Hvem bor her? Kronikk om bismak

Svar
fargeblind

Hvem bor her? Kronikk om bismak

Legg inn av fargeblind »

Jeg har også sett programmet "Hvem bor her" i TV og latt meg forbløffe over hvor fine hus folk har.
Litt av noen hus folk har, gitt!
Når sant skal sies, har jeg også tenkt litt på det samme som skribenten :
....Dette er ikke representativt for folk flest.
Jeg har mye mindre hus, ikke svømmebasseng, det er ikke arkitekttegnet, og hverken stylet eller fylt opp med kunst.
Er programmet egentlig for å vise frem folk som vil vise hvor rike de er?

Hva tenker andre i fra TV-kroken i et helt vanlig hus? Personlig har jeg det greit i mitt vanlige hus, og er ikke misunnelig. Passe rotete, ofte litt støv i krokene og alltid en list som mangler eller noe som kunne trenge et malingstrøk....

https://www.nrk.no/ytring/hvem-bor-her_-1.15633825

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Enig. Trur det er mange som føler det på samme måte. Verker som om dei leiter etter folk med fine hus og helst god inntekt.

Dei fleiste av husene må være verdt ganske mykje og eg er sikker på at hadde dei valt 5 personar med normal inntekt og normal hus. Så hadde man fått sett meir normale hus. Mange av desse er sikkert valt ut fordi dei har hus som skiller seg ut og derfor skaper god tv.

Dei fleiste eg kjenner har aldri i verden har råd til ein del av husene som var med.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

ms_8 skrev: man sep 13, 2021 11:59 am Enig. Trur det er mange som føler det på samme måte. Verker som om dei leiter etter folk med fine hus og helst god inntekt.

Dei fleiste av husene må være verdt ganske mykje og eg er sikker på at hadde dei valt 5 personar med normal inntekt og normal hus. Så hadde man fått sett meir normale hus. Mange av desse er sikkert valt ut fordi dei har hus som skiller seg ut og derfor skaper god tv.

Dei fleiste eg kjenner har aldri i verden har råd til ein del av husene som var med.
Ja, det siste poenget ditt syns jeg stemmer bra. Folk jeg kjenner og har kjent, familie også.....har da ikke i nærheten av det de viser frem i programmet.
Til NRK sitt forsvar....de har jo hatt andre programmer, da. Om folk som bor spartansk i huttiheita på ein plass ingen skulle tru at nokon kunne bu :-)

Lezah

Legg inn av Lezah »

Du må aldri se på" Herskapelig"!

Everenga

Legg inn av Everenga »

ms_8 skrev: man sep 13, 2021 11:59 am Enig. Trur det er mange som føler det på samme måte. Verker som om dei leiter etter folk med fine hus og helst god inntekt.

Dei fleiste av husene må være verdt ganske mykje og eg er sikker på at hadde dei valt 5 personar med normal inntekt og normal hus. Så hadde man fått sett meir normale hus. Mange av desse er sikkert valt ut fordi dei har hus som skiller seg ut og derfor skaper god tv.

Dei fleiste eg kjenner har aldri i verden har råd til ein del av husene som var med.
Hadde vært artig med en Grunerløkka spesialepisode. 3 leiligheter på 17 kvadrat, hele leiligheten kan besiktiges fra et punkt. Så gjetter vi. Kunne unnagjort programmet på 10 minutter. :lol:

Fra spøk til revolver, det er jo ikke rart man forsøker å finne litt interessante boliger for et slikt formål. Det samme gjelder jo programmet Solgt. Det er begrenset hvor artig det er å se omtrent samma huset 240 ganger etter hverandre.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Tja, nå er det vel "stilartene" som skal fremheves, altså at vi skal tippe på hvem av de personene som er med i programmet som liksom kunne passet i det maksimalistiske, minimalistiske, arkitektur, kunst, rosa hjemmet osv (Men selvsagt også å vise fram fine boliger) som vi ser. Boligene er dessuten temmelig sikkert shinet i hue og ræva da de skal på tv så det er jo ikke sikkert din/min bolig heller hadde tatt seg så hakkandes gæli ut i et slikt konsept.

Men hvor spennende hadde det vært å tippe på om Hassan, Hasseid Hassan eller Abdul Yiobatti Hvermansen bodde i bolig nr 1, 2 eller 3 i blokka på Haugenstua? (for å sette det på spissen)

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

sertono skrev: man sep 13, 2021 12:34 pm Tja, nå er det vel "stilartene" som skal fremheves, altså at vi skal tippe på hvem av de personene som er med i programmet som liksom kunne passet i det maksimalistiske, minimalistiske, arkitektur, kunst, rosa hjemmet osv (Men selvsagt også å vise fram fine boliger) som vi ser. Boligene er dessuten temmelig sikkert shinet i hue og ræva da de skal på tv så det er jo ikke sikkert din/min bolig heller hadde tatt seg så hakkandes gæli ut i et slikt konsept.

Men hvor spennende hadde det vært å tippe på om Hassan, Hasseid Hassan eller Abdul Yiobatti Hvermansen bodde i bolig nr 1, 2 eller 3 i blokka på Haugenstua? (for å sette det på spissen)
:lol: :lol:

ms_8

Legg inn av ms_8 »

fargeblind skrev: man sep 13, 2021 12:18 pm
ms_8 skrev: man sep 13, 2021 11:59 am Enig. Trur det er mange som føler det på samme måte. Verker som om dei leiter etter folk med fine hus og helst god inntekt.

Dei fleiste av husene må være verdt ganske mykje og eg er sikker på at hadde dei valt 5 personar med normal inntekt og normal hus. Så hadde man fått sett meir normale hus. Mange av desse er sikkert valt ut fordi dei har hus som skiller seg ut og derfor skaper god tv.

Dei fleiste eg kjenner har aldri i verden har råd til ein del av husene som var med.
Ja, det siste poenget ditt syns jeg stemmer bra. Folk jeg kjenner og har kjent, familie også.....har da ikke i nærheten av det de viser frem i programmet.
Til NRK sitt forsvar....de har jo hatt andre programmer, da. Om folk som bor spartansk i huttiheita på ein plass ingen skulle tru at nokon kunne bu :-)
Det er sant, men ingen tvil om at i slike program så liker dei å løfte fram finere hus, eller i det minste hus som skiller seg ut.
Trur ikkje dei hadde valt ut blokkleiligher og mindre hus. Blir nok betre TV at husene ser dyre og litt spesielle ut

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Everenga skrev: man sep 13, 2021 12:32 pm
ms_8 skrev: man sep 13, 2021 11:59 am Enig. Trur det er mange som føler det på samme måte. Verker som om dei leiter etter folk med fine hus og helst god inntekt.

Dei fleiste av husene må være verdt ganske mykje og eg er sikker på at hadde dei valt 5 personar med normal inntekt og normal hus. Så hadde man fått sett meir normale hus. Mange av desse er sikkert valt ut fordi dei har hus som skiller seg ut og derfor skaper god tv.

Dei fleiste eg kjenner har aldri i verden har råd til ein del av husene som var med.
Hadde vært artig med en Grunerløkka spesialepisode. 3 leiligheter på 17 kvadrat, hele leiligheten kan besiktiges fra et punkt. Så gjetter vi. Kunne unnagjort programmet på 10 minutter. :lol:

Fra spøk til revolver, det er jo ikke rart man forsøker å finne litt interessante boliger for et slikt formål. Det samme gjelder jo programmet Solgt. Det er begrenset hvor artig det er å se omtrent samma huset 240 ganger etter hverandre.
Akkurat dette forstår eg godt og eg forstår også at man ynskjer hus som skaper god TV. Litt synd derfor om folk ikkje forstår det og derfor tenker at husene sine blir stygge i forhold til mange av husene som er med.

Noen

Legg inn av Noen »

fargeblind skrev: man sep 13, 2021 11:34 am Jeg har mye mindre hus, ikke svømmebasseng, det er ikke arkitekttegnet, og hverken stylet eller fylt opp med kunst.
Er programmet egentlig for å vise frem folk som vil vise hvor rike de er?
Ja. Bra å bo bra, men det legger også litt begrensninger på hva du kan gjøre. Hvis ungene ikke får lov å utfolde seg fordi de kan ødelegge noe, da er det noe som har gått galt.

Vedlikehold er et annet aspekt. Svømmebasseng og hage må jo vedlikeholdes.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Grøss morten ramm er bare cringe. Noen som husker mtv cribs der kjendisene viste fram sine overdådige villaer. Redman satte det på spissen da han viste fram huset sitt i hooden

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Hvem bor her....
I kveldens episode deltar ei venninne av meg. Så jeg må se på. Spoiler: fargerik og frodig

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Tenkte da dette startet at det kunne være et litt artig program - men jeg klarer ikke å la være å irritere meg over hvor stor forskjell det er på folk her til lands - speiselt når det ofte er middels begavede sleipe selgertyper som sitter på de fineste husene...

Dessuten blir det litt for langtekkelig. Ser litt halvt på innimellom, og boligene har vel blitt litt mer vanlige nå. Men det er klart - det er det spektakulære som skal vises, så da blir det mye rart.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Satan, i dag var det mye råflott. Ingen tvil hvem som bodde i marmorhjemmet i kollen i alle fall, det så jeg etter 2 sekunder...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»