Tippeligaspill

Svar
GoingKronos

Re: Tippeligaspill

Legg inn av GoingKronos »

Ellevill Obos-runde. Jerv med en fantastisk snuoperasjon mot KFUM Oslo. Oddsen gikk til himmels på sørlendingene etter at jeg la ut tipset, jeg syns ikke det var så overraskende at pengene kom den veien - Jerv har lite respekt i oddsmarkedet, men at det gikk helt opp i 2,40 var galskap. Uansett var det en jevn kamp, første omgang var kjedelig der et langskudd skilte dem. Andre omgang var pur galskap og slik man drømmer om at en Obos-kamp skal være. Det kunne vippet begge veiene, så jeg er trygg på at jeg var på verdisiden her. Og generelt så skal man huske på at OBOS er veldig jevn i år, så at KFUM hadde en seiersrekke bør gjøre det mer interessant å gå i mot dem enn motsatt.

Også god vurdering av Sogndal som er et undervurdert lag, og mot et Skeid som er i skikkelig trøbbel. Om Oslo-laget skal overleve så må de nok forsterke laget - for nå er det veldig tynt. Fredrikstad har begynt å score mål og da lukter det plutselig deilig grillmiddag på campingen av østfoldingene. Sterkt av Kongsvinger å snu det mot Start, det er skikkelig god flyt. Dem var også klart best i kampen. Så akkurat nå er det 4 lag som skiller seg litt ut, KBK, Sogndal, Kongsvinger og Fredrikstad. Da har jeg sannsynligvis nevnt to av lagene som spiller i Eliteserien neste år.

Status 2023:

Spill: 13

Innsats: 130

Gevinst: 147

TBP: 113,1

Status OBOS Totalt:


Spill: 103

Innsats: 1030

Gevinst: 1094,7

TBP: 106,3

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det er en virkelig morsom runde vi har foran oss, jeg syns faktisk alle 8 kampene er interessant sportslig og det er hele 7 kamper jeg tenker mulig verdi oddsmessig. Det må være rekord, så får se om det er jeg eller oddsmarkedet som har fått solstikk.

Allerede i kveld fredag så er vi i gang med en skjebnekamp i bunnen mellom HamKam og Aalesund. AAFK fikk en utrolig viktig seier mot Rosenborg sist og har dermed fått den nødvendige kontakten oppover. For HamKam ser det meste tungt ut, de gjorde en absolutt hederlig kamp mot Brann sist - men poeng blir det ikke. Og man sitter jo med følelsen av at HamKam når som helst kan rote det til for seg selv. Her blir de klare favoritter, og det kjøper jeg ikke. Jeg har HamKam rangert sist, og oddsen tilsier at markedet mener at kameratene er et bedre fotballag enn Aafk. Uavgjort-faren bør også være stor, en kamp ingen av lagene har råd til å tape. X2 er et autobet.

Lørdag blir Viking storfavoritt i rivalmøtet mot Haugesund. Jeg syns dette er en av de lokaloppgjørene som lever sitt eget liv litt uavhengig av form og tabellposisjon. Historisk er alle tre resultatene like sannsynlig når lagene møtes (6-5-5). Og er virkelig Viking så overlegen nå at det forsvarer 1,40 i odds? Jeg syns opplagt ikke det, og FKH var fullt på høyde med Molde sist og generelt er Viking et lag å være forsiktig med som storfavoritt. I år har de brent som storfavoritt mot Strømsgodset og ytterst heldig som slo Odd med dobbel dommerhjelp (to feilaktige straffespark). I fjor så falt de hjemme mot HamKam, Strømsgodset og Sandefjord som storfavoritt (og vant med 1 mål mot KBK og Aafk). Jeg liker ahc+1 til godt oppå 2,40-tallet, ikke feil å ta litt ekstra siden jeg ikke blir veldig overrasket om FKH reiser hjem med poeng og kanskje alle 3.

Over til søndagen, og jeg begynner med Tromsø igjen. Oddsen ligger på et nivå som sier at Vålerenga er hakket bedre lag enn Tromsø og at nordlendingene bare blir favoritt for at de har hjemmebane. Det er ikke en rimelig vurdering. Tromsø er et godt fotballag, og selv om jeg har sansen for en del av Vålerenga sine spilletyper så fungerer de ikke som lag. Og hele klubben er i litt limbo mens de venter på treneravklaring, ingenting tyder på at Nordnes er aktuell for jobben. Ren hjemmeseier spilles.

Bodø/Glimt reiser til Skien for å møte Odd, og etter tre ganske svake kamper på rad så er det grunn til å spørre seg om hvordan formen er. Odd slo Molde sist hjemmekamp og de viser at de har potensiale til å lage trøbbel for de beste lagene i landet - noe også Brann har fått merke. Og jeg syns de er for stor underdog, samme odds som Strømsgodset sto i for to uker siden. Og verd å minne om at Glimt sto i over 2 i odds borte mot VIF, og det er mer grunn til å stille spørsmål om formen nå enn da de gule var på en seiersrekke. AHC+1 er en fin variant, Odd har i år og i fjor bare tapt en eneste kamp med mer enn et mål hjemme (skandalekampen mot FKH, der dem tapte 4-0).

Rosenborg er i krise, og møter her et LSK som ikke er helt lett å plassere kvalitetsmessig - det virker foreløpig et skritt ned fra i fjor. Men jeg vil igjen gå for mål, som jo er litt merkelig siden RBK ikke enda har scoret under Maalen. Det var dog mer enn nok sjanser sist mot Aafk og jeg ser ikke for meg at Maalen er noe annet enn veldig offensiv her og da bør det blir rom begge veier - og LSK har et av ligaens beste angrep. Så over 2,5 mål er fint, og jeg prøver meg igjen på dette som snøball - over 0,5 mål i 1.omgang. Ensformig, men jeg fortsetter å se fin verdi på det.

Jeg er i utgangspunktet også på målsporet i Sandefjord, nå ble det under på mandag for Stabæk - men det ble en kamp der Godset etter hvert ble veldig baktunge og ikke utfordret Stabæk på de defensive svakhetene som er i laget. Sandefjord vet man aldri hva man får med, men de har gått over 2,5 mål tre hjemmekamper på rad og de fire siste kampene har hatt minimum 5 mål i seg. Jeg syns det mest sannsynlige er at den trenden fortsetter. Oddsen på vei nedover, men jeg syns alt på 1,80-tallet er fint.

Puh, da har jeg altså sett verdi i 6 kamper denne runden. Og jeg er ikke så langt unna å se verdi i Molde-seier også, Brann sin form er tvilsom og det er ikke ofte man ser 2-tallet i odds på Molde på Røkkeløkka. Det som holder litt igjen er at det nok er behagelig for Brann å endelig være underdog. Avventer å ser litt hvordan oddsmarkedet utvikler seg. Den eneste kampen jeg ikke har noe verdi i er Godset mot Sarpsborg, to lag i fin form som møtes og Sarpsborg solgte sin unge afrikanske stjerne som går utover kreativiteten offensivt selv om han ikke har vært noen poengkonge i sitt korte opphold i klubben.

Hovedspill? Jeg går tross alt for Tromsø, et hjemmelag i form mot et bortelag i krise. Så får vi se om xG-fanatikerne skyver oddsen på TIL videre opp frem mot kampstart.

Hovedspill:

Tromsø - Vålerenga, hjemmeseier - 2,35 Coolbet

Snøball:

Rosenborg - Lillestrøm, over 0,5 mål 1.omgang - 1,38 Pinnacle x 200 kroner

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Om det var flust av spennende odds i Eliteserien, så er det nesten litt tørke i Obos - jeg er overraskende enig med markedet, med et stort unntak. Det er uansett en del fine kamper sportslig, og jeg ser frem både til toppgjøret mellom FFK og Kongsvinger, samt det viktige bunnoppgjøret mellom Åsane og Skeid.

KFUM er den store favoritten i oddsmarkedet om dagen, akkurat nå er de spilt ned til under 2 i odds borte mot Hødd. De prises kanskje som ligaens beste lag for tiden, det er verd å minne om at oddsen da Fredrikstad gjestet Høddvoll var at de var en knapp underdog (2,03 på DNB). Så har Hødd tapt to hjemmekamper siden den gang, mot Bryne og Mjøndalen. Dog to veldig jevne kamper, så dem har vært litt uheldig. Uansett er det en kraftig overreaksjon både på Hødd sine svake resultater og KFUM sin form. Jeg blir forbauset om ikke dette blir tett og jevnt, det har det vært i alt av kamper til nå ute i havgapet i vest. Rundens klare hovedspill blir Hødd +0,5.

Både Start og Sogndal ligger i det oddslandskapet som er litt småekkelt i en så jevn liga som Obos, dem bør vinne og gjør det sannsynligvis også - men det blir neppe enkelt. Så greie matcher å styre unna, og det er det også det blir sannsynligvis målrikt, men oddsen reflekterer det også.

Over til søndag og det spillet jeg var mest fristet av var over 2,5 mål i Fredrikstad mot Kongsvinger, men jeg er ikke helt solgt på om det er varians eller om FFK er blitt litt mer offensive i det siste. De som har fulgt meg en stund vet at jeg spilte under hele veien i starten av sesongen, mens jeg har latt det passere de siste rundene - og nå er jeg altså i nærheten av å snu helt rundt. Vegard Hansen kan dog være kynisk i viktige kamper, og dette er en viktig toppkamp der ingen vil tape. Så selv om det er kjedelig å ikke ha flere spill denne Obos-runden så får det jo bare være.

Hovedspill:

Hødd - KFUM Oslo, hjemme/uavgjort - 1,91 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Bare for å informere om at jeg skriver analyser på det alternative forumet, i tillegg så er jeg på twitter.

startelver

Legg inn av startelver »

Samme her

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tipping»