Sykkelulykke pga lastebil i 1990

Svar
LANISTA

Sykkelulykke pga lastebil i 1990

Legg inn av LANISTA »

I juni 1990 krasja jeg sykkelen i et gjerde fordi en lastebil kjørte forbi veldig fort og jeg skvatt.
Jeg fikk flere skrubbsår.
Grunnen til at jeg skriver dette nå er fordi jeg ikke kunne opprette en tråd om hendelsen i juni 1990. Det fantes ikke noe annet sted å skrive det enn i egne notater/dagbok etc.

return_of_drakkar

Legg inn av return_of_drakkar »

LANISTA skrev: tir jun 20, 2023 5:08 pm I juni 1990 krasja jeg sykkelen i et gjerde fordi en lastebil kjørte forbi veldig fort og jeg skvatt.
Grunnen til at jeg skriver dette nå er fordi jeg ikke kunne opprette en tråd om hendelsen i juni 1990. Det fantes ikke noe annet sted å skrive det enn i egne notater/dagbok etc.
Jeg sykler ikke mer, men en gang i tiden trente jeg mye på sykkel etter veien.
Stort sett var det helt fint, men noen lastebiler / vogntog og busser var farlig nære da de kjørte forbi.
Jo også noen personbiler, men det var mest svensker av en eller annen grunn.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

return_of_drakkar skrev: søn jun 25, 2023 9:36 am
LANISTA skrev: tir jun 20, 2023 5:08 pm I juni 1990 krasja jeg sykkelen i et gjerde fordi en lastebil kjørte forbi veldig fort og jeg skvatt.
Stort sett var det helt fint, men noen lastebiler / vogntog og busser var farlig nære da de kjørte forbi.
Statistisk sett er det jo flere svensker.
I hvilke land har du syklet eller kjørt vogntog/lastebil?
Syntes det er flott med eget underforum for dette. Kvinneguiden hadde trengt et underforum for vogntog og lastebiler blant alle trådene om bloggere.
Det ideelle hadde jo vært en tråd om rosabloggernes egne lastebiler og vogntog.

return_of_drakkar

LANISTA skrev: søn jun 25, 2023 3:27 pm
Statistisk sett er det jo flere svensker.
I hvilke land har du syklet eller kjørt vogntog/lastebil?
Syntes det er flott med eget underforum for dette. Kvinneguiden hadde trengt et underforum for vogntog og lastebiler blant alle trådene om bloggere.
Det ideelle hadde jo vært en tråd om rosabloggernes egne lastebiler og vogntog.
Jeg har kun syklet i Norge og noen turer i Sverige.
Jeg har aldri kjørt annet enn personbil og tråsykkel.

pølsa

Legg inn av pølsa »

Har kjørt det meste også vogntog, å syklister er utrolig irriterende for å si det mildt. Med 50 tonn og en akselerasjon som ei gammel ku trenger du fort minst 500 meter for å komme forbi en syklist, noe de fleste av dem hverken forstår eller skjønner. Skulle vært obligatorisk å vært inne i en lastebil under opplæring på klasse A og B, mange som ville lest "trafikkbilde" mye bedre.

return_of_drakkar

pølsa skrev: man jul 17, 2023 9:10 pm Har kjørt det meste også vogntog, å syklister er utrolig irriterende for å si det mildt. Med 50 tonn og en akselerasjon som ei gammel ku trenger du fort minst 500 meter for å komme forbi en syklist, noe de fleste av dem hverken forstår eller skjønner. Skulle vært obligatorisk å vært inne i en lastebil under opplæring på klasse A og B, mange som ville lest "trafikkbilde" mye bedre.
Det er jo ikke sort-hvitt.
Noen syklister er sikkert håpløse - andre ikke.
Det samme med sjåfører.
Man kan spesielt tenke på når man som syklist er 25 cm innenfor den hvite stripa eller sykler på skulder og det ikke er møtende trafikk så langt øyet kan se med god oversikt - er det ikke nødvendig å nesten subbe borti.

Som personbilfører i dag opplever man på en del strekninger at et vogntog kommer seilende inn i stor fart bakfra - selv om selv holder fartsgrensa.
Det er mye av dette av utenlandske vogntog.
Så bildet er nok litt brokete.

return_of_drakkar

pølsa skrev: man jul 17, 2023 9:10 pm

Har kjørt det meste også vogntog, å syklister er utrolig irriterende for å si det mildt.
Jeg forstår jo det da.
Men noe man ofte opplever er utenlandske, nesten uten unntak, trailere som legger seg meget tett opp i bak.
Dette selv om man som bilist da holder fartsgrensen pluss minus et par 2 km i timen (snakker her om reell hastighet da).
Og de legger seg slik fordi de kjørfer langt over fartsgrensene og tar igjen lovlydige bilførere.
Det - er en lei sak.

pølsa

Legg inn av pølsa »

return_of_drakkar skrev: man feb 23, 2026 7:36 pm
pølsa skrev: man jul 17, 2023 9:10 pm

Har kjørt det meste også vogntog, å syklister er utrolig irriterende for å si det mildt.
Jeg forstår jo det da.
Men noe man ofte opplever er utenlandske, nesten uten unntak, trailere som legger seg meget tett opp i bak.
Dette selv om man som bilist da holder fartsgrensen pluss minus et par 2 km i timen (snakker her om reell hastighet da).
Og de legger seg slik fordi de kjørfer langt over fartsgrensene og tar igjen lovlydige bilførere.
Det - er en lei sak.
Skremte vettet av en i utryknings politiet en gang som syklet til fra jobb, "korte" rette strekninger og mye svinger, hang meg på tuta å gliste, da svingte han til side noe han fortsatte med i etterkant. Skal sies vi viste av hverandre på forhånd og han tok det med ett smil å skjønte etterpå at det kanskje er vanskelig å komme forbi uten å skape en farlig situasjon.

Ser jo det at enkelte ligger veldig tett bak, i enkelte tilfeller handler det om å ta med seg mest mulig fart før en motbakke starter, det har mye å si om man ligger i eks. 80 eller 90 på bunnen av bakken når man når toppen. Men klart som du sier mange er veldig nære også uten tanken på motbakke.

return_of_drakkar

pølsa skrev: tir feb 24, 2026 11:13 am
Ser jo det at enkelte ligger veldig tett bak, i enkelte tilfeller handler det om å ta med seg mest mulig fart før en motbakke starter, det har mye å si om man ligger i eks. 80 eller 90 på bunnen av bakken når man når toppen. Men klart som du sier mange er veldig nære også uten tanken på motbakke.
Joda, jeg ser den.

Der jeg kjører og nevner forholdet er det pannekakeflatt.
Og dette handler i 99% av tilfellene om det vi kan kalle for øst-europeiske vogntog.
Og saken er også at de før man har kommet inn i rompa omtrent må ha overskredet fartsgrensa med ganske mye over lengre strekning.

Så er et jo også sa selvsagt mange som farer fram på en helt annen måte, så det er sagt.

Svar