hovedspillet. Først 3 misser, så 7 gevinster på rad før det igjen har blitt 3 misser. Tilbakebetalingsprosenten er fortsatt fin, men det er på tide å bryte tapsrekka.

Jeg følte meg ganske trygg på at Lillestrøm ville fikse det etter 1.omgang, de var det bedre laget og fikk mange situasjoner og dødballer som ble utfordrende for Viking å håndtere. 2.omgang ble dog helt annerledes, det ble en eneste lang krig der Viking var destruktive og LSK-spillerne fort ble irriterte og frustrerte. Jeg syns Bakke tok grep forseint, og så var det selvsagt noe uheldig at de fikk et mål imot seg på helt på slutten når de presset på for seieren. Det jevner seg til i toppen og Molde har tatt over serieledelsen selv om verken klarte å slå Jerv eller HamKam. Tromsø hadde de få problemer mot, de kontret nordlendingene i senk - og det er jo noe spesielt at en klar favoritt på hjemmebane faktisk får lov til. Det er nok på plass med litt realitetsorientering for Helstrup&co når de møter et topplag på bortebane. Man må rett og slett være mer kyniske.

Selv om Glimt kom under etter få sekunder mot Sarpsborg, hadde de få problemer med å slå et for dagen skuffende svakt Sarpsborg-lag. Det er ikke så lett å komme riktig på østfoldingene, og når man så på den svake innsatsen til Glimt i e-cupen i midtuka så var det en mulighet tapt for Stahre - som selv ikke var på kampen pga sykdom.

Haugesund og HamKam leverte en uavgjort kamp som jeg hadde varslet, og sett i ettertid burde jo HamKam vært hovedspillet. Men naturgress og uavklart skadesituasjon holdt meg igjen.

Status 2022:

Spill: 13

Innsats: 130

Gevinst: 150,5

TBP: 115,8

Status Totalt:


Spill: 313

Innsats: 3130

Gevinst: 3543,25

TBP: 113,2

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

En runde der jeg og oddsmarkedet er veldig enig om det meste, spesielt etter at Tromsø og Strømsgodset ble utsatt for at drammenserne ikke ønsket å bruke ekstra penger på å reise til Tromsø for å spille kamp - i sterk kontrast til TIL som måtte leie eget fly for å dra til Molde. Spesielt, men NFF slutter aldri å overraske.

Men da står jeg egentlig bare igjen med et spill og det er Hamkam mot Bodø/Glimt. Jeg har gjentatt det gang på gang at HamKam er vanskelig å slå, og det er det gode sjanser for at Glimt også vil oppleve her. Nordlendingene kommer fra en skuffende tur til Færøyene der de til slutt var heldig som ikke røyk ut, så skal man ikke legge for mye i det - var nok en klassisk undervurdering. Men uansett er både Moe og Pellegrino fortsatt ut, og et par andre spørsmålstegn er det også rundt laget. Og Glimt er ganske tynne og det vil garantert gjøre vondt å møte HamKam. Kurucay også forventet å være tilbake, og han er viktig for hedmarkingene. Jeg velger meg +0,5-varianten - +0,75 er også et godt alternativ, og selvsagt for den vågale så er det aldri feil å spille uavgjort i HamKam sine kamper. Rundens hovedspill.

Jeg har litt verdi på et under-spill i Stavanger, de mangler fortsatt sine stjernespillere. Men det er klart at å stole på at KBK klarer å holde antall scoringer nede er ikke lett, men statistisk er det et klart godt spill - for det er virkelig forventet mange mål og kun en av Vikings hjemmekamper har gått over 3,5 mål og da var de i vesentlig bedre offensiv form enn nå. Samme for KBK, kun en av bortekampene denne sesongen har gitt 4 mål eller mer. KBK scorer nesten ikke mål.

Ellers ingen spill denne runden.

Hovedspill:

HamKam - Bodø/Glimt - hjemme/uavgjort - 2,05 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Bryne snudde til seier over Skeid, og mye peker mot at de tre i bunnen er dårligere enn resten. Jeg fikk ikke sett kampen, men jeg forsto at det var jevnt og da er det ikke overraskende at Bryne er tøffere i begge boksene enn Skeid.

Åsane fikk også med seg poeng fra sin reise til østlandet, og det lignet mye på deres kamp i Fredrikstad. En svak start på kampen der hjemmelaget styrer og scorer, og så viser Åsane at det bor mye i dem med en god 2.omgang der de presser på for utligning. Kanskje de snart klarer å sette sammen en hel god kamp?

Surt i Sogndal der det fjerde målet i sluttminuttet ødelegger for en perfekt oddsdag, Sogndal scorer tre mål på 8 minutter i midten av 1.omgang - og da var jo spillet ganske dødt. Men når kampen hadde dødt ut og bare transportetappen var igjen så kommer selvsagt målet. Det begynner å bli et par stygge tap for Grorud nå, men tross at vi er halvveis i serien og de enda ikke har vunnet en fotballkamp så har de en fair mulighet til å klare seg. Det er ganske sykt.

Status Obos 2022

Spill: 14

Innsats: 140

Gevinst: 149,6

TBP: 106,9

Status OBOS Totalt:


Spill: 74

Innsats: 740

Gevinst: 848,85

TBP: 114,7

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Da er vi halvveis i Obos-ligaen og den har vel ikke vært så crazy som den har for vane å være - til det er serien for ujevn i år. Hadde ingen klare verdispill på gårsdagens kamper, og det var like greit for det ble en ganske spesiell runde - men underholdende var den.

Av dagens fem kamper så er jeg som alltid interessert i Åsane, det er jo blitt en vane gjennom sommeren. Og markedet sier at de har under 50% sjanse til å slå et av lagene som beviselig ikke er god nok for Obos-spill - nemlig Skeid. Skeid er et type lag som henger med i kampene, men er svake i boksene der kampene avgjøres. Her ser jeg for meg at bergenserne får styre kampen og finner rom i det hullete forsvaret til oksene fra hovedstaden. Fin verdi på hjemmeseier og jeg velger det som rundens hovedspill.

Grorud er et annet lag som ikke holder nivået for å spille i Obos, nå møter de et Mjøndalen som man kan begynne å spekulere i om de egentlig er god nok for Obos. 1 poeng på siste 6 kamper er fullstendig katastrofe. Om man legger godviljen til så ser vi kanskje en liten bedring hos bruntrøyene, og dette er strengt tatt en kamp de bør vinne. Jeg har litt verdi, men oddsen er blitt spilt nedover så det meste er dessverre forsvunnet. Men om vi får en rekyl så kan det være verd å gå på bortelaget som spiller for spiller skal være betydelig bedre enn motstander.

Start blir som alltid stor favoritt, de ligger dønn midt på tabellen når vi nå er halvveis, likevel ansees de som et topplag. Med kun seier i 2 av 7 hjemmekamper har de underprestert kraftig forventningene som har vært i oddsmarkedet. Nå møter de Sandnes Ulf som har vunnet 5 av 7 bortekamper og er dermed er det bare Brann og Stabæk som er bedre på reise. Det ser ut til at Ulf har funnet noe tilbake til seg selv etter et par tunge tap og i tillegg er Høiland forventet tilbake her. Det er en veldig kollisjon mellom stilarter, og vi så da de møttes i cupen før sesongstart at Sandnes Ulf kom veldig mye bedre ut av det. Jeg velger den litt aggressive +0,75-varianten siden en full forsikring med et målstap kanskje ikke er så mye verd med to lag som varierer såpass i prestasjoner.

De to siste kampene har jeg ingen sterke føringer om, Brann er kanskje litt på retur formmessig og Raufoss har virkelig fått fart på sakene - men igjen, det er neppe lønnsomt i lengden å spekulere imot stjernene til Brann.

Hovedspill:

Åsane - Skeid, hjemmeseier - 2,10 Pinnacle

startelver

Legg inn av startelver »

Skeid leder 2-0 etter 20 minutter, veldig overraskende.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

GoingKronos skrev: man jul 18, 2022 11:20 am Hovedspill:

Åsane - Skeid, hjemmeseier - 2,10 Pinnacle
Frykter litt for jinx, men lar det stå til: Herlig GK!

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

startelver skrev: man jul 18, 2022 6:27 pm Skeid leder 2-0 etter 20 minutter, veldig overraskende.
Aldri i fare :D

lund

Legg inn av lund »

Kunne fortalt det på forhånd. Brann er ikke på retur formmessig. Først og fremst bare vært veldig ineffektive etter ferien. Bedre uttelling i dag.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tipping»